lk zie almaar meer Voorschoten
mensen vertrekken'
C/ RAPID \programma i
JUBILERENDE HERMAN VAN VEEN: Ondogmatisch
Rondje door de kamer
voorkomt tv-buikje
toegelicht
en gisteren i
ijn beroep als schrijver
is volkomen vernietigd'
Holland Festival besloten met eerlijkeMahler
TV morgen]
DINSDAG 24 JUNI 1975
DEN HAAG Het Holland Festi
val werd gisteravond besloten in het
Haagse Congresgebouw met een uit
voering van Mahlers Achtste symfo
nie. Om voor de leek aan deze me
dedeling enige kwantitatieve inhoud
te geven: het opsommen van alle
medewerkenden zou in dit blad een
ruimte beslaan, die overeenkomt
met de "lintjesregen".
Acht vokale solisten, acht koren
uit de Randstad, twee symfonie-or
kesten hadden met enige moeite hun
plaats gevonden in de Prins Willem-
Alexanderzaal; Jean Martinon stond
op een plankier, dat over een aan
tal zaalfauteuils was gebouwd. Dat
alles voor de "Symphonie der Tau-
Bend", of zoals Mahler zelf zei: een
"Botschaft der Liebe in liebloser
Zeit". Het eerste deel is gebaseerd
op de gregoriaanse pinksterhymne
Veni creator spiritus, het tweede be
rust op de slotscène uit Goethe's
Faust n. "Een werk van grootste
doorzichtigheid", schreef een criticus
na de première in 1910. Inderdaad
heeft Mahler het bijna onmogelijke
waar gemaakt; de luisteraar krijgt
bij voortduring de indruk, eerder
met kamermuziek te doen te heb
ben dan met massale klankexplo
sies. Zelden worden alle middelen tot
klank voortbrenging tegelijk ge
bruikt; het werk leent juist zijn
kracht aan de zeer gedifferentieer
de klankschilderingen met daarbij
de latent aanwezige mogelijkheid tot
machtige dynamische contrasten.
Ondanks de akoestisch minder gun
stige omstandigheden hebben de acht
koren, gecoördineerd door Jos Vran-
ken Jr. doorgaans goede prestaties
geleverd, culminerend in een waar
lijk superieur gezongen chorus mys
ticus. Met ere zij hier ook het Haag
se Knapenkoor van Marius Borstlap
vermeld. Van de zangsolisten wordt
veel gevergd, en Carole Farley, An
ne Elgar (sopranen), Carol Smith
(alt) en Robert Holl (bas) konden
niet dan met moeite aan de gestel
de eisen voldoen. De sopraan Hanne-
ke van Bork zong haar kleine partij
naar ieders voldoening. Stuart Bur
rows had een partij, die het volume
van een heldentenor eist, maar te
vens een toonomvang heeft die daar
ver buiten valt. In dit licht bezien,
was zijn vertolking zeker over
tuigend. Ruud van der Meer toonde
als bariton zijn internationale klas
se. Verder was daar de alt Jocelyn
Taillon: een krachtig, mooi timbre,
van hoog tot laag gelijkmatig, zo
dat mijn hoop op een tweede Ferrier
herleefd is.
Het "Utrechts Residentie-Symfonie
Orkest" versmolt onder de handen
van Jean Martinon tot een hechte
eenheid, met name in de strijkers.
De opvatting van Martinon laat zich
moeilijk omschrijven. Van een
"Franse" Mahler kan niet worden
gesproken, tenzij men de gepuncteer-
de koperbehandeling voldoende ken
merkend acht. Ik zou liever willen
spreken van een "eerlijke" Mahler,
vrij van toegevoegde romantiek en
pathos.
Wellicht tegen wil en dank heeft
het Residentie-Orkest letterlijk een
"oratio pro domo" gehouden: een
pleidooi voor een eigen huis, met een
echt concertorgel. Want het nu gebe
zigde elektronische onding produceer
de storende wanklanken. Niettemin
was dit concert een waardig besluit
van het Holland Festival en een niet
minder grootse opening van het In
ternationaal Koorfestival. Het ge
woonlijk nogal gereserveerde Haagse
publiek had er luide ovaties voor
RON HARMS
Ti orgelspel in
Herman van Veen lijkt ons nog altijd dait grote talent te zijn
wat we pas ontdekt hebben, maar een feit is wel dat Harle
kijn binnenkort tien jaar bestaat.
