asBsoEEa
Wat doe je
hier met je
opvoeding
Zestig
bazen
op één
zondag
SCHOUWERS EN BOUWERS
ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1975
„Als het erop zit, gaan toe
veertien dagen met vakantie
naar Zeddam. Dat hópen we.
Als je 27 jaar opzichter van
een begraafplaats bent ge
weest, word je een beetje
voorzichtig, als u snapt wat
ik bedoel. Je hebt zoveel plan
nen in duigen zien vallen. Je
leert met de dag te leven.
Als koster en opzichter héb
je natuurlijk recht op vakan
tie. Dat is tegenwoordig mooi
geregeld. Dankzij de koster-
bond en zo. Maar het is er
vaak bij ingeschoten. Ik geef
toe: dat was m'n eigen
schuld. Weet je, ik heb nog
die ouderwetse instelling van
het werk boven het prvoé-
leven. Je bouwt je werk ge
woon in in je persoonlijke
sfeer. Als ik het kon overdoen
zou het heel anders liggen.
Maar je bent een kind van je
tijd. En die begintijd is nogal
moeilijk geweest.
Als timmerman in de cri
sistijd ontslagen. Toen in de
melkhandel. Bij Van der
Kloot. Je was dolblij dat je
wat kon krijgen. Elke dag
werken van 6 tot 4 uur en
zaterdags van 's morgens 6
tot 's avond 9. En dat voor
achttien gulden in de week.
En eens in de drie wéken zon
dagsdienst. Voor een kwartje
per uur. Mijn vader overleed
toen ik 7 was. Moeder bleef
met vier jongens zitten. Je
moet dan wél het hoofd bo
ven water zien te houden.
In 1945 werd ik portier van
Endegeest. En om een betere
huisvesting te krijgen drie
jaar later koster van de
Groene Kerk en opzichter van
de begraafplaats. De kerk
voogdij heeft erg moeten
aandringen, want ik dacht
dat m'n vrouw veel bezwaren
tegen die begraafplaats had.
Het is in het begin ook moei
lijk geweest. Maar na een
paar maanden waren we wel
ingeburgerd.
Tenen
De koster heeft in de kerk
een andere waardering gekre
gen. Vroeger was je blij als je
koster mocht zijn. Nu mag de
kerk blij zijn als ze een goeie
koster heeft. De dominee, de
organist, de gemeente, de
koster, ze hangen gewoon
aan elkaar.
Als je je als koster wilt
handhaven temidden van zo
veel hoofden zoveel zinnen,
moet je leren aanvoelen wat
de mensen bezielt. Wié er ook
komt, hoogleraar of arbeider,
Willem Versteeg koster af
Na 3000 kerkdiensten, 1000 trouwerijen en 1700 begrafenissen
gaat Willem Versteeg, koster van de Groene Kerk en opzich
ter van de begraafplaats in Oegstgeest, de dienst verlaten.
Met ingang van september krijgt hij pensioen. Hij neemt
afscheid in de dienst van zondag 31 augustus. Dit verhaal is
een samenvatting van wat hij ons over zijn ervaringen ver
telde.
de mensen brengen allemaal
hun eigen leven mee, hun
verwachtingen, hun zorgen,
problemen, behoeften, wen
sen, eigenaardigheden en
noem maar op. ik bedoel
maar dit: het zijn geen num
mers. Ik heb altijd gepro
beerd contact met de mensen
te krijgen. Bij de kerkgang,
bij trouwerijen en bij begra
fenissen. Dat is echt niet al
tijd gelukt. Er zijn nou een-
maal mensen die afstoten.
Ik héb ook wéleens op te
nen gestaan. Sommigen zeg
gen misschien dat ik moeilijk
ben of m'n haan koning wil
laten kraaienMaar dat is
het toch niet hélemaal, geloof
ik. Ik ben wél een man van
orde en regel. De koster moet
zich niet in een hoek laten
drukken. Ik héb m'n werk al
tijd gedaan vanuit het prin
cipe dat ik alleen verant
woording schuldig ben aan de
kerkvoogdij. Verder heb ik
geen. bazen. Niemand draagt
mij wat op. Ze kunnen me wel
wat vragen. Als je daar niet
strikt, de hand aan houdt,
krijg je zestig bazen op één
zondagmorgen. Conflicten
ontstaan vaak als mensen
menen een zekere zeggen
schap te hébben die ze niet
hebben.
