'Kalmpjes aan' met de VARA- Matinees ...e/7 gistl Zo was het toevallig ook nog 's een keer r(J%J^vanrfaag... toegelicht Den Haag en Rotterdam van de lijst geschrapt James Blish overleden TV morgen] DONDERDAG 31 JULI 1975 PAGINA 5 Het VARA-televisieprogramma is het" zal vanavond (Nederland 2, .2021.10) geheel gewijd zijn ,n „Zo is het toevallig ooic nog 's keer", het befaamde Brok Opschud ding van de televisie van de jaren zestig. De waardering van kijkend Nederland varieerde toen van stormachtige bijval tot diepste verguizing. Een deel van de medewerkers had plots geen leven Herinner vooral Mies Bouw man, door haar 24-uurs-actie voor „Open het Dorp" tot dan ongeveer een Vrouwe des Vaderlands, die een middelpunt van de kritiek werd. Voor half Nederland viel ze diep, zoiets had men van „onze Mies" niet verwacht. Het begon in het najaar van 1063. Model stond het Engelse programma .That was the week that was" van David Frost. In Engeland waren zo dan al eens moeilijkheden ontstaan en het was te verwachten aat ook „Zo is het" wel eens een boze reaktie zou kunnen opleveren. De derde aflevering van „Zo is het", januari 1964, bevatte Pen onderdeel getiteld „Beeldreligie" waarin de verafgoding van het televisie-scherm aan de kaak werd gesteld; Peter Lohr las een tekst die Het VARA-televisieprogramma ,.Zo was geinspireerd op het Onze Vader. m - geinspireerd op het Onze Vader. Nederland stond meteen op z'n kop, er ontstond iets als een nationale rel, de programmamakers werden bedreigd, vroegen om politiebewa king. Natuurlijk kwam er ook steun; er werd een vereniging „Vrienden van Zo is het" opgericht, er verscheen een boekje, „Pays Bah", met op de rechter-bladzijden een onthullende bloemlezing van de gevoelens van de gekwetste vaderlanders en links de opvattingen van sympathisanten. Het programma (en de VARA) overleefde deze gebeurtenissen, bleef bestaan tot het voorjaar van 1966. Toen leidde een meningsverschil tussen de VARA-leiding en liet programma-team over de moeilijk heden in Amsterdam betreffende de positie van burgemeester Van Hall en de Provo-beweging tot stoppen van de uitzendingen. Aan „Zo is het toevallig ook nog 's een keer" hebben in de loop der jaren meegewerkt: Jan Blokker, Dimitri Frank el Frank, Rinus Ferdinandusse, Mies Bouwman, Joop van Tijn, Yoka Beretty, Gerard (toen nog: van het) Reve, Peter Lohr, Else Hoog, Loesje Hamel, Aad Kosto en Hans van den Bergh. Oktober 1966: "Zo is het" bestond al niet meer toen de Televizierring afkwam voor "het beste programma van het seizoen". Vier leden van de vaste kern van het -programma met hun ringen: v.l.n.r. Dimitri Fr enkel Frank, Rinus Ferdinandusse, Jan Blokker en regisseur Leen Timp. De VARA doet het wat betreft de "Matinee van de vrije za terdag" in het komende seizoen "kalmpjes aan", om de woorden van Hans Kerkhoff en drs. Cees Hillen te gebruiken. Kerkhoff, groepsleider van de culturele programma's en hoofd van de af deling muziek van de VARA-radio en zijn jonge assisten leggen uit waarom. NEDERLAND I 13.45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Tralienkolder: serie o (TROS) JO 00 Journaal (NOS) >0.21 Het verhaal van Jacob e 22 00 Aktua-special (TROS) 22.40 Journaal (NOS) NEDERLAND II i Jozef, speelfilm (TROS) 18 45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19 05 De Stratemakeropzeeshow (VARA) 19.30 Terra Africa: documentaire serie dl. 2 (VARA) 20 00 Journaal (NOS) 20 20 Zo was het (VARA) 21.10 Ronnie Corbett (VARA) 21.40 Achter het nieuws (VARA) 22.10 Fatti en fattacci Italiaans