Zeer fraaie uitvoering van Josquin Desprez 'CURSIEVE' IRONIE EN SATIRE Pointer Sisters: rustiger CARAVELLI TEN ONRECHTE NOG GEEN TOPPER Tweemaal pop uit verleden van Zijp Vioolconcert in D: nu perfecte 'dialoog' <Sb DONDERDAG 26 JUNI 1975 EXTRA PAGINA 19 üne fille aux yeux clairs Ca- ravelli CBS 80730. Duitsland heeft zijn James Last, België zijn Raymond Le- febre, Frankrijk z'n Paul Mau- riat, Spanje z'n Waldo de los Rios en Italië heeft Caravelli Nieuw op cle markt Op de platenmarkt zijn ook verschenen: Ruth is stranger than Richard Robert Wyatt, 89061 XOT; Fish Rising, Steve Hillage, Vir gin Records V 2031; 28 hits op accordeon Jan Gorissen, Ne gram. NAF 302, Charge Ro- setta Higtower, IAN Green, Lee Vamdervilt, Ariola 89028; In praise of Learning Henry Cow, Virgin Records V 2027; Blues Jubilee, Atlantic 60.095, SD 2-506; One Pitcher is worth thousand words. Hillman Hall Warner Bros BS 28 57, Parlia ment Chocolate, Casablanca records NBLP 7014. Dressed to kill, Kiss, Casablanca Records NBLP 7016; Southbound, Hody Axton A en M Records, AMLH 64510; Glory of the inner force Finch Negram, nr. 107; Got to get your own Reuben Wilson, Cadet Records CA 13; The Beau Brummels Warner Bros, BS 2842 - 0698; Showbizz Blues The Flash and Dance Band HOT 1-08; Greatest Hits The Whispers, Janus Records JXS 7013; Joe Stampley's Greatist hits, ABC records DOSD 2033; Funny how time slips away Marvel Felts ABC records DOSD 2025; Country music my way Shoji Tabuchi ABC DOSD 2022; Your my best friend Don Williams, ABC DOSD 2021. Yesterday's popscene Johnny and the Hurricanes C'ontempo 622103, Portrait of The Sandpipers A and M- records stereo 87 348 XBT. Het Jeugdsentiment tiert nog altijd welig op de Nederlandse platenmarkt. Daarvan ditmaal twee frappante voorbeelden. Al geruime tijd van het netvlies en uit de gehoororganen verdwe nen is de groep Johnny and the Hurricanes. Maar wiens jeugd jaren gelijke tred hielden met het ontstaan van VARA's Tijd voor Teenagers gepresenteerd door Herman Stok zal onuitwis bare herinneringen behou den aan een nummer als Roc king Goose. Want c!at nummer leidde toendertijd een uurtje ei gentijdse muziek in via een van de Hilversumse zenders, die toen niet zo „in" waren voor rock muziek. Johnny and the Hurricanes zijn een legende geworden. Hun sound gekenmerkt door een hoog piepend orgeltje en een schreeuwerige saxofoon heeft het heel lang volgehouden. Dat blijkt ook weer eens uit de num mers op de elpee in de serie „Yesterday's popscene" die stuk voor stuk een brok herinnering bevatten. Dat geldt in sterke ma te voor nummers als „You are my sunshine", „Jada", „Down Yonder", „Old smokie" en „San Antonio Rose". Voor de tieners wier zakgeld toen niet toerei kend was, nu misschien een ge legenheid om weer eens met nostalgie de diamant in de groe ven te plaatsen. Van een heel ander karakter was de muziek van The Sand pipers. Het gaat hier vooral om de romantische muziek met een duidelijke Spaanse inslag. Zoet gevooisde geluiden en melodieu ze songs waren het kenmerk van deze groep, die ook inmiddels zijn bijgezet in het museum van de Jare n vijftig en zes tig. Toch zorgden ook zij voor een belangrijke bijdrage aan het hitwezen. Want wie kent er niet nummers als Cuando Sali di Cuba en Guantanamera. Vooral de laatste is een wereld succes geworden dat nog steeds op het repertoire staat van tal loze bekende orkesten. Het „portrait" bevat naast deze suc cessen een groot aantal omge werkte hits uit die tijd zoals de Beatles-successen Michelle, And t love her, en Yesterday. Ver der staan er op de dubbelelpee evergreens als Pretty Flamingo, Born free, Love is blue, La Bam ba en Fly me to the moon. Hoe wel de Sandpipers in elf talen hebben gezongen is het meren deel op de dubbelaar in het Spaans. En dat kan in deze zo mermaanden beslist geen kwaad. B.v.L. voortgebracht. Want hij hoort zeker thuis in het rijtje van or kestleiders-arrangeurs, die de trend bepalen in de zogenaamde "easy listening-sector". Caravelli (foto) werd in 1930 in Venetië