'ONZE KARDINAAL' MORGEN 75 JAAR Film met ruimte voor meditatie «-IU4IJ.IHUJJ» Invloed tot ver over de grenzen ssKrttyra-fdTs brcr^rnTtmgr- tBet „Eurofest 1975" in Brussel wekt bij kerken gemengde gevoelens Jonathan Livingston Seagull: VRIJDAG 4 JULI 1975 Niemand is onmisbaar, ook kardinaal Alfrink niet, hoewel men het tegendeel zo langzamerhand bijna moet gaan gelo ven. Vooruitlopend op de dag, dat de kardinaal 75 jaar wordt dat is zaterdag heeft vrijwel een ieder zich gehaast te verklaren, dat de kardinaal in het turbulente katholieke Nederland niet gemist kan worden. Een enkeling hield het hoofd koel en was van mening, dat ook de kardinaal recht had op een rustige oudte dag. De kardinaal blijft, voorlopig. Hij heeft geen gebruik gemaakt van het verzoek aan de Paus om ter gelegenheid van zijn 75-ste verjaardag met pen sioen te mogen gaan. De kardinaal weet als geen an der, dat voor dit katholiek Nederland „Rome" nog geen opvolger heeft kunnen vinden. Natuurlijk heeft men in Rome tijd genoeg gehad; i weet al jaren dat de Kardinaal ze positie vindt hij overigens wel, tijdens het Tweede Vaticaans Con- wil opvallen. Hij stelt dan ook geen dat hij voorzichtig moet optreden. Hij cilie voor het wereldforum van de enkele prijs op vol ornaat en was de laat zich dan ook niet of nauwelijks kathokiske kerk op de voorgrond uit achter welke "partij" hij staat, trad, in de Nederlandse kerkprovin- hoewel het voor Insiders duidelijk is, cie met kop Door Theo Kroon =„ii R katho- kers,)' 016 BewK>n m het ™art gmg kardinaal de spil is liek Nederland draait. De man, die met zijn prestige de zaak nog beetje in de hand houdt geval als om trouw aan "Rome". Men stelt Kn-na—Jn- I4UU1CU lilOttUt/ 11CU1 XiU I11C0 UCpHaiU de benoeming van een opvolger daar- populair MJ het grote publiek. Het lopen. Maar hij is tevens cie behept is met een nare stem, ?n ieder «ff, wordt geaccentueerd door het ft it dat hij slist, rots staat als het gaat om toch maar even uit, omdat zijds waarschijnlijk geen geschikte voorhanden is, en anderzijds aandoet schouders boven zijn sympathie opbrengt medebisschoppen uitstak en op het voor de progressieven dan voor de pastoraal concilie "heer en meester" conservatieven. Alle partijen vragen hem overigens hen gelijk te geven. Dat soort gesprekken voeren ver eist diplomatie en tactiek, koel- priesterfeest augustus vorig Jaar door heid en behoedzaamheid, nuch terheid en gevatheid, humor ernst, intelligentie er Allemaal voorwaarden kardinaal voldoet. En hij weet dat ©m katholiek Nederland niet derde male te doen opschrikken. Al met al: katholiek Nederland kan voorlopig gerust zijn. Maar waarom is de kardinaal dan eigenlijk onmis baar? Korter gezegd: wie is hij? Bernard Johannes kardinaal Al- „r_ - ïtES 'er eigmischappen man, die op niet zo sympathiek die afstand schept zodoende autoriteit lijkt. Dat doet overigens niets af aan het grote res pect, die hij vrijwel bij alle katholie ken en niet katholieken afdwingt, de grote genegenheid, die les wat hij zegt zowel door "links" als door "rechts" op wordt gewogen, wordt bevonden. Hij weet dat en het lijkt wel of hij er soms behagen in schept om daar om telkens nuanceringen aan te "enerzijds, under- zijn Nijkerk. Op het klein-seminarie rn mrzin,7at"hi'l zijds". Zelf wijt hij dat wetenschappelijk verleden. Hij Voor h"enT'hTwei hapert vaak "ewust, om nog zorg- voor nen is nij wei nard beschikte