Cl 'La Mama' verbindt in Griekse drama's magie en realiteit toegelicht NOS vernietigde interviews van Oltmans en gisteren Toneelgebeurtenis van bijzonder allure in Rotterdam Huwelijksproblemen rond Harold Pinter WOENSDAG 30 JULI PAGINA o NEDERLAND I 15.30 Zes beren en een clown, Tsjechische film (VARA) 17.00 De film van Ome Willem (VARA) 17.35 Hans met de hoed (VARA) 18.45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Jouw wereld, mijn wereld (IKOR) 19.30 Kenmerk (IKOR-KRO/RKK) i0.0» Journaal (NOS) 20.20 Lu beek, de oude Hanzestad, film (KRO) 20.45 Studio Vrij (KRO) 21 45 Jaakko Morttala, korte speelfilm (KRO) 22.10 Journaal (NOS) NETLRLAND II 18.45 Minimolen (NOS) IJ 55 Journaal (NOS) 1*05 Van gewest tot gewest en Int. Agrarisch Nieuws (NOS) 1'j.oO Film van de Nierstichting Nederland (SOCUTERA) 20.00 Journaal (NOS) 20 2e De ballade van Ann. Deense tv-film (NOS) 21.20 De voetstap, dok. (NOS) 22.10 Hersttij der Middeleeuwen, dokumentaire over kerk en maatschappij in de Nederlanden rond 1500 (NOS) 22.50 Journaal (NOS) AMSTERDAM 'De NOS heeft alle filmmateriaal dat er nog was oiiveïplicht aan CBS opgestuurd. -De rest is vernietigd, zoals ge woonlijk. Oltmans' eis dat ook ter beschikking te stellen kunt u dus niet toewijzen'. Dit heeft mr. J. van Santbrink uit Den Haag gisteren namens de Neder landse Omroepstichting verklaard in een kort geding voor de pre sident van de rechtbank in Am sterdam, mr. W. J. Borgerhoff Mulder. Willem Oltmans had de NOS gedagvaard omdat hij alle film materiaal van twee indertijd ''oor hem in Amerika gemaakte inter views terug wil hebben. De Ame rikaanse televisiemij. CBS heeft er belangstelling voor. De interviews gingen over de achter gronden van de moordaanslag op John Kennedy in 1963. Namens Oltmans merkte mr. F.H. Koers uit Amsterdam jp dat hij pas ter zitting definitief te horen kreeg dat de films ver nietigd zijn, behoudens de inder tijd - in 1967 en 1968 - door de NOS uitgezonden fragmenten. Vo rige week zei men nog niet te" weten hoe het er met de films voor stond. Ik kreeg het antwoord dat men echt niet van plan was er in de vakantie naar te gaan zoeken en dat men zich daar ook niet toe verplicht voelde'. Mr Koers betoogde dat Oltmans met de NOS indertijd uitdrukke- Ellen Stewarts kinderen, verenigd in het New Yorkse La Mama, zijn eenvoudig gebleven in vele opzichten. Maar in het koffietheater, waar zij hun eerste wankele maar overtuigde schreden zetten, passen zij met hun bedoelingen niet meer. Dat heeft de Roemeense regisseur Andrei Serban op zijn geweten met een festival van Griekse tragedies, zoals dat sinds enige tijd op het repertoire prijkt. Niet dat men daar rouwig om behoeft te zijn. Allerminst. Want door de attentie van Ritsaert ten Cate en het wakkere oog Wil Hofman is Rotterdam nu een toneelgebeurtenis van bijzondere allure rijk, waarbij het Ame rikaanse gezelschap na de lauweren, welke het heeft geoogst in verscheidene Europese toneelcentra, ook hier zeker bijval zal oogsten voor een ongebruikelijke presentatie van tientallen eeuwen oude klassieken. Gisteravond gingen in de Rotter damse schouwburg in achtereenvol gende voorstellingen „De Trojaanse vrouwen" van Euripides en Elektra" van Sophocles in bewerkingen van de regisseur, waarvan herhalingen volgen tot en met zondag. Van dinsdag tot en met de daaropvol gende zondag maakt „Elektra" plaats voor „Medea" van Euripides en Seneca. „Trojaanse vrouwen" heeft tot dusverre de meeste indruk gemaakt. Het publiek - waaronder opvallend veel belangstellenden uit de Neder landse toneelwereld - kon de ongelukkige Trojaanse vrouwen, buit van de zegevierende Grieken vanuit de voorfoyer van het theater volgen naar het voortoneel. Daarna werden de toeschouwers „geschut" naar de ruimte onder de toneeltoren. Öp zichzelf al een uitgekiend stukje toneelbouw om de toeschouwersmas sa steeds effectief zo te leiden, dat zij zich opgenomen kon wanen in de handeling van dit totaaltheater. Want dat was