Pieterskerk, één groot monument voor geleerdheid Dank KERKDIENSTEN Ontnuchterende tocht door het Nederlandse kerkinterieur De uitgeverij Bosch en Keuning te Baarn heeft haar vijftigjarig bestaan gemarkeerd met de uit gave van een prachtig foto-al bum, dat de samensteller, drs. R. Steensma, karakteriseert als een pelgrimage langs de oude Neder landse kerken. „Een boek van ont moetingen met monumenten van geschiedenis en kunst, maar meer nog met monumenten van ver trouwen op God en vertrouwen in menselijk kunnen. Ook van men selijke ijdelheid". Het was niet de bedoeling van de schrijver, de le zer een kunsthistorische verhan deling aan te reiken, maar de mens te belichten, zoals hij zich in het eeuwenoude kerkgebouw laat kennen. Kerken kunnen heel wat van de voorgeslachten en hun godsdienstige br svingswereld anifchulüem. "Er zijn vele signalen op te van gen van menselijk denken en doen in voorbije tijden, signalen die ook leren dat de aard van de mens ge lijk blajyft", schrijflt Steensma. "HU is dezelfde in de 15de en in de 20- $be eeuw, ai veranderen de levems- omstandlighedm en uitdrukkangsino- gelijkheden". Na een historische overzicht van de kerkelijke bouwkunst in deze streken wijdt Steensma Interessante hoofd- Btukkem aan die lotgevallen van een aantal kerken en de kerkinrichting in de loop der eeuwen. Hij conclu deert, dat bij de vervanging van kleine door groter kerken mense lijke ij delheid en stedelijke states- zucht een belangrijke rol hebben ge speeld. De volgendie geslachten moe ten daarvan de gevolgen dra- Kerken hebben soms in de meest letterlijke zin als toevluchtsoord gediend. Zo stonden bij de overstroming van 5 februari 1825 de koeien in de Zaandamse Oostzijderkerk. (Foto uit boek "Verbeeld Vertrouwen") gen, want het onderhoud van zulke gebouwen vergt miljoenen. Soms luk te het de bouwers door geldgebrek nie't eens, een grotere kerk te vol tooien. Men greep duidelijk boven zijn macht. Steenma noemt dit voor beeld niet, maar ook de bouw van de Hooglandse kerk in Leiden meert wegens geldgebrek voortijdig worden gestaakt. Het kerkschip bleef onvol tooid. Overstromingen, oranden, oorlog- geweld en verval hebban ontelbare kerken van de lyst dier cultuurmo numenten afgevoerd. Er raakten ook kerken wegens overbodigheid bui tien gebruik. Vervul eünüiigd'e dan in afbraak. In de 17de en 18de eouw zijn in Groningen en Fniies'Jatnd meer dan dertig middeleeuwse kerken af gebroken. Men kan dat jammer vin den, maar de culturele erfenis van voorgaande geslachten kan nu een maal nooit volledig womdien gecon serveerd. Monumentenzorg komt nu al jaarlijks ettelijke mü'joemen te kort om het oude bezit op verant woorde wijze in stand te houden. Zitten op krukjes Aan die hand van een prent van Pieter Brueghel (1559) beschrijft Steensma helt vroegere kerkinterieur. Vast zitmeubilair ontbrak; veel men sen stonden, terwijl anderen op losse banken, stoelen en krukjes zaten. Gegoeden lieten hun stoel naar de kerk brengen. Het middeleeuwse in terieur vertoonde veel open ruimte; de liturgie werd niet gehinderd door massieve bankenblokken. Toen de protestaten bij de Refor matie de meeste katholieke kerken in handen kregen, bleef na verwij dering van de altaren de rangschik