Droomindustrie verbergt een kei harde wereld Kinderen hebben geen bezwaar tegen werkende moeder Britse meisjes kijken weer naar sterke mannen Sokjes Echtscheidingskaart Laura Ashley De romantische bloemetjes van MAANDAG 21 JULI 1975 New York „Lijden kinderen onder het buitenshuls werken van hun moeder? „Amerikaanse psycho logen hebben geprobeerd om een antwoord op deze welhaast klassieke vraag te vinden. Ze deden dat door praten met kinderen van de k'euter- tot de tienerleeftijd, die allemaal een werkende moeder hebben. Niet een van de kinderen bleek een hekel aan de werkkring van hun moeder te hebben. En ze waren geen van alleen Jaloers op kinderen waarvan de moeder wel huis bleef. Alle ondervraagde meisjes zeiden van plan te zijn om later ook hun gezinsleven met een baan te combineren. En alle jongens lieten weten dat als ze later getrouwd zijn zijn geen bezwaar zullen hebben als hun vrouw wil blijven werken. Al vonden de meeste jongens het wel wenselijk dat een vrouw thuisblijft zo lang de kinderen nog erg Jong zijn. Maar geen van de jongens voelde er iets voor om een „full-time" huisvader te zijn. Een vaste taak voor de man bij het schoonmaken van het huis en bij de kinderverzorging vonden zij eenvou dig ondenkbaar. Toch had een groot deel van de ondervraagde kinderen Juist kritiek op hun eigen vader omdat ze vonden dat hij te weinig thuis was en te weinig in huis hielp. Samenstelling Henriëtte v. d. Hoeven AMSTERDAM Ex-Miss World Corinne Rottschafer is hard op weg om Nederlands meest suksesvolle zakenvrouw te worden. 'The Agency'" waarin haar eigen "Modelplanning" en het lokatie en personalitybu- reau "Holland Location" zijn opgeno men, is de stuwende kracht achter de Nederlandse droomindustrie, want er hoeft maar een regisseur te zijn, die voor een reclamespot een griezelige tovenaar in een spookkas teel wil filmen 'of "The Agency" zorgt voor alles inclusief de vleermuizen. En of het nu gaat om een lief meisje, dat in een ouderwets ledikant onder een warme wollen deken in een nog bedauwde bloemenweide moet woroen gefoto grafeerd (zie foto) om stoere zeelie den, die zich in een ouderwetse ka juit tegoed doen aan een stevige borrel, "The Agency" weet overal raad op. Er zijn ongeveer zestig professione le fotomodellen en 'n paar honderd opmerkelijke types zoals banketbak kers, boerinnen en bootwerkers, die bij 'The Agency" staan ingeschre- De meest bekende is misschien wel Japie, die van de Arbeidsinspectie voorlopig in geen enkel reclamespot- tje meer mag optreden omdat kinderarbeid eigenlijk verboden is. De Arbeidsinspectie vindt, dat het wat Japie betreft, bij incidentele medewerking moet blijven omdat het zoontje van de Amsterdamse rpstaurantexploitant veei te veel op straat wordt latig gevallen Japie is overigens geen miljonair geworden met zijn optreden voor King Corn-brood, want voor de opnamen van de reclamefilmpjes, ontving hij maar iets meer dan net gebruikelijke kinderhonorarium van f 25 per uur. Volwassen modellen incasseren zo'n ƒ60.