Holland Festival in spijkerpak Marjolein Brier danste een mooie solo MAANDAG,2 JUNI 1975 PAGINA 9 Luisteren naar Vivaldi met een frisdrank in de ehe en een belegd broodje in de andere hand. Zo is gisteren het Holland Festival begonnen. Een manifestatie voor iedereen, gratis aangeboden door de NOS aan het 700-jarig Amsterdam. Het hele Concertgebouwcomplex stond ter beschikking en overal was wat te doen. Een culturele kermis en kermis dan bedoeld als gevarieerd, fleurig, blij en vaak verrassend. Even vermoeiend ook als een kermis, want tot ver na het middernachtelijk uur was iedereen op weg naar zijn voorkeuren. Van het Russische operarepertoire naar Benny Behr, van het Groot Omroepkooor naar Dolf van der Linden en van het Radio Kameror kest naar het Simplisties Verbond. Het Holland Festival loopt in spijkerpak. Het wil geen elitair feest zijn, maar een spontane happening, die geen ruimte laat voor officieel gedoe. De nadruk waarmee deze sfeer door de organisatoren wordt gepropageerd was gistermiddag al merkbaar toen de vlootrevue van start ging en overal in de stad culturele activiteiten in de open lucht losbarstten. De kijkers thuis en in Belgie, Duitsland, Denemar ken, Zweden, Zwitserland en Tur kije, naar wie de NOS-tv-beelden werden uitgezonden, zullen er minder van geproefd hebben dan de tienduizenden langs de grachten, die de varende muziektenten met groot gejuich begroetten. De NOS had namelijk vergeten een commentator mee te sturen en ook het geluid werd schromelijk. verwaarloosd. Daardoör klonken er bijvoorbeeld blazers toen het draaiorgel in beeld kwam. Jammer, want wat was het 'een leuke bedoening. Echt Amsterdams, ongebonden, vermakelijk en altijd pittoresk tegen de achtergrond van 't unieke grachtendecor. Tussen de langzaam voortdobberende sleepbo ten en vaartuigen van allerlei grootte en klasse voeren ook de rondvaartboten met toeristen. De gezichten van die mensen. Sprake loos van verbazing, compleet opgeto gen brachten zij hun camera's in stelling. De „officiële" opening van het Holland Festival. Geen keurig geklede heren die ergens achter een katheder de hoop uitspreken dat. maar -een steelband op een platte schuit, een stelletje oude bazen, die in dixielandstijl rats, kuch en bonen ten gehore brengen, twintig op mandolines tokkelende dames met grijzende slapen, een underground- orkest met een juffrouw die bijna alleen gekleed gaat in een fel rode mantel, een jongen die in een roeibootje, getrokken door een ander scheepje, cello zit te spelen, een ander vaartuig, dat een namaakeend aan een touwtje achter zich aansleept en twee zussen die quatremains spelen op een bijna vermolmde piano. Zou zoiets mogelijk zijn ter introductie van bijvoorbeeld de Salzburger Festspiele? Nee, dat kan wel in Amsterdam, waar de codes al zoveel jaren veranderd zijn. Als de Russische sopraan Galina VCisjnews- kaja 's avonds de trap afdaalt van het Concertgebouw, dan' zit men lekker op de grond in het middenpad en men sjouwt met zijn glaasje in de hand naar de Kleine Zaal om er de strijkers te horen van het Radio Kamerorkest. Niet opgeschroefd, gewoon maar omdat Amsterdam zo leeft. Zo was ook de sfeer op het Museumplein, waar de passanten werden geconfronteerd met nieuwe muziekvormen met het Werktheater in een afgestampte tent met enthousiaste mensen. En omdat een mens op zondagmiddag ook wel eens een keer wil zitten, streken sommigen neer in 't Literair Cafe, waar het Residentie Orkest ouderwetse strijkjesmuziek speelde in aanwezigheid van honderden mensen: kunstenaars, zo maar veel jongeren en vaders