Surinaamse kerken signaleren angst voor de toekomst 'Wreker' zwerft als een folkloristisch fenomeen door het noorden van Brazilië IN IERLAND IS HET MILIEU BELANGRIJKER DAN TOERISME "Periode Ruitenberg is gelukkig voorbij" Unified Family geen lid Raad van Kerken DINSDAG 1 JULI 1975 Beroep op het volk en zijn leiders De vreugde over Suriname's aanstaande onafhankelijkheid gaat bij velen gepaard met be zorgdheid, zo constateert het Su rinaamse Comité Christelijke Ker ken in een verklaring. In hun hart rijst de vraag: zijn wij er al len wel voldoende van doordron gen, dat die komende onafhanke lijkheid nu al een zware last op onze schouders legt? Immers, al dus de verklaring, ieder van ons zal gaan delen in de luister van de onafhankelijkheid, maar dan zullen wij ook samen moeten be zien of wij werkelijk bereid zijn moedig in te gaan op de proble men en moeilijkheden waar we voor staan. Het comité, dat het overlegorgaan Is van zes grote kerken en geloofs gemeenschappen, is ook zelf bezorgd. Die zorg richt zich niet op de on afhankelijkheid als zodanig. Surina me eist niet een recht op, dat hem niet toekomt. Het is zonder twijfel geroepen zijn plaats te gaan inne men onder de vrije zelfstandige naties aldus de verklairng. Het comité wijst echter op de noodzaak van een nieu we mentalitiet. Het signaleert onzekerhied over en zelfs angst voor de nieuwe nabije toe komst, die zich onder meer uiten in een niet afnemende trek naar Ne derland. Angst voor elkaar, als ge volg van de politieke machtsverhou dingen. Het comité heeft zorg waar het gaat om het functioneren van een werkelijke democratie in een zelfstandig Suriname. Raciale verschil len worden beklemtoond, er is ge brek aan eerbied voor de cultuur en voor de levensbeschouwing van an deren. Het Comité Christelijke Kerken vindt het nodig, deze dingen in alle duidelijkheid te zeggen. Dat mensen van nature door onzekerheid wor den bevangen als zij hun bestaan in eigen, handen nemen, is begrijpelijk, en te verkiezen boven oppervlakkig heid. Maar de nu heersende onze kerhied heeft bedenkelijke oorzaken, die ons met grote zorg vervullen, meent het comiibé. Pessimisme of gelatenheid zijn echter uit den bo- Suriname een huisje op het platteland. ze. Juist de vaste overtuiging dat wij in staat zijn deze oorzaken weg te nemen, geeft ons de kracht om vol vertrouwen te werken aan de toe komst van onze samenleving". Eigen tekort Het comité heeft bij dit alles ook zichzelf ©p het oog. Onderling zal er meer vertrouwen moeten komen, zegt het, de samenwerking zal intensie ver moeten worden en er zal meer ruimte moeten komen voor de dia loog met de andere grote godsdien sten. In het besef van eigen tekort doet het comité een beroep op het volk en zijn leiders om de medemens te beoordelen en te respecteren naar zijn mens-zijn en niet naar zijn af komst, om zich niet te laten leiden door groepsbelangen maar door het belang van het hele volk, om ieder van harte te laten delen in de naam 'Surinamer' die wij alten met vreug de en met ere mogen dragen. Op hen die betrokken zijn bij 'vor ming, voorlichting en onderwijs doet het comité een beroep om de ver scheidenheid van de eigen cultuur als een bron van rijkdom door te geven. Allen die voor de economie verantwoordelijk zijn wordit gevraagd eendrachtig te streven naar een menswaardig bestaan voor alle bur gers, in het bijzonder de armsten on der de armen. Ds. J. de Vreugd te Haaf ten, die het beroep van de hervormde ge meente Bodegraven heeft aangeno men, hoopt half september zijn in trede in deze gemeente te doen. Hij komt in de plaats van dr. Balke, die in mei naar Den Ham ging. Het Hendrik Kraemer Instituut te Oegstgeest, instituut van de Gere formeerde kerken en de Hervormde Kerk, voor de opleiding en vorming tot werkers in zending en werelddia - konaat, geeft van september 1975 tot mei 1976 om de 14 dagen van vrij dag 16.00 tot zaterdag 13.00 uui cursus over: "De uitdaging aa kerk van de 273de wereld1". De sus is vooral bestemd voor geïnteres seerde ouderejaarsstudenten (onge acht him studierichting), leraren