La Mama: 'Ik heb van
mezelf geen talenten'
'De kleine kwis', en wat er aan mankeert
toegelicht
ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1975
De goedkoopste vorm van tele
visiemaken is een kwis met deel
nemers uit het volk. Die mensen
hoef je namelijk niet te betalen,
alleen maar prijzen te geven, en
de winst aan inleggeld wordt nau
welijks bedreigd door verlies aan
kijkdichbheid. Ik bedoel dit: er
zijn kwissen en vraagspelletjes die
ten dele gebruik maken van on
bekende mensen, maar ten dele
ook gevestigde, populaire namen
in het spel brengen om de aan-
trekkingksracht van het pro
gramma te verhogen. In "Een
van de acht" maakten bekende ar
tiesten onderdeel uit van sommi
ge opdrachten, terwijl de Berend
Boudewijn-kwis iedere keer een
pa'^el in stelling bracht met Ri
ta Corita en andere coryfeeën die
uiteraard voor hun bemoeienis
sen betaald dienen te worden. Zo
zei je in "Zo vader zo zoon" een
panel met mensen als Rien Poort
vliet, in "Met een briefkaart op de
eerste rang" een panel met Rinus
Ferdinandusse en anderen, en
in "Wie van de drie?" het panel
met Martine Bijl, Sonja Barend,
Kees Brusse en Albert Mol, die
een populariteitsevenwicht tot
stand moeten brengen met de on
bekendheid van de deelnemers op
de andere kant van de weeg
schaal.
AVRO's "Wie-kent-kwis" maakt
weer geen gebruik van "professio
nals" maar wil toch ook niet vol
ledig op de gewone man gokken
en last daarom een bekende ar
tiest in die halverwege enkele lied
jes zingt, zoals laatst Albert
West. Al die kwissen zijn, on
danks de dikwijls pittige prijzen
en ondanks de medewerking van
beroenskrachten. toch een stuk
goedkoper dan domweg een show
met orkest, een dansgroep en en
kele nationale en internationale
sectoren is het arbeidsloon be
paald niet gering, ook al herin
nert regisseur Frans Boelen in de
VARA-gids van de afgelown
bekende sterren, want in deze
week aan de goeie ouwe tijd dat
Tom Jones voor 375 gulden kwam
optreden in Fanclub (10 Jaar ge
leden), Bob Dylan nog voor 1100
gulden te koop was (in 1961), Tri-
ni Lopez voor 750 gulden twee tv-
shows verzorgde en de VARA voor
3500 gulden het eerste optreden
van de Beatles kon bemachtigen.
Die tijd is voorbij. Een panellid
dat om zijn bekendheid of popula
riteit gekozen is, zou voor iedere
uitzending toch al gauw tussen
de 350 en 600 gulden krijgen, met
ongetwijfeld uitschieters naar bo
ven. Want het zou me verbazen
als iemand als Albert Mol, die toch
iedere keer de show helpt stelen
in "Wie van de drie?", met min
der dan 1000 gulden naar huis
werd gestuurd. Ook de artiesten
die in wijlen "Een van de acht"
iets in hun eigen specialiteit
moesten doen (verhaaltje voorle
zen, liedje zingen) zullen toch al
gauw met een bedrag van 1000
tot 1500 gulden zijn schoot ge
gaan.
En dat zijn dan weer beschei
den bedragen vergeleken met wat
bekende zangers en zangeressen
vragen, en ook kunnen vrager
Als iemand van het formaat van
Aznavour een minuut of tien komt
zingen, dan kost het een omroep
vereniging minstens 12.000 gulden
als het niet meer is, een bidrag
dat ze meestal ook nog contant
meteen in het handje willen heb
ben, dus zonder aftrek van aow
en dat soort stadse fratsen Geluk
kig is de platenmaatschappij
van zo'n artiest meestal wet bereid
een deel van de schade voor haar
rekening te nemen, als daarmee
bereikt kan worden dat een nieu
we plaat van haar vedette onder
de aandacht van het publiek wordt
gebracht.
Nederlandse zangers en zange
ressen zijn beduidend goedkoper,
ook al zijn ze van internationaal
formaat. Voor een paar duizend
gulden heb je al een nele goeie
halve zware, dus als Albeit W<st
in de "Wie-kent-kwis" de grote
vedette is, kunt u rustig met va
kantie gaan, want öa:i is het
hoogzomer in Hilversum...
