Muzikaal geneuzel van Philip Glass Lief ballet van Lar Lubovitch MAANDAG 16 JUNI 1975 In de Verenigde Staten is gedurende de laatste jaren een soort muziek in de mode gekomen die wordt I aangeduid met termen als „minimal music" en „gradual process music". i Men bundelt een paar tonen tot een motief (een melodietje in z'n meest simpele vorm) en herhaalt dat I motief minuten of zelfs kwartieren lang. Minieme veranderingen door verkorting of verlenging van het motief en wijziging in de instru- mentatie brengen de enige afwisse- i ling. j Het Philip Glass Ensemble uit New I York introduceerde dit genre I gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw. Zes musici plus een geluidstechnicus aan een groot schakelpaneel zaten in het midden van de duistere zaal met een rustig publiek er omheen. Anderhalf uur I hield de golfslag aan met als enige onderbreking een kwartiertje koffie pauze. In het begin wil je ontdekken hoe precies die minimale veranderingen binnen de geluidsstroom ontstaan net zoals bij sommige moderne kunstobjecten waarvan bij het langslopen de structuur verandert. Je hoort dat door de elektronische vervorming boventoonwijzigingen ontstaan en je merkt dat de snelheid volgens een bepaalde regelmaat verandert. Maar na een kwartier is die lust wel verdwenen. Dan rest een amorfe stroom van geluid die naargelang de individuele instelling als prettig of als irriterend (er is geen tussenweg) wordt ondergaan. Het waren gisteravond de delen 1, 2, 3, 7 en 8 uit „Music in twelve parts" van Philip Glass, leider van de groep, die men te horen kreeg. Philip Glass mag dan door een verblijf van ruim een half jaar in India en lessen van Alla Rakha wat aan de Oosterse muziek geroken hebben en wat cyclisch opgebouwde ritme-structuren van die muziek mee naar huis hebben genomen, men moet dat orient-aspect ook weer niet overschatten. Wat Philip Glass bezielt vindt men ook bij avantgardisten als Terry Riley en Steve Reich, ten dele aanhakend bij nieuwe jazz vormen. Als er iets Oosters is, dan betreft die meer de mentaliteit dan het muzikale resultaat. Zelf zegt Philip Glass: „Het is te hopen dat men in staat is deze muziek waar te nemen als een „aanwezigheid", bevrijd van een dramatische ontwikkeling, puur als klankmedium". Glass gaat in het reduceren van wat men in de Westerse cultuur in de loop der eeuwen onder muziek is gaan verstaan verder dan wie ook. Hij vertegenwoordigt in z'n meest radicale vorm de versoberende reactie op talrijke componisten uit vooral de vijftiger en zestiger jaren die het „hoe ingewikkelder hoe mooier" in praktijk brachten. Maar het idee van Glass is misschien wel aardiger dan het resultaat er van, zich uitend in urenlang geneuzel op diverse blaas- en toetsinstrumenten. Voor wie zijn oren nog niet op een Westerse manier bedorven heeft: het Philips Glass Ensemble speelt onder meer vanavond in de Rotterdamse Doelen en donderdagavond a.s. in de Soheveningse Kurzaal. Het toneelstuk 'Cyrano de Bergerac' is op de plaat gezet. De presentatie had plaats in Hilver sum, waar vele bekende acteurs en actrices acte de presence gaven. V.l-n.r. achter: Jeroen Krabbé, Ko van Dijk, Lies Franken, Guus Hermus, Bep Dekker en Lex Goudsmit. Zittend: Bert van de Vlugt en Rudy Falkenhage. Muziek en dans uit Java in Volkenkunde LEIDEN De filmzaal van het Rijksmuseum voor Volkenkunde was traditiegetrouw veel te klein om al le belangstellenden te bevatten, die waren komen kijken en luisteren naar muziek en dans uit Java De dans was in de plaats getreden van de wajang-voorstellingen, die Rien Baartmans in vorige jaren gaf, en werd uitgevoerd door leden van de Javaanse dansgroep o.l.v. Frans Suryaputra. Gebleven waren de ga melan-groepen van de Streekmu- ziekschool Leiden, en het instrumen tal 1 het De muzikale leiding berustte - het laatst bij Reynoud Maartense, die een aantal jaren aan kinderen en volwassenen de beginselen van de Indonesische muziek heeft bijge bracht; iets waarover men niet te licht moet denken, daar deze muziek op volkomen andere principes geba seerd is dan die, waaraan onze wes terse oren gewend zijn. Bij de uitvoerenden mag dan ook geen perfectie verwacht worden; ook speelden de volwassenen beslist niet beter dan de jongeren, of omgekeerd. Enthousiasme maakt in zo'n