Unified Family vraagt totale inzet
Moon zwierf, bad en
vastte 9 jaren lang
KERKDIENSTEN
„Wij houden niemand vast en dwingen niemand ons te volgen
Op reis naar de sjaloom
ZATERDAG 12 JULI 1975
De nu 54-jarige Zuidkoreaan:
Sun Myung Moon richtte in 1954
de Unification Church op, in
ons land beter bekend als de
Unified Family. Zij heeft haar
grootste aanhang in Zuid-Korea,
Japan en Amerika, en waaide
door toedoen van de Nederlander
T. Verhei jen (40), die een paar
jaar in Amerika werkte, naar
ons land over, waar de Family
in het voormalige Bio-vakantie-
nord haar centrum heeft. Door
propaganda op straat, lectuur,
lezingen en uitgebreide week
ends voor iedereen probeert UF
haar ideeën Ia verspreiden. Ver-
heijen is een van de zestig mis
sionarissen die de beweging in
ternationaal telt. In Nederland
zijn vijftig actieve leden.
Patricia Sekhuis (op deze foto)
is er een van. Zij is 21 jaar en
bewoont een kamer in het huis
Herengracht 51 Leiden in de
schaduw van de op afbraak wach
tende Oosterkerk waar veel stu
derende en werkende jongeren
een onderdak hebben gevonden.
Op haar naamplaatje in de lan
ge reeks staat: Patricia Uni
fied Family.
Het woonvertrek van de kleine,
mollige Patricia is beel sober.
De luxe beperkt zich tot een
koelkastje, maar Jat is daar
geen luxe, want bet is er in de
nok van het huis, waar zij haar
kamertje heeft, heel warm. De
wanden hangen vol met knipsels
over en affiches met Moon wiens
beeltenis meestal het type uit
straalt van de strenge, zelfbe
wuste leraar, in onberispelijk
kostuum.
Zijn visuele alomtegenwoor
digheid in haar wereldje wekt
de schijn van dweperij, maar zij
wijst dat resoluut af, evenals de
veronderstelling dat de bewe
ging anti-kerkelijk zou zijn.
Niet ver van het boek van de
stichter der beweging staat in
een boekenrekje „Groot nieuws
voor u", het nieuwe testament
in de omgangstaal. Patricia, die
me ter verfrissing een sinaasap
pel en een beker yoghurt aan
bood en me bij het weggaan
"voor uw kinderen" nog een
plak chocola en een grote zak
engels drop toestopte, zegt
over dat "Groot nieuws": "Ge
weldig is dat boek; het is belang
rijk dat ze nu ook het oude tes
tament in een wat duidelijker
taal gaan omzetten".
Gepaste afstand
Unified Family heeft de publi
citeit niet mee. De verhalen over
het onvrijwillige verblijf van
een dokterszoon uit Zweden in
het Bergense centrum, de vra
gen van Kamer-leden naar aan
leiding daarvan en de niet-toe-
lating van de Family tot de
Raad van Kerken in New York
(wegens theologische en metho
dische bedenkingen en gezien de
tendens om Moon als een nieu
we messias te beschouwen) zijn
evenzovele redenen voor een ge
paste afstand. Patricia vindt dat
allemaal niet terecht. Het lekke
re verhaal doet het in de publi
citeit nou eenmaal beter dan de
simpele feiten. "Ze komen niet
eens kijken en schrijven dan
toch maar wat".
De stichter, een christen, heeft
volgens haar geen andere missie
dan de mensheid voorbereiden
op de wederkomst van Christus.
Hij, de ingenieur en vader van
acht kinderen, zwierf negen jaar
lang door de natuur, bad en
vastte, totdat hij het fundament
gevonden had voor een oplossing
van de wereldproblemen. Zijn
antwoorden kregen vorm in het
boek "Goddelijke beginselen",
dat, naar de opvatting van zijn
volgelingen, 'n verklaring is van
de wereldgeschiedenis, van
schepping tot wederkomst.
Zo heeft ook de Family haar
eigen kompas. Het houdt de
groep hecht bijeen en is voor de
ze mensen de richtingwijzer naar
de vervulling van alle dingen.
Aan UF-discipelin Patricia
Sekhuis vroeg ik hoe haar toe
treding tot de Family zich heeft
voltrokken en hoe zij haar lid
maatschap en strakke levens
wijze ervaart.
S. J. DE GROOT
LEIDEN "Mijn vader was
huisarts in Arnhem. Hij was katho
liek en is vijf jaar geleden overle
den. Mijn moeder werkt samen met
specialisten bij de voor- en nabe
handeling met plastische chirurgie.