geboren en zijn broer begeleidde op de piano klassieke Italiaanse zangers over de gehele wereld. Na de Tweede Wereldoor log verhuisde de muzikale fami lie Caravelli naar Parijs waar Caravelli het conservatorium be zocht. De grote aantrekkings kracht ging echter uit naar jazz en varieté-muziek. De wens om zelf een groot or kest te leiden en van repertoire te voorzien ging in 1959 in New York in vervulling. Hij kwam daar in contact met Ray Ventura. Het resulteerde in een tweede ont moeting in Parijs waar de con tracten werden getekend. Op zijn platen probeert hij steeds de klankleu r van zijn magische violen te verbinden met het dansritme van deze tijd. In de loop der Jaren zijn er al veel schijven verschenen, die in ons land ondanks de redelijke verkoop toch nooit toppers zijn geworden. Ten onrechte want wat Caravelli in de groeven laat persen is muzikaal alleszins ver antwoord. Zoals ditmaal met een nummer als Une fille aux yeux clairs. Verder staat op deze nieuwe el pee „Je chante sous la pluie" uit de film „Singing in the rain". I can help, El Bimbo, Danse s'y en Caravelli's eigen compositie: Magnificent strings. Een titel die tegelijkertijd mijn oordeel plaat is. (tussen twee haakjes: op 30 juni Josquin Desprez: Missa Ave Maris Stella, four motets. None such, NON 32802. Josquin Desprez heeft zich in zijn tachtigjarig leven een enor me reputatie verworven. Hij werd geboren in de zuidelijke Neder landen, waar hij ook zijn laatste rustplaats vond, maar het groot ste deel van zijn leven bracht hij door in Italië en Frankrijk bij zowel kerkelijke als wereldlijke hoogwaardigheidsbekleders. Chauvinistisch als we zijn, re kenen we het werk van Josquin tot het Nederlandse cultuurbezit, hetgeen de muziekwereld intus sen wel de complete uitgave van zijn werk heeft opgeleverd, voor de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis verzorgd door Albert Smijers, later voortgezet door Willem Elders. Het is dan ook niet verwonder lijk, dat George Hunter en het University of Ilinois Chamber Choir voor hun Josquin-plaat voornamelijk van deze uitgave gebruik hebben gemaakt. Wel verwonderlijk en zeer verheugend is, dat op de hoes van deze None- such-plaat (een zgn. goedkoop merk-) een tamelijk uitgebreide bronvermelding te vinden is. Ook de uitstekende toelichting van Jos hua Rif kin is letterlijk voorbeel dig. Slechts de opnamedatum en het jaar van uitgave ontbreken, gegevens die we op boeken heel gewoon vinden. Ondanks een vrij late start om vat het werk van Josquin min stens 18 missen, 100 motetten en 75 wereldlijke composities. De Missa Ave Maris Stella stamt uit de periode, dat hij werkzaam was bij de pauselijke kapel (1486- 1494>. Als basismateriaal die een Mariahymne, die in elk deel terugkeert, al dan niet haast on herkenbaar gemaakt door versie ringen en canonische bewerkin gen. De compositorische eenheid wordt nog versterkt door de tangconstructie: Kyrie en Ag nus Dei beginnen identiek, het Gloria en Credo hebben dezelfde opbouw in een drie- en tweedeli ge maatsoort. Legde het traditionalisme van de mis-vorm Josquin nog zekere beperkingen op, in de motetten kon hij zijn vernieuwingsdrang de vrije loop laten. Een relatief vroeg werk als Tu solus, qui ga- cis mirabilia, getuigt reeds van zijn oorspronkelijkheid in het on verwacht citeren van Ockeghems D'ung aultre amer. Mittit ad virginem, een vier stemmig motet, bezit een zeldza me zeggingskracht door zijn hel derheid; veelvuldig zijn hier ou de Stemliggingen toegepast. Absa- lon fili mi is waarschijnlijk het beroemdste motet van Josquin, niet slechts door de afdalende kwinten in het Sed descendant, maar ook door het extreem lage toonbereik. Hier lopen echter de bronnen uiteen: op de plaat is de laagste noot Bes (editie Ost- hoff, geciteerd in het proef schrift van Elders), terwijl de Oxford History of music maar liefst G geeft. Het vijfstemmige Salve regina is opgebouwd rond een ostinato, ge- „CURSIEF in de herhaling" dubbelelpee met o.a. Gerad Cox, Frans Halsema, Luc Lutz, Simo- ne