geval altijd veel goed, en dat was er zeker: ook na afloop werd er nog lang ver der gespeeld en gediscussieerd. Tussen de welkomst- en afscheids- muziek voerden de kinderen de lan- tjaran Manjar Sèwu en de slepeg nem uit, gevolgd de Golèkdans, uit gevoerd door twee meisjes van de dansgroep. De beide danseresjes toon den hierbij een onverwacht grote lichaamsbeheersing; de kleding was bovendien een lust voor het oog. Na de pauze hadden de volwasse nen een soo'rtgelijke programma-op bouw. De Lantjaran Ritjik-ritjik en de Ketawang Kasatrian gingen voor af aan de Kelanadans, waarin Hans Matray solieerde. RON HARMS T entoonstellingen burg 28) Werkd. Scnerf". Nassaulaan 41, i Oudbeden (Rapen- Kindermatinee: „AU Baba en de 40 Nachtvoorstelling: „Les Biches" (18 jr.), vrij. en zat. 24.00 uur. TRIANON: „The longest day", dag. en zond. 14.00 en 20.00 uur. REX: „Sexpoezen" (18 jr.), dag. 19.00 en 21.15 uur; zondag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Nachtvoorstelling: „Bedgodinnen" (18 jr.), vrij. en zat. 23.30 uur. O n ge valle ndi e n st ziekenhuizen Leiden tijksir uit particulier Bezit". Dude Rijn 88): Expositie [eufl (Hoflaan 7, Was- naar): expositie Johan (Ivan) en Koji Kondo, Aggelei Geopend: ma. t/m vrij. 12.00 17.UU u. en 18.3021.00 u.; za. en zo. 13.00—17.00 u. (t/m 20 juni). Burgers (Burchtsteeg 2a): Adrienne Ris Peeters (t/m 30 lunl). Leidse bioscopen LIDO: „The Frontpage" (14 Jr.), dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur; zondag: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.45 uur. STUDIO: „You only live twice" (14 Jr.) dag. 14.30, 19 00, 21.15 t" (18 jr.), dag. CAMERA: „De Slang" (14 jr.), dag. (Diaconessenbi 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Eli sabeth ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenhuls: Middagbezoekuur; 13 45—14.30 uur Avondbezoekuur; 18.30—19.30 uur Kinderafdeling dage lijks overig 14 laar hebben geen toegang op de kinderafdeling St. Ell8abetb-zlekenhuie klasseafde- ilngen Volwassenen dag. v. 11.15 cot 12 00 uur van 14 tot 14.45 uur en van 18.30 tot 19.30 uur Kraamafdellng; dag van 11.15 tot 12 uur (alleen voor echtgen.) v 16 tot 16 uur en van 18.30 tot 19.30 uur; Kinderafdeling dag van 15 tot 18.30 uur: 3e klasse: dag van 14 tot 14.14 uur en van 18.30 tot 19.30 uur Kraamafd: dag van 15 tot 16 uur en van 18.30 tot 19.30 uur; Kinderaf deling dag van 15 tot 18.30 uur CCU (hartbewaklng) dag. van 14.15 tcrt 14.45 uur en van 19 tot 19.30 uur. Intensieve verpleging: dag van 14 tot 14.30 uur en van 18.30 tot 19 uur. Endegeest: dinsdag en vrydni Derde klasse woensdagavond (uitsluitend 14.15—15.00 uur. 18.30—19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor Maandag t/m vrijdag: 18.30—18.45 Zaterdag en zondag: 14.45—15.00 uur Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door. lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- ^ekken. ;tljden kinderafdeling: mae aafi*14 15_15 qq uur 18.30—19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11—11.30 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u; 3e klas 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u Kraam afdellng 13.3014.16 uur, alleen voor echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling 1515.30 u. alleen voor ouders 18 18.30 uur Geluidshinder Schiphol Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175Ö00) (§tfd ?fiteuws 16 juni 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Wij vernemen, dat Z.M. de Keizer van Duitschland, Ko ning van Pruisen, als blijk van deelneming in de feest viering der Leidsche hooge- school, den Senaat het be roemde werk van Lepsius (1810—1884, Red.) over de ge- denkteekenen van Egypte en Aethiopië ten geschenke heeft aangeboden. Het prachtige en kostbare boek is in de acade mische bibliotheek geplaatst. In Duitschland heeft het Heerenhuis de wet op het be heer van de gelden en goede ren der katholieke gemeen ten definitief onveranderd aangenomen, zoodat de pas toors blijven uitgesloten van het voorzitterschap bij het kerkbestuur. Vijftig jaar geleden: Een paar zeeleeuiven, ja ren geleden door het Artis- fonds geschonken aan het Kon. Zoöl. Genootschap te Amsterdam (Artis, Red.), is verblijd met de voorspoedige geboorte van een jong, dat door de moeder boven op de