Massaal onthaal voor het oude lied
Als je in Utrecht woontga je naar Katwijk om te zingen
Naar de Acht Zaligheden
"Het blijkt telkens weer, dat de
mensen die op dit uur afkomen, 'n
duidelijke sympathie hebben voor
de oude liederen. Daaronder ver
staan wij de psalmen in de oude be
rijming en de gezangen van 1938.
Die liederen worden trouwens zon
dags in Katwijk aan Zee ook nog
gezongen. Bij de hervormden al
thans worden de nieuwe psalmberij
ming en het nieuwe liedboek niet
gebruikt. De predikanten van de
Gereformeerde Bond, vier in getal,
laten, zoals men zal begrijpen, uit
sluitend psalmen zingen. We zingen
in dat zanguur ook graag uit de
bundel van Johannes de Heer. En
met het oog op de Duitse gasten ook
uit een gezangboek van de Duitse
kerk, waarbij de melodie voor de
andere bezoekers geen moeilijkhe
den geeft en de Nederlandse tekst
op het liederenblad naast de Duitse
wordt afgedrukt.
Van heinde en ver
Wij hebben dit jaar tien zang
avonden. Steeds is er een andere
voorganger. En niet alleen uit Kat
wijk en ook niet alleen gerefor
meerd en hervormd. We maken
him namen niet vooraf békend De
mensen komen om te zingen. De
voorganger leidt alleen het uur,
opent en sluit, spreekt het gebed uit
en zorgt voor de verbindende tek
sten. Wij schrijven hem niet voor,
wat er gezongen moet worden. Dan
kan het gebeuren, dat hy ook de
nieuwe psalmberijming gebruikt, bij
voorbeeld omdat hy die voor een
bepaalde psalm mooier vindt.
Maar nogmaals, wij als evangeli
satiecommissie geven de voorkeur
aan de oude. De reacties van de
mensen zeggen ons, dat zij dat
graag willen. Wij krijgen mensen
van heinde en ver. Uit Woerden,
Utrecht, Den Haag, om maar een
paar plaatsen te noemen. Zij heb
ben, toen ze in Katwijk met vakan
tie waren, kennisgemaakt met de
ze samenkomsten en komen er na
him vakantie speciaal voor terug.
Dat wil toch wel wat zeggen. Waar
zij wonen, hebben zij die gelegenheid
niet. En dan voorzien wij kennelijk
in een behoefte.
Dat betekent natuuriyk wel, dat
wij voorzichting moeten zijn met
veranderingen. We vinden dat ook
helemaal niet nodig. Als de dominee
tussen de liederen te lang praat,
slaat hij de plank mis. Het moeten
geen preekjes worden. Preken kun
nen de mensen zondags horen.
Hun bijdrage is alleen bedoeld als
een inleiding tot het te zingen lied.
In weinig woorden kun Je ook heel
wat zeggen, nietwaar? Als een domi
nee de sfeer niet aanvoelt, merk Je
dat al gauw. Daar houd je dan de
volgende keer rekening mee.
Ook moet Je het medewerkende koor
in de hand houden. Als je dat niet
doet, wordt het gauw een concert, en
dat is nou net de bedoeling niet.
Deze zomer zou er een koor uit Sche-
veningen hebben meegedaan. Ze had
den dat zelf gevraagd. We vonden
het leuk. Maar de dirigent liet het
bij nader inzien toch maar afweten,
toen hy van ons te horen kreeg dat
ze beslist niet méér dan drie liede
ren mochten zingen. Ze vonden dat te
weinig. De medewerkenden moeten
er alleen voor zorgen, dat de mensen
na het zingen van een aantal liede
ren weer wat op adem komen.
Bekende klanken
Wat Johan de Heer betreft, die
liederen liggen in Katwijk en ook bij
vele anderen goed in het gehoor. Het
zijn bekende klanken, omdat je ze in
Je jeugd zo vaak hebt gehoord. En
dat blijft Je bij. Als Je vroeger zondag
door Katwijk liep, hoorde je in iede
re straa we leen paar harmoniums
re straat wel een paar harmoniums
spelen, en dan stond Johan de Heer
steevast op het repertoire".
