JANIS JOPLIN: MOOI ALBUM DOOBIE BROTHERS ANITA KERR NIET SNEL TEVREDEN RUIMTELIJK SPERVUUR... DRIE GEREPUTEERDE HEREN KLASSEWERK VAN DE CARPENTERS eHL€ .T 1 van Zijp EENVOUDIG MAGER ZESJE VOOR GUYS AND DOLLS RAYCONNIFF GEEN POES OP DE HOES PAGINA 8 EXTRA MAANDAG 23 JUNI 1973 We hebber er lang op moeten wachten, maar nu is ie er dan: de nieuwe elpee van broer Richard en zus Karen Carpenter. Na de elpee waarop de verzamelde suc cessen van het familieduo wer den uitgebracht en het optreden in Nederland hebben we ons te vreden moeten stellen met twee singles. De nieuwe langspeler .Ho rizon" is met één woord duidelijk omschreven: klassewerk. Zowel op vocaal als op instrumentaal gebied is het een schijf, die kwa litatief ver uitsteekt wat over het algemeen op de platenmarkt ver schijnt. Van de eerste tot de laat ste groef klinkt het allemaal even verzorgd. Het stemgeluid van Ka ren blijft boeien van „Aurora" tot „Eventide". Daartussenin is een aantal voortreffelijke num- single uitgebrachte „Only yester day", dat door Richard werd ge componeerd in samenwerking met John Bettis. Zelf van ou dere nummers als „Please mr. Postman" van The Beatles weet het duo weer iets geheel nieuws te maken. Een song die Karen ook op het lijf geschreven schijnt te zijn is „Solitaire" van het duo Neil Sedaka en Phil Cody. Vo caal het beste nummer op de plaat „Horizon" vind ik „I can dream can't I" terwijl "Love me for what I am" daar weinig voor onder doet. Dat Karen en Ri chard Carpenter twee muzikale fenomenen zijn wordt nog eens geaccentueerd door het feit dat het tweetal zelf de plaat produ- ceerde, dat de arrangementen en orkestraties van Richard Carpen ter zijn, dat hij samen met Ka ren het hele vocale gedeelte voor zijn rekening neemt en dat ze daar tussendoor ook nog verschil lende instrumenten bespelen: Ri chard: keyboard en Karen: drums. Voor wie de geschiedenis van The Carpenters niet meer duidelijk voor de geest staat hier een paar opfrissers: het duo ontstond na de opheffing van de popgroep Spectrum. 27 februari 1970 was een zeer belangrije dag in hun leven. Toen debuteerde ze live in Century Plaza in Los Angeles, sa men met Burt Bacharach, een van hun grote inspirators. Daar na volgde een uitgebreid toernee door Amerika. Herp Albert, een van de oprichters van A and M- records kwam op het idee het duo "Close to you" op te laten nemen en daarmee werd de basis ge legd voor een tot op de dag van vandaag voortdurende grote po pulariteit. B.v.L. Broer Richard en zus Karen Janis Joplin, Janis, op CBS. In het kader van het Holland Festival draait in verschillende plaatsen de Canadese film „Ja nis". Als u snel bent kunt u 'm nog zien, 't is de moeite waard. De soundtrack van die film is ook onder de naam „Janis" ver schenen als dubbelelpee; dat wil zeggen op de ene elpee staat de soundtrack van de film en op de tweede staan opnamen van Janis Joplin uit vroeger tijden. Want over Janis Joplin gaat de film, die meer een documentaire is en live-opnamen laat zien en enkele interviews. Voor mensen die Janis Joplin ken nen staat op de eerste plaat wei nig nieuws, behalve misschien de stukjes uit interviews. De tweede plaat met opnamen uit 1964 (Austin, Texas)en 1965 (San- Francisco) is curieus voor de kenners maar van een weinig bijzondere kwaliteit: Janis Jop lin zong toen nog zeer, zeer con ventioneel en de begeleiding is van goedwillende beginnelingen; Janis Joplin was toen ook nog een beginneling. Voor als de naam Janis Joplin u niets zegt: ze is geboren in een doorsnee gezin. Port Arthur, Texas; als ze zeventien is loopt ze weg; ze hoort platen van Bes sie Smith, blues, ze hoort „folk music"; ze gaat zelf zingen; in de tweede helft van de jaren zes tig komt ze bij Big Brother and the Holding Company, haar stijl wordt totaal uniek en ze wordt be roemd met enkele langspeelpla ten; 4 oktober 1970 sterft zij in Hollywood aan drank en hard drugs. De opname uit de jaren '63 tot '65 laten een wat tuttig zingend meisje horen, schuchter, op