Een kwis is dus altijd een (be
trekkelijk) goedkoop programma
maar een nieuwe kwis voor het
zomerseizoen is per definitie het
allergoedkoopste programma dat
er is. Twee duidelijke voorbeelden
daarvan zijn "Haantje de voorste"
van de VARA en "De kleine kwis"
van de KRO. Ze zijn ook het be
wijs voor de stelling dat goedkoop
geen duurkoop hoeft te zijn, war t
ik mag ze allebei graag zien, en
dat zal wel voor de meeste kij
kers geleden. De voornaamste aan
trekkelijkheid van "Haantje de
voorste" vind ik kwismaster Jeost
Prinsen (Erik Engerd). Hij heeft
af en toe originele uitschieters en
zorgt er qua toon en reacties voor
dat het een spelletje blijft, ook
voor de deelnemers.
Ook "De kleine kwis" mis ik niet
graag. Bram van Erkel is als en -
sentator geen zevenklapper maar
hij doet bekwaam zijn plie/it. De
aantrekkelijkheid van "de kleine
kwis" is dat je goed kan meera
den, dat je je' kan verbazen over
de stupiditeit of vindingrijkheid
van de deelnemers, en dat js Ie
kan ergeren over de rechtsonge
lijkheid waaraan zij onderhevig
zijn. Drie willekeurig bijeenge
voegde paren strijden met elkaar
en het meest linkse paar op de fo
to wint meestal, vermoedel'ik om
dat daar degeen zit die vorige
keer als winnaar overbleef en zijn
routine meebracht. "Noem dingen
die je in je hand kunt klemmen
zonder dat een ander kan zien wat
je in een hand hebt" „aard-
noot, gulden, stuiver, dollar, cent
rijksdaalder, dubbeltje, yen, knik
ker, franc, peseta.Dit is
een koppel dat de truc door heeft
je moet series zien te scoren net
als bij biljarten. „Waarmee kan
je je moeder op moederdag oen
plezier doen?" "Drosre bon
bon®, Ringers bonbons, Verka-
de bonbons etc.", zei een sluws vo
gel een der vorige keren.
Er zün overigens beperkingen
Heb je het hele ding genoemd
dan mag Je geen onderdeel meer
noemen. Als de een voetbalveld
heeft gezegd, mag de ander niet
meer met zijlijn komm aandra
ven. Je kan je dan natuurlijk af
vragen of stuiver, cent en cubbei
tje na gulden wel geo j'loofd zijn,
maar als je je bij De kleine
kwis" gaat verdiepen in de jpel-
regels en de grenzen die daarbij
getrokken worden, ben Je voor'c-
pig nog niet klaar. Die hamig-
heidjes waarmee series worden
opgebouwd dienen in elk geval
met veel mededogen te worden
bekeken, zij tonen immers c'e
vindingrijkheid van de deelnemers
Wat me van "De kleine kwis"
de meeste zorgen baart, ls het
laatste onderdeél. We zien een
huis met negen raampjes, waar-'
op voorwerpen zijn aangebracht
die dikwijls symbool staan voor
Erkel doet bekwaam zijn plicht
een ander voorwerp, om het on
nodig ingewikkeld te maken. Die
voorwerpen kan je winnen als Je
het begrip raadt dat op een ver
sluierende manier via een plaatje
is uitgebeeld. Er is van alles fout
aan dit onderdeel. De prijzen die
je kan winnen «en die ie moet
weggeven om nadere gegevens te
krijgen over het begrip) lopen te
weinig in waarde uiteen, zodatuet
noch de spelers noch de kijkers
in feite interesseert welke prijs
wordt weggegeven. Daar komt
bij dat de waarde geen verband
houdt met de "zwaarte" van de
aanwijzing. Deze week moest het
begrip ..ochtendhumeur" wor
den geraden. Ik vermeld nu even
welk voorwerp welke nadere aan-
wijzing opleverde: strijkbout was
"koffie", handboor was "aange
boren", kop en schotel was
"nurks", knijptang was "avond
mens", atletiekschoenen was
"zwijgzaam", 100 liter benzine
was "iedere ochtend", 50 gu'de.o
was „karaktertrek', waterketel
tje was "kwader luimen" en kur
kentrekker was "onaangenaam"
Hoewel 100 liter benzine hot dub
bele waard is van 50 gulden was
"iedere ochtend" niet een twee
maal zoveel betere aanwijzing
dan "karaktertrek". Je zou als
speler en kijker veel meer meele
ven als een 'sterke" 'aanwijzing
verscholen ging achter een tv.ap-
paraat, en "zwakke" achter een
tandenborstel. Degeen die met
een zijn tv-apparaat weggeeft kan
dan misschien al raden en de
andere prijzen redden, terwjl
voorzichtige speler alles kwijt
raakt voordat hij bij het tv-appa
raat komt.
