jjona zat ook drie dagen in de buik van de grote vis KERKDIENSTEN Een olifant is een grote kwast ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1975 Antoon Christ verantwoordelijk voor bijbelonderricht op 23 openbare scholen LEIDEN "Laat mij maar werken", antwoordde Antoon Christ (nu 33 jaar), toen zijn vader, fabrieksarbeider in Gouda, hem vroeg wat hij zich van zijn toekomst had voorgesteld. Hij had niet veel zin om door te leren en nam een kantoorbaantje aan. Maar dat vatte hij dan ook bloedserieus op. Via de nodige praktijkdiploma's kreeg hij op het kantoor van de Martha-Stich- ting in Alphen aan den Rijn een verantwoordelijke posite bij de boekhouding. Toch gaf hem dat niet het gevoel, dat in dit werk zijn toekomst lag. Toen hij 27 was hij was vier jaar ge trouwd ging hij studeren in wat hij nogal zakelijk noemt "de godsdienstige sector". Al op z'n vijftiende jaar stond hij als verteller voor een zondagsschoolklas. Hij was 31 toen hij het diplo ma "catecheet" behaalde, waarmee hij vorig jaar kon solliciteren naar de functie van hulppredi ker, belast met het geven van godsdienstonderwijs aan de openbare scholen in Leiden. Antoon Christ zijn naam is 'n voorteken is de enige beroepskracht in}dienst van de "Commissie Bijbel onderricht", die uitgaat van de Lr.dse Hervormde Gemeente. Zijn opdracht is {ervoor te zorgen dat per week zo'n 1600 kinderen aan de 23 scholen die hiervoor in aanmerking komen, deze bijbelkennis ontvangen. Zelf geeft hij 20 uur per week les. Dertien men sen, te weten ee nwika (werker in kerkelijke arbeid), enkele onderwij zeressen en studenten van de Peda gogische Akademie, assisteren hem om het lesrooster rond te krijgen. giltoon Christ, ditt in 't laatste huis van een nieuwe w;,"k in zijn geboorte stad Gouda woont, helemaal tegen Réeuwijk aan, en elke dag een paar uur moet rijden om op z'n werk en weer thuis te komen, heeft niet al leen een drukke doordeweekse agen tial 't Diploma „catecheet" geeft hem de' bevoegdheid, in kerkdiensten voor te'gaan. Dat doet hij elke zondag, ofschoon hij die boot wel een beetje wU gaan afhouden, omdat zijn vrouw die dan thuis met drie kinderen zit (9' 6 en 3), ook wel eens naar de kerk wik Unicum voor de hemel De familie Christ behoorde vroe- gef tot de Geref Gemeenten. Het kerkelijke conflict'met dr. C. Steen blok, waardoor de Geref. Gemeenten in Nederland ontstonden, dreef het gezin naar de Hervormde Kerk. "Maar", vertelt Antoon, "dat gods dienstonderwijs op de school van de Geref. Gemeente heeft veel indruk op mij gemaakt. Het was wat over trokken, 'in ieder geval niet kinderlijk, en het kon een kind zelfs angstig ma ken. „Hoe is het met jouw ziel ge steld?" was een vraag die Je als kind al bekend in de oren klonk. "Als je sterven moet, waar kom je dan terecht?" Zulke vragen werden vaak cp je afgevuurd. Eens was er een jongetje verdronken. De meester greep dat voorval direct aan om te vragen of jij wel in de hemel was gekomen als dat jou was gebeurd. De toon waarop hij dat vroeg was voldoende om daaraan op z'n minst te twijfelen. Om in2 de hemel te ko men moest je wel 