de foto's in de hoes braaf zingend. Dan keert ze binnenste buiten, schreeuwt het uit met volslagen kapotte stem, een foto bij haar wild beschilderde Porsche. Je kunt zeggen: blues. Voor wie Janis Joplin nog niet kent: koopt nu eerst haar eer ste vier elpees en zie verder. Voor de weters: weeg af wat die paar tientjes u waard zijn, u krijgt weinig nieuws wel een mooi geïllustreerd album dat al les samenvat. T.M. The Doobie Brothers: Stampe de, Warner Bros 56.094. The Doobie Broters hebben nu duidelijk, na een aantal moei lijke jaren de top kunnen berei ken, onder meer dankzij het suc ces van de hit „Listen tot he en langspeler die er werkelijk mag zijn. The Doobie Brothers, tegen woordig versterkt met Jeff Baxter, voormalig gitarist bij Steely Dan, tonen met deze elpee niet alleen de zogenaamde „San Francisco rock" uitstekend te beheersen, maar bewijzen tevens ook in blues-achtige nummers bijzonde re virtuozen te zijn, die naar ik hoop, nog veel van zich zullen doen horen. „Stampede" is vier maanden la ter uitgebracht dan aanvankelijk de bedoeling was. Daardoor is er meer aandacht aan deze lang speler besteed, dan men eigenlijk van plan was. Bovendien is er nog door een tiental musici en voca listen van naam aan meege werkt. Onder meer door Ry Coo- der op bottleneck gitaar, Nick de Caro en Paul Riser, die voor de blaas- en strijkarrangementen zorgden, Victor Veldman op ma rimba en Maria Muldaur, die in .ojn. „Take me in your arms" meezingt. Om met dit laatste nummer te beginnen: „Take me in your arms" is hier ook op single uitgebracht. In Amerika is het een enorme hit en binnen kort zal hij ook in Nederland wel tot de hit-ranglijsten zijn doorgedrongen. Een kraker van het echte soort, maar zeker niet het opmerkelijkste nummer van deze elpee. Dat is, voor mij al thans, „I cheat the hangman", een schitterend gezongen en fraai gearrangeerd muziekwerk, dat een heel andere kant van The Doobie Brothers laat horen, die ver van alle rock verwijderd ligt. „Texas Lullaby", een blues-ach- tig werkje, doet enigszins aan be paalde nummers van de Eagles denken, en is een erg sfeervolle ode aan Texas. Tot slot wil ik niet onvermeld laten de twee prachtige gitaar intermezzo's die op deze langspe ler te vinden zijn. Vooral 't num mer „Précis" is ongekend mooi in zijn bijna klassiek aandoende de muziek. A.R. I ADVERTENTIE 1 1 STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 J LEIDEN - TEL. 071—24010 Anita Kerr is ondanks haar vriendelijke uiterlijk een uiterst ambitieus vrouwtje. Ze is niet snel ergens tevreden over. En daar Een spervuur van geluid, dat is het zo'n beetje. Todd Rundgrens zevende elpee is er niet om ont spannen doorheen te b abbelen, de muur van elektronisch, ver vormd en soms „gewoon" geluid is niet te ontlopen. Rundgrens com- Straight Shooter Bad Com pany, 88583 XOT (ILPS 9304). Ooit gestart ais groep op de achtergrond by o.a. Edgar Win ter en Black Oak Arkansas is Bad Compagny geaccelereerd naar een hoge mate van popula riteit. Meest verantwoordelijk voor de snelle opgang waren de live-optredens van de formatie, die 'n belevenis moeten zijn. Zelfs mensen die de keiharde rock van Bad Compagny verafschuwen, kunnen volledig in de ban raken als ze de groep eenmaal persoon lijk hebben aanschouwd. De mu ziek van de heren leent zich dan ook uitstekend voor opwindende handelingen op het toneel. De klanken zijn gespierd, dynamisch en bovenal eenvoudig. Die een voud siert de muziek van Bad Company ook op de nieuwe LP Straight Shooter. Bad Company draait er nooit omheen, maar gaat steeds recht op het doel af gedragen door het talent van ex- Free man Paul Rodgers (die in 5 van de 8 nummers een tekst schrijvende hand had). En al dra ven de heren daarbij op de plaat nog wel eens door, zoals in Deal with the Preacher" in nummers als Feel like making love, Anna en Call on me" wordt dat vol doende gecompenseerd. P.d.T. Een uur muziek op een elpee is tegenwoordig meer dan we ge wend zijn. Hopelijk leest iedere