Engelse kerk: veel mankracht
op het platteland
'En wees gezegend...
smminiifflU
Prof. Berkhof
positief over
verklaring van
het Vaticaan
KERKDIENSTEN
ZATERDAG 25 JTTLI 1975
Een paar weken met vakantie geweest in Oost-Engeland en ons verbaasd over de ruime mate
waarin daar de kerken over het platteland zijn gestrooid. Soms kreeg je in de graafschappen
Norfolk en Suffolk de indruk, dat ze zo'n acht eeuwen geleden maar kerken met stompe to
rens hebben neergezet, in de hoop dat er dan wel een dorp omheen zou onstaan. Dat is dan
meestal ook wel gelukt, maar vraag niet hoe groot zo'n dorp dan wel is. In werkelijkheid zal het
anders zijn gegaan. Omdat de verbindingen, indien al aanwezig, buitengewoon slecht waren,
moest elke nederzetting wel een eigen kerk hebben. Wat nu vijf minuten met de auto is, was
toen urenlang sjouwen door woud en moeras.
Aangespoord door een ingeving
en door feestelijke (maar dank zij
veelvuldig gebruik sterk verweerde)
vlaggetjes aan het hek, betraden wij
zo'n kerkje in Stoven, bezuiden
Lowestoft, in Suffolk. Er bleek een
eendaagse expositie te zijn over het
verleden van het dorp en van de
kerk.
Uit alles werd duidelijk, dat over
het dorp niets te vertellen was dan
dat er vroeger een spoorlijntje naar
de kust had gelopen, dat er een
eeuw geleden zo'n 120 mensen
woonden, en thans ruim zestig.
I>e kerk zelf was erg oud, maar in
de vorige eeuw gerestaureerd. Wat
we <3us zagen was het negentiende-
eeuwse idee van hoe een midde
leeuwse kerk er uitgezien behoort te
hebben.
Vertederd
Een persoon in een tweed jasje
met een groenig overhemd er onder,
die wij aanvankelijk voor de koster
hadden aangezien, bleek de parochie
geestelijke. Hij bedient Stoven en
tevens een iets groter dorp, een paar
mijl verderop; heen en weer rijdt
hij in een bejaarde paarse Morris.
Met oude doopboeken, doopjurken,
foto's, olielampjes en andere antieke
gebruiksvoorwerpen, alsmede met
nieuwe tekeningen van de zondags-
schoolkinderen wist de reverend
enkele tientallen dames uit dorp en
omgeving naar zijn kerk te krijgen.
Daar bekeken zij vertederd het
geheel, lieten zioh bij de foto's hun
overgrootouders aanwijzen, na,men
voor een fikse prijs ten bate van het
kerkonderhoud een kop slappe thee
of een beker nog slappere ranja tot
i zich en lieten bij de uitgang enkele
schellingen vallen in grote mand
flessen zonder mand.
Hoewel het zaterdag was, liet zich
slechte één, duidelijk op sleeptouw
genomen man zien.
Een vredig tafereeltje. Is dit de
Kerk van Engeland?
Het is een feit dat op het echte
platteland het dorp samenvalt met
de (anglicaanse) parochie. Binnen
de Engelse gewestvorming is plaats
ingeruimd voor parochieraden,
waannee dorpsraden zijn bedoeld.
Die gewest (districts-) vorming is
onderdeel van een schaalvergroting
die onder meer mogelijk was
doordat de wegverbindingen sterk
zijn verbeterd. Maar daardoor
worden tal van voorzieningen die
vroeger tot een dorp behoorden
teruggetrokken naar de „verzor-
Langs een spoorlijn zag ik achter
elkaar vijf stationnetjes die werden
gesloopt; de trein zal er nooit meer
stoppen. Waarh ij wel stopt, blijkt
het gebouwtje gebruikt te worden
als werkplaats of verkooppunt van
schuimplastic.
Maar de streekbussen doen niet elke
plaats aan, want dat is niet
rendabel. Ergens in Suffolk schafte
een dorp zelf maar een bus aan, die
zijn geld nog wel opbrengt, als
tenminste de chauffeur een vrijwil
liger is. Die chauffeur is dus een
vrouw.