king van het meubilair vaak gro tendeels het zelfde. De kansel bleef aan de zuidkant (lengtemuur) staan. Indien nodig, werd het koor vol stoelen of banken gezet en bij de preekruimte geltinokken. In Gronin ger kerken en ook wel eiders, zoals in Noordwijk-Binnen, kreeg het koor de functie van avondmaalsruimte. De oudste Nederlandse kansels (Ja- teren uit de 16de eeuw (Oude Kerk Delft 1548. Jacobskerk Den Haag 1550, Westerkerk Enkhuizen 1568). Adam Straes te Weilburg deed vijf jaar over het snijden van dé preek stoel in de Zwolse Michaelkerk en Albert Vinckenbrinck twee jaar over die in de Nieuwe Kerk te Amster dam, die vooral bekend is door de perspectief-architectuur van de pa nelen. Doopvont voor vee Steensma vetelt, dat de Reforma tie niet alleen afrekende met de beelden in de middeleeuwse kerken, maar ook met de doopvonten, die men te groot vond en te kenmer kend voor de katholieke ereddienst. Hij schat, dat 95 procent uit de ker ken werd verwijderd. De meeste wer den gewoon kapotgeslagen. Walt ont kwam aam deze volkswoede, was nog goed om als bloembak of drinkbak voor het vee te dienen. Anderen werden in de kerktoren begraven. Een aiamitail overgebleven vonten is inmiddels weer in ere hersbeM. In het tweede deel van dit boek, dat Steensma de titel "Verbeeld ver trouwen" meegaf, doet hij een greep uit de christelijke geloofdenkbeelden in vroeger tijden. De foto's hebben dan betrekking op de uitbeelding van bijbelse verhalen, heiligenlevens sym bolen, teksten en gedachten rónd dood en vergankelijkheid. In de middeleeuwse devotie stond het lijden en sterven van Jezus cen traal. Dat vond in hout, steen, glas en verf zijn - vaak realistische - uitdrukking. De reformatoren keer- <j£in zich hiertegen en zo vinidlt men maar heel zelden in een protestant se kerk heit Stervansverhaal afge beeld. Het Laatste Oordeel daarentegen wel. En verder verhalen over ont moetingen van Christus met mede mensen, over gelijkenissen en chris telijke begrippen als geloof, hoop en Oliefdie. Op tientallen preekstoelen staan allegorische vrouwenfiguren met een of meer atributen de favoriet deug den aan te prijzen, zoals voorzich tigheid, rechtvaaridigheid en matig heid. Soms komen ook de ondeug den aan bod: gierigheid, orkuisheid. "De heilige die in de katholieke periode de mens tot navolging op wekte, is vervangen door een vrouw die de mens tot deugd aanspoort", constateert Steensma laconiek. Menselijke roem De zerken, graftomben, bondon, te kens, banken, glazen zilveren voor werpen en schilderstukken in onze kerken tonen wel aan, dat er naast de eer aan God nog genoeg plaats overbleef voor menselijke roem. Zo typeert Steensma de Leidse Pieterskerk als "bijna één groot mausoleum voor de geleerdheid". Hij heeft er 27 graftomben, gedenkte kens en epitafen (tekens in de muur) gebeid, die mjeremicïisJellis herinneren aan beroemde geleerden. In vele kerken hebben beroepsgenoten, gaidebroeders hun merktekens geplaatst. Zo han gen er in de Buurkerk te Utrecht güMsibofldlsn voor smeden, visverko- pers en bakkers, waarop de deugden van het vak breed worden uitgeme ten. In de Haagse Jacobskerk ziet Steensma vooral een regeringsmonu ment. Er hingen daar in 1795 nog meer dan vijfhonderd borden. In