Tot de medewerkenden behoren
dit seizoen het gereformeerd kerkkoor
het Victoria-Trio, de zangeres Diny
Knetsch, het evangelisatiekoor (met
ongeveer 80 leden), het koor De Lof-
stem van de Van den Berch-stichting
in Noordwijk en het Pniëlkoor. Op
de orgelbank zit weer de enthousiaste
heer A. Klok, die, naar Remmelzwaal
betuigde, byzonder geschikt is voor
dit werk. Hy haalt uit dat bruisende
orgel wat erin zit, en sleept de men
sen mee in 'n hartverwarmend zang
genot.
Trouwens, ieder die bij dit onder
deel van het Katwijkse evangelisatie
werk betrokken is, staat er met hart
en ziel achter en doet het met een
aanstekelyke opgewektheid. Geen
wonder ook, als het onthaal zo mas
saal is.
Het genootschap Oud-Katwijk,
dat de historie van de oudi vissers
plaats nog zoveel mogelijk wil be
waren en dat door tentoonstellin
gen, lezingen, shows en publicaties
de belangstelling voor die geschiede
nis levend probeert te houden,
blaast ook zijn partijtje mee in de
zomeravondzang. Op 9 Juli en 13
augustus zullen tientallen leden van
dit genootschap, gestoken in origi
nele klederdracht, om vijf voor 8 de
Oude Kerk binnenschrijden om, zit
tend in een gereserveerd vak vóór
de preekstoel, aan het zanguur deel
te nemen. Zij hebben dan eerst een
half uur geshowd op de Boulevard
in de nabijheid van de kerk, om fo
tografen en filmers, die dan bij bos
jes komen opzetten, de gelegenheid
te geven hun visuele vakantieherin
neringen met zeldzame opnamen te
verrijken. Zeldzaam, want gewoon
lijk loopt vrijwel niemand in Kat
wijk meer in kleren van vroeger
Bakker Van Tongeren
De voorloper van de Oude Kerk
zang is de openluchtsamenkomst
geweest. De heer Remmelzwaal wist
ons te vertellen, dat de destijds be
kende bakker Van Tongeren daar
Jaren geleden mee begonnen is.
"Op een bepaalde dag in de week,
's middags om vier uur, ging hij zo
maar tussen de tentjes op het
strand evangeliseren. Van Tongeren
was gereformeerd. De hervormde
dominee Voorsteegh hoorde van zijn
initiatief en stelde hem voor, het
samen te gaan doen, waar Van
Tongeren wel oren naar had. De
tne week ging de bakker het strand
op, de andere week de dominee.
Na enige tijd werden het open
luchtsamenkomsten, op de Boule
vard, elke dinsdagavond in de zo
mer, met medewerking van een koor
van buiten de gemeente. De Kat
wijkse koren keken er wat vreemd
tegenaan. Ze vonden het te Leger
des Heils-achtig. Toch waren er wel
mensen die er zich toe voelden
aangetrokken. En zo is er een evan
gelisatiekoor ontstaan. Dat begon
met vijf mensen bij een orgeltje,
maar we hielden vol. Het groeide
naar 40 en onder dirigent Kroon uit
Valkenburg werden het er zelfs 80.
Het lukt ons aardig, het koor op dit
peil te houden.
Toen de zomers minder mooi
werden en we tot de conclusie kwa
men dat het evangelisatiewerk ook
een andere methode vroeg, zijn we,
onder aansporing van ds. Van Roon,
die nu in Zeist staat, met de avon
den in de Oude Kerk begonnen,
zo'n acht jaar geleden. We vonden
het wel gewaagd. Er zijn nou een
maal veel mensen voor wie de kerk
drempel te hoog is. Maar de be
langstelling viel ons zeker niet te
gen: 300 tot 400 mensen was toch
een goed begin. Na zoveel jaren
ervaring met deze avonden kunnen
we nog steeds zeggen, dat we op
het goede spoor zitten.