Stempel
En zo is het ook met de op
zichter van de begraafplaats.
Als er vier mensen in een al
gemeen graf liggen en er is
daar plaats voor vier steen
tjes op voor elk een halve
meter, dan moet er geen fa
milie komen die voor haar
eigen dode op de hele opper
vlakte beslag legt en die dan
ook zelf nog wil verzorgen. Ze
nemen dan te veel en het is
hun taak niet. En dat wil ik
niet.
Ik hou ook niet van voldon
gen feiten in de kerk. Soms
worden er dingen geregeld
buiten de koster om, waar
mee h'j wel degelijk te ma
ken krijgt. Als je dan niet
voet bij stuk houdt, onder
graaf je je eigen verantwoor
delijkheid. Ik heb altijd ge
zegd: Willem, doe je het ver
keerd, dan zal je werkgever
je dat wel laten weten, en
blijf je het verkeerd doen,
dan ben jé niet lang koster
De koster hoort in het ge
heel van de kerk thuis. Ik zou
werkelijk niet weten, hoe ze
het allemaal moesten versie
ren als zo'n man er niet was.
Aan wensen moet je tege
moet komen zolang ze rede
lijk en haalbaar zijn. Maar
niet de nederige dienaar of
ondergeschikte jongen spe
len. Het kan niet anders of je
zet je eigen stempel op dit
werk. Maar dat zal ieder toch
moeten respecteren. Voor een
koster die zich niet laat géi
den, is de kous af.
Of ik het geloof behouden
héb? Ja, dat grapje ken ik
Nou, laat ik u zeggen dat de
teleurstellingen, die je in dit
werk natuurlijk ook hebt, me
niet ongelovig hébben ge
maakt. En de routine niet on
gevoelig. Het werk was me
lief enik héb er ontiegelijk
veel vrienden door gekregen.
Ik héb een intens geloof,
maar een dweper ben ik niet.
Wat ik langzamerhand wel
afgeleerd héb, is het vooroor
deel. Mensen blijken, vaak
heel anders te zijn dan je
eerst dacht. Geléérd héb ik
hier, dat je als mens niets in
je handen hebt. En dat je
dankbaar mag zijn voor de
dag van vandaag.
Achteraf kan ik zeggen dat
ik nooit ziek ben geweest. Al
leen een poosje geleden; toen
ging ik finaal door m'n rug.
Een paar wéken moest ik
plat. Vijftig pond is eraf ge
gaan. Maar plannen maken
ent dan maar doen alsof alles
vanzelfsprekend gebeurt zo
als jij het hebt gedacht? Man
praat me er niet van. Ik weet
alleen zéker, dat God beschikt
en dat wij het leven van Hem
krijgen. Daarom hópen wij
ook met vakantie te gaan. Ik
ben bereid de gedachte toe
te laten dat mijn voornemens
niet uitkomen. Maar daar
loop ik niet mee te koop. Ook
niet met het echte verdriet
dat je als opzichter van een
begraafplaats kan hébben.
Als je jonge mensen naar het
graf moet brengen of vrien
den. Vergeet niet dat je in
Oegsteest géboren en getogen
ben. Dan kén je wat mensen.
Je routine maakt je kleine
hartje echt niet stuk.
Te oud
Zo heeft qok die onder
scheiding me wel wat gedaan.
Ik ivil ervoor uitkomen dat ik
er blij mee ben. Hoe kon ik
nou zoiets verwachten terwijl
ik hier toch geen volledige
diensttijd héb gehad. Ik zou
liegen als ik zei, dat die
waardering me koud liet.
Waar nog bij komt, dat ik
oranjegezind ben. Ik vind het
jammer dat wé in de kerk bij
gelegenheid het volkslied niet
meerzingent Vroeger was dat
normaal. Nou past dat niet
'meer, zeggen ze. Maar ik ben
zeker te oud geworden om dat
te kunnen begrijpen".
dG
LEIDEN Heiv. Gem.: Hoogl. kerk 10
els. Hemstede, 11.45 studentendienst^ 7
ids Bijl; Marekerk 10 u ds. I
BOSKOOP Herv. 9.30 ds Sceiwagen,
6.30 ds Boogert Lelden, De Steit 9.30 ds
Groenendijk. Geref. 9.30 en 5 ds v.