— tot ƒ85,— per uur. Voor sommige meisjes, di° maar af en toe poseren een aardige bijverdienste. Maar voor beroepsmodelien, die soms wel tien uur per dag voor de camera's staan een aantrekkelijk inkomen. Al is het wei zo dat ze iedere maand een fortuin aan make-up en de kapper kwijt zijn. Ze hebben het er graag voor over, omdat veel meisjes het poseren zien, als het begin van suksesvolle filmcarrière. Sylvie Kristel bijvoor beeld, die wereldberoemd werd met "Emanuelle" maakte als fotomodel bij "The Agency" haar entree in de showwereld. De mooiste meisjes, die zich bij 'The Agency" aanmelden zitten na een paar maanden al in Londen, Parijs, New York of Milaan, want in het buitenland valt voor een goed fotomodel nu eenmaal veel meer geld te verdienen. Het lijkt allemaal erg aantrekkelijk, maar poseren is een keihard vak, want in de reclame— en tijdschrif tenwereld zijn gezichten nu eenmaal sterk aan mode onderhevig. Beroem de topmodellen zoals de zwoele Veruschka, de verleidelijke Jean Shrimpton, de wat onschuldige Twiggy en de nogal kinderlijke Ali MacGraw worden de laatste tijd op de voorpagina s van toonaangevende modebladen steeds meer verdrongen door Margaux Hemingway, de sportieve rossige kleindochter van de beroemde schrijver, dit met evenveel flair en temperament op een volkomen natuuriijke manier zowel voor een verfrissende parfum als voor nieuwe ski's weet te poseren. Margaux verdient in New York en Parijs ƒ250,— per uur. En ze heeft met een Amerikaans reclame bureau een jaarcontract van ruim twee miljoen gulden afgesloten voor haar medewerking aan een publi citeitscampagne voor parfums van Faberge. En daarmee is in de internationale showwereld de lacht op natuurlijke, sportieve meisjes geopend. Guitige modellen met rossig haar en sproeten zijn op het ogenblik duidelijk favoriet, terwijl pretentieu ze wat nuffige meisjes met een soort Grace Kelly-allure, geen voet aan de grond krijgen in de Parijse en New Yorkse filmstudio's. Beeldscho- vrouwen zijn niet meer "in" in Parijs, ne vrouwen zijn niet meer „hl" in Parijs, topfotografen Gunnar Lar- sen, Tony Armstrong-Jones en ba ron Arnaud de Pesnay zoeken te genwoordig in de eerste plaats naar meisjes met een persoonlijk heid, die de steeds geraffineerder verpakte reclame boodschappen sub tiel, maar met toch genoeg overwicht, weten uit te beelden. En vandaar dat steeds mfer Jeugdige actrices het toneel vaarwel zeggen, om een carrière als model te beginnen, wat m de meeste gevallen een suksesvol aanloopje is voor een aantrekkelijke filmrol. Sommige meisjes lukt het, andere niet, want in het showwereldje is ook domweg geluk een belangrijke factor. Zo heeft de 17-jarige Haagse Lucie Visser, die vorig jaar op een internationale verkiezing van foto modellen in Capri derde werd sindsdien niet erg veel sukses gehad. Ook al kondigde Lucie aan, dat ze de opvolgster van Audrey Hepburn wil worden. Vrijwel iedere week belt ze bijna alle Nederlandse showre- dakteuren en moderedaktrices op, om te vertellen hoe beeldschoon sommige fotografen haar wel vinden, maar tot dusver is er nog geen enkele buitenlandse regisseur komen opdagen, die haar een glansrol heeft aangeboden. Lucie is er wat moedeloos door geworden, want ze had gehoopt, dat ze het in Capri helemaal had gemaakt. Ze voelt er niets voor om naar de toneelschool te gaan om alvast wat acteren te leren, want ze droomt er van dat binnenkort een beroemde regisseur haar "dramatische natuur talent" wel zal ontdekken. En daarom heeft ze via een film-cas tingbureau een stel foto's naar de Italiaanse regisseur FeUini gestuur- en blijft hoopvol afwachten. Er is heel wat geduld voor nodig om een aankomend fotomodel te zijn. LONDEN - De tijd van aanbid- ding van frele, vrouwelijk geklede en gekapte pop-idolen is voorbij. Meis jes kijken (althans in Engeland) weer naar „sterke mannen", aldus een Londens