KLOEKE DUIKEN IN STOFFIGE ARCHIEVEN Ouvertures onder hedendaagse verf Overtuigingskracht Cat Stevens boeit Soutbound is prima... THE SANDPIPERS: JEUGDSENTIMENT Qh J RODRIGUES: AANSPREKEND DOOR EENVOUD KEVIN COYNE Overbekende composities Stills heeft geen zwakke momenten van Zijp In deze tijd van opgravingen in de rijke grond van oude opna men en de kloeke duiken in stoffige archieven kon ook At lantic (weer) niet uitblijven. De platenfirma vond een leuke kapstok - haar 25-jarig bestaan - en hing daar dan ook prompt een verzameling van zeer divers blueswerk aan oo onder het voor de hand liggende motto "Blues Jubilee"." Het werd een dubbelalbum waarop in een notedop (ook de blueswereld is schier onom- spanbaar) vijfentwintig jaar blues werd vastgelegd. De ge schiedenis gaat hier terug tot 1943 (een uitzondering) toen Leadbelly krakerig en op de mondharmonica begeleid door de legendarische Sonny Terry het nog altijd 'geliefde werkje "Goodnight Irene" liet opne- Per groef brengen de platen ons vervolgens verder in de-tijd en zo passeren we o.a. Stick McGhee. Blind Willie McTell. Ray Charles (1953), T-Bone Walker. Joe Turner, Jack Du- pree, John Lee Hooker, Charles Mineus (als zanger) en Howlin Wolf. Een lange weg die begint in de donkere achterkamers van de Harlemachtige neger- ghetto's en eindigt in de volge pakte concertzalen waar alles hard is: licht, geluid en aplaus. "Blues Jubilee" is onmisken baar een waardevolle ling. Het album bevat een over zichtelijke schets van een ont wikkeling waarvan men eigen lijk per definitie kennis zou moeten netnen, wil men enig zins begrijpen waar de heden daagse blues vandaan komt W.W. Portrait of the Sandpipers - Ariola 87 348 XBT; Yesterday's Pop Scene - Del Shannon - Con- tempo 6.22093 Het jeugdsentiment tiert weer welig op de platenmarkt. Daarom besteden we aandacht aan twee albums van artiesten die aan het einde van de zestiger jaren grote roem behaalden en dikwijls op de hitparade te vin den Waren. Dat gold met name voor de Sandpipers die wereld bekendheid kregen door hun vertolking van het Cubaanse liedje Guantanamera. The Sandpipers begonnen, na in Lo^Angelos deel te hebben uitgemaakt van Mitchell Boys Choir, onder de naam The Grads met hun pogingen om wat meer bekendheid te krij gen. Het drietal, Michael Piano, Richard ShofF en Jim Brady maakten op A en M een single die niets deed. De volgende was echter raak: Guantanamera. Daarna volgde .een reeks succesnummers, waarbij opmerkelijk was dat vooral de Spaanse vertolkingen het meest werden gewaardeerd. Ze zetten bijvoorbeeld Ojos Es- panoles (Spanish Eyes), Estra- nos en la Noche (Strangers in de night) en Lleyame a la luna (Fly me to the moon) op de plaat. Zevenentwintig successen van de groep zijn nu samengebracht op een dubbelalbum. De har monieuze zang is nog altijd het kwaliteitswaarmerk van de groep, ook al horen we de laat ste jaren niets meer van The Sandpipers. Een zanger die heel wat hitwérk op zijn naam heeft staan is Del Shannon. Ook zijn grootste i zijn onlangs gebun deld op een elpee in de serie Yesterday's pop scene, waarin bijvoorbeeld ook Johnny and the Hurricanes zijn opgeno- men.Del Shannon maakte de meeste successen zelf, zoals de millionsellers "Runaway" "So long Baby" en "Little town flirt". In ons land kregen num mers als Two kids of tear drops, Keep searchin', Hats of to Larry en niet te vergeten The Swiss Maid (André van Duyn