Daar kwam in dit geval nog bij
dat iemand al vrij snel "ochtend-
ziekte" zei (wat afgekeurd werd)
waardoor niemand natuurlijk nog
naar ochtendhumeur onscha-
kelde. Ik vraag me trouwens 'af
teloos gekoppeld wordt in de ruim
te, geen handiger oplossing is te
bedenken voor die bordjes. J-; ziet
een knijptang, die wordt omge
draaid, dan komen de woordt-n
„De kleine kwis" tevoorschijn
via een tweede camera krijgen
we nog zo'n bord te zien, hi'.r
wordt weer een blokje omgedraaid
en dan pas zien we "avonü-
mens" staan.
Dat moet vlugger kunnen. Po-
vendien kan er veel tijd gewonnen
worden door niet elke keer om
standig de te winnen prijzen op te
sommen, want ze zijn me: inte
ressant genoeg om ie ervoor te
interesseren. Bovendien zijn het
vaak dezelfde. Als er vanwege de
zuinigheid toch persé met be
scheiden prijzen gewerkt meet
worden, kan men be:er de hokjes
nummeren en pas bekendmaken
welke prijzen de winnaar als rog
heeft gewonnen, als hij het sym
bool heeft geraden. Dat geelt
dan tenminste nog een beetje ex
tra spanning.
RADIOPROGRAMMA'S
Nieuws. 22.40 (S)
i goud randje. 23.55
(S) KlRviertuositeiten.
Nieuws.
Hilversum III
Ieder heel uur nie
NOS: 18.03 Joost mag
(S) Discorama. 20.0
Ellen Stewart legt iets smekends in haar stem als ze vraagt:
"waarom maak je geen interview met mijn kinderen? Die doen
het werk. Ik niet. Ik kom nu en dan alleen maar een beetje op
visite."
Ellen Stewart, La Mama van een
paar honderd volwassen kinderen,
oermoeder van een enorme groep
theatermensen die overal vandaan
komen.
Vijftien jaar nadat Ellen Stewart
voor haar broer en de toneelschrij
ver Paul Foster ("die de godganse
dag over theater zeurden maar niets
déden") een theateftje opende in de
achterkamer van een koffiehuis in
New York,' heeft ze nu de supervi
sie over zeven vestigingen die onder
haar troetelnaam "La Mama" ope
reren. Drie in New York, verder in
Londen, Bogota, Tokio en Canada.
Groepen die - hoewel ongelijk van
kwaliteit, het échte La Mama-thea
ter komt toch vooral uit New York -
twee hoofdlijnen van La Mama's wil
is wet zonder meer vasthouden. El
len Stewart zegt het zelf nog eens
nadrukkelijk: "we zijn één grote fa
milie en zo beschouwen we ons pu
bliek ook. Politiek, huidskleur het
mag allemaal niets ter zake doen.
We zouden best in bijvoorbeeld Grie
kenland willen optreden. Maar: hoe
wordt je daar als zijnde van "Ameri
kaanse origine" ontvangen? Ik neem
het risico niet. Zo'n situatie is na
tuurlijk werkelijk om te huilen" De
vies twee: "Theater moet altijd een
combinatie van expressievormen zijn.
En de spelers die dat theater maken
mogen nooit alleen maar in het vak-
Je blijven waarin ze toevallig van
huis uit erg goed in zijn".
Ellen Stewart, deze week in Rot
terdam. Ze verschijnt niet op de af
gesproken plaats. Laat wel telefo
nisch weten dat ze in de Rotterdam
se Schouwburg is (waar op dat mo
ment de decors gebouwd worden voor
de "Griekse trilogie" die de La Mama
Repertory Company New York tot
en met 11 augustus in de Maastad
speelt) en dat ze daar niet weg kan.
"Kom maar hierheen, ik móet nu bij
mijn kinderen blijven".