Een heus jubileum, waar Van Veen best een beetje mee wil
koketteren. Ten eerste is hij pas dertig, een leeftijd die een
jubileum nog leuk laat zijn. Daarbij vond Herman die tien
jaar alvast een handige kapstok" voor een nieuw program
ma. Hij heeft alles wat er in „zijn theater" is gebeurd op
een rijtje gezet en noemde het programma „En nooit weer-
met zijn geboortejaar als ondertitel: „1945
om
De serie voorstellingen die hij van
morgenavond tot en met zaterdag
en van 1 tot en met 5 juli
Scheveningse Circustheater zal ge- baat
ven, is de eerste in „de grote stad".
Overal elders in Nederland ging „En
nooit weerom" zo'n tachtig keer.
Herman van Veen: „geen try-outs.
gewoon: proberen".
„Het vreemde is", zegt Herman van
Veen, dat „En nooit weerom" de titel
was van een lied voor een nieuwe
langspeelplaat. Een lied dat de
lading moest dekken. De plaafr»
Herman van Veen („i!k denk veel
fer mezelf de laatste tijd") als
het Jubilaris. Hij relativeert bij voor-
,Je kunt natuurlijk van alles
en schrijven over een ander
of nieuw programma, maar er
gebeurt niets anders dan dat
een
deeltje uitkomt in
spannende serie „De
Avonturen van Herman van Veen".
Overstromingen Naar schat
ting 80.000 mensen hebben hun wo
ningen moeten verlaten wegens
inderdaad opgenomen, alles kwam overstromingen aan de beneden-
Aamzone. Duizenden tonnen levens
middelen worden naar de getrof
fen gebieden overgevlogen. In de
stad Manacapuru zouden 200 Jute-
telers, die uit hun huizen verdreven
zijn, dreigen met plundering van
de stad om aan voedsel te komen.
De helft van de jute-oogst van dit
jaar zou reeds vernietigd zijn.
In andere handen Een van de
oudste politieke en literaire kran
ten van Groot-Brittannië, de Spec
tator, is gisteren verkocht aan Hen
ry Keswick, een zakenman die di
recteur van een overzeese handels
maatschappij is geweest. Hij zou
voor het 147 jaar oude weekblad
slechts 30.000 pond sterling hebben
betaald. Keswick heeft tot hoofdre
dacteur met ingang van augustus
benoemd de 35-jarige Alexander
ling. t—tl XOCH nicer C XXCllAMfXA. „vvaa.
nodig zal ik In mijn teksten mijn Chancellor, televisieveralaggever m
op, behalve „En nooit weerom"
omdat het lied door de andere
nummers overbodig werd gemaakt.
Dat mijn programma dan toch naar
dat niet opgenomen lied heet... ach.,
tsja.. eh.. ik ben geboren in 1945,
zo'n geboorte, van mij dus, komt
nooit weerom, het was de enige
keer. Bovendien is het zo dat ons
bestaan niet anders is dan
vertrekken. En nooit weerom. Ik zie
almaar meer mensen vertrekken."
Van Veens vijfde theaterprogramma
in die bijna tien jaar. Hij: „alle
elementen uit vorige programma's
heb ik geselecteerd, gecombineerd en
waar nodig geaccentueerd. Het
publiek zal alles van Herman van
Veen kunnen herkennen dat men
wil herkennen".
Iets als een overzichtstentoonstel
ling. Of toch meer? Herman:
persoonlijke keuze, mijn stellingna-
me, heel duidelijk laten doorklinken.
Dat is een grote verandering met
vroeger".
VOETBAL
Voorbeeld: „Ook deze keer heb ik
weer een stuk sportgebeuren in het
programma gehaald. Nu geen
pingpongen of boksen, maar
natuurlijk voetbal. Dat grappen
met sport vond ik ooit vooral leuk
voor mezelf. Dat de mensen lachten
onderging ik als toevallig. Nu dat
voetbal, he. Daar is iets mee aan de
hand, het gaat fout met het voetbal.
Wat probeer ik te doen? De mensen
te laten huilen van het lachen, da's
een normaal streven, maar hun aan
het eind ineens iets als een knal te
verkopen. Boem, pats, er is niets
meer om te lachen".
Herman van Veen: 'Het gaat fout met het voetbal'.