en moeders met kinderen. Om half acht gingen de deuren open van het Concertgebouw. Op de podia honderden musici, die norma liter voor de omroepen werken, maar nu buiten de studio met daverende toejuichingen werden overladen. Luisteren naar Vivaldi met een broodje en een frisdrank. Even een warm hapje tussen Hendrik Andriessen en het klave cimbelconcert van Nicolaas Lentz. Op alle gangen flarden van muziek van het lichtste kaliber tot het hoogst serieuze. Mensen die nooit in een Concertgebouw komen en nu werden geconfronteerd met", een optreden van het Omroep Dubbel- kwartet, dat een madrigaal zingt in up-beat tempo en een Cole Portersong in Brahms-stijl. Jawel, dat gebeurde gisteravond in Amsterdam. Daar veerden geheide Amsterdammers overeind toen Gali na Visjnewskaja zonder begeleiding van een aria van Rimski Korsakow. elkaar een magistrale vertolking gaf van een aria van Rimsky Korzakov. „Wat mooi", sprak een ras-Jordaan se, „ze zingt net als op de plaat". TRIANON: „That's entertainment", c 2.30, 7.00 9.15 i T entoonstellingen Atelier JDe Scherf", Nassaulaan 41 Oegstgeest, tel. 50220. Ans v. d. Helde— Kort exposeert eigen werk oa glas bulgen Rijksmuseum van Oudheden (Rapen burg 28). Werkd. 10 uur voorm.—5 uur REX: „The Sex-shop", da. 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 2.30 uur, 18 jaar. Kindermatinee: „Tarzan's grote ge vecht", wö. en zo. 2.30 uur. Nachtvoorstelling: .Meisjes die graag naar bed willen", vr. en za. 11.30 uur. 18 Jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag 2.30, 4.30, Derde klasse bezoekuur van 14.00 uur en 18.30-19.30 uur. Knderzaalvan 13.00-14.00 woensdagavond (uitsluitend kleuretsen Fred Koot Meerts (t/m 30 Juni). Sociëteit Burgers, Burgsteeg Bonnie sabeth ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuls: Middagbezoekuur; Avondbezoekuur; sleken kunst uit particulier Bezit", t/m 13 Juli. Ars Aemula Naturae, Pieterskerk gracht 9. ledenexpositie van 10 t/m 31 mei. dag. geopend van 15-17 uur Koordstudlo (Oude Rijn 88): Expositie Wil van Aggelen. Leidse bioscopen LUXOR: „Break-out". da. 2.30, 7.00 en overige familieleden. Kinderen beneden 14 Jaar hebben geen toegang op de 12.00 i 18.30 tot 19.30 uur Kraamafdellng; dag van 11.15 tot 12 uur (alleen 9.15 i 2.30. 3.45. 7.00 en 9.15 v 15 tot 18.80 3e klasse: dag ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde- Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Maandag t/m vrijdag: 18.30—18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45—15.00 qur Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door. lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15—15.00 uur 18.30—19.00 uur Alphen aan den Rijn RUnoord: le en 2e fclae 11—11.30 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u; 3e klas 18 Jaar. AMIIM West', da. 8.00 ur. 14 Jaar. Kindermatinee: Brokkenpiloten". Nachtvoorstelllngen: „Jailhouse Rock" ..Once upon a time In the 8.00 ur. 14 Jaar. Kindermatinee: „Laurel en Hardy l Cassidy and the Sun- dag 8.30 tot 19.30 uur; Klnderaf- ig va rtbew tot 14.45 uur Intensieve verpiegi_„. 14.30 uur en van 18.30 tot 19 Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— 14.30 uur; 's zondags 1112 uur en 1415 uur; eerste klasse: de gehele i 1920 u.; Kinderafdeling alleen voor oudere 18 15—15. 