Er komen gemiddeld evenveel gas
ten als Katwykers. Vele nemen an
deren mee. En alle leeftijden vind
je er. Mensen van allerlei kerken en
posities"
Een enkele keer
Met de vraag of het evangelisa
tiewerk, dat ook op de Katwijkse
campings present is, geestelijk nut
afwerpt, moet je bij de mensen die
dit doen eigenlijk niet aankomen.
Zij worden niet in de eerste plaats
geïnspireerd door aanwijsbare resul
taten, maar door hun geloof en door
ae zegen die zij op dit werk ver
wachten. Zegen en geloof <*ijn niet
te meten.
Remmelzwaal: "Een enkele keer
merk je er wat van. Toen de Duitse
diensten op zondag nog in de Oude
Kerk waren - ze zijn nu elke zon
dag om 10 uur in De Hoeksteen -,
is er eens een echtpaar geweest, dat
de dominee later vertelde, in Duits
land in geen dertig jaar een kerk
dienst te hebben bijgewoond. Door
hun contacten in Katwijk merkten
7fi dat zij in hun leven toch wel
Jets belangrijks hadden gemist. Ze
zijn toen weer meelevend geworden.
Kijk, dat zijn van die dingen die je
gedachte versterken dat dit werk in
zichzelf betekenis heeft".
Wat deze zondagsdiensten in de
Duitse taal betreft, heeft de heer
Remmelzwaal hiervoor weer enkele
Duitse predikanten kunnen interes
seren. "Je moet niet alleen voor
gangers vinden die het wil'en doen,
maar die ook het geestelijke kli
maat aanvoelen dat zij hier vinden.
Vrijzinnige geluiden moeten we hier
niet hebben. We hebben ^ens <>en
student gehad, die hier dingen zei
waarvoor hij thuis de kans met kreeg.
Daarvoor moeten we waken
Een van onze trouwe gasten is
Pfarrer Wattjes. Hy is al zo ver
trouwd met onze taal dat hij op
1° juli het zanguur leidt, vlaai hij
stelde wel als "voorwaarde" dat
Diny Knetsch zou zingenNou,
dat was wel te regelen".
Zo gaat de goede tijding ook - en
misschien wel juist - in de vakantie
l?aar weg naar vele harten.
S.J. DE GROOT
KATWIJK AAN ZEE De
woensdagavondzang in de Oude
Kerk aan de Boulevard is weer
begonnen en meteen waren er al
rond de vierhonderd mensen. Dat
loopt, als het seizoen goed op gang
is, op tot het drie- tot viervoudige.
Het komt zelfs voor, dat de kerk
niet alle zanglustigen kan bevat
ten en dat de teleurgestelden er
voor moeten zorgen de volgende
keer wat vroeger te zijn. Dit we
kelijkse zanguur is voor de Kat-
wijkers en hun gasten een niet
meer weg te denken punt in het
zomerprogramma geworden.
Deze massale toeloop heeft na
tuurlijk een verklaring. De heer A.
Remmelzwaal (63), die al meer dan
twintig Jaar betrokken is bij het
evangelisatiewerk van hervormden
en gereformeerden in Katwijk aan
Zee en die een groot aandeel heeft
in de organisatie van de zangavon
den, hoeft er niet naar te gissen.
Remmelzwaal: "we zitten op
het goede spoor".
Kerkdiensten
ds. Keizer (Nieuwerbrug)
Geref. vrljg.
leesd.,
Boskoop Herv. 9.30 u. ds. Vlas
boom, 6.30 u. Heljmans, Geref. Kerk
9.30 en 5 u. ds. v.d. Bosch, "de Stek"
9.30 u. ds. Dijkstra. Chr. Geref. Kerk
9.30 u. ds. Manni. Assen, 6.30 u. stud.
rtog. Geref. Gem. 9.30 en 6 u. ds.
school 10 u. ds. d. Vos. Ziekenhuis
bouw Hoeksteen 10 u. Pfarrer Koch,
Geref. Kerk Vredeskerk 9.30 u. dhr.
ds. d. Valk. Triumfa-
Bac,
Lelden Herv. Gem. Hooglandse
Kerk 10 u. ds. Reyenga, 11.45 u. Oec.
studentend., Marekerk 10 u. ds. mr. v.