rots verzorgd en gezoogd wordt, terwijl de kolossale vader zich beneden in het bas sin naar behoor en afzijdig houdt. Daar de geboorte van zeeleeuwen tot nog toe in de Zoölogische tuinen tot de hoo- ge uitzonderingen behoorde te Keulen toerden in 1890 ook eens met succes zeeleeu wen gefokt mag "Artis" met deze merkwaardige ge boorte van geluk spreken en krijgen de bezoekers een kans iets te zien, wat zij wél zeer zelden, om niet te zeggen nooit weer, te zien zullen krij gen. Mede ten gevolge van de groote voorraden in de Belgi sche kolenmijnen (te Hasselt en omgevingzijn alle Ne- derlandsche mijnwerkers ont- PANDA EN DE WA-WEI PLANT Als ik nu vlug Hij svrong uit zijn autootje en draafde de treden op, terwijl hij het voortdrijvende voorwerp goed in de gaten hield. Daardoor merkte hij niet, dat van de andere kant een vreemdeling de brug op kwam. En omdat die ook alleen maar oog voor de pluis had kwamen ze midden op de overgang met elkaar in bot sing. "Oh 'i Lopen, lopen Heewacht op rnij, ik kan niet weg. De avonturen van Jommeke De strijd om de Incaseliat En iaat u hier niet meer zien, want dan r loopt het niet zo goed af STOOFSCHOTEL VAN VARKENSVLEES Snijd 400 g. varkenslap pen in grote dobbelste nen ,1 grote ui in dunne plakken en 500 g. jonge tuinworteltjes in stukjes. Breek y> bloemkooltje in roosjes en snijd 1 kg. ge schilde aardappelen in plakken. Fruit de plakken ui in wat boter heel licht goudgeel en bak apart stukken vlees in wat bo ter snel aan alle kanten aan. Schep het vlees in een bebotterde vuurvaste schaal en schep er de plakken ui op. Strooi er een snufje kum- er de helft van de plak ken aardappel op, daarop de stukken wortel en daar op de roosjes bloemkool. Dek af met de rest van Giet er een 1/4 *1* bouil Ion van een tablet over, leg een deksel op de schaal en zet dezè een uur in een voorverwarmd niet al te hete oven. Roei er niet in. Neem voor de laatste 15 min. het deksel vande schaal. WINA BORN FRED BASSET „En toch,die ogen...die gezjehfcg uibdrukbrig.,^- SCHOOL O Het kan best zijn dat de dansstukken van Lar Lubovitch „choreografische dagboeken" zijn, zoals de oververhitte programmatoe lichting van het Holland Festival „dagboek" van Willeke Alberti: het diepe en rijke gevoelsleven van een dertienjarige. In de dansstukken die hij en zijn groep brengen in het HF ik zag gisteravond door afwezigheid vertraagd zijn voorstel ling in de Amsterdamse Stads schouwburg wordt een meisjes achtige gevoelswereld geprojecteerd, heel vrolijk en sierlijk, met „nu allen in de kring" en dan maar luchtig dansen met een erotiek die niet boven de knie gaat en de dramatiek van een schoolbal. Het is het Amerikaanse Scapino, maar dan met grote-mensen-ambities. Het kan allemaal niet zoveel kwaad, want wie wordt er nou boos op meisjes van dertien, te groot voor de merels en te klein voor de kerels? Alleen als ze bepaald smakeloos worden, en dat gebeurt, als ze dansen op een symfonische orche- stratie van Bach-muziek, zo vet als een zak patat. Dat doen ze in „Avalanche", een trio dat met een oppervlakkige muzikaliteit is gecho reografeerd en met even grote oppervlakkigheid wordt gedanst. Het programma opent met 'een dansstuk op muziek en taal van Berlo „Whirligogs"een alleraardigst spel met en zonder maskers, heel afwisselend, en met twee heel goede solisten: de veelbelovende Janet Wong en de goede danser Leslie Wanatabi. De techniek en dat geldt voor het gehele programma is simpel: de invloed van Jerome Robbins is uiterst duidelijk, de inspiratie komt uit het pop-dansen, en dat geeft het dansstuk een eigen frisheid en spontaniteit. Maar ook een geweldige dosis oppervlakkig heid. Lar Lubovitch is solist in „Zig-Zag" op muziek van Stravinsky. In net eerste deel zet Lubovitch als solist in een kring van meisjes een goed gedanste „verklax-ing" neer, waarop die meisjes dan leder afzonderlijk antwoorden. Het gaat op de toer van bravour en schuchtere en schalkse charme, met daarna korte solistische demonatratles. Een pas de deux tenslotte van Mari Ono en Aaron Osborne laat ismpele span ningen in even simpele vormgeving zien, lief gedanst. Men kan het programma zodagavond nog in Amsterdam gaan zien. JAAP JOPPE De Generaal en „De Tijdmachine"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 15