Bloedarm materiaal" „Culemborg" verdient de Nipkowschijf toegelicht Bob Rooijens over humor op de tv: ...e/7 gisteren ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1975 Niet de Van Speijk-show, niet Wim en Wim voor hun totale oeuvre (Wim T. Schippers en Wim- van der Linden voor Fred Haché, Barend Servet, Oekels dis- cohoek en wat er allemaal aan vooraf ging), maar „Culemborg bijvoorbeeld" heeft van het gezel schap van televisiecritici de jaar lijkse zilveren Nipkowschijf gekre gen. Verdiend, dunkt me. Ik heb er tenminste ook mijn stem op uitgebracht, toen eenmaal geble ken wat dat te weinig van de aanwezige televisiecritici het tv- spel „Martha" (geschreven door Wim T. Schippers, geregisseerd door Berend Boudewijn en hors concours ingezonden naar het tv- festival in Florence, dat in sep- tem wordt gehouden) hadden ge zien om er een oordeel over te kunnen geven, laat staan er een zilveren Nipkow schijf aan te spenderen. Laat ik aan de hand van enkele programma's van de afgelopen week proberen aan te geven waar om ik blij ben dat „Culemborg bijvoorbeeld" deze oudste en eer biedwaardigste tv-prijs heeft ge kregen. Maandag zond Achter het Nieuws van de VARA een special uit, getiteld „De natuur is van ons allemaal", en gewijd aan de regeringsplannen om belangrijke natuur- en cultuurgebieden via wettelijke maatregelen te behou den. Vijf cameramannen (bestaan er eigenlijk cameravrouwen?) wa ren er onder leiding van Joop Daalmeijer en Jan de Graaff op afgestuurd om ons iets meer te vertellen over het „plan nationale parken en nationale landschaps parken". Ik was er bijzonder in geïnteresseerd, omdat ik wist dat Broek in Waterland ten noorden van Amsterdam ter sprake zou komen, als een der aangewezen proefgebieden. Ik ken Broek in Waterland. Vol verwachting klop te mijn hart dus, maar o wee Weinig pregnant In 50 minuten werd getracht het hele, omvangrijke probleem samen te vatten, met de vlot maar wei nig pregnant pratende staatsse cretaris Wim Meijer als bindend element tussen de Kennemer Dui nen, de Veluwezoom, Broek op Langedijk, het Mergellandschap en Broek in Waterland. In al deze karakteristiek figuur opgeduikeld, die i over de problematiek te berde bracht, waarop staatssecretaris Meijer weer zijn visie op de kwes tie gaf. Het is een manier natuur lijk, maar ik merkte dat mijn be langstelling meer ging tanen, om dat er voornamelijk in vogelvlucht over de problematiek werd heen- gescheerd. Het resultaat was dat er veel werk door veel mensen was verzet, waarvoor Je op den duur toch geen interesse meer kon opbrengen. Het enige wat je bijbleef, was dat berkebomen enorm veel water verdampen, plus de uitspraak van een ex-raadslid in Broek op Langedijk over de aantasting aldaar van het „dui zend eilandenrijk": „Wat wil je? Wat wil je? Wil je de huidige ge neratie van tuinders laten leven van de geschiedenis? De professo ren kunnen ervan leven, maar al het gewone volkje niet". De fout van het programma was dat het hele probleem in een trek van 50 minuten was samengeperst, waardoar je steeds opnieuw bij 't begin beginnen moest en zelden of nooit tot de kern doordrong. Het is als met een gesprek. Je be gint over koetjes en kalfjes, de gesprekspartners tasten elkaar af, scheppen adem en beginnen daar na eerste verkenning. Veel beter aanlooptijd werd niemand gegund, daarom bleef het bij een eerste verkenning na eerste verkenning na erste verkenning. Veel beter zou het zijn geweest om een van de betrokken gebieden als voor beeld te nemen en dat dan hele maal met alle pro's