Een paradoxale situatie: het
platteland is ontsloten en het
isolement is doorbroken, maar
tegelijkertijd is de dorpssamenleving
verarmd en is in veel opzichten het
Isolement groter.
De schaalvergroting en de bestuur
lijke reorganisatie hebben van het
overheidsapparaat een netwerk met
wijde mazen gemaakt: hele dorpen
vallen erdoor. Eigenlijk is alleen de
Kerk van Engeland en de broodwin
kel alomtegenwoordig.
Die kerk zet vier tiende van haar
mankracht nog in op het platteland.
Daar zijn alle andere publieke
organisaties allang van afgestapt.
Maar de gevestigde kerk doet het.
Soms op de manier van Stoven, een
geestelijke die mensen aan zich en
aan de dorpskerk tracht te
verbinden en zo gemeenschapsvor
mend werkzaam probeert te zijn.
Het is niet efficient en hij
versnippert waarschijnlijk zijn
krachten. Maar het heeft het
aantrekkelijke van „klein is fijn".
In het bisdom Norfwich (Norfolk)
echter heeft men geprobeerd een
meer efficient gebruik van pastorale
krachten te maken. Daar werken
ten plattelande zeventien streek-
teams.
Een aantal vergelijkbare parochies
is er samengevoegd en zij worden
bediend door een groep geestelijken.
Wat de ene niet kan, weet de ander.
Zo krijgt ieder die bij de kerk
aanklopt de hulp en het advies dat
hij nodig heeft.
In een recent verschenen boek over
een van die streekgemeenten wordt
geconcludeerd dat dit system
(althans daar) heeft geleid tot
verhoging van het aantal mensen
die communiceren (aan het avond
maal gaan).
Sociale taak
In het vage blijft echter of van het
nieuwe systeem ook impulsen zijn
uitgegaan tot vernieuwing van het
geestelijk leven of van de zielzorg.
Op de buitenstaander maakt de
Kerk van Engeland de indruk vooral
een liturgische en sociale taak te
vervullen in het dagelijkse leven
van hen die zich nog niet feitelijk
van haar hebben afgewend.
Daarnaast behoort zij mede tot de
rijke ornamentering, waarachter de
Brit de eigenlijke machtsoefening en
machtsstrijd verbergt.
Er kan geen officiële gelegenheid
zich voordoen, of Juist op het goede
moment duikt een geestelijke van de
Westminster Abbey, Londen.
Kerk van Engeland op om een
gepast gebed uit te spreken of een
hogere gedachte uit te spreken.
Achter deze stichtelijke franje
maakt de Engelse samenleving,
ondanks al haar kerkgebouwen en
publieke kerkelijke optredens, een
veel geseculariseerder indruk dan de
Nederlandse.
In de grote nationale optocht loopt
de gevestigde kerk wel mee. Ze lijkt
wat op de tamboer-majoor bij de
wachtswisseling voor Buckingham
Palace. De gang van zaken staat
vast. Het mooie pak en de wijdse
gebaren wekken de indruk dat de
optocht wordt geleid, maar bij
afwezigheid van de fraai gekostu
meerde voorman zou het net zo
gaan. En achter de fleurige stoet
zou het razende verkeer als steeds
zijn rechten hernemen.
AMSTERDAM (ANP) De voor
zitter van de raad van kerken in
Nederland, prof. dr. H. Berkhof,
vindt het positief dat het Vaticaan
in haar recente verklaring over de
oecumene ruimte geeft aan het
plaatselijke initiatief. In een vraag
gesprek met het weekblad "De
Tijd" noemt prof. Berkhof het een
winstpunt," dat de zaken nu sterk
verschoven worden naar de bis
schoppen en hun bisdommen". Tot
nu toe, aldus prof. Berkhof, werden
de bisschoppen door Rome strak ge
houden. Nu geeft Rome het groene
licht voor oecumene op plaatselijk
vlak.
De verklaring "de oecumenische
samenwerking op regionaal, natio
naal en plaatselijke vlak," die op 7
juli in Rome werd uitgegeven, heeft
volgens prof. Berkhof ook zijn keer
zijde: de oecumene wordt verscho
ven naar het plaatselijk vlak, wat
ook betekent, "dat Rome als wereld
kerk niets meer doet aan de oecu
mene". "Be zie het als teken dat
Rome voorlopig aansluiting bij de
Wereldraad onmogelijk acht of niet
gewenst vindt."