Ik heb nog een broer van 24 die
rechten studeert. Moeder is prote
stants.
Wij zijn opgegroeid in een echt
christelijk milieu. Vader was sterk
religieus. Hij praatte veel over God.
Hij leefde er ook naar. Nederigheid
was een voorname eigenschap in
hem. Niet gekunsteld, maar als een
goede vrucht van iets. Het viel hem
dan ook niet moeilijk, voor zijn me
demens te leven. Hij deed dat uit
liefde. Ik ben ook nooit in een be
paald milieu gestopt. Het koesteren
van een bepaalde stand - wat je
onder dokters toch wel hebt - was
hem vreemd. Hoe ik er bij liep, vond
hij helemaal niet zo belangrijk. De
mens achter het uiterlijk interesseer
de hem veel meer. Er werden bij
ons gedichten voorgedragen. Ze had
den meestal een religieuze inslag.
En zo heb ik me eigenlijk altijd
beziggehouden met de religie. In mij
groeide het besef, dat dit zeer innig
met het mens-zijn verweven is. Re
ligie lost innerlijke problemen op en
vandaaruit is het mogelijk om od
stoffelijk gebied mee te werken aan
een betere wereld.
Oppervlakkige beleving
In de religieuze sfeer van ons
huis was de band met de kerk niet
zo sterk. Ik ben niet zoveel naar
de kerk geweest. In die tijd had ik
het gevoel, dat het in de kerk hele
maal niet echt was. Mensen gingen
wel naar de kerk, maar was het ge
volg daarvan nu dat ze hun leven
ook werkelijk gaven om de mens
heid te dienen? Ik vond het een
oppervlakkige beleving. Wel hóren
maar daarna weer gewoon eten en
drinken en vrolijk zijn.
Na de HBS zat ik twee jaar op
de kunstadademie. Nu werk ik part
time om toch wat geld te verdienen.
Ik doe dan dit en dat dat. De rest
van de tijd verkoop ik boekjes en
praat ik met mensen over onze be
weging en ga ik naar onze lezingen
en weekends. Vakantie, wat men
daaronder verstaat heb ik niet. Elke
dat is vakantie. Drie jaar geleden
leende ik op het Centraal Station
in Amsterdam van een jongen een
boek over de Unified Family. Het
boeide me zo, dat ik het gevoel had
dichter bij Gods hart te komen. Het
gaf mij een logische verklaring van
de dingen, van het bestaan van God
en van de missie van Jezus. Ik er
voer het als een geloof op basis van
inzicht. Verstand en gevoel kwamen
bij elkaar in een diepe harmonie.
Bij een nadere kennismaking werd
het mij duidelijk, dat dit inzicht een
totale overgave vroeg. Alles moet
erop gericht zijn, een goede wereld
tot stand te brengen. De persoon
moet zich opofferen aan de familie,
de familie aan de natie, de natie aan
de wereld en de wereld aan God!
De opbouw van de verticale verhou
ding met God staat centraal. Zijn wil
is belangrijker dan alle andere din
gen. Die krijgen pas hun zin en waar
de door de relatie met Hem.
Wij roken niet omdat het slecht is
voor het lichaam. Wij drinken niet
omdat wij streven naar de eenheid
van geest en lichaam en bij het drin
ken niet de geestelijke verlangens
centraal meer staan. Ook wat de lief
de betreft, is God de eerste. In de
verhouding tot Hem kan de mens een
stadium bereiken waarin hij als het
ware rijp is geworden voor pen per
soonlijke liefde tot een medemens.
Maar die liefde is dan niet meer
egoistisch, niet satanisch. Als je er
geestelijk rijp voor bent, kun je trou
wen. In dat rijpingsproces is er voor
seksueel verkeer geen plaats. De sek
sualiteit komt pas na de huwelijks
sluiting.
Wij trouwen ook niet vóór overleg
te hebben gepleegd met onze "gees
telijke ouders", de heer en mevrouw
Verheden. Je eigen ouders hebben
je tot een bepaald punt gebracht en
ru nemen zij dat als het wire over.
Ze begeleiden je om tot een verant
woorde beslissing te komen. Wij zien
het huwelijk als eeuwig. God is
eeuwig en omdat wij eerst met Hém
die verticale relatie hebben opge
bouwd, zien wij ook de betrekking
die twee mensen met elkaar aangaan,
De heer Verheijen is veertig jaar.
