Carl van der Plas speelde een echte slijmbal Veel auto 's, veel gejakker Film over Mohammed met vermaarde filmacteurs In film van Fons Rademakers SUPERBENZINE VOOR WEGGEEFPRIJS 90 CENT R LITER! VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1975 PAGINA 13 Dit voorjaar bleek Fons Rademakers de artistiek directeur van de Haagse Comedie, Carl van der Plas, op het oog te heb ben voor zijn film naar Multatuli's roman "Max Havelaar of de Ifoffijveilingen van de Ned. Handelmaatschappij" het werk dat in 1860 bij zijn verschijnen een steen in de rustige vijver van ons koloniale wereldrijk wierp. Door Piet Ruivenkamp Slij mering moest het worden, een van Max Havelaars tegenspelers de flegmatische resident, die zoals zijn benaming suggereert een echte I slijmbal was. Een reden om te twijfelen of zelfs te bedanken voor de eer? Een acteur moet met het sympathieke of onsympathieke van een rol niet rekenen. „Ik weet dat ik een gezagsgetrouw uiterlijk heb, daar zal ik wel op gekozen zijn" zegt Van der Plas net enkele dagen terug van de opnamen voor de eerste Nederlands-Indonesische coproduk- tie, welke in 1976 met Pasen in de bioscopen komt. Het werd zijn eerste filmrol, waar hij begin juni voor naar Djakarta reisde. Indonesië en de Verenigde Staten stonden al lang op zijn verlanglijstje en die eerste wens kon nu na een videotest vervuld worden. Op het kleine scherm kon hij dit voorjaar meteen controleren wat er via de camera gebeurde. Radema kers was tevreden. Van der Plas liet zich een passende snor groeien, wel ke nu nog zijn gezag achter een sceptische mond laat doorwerken. I Zon attribuut is acteurs meestal maar kort gegeven. Anne-Marie Heyligers, djn vrouw, maakte de reis mee. Zij beleefde er een nieuwe kennismaking sinds Ikng van haar geboorteland aan. Niet alleen haar geboortestad Djokjakar ta zag zij terug, maar ook de wijk in Soerabaja. waar zij een groot deel van haar jeugd doorbracht. Toen woonden er welgestelde Indonesiërs. Naituur De tijd, die buiten de tien draaidagen voor Van der Plas over was gebruikten hij. en. .zijn vrouw om Java te doorkruisen en Bali te zien. Trouwens het vinden van goede lokaties tevoren door de produktie droeg ertoe bij dat men in afgelegen gebieden belandde waar toeristen nooit komen, streken met een verblindende natuurpracht. Die zal in de film zeker een grote rol gaan spelen. De techniek zat met lange lijnen aan Nederland vast. Wekelijks werden de filmrollen met opnamen, goed in ijs verpakt, door produktieleider Hans Kemna naar het vliegveld gereden om in Nederland ontwikkeld te worden. De kwaliteit, die Jan de Bont wist te bereiken stemde tot tevredenheid. Scenarioschrijver Gerard boeteman zag de rushes en kon de onder de tropenzon zwoegènden gerust stellen. Het was en is geen produktie zonder problemen geworden. Maar dat is ook niet te verwachten. Voor Carl van der Plas was het een boeiende ervaring, die nogal los stond van het soort werk, dat hij op het toneel doet. Hij had het boek uiteraard tevoren gelezen en zich een voorstelling gemaakt van de rol zoals hij die zou spelen. „Ik heb geprobeerd van mijn eigen persoon lijkheid uit te gaan, in dit geval voor een gezagsdrager, die niet uit de plooi te brengen is". „Je maakt Jezelf een beeld van de figuur en moet het dan met de regisseur eens worden". „Soeteman heeft naar mijn idee filmisch wel recht doen wedervaren aan de rol van het boek." Huis De film-Slijmering kon de rol spelen in het huis, waar de bewuste resident zelf optrad in Serang en in Cirebon resideerde hij in een woning, waar de laatste resident Van der Plas heette. „Dat schijnt een echte mannetjesputter te zijn geweest" zegt hij en daarbij klinkt geen bewondering door voor het ras der kneveldraaiers. „Geen familie" zegt Van der Plas dan ook gedecideerd. De Haagse toneelleider behoort