en contra's en alle mogelijkheden en onmogelijk heden, te ontleden. Dat had men bijvoorbeeld kunnen doen met Broek in Waterland, met inder daad het risico dat de situatie daar op vele punten verschilt van die in het Mergellandschap. Maar Je kan beter een goed idee heb- bn van een onderdeel, dan geen of slechts een vaag idee van het totaal. Ik heb er vroeger al eens voor gepleit om geen programma's meer te maken over „de vogels", maar alleen nog maar over „de mus", „de adelaar", „de zee meeuw" etcetera. De televisie is daar 't ideale medium voor. Elke avond moeten twee zenders met minstens vier uur zendtijd gevuld Netty Rosenfeld, een der maaksters van "Culem borg bijvoorbeeld" worden, er is dus geen enkele noodzaak om „de vogels" voor al tijd en eeuwig in een programma van een uur te behandelen, want wat moeten we morgen en vol gende week dan weer? Veel inte ressanter is, om de onderdelen van het grote geheel stuk voor stuk onder de loep te nemen, zoals dinsdagavond toevallig gebeurde met de roek. In de serie „de ge heimen van de dierenwereld" werd het raadsel van de roek be handeld: de roeken verdubbelen zich in aantal in de winter, on danks alle afschot, maar in de lente is het normale aantal roe ken weer bereikt kijk, dat was nu een programma naar mijn hart. We leerden dat de roek een 16- urige werkdag heeft, en nog veel meer natuurlijk, maar we leerden er niets uit over de ooievaar en het winterkoninkje hoewel dat toch ook vogels zijn. Maar die komen dan volgende keer wel weer eens aan de beurt. Blijft u maar rustig televisie kijken, dan bent u aan het eind van uw leven op de hoogte van alles wat leeft en bloeit Engeland, en wat er met zo'n ri vier allemaal aan de hand is. Een rivier. Die rivier. Op ongeveer dezelfde manier werd in de serie „Culemborg bijvoorbeeld" getracht om in negen afleveringen van plusminus drie kwartier allerlei aspecten van het leven in dat ene stadje Culemborg zichtbaar te maken, in de hoop dat langs deze aandachtige weg voor „het detail" respectievelijk 'het onderdeel', ook iets zichtbaar zou worden van het grote geheel. Met het grote ge heel bedoel ik natuurlijk in eerste instantie Culemborg, maar ook de functie van de politie in een ge meenschap, of de functie van een krant in een gemeenschap, dus niet alleen in Culemborg maar ook overal elders. Pieter Verhoeff, die dit programma maakte samen met Netty Rosenfeld en Inke v. Ditshuizen, is zich ervan bewust dat dit niet altijd gelukt is. De mensen in Culemborg zelf waren over het algemeen lichtelijk te leurgesteld, zegt hij, behalve zy dan die een beetje verder kunnen kyken dan hun eigen omgeving en beseften dat 't niet alleen en uit sluitend om Culemborg ging. De serie was overigens ook niet vol komen gelijk van aanpak, omdat Verhoeff en Netty Rosenfeld zo'n beetje om en om een aflevering maakten en de eerste geneigd was wat analytischer te werk te gaan en de aanpak van de tweede meer atmosferisch, beschrijvend Een gratis tv-kritiek van de ma ker, om iets terug te doen voor de prys van de tv-critici. Piet Ver hoeff vond het wel aardig dat de serie de Nipkow-schijf gekregen had, maar hy was er niet onder steboven van, en in ieder geval had het hem byzonder verrast dat een programma op zo'n onge lukkig uur (tussen zeven en acht. vaak tegenover Swiebertje en dat soort kinderlokkers), met een zo kleine kykdichtheid toch zozeer de aandacht van de tv-critici had getrokken. Overigens heeft hy zelf nu al jarenlang de aandacht ge trokken met zijn programma's, onder meer als regisseur van „Rudi Schokker huilt niet meer", dat hy samen met Gerben Hel- linga maakte en dat, na al door de Belgische en Duitse tv te zyn uitgezonden, in dit najaar ook doar de BBC (geheel nagesyn chroniseerd) op het scherm zal worden gebracht. NICO SCHEEPMAKER. RADIOPROGRAMMA'S Televisieregisseur Bob Rooijens woont in Nigtevecht, drie kilometer buiten Weesp. Jaloers reden we het smalle weggetje op dat naar de ongereptheid voert, naar hoorbare vogels, naar zwaar beladen perebomen ep een in vrijheid woekerende tuin. Daarachter ligt een soort barakje dat het woonhuis aan het oog onttrekt. Rooijens noemt zijn barakje het operatiecentrum van waar hij zijn vakmanschap bewijst in Nederland en in vele andere landen van Europa. Bob is de regisseur van het ver maak, het luchtige amusement op de buis. In die positie heeft hij een geweldige reputatie verworven, die hem een jaar geleden deed besluiten tot de oprichting van het Interna tional Comedy Material Centre. Zyn organisatie had een aanloop van vl.if jaar nodig en waarschijnlijk zal het nog een jaar duren voordat hij zichtbaar resultaat ziet van zijn werk. Bob Rooijens lijkt een beetje op Jan Wolkers. Zijn vocabulaire is wat Amsterdams getint, zyn zelfbewust optreden ook. In de barak ontmoeten we ook Har ry Niesink, zijn compagnon. die met woorden verbeeldt wat Bob in plaatjes transponeert. Uitgangspunt van het gesprek is de al dan niet aanwezige lach op de Nederlandse buis. Er is grote vraag naar onbezorgd plezier. Die be hoefte wordt sterker naarmate het economische toekomstbeeld zich som berder aftekent. De toenemende in vloed van de TROS is daar een sprekend voorbeeld van. In brede la gen van de bevolking is het "inge wikkelde gepraat" nauwelijks meer In. De mensen willen geamuseerd worden. Wie opvoedend, controlerend of informatief bezig wil zijn, zal het ln verpakking moeten zoeken, an ders is zo'n programma ten dode op geschreven. Omroepen De omroepen begrijpen dat ook wel. maar sommigen durven nog niet goed vanwege de opdracht, de iden titeit of het religieus beginsel. Bo vendien hebben de verschillen de amusementsafdelingen niet vol doende kracht of mogelijkheden om zich te laten gelden. Harry Niesink zegt het wat plas- tischer: "Die mensen van de omroe pen moeten door allerlei moeilijke bestuursvormen heen. TV MAANDAG 18.55 Journaal. 19.05 Wickle de Viking. 19.25 De Impala's. 20.00 Journaal. 20.20 Voor een briefkaart op de eerste rang. 21.10 Mijn vrouw de buurvrouw. 21.40 Leven in de kast. 22.15 Symbiose. 22.20 Journaal Nederland li 18.45 Minimolen 18.55 Journaal 19.05 i de grdte weg. Het is vaak een zaak van politiek beleid waarom zij hun creativiteit niet kwijt kunnen. Dan zie je die mensen veranderen. Zij gaan nette pakken dragen, laten hun haar knip pen en stoppen er brillcream in. Zij worden de nieuwe establishment". Dat is een van de redenen waarom Bob Rooijens als goed boerende free lancer onafhankelijk wil blyven. Daarnaast hanteert hy zakeiyke en ideële motieven. Bob: "Als regisseur word ik steeds weer geconfronteerd met bloedarm materiaal. Ik bedoel dus ideëen. de teksten, ik ben namelijk niet alleen regisseur, die via de technische hulp middelen toch nog voor een program ma kan zorgen dat goed overkomt. Ik voel mij verantwoordelijk voor het totaal. Nou. als je dat wilt, dan vraag Je je onmiddellijk af. waar zijn we nu en waar gaan we heen? Dan ontdek Je dat er iets mis is. Myn andere Europese collega's voelen dat ook zo. De omroepen hebben dat lange tijd niet gevoeld. Er was ook nooit een schuldige aan tè wij zen