fcUMlMli Christelijk Instituut het geweten van Zuid-Afrika nt kunt U niet missen, geen dag! 30 Geloof is anders dan keus voor socialisme DINSDAG 24 JUNI 1975 I Besmet-verklaring begin van diepgaande discussie De hervormde synode heeft zich voor de zoveelste keer beziggehouden met wat er gebeurt aan de zuidelijke punt van Afrika. We voelen ons met dat stuk van de wereld verbonden. Dat geldt zeker voor de oudere generaties, die nog weet heb- I ben van de strijd die daar eenmaal gestreden is tussen Engelsen d) en Boeren. Het komt nogal eens voor dat I ouderen zich afvragen of het nu wel nodig is dat de kerken in ons land zich keren tegen de Zuidafrikaanse j regering, of opmerken dat zij tegen het anti-racismefonds van de We- 1 reldraad van Kerken zijn, omdat dit financieel revolutionaire bewegingen steunt. Laten wij vooropstellen dat men i niet moet c'enken dat Zuid-Afrika een oase van rust is, en dat de men sen die er wonen, zich als in een paradijs voelen. Dat doen de blan ken niet, die leven op een hoog wel- I vaartspeil. Ze weten wel dat het zwarte nationalisme niet aan de grenzen van hun land zal ophouden, vooral niet nu de beschermende schil den van Angola en Mozambique bezig zijn weg te vallen, terwijl is te voor- zien dat dit ook met Rhodesië zo zal gebeuren. Het blanke deel van de Zuidafrikaanse bevolking leeft in vrees. Het zwarte deel, de overgrote meer derheid, moet leven en werken in een keurslijf van apartheidsbepalingen, die nog telkens worden vermeerderd. :N De ontrustbarende'toeneming van de I sectarische bewegingen (zo ongeveer 2.400) onder de zwarte bevolking is mede te wijten aan het feit dat zij kerkelijk vrij willen zijn van blanke overheersing. Een paar weken geleden konden we BjB het bericht lezen dat de synode van j» de zwarte Nederduits Gereformeerde H Kerk in Z-Afrika (een kerk die is voortgekomen uit het zendingswerk van de Nederduits Geref. Kerk blank) voor het eerst in haar be staan een zwarte voorzitter heeft ge kozen en heeft uitgesproken dat zij een zelfstandige kerk is om "onder eigen verantwoordelijkheid predikan ten aan te stellen, met inbegrip van blanke predikanten, die door de blanke Nederduits-gereformeerde Kerk ter beschikking worden ge steld". Zo'n bericht zegt heel wat meer over de verhoudingen die er in Z.-Afrika zijn dan alle verhalen over de dankbaarheid bij de zwarte I bevolking voor het feit dat zij het I economisch beter heeft dan haar zwarte broeders in andere Afrikaan se land'en. Het wachten moe Temidden van al die spanningen ln Z.-Afrika staat nu het Christe lijk Instituut van dr. C. F. Beyers Naudé. Het heeft zich van het be gin af gekeerd tegen de apartheids- wetten, en getracht te streven naar verzoening tussen de bevolkingsgroe pen. Het personeel in dienst van het Instituut is gelijk verdeeld over de drie bevolkingsgroepen, blanken, zwarten en kleurlingen. De hoofd zetel is in Johannesburg. Daar heeft Beyers Naudé de leiding. Er zijn ook kanoren te Durban en Kaapstad, waar respectievelijk een zwarte en een kleurling de leiding heeft. Hoewel het Chr. Instituut hoofdza kelijk door blanken is opgericht, hebben de kerken van zwarten en kleurlingen er steeds meer hun ver trouwen aan gegeven. Zelfs is het gelukt, het vertrouwen te winnen van sectarische groepen. Van het begin af heeft het instituut zich tegen alle geweld verklaard. We zeggen niet te veel wanneer wij het zien als het geweten van Z.-Afrika. Het geweten van de blanke kerken die er zich op hebben moeten bezin nen of hun houding, het staan ach ter de strenge apartheidspolitiek van de regering, wel de juiste is, gezien vanuit het Evangelie. Het is ook het geweten van de zwarte kerken en kleurlingenkerken, waar men al te goed weet hoezeer er steeds meer ver zet komt tegen de apartheid, en waar men het wachten moe is en geneigd is naar wapenen te grijpen. Gezien de successen van bevrij- dinsbewegingen elders in Afrika, is die geneigdheid alleen maar groter geworden. Men zou in Z.