tot de generatie die niet verwant is met de kolonisten dan wel als de jeugd los staat van het koloniale verleden. Hij ging naar Djakarta met het kollektieve schuldgevoel van de tussengeneratie en was wat beducht voor de ontvangst daar. „Maar je werd daar alleraardigst ontvangen door iedereen". De intellectuelen kenden de spraak makende roman van Multatuli, waar trouwens juist een vertaling van verschenen is. „Toneelspelers vormen een interna tionale vrijmetselarij, die her kennen elkaar overal" zegt Van der Plas over de samenwerking met de Indonesische acteurs en actrices. Voor de helft van de opnamen reed hij in een oude Spijkerkoets met twee paarden ervoor en twee erachter. Elke dag waren er honderden Javanen, die nieuwsgierig bleven kijken naar de filmploeg tegengehouden door militairen die minstens even nieuwsgierig toeke ken. In een scene bij een rivier, waar de koets op een bamboevlot overheen getrokken moest worden, kwam het tot een luidruchtige rivaliteit tussen kampongs aan weerszijden van de rivier. Enthou siast gejuich aan een kant als aan de andere zijde honderden nieuws gierigen uit het beeld werden verdreven en nieuw gejuich als het voor een tegenshot aan de andere kant nodig was. Plukken De shot-voor shot-techniek maakte het voor Van der Plas noodzakelijk dat hij helemaal op de aanwijzingen van de regisseur afging. „Het is een andere soort techniek dan op het toneel, waar je autonomer kan werken. De camera plukt het als het ware van je af, je wordt meer gebruikt." Carl van der Plas leerde de geest van de filmtechnici waarderen, van Monique van de Ven als een begaafde scriptgirl en Ulli Ullrich als grimeur, die de stemming hielpen in stand te houden in een zware, langdurige produktie. Met de meeste van de hoofdrolspelers had Van der Plas nog niet samengewerkt zoals Sacha Bulthuis en Peter Faber. De laatste in de titelrol van Max Havelaar. „Er is in het verhaal natuurlijk wel wat gewijzigd, maar het is toch vrij getrouw in beelden vertaald. Een aardige nuancering is dat Douwes Dekker Max Havelaar helemaal gelijk geeft, maar dat de film de twee karakterkanten laat zien van een man, die daar problemen krijgen moet. Het is geen zwartwit- heilige der laatste dagen. Het is een impulsieve man, die brokken maakt". tioee maanden in Indonesië, nog in het beheer van zijn Slijmering- Films over Christus en Mozes zijn voet of liet slechts een stem horen, kele films gemaakt, maar erg ver er in de loop der jaren heel wat ge- Allengs werden de filmmakers echter heeft men niet willen gaan vanwege maakt. Aanvankelijk wel met enige vrijmoediger. de opvattingen, die 'bij de aanhangers schroom om ze als levende figuren te De profeet Mohammed heeft die van de Islam over het verbeelden van laten zien. Vroeger bekeek de camera aandacht in de bioscoop tot dusverre hun voorgangers 'bestaat. Maar ook ze dan ook devoot alleen maar op de nog niet gekregen, in de Arabische daar gaat de moderne t ijd aan be- rug of toonde slechts een hand, een landen zijn er wel om de figuur en- staande conventies niet voorbij Danny la Rue ADVERTENTIE niet geestig Titel: ..Fred, het mooiste stuk van het leger"; hoofdrol Danny Ia Rue theater Camera Op het ogenblik beleven de bioscoop eigenaren wel een zeer trieste tijd. Immers, zelfs het meest fervente bioscooppubliek zoekt liev-r de koe le buitenlucht op, dan de broeieri ge zaal van het theater. Vandaar dat in deze komkommertijd geen spectaculaire premières op het wit te doek verschijnen. Want wie nog de moed opbrengt een film t* gaan bekijken, is niet erg in de stemming voor problemenfilms. Zo draait op het ogenblik .n Camera een Britse film met de bekende tra vestiet Danny la Rue in de hoofdrol. Een rolprent die erg geestig moet zijn, maar door langdradigheid veel vaart verliest. Het is dan ook een zouteloos