Hij is onze leider en woont in huize
Glory in Bergen aan Zee, waar ook
ons centrum is. Hij is getrouwd,
heeft twee kinderen en heeft heel
veel begrip voor de mensen. Als ik
het goed heb, komt hij uit Noordwij-
kerhout. Van afkomst is hij katho
liek
Toen hij een paar jaar in Amerika
werkte, hoorde hij van de ideeën van
Moon. Hij werd er zo door gèpakt.
dat hij naar Nederland terugkeerde
om missionaris van de beweging te
worden. Alles gaf hij daarvoor op.
Wat hij aan vermogen had, begroef
hij letterlijk. Hij kwam zo berooid
terug, dat hij van Schiphol naar Am
sterdam moest lopen. Het Leger des
Heils gaf hem een poosje onderdak.
Om in leven te blijven, ging hij de
deuren langs voor kranten, lompen en
metalen.
Die armoede had hij welbewust ge
zocht .omdat een mens juist in
moeilijke omstandigheden leert naar
Gods wil te vragen. "Geef mij maar
het rotste wat U voor mij hebt", had
hij God gebeden. Toch noemde hij
zijn woonboot in de Jordaan "De op
timist". Langzamerhand kreeg hij
wat mensen om zich heen die posi
tief stonden tegenover zijn gedach
ten. Aan de Titiaanstraat in Amster
dam opende hij een centrum en toen
dat te klein werd verhuisde de groep
naar Bergen aan Zee, het vroegere
BlO-vakantieoord,
Dat huis zien wij niet als ons
eigendom. Het is het huis van God.
Family geen sekte
Ik geloof dat er in het buitenland
ongeveer zestig UF-missionarissen
zijn. In ons land werken vijftig ac
tieve leden. Zij proberen de grond
beginselen van de beweging te ver
breiden. Daarnaast hebben we enige
honderden leden die gewoon wer
ken of studeren, en dan nog een
moeilijk te schatten aantal sympa
thisanten. Ze komen voornamelijk
uit katholieke en protestantse krin
gen. Er zit groei in de beweging,
vooral in Zuid-Korea, Japan en
Amerika.
Zij houdt vanzelf op te bestaan
als de mens één met God is ge
worden en de volwassenheid heeft
bereikt die Hij van hem vraagt. Maar
nu is zij nog nodig voor de mens
heid. Ze heeft mij de werking van
God in de geschiedenis verklaard.
Brengt de wetenschap en de religie
samen. Ze vervult ook de verwach
tingen van alle religies in een vorm
van christendom die de verschillende
geloofsinterpretaties overbrugt. en
geeft een standaard voor goed en
kwaad.
Het vraagt een totale inzet. Daar
voor moet een mens weten, wat
kwaad is. Als wij dan terugkomen
tot God. door een goed gebruik te
maken van Zijn liefde, kunnen we
ons herstellen. De Family is voor mij
geen sekte. Zij streeft de universele
waarheid na en geen bepaald dog
ma. De kerk zie ik niet als een te
genstander. We zijn dankbaar voor
de krachten in de kerk die een nieuwe
kijk op de wereld openen die als ba
sis kan dienen voor een betere maat
schappij. Ik kom nog weieens in de
diensten van de studentenecclesia
hier in Leiden. Die spreken mij
soms erg aan. Maar ik word wel
heel verdrietig als ik zie dat de mens
uit onwetendheid vaak blind is. Hij
kan zich maar niet ten vollle geven
aan God. En dat is toch nodig om
het egoisme te overwinnen. Veel
mensen in de kerk zijn a-theistisch.
Ik vind in de kerk te weinig over
de oorzaken van onze crisis en daar
door ook over de mogelijkheden om
die te boven te komen. Dieper in
zicht maakt het mogelijk, tot een
beter leven te komen.
Moon geen messias
Unified Familay baseert zich op
de bijbel, maar laat die zien in een
nieuw licht. Zoals het nieuwe tes
tament duidelijker is dan het oude,
zo geeft het boek "Goddelijke be
ginselen" van Moon een nadere ver
klaring een nieuwe versie van de bij
bel waardoor de kerken zich kun
nen verenigen en ook de andere re
ligies in het christendom hun ver
vulling kunnen vinden. Het doel van
de godsdienst is, een wereld van
goedheid tot stand te brengen, met
God in het centrum. Als je Boeddha
volgt, kun je een bepaalde hoogte
bereiken, maar als later dan Jezus
komt, is de missie van Boeddha af
gelopen.