psychiater. Volgens hem zijn de opgroeiende tieners in zijn land uitgekeken op de draad dunne figuurtjes van de tot voor kort geadoteerde popsterren in unisex- kleding en met vrouwelijke kapsels. In een adem haalt deze deskundi ge in zieleroerselen het feminisme erbijhet feit dat zoveel jonge meis jes op het ogenblik „extreem-man nelijke" typen als idool kiezen, zou een duidelijke reactie zijn tegen be paalde over-militante vormen van feminisme. Stoere filmsterren als Steve Mc Queen, Burt Reynolds en Anthony Quinn hebben de plaats ingenomen van de populaire popsterren. De Brit se tienermeisjes hebben voorts hun adoratie overgedragen op de snelle hoekige figuren van beroemde voet balsterren uit deze tijd. Ze sparen hun zakgeld op om naar voetbal wedstrijden te gaan en voetbalpos ters te kopen en discussiëren met de soepelheid van geroutineerde sport verslaggevers over „de wedstrijd van aflopen weekeinde". Het overgrote ge deelte van de fanmail voor beroemde voetballers is dan ook van meisjes afkomstig. PARIJS In de jaren veertig (en daarvoor) droegen alle vrouwen sokjes, in de zomermode 1975 kan dat weer. Bij stapels liggen ze in de grote Franse warenhuizen: effen sokjes in harde kleuren, al dan niet voorzien van boorden in contraste rende kleuren, witte exemplaren met gekleurde tenen en boorden, ge blokte en dungestreepte sokjes. Lan gere exemplaren worden gedragen met een naar buiten omgeslagen boord. Mevrouw Penney Forseyth, een Jonge Engelse, heeft de „echtschei dingskaart" bedacht. Ze noemt zich zelf „gelukkig gescheiden" en heeft dit feit via het rondzenden van echt- scheidingskaarten meegedeeld aan haar vrienden en aan die van haar ex-man. Penney vindt het verzen den van zo'n kaart even logisch als het rondsturen van huwelijksaan kondigingen en geboorte berichten. „En bovendien", zegt ze in week blad Elle, „is het een manier om de echtscheiding te ont-dramatiseren". Door Hans Belterman De naam van deze biefstuk zult u op geen enkele restaurant-kaart tegenkomen. Wij, mijn vrouw en ik, hebben er die naam zelf aan gegeven omdat wij ons niet kunnen herinneren onler welke naam deze biefstuk werd opgediend Wel weten we waar wt dat verukkebike stukje vlees vei or berden: in de internatio nale trein van Parijs naar Barcelona ergens tussen Cahors en Monitauban. Vandaar de naam Mon- tauban. Mijn vrouw en ik hebben jarenlang het dineren in internationale treinen op erg hoge prijs gesteld. Helaas is dat sinds een jaar of tien veranderd Tegenwoordig krijg je de een of andere opgewarmde diep vriesschotel voorgezet waaraan nau welijks meer enig glezier valt te beleven. Die steak uit de Barcelona-express sloeg destijds zo »uj ons aan dat wij ze'n biefstukje nog vcc.k klaarmaken. Die trein-stoakjes lijker in de verte op de beroimde Italiaanse Saltim- bocca Romana en u kunt er dan ook heel goed een Hesje Chianti bij drinken. Wij kregen er in de trein een keurige rode wijn uit een karafje bij geserveerd. Voor onze steaks xvlontauban vraagt u uw slager om oi< f stukjes van de kogel of (indien uw portemonnaie dat toelaat) van de ossehaas. Deze steaks schroeit u in bete roomboter vlug aan beide zijden aan. Dan wikkelt u hes vlees in plakken rauwe ham en legt' ze in een vuurvaste schaai. In de schaal giet u gelijke delen goed op smaak gebrachte vleesbouillon en niet al te droge witte wijn. Tn dit vocht - de biefstukjes mogen net niet onder staan - laat u de pakketjes enkele minuten