TV MAANDAG
Nederland I
TELEAC: 18.15 Voorlichtingspro
gramma Archeologie. NOS: 18.45 Mini-
molen. 18.55 Journaal. NCRV: 19.05
Europese Ponyteam Kampioenschap
pen. NOS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20
Vadertje Langbeen, muzikale tv-kome-
die. 22.00 Die mooie kinderjaren. 22.55
Tot besluit, 23 00 Symbiose. NOS: 23.05
Journaal.
NOS: 18.45 Minimolen. 18.55 Jour
naal. TROS: 19.05 Doctor Who II.
19.30 In Londen staat een huis. NOS:
20.00 Journaal. TROS: 20.20 Jongens
Temidden van driftige timmerlieden
sjouwers en bouwers, omgeven door
heidens kabaal dat veroorzaakt
wordt door zaagmachines, boormachi
nes, las-apparaten en spijkerkanon
nen, dribbelt ze verontrust over het
podium. Een kleine, slanke vrouw
die pas als je heel dicht bij komt
ouder wordt.
"Hello daar, wil je even helpen?"
Ze vraagt om stijf tegen haar aan
op een houtenbank te komen zitten.
Maar voordat we denken dat het ge
zellig kan worden, staat ze op en
komt aan de andere kant zitten. Net
zo knus, maar de bedoeling is dat
ook wij opstaan om aan haar an
dere zijde weer plaats te nemen en
zo verder. Simpel: Ellen wil precies
weten hoeveel mensen er op één zo'n
bank gaan.Ondertussen kunnen
we al gelijk praten", roept ze blij.
Een van de décorbouwers vindt in
een hoek, achter een hoopje ongere
geld, een zielige duif. Hij brengt de
vogel aan Ellen. Ze houdt het trillen
de pakketje veren tijdens het hele
volgende gesprek beschermend tus
sen beide handen. "Ik ben liefde, La
Mama is liefde", zegt ze.
Het levensverhaal van weduwe en
grootmoeder Ellen Stewart heeft bij
na de klank van een sprookje gekre
gen. Er was eens..een jonge vrouw
die in de jaren vijftig zonder geld,
zonder beroep en ongeveer zonder
schoolopleiding van Chicago naar
New York kwam. Ze wilde het pro
beren te rooien als kostuum-ont
werpster. In het begin was het zo dat
ze een jurk die ze gemaakt had bij
wijze van spreken direct van 't lijf
verkocht, omdat ze weinig anders had
om aan te trekken. Nauwelijks een
Jaar later gaf ze leiding aan tien
tallen costumières, verdiende ze
veel geld, kon ze doen en laten wat
ze wilde, maar toch al gauw de mo
raal: hoewel de rijkdom in aantocht
was verveelde ze zich.
Ellen Stewart: "Afgezien van het
feit dat mijn broer en Paul Forster
dat theatertje wilden, kwam het idee
eigenlijk uit het niets. Hoewel, in
mijn jeugd waren altijd mijn oom en
tante er. Die zaten in het vaudevil
le-werk. Slapstick, black face-num-
mers, tapdansen en zo meer. In die
sfeer groeide ik op. Theater dat
héél anders was en toch ook alles
had".
De eerste La Mama-vestiging: op
gezet als een plek om jonge toneel
schrijvers een kans te geven. Moei
lijke jaren, de schoen en de slof, wel
geld voor de huur het licht en het
gas, geen geld, toch weer een beet
je, dan helemaal niks meer, verhui-
NCRV:
Filter: jeugdprogramma. 21.02 (S)
~"!e-pop. 22.02 Strictly Country Style.
30 <S)
?en).
Late
AVRO6.02 Als je niet opstaat dan
blijf Je maar liggen.
ZONDAG 3 AUGUSTUS
uws. 8.10 Overweging.