Leeuwen. 5 u .ds Bouman, Maranat-
hakerk 10 u. dr. v.d. Zwaan. Konings-
kerk 10 u. ds. Boogert (HA). Bethle- -
hemkerk 10 u ds. d. Jong. Bevrijdlngs «te. Knoppers. Pinkstergem. 9.30 dhi
kerk 9 u. ds. Hemmes. Vredeskerk 10 Verwoerd. Verg. v. gelov. 9.30 en 5 u.
u ds. d. Wit. Eglise Wallone x0 u. Pas Bethel 9.30 u dh. Modderkolk, RK Kerl
de culte, Academisch Ziekenhuis 10 u.
as Brederveid. Dlaconessenhuh 10.30
u. ds. Hemmes, Oec. Werkplaats (Plan
tage 16) 11.30
renwijk 10 u. pastoor uui
ref. Kerk Zuiderkerk 10 u
ma, 7 u. dr. v.d. Zwaan,
10.30 u. ds. Post, gez. dienst met do
ven. nm. geen dienst. Oude Vestkerk
lu u. ds. F. J. v.d. Ree. 5 u. ds SiJts-
ma, Maranathakerk 10 u. dr. v.d.
Zwaan, 5 u. ds. Post. Bevrijdingskerk
Keuning (HD). De Rank 10 u.
Estrik De Rank 3.3"
a- 3 trik. De Rank 7
ds. Sljts-
-at). 9
schappelijke dienst met h
Lovenherg, Groenhoven 10 u ds. Bo
venberg. Gez. diensten "De Jeugdha-
ven" 10 u. "De Mirt" mej. Owèl. 10 u.
JbuU
HeUs 10 en 7.30 Q
i (Zijlsingel 2) 10 u. dhr
Leeflang,
stergem. 3
Hartebru
en 6.3(
10.30
n nisingeikei 'c
en 11 u. kerk Rijndijk'
lariunderveen Herv. 10 u. Ir.
7 u.) 8.80. 10 t
6.30 u. ds. v.d. Broek. Bethlehemkerk
9.30 u. ds. Brasser. 6.30 u. ds. Lefe-
ber, Geref. Kerk 9.30 u. kand. Baren-
lerkolk, RKKerk
(zat. av. 7 u.) 8.45. 10 en 11.30
Ontmoetingscentrum (zat. middag 7.30
u.) 10.30 u?
Hazerswoude Herv. 9.30 u. dhr.
Goedhart, 6.30 u. dhr. Bakker. Geref.
Kerk 9.30 u. mr. Wentink, 5 u. ds.
Blok, RK St. Bernarduskerk (zat. 7
u.) 10.30 u., RK St. Michaelkerk (zat.
7 u.) 9 u., RK Kerk Koudekerk a.d.
Rijn in gebouw Ridderhof 10.30 u.,
RK Kerk der Engelbew. (zat. 7 u.) 8.
10 en 11.30 u.
ds. Boonstra
Herv. 10 u. dhr. Stroo
Pokkema. Geref. Kerk 10 en
u. ds. Geursen, Hoofd-
ds. Hillegom Herv.
Bikker. RK Kerk 9. 10
i.) 7.30, I
Llsse Herv. Grote kerk 10.80 u.
is. Oost inga, HA, 7 u. ds. Oostlnga,
Jansen, De
8 u. Duitse d.. Grote Kerk 7 u.
ds. Keuning. Geref. Kerk (Hoofdstr.)
10 u. ds. Warn Ink, 7 u. idem Vinken-
laan) 9.30 u. ds. d. Vries, 5 u. ds War-
nlnk.
Noordwijkerhout Herv. 10 u. ds.
Streefland (HD). RK Kerk St. Jozef
(zat. av. 7 u.|. 8. 10. 11.30 en 6 u.. St.