maakte er een parodie op) grote bekendheid. Ze zijn allemaal op de plaat te vinden evenals Do you want to dance, een nummer van Bob Freeman, dat ook nog eens de hitparade werd inge zongen door Cliff Richard. He laas is de geluidskwaliteit van de plaat niet optimaal. B.v.L. Hey mal yo - Johnny Rodrigues Orqnestra - Negram NR-I10. De laatste maanden bereiken soms zeer opmerkelijke platen de eerste plaats van de hitpara de. Nummers en artiesten van wie je dat niet direct zou ver- wachten, zoals het niet bijster zuiver zingende Belgische duo Barry en Eileen, die het weken- lang aan de top uithielden met "If you go". Datzelfde viel daar- i voor Johnny Rodrigues ten deel. Met de door hemzelf ge- maakte "Hey mal yo" streefde 1 hij alle "geheide toppers" voor- 1 bij en nestelde zich behaaglijk op de eerste plaats van de hit- lijst. Een simpel liedje, maar misschien juist door zijn een voud, aansprekend bij vele jon geren. Johnny Rodrigues, afkomstig van de Kaap Verdische eilan den, een van de vroegere Portu gese kolonies, zal er zelf ook wel verbaasd van hebben gestaan. In de Scheveningse discotheek "Belle Amie" kwam hij in con tact met Peter Tetteroo van de groep Tee Set en korte tijd later stond hij in de opnamestudio. Dezer dagen - nu een tweede single "Hasibaba" al weer goed verkocht wordt - is er een elpee van Johnny Rodrigues ver schenen, waar onder meer de beide single-successen staan. Verder is de elpee gevuld met folkloristische liedjes en fraaie instrumentale gedeelten waar van ik Maranque 1 en 2 de meest geslaagde vind. Ze zijn in de meeste gevallen afgeleid van zogenaamde "traditionals" en kregen van Johnny Rodrigues een hedendaags jasje. B.v.L. Waldo de los Rios: niet meer onder de indruk Er zijn maar weinig musici die erop kunnen bogen dat ze een klassiek stukje muziek naar de eerste plaats van de hitparade in ons land hebben gespeeld Waldo de los Rios, de Spaanse dirigent, arrangeur en compo nist is er één van, want enkele jaren geleden bracht hij zijn vertolking van Mozarts symp hony nr 40 in G minor K 55 naar de eerste plaats. Willem Duys sprak in zijn Muziekmo zaiek hel en verdoemenis over de man die Mozart zo handelde, maar er was een groot publiek dat er anders dacht. Zij waardeerde de ma nier waarop Waldo de Los Rios klassieke thema's met een he dendaags verge overgoot en op ïw leven inblies. Speciaalzaak grammofoonplaten nip. de tombe Lange Pieterskerkchoorsteeg 11 Leiden, Telefoon 071-22184 Trombonist Kid Ory en klari nettist Jimmy Noone die op de hoes Jimmie heet) behoren tot de pioniers op het gebied van de Chicago-muziek uit de jaren twintig en dertig. Ze zijn van groot belang geweest voor de ontwikkeling van deze soort muziek, die naast de New Or leans muziek en de dixieland een toch wel heel eigen geluid bezit. Ory en Noone zijn in dat licht dan ook ten onrechte niet zo beroemd geworden als bijv. Louis Armstrong, in wiens Hot Five Kid Ory overigens de be langrijkste pijler was. De opnamen op deze plaat bevatten overbekende compo sities als "High Society", "Mus krat Ramble", "That's a plen ty", "Savoy Blues", "Weary blues" (weergegeven als "Wiery blues") en "Creole Song". Ze zijn hoorbaar oud en om die re den ongetwijfeld ook zeldzaam. Het is alleen verschrikkelijk jammer, dat de hoes, afgezien van de snelfouten, geen enkele indicatie geeft in welk tijds gewricht we de oorsprong van de opnamen moeten zoeken. Een uiterst slordig