9 15 (S) Laudate. 10.00 (S) Eucharis
tieviering. 11.00 Nieuws. 11.02
(S) Brunchconcert. 12.30 Nieuws. 12.40
Echo. 112.50 Buitenlands kommen -
taar. NOS: 13.00 (S) Zondagmiddag
ouverture. 14.00 (S) Omroeporkest
met solisten. (14.40-15.05 Adempau
ze). 16.00 (S) Aspecten van de kamer
muziek. CVK: 17.00 Kerkdienst van
de Baptistengemeente te Hengelo. 18.00
Leeuwstichting. 18.58
Wilde Ganzen. NCRV: 19.00 (S) Zon
dagavondzang. 19.15 Christelijk onder
wijs. 19.30 Nieuws. 19.35 (S) Klassiek
orgelconcert. 20.10 Poerama. AVRO:
20.30 (S) In de kaart gespeeld. 22.30,
Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22 50 )s)
Vanavond laat nieuws. 23.05 Vanavond
laat sport. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II
VARA: 8 00 Nieuws. 8.10 Dingen van
de dag. 8.15 (S) Door de Jaren heen:
1932 9.00 Sportmededelingen en weer-
praatje). Humanistisch
NEDERLAND I
15 02 De Europese Pony Team Kampioenschappen (NCRV)
15 30 Werkwijzer (NCRV)
15.45 Mahatma cn de gekke jongen, tv-film (NCRV)
1610 Swicbertje (herh.) (NCRV)
17.00 Black Beauty (NCRV)
18 45 Minimolen (NOS)
?S.55 Journaal (NOS)
VJ 05 De glorie van Rijnsburg (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Sarah, speelfilm (NCRV)
21 55 De zelfontspanner, filmfantasic (NCRV)
32 15 Die mooie kinderjaren, tv-spel-serie (NCRV)
2° 10 Koorzang (NCRV)
•23 20 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18 45 Minimolen (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
'.9.05 The Flintstones (KRO)
13.25 Kareltjes Kolderieke Kapriolen (KRO)
19.50 't Zand 33 (KRO)
20.00 Journaal (NOS)
20 20 De Wrekers (KRO)
2110 De kleine kwis (KRO)
21.40 Brandpunt (KRO)
22.00 Great Mysteries (KRO)
22.25 Journaal (NOS)
ZONDAG 3 AUGUSTUS
NEDERLAND I
16.00 Journaal (NOS)
16.03 Ti-ta-tovenaar (NOS)
16.27 Tantra, Indiase Tantra-leer (NOS)
17.00 Vesper (IKOR)
17.30 17.32 Wilde Ganzen (IKOR)
17.32 18.15 Reportage speedbootra
(NOS)
18.55 Minimolen (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 McMillan (VARA)
20.40 Simon Carmiggelt leest uit eigen werk (VARA)
20.50 Een zoen voor je vijftigste, tv-spel (VARA)
22.00 Tokkelen op de botte bijl, cabaretprogramma (VARA)
22.25 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.30 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK)
18.35 Minimolen (NOS)
18.40 De kinderen van nummer 47a (NOS)
19.05 Studio Sport (NOS)
20.00 Amerika, tv-serie (NOS)
20.50 Panoramiek (NOS)
21.15 Journaal (NOS)
21.20 De Tijgerbrigade, tv-serie (NOS)
22.15 Tsjaikowsky Cyclus Radio Filharmonisch Orkest m.m.T.
Daniel Wayenberg, piano (NOS)
22.55 Suriname deze week (NOS)
23.00 Journaal (NOS)
Rotterdam
Rijnsburg viert de komende week uitgebreid zijn duizend
jarig bestaan. Aan dit bloemendorp wijdt de NCRV vanavond
(19.05 uur, Nederland I) een uitzending, die voor het grootste
deel is opgenomen in de Immanuelkerk. Gerard van den Berg
praat met een aantal Rijnsburgers (o.a. met directeur N. H.
Hemmes van de bloemenveiling Flora) en verder treden ap
de drumband DWS met een majorettenpeloton, het tiener
en kleuterkoor De Lof stem, Dick Schoneveld (orgel) en Kees
Pauio (trompet). Aan het slot van de uitzending zingen alle
aanwezigen o.l.v. bariton Aad Haasnoot een lied, dat speciaal
voor deze gelegenheid werd geschreven. Naast opnamen van
een kindercorso en een historische optocht zal de verkiezing
van een bloemenfee het hoogtepunt van de uitzending zijn.
Het gaat hierbij nu eens niet om het mooiste meisje, maar
om de mooiste jurk. Acht beroepsbloemenarrangeurs hebben
deze week een jurk gekregen, die ze naar eigen inzicht met
bloemen moeten versieren. Een jury o.l.v. de bekende bloem-
sierkunstenaar Cor de Koning bepaalt, wie dat het mooiste
heeft gedaan.
De Surinaamse minister van Economische Zaken, mr. Eddy
Bruma, zal zich morgenavond in het televisieprogramma Pa
noramiek op Nederland 11 laten ondervragen door Klaasjan
Hindriks en Bernard Martens van Vliet. De minister zal be
halve op actuele vragen ook antwoorden op informatie naar
de betekenis van zijn eigen image in Nederland.
