Kerk kan niet om
harde vragen heen
Ballenjongens moeten zelfbewuster worden
t
Problematiek
van de
religieuzen
COAAE XU
4ND hl AVE
Vouk
FAITH LIFTED
Unified Family
Bob Meijer stopt
met nieuwslezer!
Angelika Honsbeek is
ondanks vijfde
plaats teleurgesteld
Sociale en politieke spanningen
Hoezeer de kerken van ons land zich niet los kunnen maken van sociaal-politieke spannin
gen die er in onze wereld zijn, blijkt op iedere synodale zitting, van welke kerk dan ook. We le
ven in ons landje niet op een eiland. Het kan ook niet anders dan dat ze er mee te maken
heeft, want iedere kerk doet aan zending. Dat is van het begin af aan de roeping van de kerk
geweest en het zal haar roeping blijven, tot aan het einde der dagen toe. Het zijn voor de kerk
niet de beste tijden geweest wanneer het zendingsbesef verdween.
Door de oprichting van het Neder
landse Zendingsgenootschap werd er
een wereldwijd perspectief geopend.
Nu kunnen we over de zending, zoals
in het men
werd bedre- gaan wanneer hun gerechtvaardig'
;n steeds weer worden onder
die in
begin
ven, allerlei aanmerkingen maken.
De voornaamste is wel dat de ker
ken getracht hebben het eigen ker
kelijk leven, zoals dat in ons land de Synode
en in andere landen gegroeid was,
over te brengen naar andere lan
den; dat men te weinig getracht
(heeft ruimte te 1 aten voor een ei
gen ontwikkeling in de landen waar
men
was, heeft hij daarvoor uitdrukke
lijk gewaarschuwd, maar er tevens
bij gezegd dat de zwarte jongeren in
Zuid-Afrika het steeds minder ne
leden peilen, hebben zij er begrip
voor dat de volken van Afrika (om
daarbij maar te blijven, doch in
andere delen van de wereld ligt het
op geweldloze wijze voort te precies eender) een eigen weg willen
gaan en niets meer willen weten i
bevoogding waaronder zij soms eeu-
lang hebben gestaan. Sinds wij
be-
alleen reeds door die zending zijn gekomen het rapport: "Buitenland-
bezwaren
Een van de agendapunten die op zelf de dwang
i de N.H. Kerk aan de al duurde deze dan slechts vijf jaar,
orde zijn geweest, was het rapport hebben meegemaakt, moet ieder
dat informatie moest verschaffen, daarvoor begrip kunnen opbrengen,
om het voor de synode mogelijk te Maar op het punt dat er geweld
maken een standpunt te bepalen, wordt gepropageerd en dat er een
Het ging over "de problemen die complete revolutie wordt gepredikt,
zending deed. We zullen samenhangen met het desinveste- komen er weerstanden.
Geen enkele revolutie heeft nog ge
bracht wat men er van hoopte en.
iedere revolutie as geëindigd in een
nieuwe dictatuur. Het is daarom
ook dat men met zoveel spanning
volgt wat er in Portugal gebeurt.
Wanneer we in het verslag van de
hervormde synodezitting lezen dat
de meningen bij de bespreking van
het rapport: "De kerk en de so
ciaal-politieke spanningen" sterk
uiteen liepen, is dit op zich zelf niets
bijzonders.
Dat er synodeleden waren die het
rapport te "links" vonden, had men
kunnen voorspellen, de
de kerken gedwongen te leren den
ken in wereldverband. Uit het zen
dingswerk is tenslotte ook voortge
komen wat we nu kennen als de
Wereldraad van Kerken. Hoeveel
dan ook
investeringen in Zuidelijk Afrika"
Dit is een rapport van de sectie In
ternationale Zaken van de Raad
van Kerken in Nederland. Daarbij
was gevoegd een voorstel
hebben tegen de Oecumene, die
blik op heel de aarde kan geen
kele kerk tenslotte meer missen. r
mag brief die de hervormde synode mo
gelijk zou kunnen schrijven aan de
Wereldraad. Het ging dus om dezelf
de zaak als waarmee de synode van
andere kerken aanwezig waren, met
wie de Hervormde kerk in de Raad
/an Kerken zit, is dan behandeld het
stukken die er in de wereld zijn.
