'Soldaat van Oranje' zal geen hoera-film worden Benoeming Jurgens bij NOS fel bekritiseerd toegelicht 1 ...e/7 gisteren Paul Verhoeven denkt aan miljoenenprojectmaar C(fy) vanrfang TV morgen] VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1975 Paul Verhoeven is aan zijn vierde grote speelfilm aan het denken. Of liever gezegd zijn plan nen daarvoor worden al concreter. Met de verfilming van het boek "De soldaat van Oranje" van Erik Hazelhoff-Roelfzema was hij al eerder bezig trouwens, maar enkele uitzendingen van de AVRO over dit oorlogsverhaal deden de regisseur en producent Rob Houwer anderhalf jaar geleden voor "Keetje Tippel" kiezen. Dat werd de duurste Nederlandse produktie tot dat moment met een budget van over de twee miljoen gulden. Het bleek andermaal een schot in de roosMet nu meer dan zeven miljoen bezoekers op zijn conto, bereikt via drie speelfilms, is de 37-jarige regisseur duidelijk onze meest succesvolle speelfilmmaker. En zo zeldzaam en vrij constant succes in de toeloop van publiek moet wel bijna gaan benauwen, maar dat is bij hem in elk geval niet zichtbaar. Of misschien wel in een nog ambitieuzer project, dat eruit ziet als een film, die zo'n vier miljoen moet gaan kosten. Door Piet Ruivenkamp Producer Houwer gaat niet op zijn lauweren rusten na drie financiële successen op een rij. Echter, ook het produktiefonds zal gunstig moeten beslissen over deze onderneming. Nadat drie garantiesommen met intrest zijn teruggekomen zullen uit die hoek zeker niet de grootste bezwaren gehoord worden. Maar men zit met een dergelijke Investering natuurlijk wel aan een plafond van Nederlandse mogelijk heden. Dat zien de plannenmakers zelf ook wel en zij zullen meer dan vroeger op een internationale verspreiding gaan mikken in num mer vier. Verhoeven zelf ziet het zo, dat na drie publieksuccessen er een unieke gelegenheid is geschapen, de enige kans, om eens een algemeen filmbeeld van Nederland in en rond de oorlog te scheppen. Om in de taal van Joseph Levine te spreken „de film, die alle andere films overbodig maakt." Het filmidee geeft een doorsnee van een groep jonge mensen karakteristiek voor de tijd van toen. Verhoeven is zichzelf zijn scherpste criticus. „Ik heb mij tot dusverre misschien teveel door het uiterlijk laten leiden." Over zijn laatste, „Keetje Tippel" overweegt hij dat zijn film achteraf toch te koud, te van buitenaf op hem af komt. Een gebrek aan warm menselijk gedrag. „Ik wil nu proberen grotere Identificatie van de hoofdrolspelers met het publiek tot stand te brengen". Over zijn jongste werk: „In de film weet Je nooit wat Keetje wilde; noch in het verstandelijke noch in de emotionele motivatie. De film zou gewonnen hebben als Je meer gevoeld zou hébben dat zij, een meisje uit een arm milieu, besloten had zich uit de rotzooi omhoog te werken. Het gaat om de innerlijke drijfveer, waardoor je je schrijvend of regisserend gedragen wilt voelen." „Ik ben er altijd voor dat je een film in een vraagstelling kan samenvatten: „krijgen ze elkaar?" of „lukt het 'm?" Op elk moment dat je de film binnen stapt of het de 22-ste of de 88-ste minuut is, moet er iets te vragen zijn." „Voor „Keetje Tippel" zou dat moeten zijn: haalt zij de bovenste tree? Symbolisch zit dat in de film verwerkt als zij bij avondlicht in Amsterdam aankomt en uit een benauwde kajuit omhoog stapt." Dat gold odk voor „Turks fruit". „Ik had het gevoel dat ik de twee hoofdfiguren niet kende, ik wist niet hoe ze waren. Bij de regie had ik grote moeite om na te voelen hoe ze reageerden." Voor „Soldaat van Oranje" lijkt dat anders. „Voor het- eerst sinds mijn korte film „Feest" uit 1962 (naar persoonlijke ervaringen op het Gymnasium Haganum ter plaatse opgenomen) heb ik weer het gevoel, dat ik via een eigen identificatie het publiek kan bereiken. Voor de vroegere films ervoer ik nog te weinig te hebben geleefd om ergens op terug te kunnen vallen." Hoewel Verhoeven zeven Jaar oud was toen de bevrijding kwam, zijn de oorlogsemoties hem sterk bijge bleven. Executies, het joodse drama, onderduiken, de V-l-lanceringen in het Bezuidenhout, waar hij woonde. Den Haag was in die tijd een knooppunt van verzet en verraad. Vandaar ook eerdere plannen om de Schallenberg-affaire voor de camera te brengen. „Veel beelden zie ik nog. Ik droom nog vaak van de achtertuin, waar ik mensen over schuttingen zie klimmen." Een andere relatie met het boek over een aantal Leidse studenten; Paul Verhoeven studeerde in Leiden wiskunde en leerde dat milieu grondig kennen. LEIDSE GROEP In onderscheid met het boek, dat 6terk vanuit de persoon van de schrijver en zijn eigen ervaringen is opgezet, zijn de scenarioschrijvers uitgegaan van een groep mensen in Leiden, die door de oorlog uit elkaar geslagen worden. Dat zijn op het eerste plan Hazelhoff met zijn onverveerd gedrag, zijn verblijf in het Oranjehotel, landingen op de kust, zijn werk bij de RAF en het adjudantschap van de koningin tenslotte; maar ook Ernst de Jonge, die door het verraad van Van der Waals gepakt werd en later gefusilleerd. Jean Mesritz trachtte als jood te vluchten en werd gegrepen net als twee adelborsten. Aan de andere kant Alexander Rowerth, zoon van NSB-ouders', die zioh bij de SS aansloot en bij Stalingrad sneuvelde. Een groepje representatief voor het totaal met natuurlijk ook de man, die overal buiten bleef, die rustig achter zijn boeken bleef zitten en later ook mooi op de pootjes terecht kwam. Die figuur en de vermetele held waren de enigen, die het later konden navertellen. De een omdat hij het gevaar stelselmatig ontken de. de ander omdat hij buiten schot bleef. Er zweeft Verhoeven al een van de beginbeelden van de film voor ogen. Een tennisbaan in een zonnige atmosfeer. De radio. die de oorlogsverklaring van Chamberlain aan Duitsland laat horen. De tennissers komen dichterbij. Dan klinkt: „Hoe stond het ook alweer?". De sfeer, die Leiden toen uitstraal de, geïsoleerd, a-politiek en zorge loos. Karakterloze mensen, die de duimschroeven aangezet krijgen en dan als verhitte deeltjes naar links en rechts uitslaan. De oorlog was iets van verweg en onttrok zich (met uitzonderingen als het bom bardement van Rotterdam) aan de waarneming van het grote publiek. „Het wordt in elk geval geen hoera-film, een wat-zijn-we-fantas- tisch. Erik is wat je een held kan ^noemen." Maar Nederland en zeker de jeugd leeft niet meer naar de norm van „sterven voor het vaderland" of „de eer van de vlag" Een film anno 1975 zal de accenten moeten verschuiven zonder de feiten geweld aan te doen. Men stelt zich dan ook voor om de film „Soldaat van Oranje" tebeginnen met de woorden: „Dit gaat om een incourant filmartikel: hij is een held, een heel speciale held: Hy heeft het overleefd." Overigens gelooft Paul Verhoeven dat het tijdperk van de anti-held alweer voorbij is. Zonder in mateloze bewondering te vervallen wil men toch ook wel weer rechtlijnig denken en naar een held kijken. Het persoonlijk element dat Verhoe ven in deze film kwijt kan is zijn pessimisme: „Het menselijk streven is zeer miniem. Mensen die zich buiten de strijd hoüden komen er verdomme het best af. Sommigen hadden geen kans. Het is het noodlot van de historie of je talent wordt gebruikt. SPANNING Hoewel „De soldaat van Oranje" in