tal van kerken hebben be stuurders van land, provincie en ge meente, hun sporen achtergelaten. Het was in de 17de en 13de eeuw gewoonte, dat bestuurscolleges bij de herbouw of verbouwing van een keric eon gebrandschilderd raam ge schonken. Het kerkgebouw was ook goed om de herinnering aan minder vreedza me gebeurtenissen levend te hou den. Een bord in de kerk te Wog- num, dal betrekking heeft op eon van de Engelse oorlogen, windt er geen doekjes om als het zijn bezich- tiger laat lezen: "Daar pronk-; ons wapentuigh; het hangh' er eeuwen langh". De kerk hiaid, volgens Sfceemsma, dikwijls het karakter van een open baar gebouw. by welks inrichting ook de overheid een woordje mee sprak. "Ze zijn tijdgebonden, die monumenten, maar dan toch wel aan een heel lange tijd, waarin de kerk zich dikwijls al t1 nauw heeft verbonden met de wereldlijke over heid en haar daden in zeer grote mate goedkeurde". Nog een beeldenstorm Er is ln onze geschiedenis ook een patriottisch beeldenstorm geweest. Toen dé Fransen hier de dienst uit maakten, is er onder de gedenkte kens behoorlijk huisgehouden. Steens ma vindt dat uit menselijk oogpunt heel begrijpelijk. Men had genoeg ellende beleefd van de ridders en graven, baronnen en jonkers en wat er verder aan hooeweledelgeboren volk rondliep. Het zijn historische overwegingen dat wij ze in onze tijd laten staan of hangen. De moraal Js dat het streven van de ijdel'e mens maar eer nauwelijks grenzen kent. Voor Steensma is deze tocht door het Nederlandse kerkinteriwur ont- muohbeird geweest. Het confronteer de hem met de mens die bang is voor de dood en door zijn eigen te kens verder tracht te leven. De ba ronnen en de geleerden de generaals, deboerem en de kooplied: ui. In tweeërlei opzicht heeft Bosch en Keuning met deze jubileumuitgave naar een idee van Aize de Visser een goeide keus gedaan. Het boek accentueert nog eens de bijzondere aandacht, die deze uitgeverij het NiedlarOainaae monument toedraagt. Ocik de reeks "De oud» Nederlandse kerken", eveneens onder redactie van drs. Steensma, en de vier paper backs "Nederlandse monumenten in beeld", ter gelegenheid van het Mo numentenjaar 1975, komen hiervan daan. In drs. Steiensma vond men een man, die in dit onderwerp niet al leen professioneel volkomen thuis is hij is als wetenschappelijk me dewerker verbonden aan het Litur gisch Instituut van de Groninger universiteit maar ook in staat is zijn kennis in gepopuDajriseerde vorm over te dragen op "gewone" beliang- s/b&lCiemldidn. Een enkele keier raakt'ht) door persoonlijke ontboezemingen te ver van zijn onderwerp af, zoals waar hij zijn visie geeft op de plaats van de dood in de moderne maat schappij. De kwaliteit van dit boek, zowel in de beschrijving als in het foto werk, laat nauwelijks toe, dat het alleen naar medewerkers, vrienden en relaties gaat, wat nu is gebeurd. De uitgever liet öns echter weten, diait er eind van dit Jaar een handels editie zal verschijnen tegen een tij delijke lage prijs. S.J DE GROOT Leiden Herv. Gem. Hooglandse leesdienst 3 u ds Bac (dinsdag 7 30 u Kerk 10 u ds Pannekoek (H.A.) 11.45 ds Elshout. 1 g ref. Kerk Vrljg. 10 Schreuder. Geref. K 10.45 en 5 u ds H. Schuurman (H.A.) Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u Leesdlensten (dond. 7.30 ds J. Schln- KK Kerk Agathakerk en 11.30 u: Poelpolder za. 11.30 u: Engelbewaarders Bar- torkerk 9.30 u ds Droogers 6.30 u Nieuwkoop Herv. 9.30 u. kand. Ribs. Academisch Ziekenhuis 10 «thr Stroo. Diaconessenhuls 10.30 ds Hemmes. Oecumenische Werkpl. /Plantage 16) Van Embden Bethlehemkerk 9.30 u ds Van Embden 6.30 u dr -Haitsma. Geref. Kerk 9.30 u dr v. d. Kraan 6.30 Voorhout Herv. 10 u ds Brokerhof IC uleugdkerk in Boerhaaveschool. R.K. Kerk (za. 7 u) 9, 10.30 11.45 en Voorschoten Dorp10 u Vic. Berk hof Aula Noord-Hofland 9 u cand Hofs Kapel Rijndijk 10 u ds v. d. Schoot. Kerk Hulp en Heil 10 u ds Verheule. Kiljk 5 u jeued- Kerk (vrijge maakt: 10 u leesdienst 5 u ds Hordilk R.K. Kerk (zat. 7 u.) 8.30, 10.30 en 12 u. Waddinxveen Herv. Brugkerk 9.30 u ds Verboom 6.30 u ds v. d. Bank. De Hoeksteen 9.30 u ds v. d. Bank 6.30 u cand. v. d. Valk. Bethelkerk 9.30 u ds v. d. Heuvel 5 u ds Verboom; Im- manuelkerk f stra- Chr- Geref. Kerk 9.30 en 4.30 u Ie»; LVoÜKttg fi°- ■"enberg, 5 u ds Brederveld. Maranatha- i kand. Hllzelaar t.K. Kerk (zat. 7 Nieuw-Vennep Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 u ds Seggelink Geref. kerk kerk" 30 9.30 u ds Wijngaarden. 6.30 h« v.n i Sijtsma. Groenhovpn: „Het Mierennest" dhr De 9.30 u leesdienst 3 u ds Breen. Chr. Mameren. Evang. Chr. Gem. 10 u dhr Dikkes. Leger des Hells 10 en 7.30 u Evang. Centrum Zijlsingel 2 10 u evang Zillstra (dinsdag 8 u idem) Pinkster- gem. 3 u ds Van Twillert. Nw. Apost. hel 9.30 u de heerModderkolk R.K. kerk (zat, 7 u) 9.3 Tas Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u ds Verloop. Oud Ger. Gem. in Ned. 10.00 6.30 u leesdienst, RK Ontmoetings- k 8.30, 11.45 en 6.30 u (zat. av. 7 u) St. Victorkerk 10 u (zat. av. 7 u). Volle Evang. Gem. "Sion" 9.30 u dhr v. d. Helden. Jehovah's getuigen Noordwijk Herv. Grote Kerk 10 u ds Keuning 5 u ds Elgersma (gemeen- sch. dienst) Oude Kerk 10 u ds Hoek stra De Rank 10 u ds v. d. Bergh 3.30 u ds Catsburg 7 u ds Keuning. Geref. Kerk Vinkenlaan 9.30 u ds Bosman 5 WPHIBBW u ds Elgersma. gem. dienst (Hoofd kerk (zat. 7 u) 9 u. Engelbewaarders straat) 10 u ds Elgersma, 7 u ds Bos- Hillegom Herv. 10 u ds Pouwels u ds Van Bruggen. Geref. Kerk 10 i ds Van Bruggen 7 u kand. Splinter. Wassenaar Herv. Dorpskerk 10 u dr Frederikse 4.30 u ds van der Plas. 7 u hr P. C. Taal. Klevietkerk 9 u Jeugdkapel (11 t/m 13 Jaar) 10 u kin derdiensten 10 u prof. dr. Berkhof. Messiaskerk 10 u ds van Zanten dorps centrum 9.30 u dr Broekhuis 10 u kin derdiensten. Gebouw Shalom: 10 uur Jeugdkapel (12-14 Jaar). Zuiderhout: Geref. Kerk 10 i Kamp. R.K. Kerk zat. 7. zo. 8.30 10. 1. St. Jozefkerk zat. 7. zo. 8.30, 10 Noordwijkerhout 10 u In zaai OUIluul x d. Brama ds Bouma 10 u in De ZUk ds u Kinderdiensten. Geref. Martinuskerk J. Streefland. R.K. Kerk S. Jozef (za. - i ds Cziria (Zuid) 10 Ned. Prot. Bond 10.30 u ds Van Ros- 7?1kstraa$ 19) RK Kerk Steenschuur Hoogmadc Herv. I Harte- brug zat 7 u. zo. 8. 9.30. 10.45. 