God gaat stapje voor stapje naar
Zijn voleinding.
Moon ziet zich niet als een messias.
Dat is een misverstand. Jezus is de
bemiddelaar tussen God en mens.
Wie over ons iets anders zegt, heeft
zijn onbegrip nog niet overwonnea
De mensen luisteren niet. Dat zie je
KERKELIJKE STAND Herv.
Kerk: beroepen te Exloërmond kand.
W. Tijink Hoogkerk, te Tange-Alte-
veer J. van Dijk te Zuilichem en
Nieuwaal; aangenomen naar 's Gra-
veiand en Ankeveen P.F. Th. Aal-
ders Amsterdam; bedankt voor We-
zep J. Vis te Zijderveld, voor Harde-
wijk P.M. Breugem te Barneveld.
overal. Daaruit komen zoveel pro
blemen voort. Je drukt dan gauw je
eigen stempel op anderen.
Zo moet u ook de verhalen niet ge
loven dat wij mensen zouden vast
houden en dwingen ons te volgen.
Maar als er mensen bij ons komen
die echt hun leven willen verande
ren, dan kan dat bij anderen ver
keerd overkomen, vooral wanneer
die toch al weinig of helemaal niet
geloven. Niemand wordt gedwongen
tegen zijn gevoel in te handelen. Het
komt bij ons wel voor, dat mensen
dieper naar God gaan zoeken dan ze
ooit hebben gedaan. En dat open
baart zich ook in een andere levens
houding.
Ik, bijvoorbeeld, stelde vroeger me
zelf centraal. Toen vroeg ik: wat
vindt hij of zij van mij? Nu vraag ik
wat is goed! voor de ander? Ik voel
me daarin gelukkig. Het heeft me
niet van mijn eigen familie ver
vreemd. De verhouding is er nog be
ter door geworden".
Wilt U gegarandeerd kontaktlenzen dragen?
Wij gaven U date garantie
Bi) Unicon zijn ar Unicon harde-, Unicon
waar harde lenzen
Steen** 16. Leiden tel. 071411M.
De twee-procentsregeling van de
Hervormde Kerk voor ontwikkelings
hulp heeft tot nu toe ruim een mil
joen gulden opgebracht. Steeds meer
gemeenten doen aan de regeling mee
en ook het aantal gemeenten, dat
het niet laat bij een eenmalige bij
drage stijgt. Dit blijkt uit een on
derzoek van sociologie-student J.
Niessen te Amsterdam. In november
1970 besloot de synode gehoor te ge
ven aan de oproep van de Wereld
raad van Kerken om twee procent
van het geregelde inkomen ter be
schikking te stellen van ontwikke
lingssamenwerking. #De r.k. Vasten
actie, die dit jaar voor de 15e keer
onder de Nederlandse katholieken is
gehouden, zal, naar verwacht wórdt,
tien procent meer opbrengen dan vo
rig jaar. In 1974 was de opbrengst
7,2 miljoen, dit jaar hoopt men de
8 miljoen te benaderen. De stijging
van de opbrengst wordt echter voor
een belangrijk deel, zo niet geheel,
te niet gedaan door de geldontwaar
ding.
'Christenen, die in onze eeuw
mensen willen zijn voor een nieuwe
wereld, moeten hun geloof ook met
terdaad tonen: staan aan de kant
van onderdruk/ten en lijdenden, strij
den tegen honger en ellende en wer
ken voor gerechtigheid en. vrijheid
overal in de wereld'. Met deze woor
den opende dr. V. Hargroves uit Phi
ladelphia het wereldcongres van de
Baptisten, dat tot zondag in Stock
holm wordt gehouden. #De west-
duitse bisschoppen hebben een vouw
blad verspreid, waarin zij de nood
zaak van hervorming der echt
scheidingswetgeving erkennen, maar
de socialistische voorstellen op be
langrijke onderdelen afwijzen. De
bisschoppen noemen vier regels, waar
aan de nieuwe wetgeving moet vol
doen: 1. de scheiding mag niet een
katastrofe voor de kinderen worden,
2. een huwelijk mag niet eenzijdig
worden opgezegd, 3. scheiding mag
niet tot verstoting leiden. 4. schei
ding mag niet ten laste komen van
de economisch zwakkere,5. het schei-
dingsrecht mag niet leiden tot een
algemene devaluatie van het huwe
lijk.
kerk, iu u as ae joug
nathakerk 10 u ds van Achterberg,
Konlngskerk 10 u ds Oost. Bethlehem-
kerk 10 u ds Pannekoek, Bevrijdings
kerk 9 u ds Bovenberg. Vredeskerk 10
u dr Jansen, Eglise Wallone 10.30 u.