tv-programma (Gouden Roos van Montreux 1975) (VARA) 23.00 Journaal (NOS) De Amerikaanse produktie-maatschappij "Screen Gems" verfilmde in Israël een stukje bijbelse geschiedenis. Het re sultaat wordt morgenavond door de TROS uitgezonden, op Nederland I, 20.20 uur. "The Story of Jacob and Joseph", met Keith Mitchell als Jacob en Tony Lo Bianco in de rol van Jozef. Keith Mitchell verwierf bekendheid door onder meer de vertolking van de titelrol in de film "Hendrik VIIP'. Zij maken er geen geheim van dat de concerten die in de afgelopen jaren in Rotterdam en Den Haag in navolging van Amsterdam onder de titel „Matinee op de vrije zaterdag" werden georganiseerd wat de belangstelling betreft geen succes zijn geworden. Daarom hebben we besloten in Rotterdam en Den Haag achter deze zaak een punt te zetten", zegt Kerk hoff 'n radioveteraan, die vlak na de bevrijding in '45-in een jeep stapte zijn schouders te zetten onder de radio-omroep Herrijzend Neder land en die vier jaar later by de VARA belandde. Cees Hillen, doctorandus in de muziekwetenschap en sinds kort in het radiobedrijf werkzaam, voegt er „Als de situatie in Rotterdam en Den Haag zodanig gewijzigd zou kunnen worden dat de financiële lasten niet alleen door ons gedragen hoeven te worden, maar mede door de Doelen en Diligentia. dan willen we graag alsnog kijken wat er in de toekomstaltyd mogelijk is". De VARA heeft zich met z'n matinee's teruggetrokken op de basis waar deze concertformule in 1961 als een primeur voor Nederland geïntro duceerd werd: Amsterdam. In het komende seizoen worden in het Concertgebouw 23 zaterdagmiddag concerten van de VARA gegeven. De belangstelling daar? Kerkhoff en Hillen eenstemmig: „Niet geweldig, maar toch een stuk beter dan in Den Haag en Rotterdam". „Bovendien", zegt Kerkhoff „zal de VARA de matinee's nooit helemaal laten schieten. Dat ziet men hier" - hij wijst om zich heen in zijn ruime werkkamer in de Hilversumse VARA-studio „zeker als een gezichtsverlies. Ook al moest er in het vorige seizoen anderhalve ton bij, we gaan door". Waarom en hoe zyn de „Matinee's op de Vrije Zaterdag" in het leven geroepen? We gaan vijftien jaar terug. De zaterdag is uitgeroepen tot een arbeidsloze dag. De VARA is als Cees Hillen (l.) en Hans Kerkhoff, de muziekleiding van de VARA radio"We gaan door." volksontwikkeling VAR A's omroepsecretaris J. B. Broeksz zegt: „Die mensen kunnen toch niet de hele winter op zaterdag duivenhokjes timmeren. Geef ze stuk cultuur. Wat dachten jullie van concerten?" Het VAR A-bestuur had wel oren naar deze suggestie. De concerten op zaterdagmiddag kwamen er, in eerste instantie alleen in het Amsterdamse Concertgebouw. Er kwam ook in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen een gecom bineerd concert-trein-kaartje voor 'n gereduceerde prijs. Men wilde er ook graag de mensen in de provincies bij betrekken. Maar de provincialen kwamen allesbe halve in drommen opzetten. Wel kwam er geregeld een bus met verstokte Belgische operaliefhebbers naar het Concertgebouw, want wat Kerkhoff daar programmeerde was niet mis: allerlei hoogst belangwek kende en zelden uitgevoerde opera's kwamen aan bod. Een opera-uitvoering in concertvorm met de solisten keurig op een rijtje links en rechts van de dirigent is weliswaar niet het ideaal, maar wat de VARA hier pure muzikale informatie heeft geboden kent nauwelijks z'n weerga, ook interna tionaal. Wie de lijst met opera's ziet 'toch maar een facet van de verder voornamelijk uit orkestconcerten bestaande matineeserie staat