Gelukkig
Onlangs konden we het bericht le- rapport: "De kerk in de sociaal-poli- menstelling van de synode kennen-
zen dat de vroegere praeses van de tieke spanningen".
Synode der Geref. Kerken bij het TJ;lteenlODencl
Breed Moderamen van deze syno- ^Dieeniopena
de verslag heeft uitgebracht van
zijn bezoek aan de synode van de
zwarte Nederduits Gereformeerde
Kerk in Zuid-Afrika. Hij vertelde o.a.
dat dr. Beyers Naudé "zich uiterst 'en in de andere kerken is het gedoemd.
De vraag waar het nu eigenlijk om
ging was: hoe moeten we over deze
Dat zulk een synodale behande- zaak spreken in de gemeente
Steeds weer dreigt deze te verval
len in een zwart-wit schema en dit
alleen maar tot onvruchtbaarheid
ling niet alleen nuttig, maar ook no
dig kan zijn, blijkt wel daaruit
de gedachten binnen de N.H. Kerk
gelukkig toonde met de brief die niet anders) nogal uiteen lopen. Het
het moderamen van de Geref.
node gezonden heeft aan de Wereld
raad van Kerken over de ontwikke
ling van het anti-racisme program".
Daarbij was aangetekend dat de
gereformeerde bezwaren niet g
anti-racismefonds van de Wereld
raad van Kerkn heeft niet bepaald
ieders instemming en het al of niet
Prof. Roskam Abbing, één van de
vaders van het rapport, legde uit
"dat het beoogt zoveel mogelijk aan
gen i
het hele programma. Daar bruikt daarvoor nog al
het Afrikaans veronderstellen dat je i
geweld, als dat nodig
i paar andere woorden
mocht blijken. Vroeger, toen Lu- halen die je tegenwoordig in dit
te te scheppen om over de tegen
stellingen met elkaar te praten, fel
Nu^jn"dit als het moet' maar als broeders"-
haast Laten we hopen dat dit rapport in
;ne of de toekomst ook gelézen zal worden,
want het gaat hier om zaken waar
mee de kerk, als ze over haar gren
zen heenkijkt, te maken heeft en
zeker een kerk waar men de zen-
heeft dit band nog al eens genoemd vindt. Het dingsroeping nog beseft. Men zal het
thuli nog voorzitter
congres geweld verworpen. Het is is met de meeste
te begrijpen dat een man als Beyers op bepaalde punten wel
Naudé voor het werk van het Chris
telijk Instituut geweld allerminst
kan gebruiken.
De laatste keer dat hij in ons land
dat
met wat vooruitstrevenden denken,
maar op andere punten rijst er bij
hen twijfel en verzet. Wanneer we
zo de gedachten van getrouwe kerk -
kunnen geraken dat
kerk niet los kan en mag komen
van de vragen om gerechtigheid zo
als ze uit de Derde Wereld aan ons
worden gesteld.
HULSBERGEN
ZATERDAG 26 JULI 1975
M
Geloof en gezicht spreek je in het Engels bijna gelijk uit (faith
en face). "Face lift" is een schoonheidsbehandeling waarbij je
gezicht wordt "opgehaald"de rimpels worden rechtgetrokken.
Volgens deze tekening uit de Strijdkreet staat voor de kerk
deur een bord met de opwekking: Kom binnen en laat je ge
loof ophalen.
In uw blad van 12 juli was er
veel reclame van de godsdienstige
secte Unified Family. De zoveelste.
De heer Verheijen schijnt het erg
goed van te nemen met zijn geïm
porteerde Amerikaanse secte. Pa
tricia zegt in dat stuk dat Verheij
en de armoede in Holland heeft ge
zocht om dichter bij zijn God te
kunnen komen. Kom nou. Hij heeft
er een goed zaakje van gemaakt.