detail bij een plaat die niettemin het beluiste ren waard is. W.W. Wat maakt Cat Stevens toch zo anders dan anderen? Zijn stem draagt hoorbaar de sporen van een te veelvuldig gebruik van sigaretten (zo'n veertig per dag) en is dan ook bepaald niet kristalhelder te noemen. Het muzikale terrein waarop hij zich beweegt is ook al veel va ker verkend en leende zich in veel vroegere gevallen bepaald niet tot grote uitschieters. Toch sprong juist Cat Stevens er al heel snel uit op 18-jarige leeftijd; boeide hij een groot publiek van begin af aan. Goed, Stevens is een perfectionist die midden in zijn turbulent verlo pen leven (van ster tot wrak tot ster) rustig 70 uur spendeert aan het bijschaven van één enkel nummer, maar zulke lieden zijn er meer. Wat hem toch anders maakt komt waarschijnlijk door de intensiteit waarmee hij zijn eigen werk brengt De als dichter ogende Ste vens heeft bovendien echt wat te zeggen en doet dat met een overtuigingskracht die onge meen boeit. Soms verschrikke- poëtisch dro- i mengeling van n weemoed. Het Engeland geboren ?n zanger die intens kan blijven boeien. Vooral na tuurlijk op een LP, waarop zijn beste nummers zijn samenge bracht, hetgeen nu het geval is. Wild World, Oh very young, Can 't keep it in, Hard headed wo man, Moonshadow, Two fine people, Peace train, Ready, Fa ther and Son Morning had bro ken en Another Saterday Night behoren tot de beste werkjes. P.d. T. Vandaar dat zijn elpee "Sinfo- nias" in ons land zeer goed ver kocht werd. Inmiddels zijn er verschillende langspelers van hem op de markt verschenen. Een daarvan "Opera's" vond ik minder geslaagd, maar dezer dagen kwam er weer een nieuwe die ook al door de goede geluidskwaliteit (dat was wel eens anders) opvalt. Op de elpee staat een achttal bewerkingen van bekende ouvertures als Ro- samunde, Romeo en Julia, Ca- valeria Rusticana en Die Fle- dermaus. Waldo de los Rios heeft vele tegenstanders: men sen die vinden dat je met je handen van de klassieke mu ziek moet afhlijven. Zelf is hij daarvan niet onder de indruk. Als presentator van vele schoolconcerten in Spanje ziet hij het als wervingsmethode voor de werkelijke klassieke vertolkingen. En daar kan vol gens hem niemand bezwaar tegen maken. B.vJi. Op deze pagina bijdragen van: Wim Wirtz Bram van Leeuwen Paul de Tombe Jan Preenen Tom Maas Eindredaktie: René Vos Matching Head and Feat - Ke-i vin Coyne - Virgin Records V. 2033. 1 Een paar jaarlang werkte Kevin Coyne als sociaal werker en was 1 hij tegelijkertijd musicus. Dat veranderde toen hy er genoeg van kreeg de problemen van 1 zijn medemens te moeten aan- horen en zich full time op de muziek ging storten. Zijn be-1 trokkenheid met het alledaagse gebeuren hevelde hij over naar zijn muziek, waarin hij met1 rauwe bluesy klanken en in- f dringende teksten op zoek is naar de waarden van dit leven, i Daardoor is de Coyne-lp be paald niet geschikt voor zomaar enig vertier. Dat is ook de muziek van Uriah Heep niet bepaald. De man die enerzijds veel kritiek en ander zijds veel lof oogst, maakt één kant van zijn LP vol met hem ty perende klanken - de andere kant is gereserveerd voor wat ander, verdergaand, werk. Wat moet je daar nou van zeggen. P.d.T. Zo poëtisch als Stephen Stills is ingesteld, zo nuchter is hij te werk gegaan bij het kiezen van een titel voor zijn nieuwste langspeler, die kortweg Stills is genoemd. Weinig opsmuk ook op dè hoes, des te meer