ko per op tijd de waarschuwing op het vel niet teksten: „een ver sleten naald zal deze plaat on middellijk verruineren". De mees te tijd wordt in beslag genomen door "a treatise on cosmic fire" een instrumentaal nummer dat kant twee vult. De muziek is soms net zo bombastisch a ls de t itel en de overgangen tussen de ver schillende delen zijn hier en daar knullig en geforceerd. Maar Rundgren weet soms ook te ko men tot deels klassiek getinte, deel avant gardistische stukken muziek die indrukwekkend mooi zijn. De muziek is samengesteld uit vele motiefjes die vaak over elkaar heen schuiven. Goed luis teren is geboden om alles te ho ren wat er gebeurt. Kant een bevat zes die over het algemeen minder pretentieus zijn dan de titels de nummers doen vermoeden. Er wordt flink de spot gedreven met modieuze oosterse en religieuze tendensen. Merkwaardig dat Rundgren op kant twee af toe zelf in die afgrond van terse rimram valt, die hij op kant een staat uit te lachen. Rundgren heeft, zoals gewoon lijk, de plaat zelf geproduceerd, gemixed, geschreven en gearran geerd. Samen met enkele musici van zijn huidige band Utopia, zo als Edgar Winter en Rick Der ringer, weet hij een heel eigen geluid te scheppen, sterk elektro nisch getint en zeer ruimtelijk de stereomuziek vliegt de kamer door. Vooral op kant twee lijkt het af en toe een groot zilveren kerkorgel. Of u dat in huis wilt hebben moet u maar eens gaan beluisteren. A'.M. is het misschien ook aan toe te schrijven dat de samenstelling van de Anita Kerr-singers in de loop der Jaren nogal eens ge wijzigd is. Dat kritisch voor an deren maar zeker ook voor zichzelf zijn. heeft er wel toe geleid dat ze steeds muzikaal ge zien bij de top behoort. Op dè elpee „Round midnight" die door Philips is uitgebracht (ze heeft ook nogal eens van maatschappij gewisseld) staan voorname lijk nummers, die niet meer zo piepjong zijn, maar door een deskundige vertolking weer volle dig herleven. Op beide kanten van de plaat wordt begonnen met een nummer van Cole Porter. Op kant 1 is dat „Let's do it" en op kant twee „It's allright with me". Verder figureren op deze elpee Irvin Berlins „How deep is the ocean", "Earky autumn" van het duo Burn-Herman, en de evergreen "Lullaby of Birdland" van Forster en Shearing. En nu we het toch over bekende num mers hebben: ook „I've grown ac customend to her face" en „The party is over" staan op deze plaat. Anita Kerr tekende niet Anita Kerr: aangename confrontatie met muziek uit jeugd jaren. alleen samen met Alex Grob voor de produktie, maar verzorgde ook de arrangementen en was boven dien dirigente. Vooral voor de mu ziekliefhebbers zo tussen de 35 en 50 zal de plaat een aangename confrontatie zijn met de muziek uit de jeugdjaren. Op vakkundige wijze gebracht. Op deze pagina bijdragen van: Bram van Leeuwen Tom Maas Annemiek Ruygrok Paul de Tombe Eindredactie René Vos ADVERTENTIE Speciaalzaak grammofoonplaten Lange Pieterskerkchoorsteeg 11 Leiden, telefoon 071 22184 Trouble in Paradise The Souther Hillman Furay Band Asylum 7E-1036, 069 S. Het gaat in de muziekwereld soms net als bij Monopoly. Nau welijks zijn bepaalde mannen terug op een nieuw vertrekpunt, of de hand kan alweer worden opgehouden ter aanvulling van de financiën. Wellicht in het be sef daarvan heeft de SHF band op de binnenhoes van de LP die uitgestoken hand in een uit gestoken hand laten afschilderen. De SHF-band immers is een for matie, waarmee het gewoon niet mis kan gaan. John David Sou ther, Chris Hillman en Richie Fu ray mogen samen dan pas een mager aantal LP's hebben afge leverd, de drie gereputeerde he ren kunnen bogen op zo'n dikke schat aan ervaring dat moeiteloos gesteld kan worden dat in de £HF-band een belangrijk stpk pop-geschiedenis samenkomt. Historie die terugvoert naar zul ke belangrijke en invloedrijke groepen als Poco, Manassa, The Byrds en Buffalo Springfield. Op hun weg naar samenwerking werkten Souther, Hillman en Furay ieder afzonderlijk mee aan het schrijven van