Victor (zat. av. 7 u.) 8 9.30, 11 en 6
u, Kapel St. Bavo 9.30 u Kapel Sanc-
ta Maria (zat. av. 7.15 u.) 10 u. H.
Harn 30 JezUS (zat' aV" 7 U-) 8'30' 10
Oegstgeest Herv. Groene Kerk
9.30 u. ds. Wagenvoorde (HD) Pau-
Rijpwetering RK Kerk (zat. 7 u.)
.30, 9 en 10.30 u.
Sassen hei m He
.tand. Harder, 6.30 i
ref. Kerk. 9.30 u ds.
Gesink, Chr. Geref.
ds. v.d. Kamp, Volle
u. bijeenkomst in gr'
Bond. RK Kerk St.
7u.),8, 9.30 en 11 u.
Ter Aar Herv. 9.30 u. ds Van
Hoegee. 7 u. ds. Bouman. Geref. Kerk
9.30 u. dhr. Wallinga, 630 u. mej.
Bikker.
Valkenburg Herv. 10 en 6.30 u.
ds. Overgaauw (HA). Geref. Kerk
9.30 en 6.30 u. ds. Rooze. Geref. Kerk
vrljgem 9.30 u. leesd. 5 u. ds Breen.
Voorhout Herv 10.30 u. dhr
Hoffenaar, RK Kerk (zat. 7 u.) 9,
Reedijk,
ds. Baayen, Geref Kerk
en 5 u. ds. Ree-
10 en 5
Ham. RK
slee, Chr.
Boo-
Geref. 10 en 5 u dienst
Geref. Gem. 10 en 4.30
gaard, Geref. Gem. in Ned. (konini
kerk) 11.30 en 5.30 u.
C-em. 10.15 u. dienst. Do
Gem. 10.15 u. ds. Meljering. Bapt.
Gem. 10 u. zendeling Kolle, Evang
Chr. Gem. 10 u. dhr. Kloostra. Leger
Evang. Cen-
dhr. Daniël. N?' Apost.
X-. ci «w £9.01/ tui 4 u. ,do. 8 uChr
Science (Steenschuur 6), 10.30 u..
Oud Kath. 10 u. mis. Vrij Kath. 10.30
u. h mis (Vreewijkstraat 9) 1
kerk, Steer—'--
12.16 en 6
10.46, 12 en 6.3Ó u.. Petruskérk
9.30
9.30
Alphen a. d. Ryn Herv. Advents-
kerk 9.30 u. ds. Hanemaayer, 6.30 u.
Harmeien (Gez. dienst). Kruis-
Hanemaaijer, Kerk)
i/uusnuurnseweg 10 u. ds. Scneper,
Wijkgebouw Slonskerk 9.30 en 6.30 u.
kand. Dekker, De Goede Herderkerk
Ruiter (Gez. dienst), Vie-
"TV» Bmn" O Qrt
ventskerk, Salvatorikerk
Harmeien (Gez. dienst), Goede
(HA). Geref. Kerk
Geref. Gem. 10 u.
i. v.d. Laarse. Bapt. Gem 10 u. evang.
Vries. 6.30 u. evang Leidekker. Le-
;r des HeUs 10 en 6.30 u., RK Boni'
By het doorbladeren van de
krant viel mijn oog op een ad
vertentie, waarin werd opgeroe
pen tot deelneming aan een au
totocht naar de Acht Zalighe
den. Nieuwsgierig las ik de re
gels wat aandachtiger en toen
werd het me duidelyk, dat deze
acht zaligheden te vinden zijn
in de provincie Brabant.
Misschien bent u er wel eens
geweest en vindt u het een ge
brek aan mijn opvoeding dat ik
hiervan nog nooit had gehoord
en er dus ook nog nooit ben ge
weest. Ik zou best mee willen;
wie wil er geen acht zalighe
den zien en beleven. Bovendien:
's morgens gebak bij de koffie
en 's avonds nog een uitgebreid
diner - toppunt van zaligheid
Dagtochten zijn "in".