de filmplannen de menselijke relaties tussen de leden van de groep centraal stelt wil Verhoeven de spanning en de uiterlijkè kant stellig niet verwaarlozen. Hij is altijd uit op spanning. In dit oorlogsverhaal wordt die opgeroepen door een plotlijn, waarbij het erom gaat wie verraad heeft gepleegd. Voor Verhoeven is „The bridge on the River Kwai" van David Lean een welhaast perfect voorbeeld. Het zoeken van een evenwicht tussen spanning en menselijk falen en onvermogen. Een scène uit die film Paul Verhoeven: spanning en verdieping in vierde film is hem vooral bijgebleven: Alec zijn films plotseling zeer heftig Guinness en de Japanse comman- uitpakken. Tegenover de dynamiek dant, die hem altijd treiterde, van zijn filmwerk komt binnenkort samen op de voltooide brug, pratend een sterrenkijker op zijn balkon in over him leven. Oegstgeest te staan. Het is misschien die tegenstelling in zijn Paul Verhoeven brengt de verbazing aard die het succes van drie films tot stand van elke dualist. Hij lijkt heeft bepaald. En wellicht een een introvert mens, maar kan in vierde, „Soldaat van Oranje." DEN HAAG/HILVERSUM Vernietigende kritiek vanuit de omroepwereld en van volksvertegenwoordigers uit de Twee de Kamer is minister mr. H. W. van Doorn ten deel gevallen na de bekendmaking, dat hij zijn partijgenoot mr. Erik Jurgens (PPR, lid Tweede Kamer) heeft benoemd tot voorzitter van de NOS. Oppositieleider H. Wiegel (WD) zei verbaasd te zijn over het besluit. "Ik had me kunnen voorstellen dat de minister met zo'n belangrijk be sluit had gewacht tot de meeste van zijn collega's terug waren \an va kantie. Het had bovendien van res pect getuigd voor de omroepen, als hij hun de kans had gegeven met nieuwe kandidaten te komen. Nu lijkt het er op dat hij misbruik van de situatie heeft gemaakt." Over zijn collega-kamerlid Jur gens zei Wiegel: „Je kan een hoop aardige dingen over hem zeggen, maar niet dat hij veel bestuurlijke ervaring heeft. En dat is vereist voor een voorzitter van de NOS. Ik heb de indruk, dat minister Van Doorn po litieke geestverwachten voortrekt, in plaats van rekening te houden met de capaciteiten van betrokkenen." Volgens Wiegel is de benoeming van Jurgens een feit, waar je niets meer aan kan veranderen. Wel vindt hij het denkbaar minister Van Doorn na het kamerrecres via een interpellatie ter verantwoording te roepen. Omroepspecialist P. J. A. van der Sanden van de KVP oordeelde: "Een bijzonder ongelukkige greep van mi nister Van Doorn. Ik vind dit een zuiver partijpolitieke benoeming. Het is voor mij een volslagen verrassing. Ik ken Jurgens als juridisch des kundige, maar bij de omroep is een heel andere deskundigheid vereist. De minister heeft zich weinig aan getrokken van de deskundige advie zen van de omroepen. Dat valt me tegen van een kabinet dat de in spraak zo hoog in het vaandïl heeft." Fractieleider dr. R. J. H. Kruisin- ga van de CHU wees op de concen tratie van mach^ jn omroeoland in handen van de PPR". PPR-staats- secretaris dr. M. H. M. van Huiten beheert de kabelomroep; IPR-mi- niser mr. H. W. van Doorn heeft omroepzaken in zijn portefeuille; en nu PPR-Kamerlid Jurgens voorzitter van de Nederlandse Omroen Stich ting. "Deze concentratie geeft mogelijk- neden die ik als ik in de schoenen van Van Doorn had gestaan, liever had vermeden," zei Kruisinga. Hij vond het ook opmerkelijk, dat de mi nister zich niets aantrekt "an de ad viezen van de omroepbestuurders. "Ik zou na het bedanken van de drie voorgestelde kandidaten een nieuw advies aan de NOS hebben ge vraagd," zei Kruisinga. Omroepdeskundige drs. J.J. Voogd van de grootste regeringspartij, de