het wel. Toen die handeling zich concen treerde onder de toneeltoren met een smalle hoge trap in het linkse zijtoneel en een steile majestueuze opgang aan de andere kant en de ruimte daartussen voor en* achter geflankeerd door lange tribunes, ontstond het beeld van arena toneel. Om de conceptie van Serban te doorgronden is het van belang te weten, dat hij eens in Epidaurus een Griekse tragedie zag zonder de tekst te verstaan, waardoor de magie van de klank versterkt op hem ging werken. Maar ook dat hij enige tijd in Parijs werkzaam was bij Peter Brook zal zijn vormgeving hebben bepaald. Wat hij nu tot stand bracht vormde een belevenis door de verbinding van werkelijk heid en toneelmagie. De toeschou wers opgenomen in de handeling bleken ditmaal niet onderwerp van een kunstmatige truc om het maar eens anders te doen. Zij hadden soms geen goed uitzicht op het bewegen van de figuren, zij moesten hun nieuwsgierigheid tonen zoals dat op een markt voor allerhande gebeurtenissen bijvoorbeeld gevraagd wordt. Dat de oude talen, die de Amerikanen spraken met de fasci nerende ritmische steun van Elisa beth Swadons onconventionele mu ziek, bleek geen hinder op te leveren. Het werd de betovering door een gebeuren, dat in zijn vaak zeer oorspronkelijke beelden van door de oorlog lijdende vrouwen meer dan voor zichzelf sprak. De val van een van de vrouwen in 'n fraai gevonden slow motion tyle- ring vormde een van de aangrijpen de beelden, waar deze „Trojaanse vrouwen" rijk aan was. Door net meer anekdotische karakter van „Elektra" voldeed de werkwijze van Serban aanmerkelijk minder, maar ook daarin was een oorspronkelila stijlgevoel te herkennen. Dit toneel In het kader van het 10-jarig bestaan van de NOS-tele- visierubriek Van Gewest tot Gewest" is er een 25 minuten durende filmreportage gemaakt over de groei van de recreatie op en om het water in de provincie Gelderland. Voor deze reportage werd een flinke hoeveelheid archiefmateriaal ge bruik om de verschillende stdia van ontwikkeling te laten zien. Ten eerste het rivierenland, waar tien jaar geleden het toerisme bestond uit een handjevol bloesemkijkers en waar heen nu watersporters van de overvolle plassen en meren in het westen de wijk hebben genomen. Ten tweede het gebied langs de Gelderse IJssel waar door het afsnijden van rivier bochten watersportgebieden zijn ontstaan die wat oppervlakte betreft niet onder doen voor bijvoorbeeld de Kagerplassen. En ten derde de voormalige IJsselmeerkust, waar door de inpoldering van Flevoland een uitgestrekt gebied is ontstaan voor „natte recreatie". Vanavond 30 juli, Nederland 2, 19.05 uur. Voor de aflevering van het vierwekelijkse KRO-pro- gramma „Studio Vrij" die vanavond a.s. wordt uitgezonden, zijn de opnamen deze keer niet in de studio gemaakt, maar- op diverse plaatsen in Nederland. Er wordt aandacht besteed aan het bakken van klooster moppen (geen koekjes, maar stenen), in Monnikendam wordt een zelfbouwzeilbootje (de „Mirror") bekeken verder infor matie over een „werphengel zonder stok". Hans Koekoek maakte een filmpje over creatieve vakantiekampen en in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde kwam een instructief filmpje tot stand over het gebruik van tuingereedschap. Nederland 1, 20.4521.45 uur. De NOS-televisierubriek Panorama zal drie uitzendingen wijden aan de veiligheidsconferentie in Helsinki. Vanavond om 22.50 uur worden op Nederland 2 voorgeschie denis en achtergronden van de conferentie belicht. Donder dag 31 juli om 22.45 uur op Nederland 1 en vrijdag 1 augustus om 3.00 uur op Nederland 2 kan men gesprekken met diverse regeringsleiders volgen. De vragen ivorden gesteld door Pieter de Vink en Klaasjan Hindriks, die in Helsinki zijn. De pre sentatie in Hilversum heeft Hans van der Werff. Zo zijn aardige leraren. Ze werken ■niet met louter strepen en cirkels in agressief rood. Nee, soms nemen ze een leerling even apart en leggen dan geduldig uit hoe het zit met „dt" en „nochtans". Als zo'n priveles met enige tact georganiseerd wordt, hoeft de onfortuinlijke leerling zich tegenover zijn medeklasgenoten nog niet te schamen ook. De VPRO is zo'n sympathieke leermeester. Maandagavond zond de AVRO een totaal mislukt programma uit van Kees de Bree en Jan Kelder over Frans Piet en zijn stripschepping Sjors, een dag later laat de VPRO zien hoe het moet, met een vergelijkbaar onderwerp. Maar wat doen de programma-planners van de VPRO: ze zenden de les op een onopvallend tijdstip uit, om twee uur in de middag, onder het motto „Vakantie-zomer, de VPRO brengt het zonnetje in huis". In de zendtijd die. alsof het geen geld kost, in de grote vakantie voor de zich vervelende jeugd is gereserveerd. De VPRO herhaalde het programma dat Hans Keiler maakte over Winnie-de-poeh met die prachtige laan de vader van het menselijk beertje ontleende) titel: „Beloof me dat je me nooit vergeet, al word ik 100 jaar". Zo moest het dus, heren De Bree en Kelder, gevoel voor het onderwerp, daar komt het op aan. En nog wel het een en ander, natuurlijk. Het was werkelijk een genot deze Keiler, deze zichzelf nergens verliezende en toch aanpas sende tv-maker terug te zien. Oprechte liefde wordt beloond, tekenaar E. H. Shepard maakte voor Hans Keiler een originele Winnie- de-Poeh-prent, het beertje kreeg een potje honing onder zijn linker arm en nooit zal ik vergeten, al wordt ik 100 jaar, dat de oude Shepard toen zei: „Ik heb nooit geweten hoe je •honey moet schrijven, maar ik ben er tamelijk zeker van dat hunny goed is". En daar stond het: hunny. Een herfstavond met Winnie-de- Poeh of anders Charlie Brown, het is bijna onvoorstelbaar dat er landgenoten zijn die durven aanvoe ren dat een zomeravond met „Spel zonder grenzen" wel zo aardig is. Ook een liefhebberijwater opvangen, maar dan we] wankelend op een glibberige draaischijf en gekleed in een buitenproportioneel kostuum, want de spelletjesbedenkers aller landen gaan gebukt onder een grenzeloze ontevredenheid over ge bruikelijke lichaamsvormen en alle daagse kledingstukken. Zeven landen doen mee aan het „Spel zonder grenzen". Ieder land heeft voor dit spektakel zo een eigen prelude ontwikkeld. In Vlaams-Bel- gie worden de kijkers steevast opgewarmd met de vrachtwagen chauffeursserie Movin'on („Rij maar aan" bij de BRT), In Duitsland gaat de Ruck-show aan het „Spiel ohne Grenzen" vooraf, een serie waarin tv-shows uit de jaren zestig in de oorspronkelijke staat herhaald wor den, een prima initiatief. In Engeland wordt het spel (its a knock-out) niet live uitgezonden, ongetwijfeld omdat de Britten er eerst even driftig in willen monteren, wat zeker de aflevering uit Nancy-Frankrijk ten goede zal komen. De NCRV heeft de zendtijd voor het grote spektakel in tweeën gesplitst. Een deel is voor „Hier en nu", dat gisteravond later op de avond met zeehondenmoord, Portugal en Hel sinki kwam, maar in de vroege editie ging het wat lichter toe nut de open-hart-chirurgie. de wereld kampioenschappen paalzitten en de verrassende import uit Zuid-Afrika door Feyenoord. Het andere deel voor „Spel zonder grenzen" is voor „Denkend aan..." een serie met koorzang in Hollands landschap. Gisteravond was Fries land aan de beurt, ongetwijfeld omdat Bedum, dat tweede werd in Nancy, in Groningen ligt. Het is een mooie filmserie dat „Denken aan. Het interkerkelijk mannenkoor Edo- za uit Sneek liep jubelend trappen op en trappen af en poorten door, stoer roeiend stevende er een heel leger op de camera af, slechts doordat de mannen vrolijk „falde- raldera" zongen, werd een dreigende werking teniet gedaan. Holland is mooi, luidt de conclusie. BERT VAN DER VEER WOENSDAG 30 JULI Hilversum I Bandstand. 18.30 Nieuws. Kunst- en vliegwerk. 18.4o instemming.. 18.55 (S) Popu- kroniek. TROS: 20.00 Eight o'clock »™«i2015 (S) Specialiteiten ar 22.30 Nieuws. 22.40 Aktua. 23. special carte, «.au-ivieuws~22740n (S) Coulissen 23.55 Nieuws Hilversum II 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. 