versteld: een lange reeks onbekende opera's van Verdi, een stel Russische meesterwerken, bekende opera's in elders nooit en te nimmer uitgevoer de ongecoupeerde versies, etc. Een operagezelschap zou er vele decennia voor nodig hebben. In het komende seizoen staan er het lijkt alsof Hans Kerkhoff van z'n geloof is gevallen geen opera's op het programma. Kerkhoff: „Het wordt steeds moeilijker om iets origineels te brengen. Wij kwamen in 1963 met een Rigoletto die geen enkele coupure bezat. Dat was toen een bijzonderheid. Nu heerst er een ware compleetheidsrage. Aan een onbekende opera van Verdi hoef je eigenlijk ook niet meer te beginnen. Ze staan of ze komen binnenkort allemaal op de grammo foonplaat. Dan kunnen we via de radio net zo goed de platen draaien Het gaat bij die matinee's tenslotte niet alleen om die paar honderd mensen die in de zaal zitten, maar vooral om de radioluisteraars voor wie we die concerten opnemen". Maar problemen qua originaliteit hebben niet de doorsalg gegeven in de besissing om met de opera's te stoppen. Kerkhoff: „De kosten voor die opera-uitvoeringen zijn bijna onoverkomelijk. En wat ook een probleem is: de goede mensen zijn er bijna niet voor te krijgen en als je ze eenmaal hebt komen ze vaak niet. Op het laatste moment hoor je dan dat sopraan A een aantrekkelij ker contract in San Francisco heeft kunnen krijgen of dat tenor B een bekende smoes door het onverwacht verschuiven van repeti ties bij zijn eigen operagezelschap niet kan komen. Hillen: „Wat dat betreft hebben we sterke staaltjes meegemaakt en als gevolg daarvan half mislukte uitvoeringen met ontoereikende in vallers". GEEN PLATEN De VARA-radio heeft per week nog geen vijf uur zendtijd voor klassieke muziek. Het grootste deel van die tijd wordt besteed aan het uitzenden van de matinee-opnamen. Grammofoonplaten draaien is er niet bij, afgezien van wat zeldzame historische opnamen. Voor platen moet men naar de winkel gaan, daarover zijn Hans Kerkhoff en Cees Hillen het gloeiend eens. Kerkhoff zegt ook: „Je moet geschikte tijden vinden voor sommi ge vormen van klassieke muziek. Niet 's morgens van negen tot half elf Bruckners Vijfde symfonie voor bij het stofzuigen. Dat zal een gepuzzel worden wanneer we Hilver sum 4 hebben". Al blijven in het komende seizoen de Matinee's beperkt tot Amsterdam, al staan er geen opera's meer op de lijst, er valt op dit terrein bij de VARA nog wel dat te beleven. De orkesten van de NOS - Radio Filharmonisch Orkest, Radio Kame rorkest en Omroeporkest - en ook het Omroepkoor moeten er weer veel werk voor verzetten. Ook spelen het Rotterdams Philhar- monisch Orkest, het Concertgebouw orkest, het Amsterdams Philhar- monisch Orkest en als opening van de reeks op 27 september het Filharmonisch Orkest van Moskou. Enkele niet-alledaagse werken op de 23 programma's: „L'enfant prodigue" van Debussy, de Derde symfonie van Zweers, de Derde symfonie van Prokowjew en, eveneens van Prokow- jew, de cantate ,Iwan de Verschrik kelijke" (oorspronkelijk muziek voor films van Eisenstein) onder leiding van het jonge Italiaanse dirigeerfe- nomeen Riccardo Muti. Een van mijn vooroordelen luidt, dat Scandinavië een niet zo vrolijk deel van de wereld is, en gemakkelijk aanzet tot pessimisti sche beschouwingen. Wie wel eens een film van Ingmar Bergman heeft gezien, zal het meteen beamen. Woensdagavond bevestigde de televi sie dit vooroordeel twee keer. Eerst met een door de NOS uitgezonden Deense film, en later nog een keer bij de KRO, die leerlingen van de Amsterdamse