Pasteur Los. Academ. Ziekenhuis, 10 u
ds van Malssen. Dlaconessenhuis 10 30
u dr Locher, Oecum. Werkplaats (Plan
tage 16) 1L30 u Samenkomst. Meren-
wiik 10 u pastoor Litjens. Gerei. Kerk
Zuiderkerk 10 u ds Brederveld. N.m:
geen dienst. Petrakerk 10 u ds Sijtsma
u ds Post. Oude Vestkerk 10 u ds
Tost 5 u ds Brederveld, Maranatha-
kerk (Lage Morsweg): 10 u ds Van
Achterberg. 5 u ds Bovenberg, Bevrij
dingskerk 9 u ds Bovenberg, 5 u ds
sjjtsma, Groenhoven 10 u ds Maas-
ÏSJM 5aeu &Wo'SSgaGemGe'?d
en 4.30 u ds Boogaard Geref. Gem in
Ned (Komingskerk) 1.30 en 5.30 U lees-
d^nst Luth^Gem. 10.15 u ds Gramberg
Rem. Doopsgez. gem. 10.15 u ds Meije-
ring. Bapt. Gem. 10 u kand. Noord-
hoek. Evang. Chr. Gem. 10 u dhrDik-
kes. Leger des Hells 10 en 7.30 u Evang.
Centrum (Zijlsingel 2) 10 u dhr Ver
steeg (dinsdag 8 u evang. Zijlstra).
Pinkstergem. 3 u dhr Daniël N Apost.
Kerk 9.30 en 4 u (dond. 8 u). Chr. Ge
rei. Kerk 10 en 5 u ds Rebel. Chr.
Science (Steenschuur 6), 10.30 u.Oud
Kath. 10 u mis. Vrij Kath. 10.30 u.
h. mis (Vreewijkstraat 9) RK kerk.
Steenschuur zat. 7 u, zo. 9.30, 12.15 en
6 u Hartebrug za. 7 u, zo 9.30, 10.15, 12
en 6.30 u Petruskerk za. 7 u, zo. 9, 10.30,
12 en 6 u. Herensingelkerk zat. 7 u. zo.
8.30, 9.30. en 11 u. kerk Rijndijk zat.
7 u zo. 9.30 en 11.30 u.
Aarlanderveen Herv. 10 u ds Wolt-
baus. 7 u ds Vink, Geref. Kerk 10 u
en 6.30 u ds De Braber. Chr Ger. kerk
9.30 u dienst des Woords, 2.30 u ds. v.
d. Weele. R.K. kerk (zat. 7 u) 7.30 u en
10.30 u. Ter Aar Dorpshuis Aardam 9
Alphen aan den RUn Herv. Gem.
Adventskerk 9.30 u ds Lefeber. 6.30 u
Prof. Rasker. Kruiskerk Gouwsluls
9.30 u ds Bogers, Opstandlhgskerk 9.30
u ds Fokkema, 6.30 uur ds van Har-
melen Gez. Dienst. Kerkgebouw Ouds-
hoornseweg 10 u ds Oort, Sionskerk
930 u kandidaat Terlouw. 6.30 u. ds v.d.
Dijk. Goede Herderkerk 9.30 u ds v.d.
Ree Gez. Dienst,
Barmelen, Opstandingskerk 3.30 u ds
tan Harmeien, Goede Herderkerk 6.30
u ds van de Ree. 6.30 u ds de Ruiter,
Rldderveld „De Bron" 1
evang. Ramaker, 6.30 u ds Postmi
ger des Heils 10 u en 6.30 u. R.K.
facluskerk (zat. 7 u) 8.30, 10 en
r-i Pm
tma. Le- leesd 5
9.30 u ds De Vries 5 u Warnink, Trlum-
fatorkerk 9.30 u ds Oegema, 5 u ds
Pijlman, camping Noord 7.30 u ds
Pijlman, Chr. Geref. Kerk 10 u leesd
5 u ds v.d. Ent. Geref. Vrijg. 10 uur
sr, 2.30 u kand. De Snoo, Geref.
Geref. Vrijgemaa
Bron" (zat. 6.30 i
11.30
Rldderveld
6.30 u) 9 en 11 uur.
Pred. Seijsener, Molukse Protestant
se Kerk, 9.30 u ds Tomasoa, van Woer
den, Kapel, Dennenlaan Molukse Evan
gelische Kerk. 11.00 uur ds. Sltanala.