over een uitzonder- thi k „7jpht. lijk stel hersens, en het verbaasde dan ook niemand, dat hij in alle vakken het beste was. Natuurlijk moest hij dan ook na zijn priester wijding in 1924 verder studeren. Dat gebeurde aan de universiteiten de regering dan ook werd onder scheiden met de hoogste Nederlandse belezenheid onderscheiding, het Grootkruis in Orde van de Nederlandse Leeuw. >or zijn belangrijke rol tijdens hem gekeken wordt. Dat al- het Tweede Vaticaans Concilie als de leiders van de vernieu- goudschaaltje wingsgezinden" aldus premier Den vaak te licht Uyl tijdens de huldiging. Het maak te naar de mening van de regering de kardinaal tot een uitzonderlijke figuur, en "u bent daardoor de on betwiste leider van de Nederlandse kerkprovincie geworden". Wegens zijn rol in de vernieu wing van de Kerk, zijn verdiensten voor de vrede als internationaal voorzitter van Pax Christi en zijn misver- IKOR-tv gaat een serie van twaalf Drogramma's uitzenden over het politieke, sociale en godsdien stige leven van de besschavingen waarbinnen het oud-testamentische jodendom en het eerste christendom zich hebben ontplooid. Het eerste deel, getiteld "Zoals twee elkaar aanzien", wordt op vrijdag 11 juli uitgezonden over Nederland 2, van vijf voor 11 tot vijf voor half 12 (in kleur). In de opzet van de serie is ernaar gestreefd, de laatste resul taten van het historisch en archeo logisch onderzoek in het Midden- Oosten te combineren met het theo logisch denken over de Joodse wor tels van het christendom. MeJ. Patricia Sekhuis berichtte ons, dat er nu in Leiden een adres bestaat, waar belangstellenden in lichtingen kunnen krijgen over de "Unified Family", de in 1954 door de Koreaan Sun Myung Moon opge richte Unification Church. Dat adres is Herengracht 51, telefoon 44853. Het centrum van U.F. is huize Glo- ry, Friendly Road 1 Bergen aan Zee, telefoon 02208 - 3741. Om de veertien dagen is daar een weekein de voor belangstellenden ook het komende weekeind. Belangstellenden in deze omgeving kunnen zich elke donderdagavond om 8 uur bij mej. Sekhuis aanmelden. Zij kunnen dan ook nadere informatie krijgen over de uitgangspunten en beginselen van de U.F. Het programma van zo'n weekeinde ziet er zo uit: lezingen, muziek, zang, sport, kampvuur op het strand, discussie en dia's. Kerkelijke stand: Hervormde kerk - beroepen te Drogeham W. Tijink, kandidaat te Hoogkerk. Toegelaten tot de evangeliebediening J. van Giessen-van der Velden, Prins Hen driklaan 41 Utrecht, H.J. Ekker, Laan van de Vrijheid 23 Gronin gen, G.J. Ros, Nederlandlaan 1 IJs- selstein, en A.W. Berkhof, Alberda- plantsoen 79 Voorschoten. Zij stel len zich alle vier beroepbaar, alleen kandidaat Ekker per 1 september. Rome en Jeruzalem. Na zijn promo- kardinaal verantwoordelijk v de moderne Nederlandse katholieke kerk. Vóór alles de dialoog De kardinaal is niet autoritair. Hij is ernstig en zich van zijn positie wel bewust. Hü voelt zich als plomatieke antwoorden, vaak ook rug nietszeggende antwoorden, althans wereldkerk in het algemeen en voor zo komen ze over. Hij heeft in de af- ïaar Nederland te- de Nederlandse kerkprovincie in gelopen jaren nogal de slechte erva- korte periode als het bijzonder. Hij weet en beseft als ring opgedaan, dat niet goed wordt doctoraat in de theologie i versiteit van Yale (Connecticut, V.S) ontvangen. Wij willen graag ons artikel besluiten met de letterlijke