Volgens die in Canada wonende
Zweedse arts, wiens zoon bij die sec
te zat, verdient Verheijen acht a
negen ton per jaar en bewoont hij
een riante villa op de Veluwe.
Volgens die arts was er nooit be
lasting betaald, maar de fiscus
blijkt er inmiddels een bezoek te
hebben gebracht.
Het komt nogal eens voor dat
die godsdienstige sectes flinke win
sten afwerpen, winsten die binnen
komen via de verkoop van boekjes
en brochures. Ondergetekende
hoopt dat deze heer zijn belasting
plicht inmiddels heeft moeten vol
doen.
Van de arbeider, die jarenlang in
de produktie werkzaam is, eist de
fiscus tenslotte ook het volle pond.
J. J. KRAMERS.
Lage Morsweg 48,
Leiden.
Dreigend isolement
Het tamelijk recente verschijnsel
van kleine groepen in ordes en con
gregaties van paters, broeders en
met name zusters, roept vele pro
blemen op. Het gevaar, dat deze
groepen in een isolement raken is
niet denkbeeldig. Goede contacten
met de gemeenschappen waaruit zij
zijn voortgekomen en goede be
geleiding zijn van groot belang voor
het voortbestaan. Aldus constateert
het Centraal Adviesbureau voor pries
ters en religieuzen- afgekort CAPER-
in zijn zojuist verschenen jaarverslag.
Het CAPER signaleert vele positi
ve ontwikkelingen in de ordes en
congregaties wat betreft de hulp
verlening aan de individuele leden.
Er is een toenemende persoonlij
ke aandacht van besturen voor hun
leden. In het verslag wordt gewe
zen op de durf, waarmee nieuwe
groepen experimenteren; en de moed
van velen om vol te houden in een
tijd waarin de omgeving vaak sma
lend doet over priesterlijk en reli
gieus leven. Het CAPER ziet het
vooral als zijn taak aandacht te
vragen voor de nog ontbrekende za
ken "om alle verantwoordelijken op
te roepen samen waakzaam en rea
listisch te zijn, waar het gaat om
een gezond functioneren van het mi
lieu van priesters en religieuzen bin
nen onze Nederlandse samenleving".
Daarbij komen ook kwesties naar
voren als de vrijheid van het reli
gieuze leven t.o.v. de kerkelijke hiër-
rarchie. "De wereld van de religi
euzen is altijd een ietwat wonder
lijke tuin van vrijheid geweest.Nooit
is het religieuze leven van bovenaf
door de officiële kerkelijke instan
ties in het bestaan geroepen, maar
het heeft zich altijd van onderuit
aan de hiërarchie opgedrongen". Het
CAPER besteedt in zijn jaarverslag
ook aandacht aan de solidarisering
van priesters religieuzen en leken,
die- afhankelijk als ze zijn van be
paalde hiërarchische strukturen
stuklopen op die structuren, indien
vernieuwingsbewegingen die zij voor
staan onmogelijk worden gemaakt.
„Kerkelijke overheden kunnen de
sociale en financiële macht misbrui
ken om hen tot aanpassing en sta
bilisering te diwingen" zo wordt ge
steld. Individuele hulp blijkt ontoe
reikend. Men zou hen meer moeten
samenbrengen. Kun je mensen hel
pen zich te verbinden aan alterna
tieve groepen of basis- gemeenschap
pen, waardoor zij onafhankelijker
hun weg kunnen gaan, zo vraagt
het CAPER zich af. Uit deze proble
matiek is het bestuur nog niet. Uit
eigen ervaringen met kleine groe
pen van priesters en religeuzen
geeft het CAPER enkele voorwaar
den voor overlevingskansen van de
ze groepen. Het willekeurig opdelen
van grote groepen in kleinere een
heden is zelden een succes; groeps
vorming dient eerder te ontstaan
van wege het "bij elkaar horen" dam
van wege het "by elkaar passen";
de groep dient niet te klein te zijn
om overbelasting van individuele le
den te voorkomen en om het mogelijk
te maken dat zij ook een oudere of
minder valide in zich opneemt. De
leden van de groep dienen door goe
de begeleiding geholpen te worden
om verwachtingen t.a.v. elkaar en
de doelstelling van de groep als
geheel telkens weer bij te stellen
Ook het ideaal van alles gemeen
schappelijk te moeten doem kan ont
aarden in een verstikkende "omar
ming". overbelasting, "op eikaars lip
zitten", aldus het CAPER. Er dient
een goed contact te zijn tussen be
sturen en groepen. Kleine groepen
dienen onderling en met grote com
muniteiten communicatie te blijven
verzorgen. Het CAPER signaleert
vervolgens het gevaar dat bij de
vorming van kleine groepen kan ont
staan dat bepaalde religeuze „tus
sen wal en schip" dreigen te raken,
doordat zij "uitgeselecteerd" worden.