12 en 6.30 u. Haagweg zat. 7 u.f zo. 9, 10.45 R.K. Kerk (zat. 7 u) 9 e Kaag Herv. 9.30 v Open Hof" 10.30 ds Hart ln de ZUk '(zat. av. 7 u) 8.30 10 en 11.30 u Kapel Sint Bavo 9.30 u Ka- pel Sancta Rijn Herv. ventskerk 9.30 u dr G. P. dingskerk 9.30 u drs Broeyer 6.30 u ds Fokkema. Zaal Opstandingskerk 9.30 u Jeugdkapel de heer Bouwman. Mar- Dorpshuis" 6 u ds Heymans. Öntmoe- tingskerk 10 u ds Heymans 6.30 u ds v. Ieperen. Geref. Kerk 9 en 5 u ds El- derman. R.K. Kerk St. Jan de Doper (zat. 7 u) 9.15 en 11.15 u Mgr. Bek- kersschool 6.00 u. Katwijk aan Zee Herv. Nieuwe Kerk 10 u - - - de Kerk 10 i Ichthuskerk 10 u ds Vink 5 u ds Ho- Pnlëlkerk 9.30 u ds Catsburg 6 u rrr ,n J Woubrugge 9.30 u ds Blenk 6.30 u (zat. av. 7.15 u) 10 ds Hagen. Geref. Kerk 9.30 u Prof. Nauta 6.30 u ds Verschoor. Zevenhoven Herv. 9.30 u dhr Goedhart Geref. Kerk 9.30 u ds Zand bergen 7 u ds van Houten R.K. kerk (zat. 7 u) 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. 10 u ds Schoch R.K. St. Janskerk (zat. 7.30 u) 7.30 10 Berg. R.K. Willïbrord (zat. 7 u), 9, (zat.'7 10, 12 e Riddervela "De ds Vos. Groen v. Prinsterer'school 10 „J__N. J. M. Hoogendijk Gereformeerde Kerk. Maranatha- Harmelen 6.30 Goede Herderkerk 9 en 10.30 u ds_< Ruiter Gez. diensten 6..30 nijenhuis. Ridderveld ds Koelman. Ziekenhuis Overduin 2 u Ieperen. Geref. Kerk Vredes- Santen 5 u ds de Vries. Chr. Gereform Kerk 10 en 5 u ds v. d. Ent. Geref. (vrijgemaakt) 8.30 en 3 u ds Hoff (HA.). Geref. Vrijgemaakt buiten verband 10 u ds Roukema 7 u ds v. d. Brink Geref. Gem. 10 u en 5 u lees dienst (donderdag 7.30 u student v. d. Net). Volle Evangelie Gemeente 9.45 Oude Wetering Herv. 9.30 u da Lalleman. Geref. Kerk 0.30 u da Czi ria 6.30 u ds Langedijk. Rem. Geref. Gem. 10 u ds Knoppers. R.K. kerk Meerkreuk (zat. 7 u) 8.15, 9.45. 11.30 s Bouw. R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.30 9.30 Geref. Kerk 9.30 iH Belt. Oud Geref. Gem. 9.E leesdienst Baptisten gen 6.30 u ds Koekkoek. Leger des Heils Gebouw Corn, de Vlamingstraat 10 u en 6.30 u R.K. St. Bonifaciuskerk (zat. 7 u) 8.30, 10 e (zat. 7 u) 9. 1 U.45 u. H. Geestkerk (zat. 6.30 u) 9 en 11 u. Kapel Dennenlaan Molukse Evangelische Kerk nala. Molukse Aarlanderveen Herv. 10 u ds Wolthaus 7 u ds Mostert Geref. Kerk BirntlmiTtn Geref. Gem. 9.30 Soefie Beweging Universel den Geref. Kerk 10 u dr Kunst. 7 Rijnsburg Herv. Grote Kerk 9.30 u ds Van Niel, 5 u ds v. d. Bogerd. Bethelkerk 9.30 u ds v. d. Bogerd (HA) 5 u ds van Niel (HA) _Geref. Kerk Petrakerk Leiderdorp Herv/Geref. Dorps- 5 u dienst. R.K. Kerk (zat. Geref. vrijgemaakt 10 en 5.16 u ds Vreugdenhll. Chr. Gereform Kerk 9.30 en 5 u ds Den Boer. Sassenheim Herv. 9 en 10.30 u ds Westra 7 u (in Geref. Kerk) Open Deurdienst Geref. Kerk 9.30 u ds Ge- sink 7 u Open Deurdienst ds Warn Ink Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Rebel Volle Evangelie Gem. 7 u. Samen- Gij- komst (gebouw Ned. Prot. Bond) RK ds Huizebosch. R.K. Kerk (zat. 7 Lisse Herv. Grote Kerk 9 en 7 u ds van der Velden Pauluskerk 10.30 u ds van der Velden Geref. Kerk 10 uur ds Den Hengt 7 u Herv ./Geref. dienst ds Steenbeek Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u ds Slof stra Geref Gem. 10.00 u (H A.) en 4 u ds D. Hakkenberg. Ge- Kerk (za 7 u) 8. 