Leeuwen. Chr. Geref. 9.30 en 4.30 ds
Rebel R. dam. Geref. Gem. 9.30 en 6
ds. Bac. Rëmonstr. kerk 10 ds v.d. Laar
se Pinkstergem. 9.30 hr. Verwoerd
(Concordia). Verg. v. Gel. 9.30 c~
ds Lamping; Acad. Ziekenh. 10 ds (Nieuwstr. 27) Bethel 9.30 hr Modder-
- kolk. RK kerk dorp
jeugdkap. Vredeskerk 10 hr. Hemerik;
jeugdk. Goede Herder 10.30 mevr.
Robbers; Merenwijk 10 past. Van Well
Geref. Kerk Zlderkerk 10 en 5 ds
Bakker; petrakerk 10 en 5 is Horten-
sius; O. Vest 10 ds Hagen 5 ds Kool
stra, Mar.kerk 10 ds Koolstra, 5 ds
Hagen Bevr. kerk 9 en 5 ds Bovenberg
Groenhoven 10 as Maaskant (overal
HA) Jeugdhaven r
De Boer; Gr. v. Pr. sch. 10 ds. Vink;
Overduin 2 ds V. Ieperen; Hoeksteen
10 Duitse dienst. Geref. Vredeskerk
9.30 ds Schaafsma, 5 ds. v. Halsema;
Trlumfatork. 9.30 ds Pijlman, 5 ds
Schaafsma. Chr. Geref. 10 en 5 ds v.d.
Ent. Geref. Kerk Vrijg. 8.30 leesd. 3
Geref. K. VrlJg.Pr
Vos. Geref. 9.30
Twee gereformeerde predikanten
nemen morgen afscheid: ds. F. de
Jong te Alphen aan den Rijn (we
gens vertrek naar Doetinchem waar
hij godsdienstleraar wordt) en ds.
D. H. Elderman te Katwijk aan den
Rijn (die naar Drachten gaat).
Op 71-jarige leeftijd is de emeritus
predikant van de Geref. Kerken ds.
J. Weggemans overleden. Hij Was
van 1938 tot 1946 predikant in Lei
den. Zondagavond om half 8.
spréékt ds. G. Toornvliet in de Mare
kerk te Leiden over "Het mozaiek
van uw leven". Teke Bijlsma or
gel en de Rijnsburgse Campingsingers
verlenen medewerking. Op zater
dag 6 en 7 september worat uit een
aantal plaatsen een 'pelgrimstocht
gehouden naar Maria's Genade-oord
in de Belgische Ardennen, Banneux
Notre Dame. Voor Noordwijk is het
contactadres mevr. Van Houten,
Voorstraat 145, eri voor Leiden zus
ter Theodora, Haagweg 49, tel. 25164
en mevr. J. Creyghton-Berbee,
Agaathlaan 329, tel. 65128.
Op zondagmiddag 31 augustus om
3 uur geeft Stoffel van Viegen, or
ganist van de Utrechtse Domkerk,
een orgelconcert in de Dorpskerk te
Wassenaar. Hij speelt werken van
Hendrik Andriessen, Bach, Franck
en Mendelssohn. Dinsdag dient
voor de kantonrechter in Amsterdam
het proces van prof. dr. H. van Luijk
tegen de katholieke theologische go-
geschool aldaar. In Januari van dit
Jaar werd prof. v. Luik ontslagen als
hoogleraar omdat hij in oktober vorig
jaar in het huwelijk was getreden.
Het curatorium van de school besloot
tot ontslag na aandrang van de Ned.
bisschoppen. De advocaat van prof.
Van Luijk, mr. H.B. A. Verhagen,
en die van de hogeschool, mr. F. M.
Oberman, hebben intussen hun ver-
zoek- respectievelijk verweerschrift
bij de kantonrechter ingediend. Bei
de partijen hebben in onderling
overleg gekozen voor een snelle pro
cedure, die gebruikelijk is bij een
"kennelijk onredelijk ontslag". Dit
om te voorkomen dat de zaak jaren
blijft slepen. Het moderamen van
de Geref. synode zal het ontwerp-
contract ihet de 'Interkerkelijke Om-
roepstichting Nederland (IKON) te
kenen. Aangenomen kan nu worden,
dat deze stichting doorgaat. Zij
komt in de plaats van het IKOR
(Interkerkelijk Overleg in Radio-aan
gelegenheden) en het CVK (Con
vent van Kerken). De andere deelne
mers zijn: hervormde kerk, lutherse
kerk, doopsgezinde en remonstrantse
broederschap, oud-katholieke kerk,
evangelische broedergemeente, Leger
Heils en vrije evangeliscne gemeen
ten. Het IKON zal samenwerkings
vormen in omroepzaken creëren met
de rk kerk. De wereldraad van
Kerken zal via zijn fonds: voor theo
logische opleidingen f2,3 miljoen
beschikbaar stellen voor verbetering
van theologische opleidingen in de
wereld. De grootste bijdragen gaan
naar India en Latijns Amerika.