Velen zijn. dan op alleen-wonen aan
gewezen. Als oplossing voor deze "al
leenstaanden" ziet het CAPER: aan
een kleine groep vragen of zij zich de
zorg wil aantrekken van een of meer
in de buurt werkende alleenwonen-
den, zodat een soort "buiten" of "ge
associeerd lidmaatschap" ontstaat.
Aparte aandacht vraagt het CAPER
voor degenen die uittreden en vaak
erg vereenzamen; die uittreden maar
toch de band met orde of congre
gatie willen behouden; die uittreden
en geen dispensatie van geloften wil
len vragen. Tenslotte wordt aan
dacht gevraagd voor de ontmoedig
den, de stuurlozen, de kleurlozen.
Het CAPER maakt zich over deze
categorie ernstig zorgen en vraagt
zich af of deze niet openlijker be
sproken dient te worden. "Moeten de
besturen van ordes en congregaties
niet openlijker hun leden stellen
voor de keuze en vragen wie positief
wil meewerken aan een goede af
bouw of reorganisatie van de reli
gieuze groepering?", aldus het
CAPER.
Theo Kroon.
Door
Nico Scheepmaker
"Boosaardig proza uit de mond van
dichter Vilas, 1530," zei Willem Duys
op een gegeven moment tijdens de
finale van het Melkhuis je tussen
Vilas en Franulovic. Vilas was toen
even een beetje boos op iets of
iemand. Nieuw was voor mij de
mededeling dat hij uit 1530 stamde,
dan was hij als dichter dus een
voorloper van Shakespeare.
Vilas verwisselde steeds van shirtje
tussen de sets door. Toen een foto
graaf opsprong om hem in zijn blote
bast te kieken, werd hij even nijdig,
hoewel iemand die zichzelf regel
matig verschoont toch juist een
goede indruk maakt op de buiten
wereld. Jimmy Connors had een
voorbeeld aan hem kunnen nemen.
Herinnert u zich nog diens adem
benemende finale in Wimbledon te
gen Arthur Ashe? Connors zat
steeds maar aan zijn shirtje te wrie
melen. Het zat niet liekker, het leek
of de bandjes van zijn bh gedraaid
zaten of zoiets, of dat het shirtje
trok onder de oksels, wat ook heel
vervelend kan zijn bij tennis. Ik
vind dat iemand, die een miljoen
per jaar bij elkaar slaat terecht ver
liest als hij nog te slordig of te
zuinig is om een goed passend shirt
je te kopen. Vilas is wat dat betreft
veel slimmer en ook praktischer. Hij
zorgt niet alleen voor een hele sta
pel schone shirtjes, die allemaal
passen, maar hij bindt ook zijn
lange haar via een haarband vast
op zijn hoofd. Veel voetballers zou
den daar een voorbeeld aan kunnen
nemen. U moet straks, als we weer
mogen kijken maar eens opletten
hoeveel spelers regelmatig hun ha
ren uit hun ogen moeten vegen.
Lang haar is mooi, maar het moet
Je natuurlijk niet in de weg zitten.
Ik vind lange sleep jurken ook mooi,
maar ik kan me voorstellen, dat
Billie Jean King zoiets niet draagt
tijdens het tennissen.