tekst van de bul, omdat deze zo dui delijk aangeeft, waarom de kardinaal zo'n uitzonderlijke figuur is. "Na u jaren te hebben gewijd de wetenschap, als geleerde kapelaan in Maarssen - professor te geen ander, dat hij staat tussen de gepubliceerd wat hij heeft gezegd. De z.ls docent, werd u de leider l de worden aan het groot-s Rijsenburg. In 1945 werd hij be noemd tot hoogleraar in Nijmegen. Tn 1960 werd hij tenslotte tot kar dinaal benoemd. Gewoon in het zwart behoudende Romeinse curieën het kardinaal heeft daar grote moeite kathoüeke kerk in Nederland, die vooral in de ogen van "Rome" - mee, omdat dan vaak een vertekend progressieve katholieke Nederland, beeld wordt gegeven en men vaak op en daarin dan weer tussen de con- geschroefd en overtrokken schrijft servatieven (behoudenden) en pro- over de excessen, die zich in Neder- gressieven (vooruitstrevenden), tus- land voordoen en hebben voorge- bv. pater Kotte en pater Een verantwoord portret schrijven Kilsdonk. Deze vrijwel onverzoenlijk kardinaal Alfrink is bijna ke groeperingen - de rapporten voorging in haar prominente rol van vernieuwing en hervorming op het tweede Vaticaans Concilie. In de kerk, ja, in de hele wereld heeft uw invloed zich krachtig doen voe len. De Nederlandse Hervormde Kerk spreekt over u als "onze kardinaal". zijn uitermate grote scherpzinnig- Uw profetisch ambt is de ondoenlijke zaak. Hij is dermate de commissie puriformiteit hebben heid en zijn verrassende gevatheid, grenzen bij elkaar te brengen, dat enigs- Zijn uitzonderlijke begaafdheid gaat toen enkele echte vriend nie- behoorlijk gesprek mand in zijn hart kijken. Toch gen wij het erop... De kardinaal is eigenlijk a- wordt, zou hem in hoge mate welkom :ijn. Voor alles: het gesprek, de dialoog. gepaard met een enorme belezen heid en werklust. Hij wil nu een maal goed op de hoogte zijn van de zaken, waarvan verlangd mag warden dat hij het weet. Het was vredesbeweging werd. De universi teit van Yale is er trots op u, een trouw dienaar van God zowel in Zijn kerk als in Zijn wereld, de graad van doctor in de theologie te verlenen". Voor de Belgische hoofdstad staat bet internationale jongerencongres "Eurofest 1975" met de bijbehoren de Billy Graham-campagne voor de deur. Het zal zich van 24 juli tot 3 augustus afspelen in de Eeuwfeest paleizen en het Heizel-stadion. Er komen met betrekking tot dit evangelisatiegebeuren nogal wat kri tische geluiden los. Zo schrijft de redacteur Chris Vonck in het pro testantse tijdschrift "Op Vrije Voeten", dat Eurofest een Europese zaak van alle landen lijkt te wor den maar behalve van het gastland. De organisatoren verwachten 15.000 deelnemers. Het congres richt zich vooral op Jongeren van 16 tot 25 In het protestantse blad "De Stem' klok zeker vijftig jaai zegt ds. H. Eikelboom, evangelisatie- voor elk probleem predikant van de Geref. Kerk in of ten minste een Brussel, dat er heel veel in deze schikbaar. Dan is campagne is dat aanspreekt en be wondering verdient. Hij is onder de bijbelwoord be- :ït nog de vraag de politieke en sociale beteke- deze actie. Het evangelie indruk van zoveel organisatievermo- Iaat zich niet reduceren tot gen (niets wordt aan 't toeval over gelaten)moed en geloof. Maar draait de hele campagne ten slotte meedoen, niet om de nazorg? Graham is niet telijke inspraak, de doorslaggevende figuur, dat zijn komt panklaar i hem komen. Wie het