Volle Evang. Gem. 10 u Van Leeuwen.
Benthuizen Geref. Gem. 9.30 u leesd
Drijber, Geref. Kerk
ng Herv. 9.30
Huizebosch, Rem. Geref.
u ds Baavèns) Volle Evangelie Gem. Gem. 10 u ds Bloemendaal, R. K.
9.45 u. Soefi Beweging 4 uur. -zat. 7u) 8.15, 9.45, 11.30 en 7 uur.
Koudekerk Herv. 10 u dhr. Stroo,
7 u ds Fokkema. Geref. Kerk 10 en 7
Loo, Chr. Geref.
Kerk 9.30 en 5 u dienst des woords.
Fvang. Chr. Gem. 10 u dhr v.d. Brink
Sassenheim Herv. 9 en 10.30
Westra, 6.30 u kand. Bakker.
K Kerk 9, 10.30, 11.4
7 u.).
Voorschoten
H. Lentz, 5 u in
nalda, Hulp
Leiderdorp
Herv./Geef. KerkDorps-
Bodegraven
Dorpskerk I
ds Binne-
ker, 6.30 u de hr Groenendijk,'Be th-
lehemkerk 9.30 u kand. Boelhouwer,
6.30 u ds. v.d. Peut. Geref. Kerk 9.30 u
drs Boonstra, 6.30 u dhr v.d. Kraan
(Nieuwerbrug) 9.30 en 6.30 u ds
Hart. Geref. vrijg. 9.30 en 3 u pr
Douma.
Boskoop Herv. kerk 9.30 u ds Heij-
-, 6.30 u ds Stelwagen, Gerefkerk
prof.
5 Dijkstra, „de Stek"
Verwoerd, Verg. v. geiov. 9.20 i
9.30 u de heer Modderkolk, R. K kerk 10 en ii.au u roeipoxoei
idorol zat. avond 7 en zond. 8.45. 10 en 11.30 u Engelbew. za
en 11.30 u Ontmoetingscentrum (zat.
mid. 5.30 en zond. 10.30. u.
Hazerswoude Herv. 9.30 u ds Jon
kers 6.30 u kand. Nicolai, Gerei, kerk
9.30 u dr v.d. Zwaan, 5 u ds Huize
bosch. R.K. Bernarduskerk (zat. 7 u.).
9 u. St. Michaelkerk (zat. 7 u.) 9 uur.
Koudekerk aan den Rijn, gebouw Rid
derhof 10.30 u. Engelbewaarders (za. 7
uur) 8, 10 en 11.30 u.
Hillegom Herv. 10 U ds Keunlng, 7
7.30, 9.30, 11 en 5.45 u. Mariakerk
zo. 8.30, 10.30, 21 en 5.30 u.
Nieuwkoop Herv. 9.30
trug, (H.A.) 6.30 vJ
- --.Kerkf
ds v.d. Berg
9.30 u en 6.30 u drs
man. Chr. Geref. Kerk 9.30
k) Geref. Kerk 10 u dsWil-
schut, 7 u Gemeensch. dienst. Chr. Ger.
Ree, Geref. Kerk
sïo ITS'chr'Lrëf PSrk ?°3ï™n
4.30 u ds Sneep, Oud Geref. Gem. 9.30
u en 4 u ieesd. Baptistengemeente 10 u
zat. 1900 u, zond. 8 en 10 i
Doogmade Herv. 10 u dr van
R. K. kerk (zat. 7 uur) 9 en 11 uui
Kaag Herv. kerk 930 u. ds. Cars
Katwijk aan den Rijn Herv. 10.30u
ds Geertstema, ("Open Hof". "Het
Dorpshuis" 6 u ds Teygeler, Ontmoe-
tlngskerk 10 u ds Teygeler. 6.30 u Kat-
tenberk, Geref. Kerk 9 u ds Pijlman,
6 u ds van Valkenburg. R. K.. kerk (zat
7 u) 8. en 9.30 en 11.15 u.
Katwijk aan Zee Nieuwe
~)er 6u ds Vermaas,
u ds Catbsurg 10 u
i Roon, Ichthuskerk 3
Velthuizen, 5 u ds Kool. Pniëlkerk 9.30 Oegstgeest
u ds Van Roon 6 u ds Hovius, Groen
v. Prinstererschool 10 u ds Catsburg.
Ziekenhuis Overduin 2 u ds Boer.