sudderen. Benodigd voor de steaks Montau- ban: biefstukjes van ca. 125 gram, roomboter om in te bakken, enkele plakken rauwe ham, wat plakken jong belegen Goudse Kaas, enkele sneden geroosterd orood, witte wijn en vleesbouillon. Intussen roostert u zoveel sneetjes brood als u steaks heeft en op die sneetjes plaatst u de pakketjes. Er bovenop legt u een fhnke plak kaas en dan schuift u geheel even onder de grill. Wanneer de kaas gesmolten is, zijn de biefstukjes Moutauban gei ee l om In de trein kregen we er goed drooggekooste rijst, en doperwtjes bij. U kunt er ook - dat doen wij tegenwoordig - wat schelpjes macaroni bij geven Als u die macaroni kookt zoals op de verpakking staat aangegeven, kan dat nooit misgaan. Ik kook ze bij voorkeur in een S ppebouillon (van een tablet). Na het afgieten roer ik er dan een klein stukje boter en enkele plakken ui kleine dobbel steentjes gesneden paté door. Wat góed aangemaakte frisse sla erbij en creeert een voortreffelijk maal. Voor de macaroni: 100 gram schelpjcs-macaroni per persoon, een flink» eetlepel boter, een ons goede paté in dobbelsteen tjes gesneden en eventueel een tablet voor kippeboinuon. Als nagerecht beveei ik u dan gemberijs met meioeu aan. Het is een in ons land wat, onbekende doch bijzonder lekkere combinatie. Ik laat daartoe sen pak vanille ijs wat zacht worden tn roer er dan wat in snippers genakte gember en wat gemhersivooD door. Daarna laat ik het ijs in het diouvneslichaam van de koelkast neg wat opstijven. Het ijs serveer ik bijvoorkpur in kleine ananas-meloentjes. Ik reken dan op een half me'oentj* per persoon. Als u behoort tot degenen die zelf ijs maken op prijs stellen dan raad ik u aan om eens honingijs te maken. De suiker vervangt u dan voor een iets mindere hoeveelheid honing. Serveer honingijs eens met wat verse aardbeien. Ik weet zeker dat u dat heel goed zal bevallen. Trouwens over aardbeien - de zomerkoninkjes - gesproken. Kent u de creatie van aardbeien met citroen en Cointreau al' Nee? Dan wordt het hoog tijd dat u dat ook eens probeert. Bij de Maxim's in Parijs was dat vorig jaar een grote "raust". Op een kilogram a-ud>'pJen - goed gewassen en schoongemaakt strooit u tenminste een ons fijne kxistalsuiker bas terdsui teer is eigen lijk nog beter) en dan zet u ae aardbeien in de koe .'kast Intussen snijdt u drie citrfjener in zeer dunne plakjes en die bestrooit u eveneens met suiker. Ook de citroenen laat u goed koud worden in de koelkast. U dient de aardbeien op in coupes die u eerst belegt met de plakjes citroen. Fr overheen sprenkelt u dan wat Cointreau. Natuurlijk mag u er ook wat Mandarine Napoleoo overheen doen. L weet wel. dat is die likeur waar ik zo verrukt van ben. Wales is altijd een verrukke lijk vakantie-oord geweest. Een landstreek met kastelen, genoeg lijke "boerenhuisjes, taveernes en door bergen kronkelende beekjes. Vandaar dat het boetiekconfectie- concern Laura Ashley dat in Wa les gevestigd is, precies weet wat de meest iedeale vakantiejurken zijn. Voor de warmste dagen van het jaar lanceerde Laura Ashley een speciale collectie luchtige, roman tische jurken, gemaakt van ka toentjes met de bekende Victo riaanse bloemdessins. Creaties van zo'n 60,- tot f 110,- met bij passende hoofddoekjes, schortjes en hoeden. Voor "Doe-Het-Zelf- ster" is de stof ook per meter verkrijgbaar. Laura Ashley-boetieks zijn er in Amsterdam en Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 8