PvdA, zei "volstrekt verrast" te zijn door de benoeming. Hij kon zich voorstellen, dat drs. A.R. Ver meer, lid van de Eerste Kamer voor de PvdA, had bedankt voor het voor zitterschap van de NOS. "Hij heeft wellicht toen de benoeming al maar uitbleef geconcludeerd, dat de minis ter aarzelde. Vermeer was onze kan didaat", zei Voogd. Uit politiek oogpunt vond hij het vreemd, dat de PvdA als grootste regeringspartij nu geen enkele man heeft in het rijtje van drie grote om- roepposten: NOS-voorzitter, voorzit ter Omroepraad en regeringscommis saris voor de omroep. Voogd had overigens op de per soon van Jurgens niets aan te mer ken. „Een uitermate bekwame, in tegere en plezierige man", oordeel de hy. „Op één terrein heeft hy binding met het omroepgebeuren ge had in zyn politieke leven. Hy is al tijd zeer opgekomen voor de vrijheid van meningsuiting". Bas de Gaay Fortman (fractie leider PPR): "Niemand hoeft mij met die benoeming van Jurgens te feliciteren. We verliezen er ons bes te fractielid mee. Zelf zou ik de NOS willen gelukwensen: Jurgens is een man die graag in teamver band werkt en erg goed met men sen overweg kan. Of de PPR vindt dat de inspraakprocedure niet is nagekomen? Daar wil ik geen com mentaar opgeven. Laten we eerst amar op een verklaring van de mi- nister wachten". Verbijstering "Ik word beheerst door een gevoel van stomme verbazing van verbijs tering eigenlijk. Als een minister ooit de plank heeft misgeslagen dan is het nu wel. Ik vind het onvoorstel baar", aldus NOS-bestuurslid André Kloos in zyn reactie op de benoe ming van mr. Jurgens tot voorzitter van de NOS. "Hoe is het mogelijk", zo vervolg de hij "dat minister Van Doorn 'n man opdring aan het NOS-be- stuur zonder dat dat bestuur in de gelegenheid is één woord met die man te wisselen. Als de minister zich niet kan verenigen met Ie aoor de NOS voorgestelde kandidaten, dan had hy kunnen zengen: „Mag ik eens een andere naam in uw mid den leggen. "Omdat die naam al WÊÊÊË Mr. Erik Jurgens, de nieuwe NOS-voorzitter. eerder onofficieel was genoemd hebben wij als bestuur over Jurgens wel degelijk nagedacht. En toen is hij niet op het lijstje van ons te recht gekomen. Dat duidt toch wel iets aan". Er zijn dezer dagen publikaties geweest dat de laatste kanoidaat door de NOS naar voren geschoven de heer A. R. Vermeer onder druk van minister van Doom zich zou hebben teruggetrokk ;n. Van Doorn zou zelfs hebben gezegd: "Behoudt de eei aan jezelf, trek je terug, want je word door mij toch niet benoemd. VARA-voorzitter Kloos: "Neemt u maar aan dat het inderdaad zo gegaan is. We kunnen de minister nu alleen nog politiek aan zijn oren trekken. De Tweede Kamer zal moe ten reageren en hem vragen welk beleid hij precies heeft gevoerd Niet minder verontwaardig uitte zich AVRO -voorzitter M. J. Keyzer, eveneens bestuurslid van de NOS. NEDERLAND I 18.45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De man van zes miljoen (TROS) 30.00 Journaal (NOS) 20.21 Dansen, plezier voor twee: reportage Europese kam pioenschap voor professionals Standaarddansen (TROS 21.20 Aan de rand van het leven, Amerikaanse tv-film (TROS) 22.50 Internationale showtrofee 1975: liedjesfestival in Oos- ende (TROS) 23.