Ellen Stewart: "Als ik
voél ik ritme, vibratie."
zen, opnieuw proberen. "We vonden
het niet erg", zegt Ellen Stewart,
we wilden tenslotte iets, we waren
met hart en ziel bezig en dan onder
ga je honger als onbelangrijk"
Zo omstreeks 1965 kon pas gespro
ken worden van de eerste La Ma
ma-groep. New York toonde gaande
weg wat meer interesse en de eerste
televisie-makers dienden zich aan.
Ellen Stewart: "Er kwam een regis
seur die zei dat hij onze stukken wel
kon gebruiken, maar onze acteurs
niet. Ik begreep de man. Het spelen
dat we tot dan toe deden gebeurde
eigenblijk maar van een, twee, drie
nuDsakee. Stuk kiezen, twee weken
repeteren en dan meteen maar opvoe
ren. Dus moesten we beginnen onze
acteurs te ontwikkelen, ze te trai
nen. Dat betekende minder inkom
sten omdat we minder produkties uit
brachten, de kwaliteit van wat we
deden ging echter omhoog".
Hoe groot de La Mama-onderne
ming ook geworden is, één van de
doelstellingen was, is en blijft dat
er niet meer geld verdiend behoeft te
worden dan strikt nodig is.
Oftewel: ver van commercieel the
ater blijven om de artistieke integri
teit zonder meer te kunnen hoog
houden. Toch een beetje bizar, met
de wetenschap dat als de naam La
zie lopen, zie bewegen, dan
AVRO: 2.00 (S) Muzikaal
13.00 Nieuws. 13.10
Radiojournaal. 13.30 (S)
buitenlandse werknemers. VARA: 17.00
(S) VARA-klassiek. 17.55 Mededelin
gen, S.O.S.- en politieberichten. 18 00
Mama op de affiches komt zich rij
en voor de kassa vormen. Er zijn tal
van theaterdirecteuren die veel geld
voor La Mama over hebben, terwijl
Ellen Stewart en de haren nog
altijd sjofel op de zolderkamer wil
len blijven. Zij: "Ik waak voor on
evenredige situaties".
Ellen Stewart heeft zelf nimmer
Iets op het toneel gedaan. Niet het
kleinste rolletje, niet één lied, geen
danspas. "Ik heb van mezelf geen ta
lenten", zegt ze. "Ik vind het vol
doende om de "kick" te krijgen als ik
in staat blijk te zijn, steeds weer,
om jonge mensen iets te laten dóen".
La Mama heeft nog meer te onthul
len: "Muziek is mijn eerste liefde,
niets in mijn leven is zonder muziek,
dans is mijn tweede liefde en toneel
de derde. Maar voor alles: muziek. Als
ik mensen zie lopen, zie bewegen,
dan voel ik ritme, vibratie. Gewoon
thuis een plaat draaien? Ook dat
is wel muziek..."
Zo nu en dan komt het gevoel
sterk boven dat Ellen Stewart zelf
toch ook behoorlijk veel theater is.
De mensen van de Rotterdamse
Schouwburg, die een aantal dagen
met haar werkten: "Misschien, maar
zc weet alles van het vak. ze let op
ieder detail, het is een prima mens".
trum. 20.30 Journalistenforum.
(S) Weer's wat anders. 22.30 (S) over
musici gesproken. 23.00 Rostrum of
Composers 1974. 23.05-24.00 Nieuws.
Hilversum III
AVRO: 7.02 Ko, de boswachtershow.
8.02 (S) Vitamine „S". 9.02 Juist op
Muz.-Mozaïek, 11.02
12.02
(S) NAR. NOS:
14.02 (S) Langs de lijn. KRO: 18.02
(S) Het is altijd het c J
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nieuws.