Ik wens alle deelnemers een
"zalige" dag toe. Dat kunnen
we immers best gebruiken in
deze tijd van on-zaligheden. Van
knokken en stelen, van wurgen
en aanranden, van overvallen
en kapingen, van dwarsdoen en
treiteren. En wat een mens al
niet kan uitdenken om zijn me
demens pijn te doen, hem te mar
telen, het leven te vergallen, te
verminken, te verkorten, te mis
gunnen, te ontnemen.
Wat een zaligheid, als we on
ze medemens eens vreugde kun
nen bereiden, het leven zouden
veraangenamen, verfraaien, ver
lengen, gunnen, géven. Kinde
ren in liefde zouden ontvangen
en opvoeden met geduld en wys-
heid, met begrip inplaats van
met snauwen en grauwen. Hen
tot blijde mensen maken. Wat
'n zaligheid, wanneer niet wordt
toegeëigend wat van een andeer
of van de gemeenschap is, wan
neer een medemens wordt be
schermd inplaats van zijn eer
beroofd.
Een autotocht naar de Acht
Zaligheden. Ik neem aan dat dit
uiterst mooie natuurgebieden
zijn. Waar je nog de vogels hoort
fluiten, waar nog de bloemen
bloeien, waar nog watervenne
tjes zyn met een weelderige
plantengroei de lucht is niet be
zwangerd is door benzinedampen
tenminste als de autobussen de
ze zaligheden niet te dicht na
deren. Waar de mens de natuur
lijke relatie, zijn verhouding tot
de Schepper kan terugvinden,
op voorwaarde dat de reizigers
ook werkelijk de stilte ondergaan
en het natuurschoon op zich
laten inwerken.
Op zo'n zalige plek komt de
mens tot bezinning en kan hij
de dichter Jan Wit nazeggen in
verwondering om de grote da
den Gods:
Gy hebt de bloemen op de
velden met koninklyke pracht
bekleed.
De zorgeloze vogels melden
dat Gij uw schepping niet ver
geet.
't Is alles een gelijkenis van
meer dan aards geheimenis.
Laat dan mijn hart U toebe
horen en laat mij door de we
reld gaan
met open ogen, open oren om
al uw tekens te verstaan.
Dan is het aardse leven goed,
omdat de hemel mij begroet.
Volgende week slaan we de
reisgids door dit leven - de bij
bel - op, om te zoeken naar de
acht zaligheden in het leven, die
niet alleen in Brabant te vin
den zijn.
Geref Kerk Dorp 10 en 5 u.
dijk. Geref. Kerk (vrijgem.)
u. ds. M Janssens. Den I
Kerk (zat. 7 u.) 8. 10.30 en 12 u.
Waddinxveen Herv. Brugkerk
9.30 u. ds. Baars. 6.30 u. ds Baan. De
Hoeksteen. 9.30 u. ds. Stolk. 6.30 u ds.
v.d. Heuvel. Bethelkerk
Kruiskerk 9.30 u. ds. Moerman,
u ds. Brouwer. Ontmoetingskerk 10
u. ds Brouwer. 5 u. ds. Koekoek. Chr.
Afgesch. Gem. 9/u en 5 u. ds. Ver
loop. Oud Ger. Gem. 10 en 6.30 u.
leesd.. RK Ontmoetingskerk 8.30.
.45 en 630 u. (zat. 7 u.). St. Victor-
-- '-,at. av 7 u.). Volle Ev
9.30 u. dhr. vd Heiden
kerk 10 u. (zal
Gem. "S-
Jehovah'
Jehovah's getuigen 4. 10 'u oDenhare
De Bijbel' 11 U' wachtfcorenbesPreklnK
Warmond Herv. 10 u. ds. Baart.
Wassenaar Herv. Dorpskerk 10 i
dr. Frederlkse, 4.30 u. ds v. Dijk.
aMesiakek 10
Frederlse, 4.30 u. ds. v
u. ds. Wlersma Kievi.