produkt, waarin het "lach- of-ik-schiet"-effect de boventoon voert. Natuurlijk is het best grappig om La Rue als een temme fatale Duitse officieren - de film speelt m de Twee de Wereldoorlog - om de schitterend gemanicuurde vinger te zien winden, maar om twee uur lang naar dit gedoe te moeten kijken, is in deze hitte wel wat veel gevraagd. Alleen 't slot van 't verhaal brengt een aardig verrassinkje als La Rue de officieren zover krijgt om een ha telijk liedje mee te zingen. ANNEMIEK RUYGROK John Dean, voormalig adviseur van ex-president Nixon van de Verenigde Sta ten, praat op de set met Ro bert Redford en Dustvn Hoff man. Zij spelen de hoofdrol in de film "All the President's Men", gebaseerd op het boek van de journalisten Bob Woodward en Carl Bernstein, die bij de Washington Post werkten en daar achter de Watergate-zaak kwamen. Een routine-kwestie bracht toen een van de opzienbarendste zaken achter de schermen van Washington aan het rol len. Blijvers liilllllllllllllllllllllllllllllllllllllliilllllllllilillllllllliili LUXOR: „The Godfather II", het briljante vervolg op het eerste succes van Francis Ford Coppola met Al Pacino in de hoofdrol. STUDIO: „The return of the Pink Panther", een echte vakan tiefilm. Ongecompliceerd lachen met Peter Sellers. Terug in Leiden iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii de scholen weer zo zoetjes aan be ginnen, heeft dit theater maar weer een oud sex-succes van stal gehaald. LIDO: „The Sting", nog niet zo lang geleden in Leiden te zien ge weest. Het duo Redfort-Newman is thans weer in onze dreven te rug om ons te vermaken met hun poker-spellet j es Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllh Kindermatinee REX: „Pippi in Takatviand'. Nachtfilms iiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiliillililliiliiiiili Goede fi'lms in andere steden „Scènes uit een huwelijk" (Ing- mar Bergman), Tuschinski 2, Am sterdam. „La femme aux bottes rouges" (Jean Luis Bunuel), Cinetol, Am sterdam. Haaigse bioscopen CINEAC: „Walt Disneys teken filmparade", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur. CORSO: Borsten als dodelijke wapens", dag. 2.00 en 8.00 uur, zat. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00 4.30. 7.00 en 9.30 uur. EURO: „My fair lady", zat., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur, overige dagen: 1.30 en 7.45 uur. FLORA: „De wilde boerendoch ters", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. ODEON: „Inpikken zen", dag. 2.00, 6.45 i zo. 1.45, 4.15 uur enz. PASSAGE: ..The return of the Pink Panther", dag. 130, 4.00, 7.00 en 7.30 uur. REX: „Het monster leeft", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur, zo. vanaf 1.30 uur. ROYAL '70: „Vampiers op drift", do. t.m. zo. 2.15. 7.00 en 9.30, ma. en di. 2.15 en 8.00 uur, woe. alleen 2.15 uur. ROYAL: „De bloedige vuist van Kung Fu". do. t.m. zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, ma. tm. woe. 2.15 en 8.00 uur. STUDIO: „Je kunt me er midden de nacht vóór wakker maken", STUDIO 2000: „Once upon a time in the West", dag. 7.30 uur, elke middag behalve zondag 2.30 uur. Een in Sirië geboren regisseur die sinds zijn twintigste in Hollywood "heeft gewerkt onder meer bij Sam Peckinpah, Mohammed Akkad, start te ruim vijf jaar gelden met het plan om met een grootscheepse film- produktie, de ideeën van de profeet over rechtvaardigheid en menselijk heid te tonen in een film, waardoor ook anderen dan de zevenhonderd miljoen volgelingen van Mohammed er een idee van zouden krijgen. Uit Libië, Marokko en Koeweit stroomde een bedrag van m»ei dan vijfentwintig miljoen gulden toe voor Arab International Productions. In tussen ontstond er natuurlijk toch nog wel misbaar, maar op de goede bedoelingen van Akkad valt moeilijk af te dingen. Hij verzamelde een antal van de