Wijkgebouw Hoeksteen 10 u Pfar—
Prof. Schilder, R.i
I R. K. Kerk (zaterd. 7 uur) Waddlnxveen
Ganzevoort. Rem. Ger. Gem. 10 u
heer Kolkman.
Warmond Herv. 10 u ds Aalbers.
Wassenaar -r- Herv. Dorpskerk 10 i
Prof. dr Rasker, 4.30 u dr Balke, 7
Ds van Zanten, Kievietkerk 10 u
Wiersma. Ned. Prot. Bond. 10.30
Zanten, Dorpscentrum 9.30 u
Blank Geref. Kerk 10 en 7 u ds
Meulen (Zuid) 10 u ds Holt.rop. 7 v
Wiersma, Ned. Prot. Bond, 10.30u
Mej ds Westerhoven van Meeteren
Brugkerk 9.30, Woubrogge - Herv.
u ds Honnef. (Hoofdstraat 10
Bikker, 6.30 u
Scheppingskerk 9 u drs Ve
Kerk 9, 10 en 12 u (za. 7u).
Leimuiden 1
30 u ds Mevnh
7 uur),
ds de Vree,
Geref. Kerk 9.30 u ds Meynhardt,
u ds Los, R. K. kerl
7.30, 9.30 en 11.15 uur.
Llsse Herv. Grote Kerk 10.30 u
ds Oostinga. Pauluskerk 9 u ds H. G.
Oostlnga, 7 u ds H. G. Oostinga. Geref
Kerk 10 u en 5 u ds Meyer (H.A) Chr.
Geref. Kerk 10 en 2.30 u ds v.d.
Ent. Geref. Gemeente 10 en 4 u leesd
Geref. Kerk Vrijg. Pr. str. 10 en 130 u.
Erediensten. Geref. Kerk Vrijg. Sal-
vatori 9 u ds Waagmeester, 5 u Ere
dienst, Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u,
leesd. Aktie Kruistochten Ned.
maand. 8 u ds J. Gravendeel in Ma-
riënburcht. R.K. Agathakerk (za. 7 u)
10 en 11.30 u Poelpolder zat
7.30.
i 7,
i dienst des Woords, R. K. kerk (zat
7u) 7.30, 9, 10.45 en 7 u.
NIeuwveen Herv. 9.30 u en 6.30 u ds
Kaai, Geref. Kerk 9.30 u geen opgaaf,
6.30 u Gez. dienst in Herv. Kerk, R.
K. kerk (zat. 7u) 9, 10.45 en 5 u.
N oordwi Jk-bi nnen Herv. Grote
Kerk, 10 u ds Mej Meulendljk,, 7 u dr
Jansen, geref. Kerk 9.30 en 5 u ds
Elgersma, Van den Berghstichting 11
uur ds Elgersma. R. K. kerk 8uur
i dhr Goedhart. Geref. Kerk rhelkerk
lesemer, 6.30 u ds Cziria.
r Herv. 10 u ds Over-
0 u ds Overgaauw, Geref.
Christ. Be
Stolk. 5 u d hei
Immanuelkerk 9.30 en 7 u c
Geref. Kerk, Kruiskerk 8.3
10 en 7 u ds Warnink Ned. Prot Bond
10.30 u^ds^Visser, R. K. Kerk 8 u, 9.30
Noordwijkerhout, Herv. 10 u ds Bou-
man, 7.30 u Interkerkelijk zangdlenst
10 u in De Zilk, ds Streefland. R. K.
7u) 8.30, 10 en 11.30 u Kapel
üancta Maria (zat. av. 7.15 u)
Kapel Sint Bavo 9.30
kerhof (Gemeentecentrum 10.30 uur
gastpredikant. Geref. Kerk 10 en 7u ds
Vegter (HA) Geref. Vrijg. 8.30 u ds
Verleden week maakten wij
een dagtocht naar de Acht Za
ligheden iin Brabant. We spra
ken toen af te gaan zoe
ken naar de Acht Zaligheden
in dit leven, die niet alleen in
Brabant te vinden zyn.
kwade machten hebben in de zijn daden
wereld nog steeds de overhand.