filmacademie helemaal naar Finland had gestuurd om de vader van een van hen uitvoerig in de sneeuw te filmen. Maar gelukkig was er ook nog „Studio Vrij", waarin een meneer uitleg gaf over tuingereedschap. Zo werd het dus toch nog een informatieve avond. In bovengenoemde Deense produk- tie, „De ballade van Ann", staat het 13-jarige meisje Ann centraal. Thuis is het een sombere boel. Grootmoe der, een kifterige dame, regeert met harde hand over Ann en de andere huisgenoten, te weten een ouder zusje, een tante (die haar vrijer lang geleden op aandrang van grootmama liet lopen) en de vader, het type van de stugge zwijger, die zyn dagen slyt met het hakken van hout in de besneeuwde tuin. Als de stilte rond de vader al te drukkend wordt, belt grootmoeder het zieken huis om hem weg te laten halen. Op de dag dat Ann voor de eerste keer menstrueert, loopt ze thuis weg om haar moeder, die elders woont, op te zoeken. Het komt er niet van. In plaats van moeder ontmoet ze een jongen van een jaar of achttien, die aardig voor haar is, en haar meeneemt naar huis. Voor het eerst ervaart ze iets van genegenheid, sympathie, liefde (of hoe je het verder ook noemen wilt). Het duurt niet lang, de politie komt haar halen. Omdat ze niet terug wil naar huis wordt ze ondergebracht in een „kinderpension", een Deens instituut waar kinderen terechtkomen die zich aan kleine vergrijpen schuldig maken. De film eindigt met treurige beelden van Kopenhaagse daken, voorlopig ziet het er voor Ann weer somber uit. Deze film was, aldus de regisseuse, bedoeld om ouders begrip bij te brengen voor huiselijke omstandig heden die kinderen ertoe brengen weg te lopen. Een film met een boodschap dus, maar desondanks was het een zeer onderhoudend geheel, waarin overtuigend de problematiek werd behandeld, waar mee velen (hetzy als kind, hetzij als ouder, hetzij beiden) te maken krijgen. Dat kun je niet zeggen van die andere, in de aanhef genoemde in Scandinavië spelende film, „Jaakko Morttala", gemaakt door leerlingen van de filmacademie onder leiding van Orlov Seunke. De jonge regisseur legde in een korte inleiding uit, dat het niet allemaal van een leien dak was gegaan, daar in Finland. Zo had hij er bijvoorbeeld geen rekening mee gehouden dat dagen in Finland rond Kerstmis zeer kort plegen te zijn, waardoor een hoop tijd verloren was gegaan, misschien was dat ook de reden dat nogal wat opnamen aan .de donkere kant waren, met name die welke gemaakt waren in het hutje van Jaakkoo Morttale, de hoofdpersoon. Hij is een zonderling met een mank been, die in een afgelegen huisje woont, en door de jeugd van het dorp getreiterd wordt. Wat daar precies de oorzaak van is wordt in de film niet duidelijk gemaakt. Er kan van alles achter zitten, zo zijn die Finnen wel, speciaal in sombere, besneeuwde en afgelegen streken. Arlov Seunke en zyn vrienden van de academie (plus de tientallen andere vrienden en vriendinnen die blijkens de aftiteling hebben meege daan) moet in elk geval geprezen worden voor het sfeervolle filmpje dat zij hebben gemaakt. Al begreep ik niet waarom die hoofdpersoon (een Nederlander) zo nodig die paar zinnen in het Fins moest uitspreken. En hij deed het nog niet eens zelf, maar „leende" de stem van Wim Kouwenhoven, ook al een Nederlan der. „Kenmerk" ging over Angola. Eind mei filmde men er een aantal activiteiten van de bevrijdingsbewe ging MPLA. Inmiddels is er het een en ander gebeurd in Angola. De twee bevrijdingsbewegingen MPLA de FLNA bestrijden elkaar op leven en dood. Het NOS-journaal