'n unicum zijn. Ge lukkig ben ik nu van die angst be vrijd. Misschien is het verlangen om met die boodscap van bevrijding zelfs iets te gaan doen daaruit wel te verklaren". Op de zondagsschool en op jeugd clubs bleek al gauw, dat de jonge Christ de gave had een verhaal zo te vertellen, dat het de kinderen boeide. En omdat een kantoorbaan nooit kan inspireren tot ontplooiing van dat talent, besloot hij het in die andere richting te proberen. Vier jaar volgde hij de catechetenopleidmg in Rotterdam. Al tijdens deze opleiding kon hij de boekhouderspen neerleg gen, doordat hervomd Reeuwijk voor drie dagen in de week, waarvan de helft voor het geven van godsdienst les aan de openbare school, een me dewerker in het pastoraat nodig had en de chr. xnavo in Boskoop hem als leraar godsdienst binnenhaalde. Maar vorig jaar verkoos hij Leiden boven deze twee omdat het hier een volledige betrekking gold. Het enige bezwaar vindt de heer Chris* dat hij nog steeds in Gouda woont. Per week verliest hij vele uren aan rei- "Toen ik in Leiden kwam, zat er weinig beweging meer in dit werk. De vacature had nogal lang geduurd. Ik ben begonnen met alle schoolhoof den te bezoeken. Op tie vraag hoe zij deze functie waardeerden, rea geerden er 22 van de 23 voluit posi tief. De contacten met de scholen voor buitengewoon onderwijs krijgen alle klassen één uur per week bijbel onderricht, terwijl dit op de gewone scholen tot de klassen 5 en 6 beperkt blijft". Ofschoon Antoon Christ niet afke rig is van moderne middelen om ken nis over te dragen, houdt hij prin cipieel vast aan de „ouderwetse" me thode van de gewone vertelling. "Je moet je ervoor inspannen, de kinde ren een goed bijbelverhaal te vertel len. Het klasgesprek wordt een fiasco omdat je maar drie kwartier per week in de klas bent en JIJ dan de man moet zijn die iets heeft aan te bieden. Daar komt nog bij, dat de bij belkennis in het algemeen nihil is. Ze kennen Adam en Eva alleen van het carnavalsliedje en va Jezus heb ben ze een vaag besef als de grote wonderdoener. Het verhaal duurt ongeveer 30 minuten. Er wordt heel goed geluis terd. Maar dat hangt natuurlijk af van de persoon die het doet. Mis schien luisteren ze wel zo gespannen omdat ze een verhaal niet meer ge wend zijn. Er wordt weinig meer verteld. Bij de vertelling maak ik wel gebruik van dia's en een flanel- bord. Verder moet je het helemaal zelf spelen. Met alle fantasie die in je is. En die heb ik wel, al zeg ik het zelf. Volgens mijn vrouw soms te veel. Mevrouw Christ, die op de bank het gesprek volgt, bevestigt deze beken tenis met een begrijpend' glimlachje. „M'n blokfluit heb ik bij me als ik met de kinderen een lied wil zingen dat bij het verhaal past. Een een voudig lied met een lekker ritme. Na de vertelling proberen we tot een verwerking van de stof te komen door middel van een tekening of op stel. Wie niet zo creatief is, kleurt plaatjes. Men moet dat vooral niet ge ring schatten. De verhalen van de Bijbel komen vaak als sprookjes over. Ik heb de ervaring, dat 't zien van en het bezig zijn met zo'n plaatje kan meewerken aan het