Ja, u hebt gelijk. We zullen
met elkaar voor moeten w<
ken, die acht zaligheden werke-
zullen we lere
TROUW te zijn voor a
Mensen op wie een
staat kan maken. Wat
God heeft
zen in de reisgids die Hij voor
ons achterliet. Als we deze gids
de bijbel op de voet vol
gen, komen wij ze tegen. Al
leen, ze liggen niet voor het op
rapen. Maar deze "autotocht"
is wel de moeite waard. De
voorwaarde is dat u zelf mee
werkt. We zullen het
ljjkheid te doen worden. Maar ligheid!
als we naar Zijn raad luisteren Door alles van Hem en door
zal het gebeuren. Hy heeft het Hem te ontvangen, kunnen we
>ns beloofd. En Hij houdt zijn leren TEVREDEN en BLIJ te
belofte.
zijn
Ten eerste zullen we bij Hem KIGE
moeten leren wat werkelijk lief- heid v
de is. Hij die zelf zo hef had.
Hij, om ons die liefde duidelijk
te maken, er zelfs de dood voor
over had. om ons van al die on
zaligheden, die we zelf opwer-
moeten doen, verbonden door pen, te redden. Door Zijn lief
de Geest van God, die
ons heeft uitgedacht
begin der schepping af.
Tot nu toe zijn we er mis
schien achteloos aan voorbij
gegaan. We hebben geen aan
dacht geschonken aan de op
roep om deze tocht
de te aanvaarden, zullen
het anderen kunnen LIEFHEB
BEN. Wat
te géven e
ontvangen.
Door naar Jezus te luisteren,
die zelf de waarheid is. zullen
leren waarachtig te zijn,
acht zaligheden te maken. De- niet kwaad te spreken over
deren. Wat een zaligheid
te zijn, op wie
oproep plaatste Jezus. Hij
alleen weet hoe wij ze kunnen
vinden. Wy moeten eenvoudig aankan,
bij Hem in de leer gaan. Hijzelf Door -
heeft alle ón-zaligheden over- menser
Alle vijanden, heeft zullen wij leren BARMHAR-
Hij aan zijn voeten gelegd.
Misschien zult u zeggen:
ik merk er nog niets van.
daardoor gelukkige
worden. En GELUK-
zijn een zalig-
hun medemens.
Door na te gaan hoe recht
vaardig de Heer was voor de
mensen met wie Hij omging,
kunnen we leren anderen
RECHT te doen, het voedsel
RECHTVAARDIG te verdelen
en daardoor BLIJDSCHAP in
de wereld! te brengen. Doordat
n zaligheid liefde wij door Jezus blijde mensen
daarna liefde te mogen zijn. kunnen we in har
monie met elkaar leven.
En tenslotte, door al die lief
de. waarheid, medeleven, trouw,
geluk, rechtvaardigheid en
harmonie komt er eindelijk
VREDE in de wereld, niet door
ander alleen maar de afwezigheid
van oorlog, maar door aanwe-
met zigheid! van God. VREDE, de
ware SJALOOM.
Gaat u mee op reis? Naar die
ACHT ZALIGHEDEN?
J. T. KOOPMANS-SCHO-
TANUS.
TIG te zijn, je medemens te
eerbiedigen en hem in ziln
waarde laten. Door aandachtig
Huizebosch, 6.30 u ds Bezemer,
Zevenhoven Herv. 9.30 u i
Kooij
(zat
s Diénaarkerk "zat* 7u) é.30, 10, 11.30
en 6 uur. R. K kerk Meerburg (zat. 7
uur) 10. 12 en 6 uur.
Zwammerdam Herv. 10 uur de heer
Christ 6.30 u de heer Drijver, Geref.
Kerk 9.30 u prof. dr. Nauta. 6.30 u ds
i 5.30 i
R. K. kerk (zat. 7u) 8,10. 11.3
Voettocht naar
Spanje om tot
rust te komen
De Nederlandse evangelist Jan
Faviez begint maandag met zijn
voettocht naar Spanje. Het eerste
gedeelte van de tocht tot de
Belgische grensplaats Vise (in de
buurt van Maastricht) zal per
trein worden afgelegd. Daarna
gaat de groep er zijn vier defi
nitieve aanmeldingen per voet
verder. Faviez verwacht, dat het
aantal deelnemers de komende
weken nog zal stijgen.
Met de voettocht wil Faviez
ruimte scheppen "voor al die
mensen, die het niet meer zien
zitten", om zich met elkaar te be
zinnen op hun bestaan. Onderweg
wil hij, geïnspireerd door het
Evangelie, discussiëren met zijn
tochtgenoten. "Ook niet-gelovioen
zijn welkom. Het moet geen pel
grimsreis worden, waaraan alleen
christenen deelnemen. Met deze
tocht wil ik iedereen bereiken, die
in de vrije natuur tot rust wil ko
men". aldus Faviez. Per dag zal
tien kilometer worden afgelegd.