Rooskens, Herman van Run e.a. Philips 6677 02.6 Cursief begon in 1967 als sati risch radio-programma (van de KRO), de bedoeling was, aldus samensteller Gerard Hulshoff, dat het een proeftuin zou zijn voor een televisie-programma. Maar aan tv heeft het Cursief-team ve le jaren niet gewild. Het succes voor de radio was zo groot en het gebodene (pure tekst) ook zo volkomen afgestemd op dit me dium dat men huiverig was om de stap te wagen. Maar de tv wanhopig speurend naar elke nieuwe impuls begon steeds grotere druk uit te oefenen. En zo werd Cursief dan toch een on derdeel van het tv-programma De Van Speijckshow. De registratie ervan is uiterst sober gehouden, eigenlijk is het niet veel meer dan een „verbeelding" van het radioprogramma. Televisie is het zeker (nog) niet. En daar zal het toch naar toe moeten, want an ders kan het programma toch be ter bij de radio blijven. Alles bij elkaar heeft Cursief er zo'n honderd uitzendingen opzit ten. De samenstelling van redac tie en presentatieteam heeft door de jaren heen wel enige wijzi ging ondergaan. Van het eerste uur zijn o.a. nog over: het caba ret-genie Michel v. d. Plas, Si- mone Rooskens, Luc Lutz en Her man van Run. „CURSIEF in de herhaling" be vat „37 hoogtepunten" uit het re pertoire, „die niet actueel en toch leuk zijn". Er staan vele ijzer- sterke nummers op deze elpee, zo als „Voor een briefkaart op de eerste rang (later door Halsema en Cox in hun eigen cabaret- programma opgenomen). Och tendgymnastiek, Opa Cox, Dick van Rijn, Deutsche mit Paschen, De molenaar in het midden des lands en niet te vergeten Polleke. Erg mooi zijn ook de „Uitzendin gen van de overheid", al berust hun succes op een wat goedkope ondergrond. Er zijn ook enkele niet zo voerende nummers bij (Ballade van de fiets, de Actua liteitenshow, de Russische tolk), maaar de eindindruk is dat „CURSIEF in de herhaling" de fijnproevers van ironie en satire een groot brok genoegen ver schaft. R.P. ADVERTENTIE STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 071—24010 Connie Francis blaast aantal 'oer-hits' nieuw leven in Voor allen die de dertig nade ren of er al overheen zijn, is er opbeurend nieuws: Connie („Lipstick on your collar") Francis laat zich via een nieuwe elpee weer krachtig gelden. Nou Ja, nieuwde plaat zit volge- ramd met stokoude, niet tot haar repertoire behorende werkjes, die Connie met haar soms scher pe, soms smeltende stemgeluid nieuw leven poogt in te blazen. En dat gaat deze zangeres, wier loopbaan een aaneenschakeling van succcessen is (geweest), heel goed af. Connie stoft de volgen de nummers nog eens af: Swa- nee, Cuando Caliente El Sol, Milord, A Garden in the rain (het Four Aces succes uit de Ja ren vijftig), Plase don't talk about me when I'm gone, The Anniversary waltz, Tzena, Moon river. Stardust Mack the knife en nog een paar van die ever greens. R.P. Johannes Brahms: Vioolcon cert in D, opus 77, door Henryk Szeryng met het Concertgebouw Orkest o.l.v Bernard Haitink (Philips, stereo, 6500 530. Het vioolconcert in D behoort tot de meest gespeelde werken van Brahms. Dat is niet zo ver wonderlijk. Het is een stuk mu ziek vol schakering, wisselend van stemming, melodisch van grote schoonheid. Het heeft een grote toegankelijkheid. Bovendien heeft het solo-instrument niet het or kest weggedrukt; één van de hoogtepunten uit dit vioolcon cert is merkwaardigerwijze nog altijd de solo voor hobo uit het tweede deel. Deze opname met Henryk Sze ryng is één van de mooiste die ik ken van dit werk. Szeryng, de Poolse Mexicaan, is één van de grootste violisten van dit ogen blik. Hoewel bepaald niet meer één van de jongsten hij is te gen de zestig is de karakter trek die aan zijn spel het meeste opvalt, die van onstuimigheid. Een samengaan van emotiona liteit en Latijnse brille. Dit vioolconcert gaat in me nige uitvoering ten onder aan een zeker virtuoos geweld van de solist, waarbij dirigent en orkest zich dan plegen neer te leggen. In dit treffen van Szeryng en Hai tinks orkest is hiervan geen mo ment