9.30 en 11 u. dienst R.K. Kerk (zat. 7 u) 8, 9.3 6.30 u ds Rooze. Geref. Kerk vrij gemaakt 10 en 5 u ds Hoff. kandidaat den Braber 6.3_ v. d. Kraan. R.K. Kerk (zat. 7 u) 8, 10 KERKELIJKE STAND Her vormde Kerk: Beroepen te Kinder dijk H. Jongerden te Veenendaal, te Capelle aam de IJssel J. dism Hoed te Sliedrecht; toegelaten tot evan geliebediening: A. Bekkenkamp, Oort- laan 22 Utrecht. H. Bousemam, Hoen- diep 300 Hoogkerk, G. Hoekstra, Lellensterweg 21 Stedum en J. van Twist, Korreweg 164 Groningen; be roepbaarstelling: G. Hoeks tsra en J. van Twist. Geref. Gemeenten: beroepen te Almelo. Corsica (Ver. Staten), Katwijk aan Zee, Middel burg-Zuid, Hilversum en Oudemir- dum: kand. J. Kareis te R.dam. A.B.. v.d. Heiden te Veen, J. de Pater te Boskoop en M.J. Visser te R.dam zijn toegelaten, tot de theologische school te R.dam; zij hopen de ge meenten in de toekomst als predi kant te gaan dienen. De Studenten R. Kattenberg en C. Vogelaar ho pen dit jaar aan deze hogeschool hun proponentsexamen te doen. Ds. P.J.D. van Malssen, wonend te Leiderdorp, heeft de wens te ken nen gegeven zijn werkzaamheden als hoofd'van dde geestelijke ver zorging in het Academisch Zieken huis in Leiden per 1 augustus van dit jaar te willen beëindigen. Hij werd officieel al emeritus per 1 maart 1973, maar verklaarde zich toen bereid dit werk nog enige tijd voort te zetten. Een commissie van drie, die fungeert als tussenpersoon tussen de hervormde classis en het ziekenhuis, heeft enige kandidaten benarderd om tot vervulling' van de vacature te komen. De kosten van deze functionaris worden geheel door het ziekenhuis gedekt. Gezien de situatie, wil ds. Van Malssen nog blijven tot een opvolger is benoemd. •De heer L. van Loo, pastoraal medewerker in de gereformeerde wijk rondom de Petrakerk in Leidcn- Noord, zal zijn werk hier binnen kort neerleggen om in Amsterdam zijn studie te kunnen voortzetten. Dan zal de geref. kerk van Leiden ook de grenzen van haar wijken moeten gaan wijzigen. De hoop dat de financiënvoldoende zouden zijn voor vier en een half predikants traktement vindt geen vervulling. Verder dan vier predikanten kan men niet gaan. #De moeilijkheden in de hervormde gemeente van Alphen aan den Rijn, waarover wij onlangs schreven en die zich toespitsen op een verwijdering tussen de plaatse lijke predikant Bogers en de kerk voogdij, zijn nog niet in het sta dium vah een oplossing gekomen. De kerk voogdij deelde in een ker- keraadövergaideiriaig meer, dat er vam hogerhand nog niets is gedaan om een uitweg te vinden. Blijkbaar weetmen er ndet goed raad mee. In een verslag van deze kerkeraads- vergadering wordt opgenterkt, dat het een onleefbare en onwerkbare situatie is, nu alle contacten tussen centrale kerkeraad en kerkvoogdij is verbroken. Honderdzestig gemeente leden hebben inmiddels een brief aangeboden, waarin zij ernstig be zwaar aantekenen tegen het beleid van de centrale kerkeraad. Zoals wij in onze krant van 3 mei bericht ten, besloot de centrale kerkeraad unaniem bij de provinciale instantie voor de kerkvoogdijen een bezwaar in te dienen tegen de toelichtding vain de kerkvoogdij op de begroting. #Ook dit Jaar zullen de gezamenlijke ker ken van Wasssenaar aanwezig zijn op de camping Duinrell, waar in de weekeinden in die "kerikschuur" (de oude schaapskooi in het oarava/n- pairik) die diensten worden gehou den: op zaterdagavond 7 uur een rk eucharistieviering en op zondag morgen 