Prof. Berkhof betreurt het, dat in
de verklaring nergens staat, dat 'n
JERUZALEM (AP) De Hebreeuw
se universiteit heeft de publikatie be
kend gemaakt van het eerste deel
van een nieuwe uitgave van de bij
bel, die voor een deel gebaseerd is
op de rollen van de Dode Zee.
De Magnes pers van de universiteit
heeft de eerste helft gedrukt van het
boek Jesaha met alle bekende tekst
varianten in voetnoten in zes ver
schillende alphabetten.
"Het doel van de nieuwe uitgave
is alle beschikbare bronnen te ver
melden die dateren van voor het
jaar 1000", aldus heeft prof. Talmon
een van dé drie redacteuren van de
nieuwe uitgave van de bijbel, ver
klaard.
Talmon verklaarde dat de voorbe
reiding van de nieuwe bijbeluitgave
15 jaar heeft geduurd.
Volgens hem zal het hele project
nog wel 20 jaar vergen.
katholiek iets kan leren van zijn
lidmaatschap van een oecuméni-
sche raad van kerken. Ook ver
baast het hem, dat over het heilig
jaar wordt gesproken "alsof het 'n
positieve bijdrage voor de oecume
ne is". "In oecumenisch opzicht is
het H. Jaar 'n gemiste kans. Het
handhaaft de aflaten en het heeft
geen oecumenische of sociaal-eco
nomische dimensie", aldus prof.
Berkhof.
Dat de verklaring "bepaalde hete
hangijzers heeft laten liggen", zoals
de intercommunie, acht prof. Berk
hof "misschien wel goed." Ook hin
dert het hem niet dat nog eens
wordt gesteld dat de katholieke kerk
"de overtuiging heeft de enige kerk
van Christus te zijn". 'Tk ver
trouw", aldus prof. Berkhof, "dat de
katholieke kerk ooit de onhoudbaar
heid van haar pretenties zal inzien".
Bisschop niet
tegen geweld
LONDEN (ANP) De vorige
maand uit Namibië (Zuidwest-Afri-
ka) uitgewezen Engelse anglikaan-
se bisschop Richard Wood heeft in
Londen tegenover het blad Church
Times verklaard, dat de bevolking
van Namibië haar onafhankelijkheid
op Zuid-Afrika waarschijnlijk zal
moeten veroveren door geweld te
gebruiken. Zo zij dat doet, aldus
Wood, zal ik hun openlijk mijn steun
moeten geven.
Bisschop Wood is van mening, dat
geweld het enige middel is. dat de
Namlbiërs is overgebleven om hun
recht op zelfstandigheid te effectue
ren, omdat zij niet over legitieme
middelen als b.v. stemrecht beschik
ken. Bovendien krijgen zij geen mo
rele steun van Westerse landen, die
in plaats van de Zuidafrikaanse re
gering be beïnvloeden, er slechts op
uit zijn hun handelsrelaties met
Zuid-Af rika in stand te houden, om
dat het nog steeds mogelijk is daar
geld te verdienen.
Gem. Hoogland-
ds J de Wit 1
hemkerk 10 u dhr Stroo,
Post, Vredeskerk
Jansen, Egllse Walione 10.30
Pasteur Los, Academisch Ziekenhuis L
Malssen, Diaconesenhuis
I 10.30 u dr Kamma. Oecumenische
Verkpiaats (Rapenburg 10) 11..30 u:
samenkomst. Merenwük 10 u dr De
Jong
Concordia de heer
woerdt; Verg. v. gelov. Nieuwstr. 2
9.30 en 6 u samenkomst Bethel 9.30
heer Modderkolk R.K. Kerk (dorp)
46. I
„jcenl
zondag 5.30 u H. Mis.
Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en
6.30 u ds Geertsema. Geref. Kerk 9.30
u ds Versluys 5 u ds Schelhaas RK
Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7 u) te
10.30 u. R.K. St. Mlchaelkerk Rijndijk
i u dr' Oppenheimer" 5 u i
us. Bevrijdingskerk 9 u di
Dorp
Hi 11 ego;
kerk (gel
Kerk
t. 7 u) 8,10 en 11.30
Herv. Gem. 10
IJzerman in
bewaarders
1 „De Mirt" dhr I
e Jong 10 li
'Het Mierennest" dhr Van Osnabrug-
ge. Diaconessenhuis 10.30 u dr Caze-
rnier, Acad. Ziekenhuis 10 u ds Van
dienst) Geref. Kerk 10
Chr. Geref. Kerk 10
Hoogmis 11.30
gem. 10.15 u
10 u ds v. Ma
meren' Èvang. Chr. Gem. 10 u dhr.
Dikkes. Leger des Heils 10 en 7.30 u
Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u e-
vang. Cor van Delft (di. 8 u evang. Zijl
stra), Pinkstergem. 3 u evang H. Ei
kerbout N. Apost. Kerk 9.30
(do. 8 u)., Chr.
Schoenenboom r.k. Kerk (zat. 7 u) 9
De Kaag Herv. Gem. 9.30 u ds Van
Santen.
Katwijk i
"Open
ds
10.30
Kerk 10 en 5 u
Chr. Science (8te en schuur
Oud
10.30 u h. mis (Vreewijkstraat
9 i RK Kerk. Steenschuur zat. 7 u zo.
9.30. 12.15 en 6 u Hartebrug za. 7 u
zo. 9.30 10.15. 12 en 6.30 u Petruskerk
zat. 7 u zo 9.30 10.15. 12 en 6.30 u. Pe-
Geref.
kerk St. an de Doper (za. 7 u). 9.30 en
11.15 u. Mgr. Bekkereschool 6 u.
Katwijk aan Zee Herv. Nieuwe
kerk 10 u ds De Jonge 6 u ds De
Vreugd. Oude Kerk 8.30 u de heer L.
J. Matze 10 u ds Van der Plas 6 u ds
11 u. kerk Rijn-
Aarlan derveen Herv.
Prlnstererschool 10
J. Koch dienst in
d. Broek, Geref
Geref. Kerk 9.30 u dienst 7 i
torkerk 9.30 u ds Elderman 5
(Vervolg van de Indiase legende
over de Lotusbloem)
Terwijl het meisje zo stond
te wachten waar Krdsjira haar
een woonplaats op de aarde zou
kunnen biedetn, kleurde het mor
genrood de hemel. De golven van
het meer. de palmen en de bam
boes werden goudkleurig. Als in
een koor lieten de reigers zich
horen, de kraanvogels en de wit
te zwanen op het water, de pau
wen en de Bengalen in de bos
sen. en ter begeleiding klonken
tonen van snaren, gespannen op
een paarlen schelp, en woorden
van een menselijk lied.
Krisjna ontwaakte uit zijn diep
gepeins en zei: "Dat is de dichter
Walmiki die de zonsopgang be
groet". Na een ogenblik werd
het purperen gordijn van bloe
men opzij geschoven en verscheen
Walmiki op de oever van het meer.
Toen hij de vleesgeworden lo
tus zag, hield hij op met spelen.
De paarlen schelp liet zich lang
zaam op de grond vallen, en de
dichter stond sprakeloos, alsof de
grote Krisjna hemzelf in een
boom had veranderd.
Deze verheugde zich over de
bewondering van zijn werk en
sprak: "Ontwaak, Walmiki en
spreek". En Walmiki begon be
spreken: Ik bemin
Alleen dit woord herinnerde
hij zich en alleen dit woord kon
hij zeggen. Het gezicht van Krisj-
ne straalde plotseling: "Prach
tig mooi meisje, ik heb voor jou
een waardige plaats gevonden om
te wonen: WOON IN HET HART
VAN DE DICHTER".
En Walmiki herhaalde voor de
tweede keer: ..."ik heb lief..."
De wil van de machtige Krisj
na begon het meisje naar het
hart van de dichter te duwen.
Hij maakte zelfs het hart van
Walmiki zo doorzichtig als kris
tal. Onbezorgd als een zomerse
dag, rustig als een golf van de
Ganges, ging het meisje naar de
voor haar bestemde tabernakel.
Maar plotseling, toen ze dieper in
het hart van Walmiki keek, ver
bleekte haar gezicht en vrees om
ringde haar als een koude wind.
Krisjna verwonderde zich.
"Vleesgeworden bloem, ben je
zelfs bang voor het hart van de
dichter?"