-Afrika dankbaar moeten zijn dat er zo'n Chr. Insti tuut is. Maar de blanke kerken heb ben er zich steeds meer tegen ge keerd. Zij hebben zich vastgebeten in de apartheid. De blanke Afrika ner kerken hebben zich tot nu toe royaal gesteld achter de maatrege len van de regering. De Engelstalige kerken, de rk kerk en enkele kleine re kerken hebben dat niet gedaan. Tegen de onbillijke maatregelen die genomen zijn in verband met het Chr. Instituut hebben de grote plan- ke kerken geen protest laten horen. Integendeel, zij hebben meegehol pen om het instituut te brandmer ken als een communistische organi- En nu is dan het Instituut een "besmette organisatie". Dit houdt allerlei beperkingen in. Financiële steun uit het buitenland mag niet meer. Gezien het feit dat een kwart van het budget uit het buitenland kwam. wordt het bestaan van het Instituut rechtstreeks aangetast. De bekende organist Piet van Egmond is een actie begonnen om het orgel van de Grote Kerk aan de Loolaan te Apeldoorn met een der de klavier uit te breiden. Het or gel dateert uit 1891. Naar het internationale Jonge- rencongres "Eurofest '75" in Brussel zal verhoudingsgewijs een grote vertegenwoordiging van Ierland ko men. Wat de aanmeldingen betreft nemen de Ieren de eerste plaats in. Nederland volgt als tweede, Duits land als derde en Engeland als vier de. "Eurofest '75" wordt van 24 juli t/m 2 augustus gehouden in de Brusselse Eeuwfeestpaleizen en het daarbij gelegen Heizel-Stadion. De meer dan 15.000 jongeren ko men naar Brussel voor bijbelonder richt, evangelisatietraining en on derling contact. Parallel met "Eu rofest '75" is er een campagne van de evangelist Billy Graham in het Heizel-Stadion. Van 25 juli t/m 2 augustus houdt hij elke avond om 8 uur «zaterdag en zondag om 4 uur 's middags) een meeting. Het Vatikaan maakt zich onge rust over de ontwikkelingen in Por tugal. Met het oog op de gespannen Dr. Beyers Naudé, directeur van het Chr. Instituut in Zuid- Afrika kreeg gisteren een telegram van 'Kerk en Vrede', de Nederlaiidse afdeling van International Felloiuship of Recon ciliation, ivaarin deze organisatie zegt zijn mening te delen dat de geweldloze revolutie vanuit het evangelie de juiste weg is en ivellicht ook de meest effectieve manier om een samenleving van gerechtigheid en vrede te verkrijgen. 'Weten ons solidair met uw strijd'. Ruime aftrek weest ovt Het zal nu de vraag zijn hoe de minister 1 blanke kerken reageren. We moeten niet denken dat er geen ongerust heid is onder hun lecen. Moet de regering het hoogste gezag zijn voor een kerk? Men bespeurt in Z.-Afri ka wel respect voor Beyers Naudé. Daarmee staat men ook voor de vraag, of de politiek van de regering instituut is wel de juiste is. Men houdt zich wel door degelijk bezig met de vragen die door man Chr. Instituut worden gelegd aan het hart van de kerken. De uitga ven van het Instituut vinden in Z. Afrika ruime aftrek en het feit dat, na het bekendworden van het be sluit om het Instituut te verklaren tot besmette organisatie, er een stroom van giften is binnengekomen, zegt ook wel iets. Maar het meest situatie heeft de paus uitdrukkelijk zijn solidariteit betuigd met de bis schoppen en de katholieken van Portugal. Bovendien heeft de nun tius in Lissabon, mgr. G. M. Sensi, opdracht gekregen de situatie te bespreken met president Costa-Co- mes en minister-president Casco Concalves. 9 Het Nederlands Katholiek Vak verbond handhaaft de K, ook al is het NKV er niet in geslaagd waar den te vinden die zo specifiek katho liek zijn, dat deze niet ook bij ande ren zijn te vinden. Aldus vice-voorzitter Frans van Ba kei in de KRO-radiorubriek 'Kruis punt' naar aanleiding van het con- cept-visieprogramma van het ver bond. Met dde geloofsdimensie houdt de katholieke vakbeweging zich niet meer uitdrukkelijk bezig, sinds het NKV het instituut van de geestelij ke adviseurs heeft afgeschaft. Een reden om de K te handhaven is dat het NKV behalve het groepsbe lang de radikale eisen propageert die het evangelie stelt aan het mense lijke gedrag. De Wereldraad van Kerken heeft zijn ruim 270 lid-kerken aandacht gevraagd voor de dreigende sluiting van de Lutherse Kerk in Chili. De lid-kerken worden aangespoord ui ting te geven aan hun steun aan de in gevaar verkerende kerk en haar in Duitsland geboren bisschop. De Spaans-sprekende Evangelisch- Lutherse Kerk in Chili is ontstaan uit Duitse zendingsarbeid, heeft nau we banden met de Westduitse pro testantse kerk en heeft ook een aan tal duitstalige gemeenten. Haar bis schop, Helmut Frenz, is, met de r.k. aartsbisschop in Santiago, een van de stuwende krachten achter de po gingen het lot van politieke gevan genen te verzachten. De oecumenische kloosterge meenschap van Taizé ln Frankrijk zet het vorig jaar begonnen jonge- renconcilie dit jaar voort van 30 Juni tot oktober. Elke week worden bijeenkomsten voor Jongeren ge houden. Op 17 augustus is er een "dag van het gehele volk Gods", die ook voor volwassenen bestemd is. KERKELIJKE STAND Hervormde