10 uur een protestantse kerkdienst. De diensten beginnen op zaterdag 21 juni. Ze zijn er tot én met weekeinde van 9 en 10 augustus Wassenaarse belangstellenden zyn ook welkom. Ds. P. E. vtam Staveren te Amers foort is door de Vrij-Evangelische Gemeenten benoemd tot hoogleraar voor een nieuwe bijzondere leerstoel aan de Utrechtse universiteit. Hij is rector van dis theologische hogeschool van deze gemeenten in Utreoht De toezeggingen voor de vrijwillige kerkbijdrage zijn in het bisdom Bre da ruim 9.5procent hoger dan in 1974. De landelijke stijging is 7pro- o&nit De roomskaithofliCken van het bisdom Den Bosch hebben f535.000 bijeengebracht ter gelegenheid van het zilveren priesterfeest van bis schop Bluyssen. Het geld is be stemd voor vormingscentra op Ha iti om daar kader op te leiden voor evangelisatie en ontwikkelingswerk. Er komen nog steeds oijdragen bin- niern. Mgr. Bluyssen kreeg ook nog een schaap. Het beestje graast in de tuin achter het bisschopshuis. Dot de katholieken van het aartsbisdom Utrecht en van geheel Nederland vol strekt geien invloed hebben op de opvolging van kardinaal Alfrink, vindt de beweging "Open Kerk" een vernederende situatie, die de kerk grote schade berokkent. De bewe ging, die werd opgericht na de be noeming van mgr. Gijsen tot bis schop van Roermond, crlt ongeveer 5000 leden. Het gebrek aan inspraak noemt Open Kerk een feitelijke mis kenning van het gemeenschappelijk priesterschap van alle g»lovigen en van de daaruit voortvloeiende ver antwoordelijkheid. Een ambtsdrager alls de opvolger vam toamdinaall A1- frimik zaïl zyn taak alleen goed kun nen vervullen als hij net vertrouwen kan verwerven van de gelovige ge meenschap, aldus Open Kerk. De synode vam de Hervormde Kerk heeft de Sovjet-Russische amuassad-mr in ons land een brief geschreven over het Russische optreden tegen Joodse lamdigematiem dde naar Israël willen emigreren. De brief spreekt van 'groeiende zorg' over de reeks rechts- Wij zitten weer midden in de examentijd. Jonge mensen pom pen in deze weken heel veel kennis in hun hoofd en proppen het soms zo vol, dat het er op het beslissende moment niet meer uit te krijgen is, of het antwoord komt zo langzaam als gemtepap uit een melkfles. Anderen beginnen er op het laatste nippertje aan en met een zekere zwier wordt het di ploma. waarvoor, niet is „ge vochten". in de zak gestopt. In ieder geval verkeren er heel wat mensen in spanning, niet het minst zij, die zelf geen examen behoeven te doen de ouders. En temidden van al die zenuwslopery worden er heel wat schietgebedjes afgestoken. Of ook wordt er heel gemeend gebeden om een goede afloop, om succes, na maanden van zwoegen en studeren. Want bid den betekent niet: met de ar men over elkaar maar afwach ten of God je gebed zal verho ren. Bidden betekent belijden, dat je het toch alleen maar sa men in verbondenheid met die God, die je zoveel bekwaamhe den, zoveel mogelijkheden en zoveel kansen geeft, met die Gever van alles wat je bent door ZJjn inspirerende kracht kunt volbrengen. Maar staan daarmee in ver houding ook de dank-gebedsn achteraf? Danken we voor de hulp, voor de goede afloop net zo vaak als we er om gebeden hebben? Ik ben bang, dat dat wel vaak vergeten