godsdienstonderwijs, maatschappij leer enz. Behandeld wordt de proble matiek van de derde wereld; het gaat om drie soorten uitdaging: de politiek, te behandelen tegen de ach tergrond van de situatie in Latijns Amerika; het ontwikkelingsvraag stuk, tegen de achtergrond van de si tuatie van de kerken in Afrika, en de religies en pseudo-religies, tegen de achtergrond van de siltuatie in Zuid- Oost-Azië. Deze maand ver scheen het eerste nummer van AK- TIE, een uitgave van de Stichting Youth for Christ-Nederland, in een geheel nieuwe opzet. Men is overge stapt van het krantenformaat naar het 24 pagina's tellende magazine formaat. Hierdoor kon de redactio nele formule worden gewijzigd. Er verschijnen meer en kortere artike len met meer variatie. De doelstel ling bleef gelijk: jonge mensen in contact brengen met het evangelie. Het adres van Aktie is: Hoofdstraat 260 Driebergen. De 26-jarige Jac queline Tabick is tijdens een plechtig heid in de synagoge van de Liberaal Joodse Gemeente in Londen gewijd tot rabbijn, de eerste buiten de Ver enigde Staten, waar sinds 1972 al drie vrouwen deze functie hebben. Het Zuidafrikaanse Bijbelgenootschap heeft twee zwarte theologische me dewerkers ontslagen. Het betreft do minee T. S. Farisani, die als verta ler in dienst was, en ds A. M. Luv- himbe, die behalve vertaler ook pen ningmeester van het bijbelgenoot schap was. Beide medewerkers hebben ver klaard, dat (hun ontslag volkomen willekeurig is, maar waarschijnlijk is ingegeven door het feit, dat ze alle bei kontakten onderhouden met de Black People's Convention en het Christelijk Instituut van dr.Beyers Naudé. Van Oegstgeest naar Noordwijk OESTGEEST Kapelaan Th. Kloosterman van de rk parochie is per 1 september benoemd tot kape laan in Noordwijk-Binnen. Hij zal op 16 en 17 augustus afscheid nemen en op 13 september in Noordwijk worden geïnstalleerd. In deze Noordwijkse parochie is een pastoraal plan ogezet, dat ten doel heeft, tot een grotere spreiding van verantwoordelijkheid te komen. In een pastoraal team, dat elke veer tien dagen bijeenkomt, zitten vier pastores en vier leken. De benoe- mingsadviseur van het bisdom Rot terdam vroeg kapelaan Kloosterman, of hij wilde meehelpen dit pastora le plan verder van de grond te krij gen. Met 31 tegen 8 stemmen heeft de Raad van Kerken in New York de re ligieuze beweging van de "Unified Family" onder aanvoering van de Koreaan Sun Myung Moon het lid maatschap ontzegd. 'Unified family", die in ons land werkzaam is vanuit het voormalige Bio-vakantieoord in Bergen is bezig met een campagne aanvaard te worden door het Amerikaanse reli gieuze leven. De uitslag van de aan vrage van het lidmaatschap aan de raad werd als een testcase be schouwd. Volgens ds. Franklin Graham, di recteur voor beleidszaken van de raad van kerken, is er bezwaar te gen zowel de theologie als de werk wijze van moons beweging en haar beïnvloeding van jongeren. Het lid maatschap staat open voor kerken, die Jezus Christus aanvaarden als Heer en Heiland, en dat is, volgens de meerderheid van de bestuurders, niet het geval met de Unified Fami ly, waarbinnen de tendens bestaat Moon te beschouwen als een nieuwe messias. Aanmeldingen vrijzinnige omroep stromen binnen "Gaat u maar naar de VARA. ds. Ruitenberg. Wij voelen meer voor een vrijzinnige omroep, die geen kruiwagen met vrijzinnige kikkers is en wel degelijk een maatstaf bezit om onderscheid te kunnen maken tus sen echte en onechte vrijzinnigheid". Zo reageert dr. P.D. van Royen, redacteur van het principieel-vrij- zinnige blad "Zwingli", op een ar tikel van de van huis uit ook vrij- zinne ds. L.H. Ruitenberg in "Her vormd Nederland". Ds. Ruitenberg noemde in dit artikel de vrijzinnige omroep-in-oprichting een "ondine". HU ziet meer in een meedoen met het IKOR. Het vrijzinnig godsdien stig geloven is, aldus Ruitenberg, al tijd op Z'n sterkst geweest als het zich solidair verklaarde met anderen. De "principieel-vrijzinnigen" den ken daar heel anders over, getuige de scherpe aanval van dr. Van Royen op deze gedachtengang. Hij