Wiersma. Messiaskerk
ivietkerk
ds.
stra (Zuid) 10 u ds. Baarda. 7
VaneAais? Pr°t' B°nd 10,30 U
Woubragge Herv. 9.30 en 6.30
ds Blenk (HA). Geref. Kerk 9.30
6.30 u. ds. Huizebosch.
ivenhoven Herv. 9.30
Kaal (HA). De Hoef 7' u.
gSf ^A?°.3. ds. Ver-
10.45 u.
Zoeter
Schoch RK St. Janskerk (zat. 7.30
St. Martinuskerk zat. 7 u., zo. 8.30, 10
11.30, 12.46 en 7 u.. St. Jozefkerk zat.
11.30 u.. Kapel
i u .kand. Bijzet, 4.30 u. ered..
Geref. Kerk Vrljg. Salvatorl 9 u. ere-
10.30, 12 en 6.30 u. (Bonaventura)
6.30 u 8, 10 en 11 u.
Wetering Herv
erk
Los. RK Kerk (zat 7 u.),
Oost Geref. Kerk 9.30 u. ds. Cziria,
RK Kerk (zat. 7 u.) 9 en 11 i
ds. v.d. PoelAktie Kruistochten Ned! Oostenbrug HA7
u. pred. Wlist, RK
7 u.) 9, 10.3"
17.30 u.. RK
evang. Gem. 10 *u. H. v." Leeuwen
(HA).
Benthuizen Geref. Gem. 9.30 u.
leesd. 2.30 u. ds. Honkoop.
Bodegraven Dorpskerk I
30 Hof 10.30 u. ds. Teygeler, "Het Dorps
brug. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst
ds.
Kooi,
ds
U.) 7.'
Herv. 10
>t. Janskerk
u 7.30, 10 en 11 u., Chr. Dienaar-
kerk (zat. 7 u.) 8.30. 10 1130 en 6 u.
Meerburg (zat. 7 u.) 10 12 en 6 u
Zwanunerdam Herv. 10 u. ds. Le-
~b^r' u- dhr- d Haan. Geref.
Kerk 930 u. prof. dr. Nauta. 5 u ds.
In de vijftien in Nederland in ge
bruik zijnde crematoria zijn in 1974
meer dan 26.500 Nederlanders gecre
meerd. Dit betekent dat bijna 25 pro
cent van alle overledenen voor cre
matie heeft gekozen. Dit percentage
stijgt nog snel. Een crematie kost
ruim 1200 gulden, tegen 300 gul-
RK den in 1939.
Ier. Geref. Kerk 9 u. ds. <L Valk. 5 i
ds. d. Vries, RK Kerk St. Jan d. Do
per (zat. 7 u.) 9.15 en 11.15 u.. Mgr.
Bekkersschool 6 u.
Katwijk a. Zee Herv. Nwe. Kerk
Oude Kerk 8.30 u. ds. d.
W. Koelman. HD, Groen v. Prinster-
Speelman. 7 u: ds. Baas. RK Kerk
Agathakerk (zat. 7 u.) zo. 8, 10 en
11.30 u. Poelpolder r"
u., Engelbew. 2
11 en 5.45 u.,
i. 8.80. 10.80. 12 en 630 u.
Nieuwkoop Herv. 930 u. ds. Lal-
eman. 6.30 u. dhr. J Goedhart. Ge-
.ef. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds Heiner.
Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des
Woords. 2.15 n ds. v.d. Ent. RK Kerk
zat. 7 u.) 730. 9, 10.45 en 7 u.
Xleuwveen Herv. 9.30 u. dr. Halts-
uu, 6J) u. ds. Kaal, Geref. Kerk 9.30
Niel, 5 u. ds
(Bethelkerk). 9.30
ia, 5 u. dr. Damsmai
Agtereek, RK Kerk (za.
Kerkelijke stand
Hervormde kerk: Beroepen te Wil-
nis J. den Dikken te Benthuizen;
aangenomen naar Barneveld G. S. A.
de Knegt te Kesteren, die heeft be
dankt voor Zwartebroek, Alblasser-
dam, Veenendaal. Woudenberg en
Nieuw-Lekkecland.