Arnhem mag aan stadsbrug
blijven bouwen
ARNHEM (ANP) Arnhem hoeft
de bouw van de tweede stadsbrug
over de Rijn niet stop te zeten. Dit
bleek gisteren uit een arrest van het
Londen De vice-president van
de Britse vereniging van homeo-
phaten en osteophaten, Douglas
Drysdale, heeft eind vorige week
tijdens een conferentie ver
klaard dat teveel televisiekijken
hoe langer hoe meer rug-, buik
en beenklachten veroorzaakt.
Als men lange tijd onderuitge
zakt voor de tv zit krijgt men niet
alleen een tv-buikje maar ook
maagstoornissen, doordat de ver
teringsorganen en de maagspie
ren van het lange stilzitten scha
de ondervinden.
Mensen die toch de hele avond
voor de buis zitten zouden er goed
aan doen, om de drie kwartier een
rondje door de kamer te lopen.
VOORSCHOTEN Vijftig liefheb
bers waren gisteravond in de Dorps
kerk verenigd om naar het orgel
spel van Bernard Winsemius te luis
teren. Een zeer begaafde jongeman
van 21, die al vijf jaar geleden de
Pry's van Uitnemendheid kreeg.
Het is moeilijk uit te maken in
hoever de invalide tractuur van het
toch zo klankschone orgel de con
certgever heeft gehinderd. Daar
alles heen werd zijn meesterschap
voldoende duidelijk, dat wel. Maar
zijn opvatting lag mij in menig ge
val niet en ik meen dit ook te kun
nen verantwoorden.
Het was alles 18de eeuws wat het
orgel blies en later (op één uitzon
dering na) wat de klok sloeg. Mijn
indruk was, dat de organist door
gaans de typische barokcontras-
ten in kleur en beweging niet vol
doende uitbuitte en daardoor niet
zelden het ruimte-effect miste. Zijn
tekening van de figuren was eer
der robuust dan geraffineerd. Het
spel was vaak bepaald bloemrijk en
onbezorgd muzikaal bewegelijk en
ondogmatisch.
Winsemius verraste (hoewel niet
onaangenaam) met een opvallende,
nogal grillige fuga (in Bes) van
Franz Anton Hugl, hierna met de
Sonata in D van Franz Schnizer,
een werk met een, wat de het eer
ste en tweede deel betreft, van kor
te adem. Of deed de concertgever
met die stukjes maar alsof?
In Bachs zesde trio-sonate (in G)
converseerden de stemmen niet zo
rustig en sierlijk als te doen ge
bruikelijk; ze toonden een niet of
nauwelijks bedwongen levenslust.
Deze knappe, toch steeds zeer maat
vaste speler kan bij ogenblikken
uit de stijlband springen en de bloe
metjes buiten zetten, dan staat hy
kennelijk met vreugde in de vrij
heid.
Vier koraalbewerkingen van Bachs
leerling Johann Ludwig Krebs met
rococo-manier gefragmenteerde me-
lodiën waren, hoewel meer vrolijk
dan verfijnd voorgedragen, in hun
Arnhemse gerechtshof, waarin een moeilijke herkenbaarheid toch wel
vonnis van de rechtbank in Arnhem teveel van het goede,
werd bekrachtigd dat de eis van een Als beiaardier spreidde Winsemius
inwoner tot stopzetting van de bouw boven in de toren zijn grote vaardig-
afwees. beid en kunstenaarschap wijd en
zijd ten toon. Hy heeft niet voor
Deze Arnhemmer, de heer J. H. A. niets drie maal achter elkaar het
Boekhorst, eiste eerst in een kort {internationale beiaardconcours ge-
geding dat de bouw van de ruim hon-
JOHAN VAN WOLFSWINKEL
NEDERLAND I
1.8 45 Minimolen (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
•9.05 Boy dominic (NCRV)
19.30 Doris Day (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Wie was Hauser?, Amerikaanse spionage-
film (NCRV)
21.55 Hier en Nu (NCRV)
22.35 Vroomheid in hout en steen (NCRV)
22.50 Den Haag vandaag (NOS)
23.05 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Kortweg (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Beertje Colargol (VPRO)
19.15 Rock Concert (CPRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 All in the family (NOS)
20.45 Why we fight: De Negersoldaat, propagan
dafilm (VPRO)
21.25 Deux ou trois choses que je sais d'elle,
De VPRO zendt vanavond (19.15 uur. Nederland II)
weer een 'Rock Concert' uit. In de vierde aflevering van deze
door Don Kirschner geproduceerde serie een optreden van
Billy Preston en Al Wilson.