"Heer, antwoordde het meisje,
waar beval gij mij te wonen? Al
leen al in dit hart zie ik tesa-
men de besneeuwde toppen van
de bergen, en de diepten van de
wateren, vol van vreemde wezens,
en een steppe met storm en on
weer, en de donkere holen van
Ellora, dus ik vrees opnieuw, o
Heer".
Maar de goede en wijze Krisj
na sprak: "Word rustig, gij le-
vendgeworden bloem. Wanneer in
het hart van Walmiki eenzame
sneeuwvelden zich uitstrekken,
wees jij dan de warme adem van
de lente, zodat zij ontdooien; als
daar vreesaanjagende diepten zijn,
wees dan een parel in die diepte;
als daar de lege, eindeloze steppe
heerst, zaai er dan bloemen van
geluk; als daar de donkere holen
van Ellora zijn, wees dan in die
duisternis een zonnestraal".
En Walmiki, die op dat mo
ment zijn stem herkreeg, voegde
er aan toe; "EN WEES GEZE
GEND".
Is het ndet alsof we Prancis-
kus van Assisi horen bidden: "o
Heer, maak mij een werktuig
van Uw vrede: zodat ik liefde
verspreid waar men elkaar haat;
dat ik vergeef waar men elkaar
_t; dat ilk verenig waar
strijdt; dat ik de waarheid
spreek waar dwaling heerst; dat
ik geloof breng waar twijfel ter
neer drukt; dat ik hoop wek waar
vertwijfeling heerst, dat ik Uw
licht ontsteek waar duisternis is;
dat ik vreugde breng, waar leed
woont.
O Heer, laat mij er naar stre
ven niet dat ik getroost word,
maar dat ik troost breng: niet
dat ik begrepen word, maar dat
ik de ander versta; niet dat ik
gdlnefd wond, maar dat ik lief
heb.
Wamt wie geeft, ontvangt, wie
zich zelf vergeet, die vindt, wie
vergeeft, hem wordt vergeven en
wie sterft, ontwaakt ten eeuwigen
leven. Amen.
En Jezus zegt: wie zó leeft, die
ZIJ GEZEGEND.
J.T. KOOPMANS-SCHOTANUS
Alphen Herv. Adventskerk Julia-
Kruiskerk Gouwsluls:
Overgaauw. Oudshoorn/Ridderveld -
Kerkgebouw Oudshoornseweg 10 u ds
Oort Sionskerk 9.30 u ds Verploeg en
6.30 u ds Van Oostende. De Goede
Herderkerk 9.30 u ds J. P. van San
ten (gez. dienst) Rldderveld "De
i ds Hartkamp (gez. dnst)
dr Matter 6.30 u ds v. d. Hoek.
Goede Herderkerk 9.30 u ds J. P. van
Santen ten 6.30 u ds Hartkamp. Rld
derveld "De Bron" 9.30 u ds Hart
kamp 6.30 u ds Jeanine de Ruiter.
Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 u
ds Koekkoek, Molukse Protes
tantse Kerk 9 30 u ds Mei F. Nussy.
Molukse Evangelische Kerk 11
Jong. Geref. Art. 31 8.30 u ds
leesdlenst. Gereform.
10 I
JEvai
menkomsten
School Voorstraat 100 "Rijnland" O-
penb. School aanvang dienst 9.45 u.
Soefie Beweging Universel: Sportlaan
nlng. So
der Mey
Lapre de Rank (Ger. Bond) 10.45 u.
Dienst. De Rank (Ger. Bond) 3.30 u
ds A. v der Plas De Rank 8 u Duit
se dienst. Kapel 7 u dr. Jansen. Gro
te kerk 7 u ds Fokkema. Ger. Kerk
Hoofdstraat 10 u ds Van der Veen 7
u ds Elgersma Vlnkenlaankerk 9.30
en 6 u ds Elgerma Stictlgkerk 11
Hoofdstraat 10 u ds Van der Veen 7
u ds Elgersma Vinkenlaankerk 9.30
en 5 u ds Elger
v. d. Linden 7 u ds Van Roon Gerefor
meerde Kerk 10 en 7 u ds Swlerts.