sprake. Het is geen alleen spraak van Szeryng, mmar duide lijk een dialoog, waarbij het overigens al heftig genoeg toegaat. Misschien is het middendeel muzikaal het innigste en meest doorleefde van het concert. Mij beviel in deze opname vooral het felle Allegro giocoso, waarmee het concert wordt besloten. Hier heet de viool polotseling geen viool meer maar "geige" en zweept Szeryng als een zigeunerprimas met gevoel voor humor zijn lui- Ruud Paauw Bram van Leeuwen Ron Harms Han Mulder Paul Wolfswinkel Paul de Tombe steraars steeds opnieuw op tot grote geestcJrift. Het is in dit verband nuttig om te noteren dat tot Szeryng's muzikale favorieten ook de dui velskunstenaar Niccoló Paganini behoort, van wie hij het derde vioolconcert aan de vergetelheid ontrukte. Brahms wordt nogal eens ver weten gevoelens en kleur te on derdrukken. In hoeverre hier de tamelijk vlakke levenswandel van de man op zijn werk wordt ge projecteerd, laat zich gissen. Ik ben het er in elk geval nooit mee eens geweest. De registratie van Szeryng en het Concertgebouw orkest biedt een nieuwe kans om met Brahms, de verlegen, maar intens levende kunstenaar kennis te maken. Zeer aan te bevelen. H.M. baseerd op de bekende Maria hymne, en hier gespeeld op een trombone, in twee elkaar afwis- seelnde toonsoorten. Hieromheen een schat aan motieven en mo tiefjes, op een ingewikkelde ma nier met elkaar verweven zonder afbreuk te doen aan de doorzich tigheid. De uitvoering van deze werken is over het algemeen zeer fraai, hoewel naar mijn smaak soms iets aan de gladde kant, met name in de motetten. Daar staat tegenover, dat Hunter met zijn koor een perfect evenwicht van stemmen heeft bereikt, en de vo calisten zich schijnbaar moeite loos door de partituur heen zin gen. De geluidskwaliteit en de persing van de plaat zijD voor treffelijk. RGH ADVERTENTIE Speciaalzaak grammofoonplaten J nlc. de tombe Lange Pieterskerkchoorsteeg 11 Leiden, telefoon 071 22184 The Eagles hoogvliegers in wereld country-rock Zonder enige restrictie kun nen de Amerikaanse Eagles worden bestempeld tot een van de beste, country-rock-formaties die in de popwereld' rondlopen. Zo loepzuiver zijn de vocalen en de fraaie harmony-zang van de heren, zo afgetekend is de muziek, dat zonder overdrijving gesteld kan worden dat de Eag les hoogvliegers zijn. De groep bereikt in ieder geval een peil dat de grenzen van mogelijkhe den van vele, vele andere for maties verre overschrijdt. Voor al sinds na de derde (gouden) LP On the Border die sterke gitarist Don Felder aan de vier mansformatie Frey, Meisner, Henley en Leadon is toege voegd. Met de komst van Fel der lijken de Eagles nog meer aan diepgang te hebben gewon nen. De gitaar van Felder leidt de Eagles in ieder geval naar zulke sterke nummers als To many hands en Visions, terwijl ook andere country-balladen en blues-grass nummers door zijn mandoline en gitaar-werk wor den „opgevuld". Sterke werkjes van de nieuweling zijn Lying' Eyes, Take it to the limit en I wish you peace. Het indruk wekkendste nummer is Yourney of the Sorcerer, als slot van kant 1. Een instrumentaal meester stukje van Bernie Leadon waarin de Eagles worden bege leid door een orkest. P.d.T. Dat The Pointer Sisters op hun retour zijn, is wat teveel ge zegd, dat ze geen opvallend wilde en perfect getimede nummers meer zingen, komt dichter bij de waarheid en dat ze vreselijk mu zikaal zijn en een groot gevoel voor humor hebben, staat als een paal boven water. De laatstverschenen elpee van de vier gezusters is een weinig op vallende, Ja bijna rustige schijf geworden met één prima uitschie ter: „Save the bones for Henry Jones", een oud nummer al, maar werkelijk schitterend bege leid door de klarinet van Jim Rothermel. The Sisters brengen op deze plaat als hommage aan Duke El lington een medley van zijn lied- Acht nummers, die het beluiste ren meer dan waard zijn, Juist omdat de wilde hai-en van de be ginperiode een beetje in een scheiding zijn gekamd. P.W.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 19