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 —Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Haak in met Nico, muziekprogiamma rond Nico Haak (AVRO) 20.45 De Gebroeders Hammond (AVRC) 71.35 MASH (AVRO) 22.00 Televizier magazine (AVRO) 22 45 Avro's Sportpanorama (AVRO) 22.40 Geloven in de onvoltooid verleden tijd, tv-serie (IKOR) 23.10 Journaal (NOS) Onder de titel Haak in met 'Nico", zendt de AVRO-tele- visie vanavond van 20.21 tot 20.45 uur via Nederland II een amusementsprogramma uit, waarin Nico Haak en zijn Pa niekzaaiers een aantal gemakkelijk in het gehoor liggende nummers brengen. Nico danst met "Tango Johnn", de "Foxy Foxtrot", speelt de "Joekelille" met "Honkie-tonkie-pianissi" en zijn "Doedelzakken pakkiewaarna hij tijdens het Sok- kie stoppen" mijmert over "Tijden van weleer". In het kader van "Amsterdam 700", wordt op vrijdag 8 en zondag 10 augustus in het Olympisch Stadion van de hoofd stad een internationaal voetbaltoernooi gespeeld, waaraan vier ploegen deelnemen, te weten: Ajax, FC Barcelona, Feyen- oord en RWD Molenbeek. In AVRO's Sportpanorama van avond tussen 22.45 en 23.05 uur via Nederland II, kan men kijken naar samenvattingen uit de wedstrijden Ajax FC Barcelona en Feyenoord RWD Molenbeek. De vnnnaars van deze twee wedstrijden spélen zondagmiddag de finale en de verliezers de wedstrijd om de derde en vierde plaats. De VARA hield zich behalve via Ronnie Corbett met leuke dingen bezig in het terugblikprogramma "Zo was het". Het ging deze keer over het cabaret op de televisie. Er was een tijd waarin cabaretprogramma's even veelvuldig op de televisie waren als Idi Amin nu. Daar kwam de klad in. VARA's eigen kleinkunst-be schermheer Nico Knapper bijvoor beeld ging echte tv maken, in "Kort en klein". Cabaretreportages werden minder gemaakt. Slechts de grote theaterpersoonlijkheden ontvingen de camera's nog in de schouwburg. In het afgelopen seizoen '74-'75 hebben Freek de Jonge en Bram Vermeulen (in de regie van Jop Pannekoek) eigenlijk voor het eerst een synthese tussen theater en tv tot stand weten te brengen. Cabaret op de tv: een goed onderwerp voor een opstel. Niets van dit alles in "Zo was het", een liedje van Herman van Veen, een praatje van Wim Kan, een sketch van Lurelel en dan zat daar ook nog Jaap van de Merwe die van Letty Kosterman (ze schijnt heel wat van schildpadden af te weten, meldt het programmablad Studio deze week) de kluif voorgeworpen kreeg: "Wat is voor jou, Jaap, cabaret?" Gelukkig is de standaarddefinitie van Jaap van de Merwe korter dan die van Wim lbo. Spontaan sprak de gast: „Politiek, of sociaal pamflet in theatervorm". U bent natuurlijk ook vresePjk nieuwsgierig naar de laatste ontwik kelingen in het enerverende feuille ton over "Het NOS-journaal in de greep van de hitte". Fred Em er sprak: "De warmte blijft niet alleen ons in grote mate bezighouden, maar ook de GGD". Geen bood schappen doen op het heetst van de dag, zoveel mogeiyk in de schaduw blijven en geen warme kleding aandoen, luidden de adviezen. BERT VAN DER VEER. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning. 18.58 Marktbericht. 19.00 Kanjer Koning Kompetitie. 19.05 (S) Goal. 25.55~-24.00 Nieuws. Hilversum n VPRO: 18.00 Nieuws. 18.11 VPRO- klassiek. 21.00 Victor E. vertelt. 21.30 VARA-J Waterstanden). 10.30 (S) Z.I. (11.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 (S) We gens vakantie gesloten. NOS: 15.00 Jazz Michiel de Ruyter. 15.30 Gamma van alpha en beta. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) Het zwarte schaap. 17.00 (S) Harmo nie en fanfare in Nederland en Europa. 17.30 8) Kwart uur amateur. 17.45 Voor blinden en slechtzienden. 17.55 Mededelingen. Hilversum III NCRV: 7.02 (S) Drie op 1e boter ham. 8.03 Drie op je boterham. 9.03 Tot uw dienst. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.03 Drie tussen de middag. 14.03 (S) Schrijf es een kaartje. 16.03 2.10 (S) Sport show. i Laren 1975. .55-1.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18.03 De vacatureoank. 