als er iets verkeerd ging. Want de omroepen zijn te log van struc tuur. Welke man zet daar zijn hand tekening voor akkoord? Wie is dat?" Materiaal Niesink: "En dat in een tijd dat er steeds meer recreatie wordt ge vraagd. Maar er is niet voldoende materiaal voorhanden. Als wij hier in Nederland niet oppassen worden we compleet beïnvloed door de hu mor uit het buitenland". "Maar iedere generatie levert toch voldoende jong talent op? "Jawel, maar wat gebeurt er met dat talent? Het eerste programma dat ze maken wordt gelijk op de buis gegooid. Als het niet direct goed is vallen ze op hun bek. De kritiek barst altijd onmiddellijk los in Nederland en ze zijn weg". Bob: "Dat is iets dat wij nou wil len voorkomen. Begin een project en ontwikkel dat. Neem eerst proe ven met video en als het eerste re sultaat niet goed is, gooi het dan weg. Voor dat werk zouden de omroepen eigenlijk een budget moeten uittrek ken. Een budget voor research. Bij de vorming van artiesten - en daar bedoel ik behalve de uitvoerenden ook de tekstschrijvers, de regisseurs en de decorbouwers mee - moet je uitgaan van de continuïteitsgedach te. Waar moeten die mensen over vijf jaar staan. Alles waar je mee begint moet de bouwstenen in zich dragen van wat op langere termijn kan worden bereikt. Dus niet indi- 18.41 Toeraktua. 19.00 VARA: 20.00(S) Door gevar. progr. over het (S) Door een goud randje. De archieven spreken. 23.55- 24.00 Nieuws. Hilversum II 18.00 Nws. VARA 18.11 Dingen van de dag. 18.20 (S) De VARA feliciteert: verzoekplatenprogramma. TROS: 20.00 IS) Conce jramma. (S) Klaviertuositeiten. w-Furore-Show, Elpee-Pop-Concert. 22.02 Strictly Coun try Style. 22.30 (S) Jazztime. 22.55 Mededelingen. 23.02 (S) Sportshow. 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Bent u daar nog? AVRO: 6.02-7.00 Als je niet opstaat, dan blijf je maar liggen ZONDAG 17 AUGUSTUS KRO: Overweging. (S) Badenerle. 9.00 Nieuws (S) Laudate. 10.00 Bob Rooijens: Als het resultaat niet goed is, gooi het dan weg". en reeks die "Kom je dan niet in conflict met Eucharistieviering. IS) Brunchconcert. 12.30 Nieuws. 12.40 de eigen identiteit centeel werken, m steeds op hetzelfde doel gericht zijn. Bij de uitvoerenden moet je je dan de specifieke^ humor die niet alleen richten op het beeld van de televisie, maar ook op de eventuele theaterproduktie. Van omroepbucgetten is voorlopig zijde 8 een Z toS voor research uif eigen BJn eerste "in' uÏÏ ieder land, met eigen sfeer en achtergrond nodig heeft?". "Absoluut niet. Humor is gebonden aan de herkenning. Waarom doen al die buitenlandse produkties het hier dan zo goed? Waarom lachen we ons kapot jrpe Amerika of herkennen Radio Filn. Ork. (In de pau- -15.15 Adempauze: kult. maga- 18.30 Zingt het Onderwijsspiegel van bevrijding, lezing 19.30 Nieuws. 19.35 (S) Orgelconcert. 20.10 Poerama. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Vanavond NEDERLAND I 15.00 Journaal (NOS) 15.02 Cesars kano, Canadese film (VARA) IS.OO Chapi Chapo, kinderprogramma (VARA) 16.05 Moeder Ganges, filmreportage (VARA) I.i 50 Hans met de hoed. kinderprogramma (VARA) 17.00 De film van ome Willem, kinderprogramma (VAilAI 17.30 Europa Cupwedstrijden zwemmen voor dames fo hf ren in Leeds (NOS) 18.15 Voorlichtingsprogramma Chemie (1ELEAC) 3.45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Rallycross 1975 (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Unicef Gala van de vrouw 1975 in Parijs (AVRO) 21.20 Cannon, detectivefilm (AVRO) 22.10 De zomer in de hoofd (AVRO) 22 20 AVRO's Sportpanorama (AVRO) 2^ 00 Orgelklanken (AVRO) 23.10 Journaal (NOS) 23.15 Het lied van de week (IKOR-NCRV) NEDERLAND II 18 45 Minimolen (NOS) •8.55 Journaal (NOS) 19 05 The Flintstones (KRO) 19.25 De hamster, Joegoslavisch natuurfilmpje (KRO) 19.36 Kareltjes kolderieke kapriolen (KRO) 19.50 't Zand 33 (KRO-RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 De wrekers (KRO) 21.10 Sport extra met o.m. Paaidcsport in Mün ?h ;n E.G Atletiek en voetbal (NOS) 22.10 Brandpunt (KRO) 12.30 Great Mysteries, film (KRO) 22 55 Journaal (NOS) ZONDAG 17 AUGUSTUS NEDERLAND I II.00 Eucharistieviering Amersfoort (KRO-RKIÜ 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Ti-ta-tovenaar (NOS) •6.27 De gnoe, komiek van de vlakte (NOS) 16.55 Voetbal- en toto-uitslagen (NOS) j7.00 Appel. Leger des Heils (CVK) 17.30 Paardesport rep. E.K. Springen in München (NuS) 18.55 Minimolen (NOS) 19 00 Journaal (NOS) 19.05 Elsa de Leeuwin (TROS) I.9.55 Muziek uit duizenden (TROS) 80.45 De bedelprinses (TROS) 22.10 Journaal (NOS) 22.15 Europa Cup atletiek in Nice (NOS) NEDERLAND II 18.30 Woord voor woord (IKOR-KRO-PKK) 18.35 Minimolen (NOS) 18.40 De kinderen van nummer 47a (NOS) 19.05 Studio Sport met de Lotto (NOS) 20.20 Amerika, tv-serie (NOS) 21.10 Journaal (NOS) II.15 Panoramiek (NOS) 21.40 De Tijgerbrigade (NOS) 22.35 Tsjaikowskicyclus (NOS) >2.15 Suriname deze week (NOS) 23.20 Journaal (NOS) In dit Jaar van de Vrouw werd het Parijse Unicef-Gala ge heel door vrouwelijke sterren van internationale faam ten tonele gebracht. De AVRO-televisie brengt het vanavond om tien voor half negen via Nederland I op het scherm. Slechts één man ivas het vergund met de dames op het podium te verschijnen: presentator Peter Ustinov. Samen met Nathalie Delon de echtgenote van Alain brengt hij dit feest ten bate van Unicef in de huiskamers. Veel zang uiteraard in dit programma, onder meer van: Lana Cantrell; Les Soeurs Poliakoff; Graziella Sciutti (Italië); Mary Travers .(Verenigde Staten). Voorts traden in deze Unicef Gala op: Heplizïbah Menuhin, piano; de Portugese zangeres Amalia Rodriquez en de Spaanse danseres Maria Rosa. "Latijns Amerika het continent van de militaire staats grepen" is de titel van een Duitse film, die de NOS-tele- visie morgenavond uitzendt om kioart over negen via Neder land II in "Panoramiek"De film gaat over een aantal mili taire regeringen in Zuid-Amerika die regelmatig in het nieuws zijn. Er wordt vooral aandacht besteed aan de grote verschillen in aanpak in onder andere BraziliëPeru en Chili. kan ik trouwens nog iets grappigs een eigen serie zei hij: "Jullie krijgen Archie niet". Hoe die Duit sers ook smeekten,hij wist van geen wijken. Toen ze hem vroegen waar- dan niet, antwoordde hij: "Jul- stap is geweest een creatieploeg te formeren waartoe op dit moment be- TCrtellen De schr(jvt horen: Johnny Kraaytemp. Pians bezlt 00k de rechten van de karakters Halsema, Gerard Cox, Adele Bloe- Toen dg Duitsers bij hem kwamen mendaal, Leen Jongewaard en Al- bert Mol. Tot nu toe is de show van Kraaykamp het enige projekt dat op de buis wordt gerealiseerd. Met de anderen wordt voorlopig nog gepraat in samenwerking met tekstschrijvers lie hebben en regisseurs. Bob: "Het is niet zo dat ik alles moet regisseren. Daar moeten ook colle ga's voor worden ingeschakeld." Een nieuw initiatief op natio naal niveau. Nog belangrijker is wat Rooijens in samenwerking met het ontsproten aari initiatieven van iieu buitenland tot stand wil brengen, duo Rooijens-Niesink? "Myn collega's elders in Europa, die Niesink: Toen we in Londen waren, mijn buitenlandse produkties liepen wy vaak in Hydepark. Daar laat nieuws. 