Voor ds. J. T. Wièrsma te Was
senaar was het de treurigste erva
ring op het punt om niet meer deel
t enemen aan 'n kerkdienst, dat een
gemeentelid zich een hond had aan
geschaft. Hij vertelt er vandaag over
in "Gemeentenieuws". De aanschaf
fing van het diertje zou geen botsing
van verantwoordelijkheden hebben
opgeleverd, ware het niet dat het
om 10.15 uur precies moest worden
uitgelaten. "Daar sta je dan voor de
levensgrote keus met misschien ge
volgen tot in verre geslachten: Chris
tus en Zijn gemeente of het hondje
met zijn ritme". Hoe reageer je als
een "belijdend" lid je de mededeling
doet dat gekozen is voor het diertje?
"Deze ervaring was te grotesk om
niet met stomheid geslagen te zijn.
Nu, jaren later, kan ik erom lachen,
tegelijk met een schrynend gevoel
in mijn binnenste. Want de keus voor
het hondje heeft er uiteindelyk toe
geleid, dat men voor de kerk be
dankt heeft". De maandelijkse
oecumenische zondagavonddienst (8
tot 9 uur) in de kapel van Rijn
stroom (Martha-Stichting), Raad
huisstraat 44 Alphen aan den Ryn,
staat ditmaal onder leiding van de
voorzitter van de Alphense Raad van
Kerken, pastoor F. Wüst. De Am
sterdamse organist Jan Raas heeft
het 25ste orgelconcours in Haarlem
(Bavo) gewonnen. In Gelderland
is de stichting Oude Gelderse Ker
ken opgericht (in navolging van Gro
ningen en Friesland). De stichting
gaat kerkelyke gemeenten bystaan in
hun pogingen oude kerken in stand
te houden. Het adres is: postbus 19
Dieren. "De structuur van een
kille, op wedijver gebouwde, door
feiten gedreven samenleving is een
hoofdoorzaak van de fantastische
groei van de charismatische vernieu
wingsbeweging in de wereld", aldus
pater Donald' Gelpi, directeur van
het instituut voor spiritualiteit aan
de school voor theologie van de Je
zuïeten in Berkeley, Californië.
De synode van de Anglikaanse Kerk
van Engeland heeft besloten, haar
morele steun te geven aan een voor
stel in het parlement om de abor
tuswetgeving in te perken.
Rommeltje
In het pas verschenen Zo
mernummer van het evange
lisatieblad Elisabethbode, dat
in Lochem wordt gemaakt,
geeft "Raadsman" zijn lezers
bij het begin van de vakantie
de gedachte mee, dat het ge
loof in God als de schepper
van de natuur in ieder geval
betekent, dat die natuur niet
van ons is.
Wij mogen het bestaande
door onze technische vaar
digheid wel nieuwe vorn
geven, maar we mogen er niet
alles mee doen wat ons goed
dunkt. Het is alsof zich uit al
onze prestaties een macht
ontwikkelt, die een eigen weg
gaat en ons in verdrukking
brengt. Wij vallen terug in de
angst. Angst voor een tech
niek die in een catastrofe
kan eindigen.
Wij zijn verantwoording
schuldig. De technische mens
verminkt de natuur. Hij
zoekt er wel recreatie in,
maar zonder de bedoeling om
daarmee tot een bevrijdend
contact met de natuur te ko
men. Het resultaat van zijn
inspanning is niet ontspan
ning geworden, maar het zoe
ken naar steeds sterkere
prikkels om de zelfs in zijn
vakantie dreigende verveling
te ontgaan.
Stranden en bossen vormen
het decor van zijn amuse
ment en als de avond valt,
kan men aan de. achtergeble
ven rommel zien hoe noncha
lant hij met de natuur om
gaat. Ook gelovigen maken er
dikwijls maar een rommeltje
van.
Ik zou wel willen, zo besuit
de raadsman, dat u in uw
tent of caravan, op het
strand of in het bos eens
praatte over onze verant
woordelijkheid voor de na
tuur.