18.10 Joost mag niet eten. 19.02 Drie loopt S51S?rWAYS2.:_ Bur?Sglruï?t- Nederland I Dreammachine. 22.55 Mededelin 23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 3 journaal. 0.05 Weekend-Muziek- zine. 1.02 Soultlme ÜSA 2.02 ContSiu ^sprogr. archeologie (Teleac) 18 45- (2.02, 4.02 en o.57 Radiojourn.) NCRV 6.02-7.00 (S) Klaar wakker. ZATERDG 9 AUGUSTUS Hilversum I TROS: 7.00 Nws. 12 (S) Ontbljt- soos. (7.30 Nieuws. 7.41-8.00 Aktua. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.00 (S) Wegwezen. 9.30 (S) Tien-om. 10.00 (S) Aktua-sport. VARA's hete luchtballon. NOS: 20.00 Zijn commentaar: "Het is verba zingwekkend dat een minister durft te doen zonder enige inspraak. De ze kwestie gaat ver buiten de benoeming van een NOS-voorzitter om. Het is een principiële zaak ge worden als een lid van de regering zo optreedt. Ik begrijp ticuwens niet dat Jurgens gezien de piocedu- re deze oenoeming accepteerd On der deze omstandigheden gaan wer ken zonder te weten of 1e welkom bent of niet, is absurd" NCRV-secretaris Kieft meent dat de omroepleiders door deze proce dure "voor Piet Snot zijn gezet" Hij vraagt zich af wat er in het ge compliceerde Hilversum moet ge beuren met een NOS-voorritter, die geen enkele bestuurservaring heeft. Oud-directeur Landré van de TROS verklaarde niet verbaasd te zijn. "Ik had hie* anders 'erwacht Hij benoemt immers overal partij genoten. Dat is een voor een minis ter kwalijke zaak". 12.16 Werk en welzijn. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) Tross-country. 14.00 (S) De Pop-shop. 14.45 Apollo XXI, hoorspelserie. 14.11 Luister uit en thuis (15.30-15.32 Nieuws). 16.30 (S) Close- up. 17.30 Nieuws 17.32 Aktua-maga- zlne. Hilversum n VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- gym. 7.20 (S) Z.O. voor alle kinderen die al op zijn. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Z.O. (9X5-9.40 heer. melkboer in Hilversum. 22.25 De Kommlssarls. nos; 23.25 Journaal. VARA: 23.30 Jazz-Festlval Laren. Hilversum H NOS: 18.15 Europese kampioenschap pen zwemmen junioren. 18.45 Mini molen 18.55 Journ. KRO: 19.05 The Flintstones. 19.21 Kareltjes kolderieke kapriolen. 19.50 't Zand 33. 22.00 Jour naal KRO: 20.2( De Wrekers. 21 10 De kleine kwis. 21.40 Brandpunt. 22.00 Great Mysteries. NOS: 22.25 Journaal. DUITSE TV VRIJDAG 8AUGUSTUS Duitsland I 17.55-18.00 Journaal gramma: NDR: 18.00 Sporto' gelezen. 19.59 Programmaovorz. WDR 18.00 Trefpunt New York. 18.10 Wo die Llebe Hinfal't. tv-serie. 18.40 Akt. 19X0 Gisteren gelezen 19.45 „Larg hetto voor Harp en Cello"). 20.00 Jour naal met weerbericht en weerbericht voor de weekendreizigers. 20.15 Preis der Freiheit, tv-spel. 21.40 Der 7. Sinn. 21.45 Reportage uit Bonn 22.05 Jour- Dirty Little Billy, Amerikaanse speel- 17.00 Journaal. 17.10 Mara- Strawinsky's graf besmeurd VENETIË (AP) Het graf van de componist Igor Strawinsky is sa men met dat van tientallen anderen besmeurd met rode verf. Strawinsky ligt begraven op het eilandje San Michele in de Venetiaanse lagune. De onbekende vandalen hebben de graven op het eiland-kerkhof ook papa. 19.00 Journaal. 19.30 Buitenland- Freud. 21.16 Journaal. 21.30 Der Katzensteg, tv-film. 23.10 Journaal. De politie vertelde dat de graf steen van Strawinsky met een verf spuit dermate is toegetakeld dat men zijn naam niet meer kan onderschei den. Over het motief van de daders, die op initialen lijkende lettertekens achterlieten, tast men in het duis ter. Dit vandalisme werd de politie ge meld door een groep vrouwen, die speciaal naar Venetië was gekomen voor een bezoek aan Strawinsky's laatste rustplaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5