geloofwaardig maken van het wonder. Je brengt het verhaal wat dichter bij de eigen be leving van het kind". Vertellen wat er staat Roert Antoon Christ de bijbelver halen eerst door de zeéf van de kri tische theologie voordat hij ze de kin deren doorgeeft? Nee; hij vertelt on verbloemd wat er in de Bijbel staat. "Voor mij HEFT de slang gespro ken. Voor mij HEEFT Jona3 dagen in het ingewand van de grote vis ge zeten. Door het geloof wordt wat on mogelijk is voor het menselijke begrip toch mogelijk. Je moet een klas voor bepaalde ver halen als het ware rijp maken. Je moet niet beginnen met de opstan- ading van Jezus. De wonderverhalen kun je eigenlijk pas vertellen als je 't vertrouwen van de klas hebt. Be gin daarom met gelijkenissen en met verhalen waarvan de liefde van God zonneklaar afstraalt, waardoor je duidelijk maakt dat God anders en machtiger is dan de mensen en dat Hij het geluk en het recht wil voor de verdrukten. In een sfeer van vertrouwen kun je ook over Abraham vertellen, die door God uit zijn beschermde omge ving wordt geroepen om medewerker van Hem te zijn. Bij alles moet je de Bijbel zelf laten spreken. De Bij bel is een realistisch boek. Wij moe ten niet zo gemakkelijk denken, dat het kind zoiets niet kan aannemen. De kern van de verhalen is dat God doet wat Hij belooft en dat Hij niet liegt. Ik ga in mijn lessen niet verder dan een vertolking van de verhalen zo als ze in de Bijbel staan. Het is ken nisoverdracht. Geen evangelisatie. Daarop is al leen een uitzondering mogelijk als kinderen vragen stellen. Soms zijn toepasselijke elementen onvermij delijk. Dan moet je vertellen waar om iets daar zo staat". In de Bijbel komen ook wrede verhalen voor. Antoon Christ slaat ze niet over. Voor hem zijn in prin cipe alle verhalen vertelbaar. "Wij zouden dat niet mogen ver tellen en in een TV-programma zien de kinderen soms de ene moord na de andere. Het strijdtoneel aarde wordt ze evenir In het verhaal van David en Go liath kun je er niet onderuit, dat voor Goliath de god Dagon alles was en de God Israël niets. Dat de afgod het scheen te winnen van de levende God. De kleine David wordt in dat verhaal wel grof uitgedaagd. Hij is als een jongen die het niet néémt dat een ander iets ten nade le van zijn vader zegt, en dan op de vuist gaat. "Van mijn vader blijf je af"! Daarom kan David ook de strijd aanbinden. En door de kracht van de levende God wint hij, tegen alle menselijke bereke ning in". Uk het gewone leven De bijbelverteller is tegelijk de vertaler. Er zijn woorden en be grippen, waarvan de kinderen, in de bijbelse zin, nog nooit hebben ge hoord, zoals ellende, genade, lank moedigheid, schuld, zonde, verge ving. Ze zijn wel ingeburgerd in 't spraakgebruik, maar de geestelijke strekking ervan is totaal onbekend. Daarom is AnV>on Christ voortdu rend met omschrijvingen en voor beelden in de weer. "Voorbeelden uit Je eigen levens ervaring boeien het meest. Je moet uit het gewone leven van alle dag praten, anders lukt het niet. De wereld van de Bijbel staat te ver van ze af. Het tast je gezag hele maal niet aan, als je laat merken