In de serie propagandafilms uit de Tweede Wereldoorlog
vanavond (20.45 uur, Nederland II) 'De neg er soldaat'In dit
uit 1944 daterende werkstuk wordt de negersoldaat verheer
lijkt en de schijn gewekt alsof de Amerikaanse geschiedenis
bijna uitsluitend uit voorbeeldige negerhelden, negergeleer-
den en negeropvoeders bestaat. Een gedramatiseerde do
cumentaire. die moest dienen om het gevoel van discriminatie
bij de negersoldaten weg te nemen.
Huisvrouwenprostitutie is allang geen fenomeen meer.
sinds moraalverschuiving. flatneurose en inflatie evemovele
stimulerende factoren zijn in een blijkbaar onstuitbaar pro
ces. De tegenwoordige krantenkolommen getuigen daarvan
met tientallen kleine, vaak verre van subtiel gestelde adver
tenties. Bijna tien jaar geleden maakte de progressieve
Franse cineast Jean-Luc Godard er al een film over met de
samenzweerderige titel Deux ou trois choses que je sais
d'elle.' Hij laat ze praten en filosoferen, vereenzaamde huis-
vrouwen in een Parijse Bijlmerwijk, die zich voor de afbeta
lingspremies van hun wasmachines, auto's en TV's in hun
trieste betonnen flatjes ter beschikking houden tegen schap
pelijke tarieven.
Een troosteloos beeld, door Godard opgehangen aan een
statistisch onderzoek in een weekblad, 'Le nouvel obser-
vateurdat schokkende resultaten vermeldde over het ver
val der zeden in de welvaartsstaat. Godard signaleert een
crisis in onze samenleving, waarbij hij tevens zijn politieke
geloofsbelijdenis via Vietnam, Auschwitz en Brecht aflegt.
Dat leidt tot vaak wat steriele scènes met veel betogende
dialogen, aangevuld met belerende commentaren van hem
zelf, die er doorheen gefluisterd worden.
Geen gemakkelijke film. die Godard in 1966 maakte, vrijwel
tegelijk met Made in USA', maar wel een ook nu nog door en
door eigentijdse. Marina Vlady speelt er de hoofdrol in, Anny
Duperey is haar vriendin. Op de foto Marina Vlady als liefde
verkopende huisvrouw in Godards film 'Deux ou trois choses
que je sais d'elle (vanavond op Ned. 2, 2125-22.50 uur).
derd miljoen gulden kostende brug
niet zou doorgaan, omdat voor het
betrokken gebied geen bestemmings
plan was vastgeseld. Hij verloor het
kort geding, alsook het beroep bij de De Stichting Teleac krijgt een
rechtbank. In het arrest overwoog nieuwe directeur. Wegens het be-
het hof, evenals de rechtbank, dat reiken van de pensioengerechtigde
de schade die stopzetting van de brug- leeftijd op 29 april 1967 van de hui-
bouw zou oplveren voor de gemeente dige directeur van de Stichting, de
en de burgerij niet opweegt tegen de heer A. A. Sterman, treedt op 1
belangen van de heer Boekhorst. Bo- augustus aanstaande de heer H. J.
vendien wees het hof erop dat al tien van Schalkwijk in dienst bij Teleac.
jaar geleden in een streekplan reke- Hij wordt 1 mei volgend jaar be-
Blinde Sartre
PARIJS De zaterdag 70 jaar ge
worden Franse filosoof en schrij
ver Jean-Paul Sartre kan niet
meer lezen en niet meer schrij
ven. In een vraaggesprek met het
weekblad "Observateur" zei hij
dat hij niet meer als schrijver
werkzaam kan zijn.
Aan zijn rechteroog is hij sedert
zijn derde Jaar vrijwel blind.
"Met mijn linkeroog zie ik nog
vaag vormen, licht en Lleuren,
maar voorwerpen en gezichten
kan ik niet meer precies onder
scheiden".