Kerkenlijke stand Hervormde
Kerk: beroepen te Renkum A. A.
Bos Vlaardingen, te Wijk bij Heus-
den J. H. Vlijm IJsselmuiden; aan
genomen de benoeming tot leraar
godsdienst aan de chr. opleiding
voor onderwijzer te Zwolle A. Ie
Coq De Bilt, de benoeming tot stu
denten predikant teBochum(Westph
Landeskirche) J. van Zwieten de
Blom Assendelft, naar Vuursche H.
Jongebreur Stad aan 't Haringvliet;
bedankt voor Lexmonö J. Koele Nij-
kerk.
HAZERSWOUDS Herv. 9.30 ds
Hoef, 6.30 ds Jonkers. Geref. 9.30
6.30 ds Nooteboom. Chr. Geref. 9.30
en 6.30 ds v. Beek. RK kerk zat. 7,
jr, 6.30 ds Gebraad. Geref. 9.30 dienst
RK kerk Maria -
9.30
1 12.1
Geref. Gem. 10
Geref. Gem. in Ned: 11.30 en 5.30 leesd
Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds Carlier
Luth. Gem. 10.15 u ds Happee (met
gast-bisschop) Rem.-Doopsg^z. Gem
10.15 ds H V. Bilderbeek. Baptistengem
10 ds v. Mameren. Pinkstergem. O.
Rijn.' 3) hr Delhaye. Leger des Hells
7.30. Evang Chr. Gemeenschap,
Si. mis. Vrij-Kith, kerkVreewijkstr. 19
10.30 h. mis. Christian Science, Steen-
sch. 6. 10.30 Nw-Apost. Kerk(HRijnd.)
9.30 en 4. dond. 8. RK kerken, Lode-
wljk zat. 7, zo. 9.30 hoogmis 12.15, 6,
Olvr Onbevl. Ontv. zat. 7, zo. 8, 9.30,
hoogmis, 10.45, 12, 6.30, Leonardus zat
7, zo. 9 hoogmis, 10.45, 12, 6.30,
kerk Middelares zat. 7, zo. 9.30, 11.30,
Anoniuskerk zat. 7. zo. 9.30. 11 en 12.15
AARLANDERVEEN Herv. lu i
ALPHEN Herv. Gem. Adventskerk,
9.30 en 6.30 ds Bogers; Kruiskeik 9.30
ds Hanemaayer; Opst J
iu US Los; Sionskerk Slffl8BPP|
ger, 6.30 kand. Schaap. Geref. kerk
Mar. kerk 10 en 6.30 ds De Jong, (nam
afscheid) Salv. kerk 10 ds v. Harme
ien, 6.30 kand. Tenyenhuis; Noord G.
wels. 's
aisÉ
kerk Michael z
in herv. kerk)
Bac. Volle-Evang. Gem. Voorsta. 100, 7, ds Brederveld. RK kerk s
9.45 Soefietempel 4 uur.
Honnef; Hoofdstr.
6.30 ds Minnema; ScheppingsKej
hr Goedhart. RK kerken St. Josef
7 zo. 8, 10 en 11.30; Viktor zat. 7, zo.
8.30, 10, 11.30 en 6; kapel St. Bavo 9.30.
St. Maria zat. 7.15, zon. 10.
OEGSTGEEST Herv. Pauiusberk 9
-'Heemskerk, 10.30 ds Geursen, Gem
v. Wijngaarden, 6.30 ds Hasper. Chr.
Geref. 9 en 3 ds Bos. RK kerk zat. ,7
kerk
Gem.
Chr. Geref. 10 en 5 ds v.d.' Kamp.
HOOGMADE Herv. 10 ds Oost. rk Vries. 5 hr'v.d.'
kerk zat. 7, zo. 9 en 11.
DE KAAG Herv. Gem. 9.30 u dienst
KATWIJK AAN DEN RIJN Herv
Open Hof 10.30 ds. Teygeler.