dat je zelf vroeger ook een lastig portret bent geweest. Je moet je niet mooier willen voordoen dan je bent. Alleen zó raken ze in je g teresseerd en mag jij ook van het kind eerlijkheid, openheid en spon taniteit verwachten. Het is een voorwaarde om aansluiting te krij gen". Wie Antoon Christ vraagt, wat zijn hobby's zijn, krijgt onmiddel lijk te horen: lezen en zwemmen. Maar voordat wij een volgende vraag konden stellen, voegde hij er vlug aan toe: „Ook mijn werk: ver tellen, het begeleiden van mijn me dewerkers en preken in de kerk. Ik doe het allemaal heel graag". Hij doet het met een aan zelfbe wustheid grenzende vrijmoedigheid. De angst van zijn jeugd heeft plaats gemaakt voor een stoere overtuigingskracht. S. J. DE GROOT. den Haag, Geref. Kerk Ontmoetingskerk 6.30 u. ds. d. Bruine Elderman, RK Mgr. Bekkersschool ds. J. v%d. Veldei •erefKerk 10 19 u. ds. H. D. d 1 Stichtingskelk 11 u. ds. Bos- Zee. 8, 9.30 Leiden Herv. Gem. u ds. d. Wit, 11.45 u. Oec. studenten- dienst, Marekerk 10 u. ds. d. Jong, 5 u dra. v.d. Velden, Maranatnakerk 10 uds. v. Achterberg, Koningskerk 10 re'f Kerk 9.30 ds Hemmes, Bethlehemkerk lO u ds Spelberg, Bevrijdingskerk 9 u. ds. Bo venberg, Vredeskerk 10 u. ds. Steen Benthuizen Geref. Gem. 9.30 u. leesd., 7 u. ds. Boogaard. Boskoop Herv. Kerk 9.30 u. ds. n Aifirs. 18.30 u. ds. Stelwagen, Ge- Dijkstra, 'de Stek" 9.30 - - -sr» u as? w ds. Back, ds. Vroegindewey, Vroegindewey, 6 Kruistochten i ds. J. Graven- Prinsterer- Geref. st|a, Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur pmkstergem. 10 u. in Concordia, Th. Verwoerd, Verg. Ribs, Academisch Ziekenhuis VCiwuC1-, c. -- 0 ialssen, Diaconesenhuis: 10.30 27, 9.30 en 17 u„ Bethel 10 u. J. Mod- •ti7 rderkolk, RK Kerk zat. av. 19 en zo. 8 45 10 en 11.30 u. H. Mis. Ontmoe tingscentrum zat. middag 17.30 en zo. 10.30 u. H Mis. Koelman, 6 Vroegindewey, u. ds. v. Iepe- Wijkgebouw Hoeksteen 10 u. Pfarrer Halaskt, Geref. Kerk Vredes deel Mariënburcht. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ?erd, 6.30 u. ds. Lindenburg. ds. Damsma, Vinkenlaan 9.30 ds. Elgersma, St ds. Elgersma. Sole R n. RK Kerk Maria en 7 u., St. Jeroen 8, 15 u. Oegstgeest Her1 brordkerk 9.3i Avondm, Pauluskerk 9 v. d. Boger ref. Kerk dr. Holtrop, 6.3 Chr. Geref. Kerk 9.30 u. v.d Ent, RK Kerk Dienst, 2.15 (zat. 7 u.) 7.30, 9, 10.45 Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u. J. Goedhart, 6.30 u ds. Oostenbrug, dienst, 3 u. prof. Doe- Geref. vrij gem. buiten verb. 8.45 1 Berg (Gem. centrum), .1 -ds. Kool, Oec. Werkpl. (Plantage 16) 16 augus- Hooglandse Kerk 7 u. Avondge- ref. Vrijg. 8.30 Brouwer, Chr. Ge- u. ds. v.d. Ent, Ge- leesd., W. d. Zwij- leesd, Geref. vrijgem. ds. Bovenberg, Oude VestkerK 10 i Zwaan, 5 Verburg, Bevrijding.' ds. Roukema, Geref Gem. 10 en 5 u. leesd., Volle Evang. ds Lammertsma, Geref. Kerk Gem. Openbare Lagere School Voor- Hazerswoucle Herv. Gem. Lammertsma, Ger ds. Versluijs, RK Bernar- -Vennep Chr. Geref. Kerk dienst, 14.30 u. W. Kok uit Apeldoorn, Geref. Kerk kapel zat. 6.30 u. zo. 8 10 e Oude Wetering Herv. T~"Gert- ds Hasper, RK