Wat me ook heel goed beviel van
het Melkhuisje was, dat zich onder
de ballenjongens een ballenmeisje
bevond. In Wimbledon zag ik alleen
maar jongetjes, ik snap niet dat
dit nog geaccepteerd wordt door de
Engelse vrouwenorganisaties, te
meer omdat tennis een gemengde
sport is. Ik heb ook noch in Wim
bledon. noch bij het Melkhuisje een
vrouwelijke umpire gezien, hoewel
het nog nooit bewezen is dat vrou
wen minder scherp zien of slechter
HILVERSUM (SP) Bob Meijer
van het NOS-journaal wil stoppen
met nieuwslezen. Hij vindt de tek
sten, die hij voorgeschoteld krijgt,
te links, vooral met betrekking tot
het Midden-Oosten.
De heer Meijer heeft de NOS-lei-
ding verzocht met ingang van 1 sep
tember te worden ontheven van zijn
taak als nieuwslezer. Hoewel de pro
gramma-leiding van de NOS ontkent
dat er sprake is van linkse teksten
aangaande het Midden-Oosten, is zij
gezwicht voor de motieven van de
heer Meijer.
Bob Meyer heeft ook al eerder con
flicten met de leiding van het NOS-
journaal gehad. Onder meei
band met zijn medewerking aan een
tv-documentaire over Israël voor de
Evangelische Omroep. De NOS
schorste hem toen een Jaar. Een twee
de schorsing kreeg Meijer omdat hij
als christen op samenkomsten gere
geld getuigde van zijn geloof. Nadat
hierover in de Tweede Kamer na di
verse kratiteoyublikaties vragen wer
den gesteld, werd de schorsing na
enige dagen ongedaan gemaakt.
De heer Meijer (40) werkt sinds
1953 bij de omroep. De laatste twaalf
jaar als redacteur-nieuwslezer bij het
televisie-journaal. Hij blijft na 1 sep
tember overigens als redacteur aan
het journaal verbonden.
MARKTBERICHTEN
Bloemkool6 I 192—
511 43—128,
Breekpeen 3101240; Komkommers
Krulpeterselie 2125;
35: Snijbonen 60310; Spitskool 43
Engels spreken. Wait me ook aller
minst bevalt, is dat de tennissers
na afloop van een wedstrijd geen
enkele aandacht meer lijken te be
steden aan de lijnrechters en de
ballenjongens. Bij hoogspringen zie
Je vaak, dat de atleet of atlete die
ook bij zijn of haar derde sprong
de lat heeft afgeworpen en dus uit
geschakeld is, ondanks zijn of haar
teleurstelling toch even de "hand
langers" van de organisatie met een
handdruk en een glimlachje be
dankt voor het oprapen en weer
neerleggen van de lat, die zij aldoor
afgeworpen hebben. Zo hoort het.
in een hele dag als
regenijasdragers hun on
aanzienlijke werkje te verrichten,
zonder ooit in de krant te komen of
iets van de glamour te kunnen mee
pikken, terwijl zo'n hoogspringer, die
alle ogen op zich gericht weet en
diens naam zeker in de krant komt,
zo stom is die lat er steeds weer af
te gooien, die deze mensen er vlak
daarvoor net met zoveel zorg en na
hem eerst goed te hebben afgestoft,
hadden neergelegd.
Als de aanvoerders van de beide
voetbalelftallen het een normale
zaak vinden om na afloop behalve
de scheidsrechter ook de grensrech
ters te bedanken met een handdruk,
waarom zou een tennisser zich dan
te mooi moeten vinden om behalve
de scheidsrechter ook de lijnrech
ters even te bedanken? Al was het
maar via een vriendelijk gebaar in
hun richting. Maar nee, ik heb het
nooit gezien. Laat staan dat de
ballenjongens even een bedankje of
een aai over hun hoofd krijgen, na
dat ze zich urenlang te pletter heb
ben moeten hollen en bukken om
de ballen weg te rapen voor de da
mes en heren tennissers.