23.05 (S) sport. 23.55 Nieuws. Hilversum II VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Dingen v. (S) Door de Jaren heen: 10.30 De koop- ei inf. program- Ie Ganzen. AVRO: 12.00 onthaal. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojourn. 13.30 Delta-Zomer. 14.00 NOS: 14.30 Programma Vuist Is de Engelse versie Nieuws. 18.15 Dingen 21.40 Journ. forum totale taal. sproken. I VARA: _.A-Klasslek. 17.55 Me- politieiberichten. 18.00 of composers 1975: muziek van landgenoten. 23.55 gestegen. vele malen heb ontmoet, zijn dezelf- zagen we een heleboel gekke de gedachte toegedaan. Er ontstaan «en lopen. Jertelden^die^ de laatste jaren al heel wat co-pro- ungen dukties, Engelse collega's. 8.02(£ "fréquent "aVïk'"hët ffll letten daar niet meer op. Toen de boswachtershow. 'S'. 9.02 Juist op zon. 0.02 Willem Duys' Muziek Mo- zijn we nog niet. Maai het komt. Wij hebben bijvoorbeeld een ontmoeting gehad! in Londen...." Niesink: "Daar hebben we gespro ken met talloze auteurs en we heb ben inzage gehad in het voorhanden materiaal, veel. Het Engelse of Amerikaanse produkties. Als wij dat naar Nederland zouden halen, dan zouden dat containers vol kwam de opmerking: daar zit eigen lijk een programma in. Ons ant woord: dat programma hebben wij, de Vuist. Toen Willen Duys dat van ons hoorde, is hy naar Londen gesneld zich aan te bieden. Of dat Dat is onvoorstelbaar wcl taktisch was weet lk nlet DaI. keer gebruikt voor denken dl(> mensen daar. moet die man zo nodig? Wat die internationale samenwer king verder betreft, die is al op gang zijn. Goed. Hoe moet je nou gaan gekomen. Neem Lucy Ball. Die gaat werken. Stel je voor, in Duitsland heeft die bij een doktér spelen. Eén tele foontjes naar Londen en er rollen 400 teksten uit. Je kunt je ook aantal Europese specials maken. aantal situaties nodig programma's die typerende dingen van een aantal landen als uitgangs punt hebben. Een verzoek uit Ame rika: kunnen jullie voor Wat concept stellen dat er één Europese produk- ZOrgen? Binnen zes weken, hadden we zes Europese opzetjes voorhan den. Dat wordt hier uitgebroeid. Weet je hoe we dit barakje noemen? De in de produktie denktank. Hier komen ook de omroe- artiesten nodig pen, de artiesten, iedereen. Wat wil len die omroepen hebben? Een ge richt amusementprogramma afge stemd op de eigen identiteit? Dat kan. Wy maken het." tie wordt gemaakt. Dat wil zeggen dat ie voor een programma voor zes landen één décor maakt en één re giepatroon. Als i vier uitvoerende zyn, dan neemt ieder land zyn eigen ploeg mee. Nederland vier, Duits land vier, Engeland vier, Frankryk vier, ga zo maar door." oude liedje. 19.02 (S) KRO-op-drie: Tombola." 22.55 Med. 23.02 (S) Voer voor vogels. 0.02 (S)In the still of the night. 1.02 De week in MAANDAG 18 AUGUSTUS r de huisvrouw. zilver. 12.00 'S) De Kllima Hawaiian-? Show. 12.21 Voor boer en tuinder 12.26 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S) Metrooole Ork. 13.30 (S) Ork. en solisten. TROS: 15.00 (S) Het Kind en wij, 15.30 Nieuws. 15.33 Kamermuziek ïeloo (S) Een mondje Frans. i«30 (S) Buiten het. werk. 16.55 (S) Bin nen 't Werk. 17.20 Ontmoetingen met Rijksgenoten. TROS: 17.30 Nws Hilversum II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- gvmnastiek. 7.20 (S) Dag maandag- muziek en toeristische tips. (8.00 Nws 8.11 Dingen v.d. dag). 