ds. Lalleman, Geref. Kerk 9.30 Hortensius, duskerk (zat. 7 u.) 10.3 Achter- chaelkerk (zat. straat 100, 9.45 u., Soefie Beweging Herv. Rietveld, 18.30 u ds. Wijngaarden "De Mirt", dhr. Kroon, 10 leesd Geref. Gem ;rk, 1130 en 5.30 u. leesd., Evang. Luth. Gem 10.15 u. ds. Hap- sgez. Gem. 10.15 u. Baptistengi 1. W" Oude Rijn 3 3 1 Koningskerk, T "tli. Doopsgez. Gem. db v. Bilderbeek, Bap Rijn 3, 10 u. stud. WijchersT gem. Oude Ri'~ Leger des Hemelvaart u H. Middelaris Hoogmis erveen Herv. Gem. 10 u. aus. 7 u. ds. Stehouwer. Ge- 10 en 6.30 u. ds. Pouwels te Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Adventskerk 9.30 den Rijn Herv. Gem. Koudekerk "Ridderhof zo. 10.30 u., RK Kerk Engelbew. Dorp (zat. 7 u.) 8, 10 RK Mi- Universel 16 1. ds. Krabbe, avondd. gezam. in Leiderdorp Dorpskerk 10 u. ds. Herv. Kerk. Kerk 10 u. ds. v. Es, 7 Chr. Geref. Kerk 10 1 Ned.. Oude Geursen, Hoofdstraat 10 v Netten, Scheppingskerk 9 en 10.30 u. hr. Reugebrink, 5 u. ds. Honnef, RK Kerk zat. 7 u. zo. 9, 10 en 12 u„ Baptistengem. 10 u. hr. De Vries HA. Hoogmade Herv. Gem. 10 u. dr. 5 u hr. Stringer (v.d. Valk Boumanweg Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u. ds. v.d. Broek, Geref. Kerk 9.30 u. drs: Nooteboom, 4.30 u. ds. Los Afscheids 10 Vliet, RK Kerk (zat. 7 u.) 9 De Kaag Herv. Gem. 9.30 u. kand. Bakker. Katwijk a.d. Rijn _Herv. Kerk eucharistieviering. Noorden Herv. 9.30 en 7 u. v.d. Kooij. Noordwljkerhout Herv. Gem. u P. Drijver, De Zilk, 10 u., J. d. V de, RK Kerk St. Jozef (zat. av. 7 8 10 en 11.30 u, St. Victor (zat. 7 u.), 8, 9.30, 11 en 18 u. H. Hart De Zilk (zat. av. 7 u.) 8.30, 10 en 11 Kapel Sancta Maria (zat. ds. Oostenbrug, 7 ir .Geref. Kerk 9.30 Vlletstra, RK K Kerk 10 u. ds. Keuning, Oude Kerk 10 nathakerk 9, ds. Huisman, 5 dienst. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 ;n 11.15 u. Lisse Herv. Gem. Grote Kerk 9 terij (Zetten). Oude Kerk 19 u. ds. De .tndingswerk Midder- J oudsesinge) 21. Keur, Evangelie- Zijlsingel 2, zo. 10 u. evang. Zillstra, 12 aug.. u. idem. 15 aug. 8 u. .jeugdsamenkomst. Oud Kath Kerk Zoeterwoudsesinge1 50, 10 u. h m Vrij Kath. Kerk, Vreewijkstraat 19. 10.30 u. h. mis schuur 6, 10.30 <H. Rijndijk) 9.3f RK Kerken H. Lodewijk 9.30 Hoogmis '(Ned. z Olvr. Onbevl. Ontv. Hoogmis 10.45, 12. 18.30, H. Leónar- Hoogmis 10.45 10.30 Keuning. De Rank i Hartkamp, 5 9.3( Geref. Kerk vrijg. ü.iö u. leesd., Chr. stud. kok. Evang. Chr. Geref. 9.30 Chr. Gem 10 Duitse dienst. Agtereek (in ma-'O-aula) 8 80, 9.30 11 ds. Hanemaaij- Maranathakerk ds. Hanemaaijer Oudshoornse- "ionskerk Hooftstr. jers, Goede Her- Santen, Ridder- De Goede Herderkerk 10 Modderaar. "De Bron" 9 u. ds. Mod deraar 6.30 u. ds. Hofland, Chr. Ge ref. Kerk 9.30 en 4.30 u. Dienst, Oud Geref. Gem. 9.30 en 4 u. leesd., 14 aug. 7.15 u. ds Wiltink, Rem. Geref. Koekoek, Leger des Heils, 10 e u ds Sitanala, Volle Evang. Gem. Kindervreugd, 10 u. hr. Bulthuis. RK Kerken H. Bonifacius zat. 19 u., zo. 8.30. 