die geschiede nis. John D. Souther werkte o.a. met Jackson Browne; Chris Hill man met de Byrds, met Gram De Souther Hillman Furay Band, v-l.n.r. John David Soutser, Chris Hillman en Richie Furay. Parsons, de Flying Burrito Bro thers en Stephen Stills. Riohie Furay kwam van Buffalo Sping- field en Poco. Allemaal mannen en groepen met sterke country (rock-) invloeden. Dat die zijn blijven hangen is te merken nu de fusie van de muzikale kwali- heren de scheppende kwaliteiten P.d.T. teiten van Souther, Hillman en Furay tot stand is gekomen. Met girarist Al Perking toetsenman Paul Harris en drummer Ron Grinel maakt de SHF-band mu ziek die de reputatie waarmaakt. Op Trouble in Paradise lijken de heren de scheppende kwaliteiten vooral te willen vergelijken in de nummers Move me Real Slow (Hillman), For Someone I Love (Furay) en Mexico (Souther). Dat zijn, met Mexico, ook de beste de LP. There's a whole lot of loving Guys and dolls Magnet 89 039 XOT. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat het gebruikelijk was dat zang- of instrumentale groe pen werden ontdekt tijdens ta lentenjachten. Tegenwoordig schijnt het mode te zijn om ze gewoon te formeren. Dat is bij voorbeeld het geval geweest met de groep „Guys and dolls" die op het ogenblik furore maakt met het nummer „There's a whole lot of loving". Een nummer dat het in zich heeft om een evergreen te worden. Guys and dolls werden ruim een half jaar geleden geformeerd door de liedjesschrijvers Arnold, Martin en Morrow nadat ze on geveer driehonderd mensen tij dens een auditie hadden gehoord en gezien. De gelukkigen die uit eindelijk geselecteerd werden, waren Martine Howard, die nog enige tijd deel uitmaakte van The Young Generation, Julie Forsyth die onder meer vocaal te horen was op de laatste Donovan-elpee „Cosmic Wheels". Théreze Bazar, Dominic Grant, die wel eens voor de Nederlands buis is ge weest, David van Day en Paul Griggs, op wiens conduitestaat onder meer de groepen „Octopus" en „Kincade" staan. Als we de kwaliteit van de elpee bekijken, dan moeten we eerlijk bekennen, dat die ons wat is te gengevallen. Misschien waren de verwachtingen wat hoog gespan nen na de fantastische single „There's a whole lot of loving". Er staat een aantal nummers op dat we met een mager zesje nog overdadig beloond vinden. Daar tegenover staan dan gelukkig weer nummers, die de toets der kri tiek ruimschoots kunnen door staan en hoop geven voor de toe komst. Over het algemeen ko men de melodieuze nummers stukken beter uit de verf dan de rocknummers. Als we een keuze uit de goede nummers moeten maken zouden we zeker de num mers „Always laughing" en "he's leaving home" kiezen. Goed nieuws voor de liefheb bers van Ray Conniff: er is weer een nieuwe elpee uit van zijn Singers. Na de elpee waarop Ray Conniff zijn zanggroep losliet op de grote successen van The Car penters is er ditmaal weer ge kozen voor de melange-formule. Voor elk wat wils. Zo is er bij voorbeeld het overbekende num mer Laughter in the rain van Neil Sedaka, en het Gordon Light foot hitsucces „Sundown". Maar ook wat minder recent werk komt op deze elpee aan bod, zoals „Eres tu", het winnende liedje van het Eurovisie-songfestival nu al weer een paar jaar geleden. Verder vindt u op de plaat de sterk ge romantiseerde versies van Man- dy, Angie Baby, een compositie van Anita O'Day, Seasons in the Sun uit het repertoire van The Fortunes en Having my baby, het oeuvre van good-old Paul Anka. Het recept dat Ray Con niff voor zijn platen hanteert is dacht ik langzamerhand genoegzaam bekend. Goede ge- polilste zang, waarmee de avond uurtjes op plezierige wijze kun nen worden doorgebracht. Het enige waarmee ditmaal gebroken is, betreft de opzet van de hoes. Steevast werd daavroor een of andere mooie hoezenpoes uitgeko zen, maar ditmaal is de voorkeur gegeven aan een getekende pyent waarop Ray Conniff dat oergezon de vervoermiddel de fiets be rijdt. B.v.L.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 8