In het vraaggesprek zei hy dat zyn
beroep als schrijver volkomen
vernietigd was. "Ik kan intussen
nog spreken. Daarom zal mijn
volgende arbeid, als de televisie 'n
oplossing voor de financiering
vindt, een reeks uitzendingen zijn
waarin ik zal proberen over de 75
voorbije jaren van deze eeuw te
spreken".
Sartre verklaarde dat hij dat werk
tesamen met zijn levensgezellin
Simone de Beauvoir, Pierre Vic
tor en Philippe Gavi zal uitvoe
ren. "Zij hebben ook hum
DINSDAG 24 JUNI
Hilversum I
P.P.: 18.19 Uitz. van de Boeren Par
tij. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Echo.
18.50 (S) Lichte gram.muz. 19.00 (S)
Zin ln muziek: koorzang. 19.45 In-
het gezongen
radiostrip. 21.05 (S) Voor
eens: muziek en gesprekken. 21.45 (èT
Lichte zang met combo. 22.00 (S) In
't Leidse Bosje. 22.30 Nieuws. 22.40 Ra
diojournaal 22.50 (S) Vanavond iaat
Radio Mannenkoor. 14.15 (S) Close-un
15.30 Nieuws. 15.33 (S) Een uur na-
Overheidsvoorlichting. 17.20 Tekst
NCRV:
Hilversum II
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
7.20 (S) Dag woensdag. (8.00 Nieuws.
8.11 Dingen van de dag). 9.00 Ork.
Malando en zangsol. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Feest
der herdenking. 11.00 Nws. 11.03 Jazz
uit het Hist. Archief. 11.30 Spiegel van
goud
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II
18.00 Nieuws. 18.11 Radic
0.00 Nieuws. KRO: 20.05 Overweging.
Duitsland. 12.00 Rood
randje. VARA's verleden. 13.00 Nieuws.
de dag. 13.25 (S) Een
l Dingen
muziek. 22.50 1
bel-kalender. 23.20 Clavecimbel: klass.
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum III
NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10
Joost mag niet eten. VARA: 19.02 Drie
loopt achter: pop-rekonstruktie. 20.02
middagje Stoomradio. 16.00 Nieuws.
16.03 (S) Een god in haar schoot, ro
meins mysteriespel. 17.20 (S) Tea for
two. 17.35 Educatief programma. 17.55
Mededelingen.
Hilversum III
KRO: 7.02 (S) Scheer Je weg. 9.03
Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draalt op
12.03 (S) Drie tussen de mid-
pauzeprogramma.
DUITSE TV
smacht. 0.02 (S) Piet Wielin-
Alfred Lagarde. 2 02
amma voor de werkers m de ver-
verplegende beroepen. 4.02-
WOEXSDAG 25 JUNI
bijt-Soos. (7.30 Nieuws. 7.41-8.00 Ak-
tua. 8.30 Nieuws. 8 36 Gymnastiek voor
huisvrouw). 9.00 (S) Wegwezen.
WOENSDAG 25 JUNI
Duitsland I
VARA: 15.30 Chapl Chapo. 15.35
Shtnlche en de dode zwaan. Japanse
film. 16.25 Chapl Chapo. 1630 Lam
pionoptocht, Japanse dokumentalre.
17.35 Hans met de hoed. NOS: 18 25
Tour de France. 18.45 Minimolen. 18.55
Journaal. 19.05 Van gewest tot gewest.
Socutera: Vijf mlnutenfllm
gung. Duitse speelfilm. 22.15 Kllken
(S) Sphinx. 11.45 (S)
Café-chantant. 12.26 Meded.
13.45 (S) Omroep Kamerkoor
KRO/RRK19.30 Ken-
De TROS-omroeper maakte maan
dagavond opgetogen reclame voor de
reis naar Japan, speciaal georgani
seerd voor leden van deze omroep-
club. „Prachtige tempels, schitteren
de oude cultuur, tien dagen in super
de luxe hotels". Precies toen hij was
uitgesproken begon bij de KRO op
het andere net deel twee van de
Engelse documentaire „Het ver
schijnsel Japan". Ik weet natuurlijk
niet of er mensen zijn die zich na
het bekijken van dit programma
nog voor die reis willen aanmelden,
vmaar veel kunnen het er nooit zijn.