10 u. Hoogmis, 11.30, H. Pius za. 19 u., zo. 9, 10.30 Hoogmis, 11.45 (geen Avondmis), H. Geest za. 18.30 u., zo. 9 u, met pitfociliekoor 11 Jonger end. Spraken wij verleden week over het zich bekeren van een mens, over het verlangen 1 ander leven en tevens boven de het menselijk denken verloren. Hij wil nu de geloofs- sprong maken met een God Een ander, die de slurf voelt, zegt: een olifant is een soort slang. Een derde, die de staart over heimwee naar het oude, vandaag willen we iemand be lichten, die zo'n bekering zelf heeft meegemaakt. Er is een boek uitgekomen van de Franse denker-schrijver Mou- rice Clavel met als titel: „Wat ik geloof". In dat boek vertelt Clavel van zijn leven zonder God Hy stelde het menselijk denken en doen zo hoog_ dat God er niet meer aan te'pas behoefde te komen. Hij had met andere denkers de mens op de troon gezet van zyn strijd en streven, van zijn driften en instincten. Dat denken heeft echter, ont dekkend en ontledend, diezelf de mens van zichzelf vervreemd hem van alle houvast er beroofd en hem tegelijk kou laten staan. Door God uit te bannen heeft de mens zichzelf tot een thuis loze banneling gemaakt en de aarde tot een doelloze zwerf steen in het heelal. Clavel komt door allerlei bittere ervaringen terecht in de allergrootste bóven de wereld en zyn ge schiedenis. Maurice Clavel keert zich te gen de verwereldlijking van het geloof en de politiek in de kerk. Hij ontkent het kwade niet in mens en wereld, maar zo zegt hij: als men leert dat mens en wereld zuiver en goed kunnen worden, dan is er geen zonde meer, én als er geen zonde meer is, dan is er geen verge ving meer nodig en is de hel van de concentratiekampen niet veraf meer. De mens is terug gebracht tot een drukdoener en een doordouwer, een maker, een machine, die produceert en con sumeert. Hij heeft zichzelf op hoop geworpen tot heer en meester n de van zichzelf en de aarde, maar is al doende en makende aan de afgrond van het niets, van de zelfvernietiging aangeland. Elk deel bevat waarheid Clavel heeft God leren ken en als de Vergevende God. Maar God kun je niet met één zijn denken betast, zegt: een olifant twijfeling, wat hem tot de af- woord omschrijven. Ieder _ziet grond van de zelfmoord brengt. Dan leert hij God terugvinden en ervaart deze God als de God der Vergeving. Hij heeft nu Marx, Freud, Hegel, Des cartes en andere wijsgeren af zworen en het vertrouwen in weer een andere kant van God. Het is als in het oude verhaal. Zes blinden betasten een olifant en vertellen aan elkaar hoe een olifant er uitziet. De één, die een poot te pakken heeft_ zegt: een olifant is een dlikke pilaar. grote kwast. De vierde, bevoelend, zegt dat een olifant een wapperend zeil ls. Gaan ze nu ruzie maken om wie er ge lijk heeft? Dan komen ze er nooit uit. Alleen door goed naar elkaar te luisteren, kunnen ze samen zich een voorstelling maken van hoe een olifant er in zyn geheel uitziet. Zo is het ook met ons idee over God. Hij is zo groot en zo veelomvattend, dat ieder slechts een deel van Hem kan zien, van Hem kan ervaren. En elk deel bevat waarheid. We moeten naar elkaar luisteren, dan pas kunnen we God in zijn geheel begrijpen. Jezus heeft ons al deze kan ten van God verteld. De één ziet •nu Gods heiligheid, de