schrijft: "Ja, 1a. Dat was de opvatting van mannen als Ruitenberg, toen zq zich solidair verklaarden met orthodoxen, om een confessionele kerkorde erdoor te drukken. Zij offerden hun vrij-J zinnige beginselen op aan deze daritiet. Van deze solidaritiet, ofte wel blindheid voor de ware bedoelin gen der orthodoxie, hebben wij on ze bekomst. Ds. Ruitenberg blijkbaar nog piet. Hij gelooft nog in het IKOR. Ds. Ruitenberg beschouwt de Nederlandse vrijzinnigheid als een groep onverbetelpke individualisten. Sinds 1946 heeft de Zwingli-bond de maatstaf tussen echte en onechte vrijzinnigheid zonder moeite gehan teerd. Ruitenberg mistekent ons stre ven. Ds. Van Lunzen (mede-oprich ter van de principieel-vrijzinnige be weging) met zijn medestanders wil den van de vrUzinnigheid geen dog matisch streven maken met de bU dogmatisme behorende afscherming en agressiviteit, maar hij wilde be- ginseltrouw. Deze ontbrak in en na de tweede wereldoorlog bij de mees te vrijzinnige leidsleiden: kerkelijke eenheid ging hun boven vrijzinnige eensgezindheid. Tegen deze menta liteit protesteert "Zwingli". Ds. Ruitenberg behoort tot een voorbije periode van zogenaamde so lidaritiet met óndersdenkenden en van beginselverzaking. Deze periode heeft de Nederlandse vrijzinnigheid grote schade berokkend. Alles wat de vrijzinnige eenheid in verscheiden heid bevorderde, werd ondermijnd. Gelukkig is deze duistere periode ach ter de rug", aldus dr. Van Royen, die zijn schermutseling met ds. Rui tenberg nog maar een achterhoede gevecht noemt. Fonds- en kadervorming Verder meldt het blad "Zwingli", dat de aanmeldingen voor de vrijzin nige omroep-in-oprichting na de pers conferentie en de daarop volgende publiciteit, enige weken geleden binnestromen. In de zomer maanden wil het comité een lande lijke werfactie in het najaar voorbe reiden. Nu is het parool: fondsvor ming en kadervorming. Over het programma schrijft dr. Van Royen nog, dat de vrijzinnige omroep naast religieuze uitzendingen ook een taak zal hebben op het 'ter rein van de cultuur. "Terwijl de pro testantse orthodoxie altijd min of meer cultuurvijandig- is geweest en de rooms -katholieke kerk alleen 'èul- tuur toeliet onder het toezicht Van kerkelijke ambtsdragers, staat -het vrijzinnig protestantisme niet vijan dig of bevoogdend tegenoevr cultuur uitingen. De verzoening van cultuur en christendom is altijd een opdrapht van onze richting geweest. Wanneer een cultuuruiting evenwel immoreel dus in strijd met de goede zeden is. zal een vrijzinnig protestant verzet aantekenen. Al wat edel. goed en schoon Is, juichen wij toe". Wij citeerden "op nieuw dr. Van Royen. KERKELIJKE STAND: Herv. Kerk beroepen te Ede P. Mole naar Jaarsveld, die bedankte voor Wouterswoude, ber. te Op- en Nee- randel J. Vis Zijderveid, te Dantu- mawoude (part-time) .G. Wassenaar Haamstede, te Woudenberg G. de Knegt Kesteren, beroepen voor het Delta-ziekenhuis Poortugaal H.. J. Voors te Waddinxveen. RIO DE JANEIRO Door de kale vlakte van noordoostelijk Brazilië zwerft een gewapende jongeman, die met ijsloude nauwkeurigheid zijn vijanden doodt en herinneringen op roept aan de verloren tijden van het Braziliaanse banditisme. De man, die bekend staat als „de wreker", is de 24-jarige Vilmar Gaia, die getrouwd en vader van verschei dene kinderen is. Hij zou al 35 men sen hebben gedood sinds hij vier jaar geleden bij het verminkte lijk van zijn vermoorde vader zwoer wraak te zullen nemen. Geleidelijk aan is er 'n mythe rond óaai gegroeid ken nelijk gevoed door de bandiet zelf, terwijl hij zich in de ongebaande, met struikgewas begroeide gebieden ver borgen houdt voor de grote politie macht, die naar hem speurt. Hij kleedt zich altijd in het zwart, draagt zelfs 's nachts een donkere bril en heeft naar verluidt zelfs dodenwaken voor zijn slachtoffers bijgewoond. Buiten de steden rijdt hij altijd alleen, maar in de steden wordt hij vergezeld door twee of drie trawan ten, aldus berichten in de plaatselijke pers in Recife, de stad die het dichtst bij zijn actieterrein ligt. In liedjes wordt hij al bezongen