gespreksmateriaal door neemt, kan zich niet aan de indruk onttrekken, aldus deze predikant, dat boodschap voor persoonlijk zieleheil. De kerken mogen in Eurofest wel hebben geer fei- Het programma n de overzijde van de oceaan op ons af, aldus ds. Eikel boom die een eigen inbreng zeer ge wenst had gevonden. Daar komt nog bij, dat de Belgische organisatoren nogal anti-kerkelijke in iruk i hier toch wel op een heel bepaalde ken. Zij zijn er doodsbang dat hun eigen hachje vechten gaat Jonathan Livingston Seagull zijn eigen weg. Neil Diamond, maker van de muziek hij de film. Hij Jonathan Livingston Seagull - Re gie: Hall Bartlett Muziek: Neil Diamond - Theater: Caméra (Ho- gewoerd) Je bent Je eigen gedachte. Door breek de ketens van je gedachten en je doorbreekt de ketens van je li chaam. En de weg naar perfectie (hoogste naastenliefde) ligt voor Je open. Dat is, heel summier, de strekking van "Jonathan Livingston Seagull", gemaakt naar het boek van Ri chard Bach. De boodschap die hij hierin doorgeeft, is niet nieuw. Het zelfde kan men terugvinden in de medidatie. Yoga en andere vormen van beschouwend bezig zijn. Het is een oude waarheid, opnieuw ver taald in een verhaal over Jonathan, de jonge zeemeeuw die niet wil gelo ven dat hij en zijn soortgenoten le ven alleen voor het-in-leven-blij- Jonathan begint zijn lange weg naar de perfectie en oefent zich in het vliegen. Hij ontdekt duizeling wekkende technieken, die voor ziln groep nieuw en dus onaanvaardbaar zijn: hij wordt uit de groep versto ten en wijdt zich dan helemaal aan het vliegen. Hij ziet andere landen en voelt zich gelukkig, tot hij dood- vriest in een besneeuwd bergland schap. Geen einde, want hij ontwaakt in een andere wereld, een ander ge- dachtenniveau. Daar krijgt hij een leermeester die hem de weg wijst naar de mystieke kracht om te vlie gen met de snelheid van een gedach te. En als Jonathan aan iets denkt, is hij er ook werkelijk, omdat hij die gedachte zelf is. Hiermee heeft hij de perfectie bereikt, want hij gaat - uit liefde - terug naar zijn oude groep. Hij wil dat alle zeemeeuwen loskomen uit de alledaagsheid die hen beperkt. De film Jonathan is moeilijk te beschrijven. Alles is in de vrije na tuur opgenomen, met de meeuwen die daar "voorradig" waren. Waar an deren zouden kunnen zeggen "lang, drakerig en saai", zeg ik: de film laat ruimte voor de meditatie, die nodig is om mee te kunnen gaan in de ge- dachtenwereld van Jonathan. Het is in elk geval duidelijk dat dit geen film is voor mensen die zich een avondje willen amuseren. Slechts een zeer select publiek zal de gang kunnen volgen en daarom is Jona than beslist geen kassucces. Ook niet door de muziek van Neil Dia mond, die door de geluidsappara tuur van Camera niet al te best door komt. In de vroege voorstelling van gisteravond waren er, mijzelf mee gerekend, vijftien toeschouwers. Dat is tekenend voor de hele film, en voor de betekenis ervan. Voor mij was Jonathan een zo goed mogelijke weergave van het boek dat ik al veel eerder ontdekt had. Hier en daar heb ik mij geïrri teerd aan de overdrevenheid van en kele gebeurtenissen, vooral door de muziek, maar de eentonigheid van de film, die niet-liefhebbers van het boek direct zou opvallen, heeft mij niet gestoord. ELISABETH TOLENAAR ADVERTENTIE Blijvers LUXOR "De twee missiona rissen", Bud Spencer en Terence Hill in de rol van twee priesters, die hun arme parochianen