7.41 (S) Hier
Nieuws. 10.33 (S) Liedjes
doos. 11.00 (S) In 't zil-
De televisie is tegenwoordig erg
braaf, schreef mijn collega-recen
sent gisteren in deze krant. Hij
constateerde dat naar aanleiding
van de terugblik die de VARA wierp
op een in de jaren zestig vermaard
satirisch programma. Ik kan niet
anders' doen, dan me geheel bij de
vorige spreker aansluiten. Ook
gisteren was het weer een uiterst
fatsoenlijke boel bij de televisie, met
de 2765e uitzending van Piste en
verder met afleveringen van Can
non, Gunsmoke, Toppop, de gebroe
ders Hammond, alsmede deel vier
van de 12-delige serie over (ik
citeer) „het politieke, sociale en
godsdienstige leven van de bescha
vingen waarbinnen het oudtestamen
tische Jodendom en het eerste
christendom zich hebben ontplooid"
Ik houd mijn hart vast, want deel
vier begon gisteravond op het eerste
net om vijf minuten over half elf,
na Piste, journaal, Gunsmoke, een
50 minuten durend interview met
een geleerde mevrouw en een
liedjesprogramma uit het casino in
Knokke. De materie in „geloven in
de onvoltooid verleden tijd" lijkt me
toch al niet erg toegankelijk, maar
wie heeft er aan het eind van een
lange, warme vrijdag 's avonds laat
nou nog zin in de voorzeggingen
van de oudtestamentische profeten
Amos, Jesaja en Jeremia? Terwijl
bovendien op het andere net
tegelijkertijd een sportprogramma
wordt uitgezonden. Ik zal niet
zeggen dat er niets aan te voeren
zou zijn tegen Wim Jesse en Ruud
ter Weijden en hun „Sportpanorama
(breek me de bek niet open), maar
op vrijdagavond om half elf winnen
ze het natuurlijk gemakkelijk van
de Assyrische reliefs in Nineve en
Nimrod.
Het meest had ik me gisteren
voorgesteld van het gesprek met
Annie Romein-Verschoor, dat de
KRO uitzond. Het was een interview
van de Belg Joos Florquin, die voor
de Belgische televisie al jarenlang
gesprekken voert met bekende
personen, onder wie soms ook
Nederlanders. De KRO heeft een
aantal van deze programma's
aangekocht en de uitzending met de
bekende 79-jarige geschiedkundige
en schrijfster echtgenote van de nog
bekendere professor Jan Romein,
was het eerste uit de reeks..
Ik had me er, zoals gezegd, wel iets
van voorgesteld, maar het viel me
toch niet erg mee. Dat lag niet
zozeer aan de geïnterviewde (die een
boeiend arbeidzaam leven achter de
rug heeft, en nog steeds volop in de
weer is achter de schrijftafel) alswel
aan de interviewer. Je kunt in een
gesprek met iemand van het kaliber
als mevrouw Romein veel kanten op,
maar je hebt als tv-maker wel de
plicht, vind ik, het terrein enigszins
af te perken. Want anders loop ie
de kans dat het gesprek over zeer
veel uiteenlopende onderwerpen
gaat, maar dat er. Juist op het
moment dat het interessant dreigt
te worden, weer naar een ander
„item" wordt overgeschakeld.
De Vlaamse letterkunde (ze noemde
Teirlinck, Walschap, Elsschot en
Gijsen) zou zelfs heel wat meer
niveau hebben dan Aie „Noord-Ne
derlandse" schrijvers, over wie ze met
de beste wil van de wereld niet iets
aardigs kon zeggen. Maar als
interviewer zou ik dan wel de vraag
gesteld hebben, wat ze anno 1975
dan zoal leest. Florquin deed dat
niet, misschien mede een gevolg van
het feit dat hij Belg is en geen
Nederlander
Door Gerard Paques)
Show. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.26
Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55
(S) Metropole-orkest. 13.30 (S) Klass.
Middeleeuwen en Renaissance. 10,30
Meer over minder. (11.00 Nieuws) RVU
11.40 Educatief programma. NOS: 12.00
- - Haag deze week. 12.15 Symbiose.
zicht. 16.40 (S) eigen wijs. 17.00 (S)'.
Na vijven. Overheidsvoorlichting: 17,40
Den Haag aan de lijn. EO: 17.55 Me
dedelingen.
Hilversum III
12.25 (S) Prom,
2.50 Suriname
Gram presenteert. NOS: 13.30 Von
ken onder de as: Ned. volksverhalen
en volksgebruiken. 13.50 Radiorama.
14.30 (S) Zoeklicht op Nederland. EO:
16.00 Nieuws. 16.03 (S) Licht en uit-
i Radiojournaal
draait op verzoek. 12.03 (S) Drie ti
sen de middag. 14 03 Radiojourna
14.06 Pop-Kontakt I. 15.03 Pop-K