als de zwer vende minstreel van het noordoosten. De plaatselijke pers noemt hem „de nieuwe Lampiao", een verwij zing naar de beroemdste Braziiaainse bandiet aller tijden Lampiao, de ko ning van de Cangaco (het struiken- land), wiens daden van verkrachting, moord en plundering ruim 40 Jaar geleden een onuitwisbare stempel heb ben gedrukt op de nationale folklore. Gaia is actief in hetzelfde gebied dat in de jaren '20 en '30 werd ge- terroriseed droo rLampia oen z'n ben de Cangaceiros. Lampiao kwam aan zijn einde toen hij in een hinderlaag van soldaten liep. Hij werd toen ver antwoordelijk geacht voor meer dan duizend moorden en duizenden ge vallen van verminking en verkrach ting. Zijn hoofd en dat van zijn maitresse Maria Bonita werden af gehakt en tot een paar Jaar geleden bewaard in een plaatselijk museum. Maar de legende van Lampiao leef de voort. Er werden liedjes, toneel stukken en films over hem gemaakt. Een film over Lampiao, „O Canga- ceiro", maakte de Braziliaanse film voor het eerst in het buitenland be- kau* Vilmar Gaia begon zijn „loopbaan" die leidde tot de legende van de nieu we Lampiao, in 1971 toen verscheide ne van zijn broers betrokken waren bij een conflict over de uitbetaling aan arbeiders, die werkten voor een hulpprogramma ter bestrijding van de droogte in het hoordoosten. De betaalmeester werd beschermd door twee politiemannen, die de arbeiders vernederd zouden hebben. Er volgde een schietpartij, waarbij de twee po litiemannen werden gedood. De ge broeders Gaia vluchtten. De geschiedenis van het noordoos ten, te vergelijken met het Wilde Westen van de VS, i svol van ja- milievetes, en de familie Gaia vorm de daarop geen uitzondering. De fa milie werd meedogenloos vervolgd en zes maanden later werd het hoofd van de familie, Joao Batista, in een hinderlaag gedood. Terwijl het lijk van zijn vader nog warm was, zwoer Vilmar (die volgens sommige berich ten tot dan toe een politieverklikker was geweest) bloedig wraak te zullen nemen. Tot zijn slachtoffer behoren een politiecommissaris, de zoon van een ex-bandiet, en soldaten, die Vil mar cerantwoordelijk achtte voor de moord op zijn vader, alsmede vele andere mensen die banden hadden m de politie. Plaatselijke boeren zijn bang voor hem, maar spreken toch vol waar dering over zijn moed en zijn feilloos schot. Gezien het verwarrende beeld van familievetes in dit gebied, ver schillen de plaatselijke kranten van mening over zijn ware motieven. tussen de diverse families die tot de dood van zijn vader zouden hebben bijegdragen. Volgens andere is het 'n heropleving van het „Cangaceirismo", het banditisme van het noordoosten. Een plaatselijke politiechef, die on langs uit zijn functie werd gezet om dat hij het banditisme niet in toom kon houden, beweert dan Vüma reen huurmoordenaar is, die moorden pléegt voor bedragen gaande van 200 tot 50.000 cruzeiros afhankelijk van de waarde van het slachtoffer. DUBLIN (ANP) Er gaan ie der jaar meer Nederlanders met va kantie naar Ierland: vorig jaar wa ren het er 25.000 en iedere Neder lander brengt Ierland vierhonderd gulden in het laatje. Het bezoek van de Nederlanders aan dit land gaat met sprongen omhoog: 1972: 15.000; 1973: 20.000; 1974: 25.000, waaruit blijkt dat energiecrisis noch recessie een spaak in het wiel heeft kunnen steken. Bovendien zijn de Ieren erg blij met de Nederlanders, die bij de Ier se gastheren zeer goed staan aange schreven ;een mening, die niet alleen komt uit de mond van de functio narissen, die het toerisme naar hun land moeten bevorderen, maar die men ook hoort in gesprekken met de bewoners in dit land. De revenuen uit het Nederlands toeristenbezoek hebben in 1972 onge veer 5,3 miljoen gulden bedragen, al dus de officiële cijfers. In 1973 was dit bedrag opgelopen tot ongeveer 5,6 miljoen en het afgelopen Jaar was het weer hoger: volgens de voor lopige cijfers bijna tien miljoen gul den. In totaal hebben vorig jaar on geveer 400.000 buitenlanders hun va kantie in Ierland doorgebracht met als koplopers de Britten en de Ame rikanen. Van de laatsten