Het wordt tijd dat die ballenjongens
wat zelfbewuster worden en wat
meer van zich gaan afbijten. Als
een speler om een bal vraagt om
Uitslagen
waterpolo
te kunnen serveren, moet zo'n Jon
getje eerst zeggen: „hoe vraag je
dat?" en de speler moet dan eerst
antwoorden: „mag ik asjeblieft een
bal van je?" alvorens hij die bal
toegeworpen krijgt. Hij hoeft na
tuurlijk niet voor elke bal zo'n be
leefdheidsfrase in de mond te ne
men, als de goede wil maar aan
wezig blijkt en zo'n jongetje niet
het gevoel heeft, dat hij een ballen-
raapmachine is. Heeft hij dat gevoel
wel bij een bepaalde speler of speel
ster, dan doet hij er goed aan na
het bevel een bad op te pakken te
zeggen: „pak hem zelf, luie donder"
of: „commandeer je hondje en blaf
zelf."
Handen
Over honden gesproken: een En
gelse marathonloper heeft bekend
dat hij, als hij z'n dagelijkse trai
ningskilometers aflegt, altijd wat
stenen in zijn zak meedraagt, niet
als extra ballast om de training te
verzwaren, maar om blaffende hon
den die desondanks de neiging heb
ben te bijten als hij op straat voorbij
draaft, met enkele welgerichte wor
pen op een afstand te houden. Een
andere marathonloper bevestigde
deze zelfverdedigingstechniek, maar
voegde er geruststellend aan toe, dat
een schijnbeweging in de richting
van een lastige hond vaak al vol
doende is.
Over marathonlopers gesproken: de
Duitse Chrdsta Vahlensieck heeft
onlangs het wereldrecord marathon
voor dames gebracht op twee uur,
44 minuten en 15 seconden, een tijd
waarmee ze zowel op de Olympische
Spelen van 1936 als die van 1948 bij
de eerste helft van de lopers zou
zijn geëindigd. Omdat de marathon
geen courante maat is voor vrouwen
loopt ze meestal mee in mannen-
marathons, en menige man weet ze
dan achter zich te laten. Haar re
cept is heel simpel. Mannen zegt ze,
zijn edele lieden. Ze trekken liever
een tussensprintje, dan zich door
een vrouw te laten passeren. Het
resultaat daarvan is dat zij al snel
hun reserve-energie hebben opge
bruikt, zodat ik ze na een kilometer
of tien tooh probleemloos kan pas-
Ondermelk
Zoetemelk staat gewoon In het
woordenboek en betekent gewone
melk, in tegenstelling tot karnemelk
en taptemelk. Je hebt Zoetemelkse
kaas en een Zoetemelks kalf is een
MONTREAL In Montreal heeft
thet omstreden Joegoslavische wa-
terpoloteam in de strijd om de 13de
tot en met de 16de plaats met 63
gewonnen van Colombia. Canada ver
sloeg Iran met 74. In de strijd om
de 19de t/m 12de plaats won Austra
lië met 60 van Bulgarije en speel
den Spanje en Mexico met 55 ge-
CALI In het kunstzwemwereld-
je gaat men er prat op internatio
naal te denken. Gail Johnson Buzo-
nas (VS), gisteren met afstand we
reldkampioene bij het solo-zwem
men, gebruikt voor haar technisch
ongelooflijk knappe uitvoering de
muziek van de Noorse componist
Grieg. Sylvie Fortier, de Canadese
met de origineelse presentatie, laat
haar bewegingen samenvallen met
de contrapunten in de compositie
van de Rus Sjostakovtsj. De Japan
se Yasuko Unesaki, die derde werd,
zwemt op een combinatie van Ame
rikaanse volksliedjes. Maar als het
op jureren aankomt, is men op één
uitzondering na zo nationalistisch in
gesteld als maar kan. Dat kostte de
Nederlandse kampioene Angelika
Honsbeek de vierde plaats in het
eindklassement. Het Nederlandse ju
ry-lid Geesink waardeerde in 't duel
tussen Angelika Honsbeek en de
Britse Europese kampioene Jane
Holland beide zwemsters even hoog.