Japan als gruwelkamer anno 1975,
zo valt die film wel samen te
vatten. Zoals bekend heeft Japan,
sinds de atoombom in 1945 naar
beneden plofte, een gigantische
economische ontwikkeling doorge
maakt. De aandacht ging in deze
aflevering vooral uit naar de
nadelen die de grote sprong
voorwaarts heeft meegebracht. Het
land stikt van de elektronische en
elektrische apparatuur, in een krot
ergens in een achterbuurt regi
streerde de camera een kleurentele
visie, vier elektrische klokken, een
wasmachine, stereo-apparatuur en
een ventilator. Maar de wasmachine
loost op een open riool, en de
ventilator dient om de stank van de
naburige fabriek te verdrijven.
En zo ging het nog even door.
Mijnwerkers blijken wegwerparbei-
ders, die dertig gulden per maand
krijgen, nadat de mijnen gesloten
zijn. Kinderspeelplaatsen zijn on-
produktief, dus die zijn er niet. Er
sterven mensen van de honger.
Plastisch-chirurgen brengen aan de
lopende band maagdenvliezen aan,
en hollen wangen uit om de dames
een westers uiterlijk te geven. Er
zijn nog steeds mensen die sterven
als gevolg van de bom op Hirosjima,
en in Minamata zijn Japanners
overleden en werden achterlijke
kinderen geboren omdat de fabriek
kwikafval in een meer dumpte.
Bij deze overtuigende beelden stak
het commentaar hier en daar
ongunstig af. Ik weet niet of de
KRO of de Engelse makers van de
film verantwoordelijk zijn voor
schoolmeesterachtig gekeuvel in de
trant van „dat werken menswaardig
moet zijn, schijnen ze hier niet te
weten", en zangeres zonder naam-
achtige teksten als „wordt hier nog
waarde gehecht aan een traan, een
lach of de aanraking van een
mensenhand?"
Bij beelden van meisjes die zich bij
een plastisch-chirurg lieten behan
delen was het van „niemand vraagt
of zij gelukkig of ongelukkig zijn".
Dat is mij ook al in geen tijden
gevraagd, terwijl mijn neus toch ook
heel goed een kleine opknapbeurt
zou verdragen.
De TROS had weer een nieuwe
serie, dit keer over twee vrachtwa
genchauffeurs, de cowboys van onze
dagen. Die gaan nog een hoop
avonturen beleven langs de weg, is
ons verzekerd. Van deze eerste
aflevering was ik alles behalve
kapot. Een zwak verhaaltje met ren
bijna stuitende afloop: de verloofde
van een chauffeur die niet meer is
opgewassen tegen het alleen-zijn en
de verloving wil verbreken, krijgt
aan het slot als huwelijkscadeau een
cursus vrachtautorijden aangeboden
en volgt haar verse echtgenoot in de
wagen. „Movin* on" heet het geval,
binnenkort hoop ik er nog op terug
te komen.
Het is goed dat VARA's FC
Avondrood weer terugkeert in het
nieuwe seizoen. Op een maandag als
gisteren mis ik een spotrprogramma
waarin nog wat wordt nagepraat
over weekendgebeurtenissen. De 24
uursrace van Oss bijvoorbeeld.
Ook Wibo's Aktua liet dit onderwerp
maandagavond liggen. Daar had
men het druk met andere zaken,
zoals het in bossen achterlaten van
zielige huisdieren. Want het Is
tenslotte weer vakantietijd Een
dierenvriend sprak: „Een dier is
geen stoel of een mooie schemer
lamp". Wat zou ik daar nog aan
moeten toevoegen.
GERARD PAQUES
Hilversum 1
17.55-18.00 Journaal, i Regionaal pro-
;ramma: NDR: 9.30-10 00 Seaamstras-
18.00 Intern, trefpunt 18.30 Ak-
tuallteiten. 18.45 Zandmannetje 1855
Nordschau-magazlne. 19.26 Die Ueber-
lebenden der Mary Jane. film. 19 59
Programmaoverzlchi. WDR. 8.20-1145
Schooltelevisie. (9.30-10.00 Sesamstras-
se). 18.05 Hamburg Transit. 18.40 Ak-
tualltelten. 19.20 Graf Luckner. tv-se
rie). 20.00 Journaal en weerbericht.
20.16 Showprogramma. 21.15 Stcllen-
r-spel. 22.35-22 55 Jour-
weise Gl&ttels.
naai, kommentaar en weerbericht
Duitsland II
17.00 Journaal. 17.10 Kinderprogram-