wordt. Toch, een dankbaar mens is ook een blij mens. Hy heeft weet van de byzondere verhouding, die ontstaat tussen God en de hulpzoekende, tussen God en de hulpontvangende. Een blij mens dankt met een boordevol hart. Een dankbaar mens 'roep vol blijdschap uit: God, wat bent U toch geweldig, dat U aan my wilde denken. In deze gemoedstoestand ko men hem de woorden van Psalm 8 in dp gedachten: „Heer, hoe machtig is Uw naam op de ge hele aarde. Wat is toch de mens dat Gij aan hem denkt, dat Gy naar hem omziet. Gy hebt hem bijna goddelijk gemaakt en hem met heerlijkheid en luister ge kroond. O Heer, onze Heer, hoe heerlijk is Uw naam op de ge hele aarde". Ja, die Naam van God. Wat wordt die toch vaak gebruik op de gehele aarde! Het meest misschien nog door hen, die niet in Hem geloven. Gods Naam wordt immers om de haverklap achteloos uitgesproken als stopwoord, als uitroepteken, als vloek. Men moet zich te genwoordig kernachtig uitdruk ken, anders tel Je als gespreks partner niet meer mee. Wat moet het vermoeiend voor God zijn, steeds opnieuw te worden aangeroepen, zonder dat men er bij nadenkt of Hem werkelijk nodig heeft. Wanneer Je hierover wel eens schuchter een opmerking maakt, word je verbaasd aangekeken. Men be doelt er immers niets mee God bestaat eenvoudig niet. Eigenlijk heeft men nog gelyk ook. God bestaat niet, want God is geen ding. Maar alles wat be staat wy zelf, alles om ons heen bestaat dóór God en in God. Zonder Hem bestaat er niets. Wat kan de dankbaarheid dan groot zijn van hen, die alles van God verwachten, die weten d&t ze alleen leven door Hem, die wél in Hem geloven en vol blijdschap en verwondering de psalmist kunnen na zeggen: Heer, hoe machtig is Uw naam op de gehele aarde, hoe gewel dig dat U naar ons mertsen om ziet en ons wilt helpen bij al die dingen, die zo belangrijk in ons leven kunnen zyn. Dank U God, dank U wel! J. T. KOOPMANS- SCHOTANUS. Leiden Belangstelling voor de Bijbel weer toenemend Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft in 1974 veertien procent meer bijbels en bijbelgedeelten verspreid in ons land dan in 1973. Het aan tal was 354.636. De stijging is ietwat onverwacht. In 1973 was het aantal verspreide bijbels al flink toegiemamm, ander meer doordat het nieuwe testament in de omgangstaal, "Groot Nieuws voor U", net op de markt was. Men daohit diait meft die kleine honderddui zend exemplaren diaarvam de markt wel zo'n beetje verzadigd zou zijn. Maar in 1974 ging nog eens zo'n aantal van "Groot Nieuws voor U" de deur uit. En bovendien steeg ook de verkoop van alle andere uitgaven. Zelfs van. de Statenvertaling wer den meer exemplaren verkocht dan in 1973. En datzelfde geldt van de vertaling uit 1951 nos steeds de "nieuwe vertailing" genoemd. Het Bijbelgenootschap leidt uit deze cijfers af dat de belangstelling voor de bijbel weer sterk toeneemt. Dat blijkt, tevens uit een enquête die vorig jaar door de NCP.V is gehou den. Een onderzoek van het Leger des Heils leverde een gelijk beeld. zaken tegen de betrokkenen en "ver hijs tering over de tegenstellingen tussen de idealen die uw regering belijdt, en de manier waarop Joodje mannen en vrouwen worden behan deld".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4