Het Britse jurylid stopte haar land-
genootje een half punt meer toe. Een
half puntje slechts, maar het had op
de kleine Nederlandse kunstzwemver-
tegenwoordiging in Cali meer uitwer
king dan de tropische regenbui,
die vergezeld van bliksemschichten
plotseling uit de tropische lucht
kwam vallen. Want door die Britse
geste werd de minieme voorsprong,
die Angelika in de verplichte oefenin
gen had opgebouwd, omgezet in een
even minieme - maar ditmaal wel de
finitieve - achterstand. „Ik heb alles
gegeven en dan gebeurt er zoiets",
reageerde Angelika teleurgesteld. En
ploegleidster Matty Goverse: "Tech
nisch gezien vond ik Angelika rond
uit beter. Maar bij een jury-sport
weet je het nooit. Het is een hard ge
lach als je op zo'n manier ver
liest".
kalf dat met Zoetemelk is opge
kweekt. Het is dus heel onjuist en
eigenlijk ook misselijk om Joop Zoe
temelk aan te duiden als Joop Tap
temelk, want taptemelk is een melk,
die overblijft als de room er boven
afgeschept is. Men spreekt trouwens
ook wel van ondermelk Boze ton
gen, die dan ook van Joop Tapte
melk of Joop Ondermelk spreken
om daarmee aan te duiden dait er
geen bloed en zelfs geen Zoetemelk
door zijn aderen stroomt maar tap
temelk. dienen niet au serieux te
worden genomen.
Ik moet overigens bekennen dat ik
me er na de Tour ook aan bezon
digd heb. Joop Z.. de meest gezochte
man tijdens de Tour, die echter zijn
gezicht niet liet zien en zich handig
in de schaduw van Eddy Merckx
verborgen wist te houden, had het
er ook wel een beetje naar gemaakt.
Hij mocht weliswaar bij Giscard
d'Estaing met Thevenet, Merckx en
Van Impe op het erepodium staan,
maar dat was geloof ik omdat hij
de enige deelnemer uit een niet-
Franssprekend land was die in staat
was met de Franse premier te con
verseren. Daar heb je hem, daar
heb je hem dan eindelijk, riepen we
allemaal opgewonden toen we Jopie
Z. voor het eerst in de Tour gewaar
werden. Maar ja, ik overdrijf na
tuurlijk, hij wan ook een etappe en
hij werd tenslotte vierde, en laten
we eerlijk zijn: terwijl wij ons in
de kussens op de canape liggend
voor de buis kwaad maakten over
Deense spits
voor Sparta
ROTTERDAM De Rotterdam
se eredivisieclub Sparta heeft
de Deen Klaus Larsen, spitsspeler
van Koege en het nationale elftal,
gekocht. Larsen heeft een tweejarig
contract getekend.
De Tilburgse eerste divisieclub
Willem II heeft gisteren voor eigen
publiek (2.000 toeschouwers) de
Westduitse club Alemannia Aken
verslagen met 31. Bij de rust was
de stand 21 voor de Tilburgers. De
doelpunten van Willem II werden ge
maakt door Van Riel, Huybregts
en Stabel. Voor Alemannia scoorde
Hei-man.
De Oostenrijkse Bundesliga club
Linzer Aek heeft het Belgische FC
Brugge gisteravond in een vriend
schappelijke wedstrijd met 2-1 (0-1)
Joop Zoetemelk
het lammenadige rijden van Joop
Z., zat hij natuurlijk wel bij weer
en wind op dat smalle aambeien-
zadeltje in de Alpen of de Pyre
neeën in de voorste gelederen, want
anders wordt je geen vierde. Ik vind
dan ook dat niemand die zelf nooit
een Tour gereden heeft het recht
heeft om een renner die de Tour
uitrijdt te betichten van lafheid,
slapheid, gebrek aan durf of initia
tief, een hazehart en wat dies meer
zij. Het laagste cijfer mag nooit
lager zijn dan een zeven. Een zeven
dus voor Joop Melk.
NICO SCHEEPMAKER.