probe ren te helpen. LIDO "De terugkeer van de roze panter". Peter Sellers als de domme inspecteur Clouseau, cie echter zo hooghartig is, dat hij iedereen tegen zich in het harnas jaagt. STUDIO "You only live twi ce", James Bond doet het weer best. En de mooie vrouwjtes om ringen hem voor de zoveelste week. Terug in Leiden REX "Zeg maar ja tegen het leger", een vijftal vrolijke solda ten beleven de gekste avonturen. TRIANON "Pas op je tel len", kolderieke avonturen van Louis de Funès. BIJOU: "Ik zie het niet meer zitten", dag. 2.00, 7.30 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 14 Jaar. CAMERA: "Last tango in Paris", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 Jaar. CINEAC: "Walt Disney's teken filmparade" ,dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur. AL. CORSO: "De Knokmachine", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. DU MIDI: "M.A.S.H.", do. 8.15 uur, vr., za. en zo. 7.00 en 9.30 uur, ma., di. en woe. 8.15 uur. 14 jaar. Kindermatinee: "De vrolijke pi raten van het schateiland", dag. 2.00 uur. AL. EURO: "55 dagen in Peking", dag. 1.30 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. AL. 1.30 Kindermatinee CAMERA "de zotte /an Laurel en Hardy". REX "Pipo de clown". Nachtfi'lm« Goede films in andere steden "Frankenstein junior" (Mei Brooks), Calypso, Rotterdam. "De nachtportier" (Liliana Ca- vani), Calypso 2, Rotterdam. The Front page" (Jack Lemmon ?n Walter Matthau), Leidseplein- theater, Amsterdam. 'Ta femme aux bottes rouges" (Jean Luis Bunuel, met Catheri ne Deneuve), Cinétol, Amster dam. "Last tango in Paris" (Marlon Brando en Maria Schneider) Ca mera, Den Haag. Haagse bioscopen APOLLO: "Maak 'm soldaat," dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. AL. APOLLO 2: "De twee rissen", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 zo. ook 4.15 uur. 14 jaar. ASTA: "Frankenstein Jui dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. FLORA: "Meisjes voor het fijne werk", dag. 200, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 Jaar. KRITERION: "Ady Warhol" Dracula", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. METROPOLE: "Je leeft maar twee keer", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. ODEON: "The good, the bad and the ugly", dag. 8.45 en 9.30 uur. 18 Jaar. Kindermatinee: "Kuifje en de blauwe sinaasappel", dag. 1.45 en 4.15 uur. AL. OLYMPIA: '"te is een gekke ra re, dolle, dwaze wereld", dag. 2.00 en 8.00 uur. Al. PASSAGA: 'The return of the Pink Panter", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. AL. REX: "In de klauwen van de draak", dag. 730 en. 9.30 uur. 18 Jaar. Kindermatinee: "Pipo en de pi raten van toen", dag. 9.30, 11.30, I.30, 3.30 en 5.30 uur. zo. vanaf II.30 uur. AL. ROYAL'70: "Mr. Majestyk ma. en di. 2.15 en 8.00 uur, woe. 2.15 uur, vr., za. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. ROYAL: "Oog om oog", ma. en di. 2.15 en 8.00 pur, woe. 2.15 uur, do., vr. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. STUDIO: "Slipjes uit... daar ko men de Tirolers". clag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. STUDIO 2000: "Jonathan Living ston Seagull", dag. 7.00 en 930 uur do., vr., ma. en di. 2.00 uur. zo. 1.00 uur. AL. Kindermatinee"Asterix en Cleo patra". za. en woe. 2.00 uur. AL. DE UITKIJK: "Moord in de Oriënt Expres", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 13