Leiderdorp Herv./Geref. kerk:
Dorpskerk 10 u ds Honnef, Hoofdstr. Oude Zeeweg) 10.30
10 u ds Van Loenen 6.30 S
Bikker. Sch
kerk (zat. 7 u) 8. 9.30, 11. 12.11
gerd. Bethelkerk 9.30 u ds Van den
Koningshof ïo.30 ^dfvfn
gerd. Ger. Petrakerk 9.30 u ds De
Vries. 5 u ds Damsma, Immanuelkerk
9.30 u ds Damsma 5 u ds Bouma. Ma-
ranathakerk 9.30 u ds Bouma 5 u ds
De Vries. Chr. Ger. Eben. Haezer-
kerk 9.30 dienst 5.15 u ds van der
Weerd. Geref. Vrijgemaakt: geen op
gave. Evang. Gem. 10 u de hr Van
den Brink R.K. Kerk (zat. 7 u) 10.30 u.
Rljpwetering R.K. Kerk (zat. 7
u) 7.30, 9 en 10.30 u.
- Herv. Kerk 9 en 10.30
Karstens. Geref.
Bikker. R.K. Kerk (zat. 7 u)
Van Houten R.K. Kerk (zat. 7'uurj
r Oostinga H. Avondmaal 19 u ds Oos-
Noordwljkerhout Herv. Gem. 10
u ds Streefland 7.30 u zomeravond
zang De Zilk 10 u de heer J. de Wil
de. RK Kerk St. Jozef (zat. av. 7 xi) 8.
10, 11.30 en 6 u. St. Victor (zat. av.
7 u) 8, 9.30. 11 en 6 u. Kapel St. Bavo
kerk 9.30 u ds Stolk. 5 u dhr. Christ,
Immanuelkerk 9.30 en 7 u ds Flink.
Geref. Kerk Kruiskerk 9.30 u ds Mod
deraar, 5 u ds Kouwenhoven Ontmoe-
tlngskerk 10 u ds Kouwenhoven 5 u
ds Modderaar. Chr. Afgesch. Gem 9.30
en 5 u ds Verloop. Oud Ger. Gem In
Ned., Zuidkade 159 10 en 6.30 u lees-'
dienst. Rem. Ger. Gem. Vrijz. Herv.:
01 u ds Hooykaas RK Ontmoetings-
kerk 8.30. 11.45 en 6.30 u (zat. avf 7
u), St. Vlctorkerk 10 u (zat. av. 7
u). Volle Evang. Gem. "Sion", ge
meenschapsruimte chr. basisschool:
De Savornin-Lohman 9.30 u de heer
v. d. Helden: Tesselschadelaan 28 4
u Jeugdbijeenkomst (dinsdagav. 8 u
bijbelstudie). Jehovah's getuigen Burg
Trooststraat 4: 10 u opr
spraak: 11.00 u Wachttorei
Herv. Gem. 10 u kand.
n.' av. 7 u) 8.30, 10 en 11.30 u.
Jezus (zat. 6.30 u dienst,
Ter Aar Herv. Gem. 9.30 en 6.30
u ds Lindenburg Geref. Kerk 9.30 en
:naar Herv. Dorpskerk 10 u
ar rrvaerlkse 4.30 u ds Van der Plas.
Klevletkerk 10 u ds Wlersma. Messlas-
Sitanala. Leger des Hells 10
l 6.30 x
R.K Bonlfacluskerk (zat. 7 u) 8.30 10
Dred. J. Velthullse. R.K.' Plus Salvatori 9 u dienst
Waard. Geref. Kerk Vrijg.
10.30 u koorzang
en 11 45 u Rldderveld "De Bron" (zat.
6.30 u) 9 en 11 u pred. J. Seljener.
Benthuizen Ger. Gem. 9.30 en 6
u de hr Eckeveld.
Bndeeraven Herv. Dorpskerk 9.30
ti ds Van Embden 6.30 u ds Droo-
Oud Geref. Gem. 9.3
Oegstgeest Herv. Groene Kerk
10 u ds Hemmes 7 u herv.-gereform.
dienst ln Geref. Kerk ds Brokerhof.
Pauluskerk 10 u ds Wagenvoorde. Ge-
ds Van der
Geref. Kerk 10 i
ds Brokerhof (herv.-geref.),
i Droogers 6.30 u de
en 5 u ds Koenekc
ds Hellmans. Chr. Geref. Kerk
u leesdlenst S u stud. Den Her-
HBO
9.30, 11 en 5 45 u Marlakerk
u zo 8.30 10.30, 12 en 6.30 u.
Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds
Van der Waal 6.30 u de heer Taselaar
Geref. Kerk geen opgaaf. Rem. Ge
ref. Gem. geen opgaaf. Chr. Gereform
Kerk 9.30 en 6.30 u dienst R.K. Kerk
zat. 7 u) 7B0 9. 10.45 en 7 u.
Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds
Lefeber, 6.30 u ds Moonen. Gereform.
Kerk 9.30 u ds Beukenkamp. 7 uur
kand. van der Goot. R.K. Kerk (zat.
7 u) 9, 10.45 en 5 u
Noordwljk Herv. orote Kerk lO u
•urg He
Zonneveld, 6.30 u kandidaat Krispijn
(Jeugddienst). Geref. Kerk 9.30 u ds
Schelhaas. 6.30 u ds Rooze. Ger. Kerk
vrijgemaakt 9.30 u leesdlenst 3.30
u ds Heemskerk.
Voorhout Herv. Gem. 10 u ds Bro
kerhof REL Kerk (zat. 7 u) 9 u (hoog
mis) 10.30 11.45 en 5.30 u.
Voorschoten Ned. Herv. Gem. dorp
dr G. de Ru 7 u ds Meijering.
ds van der Meulen. Was-
Rletveld. Ned. Prot.
.30 u ds Van Gorkum. Geref.
i Huizebosch, 6.30 u ds
Van der Ven, 4
R.K. Kerk (zat. 7 u), 9. 10B0, 12 0.
6.30 u. Bonaventura (zat. 6.30 u) 8, 10 Hulp en Heilkerk 10 u ds Verheule.
en 11 u. Aula Noord-Hofland 9 u mevr. drs.
Terborch. Kapel Rijndijk: geen dnst.
Geref. Kerk Dorp: 10 u ds Reedijk, 7
dienst in Herv. Kerk ds. Meijering.
Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u
9.30 u ds Besemer
i kand. De Snoo,
i ds Oostenbrug. Chr. Gereform gez. Kring: dienst ln Lelden. R.K. kerk
Kerk 9.3.
Langendljk.
Zevenhoven Hesrv. Gem. 9B0 u ds
Lalleman 7 u ds Post (gez. dienst) ln
Herv. Kerk Geref. Kerk 9.30 u dienst
7 u ds H. Post, R.K. Kerk (zat. 7 u)
7.45, 9 en 10.45 u.
Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u
ds Schoch R.K. St. Janskerk (zat. 7.30
u) 7.30 10 en 11 u. R.K. Christus Dle-
naarkerk (zat. 7 u) 8.30 10 11.30 en
6 u. R.K. Kerk Meerburg (zat. 7 u),
Kerk 9 30 u dienst 2.15 u ds G.
R.K. Kerk (zat 7 u) 7.30 9.30
u ds -Driebergen 5 u ds Van den Bo-
9.30 u ds Verboom, 6.30 u kand.
dienst ln Geref. Kerk) Geref. Kerk
9B0 u ds Vanhaelen 6.30 u ds Mostert
(gez. dienst). R.K. Kerk (zat. 7 u) 8,
10,11.30
De meeste Jongeren in Spanje
krijgen geen godsdienstonderwijs
meer en hebben nauwelijks contact m.
de kerk. Dit blijkt uit een onder
zoek, dat de afgelopen twee jaar is
gehouden door het instituut 'Cala-
sancio'. Het onderzoek vond plaats
in opdracht van de Spaanse bisschop
pen die binnenkort gaan beraadsla
gen over het jongerenprobleem. Re-
sutlaten van het onderzoek zijn ge
publiceerd in het katholieke blad
"Vida Mueva'.
Van de jongeren tussen 14 en 24
Jaar in Spanje gaat 79 procent niet
meer naar school, zodat zij ook geen
godsdienstonderricht meer krijgen.
25 procent Van de jongeren gaat we
kelijks naar de kerk, 40 procent gaat
nooit, de anderen zo nu en dan. Dit
alles betekent, dat zeer vele jonge
ren op geen enkele wijze meer in
contact komen met de kerk.