- da Brokerhof.
Kers zie herv. gem. Kerk Vrijg
3 kand. Schreuder. Geref. K.
3.V. 8.45 en 4 u ds vd R*™
kerk Willibrord s
/rratr Hc xvuuy. uera. iu iu. iuiuurao, i uo. xti*. üertt. wuuorora zat. i, i
125? e?m 10 hr De Schaafsma. RK kerk zat. 7.30, zond 10.30 12 en 6.30 kapel Bonaventura
Netten (HA). Bapt. gem. 10 hr. De
kapel.
LEIMUIDEN Herv. 9.30 ds De Vree.
Geref. 9.30 en 7 ds Koffrie. RK kerk
6.30, i
i. 8, 10 e
NOORDWIJK
Binnen 10 dr. Jai
10 ds Keuning; Sole Mio 9 dr Jansen;
Heymans;
:k 10 ds Heymans
zat. 7. zo. 7.30, 9.30 en 11.15.
j Keuning; De Rank 8 u i
enst. Geref. Hoofdstr. 10
Reenen, 7 dB Bosman (HA); Vinken.
dorp 9 en 7 ds v.d. Duitse dienst. Geref. Hoofdstr. 10 ds is
- nn J,_ T>/TT» TTI.b.n I
OUDE EN N. WETERING Herv.
9.30 ds v.d. Staat, 7 u d3 Groenen
dijk (jeugddienst) Geref. 9.30 en 6.30
u ds Hartkamp. RK kerk Meerkreuk,
zat. 7. zo. 8.15, 9.45, 11.30 en 7.
RIJNSATERWODDE Herv. 9.30 en
Oostenbrug. Chr. Geref. 9.30 dienst
Geref. 10 en 4.30 stud. Hilbers. Geref.
kerk 10.30 ds De Ruiter, 6.30 ds
Dijkstra; De Bron 9 ds Wierlnga, 6.30
ds De Ruiter, Geref. Kerk Vrijg. 9.30
en 6.30 leesdienst, Chr. Geref. 9.3G u,
dienst. 2.30 ds v.d. Ent; Mol. Evang.
(Kindervreugd) Baptisten
gem. 10 hr. Ramaker, 6.30 ds Koek
koek. Oud-Geref. Gem.; 9.30 en 4 lees-
11.30, Pius zat. 7, zo, 9, 10.30 en 11.4
ds Den Dikken. Geref.
leesd. 2.30 ds Honkoop, 20 aug. 7.30 ds
v. Haaren.
-BODEGRAVEN Herv. dorpskerk
9.30 ds v. Embden, 6.30 ds Drooger"
Salv. kerk 9.30 dienst, f
Stavenisse, 6.30 dr Haitsmi. Geref.
Kerk 9.30 en 6.30 ds Buitenh'ils. RK
kerk zat. 7, zond. 8. 10 en 11.30.
God is zo veelomvattend, dat
we nauwelijks alle kanten van
Hem kunnen begrijpen. Daar is
vaak een heel mensenleven mee
gemoeid. Om Hem geheel te ont
dekken moéten we soms door
het dal van vertwijfeling, ver
driet, 'teleurstelling heen. Soms
mogen we over bergen en heu
vels van vreugde en zegening
Hem ontmoeten.
Leerden we verleden week ie
mand kennen die God als de
God der vergeving had ontmoet,
vandaag wil ik het hebben over
de schrijver van 'Mensenwoord':
Roger Garaudy. Ook deze mens
had God afgezworen in zijn le
ven. Zijn ideaal was een marxis
tische samenleving. Om in deze
ideologie een menswaardig be
staan voor alle mensen op te
bouwen, waar echter voor God
geen plaats is. Maar hij stuit
op zoveel omstandigheden, waar
het een mens zonder God niet
lukt uit te komen. Hij verlangt
naar zijn leven van vroeger te
rug, toen God nog het middel
punt van zijn denken en doen
was. Eerst dan merkt hij dat
zijn nieuwe vrienden hem niet
meer moeten. Hij wordt uit de
partij gestoten en als een me
laatse gemeden.