ander Gods rechtvaardiheid!, een der de Gods erbarmen, een vierde Gods tobrn tegen de zonde, een vijfde ervaart Gods geduld met de zondaar en een zesde komt Hem tegen in de Vergeving. Maurice Clavel ziet het leven nu als een gave. Hy bhjft het Licht van bóven verwachten. Hij leeft van het goddelijke ver geven. Maar hy zal moeten blyven luisteren naar Jezus, om ook de andere kanten van God te ontdekken. Valkenburg Herv. Kerk 10 6.30 u. ds. G. F. Overgaauiv, G Kerk 9.30 en 6.30 u. ds, Meijnen. Voorhout Herv. Gem. 10 u Brokerhof, RK Kerk 1.) 8.15, 9.45, 11.30 Gem. Grote Kerk 9.30 ds. v. Niel, 5 u. ds. Gall, Bethel kerk 9.30 u. ds. Burgy, u. ds. v Niel, Camping "Koningshof" 10.30 u. dhr. Ravensbergen, Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u. ds. Damsma. 5 u. ds. Noord-Hofland 9 u. ds. Reedijk, Ka pel Rijndijk 10 u ds. Meijering, Ge ref. Kerk Dorp 9.30 u. ds. De Zeeuw, 19 u. dienst in Herv. Dorpskerk, Au la Noord-Hofland 9 h. ds. Reedijk, Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 17 u. Prof. L. Doekes, Kampen, RK Kerk zat. 7 u., zo. 8.39, 10.30 en 12 u. Warmond Herv. Gem. 10 u. ds. Den Tonkelaar. RK Kerk zat. 7 u., zo. 8.30. 10 en 11.30 u Waddinxveen Herv. Gem. Brug- ds. Schipper 6.30 u. ds. v.d ds. Verboom, 5 Kortleve, Immanuëlkerk 9.30 ds. Verloop. Rem Ger. Gem/Vrijz. Herv. 10 u. ds. Horst, Oud en 6.30 u. (zat. av. 7 u), Victorkerk 10 u (zat. 7 u.), Volle Evang. Gem. "Sions" Llndengaarde 17a, 9.3 u P. v.d. Heiden. Tesselschadelaan 28. 4 u. jeugdbij eenkomst. di. av. 8 u. bijbel- Wassenaar Herv. Dorpskerk 10 v.d. Kloot Mey- Dorpscentrum 930 Lng, Geref. Ke: ds. Boonstra. Zuid 10 e ds. Lefeber, 6.30 u. ds. Boogert, Ge ref. Kerk 9.30 u. ds. Huizebosch, 6.3( u. ds. Langendijk. RK Kerk zat. 7 u. zo. 10 u. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u ds. Lindenburg, 6.30 u. ds. Holst, Ge- Ds. R. J. Koolstra, gereformeerd predikant te Leiden, wyst in de clas- sicale kerkbode van vandaag een lid van zyn kerk terecht, dat van de af wezigheid van de meeste kerkeraads- leden misbruik heeft gemaakt om aan alle belydende leden een ge schrift rond te zenden (zonder enig contact met wie dan ook van de Ker- keraad Algemene Zaken) waarin wordt opgeroepen ernstige vraagte kens te zetten achter het beleid van met name de synode van de Geref. Kerken. Ds. Koolstra: "Iemand die de waarheid blykbaar zozeer ter har te gaat, mag bedenken dat het tweede gebod gelyk is aan het eerste. Wie buiten de kerkeraad om, dus buiten de gemeente om, gebruik makend van de diensten van die gemeente (het kerkelyk bureau), andere kerkleden wil bereiken ,moet nog maar een be denken dat de Dordtse Kerkenorde ning dit al jaren geleden rekende on der scheurmakerij. Kortom: zo moet en mag het beslist niet." Aldus ds. Koolstra. O In een artikel over het jeugd werk in het De Waarheidsvriend, het officiële orgaan van de Geref. Bond in de Hervormde Kerk, schrijft ir. J. van der Graaf, dat men in de kerkelijke gemeenten niet gauw te Véél voor de jongeren kan doen. Ir. Van der Graaf: "We moeten er ons niet over verbazen, dat jongeren uitwijken nuar an dere