Spaanse jongeren voelen zioh wei
nig verbonden met het instituut en
de structuren van de kerk. Zij ver
werpen godsdienstigheid die voort
komt uit een behoefte aan zeker
heid en geven de voorkeur aan per
soonlijke ervaring en maatschappe
lijk engagement.
90 procent van de jongeren zegt
in God te geloven, 80 procent ziet
Jesus als de zoon van God, 75 pro
cent gelooft in verrijzenis en eeu
wig leven en 60 procent gelooft in
de kerk. De figuur van Jesus is bü
de jongeren erg gezien, vooral ech
ter als mens. Er is nauwelijks een
besef van een Christus, die nu voort
leeft en tegenwoordig is in zijn kerk.
De onderzoekers noemen het geloof
van de Spaanse Jeugd dan ook nog
al theoretisch en vaag. 79 procent
van hen leest ook zelden of nooit
in de bijbel.
Het Amerikaanse leger heeft nu
zijn eigen gezang, hetgeen nog dit
jaar zal worden ingevoegd in het
boek voor de eredienst van de Ame
rikaanse strijdkrachten'. Het lied is
getiteld: 'Maohtig is ons leger'
(Mighty is our army).
Het beslaat drie couplette, en is
gedicht en gecomponeerd door ser
geant eerste klasse Ralph Bower-
man. Hij werd daarmee winnaar
van een prijsvraag, die onder de ver
antwoordelijkheid van de hoofdle-
gerpredikant was uitgeschreven bin
nen het geheel van de feestelijkhe
den ter ere van het 200-jarig be
staan van de Ver. Staten.
Het aantal inzendingen bedroeg
1200. Ze waren afkomstig van bur
gers en militairen,
'Dit is de belangrijkste confe
rentie die dit jaar in Europa wordt
gehouden'. Aldus de Amerikaanse
evangelist Billy Graham bij de ope
ning van Eurofest 75 in Brussel.
Tot de ruim achtduizend jongeren
zei Graham dat hun een grote we
reldrevolutie te wachten staat» die
grote invloed zal hebben op hun le
ven. Hij sprak de verwachting uit
dat de generatie van jongeren veel
zal moeten lijden. Je kunt daar door
heen komen, aldus Graham, door te
vertrouwen op het antwoord van
het evangelie, dat iedere Christen
tegen lijden is gewapend.
De aanwezigen kernen uit 35 lan
den, vooral uit Europese landen,
maar ook uit Rusland, Egypte en
Zuid-Amerika. Uit Nederland ne
men ruim 1000 jongeren deel aan
Eurofest.
Het bestuur van de stichting Be-
drijfsapostolaat Nederland heet pa
ter J.M. Zwart O. Carm. benoemd tot
direkteur van het landelijk bureau.
Pater Zwart volgt J. Scheffers Ofni-
cap. op, die vijf jaar directeur is ge
weest. De nieuwe directeur zal op 1
september in functie treden. Pater
Zwart is lange tijd werkzaam ge
weest als bedrijfsaalmoezenier. De
laatste jaren was hij verbonden
aan het vormingswerk Jong Volwas
senen in Amsterdam.
ADVERTENTIE
Uoloon - W«t ensohappek jk
instituut voor kontakttonsan.
Wilt U gegarandeerd kontaktlenzen dragen?
Wij geven U deze gerent.e
Bij Unicon zijn er Umcon harde-. Unfcon
zechte- en de UNICONFLEX kon tak tien
zen. De UNICONFLEX kontaktlenzen geven
succes, weer harde lenzen mislukken.
Kerkelijke stand
Beroepen te Ooltgensplaat: J. M.
de Raad te Stolwijk, beroepen te Lex-
mond J. Koele te Nijkerk, te Nu-
mansdorp J. Wolswinkel te Arkel.
Aangenomen naar Nieuwerkerk in
Duiveland: W. J. Kolkert te Oude-
mirdum C. A. Bedankt voor Wezep
(vac. P. Koeman): J. H. Gljsbert-
sen te Boven-Hardinxveld, voor Kor-
tenhoef: T. Tljsma te Marrum en
Wester-Nijkerk, voor Amersfoort ds
vac. C. Vos: H. Vreekamp te Oo«-
terwolde (Gld).