9.00 (S) Dans- Toppop, de wekelijkse nationale hitpavade van de zwftO, is een prachtig programma. Je ziet nog eens wat. En je 'hoort nog eens wat. De presentatoren Ad Visser en Krijn Torringa bijvoorbeeld, twee hippe, moderne jongens van deze tijd, gestoken in eigentijdse kleer tjes. En dan al die kunstenaars, zowel van eigen bodem als uit het buitenland. Rod Stewart, maar ook de Zangeres zonder Naam. Ike en Tina Turner, maar ook Vader Abraham. En dan nog al die mooie .animaties. Een prachtig programma, zoals ik al zei, maar dat mag ook wel, wanneer niet minder dan vier regisseurs de leiding hebben. Het mooiste van Toppop vind ik het Nederlandse repertoire. Dan weet je tenminste waar het over gaat. Neem bijvoorbeeld het duo Ciska Peters en Ronnie Tober. Gisteren waren ze voor de derde achtereenvolgende keer present, en steeds met hetzelfde liedje. Afgelopen week zijn de 21e naar de 13e plaats Hun nummertje heet „Naar de kermis", en is een vertaling van een Duits liedje, dat veel succes heeft gehad. Dus ook voor Ciska en Ronnie zal de kassa wel rinkelen. Ciska droeg gisteren een soort trainingspak en jammer genoeg niet die fraaie gedecolleteerde robe van de vorige keren. Maar er bleef toch genoeg te genieten over. Van de tekst bijvoorbeeld. „He Ronniê. mijn Ronnie, ik -heb papa beloofd, dat ik je niet zal kussen, voordat we zijn verloofd", zong onze Cis. Dat is taal die je in deze tijd van zedenverwil dering niet vaak meer hoort. Ronnie, onze Ron, liet zich er trouwens niet door uit het lood slaan. „He Ciska, mijn Ciska, toe, trek het je niet aan, straks dan is het donker, en kun je stiekem gaan". Later in het liedje zegt hij zelfs toe dat hij Ciska in het reuzenrad, hoog in de lucht, zodat niemand het ziet, want anders grijpt papa in, een zoen zal geven. In het programma blad Televizier van komende week tekent meneer A. P. Geelhoed uit Schijndel aan dat dit laatste „niet reeel" is, want, zegt hij, „ik zie dë heer Tober er niet voor aan, dat hij een meisje op de kermis zou kussen". Waar bemoeit zo'n Geelhoed zich mee, zou je bijna zeggen. Kamahl was er ook weer. in Toppop. Deze is Maleisië uit Ceylonese ouders geboren zanger, die de Australische nationaliteit bezit, in Engeland op tournee is. en in Nederland populair aan het worden is, kreeg een gouden plaat. Dat was vanwege zijn liedje „Thé elephant", geschreven door de minder bekende broer van Dimitri Frenkel Frank (tekst) en Hans van Hemert (muziek). Het gaat over een sprekende olifant. „Ik begrijp het niet", zegt het dier, „de mensen doden ons maar. terwijl ze toch in Jumbojets vliegen. Hoe kan dat nou? Mensen en kinderen, luister nou naar me" (aldus nog steeds dë olifant), „als we de wereld willen redden, dan moetn mensen en beesten samenwerken, en dan zullen we samen overleven". Tja, als zo'n tekst, omspoeld door vele violen, er in Nederland niet ingaat, dan weet Gregor Frenkel Frank hetook niet meer. GERARD PAQUES orkest o.l.v. Charlie Nederpelt. 9.35 (S) waterstanden. 9.40 (S) VARA-Gram presenteert. NOS: 9.50 (S) Muziek de Middeleeuwen Meer over minder. Educatief pri Renaissance. 10.30 .00 Nieuws) RVU NOS: 12.00 Den Overheidsvoorlichting EO: 17.55 Med. Haag deze 12.25 (S) Prom. Ork. 12.50 Suriname deze week. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Din gen v. d. dag. 13.20 (S) VARA-Gram presenteert. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.50 Op dood 11.03 Radiojournaal. 11.06 Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 Radiojournaal. 14.06 Pop- Kontakt I. 15.03 Pop-Kontakt H. 16.03 De Hitmeesters. (17.03 Radio journaal).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5