beste acteurs en tech nici als medewerkers om zich heen, bij Marrakesn werd voor bijna twee miljoen gulden 'n nieuw Mekka ge bouwd. De opnamen in een breed ge bied in Marokko en bij Tripoli kon den beginnen voor 'n 3 uur durend epos van .Mohammed, boodschapper van God". In feite werden het twee films één in het Arabisch en een in het Engels met grotendeels ander bezettingen, wat dan weer niet gold voor de dui zenden figuranten in het verhaal dat ruim dertien eeuwen geleden heet te spelen. Voorname rollen wor den vertolkt door Anthony Quinn zijn 105de film als Hamza een onbevreese volgeling van de profeet en Irene Papas als de echtgenote van de grote tegenvoeter van Mohammed. Bij de tweê filmversies, welke beide door Akkad worden geregisseerd, ziin een honderdveertig 'technici en tach tig acteurs en actrices betrokken, ge- recruteerd uit 28 landen. Dewesterse inbreng komt voornamelijk uit En geland. Jack Hildyard nam eerder de fotografie van onder meer "The Bridge on the river Kwai" voor zijn rekening, Maurcie Jarre ("Lawtence of Arabia") componeert de muziek. „Inpakken en wegwezen": slechte film, maar met smakelijke trucs Bij BouwVaria Zoeter wcudseweg 11 Lüiden. Als u veel van auto's houdt, en maar niet genoeg kunt krijgen van achtervo lgingcn met de nodige blik schade, kunt u terecht bij "Inpik ken en wegwezen". U moet geen ei sen stellen het is een vreselijk slech te film, maar rustig onderuit zak ken en simpelweg naar auto's kij ken en naai- achtervolgingen. Het gaat dus om de juiste kijkhou ding. Daarom mag u het Polygoon journaal niet missen: tussen impo nerende opnamen van de techniek die weer voor niets staat en van een weergaloos snelle speedboatrace, brengen ze dit maal zelfs nog een item in kleur. Nee, niet over het koningshuis op vakantie maar over de dijken lang Neerlands Grote Ri vieren. Zevenhonderd kilometer dijk moet verzwaard worden; u begrijpt, dat gaat niet zo maar. We krijgen nu de smaak al aar dig te pakken. De flitsen van de nieuwe Nederlandse produktie "Fla nagan" zetten de teneur goed voort. Heel stemmig, die chaotische beel den waarbij de tekst steeds net ver loren gaat in het gerinkel van ka pot vallende vazen en borden. Er staan weer heel wat bekende Neder landers klaar om op hun manier interessant de camera in te kijken. Dat belooft wat. Ha, daar rijdt de eerste auto al over een zonnige Amerikaanse High way. We gaan er maar eens goed voor zitten. We letten maar niet te veel op wat die modieus gekapte filmsterren allemaal zeggen; zij heb ben zelf ook duidelijk moeite met die Sjors en Sjimmie dialogen. Daar bij vertellen ze elkaar dat ze auto dieven zijn en hoe ze het doen, dat dieven. Heel ingewikkeld uit die methode in elkaar zodat de autodie ven het minuten lang elkaar omstan dig moeten uitleggen). Die knulli ge scènes heeft Corona terecht niet de moeite waard gevonden om van ondertiteling te voorzien: wat moe ten we met al die onzin? Tussen al le overbodige, slecht geknipte, ge- waarbij het lijkt alsof de film net is uitgevonden, zien wij dan einde lijk hoe een autoportier opengeplukt wordt. Het duurt dan niet lang meer of de grote achtervolging begint: veertig minuten lang jakkeren auto's over asfalt, zandwegen, en over an dere auto's heen. De held in een gele Mustang is dozijnen politie auto's te snel af. Hierom wordt in Trianon eindelijk hartelijk gelachen, men ge niet ervan. Want tussen de botsin gen met onder meer een vuilniswa gen, een boodschappenwagentje en een driezitsbank zitten best aardi ge grappen verwerkt. Alle trucs zijn uit de toverdoos gehaald, en dat is smakelijk. Die veertig minuten film zijn goed te pruimen: recht toe recht aan gefilmd - zonder interessant te willen doen. In het begin moet u maar niet teveel kijken. Tom Maas

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 13