kerk: beroepen te Noordhorn: E. Kempenaar te Wer kendam, te Groningen J. van 't Ende, te Stadskanaal, aangenomen naar Grootegast en Doezum, J. van Twist, kand., te Groningen, naar Bodegra ven J. de Vreugd te Haaf ten: be dankt voor: Kolderveen en Dinxter- veen, A Fox, kand. te Dieren Gereformeerde kerken: beroepen te Drachten: G. Oppedijk te Voorthui zen aangenomen naar Midden-Be- tuwe JA. van Netten te Leiderdorp. Christelijke Gereformeerde Ker ken: beroepen te Vlaardingen: B. te Romph te Naarden; bedankt voor Alemelo: J.J. de Jonge te Kampen 'Er is tegelijk verschil en overeenkomst tussen bevrijding en christelijk heil. Als men ze losmaakt van elkaar, ontstaat een zuiver geestelijke kerk, afwezig uit de geschiedenis van de mensen, maar stelt men ze gelijk, dan lost de kerk zich in de geschiedenis op. En dat is in strijd met het christendom.' dat er in het parlement r durend debat is ge- de maatregelen die de n justitie tegen het Insti tuut had genomen. Hoe meer maatregelen er worden genomen tegen het Instituut, des te meer zal het aanhangers krijgen, ze ker onder de zwarte bevolking. En des te meer zal de blanke bevolking een keuze moeten doen. Dat Chr. »or de regering een lees die ze op deze manier probeert weg te snijden. De blanke kerken zullen nu moeten zien of zij getrouw achter de rege ring blijven staan, of dat dit hen te De besmet-verklaring van het Chr. Instituut kan het begin zijn van een diepgaande discussie. Men is er meer mee bezig dan openlijk blijkt. S. J. M. HULSBERGEN Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Randburg-«Zuid-Afrika)J. van Vliet te Aagtekerke. Ook orgelreeks in Noordwijk Binnen NOORDWIJK De restauratie van het orgel in de gerestaureerde Grote Kerk te Noordwijk-Binnen komt tijdig klaar om er deze zomer nog een serie concerten op te kun nen geven. Het Noordwijkse orgel comité is dan ook na de heropening van de kerk enkele maanden gele den onmiddellijk begonnen met de voorbereiding van deze reeks. De concerten worden alle gege ven op vrijdagavond om 8 uur. Op 18 juli opent Feike Asma de serie. Op 25 juli speelt Klaas Jan Mulder, op 1 augustus Piet van Egmond, op 8 augustus Charles de Wolff en op 15 augustus besluit Feike Asma de reeks. Aldus de Franse bisschoppen in 'n publicatie onder de titel "De be vrijdingen van de mensen en het heil in Jezus Christus". De bisschoppen willen het christe lijk geloof niet gelijkstellen met een keuze voor het socialisme, omdat de boodschap van Christus meer in houdt dan alleen het aardse be staan. Zij geven toe, dat de politie ke keuze van de christen een lasti ge opgave is. Hij moet namelijk re kening houden met de volledige boodschap van het evangelie. Daar in wordt zowel de verhevenheid van God naar voren gebracht, die onze aarde werkelijkheid te boven gaat, als Zijn plaats in de geschiedenis van de mensheid. Het christendom wil voor God "een vrije ruimte" re serveren, waarin Hij ons tot Zijn kinderen kan maken, zonder dat wij proberen Hem te vereenzelvigen met onze inspanningen en strijd punten. Hetzelfde euvel Toegevend dat de kerk vaak de bevrijding van de mens in de weg heeft gestaan, vragen de bisschop pen zich af, of men de mens wel echt kan bevrijden, wanneer men de groei-economie niet afremt, die zowel de liberale als de collectivisti- sche maatschappij kenmerkt. Vol gens het document lijden kapitalis me en marxisme aan hetzelfde eu vel: de mens te uitsluitend te zien als producent en consument. Uitdrukkelijk verklaren de bis schoppen niet de bedoeling te heb ben politieke en sociale activiteiten af te remmen. Men moet mee zoe ken naar een echte democratie, zonder overheersing door links of rechts. Het geweld moet worden omgezet in beheerste kracht. Daar bij dient een aantal katholieken zich te hoede tegen „een sentimen tele opvatting van de eenheid en 'n ideologie van de dialoog tot elke prijs afwezig zijn van de conflic ten is niet aanwezig zijn in de ge schiedenis". De politieke opvatting dient ech ter niet zo absoluut te worden ge steld, dat het geloof erdoor wordt vervangen. Dan zou er volgens het document een breuk in de kerk ont staan vanwege een sociaal-economi sche theorie. Zelfs als deze in over eenstemming is met het mensbeeld uit het evangelie, heeft zij geen wezenlijke band met de christelijke openbaring, aldus de bisschoppen. De bisschoppen hopen dat de pu blicatie, als boek in de handel, door alle kerkelijke geledingen zal wor den besproken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 13