variatie op de plaat zelf. In die mate zelfs dat de LP toegevoegd zou kun nen worden aan de toppers, die Stephen al dan niet in samen werking met Neil Young, David Crosby, Graham Nash en Dallas Taylor heeft gemaakt Manas sas, Déja vu. Van dit illustere gezelschap zijn Crosby, Nash en Taylor ook nu weer present. Om Young niet helemaal buiten te sluiten heeft Stills één nummer van hem, "New Mama", opgenomen. De traditie is daarmee voortgezet dat ook na het ontbinden van de groep over en weer assistentie wordt verleend. Door die we derzijdse hulpverlening wordt ook het sprookje uit de wereld geholpen dat Crosby, Stills, Nash en Young te grote indivi dualisten zijn om met- elkaar te kunnen samenwerken. De raakpunten in de muziek zijn daarvóór ook te talrfik. Melan cholie speelt bijvoorbeeld steeds een grote rol. Zo ook op "Stills", dat geen zwakke mo menten kent, maar wel degelijk uitschieters, zoals het ope ningsnummer Turn back te pa ges. Overigens is het niet zo dat Stills zich verloren heeft in dagdromerig werk.Hij heeft wel degelijk voor afwisseling ge zorgd in zijn repertoire. Het enig nadeel is dat de teksten niet zijn bijgeleverd. Maar dat is een manco, dat helaas bij Cros by, Stills en Nash maar al te vaak is voorgekomen. J.P. ADVERTENTIE STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 071 - 24010 "Southbound", Hoyt Axton op Mc M AMLH 64510. Alleen de "No No Song" kende ik oppervlakkig toen ik besloot deze plaat toch maar eens te beluisteren. Wie Hoyt Axton is, is me volslagen onbe kend, en de twaalf andere nummers naast de "No No Song" zijn volkomen nieuw voor mij, de hoes geeft geen in formatie over de schrijvers er van. Hoewel de plaat heel an ders is dan ik me, aan de hand van de bovengenoemde song, voorstelde, ben ik er zeer blij mee. De gok heeft me goed nieuws opgeleverd. Hoyt Axton schrijft op de hoes dat hij al vele platen ge maakt heeft. Afgaande op het fotootje op de hoes denk ik dat ie tussen de dertig en de veertig is. Zo te horen zal hij wel een onopvallende loopbaan achter de rug hebben als een van de vele country-zangers in de V.S. met plaatselijke roem. Die country-achtergrond is in vele nummers te horen (Nashville, Blind Fiddler) maar vooral ook in de manier van zingen: Hoyt Axton heeft een zware, lage stem die soms geteisterd aan doet. Maar ook gehard. Want een man mag niet huilen. Hij lijkt me een goedmoedige dik zak die veel zware shag rookt. De sfeer van zijn muziek wordt al enigszins getekend door de namen van medewer kenden: Linda Ronstadt, AHo Guthrie, Lee Montgomery en Cheech Chong. Opgenomen in California (Hollywood) heeft deze plaat ook een zonnig West-coast geluid. Heel mooi zijn de arrangementen waarbii Hoyt Axton het obligate steeds net door broken wordt, wat een enorme levendigheid oplevert zonder dat deze geforceerd of overdre ven aandoet. Kenmerkend voor de kwaliteit is het nummer Greenslevens waarin prachtige weemoedig een bijna niet uit gesproken citaat verwerkt zit uit het klassieke "House of the rising sun." Mijn enig bezwaar betreft het geluid: verschillende nummers zijn met een naargeestige bad kamerecho opgenomen. Waarom nou toch? Dat ik me daarover bekommer betekent dat ik mijn hart verpand heb aan deze plaat (nou ja, een beetje). Dit is nu eens een ge makkelijke, commerciële, luxueuze, opgewekte en aange name muziek van prima kwali teit. A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 15