18.20 De wonderlijke wereld van Gerard Rutten. 18.50 (S) Brassband Magazine. NOS: 19.30 (S) Henry Wood Promenade Concerten BBC Symfonie- Orkest met solisten. (20.05 Nieuws. 20.10 Praten over muziek). 21.35 Ho rizon. 22.10 De vrijheid van menings uiting in Indonesië. NOS: 18.03 De Vakaturebank (Tussen 18.00 en 19.00 Verslag Kaatsen TC. Franeker). 18.10 Joost mag niet eten. 19.02 (S) De rock en roll methode. 20.02 (S) Woensdagavond III: sport en lichte muziek. (22.00 paardekoer- sen). 0.02 (S) Metro's Midnight Music i no s) Take it easy. 2.02 De Meur- Methode. TROS: 6.02 Drie op Je Hilversum II AVRO 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend* gym. 7.30 (S) Dag met een plaar(e. <8.00 Nieuws. 8 11 Radiojournaal). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Spiegel van België. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9 40 (S) Lichte orkestmuziek. 10.00 (S> Voor de kleuters. 10.10 (S) Arbeidsvi- 3 Radio- Is historisch. diojournaal. 16.05 <S) Gebakken lijk heeft afgesproken dat het materiaal niet vernietigd zou worden, na eerder opgedane slech te ervaringen met ae bewaring van zijn interview met de wedu we van Soekarno, Radna Sara Dewi. Van de twee Amerikaanse interviews heeft de NOS nu Je gebruikte 10 minuten toegestuurd aan CBS, plus zestien minuten 'restanten', de rest, ruim een half uur is zoek. 'Dat doet men niet zomaar', aldus mr. Koers. 'Olt mans is in 1974 nog eens in ver band hiermee naar Texas ge stuurd. Dus is het nog blijkbaar belangrijk genoeg'. Mr. Koers zei van een programmaleider bij een van de omroepverenigingen heb ben gehoord dat het volstrekt niet gebruikelijk is ongebruikt film materiaal slechts ten dele weg te gooien. 'Er is al restmateriaal aan CBS gestuurd, daaruit volgt dat er nog meer moet zijn'. BELANG van La Mama zet zich af tegen h:t verstandelijke en legt sterk de nadruk op het emotionele. In ons westers cultuurpatroon blijft dat op langere termijn een zinloos gevecht, het ratic^ele is het te zwaar uitgegroeide kenmerk van ons bestaan, of enm dat leuk vindt of niet. Piet Ruivenkamp Roy Rogers. 15.15 Kring- dieren. NOS: 20.00 Journaal. >S: 20.20 H f, speelfilr Journaal. Nederland I NOS: 18.45 Minimolen. 18.55 (NOS). 19.05 - De stratemakeropeee- show. 19.30 Terra Africa. NOS: 20.00 Journaal (NOS) 20.20" Zo was het (VARA) 21.10 Ronnie Corbett klein maar dapper. (VARA) 21.10 Achter het nieuws 22.10 Fatti fattaccl. NOS: 23.00 Journaal. Londen De Londense kranten heb ben gisteren melding gemaakt van een huwelijks ver wikkeling waarbij enkele groten uit de wereld van de kunst en de wereld van de politiek zijn betrokken. De toneel- en filmspeelster Vi vian Merchant heef volgens de kran ten haar voornemen kenbaar ge maakt te seheiden van haar echtge noot, de toneelschrijver Harold Pinter. Als derde partij in het spel noemt zij de naam van Lady Antonia Fra- ser, dochter van de rooms-katholie- ke en socialistische parlementariër Lord Longford, vrouw van het con servatieve parlementslid Hugh Fra- ser en schrijfster van zeer geprezen en lijvige biografieën over Maria Stuart en Cromwell. Fraser is in het verleden kandi daat voor de partijleiding geweest. Hij en Lady Antonia Fraser hebben zes kinderen. Vivian Merchant heeft verteld dat zij aanvankelijk 'geschokt' was ge weest toen ze over de affaire had gehoord en dat ze echtscheiding als de enige uitweg was gaan zien nadat haar man Harold Pinter schuld had bekend. Fraser heeft geweigerd commentaar te geven. 'Als de NOS zegt dat de films vernietigd zijn kan ik de NOS niet bevelen ze op te zenden. Dat kan alleen als ik redelijkerwijs kan aannemen dat het materiaal er wel is', overwoog mr. Borger hoff Mulder. 'Welk belang zou de NOS hebben bij de achterhouding ervan?' Uitspraak donderdag 31 juli om 12.30 uur. De foto toont Willem Oltmans op de stoep van de rechtbank in Amsterdam, waar gisteren het kort geding diende.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5