Wanneer nij terugkeert tot
zijn vrouw, die hij in 1945 had
verlaten, wacht op hem met
een gedekte tafel. Die daad
van liefde is voor hem het be
wijs dat God Liefde is. Hij krijgt
zijn levensmoed terug en begint
een nieuw leven. Hij droomt nog
van een nieuwe samenleving,
maar dan met marxisten en
christenen sórnen. Hij zegt dat
Gods liefde in de eerste plaats
voor déze wereld geldt. God
/leeft in de mens en dóór de
mens en het is Gods opdracht
van dit leven op aarde'n mens
waardig en een Godswaardig le
ven te maken. Het enige bewijs
van God in deze wereld is vol
gens hem de liefde. "Een socia
listische revolutie zal geen over
winning van de wetenschap zijn,
maar van de liefde." Het nieuwe
rijk waarvan hij droomt is niet
een éndere wereld maar een
wereld die énders is. Het is een
opgave hiervoor te werken. Bid
den is volgens Garaudy de we
reld in haar geheel omvatten.
Wanhopen aan de wereld is God
loochenen. De opstanding van
Jezus Christus, de zege op de
dood, moet elke dag opnieuw
worden waar gemaakt. God
opent de deur naar iets geheel
nieuws. Jezus is het geopende
venster van God. Hij geeft uit
zicht op het Rijk van God.
In de eerste brief van Johan
nes lezen we ongeveer hetzelf
de. Daar wordt in het vierde
hoofdstuk ook gevraagd om el
kander lief te hebben, want de
liefde is uit God. Wie niet lief
heeft, kent God niet. Gods lief
de tot ons komt tot uitdrukking
in het zenden van Zijn Zoon in
deze wereld. Als God ons zo
heeft liefgehad behoren wij ook
elkander lief te hebben.
Roger Garaudy heeft Gods on
eindige liefde ontdekt. Dat was
voor hem genoeg. Hij bekeerde
zich tot de Heer en wil het nu
verder in dit leven en in zijn
strijd voor een rechtvaardige
wereld, met die liefde wagen.
Hij wil het Licht van boven zelf
meehelpen hier op aarde ontste
ken.
Zo blijft de kloof die al 2000
Jaar door heel de cnristenheid
heenloopt bestaan, de kloof tus
sen bidders en werkers, tussen
schouwers en bouwers. De ENI
GE die de kloof kan overbruggen
noemt de een vergeving en de
ander liefde. We zullen moeten
leren, dat we van beide hebben
te leven. Want door de liefde
leer je vergeven. En door ver
geving leer Je pas de ware lief
de kennen.
J.T. KOOPMANS-SCHOTANUS.
vd Bogert, 5 u ds vjïiel; Bethelkerk9.30
ds V. Niel 5 u ds v.d. Bogerd, Geref.
Petrakerk 9 ds Hulsman, 5 ds v. Oeve-
l Immanuelkerk 9.30 ds y. Oeveren,
Bergman. Geref. K. Vrijg.
Brink; (aula mavo)
RIJPWETERING RK kerk zat. 7,
7, zond. 8, 9.
TER AAR Herv. 9.30 u d3 Linden-
burg 6.30 ds Noordegraaf. Geref. 9.30,
ds Bezemer, 6.30 ds Langedljk. RK
kerk zat, 7, zond. 8. 9.30, 11 en 12.15.
VOORSCHOTEN Herv. dorp 10 ds
ds v.d. Schoot, i
.d. Schoot; Hulp
9.30 ds Reedijk.
zond. 8.30, 10.30 e
zat. 7, zond. 8, 10
WADDINXVEEN Herv. Brugkerk
9.30 ds v.d. Heuvel, 6.30 ds Smit; De
Hoekst. 9.30 ds Verboom, 6.30 as v.d.
Heuvel, Bethelkerk 9.30 ds Baars. 5 u
ds Verboom; Immanuel 9.30
In Fundamento Reformato
„Wij willen onze beginselen
bewaren en bestuderen. Wie
zich voor het eerst aan een
universiteit laat inschrijven,
krijgt met grote veranderin
gen in zijn leven te maken. Je
komt in een omgeving met
veel kritiek op je levenshou
ding, als je tenminste de
christelijke opvoeding die je
hebt genoten, niet wilt ver
loochenen. Er komen ook veel
vragen op je af. Dan is het
prettig, als je die kunt be
spreken met medestudenten,
bij wie ze ook leven".