jeugdmanifestaties, als er in de gemeente aan kerkelijk jeugd werk weinig of niets wordt gedaan of als dit niet positief genoeg is. eigen vormen. Dat geldt ook voor het jongerenwerk. Er is een tijd gew eest, dat men aparte meisjes verenigingen en jongelingsvereni gingen had. Allang kennen ive nu de gemengde jeugdverenigingen De vormen veranderen. Zo zien we in onze tijd het verschijnsel "kof fiebar" opkomen. De koffiebars van buitenkerkelijke bewegingen werden trekpleisters vaak ook voor jongeren uit de gereformeer de gezindte. Op bepaalde plaatsen zijn dan ook in de gemeenten der gelijke dingen opgezetook wel onder een andere naam, waar overigens aleen maar indringend naarkerk (zat. 1) 8.30. 10, 11.3 en 6 Kerk Meerburg (zat. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. ds. 8, 10, 11.30 en 5.30 i over de zaken van Gods Woord wordt gesproken. Het verging on ze voorzitter, ds. W. L. Tukker, onlangs dat hij op een zaterdag avond in een dergelijke gelegen heid sprak over wat het geloof is. Wanneer in bepaalde situaties nieuwe vormen gevonden (moe ten) worden voor het jongeren werk, is daar niets op tegen, als het Woord maar centraal staat. Het is juist een verheugende zaak, dat de bijbelstudie nu zo'n centra le paats inneemt, ook waar men naar nieuwe vormen van contact tussen de jongeren heeft gezocht.'* Tot zover ir. Van der Graaf. De nationale commissie Voorlich ting en Bewustwording Ontwikke lingssamenwerking heeft "Dienst over Grenzen" (DOG) subsidie gegeven om een medewerker aan te stellen teneinde in ons land te helpen wer ken aan mentaliteitsverandering be treffende vraagstukken van inter nationale samenwerking en verande ring in de wereld. Dienst over Gren zen is opgezet door de Ned. Zendings raad en de Stichting Oecumenische Hulp aan Vluchtelingen. Zy heeft nu Hans Eerdman aangetrokken die van 1967 af als leraar en landbouwsocio- loog in Zambia werkzaam is geweest. DOG is het bemiddelings- en recru- teringsbureau van de Nederlandse protestantse kerken voor professio nele ontwikkelingswerkers in de Derde Wereld. Sinds 1962 zyn meer dan 700 mensen via dit bureau naar tal van landen gegaan. Zii ziin voor al op medisch en onderwiiskundig ge bied werkzaam geweest. Velen van de inmiddels tprugcekeerden (2001 wil len hun ervaringen positief in Neder land gebruiken, büv. in zendin?scom- missies, Werelddiakonaat. iQu<?d- werk. Vredesweek en christeliik on derwijs. Di't te bevorderen is de^e maand de taak van de heer Eerd- mans geworden. Het adres van Dienst over Grenzen is: Stadhouderslaan <*3. Utrecht. Tiidens een ontvangst van recto ren van Jezuieten-universi'ePen heeft naus Panlus kritiek ueleverd on h°t beleid aan de katholieke universitei ten. De paus meent, dat de laatste jaren het karakter van deze universi teiten ernstig ls verwaarloosd. Er komt steeds minder waardering voor de Christel :ike waar^on. Zo*«el in on derwijs als in publikaties moet ge zorgd worden voor een volledige or thodoxie, eerbied voor h^t kerkelijk ambt en trouw aan de hiërarchie en de heilige stoel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4