willen ve len wel eens zien waar nu precies hun Ierse voorouders hebben ge woond. Door de bank genomen komt 73 procent van de Nederlanders, dat naar Ierland gaat, om vakantie te houden: 27 procent komt er om za ken te doen; drie procent bezoekt vrienden; negen procent familiele den en ook nog eens negen procent gaat er studeren. Aldus hebben ver tegenwoordigers van de „Irish Tou rist Board" verklaard. De meeste vakantiegangers komen in de zomermaanden bij uitstek: juli en augustus, maar wie met de hotel eigenaren spreekt hoort dat dit be zoek niet rendabel is. Als de hotels ook in mei en september een goede bezetting zouden hebben dan zag de zaak er heel wat beter uit. Maar dit komt ook omdat veel Nederlanders geen hotel zoeken, wanneer zij naar Ierland gaan. Het logeren op boer derijen bijv. begint in de belangstel ling te komen. De kamers, waar de gasten verblijven, zijn vaak voor dit doel bijgebouwd of ingericht. Als men niet zou weten, dat men op een boer derij logeert; aan de kamer merkt men het beslist niet. Overigens ook voor kinderen een ideale manier van vakantie houden, zo wordt je voorge houden en met recht. Wie Ierland zegt, zegt vissen, maar op déze manier de zaak belichten is wat eenzijdig, aldus de vertegenwoor digers van de toeristenindustrie. Be cijferd is dat er zestig manieren zijn om Je vakantie door te brengen en vissen is daar één van. Wie ervan houdt, zoals veel Nederlanders: als je de Ieren mag geloven dan liggen in binnen- en buitenwateren zalmen, fo rellen en haaien voor het opschep pen. Een vorm van vakantiehouden door de Nederlanders, die bijzonder aanslaat is het rondtrekken met een van de 500 aanwezige huifkarren: een niet al te dure vakantiebeste ding. Als men met de eigen auto naar Ierland gaat is men op de veerboot aangewezen, hetgeen een extra aan slag op de portemonnee betekent, maar ook het vliegen op eigen ge legenheid valt niet mee. Het voordeligst is nog altijd een kant-en-klare reis en daarbij springt de voordelige kampeerreis in het oog. De Ieren geven het toe: een reis naar Ierland is geen reis naar Span je, maar zij voegen er meteen aan toe dit niet erg te vinden. Het laat ste wat de Ieren willen is, dat de toeristen en masse naar Ierland ko men. Men wil eigenlijk het land zo min mogelijk aanpassen aan de toe rist. Plannen voor series nieuwe ho tels heeft men dan ook niet en zelfs een aanvraag voor een kabelbaan er gens werd door de autoriteiten afge wezen. Het milieu gaat voor alles, zo betoogt men. Eveneens in trek zijn de tochten, die men met een gehuurde kruiser op de rivieren kan maken: ook hier voor worden vele Nederlandse vakan tiegangers geboekt en tochten tot honderden kilometers zijn mogelijk. Instructie bij het begin en hulp on derweg bij moeilijkheden zijn in de prijs inbegrepen. In Zuidwest Ierland is 25 procent van het logeerbeddenbestand in het Geïnspireerd door de grote voorliefde van de jeugd voor tioeedehands spulletjes ontwierp Rob Falk voor Maison De Kuiper deze bontmantel. De mantel is aan twee zijden te dragen mol met petit gris. land, dat drie miljoen inwoners heeft. Ook telt men daar 55 stranden met alle mogelijkheden van dien. Een an dere vorm van vakantiehouden is het rondtrekken in een huurauto en dat is ook van tevoren in een arrange ment te regelen. Het linkshouden valt in Ierland erg mee. Het is er niet zo druk: in vergelijking tot ons land zelfs bijzonder rustig, aldus zij die zeggen het te weten. Er is veel in dit land mogelijk blijkt uit de verhalen van de Ieren, die je kunt ontmoeten een pub aandoet om je dorst te les sen. Als je het treft ontmoet je, zo als ons gebeurde, mensen die in spo ken geloven en je daarover de meest Hitchcock-achtige verhalen vertellen, waarbij duistere nachten en ketting- gerammel zelfs een rol spelen. Een land met vele mogelijkheden dus: men kan ook nog eenmaal per jaar deelnemen aan een limmerick- wedstrijd: uiteraard in Limmerick. En in tegenstelling tot vliegtuigloze tij den: het is geen „long way" meer naar Tipperary.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 8