Hiermee verklaart Henk Stij-
nen (22) de bestaansreden van
de OSFR, de Civdlbas Studioso-
rum in Fundamento Reformato,
wat in gewoon Nederlands niet
anders betekent dan: studen
tenvereniging op gereformeerde
grondslag. Een soort Gideons
bende onder de vele studenten
verenigingen, die landelijk on
geveer 325 leden telt, helt sterkst
vertegenwoordigd is in Utrecht,
waar dé meeste theologiestuden
ten geconcentreerd zijn, en die
ook een Leidse afdeling heeft,
dertig leden sterk, waarvan
Henk Sitijnen de voorzitter is.
Over die kleinste van de le
vensbeschouwelijke „zusters"
willen wij het vandaag eens heb
ben.
Thuisfront
Henk Stijnen woont din Vlaar
dingen maar heeft een kamer
aan de Heemraadlaan in Leider
dorp. Evenails zijn broer Theo
van 24 studeert hij wiskunde in
Leiden. Zij verkozen Leiden om
dat dit het dichtstbij is. Die
aparte reformatorische studen
tenvereniging neemt in het stre
ven van de bescheiden Henk een
voorname plaats in, omdat ze
de band met het /thuisfront' in
stand houdt en een middel kan
zijn om de leden bij „het rechte
verstaan van de Schrift" en de
„rechte interpretatie en beleving
van de belijdenis der Reforma
tie" te bewaren.
De vereniging werd in 1951
opgericht. Haar Leidse afdeling
kwam voort uit het studenten
dispuut „Banoplia", wat „de
gehele wapenuitrusting" bete
kent. De leden komen voor 45
procent uit de Geref Gemeen
ten, voor een gelijk 'percentage
uit de Geref. Bond in de Her
vormde Kerk en voor de rest uit
andere sectoren van de gerefor-
In Vlaardingen was Henk
eerst op de Johannes Calvijn-
school. De naam al sluit elke
twijfel aan het principiële ge
halte uit. Andere was het met
het Groen van Primsterer-ly-
ceum; dat stond veel meer open
voor allerlei nieuwe inzicht
Henk is zich dat niet zo c
creet bewust geweest, maar
voelde wel aan, dat hij in
ander geestelijk klimaat was te
rechtgekomen, waarin de letter
lijke interpretatie van de Bijbel
- de afwijzing van evoiutie-
zioh moeilijk verantwoordelijk
meer kunnen voelen voor wat er
buiten hun eigen gebied ge
beurt".
Formulieren
Henk Stijnen reserveert dan
ook voldoende tijd voor de stu-
dientengnoep waarmee hij zich
verwant voelt. Die groep baseert
zich op de Bijbel en de Drie
Formulieren van Enigheid (de
Heidelbergse Catechismus, de
Ned. Geloofsbelijdenis en de Ar
tikelen tegen de Remonstran
ten). De Formulieren worden
uitdrukkelijk in de doelstelling
genoemd omdat zjj, zoals deze
studenten het zien, de bijbelse
leer het zuiverst weergeven.
„Wij vatten de Schrift letterlijk
op en erkennen de grondslagen
van het geloof als onverander
lijk. Het verband te onderzoeken
tussen Schrift en belijdenis, is
een van onze uitgangspunten".
De afdeling heeft een Bijbel
kring, die elke week bij een lid
thuis bijeenkomt. Een andere
kring houdt zich speciaal bezig
met reformatorische vragen en
beginselen. Weer een andere,
onder leiding van de Leidse her
vormde predikant De Jong, heeft
de Ned. Geloofsbelijdenis tot
onderwerp van studie gekozen.
Ten slotte is er nog een kring
speciaal voor medische studen
ten, die in het vorige studie
jaar de psychiatrie op zijn
•agenda had.
De CSFR, die op 24 september
om 7 uur in een zaal van de
Koningskerk aan de Willem de
Zwijgerlaan haar eerste verga
dering in het nieuwe studiejaar
houdt, probeert, naast de bezin
ning op heit persoonlijke geloofs
leven, ook een houding te vin
den tegenover ethische en maat
schappelijke vraagstukken ais
abortus, euthanasie en gezag.
Wat de eerste betreft verdie
nen naar haar oordeel uitslui-
hij
In 1971 begon hij zijn studie
in Leiden. Over een Jaar hoopt
hij af te studeren. De vraag of
hij zich echt Student voelt, be
antwoordt hij ontkennend, in
die zin dat het meedoen in
allerlei activiteiten, raden en be
sturen hem vreemd is. HU stu
deert, loopt z'n colleges precies
volgens het schema, doet, zo mo
gelijk op tijd z'n tentamens,
heeft prettige contacten met
hoogleraren en medestudenten
en vindt bij zyn hospita, mejuf
frouw Rasser, iets terug van de
sfeer van het ouderlijke huis.