leverde er gisteren actuele beelden bij van kleuters in uniform, getraind door MPLA. Ze demonstreerden een soort paradepasje, ter gelegenheid van de begrafenis van de slachtoffers van een schietpartij door Portugese militairen. „Het bloedvergieten had eigenlijk moeten ophouden, maar jammer genoeg gaat het maar door", zei Sietze Bosgra van het Angola Comité in Kenmerk. En het eind is nog lang niet in zicht. GERARD PAGUES DONDERDAG 31 JULI Hilversum I NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor nuziek in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 23.00 Lezen AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour jgj Lichte grammofoon- 7.20 (S) Dag 10.00 (S) Voor de kleu ters 10.1O(S) Arbeidsvitaminen (11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal.) 11.30 (S) Knipperlicht. 11.55 Beursberichten. 12.00 (S) Trad. Overheidsvoorlichting: 12.30 Terzake. AVRO: 12.40 (S) Ko ninklijke Luchtmachtkapel. 12.55 Ra- diojourn. VPRO: 13.00 Nieuws. 13.11 Vandaag dit, morgen dat. 13.25 Pro grammaoverzicht. lS.SOIintervlew 14.00 Muziek. 15.30 Permanent Wave. 16.00 Nieuws. 16.03 Vandaag dit. morgen dat. 16.05 Tahiti. 17.30 Welingelichte krin gen. 17.55 Mededelingen. Hilversum III EO: 7.02 (S) Gospelsound. Inleiding avondprogramma. 20.15 (S) 8.19 (S) Tussen thee en koffie. 9 03 '"v (S) De muzikale fruitmand TROS: (S) Vanavond laat idiojournaal. 23.45 (S tussen de middag. Vanavond laat nieuws. 23.55-24.00 Nws. - Schrijver van 'Star Trek' HENLEY (Engeland) De uit wereld hebben genoten. De vakaturebank. 18.10 iet eten. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 Soul-top-10. 21.02 (S) G) De Hugo van Gel- (S) Jazz-sir. 0.02 De Gelderenshow. 1.02 De Nachtwacht. EO: 5.02 (S) Oldtime re ligion. 5.30-7.00 (S) Matinata. VRIJDAG 1 AUGUSTUS Hilversum I 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende Sesjun. 22.02 (S) De Hugo Hugo Terug uit Cali met zilver en brons. Links Wijda Mazereeuw, rechts Enith Brigitha, die beiden "de nden er nog eens inzetten Amerika afkomstige James Blish, "meester van de science fiction'" is gisteren na een langdurig ziek bed in de ouderdom van 54 jaar ir Henley overleden. Behalve oorspronkelijke romans ei wetenschappelijke werken, schreef Blish de "Star Trek"-serie van televisie paperbacks, waarvan ir j oenen jongeren in alle delen van Tot zijn romans behoren "Fallen Star", "Titan's easter" "The day af ter the judgment" en een serie on der de titel "Cities in flight". Verder heeft Blish veel onderzoek en gedaan om een biografie te schrijven van de 13de eeuwse grondlegger van de de Engelse filosofie, Robert Bacon. iil- Dit boek is verschenen onder de ti de tel "Doctor Mirabilis". woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 Nws. 7.41 Echo). 8.24 Overweging. op Europa. KRO tot vijf. met om 12.26 Med. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Echo. .30 Nieuws. 17.00 Lichte De hutsgeklutste 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. Hilversum II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- 18.45 Minimolen (NOS) 18.55 Jour naal. KRO Journaal (1 Ten huize 1 Romein Verschoor. 22.00 De Gouden Zeezwaluw 1974, deel II (KRO) 22.35 Journaal (NOS) 22.50 Geloven in de onvoltooid verleden tijd (IKOR.) Nederland II NOS: 18.45 Minimolen. 18.55 Journaal AVRO: 19.05 AVRO's Toppop 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Cannon. 21.10 De Gebroeders Hammond. 21.55 Tele- vizier magazine. 22.35 AVRO's Sport- panorama. NOS: 23.05 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5