Henk is een tevreden jongeman.
Hij zegt er zelf van: .een nor
maal burgerlijk leven, zonder in
grijpende wijzigingen".
Bezettingen en demonstraties
vallen buiten zijn levenspatroon.
Hij is wel bereid zich te verzet
ten tegen de manner waarop het
verzet tegen de 1000-guliden-wet
is gevoerd, evenals tegen bepaal
de vannen van democratisering
en inspraak die, naar zijn me
ning. de bestuurbaarheid bin
nen de universitaire samenleving
zeker niet altyid bevorderen.
„Ik ga er nog Steeds van uit,
dat de hoogleraar meer weet dan
ik. Over de vrijheid die het stu
dieprogramma my geeft, heb ik
werkelijk niet te klagen. Maar ik
kan natuurlijk alleen praten
over mijn eigen studierichting.
Wel heb ik indertijd mijn hand
tekening gegeven aan een actie
tegen de wet-Posthumus. Als de
studie zó in een bepaald tijd
schema wordt samengeperst, dat
Je daarnaast vrijwel niets meer
kunt doen, als mensen door hun
studie geen kringen en vergade
ringen meer kunnen bezoeken,
dan kweekt de universiteit wèl
alleen maar vakspecialisten, die
ging. „God geeft het leven en
dit ontleent zijn diepste zin al
leen daaraan Menselijke over
wegingen zonder medische grond
zyn voor ons onaanvaardbaar.
Zoals ook vereet tegen het ge
zag, tenzij dit het geweten van
zijn onderdanen tekort doelt.
Maar gehoorzaamheid is wel de
gelijk ook geboden b« minder
aangename besluiten en rege
lingen. De verleiding van de re
volutie komt in allertei vormen
op ons af. Daarom moet Je kri
tisch staan tegenover de kritiek
die zich over een steeds breder
front aan je opdringt". Zegt
Henk Stijnen.
Bewaren
Henk geeft toe, dat het de
reformatorische studentenver
eniging om bewaring en niet om
verandering te doen is. „Wij
houden elkaar de vraag voor:
wat doe Je in deze nieuwe le
venssituatie met je opvoeding?
Het hoort bij deze tijd, iets pas
te aanvaarden als Je er zelf
eerst kritisch over hebt nage
dacht. Wij moeten niet altijd
wijzer willen zijn. Niet ons ver
ben het laatste woord. Is het
niet onverstandig, dat alleen
waar is wat wy met ons ver
stand kunnen begrijpen?"
Henk heeft zelf de opvoeding
van zyn ouders „vrij integraal"
overgenomen. Hij heeft geen
moeite met wat hij in zyn kerk.
(de Geref. Gemeente) hoort.
Misschien hebben anderen dat
wel. Henk ziet in de sfeer van
de CSFR, die ook weekeinden en
conferenties op haar programma
heeft, een middel voor alle stu
denten uit deze gezindte elkaar
te helpen en de goede weg te
wijzen.
„Wij hebben er geen behoefte
aan, ons af te zetten tegen an-
alleen maar zeggen dat het kli
maat er anders is. En Juist dat
klimaat is onze bestaansbron".
S. J. DE GROOT
i, Geref. Krulsaark 9.30 WASSENAAR Herv. dorpskerk 10, ypvp>mnvFN hp™ 9 so d* Kaav
Plrwr.„lr tTTA1 r»,frt rtc TOnlctw i 3(1 ric TToV 7 lrftnri V. ZEVENHOVEN Herv. 9.30 as Kaay.
i ds Koekxoek (HA) Oit.n. kerk ds Wulster,
10. Volle-Ev.
Gem. Sion 9.30 (Lindengaarde 17a)
VARMOND Herv. 10 ds Ionkelaar
(HA) NPB 10.30 dienst.
WOUBRUGGE Herv. 9.30 ds Moer
man, 6.30 ds. Kempenaar. Geref.
l 7 ds Bech 7, zo. 8.30,10,11.30 en 6; Meerburg 2
RK kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. prof.' Naula.'6.30 de. Koekkoek. RK 6.30 kand. Den Braber.
Geref. 9.30 u hr. Brouwer