18.30 i Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Gt hinder Schiphol (020—175Ó00). (§U(/ ^ïlte letitDS 2 juni 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Uit Rotterdam wordt be richt, dat de herbergier Jut en zijn vrouw, die onder ver denking staan van betrokken te zijn bij den moord op de Haagsche mevrouw Van der Kouwen en haar dienstbode, Zondag-nacht naar de cellu laire gevangenis aldaar zijn overgebracht. Als een staaltje van onder nemingsgeest wordt medege deeld, dat eenige dagen gele den de domtoren te Utrecht bezocht werd door een gezel schap oude dames, 23 in getal, te zamen 1616 jaren tellende. In een perceeltje veen na bij Emmen heeft men opge dolven één gouden en twintig zilveren munten, dagteekenen de uit de 8ste eeuw, alsmede 'n bijl met steel en een sandaal. Vijftig jaar geleden: Op het station van het Fransche plaatsje Annemasse bij Geneve is ten gevolge van de hitte een uit Zwitserland komende cylinder met 1200 KG vloeibaar chloor ontploft. Alle inwoners trachtten zich hals over kop voor de nade rende gasmassa uit de voeten te meuken. Hotels werden met behulp van auto's in allerijl geëvacueerd, maar men kon niet verhinderen, dat meer dan vijftig personen met ten deele ernstige vergiftigingsver schijnselen in de ziekenhui zen van Annemasse en Genè- ve moesten worden opgeno men. Ernstig is de toestand van een aantal kinderen, die in de nabijheid van het sta tion spelende, alsmede een groot aantal spoorwegman nen. De Lohdensche politie heeft drie mannen in hechtenis ge nomen, wien ten laste gelegd wordt dat zij een complot had den gesmeed tot ontvoering van de Amerikaansche film- actrice Mary Pickford, ten einde een losgeld te kunnen bedingen. PANDA EN DE INZIENER 63 - 128 "We kijken heus wel door je nieuwe vermomming heen!" zei de spion DEF. "Je wil natuurlijk zoete broodjes bakken bij de Supremo en ons zwart maken. Maar we blij ven op je letten, ABC!" Pcunda slaakte een zucht van verlichting. Want nu vas be greep hij, dat ze dachten dat hij hun kollega was - en dat ze niet wisten dat hij eigenlijk Panda heette. Hij kreeg trouwens geen tijd om te antwoorden - want op dat moment slaakte oppergeneraal Grim een shrille kreet. "Stop dat!" riep hij tot de leugen-ontdekker. "Ik kan daar niet tegen. Stilte!" Maar hei geluid van het toestel zwol aan. Het bestond uit giechelen, schateren, bulderen, kakelen en alle andere moge lijke soorten van gehoon - en op het beeld was een heel klein Supremo'tje te zien, omringd door allerlei grote hoofden die hem vitlahten. De avonturen van Jommeke De strijd om de Incaschat VIS VAN DE BAHAMA'S Snipper 1 ui ragfijn en meng er 50 g fijngesne den mager ontbijtspek door. Snijd 200 g rauwe braadworst of saucijsjes open en schep het worst vlees eruit. Meng dit door de uimassa en braad dit in 3 eetl.' zonnebloemolie even aan boven laag vuur en niet langer dan 5 min. Blijf er voortdurend in roeren. Schep het meng sel over in een vuurvaste schaal. Leg er 4 moten kabeljauw op en bespren kel de vis royaal met ci troensap. Strooi er zout, versgemalen peper en een snufje tij mover en giet er een güas heet water over en een glas witte wijn of sherry. Leg op de moten vis nog een klontje boter en zet de schaal, afgedekt met folie, ruim 20 min. in een niet al te hete oven. Geef er ge kookte rijst bij en strooi voor het opdienen wat versgehakte peterselie over de vis. Het stoof vocht kunt u desgewenst binden met een beetje maizena. WINA BORN. FRED BASSET DE BESTE BRIEVEN ZIJN DIE LANGE OVERTUIGENDE, OF DIE HELE KORTE WAARIN ALLEEN MAAR STAAT: "JE 8ENT GEWELDIG."... li] tr-O De Generaal en „De Tijdmachine'' Copyright: Oberon/Haarlem. Tekenaar: Peter de Smet LEIDEN Marjolein Briër heeft ïn het afgelopen seizoen meegewerkt aan de totstandkoming van enkele theaterprodukties bij de toneelgroep 'Imperium'. Het zat er dus dik in dat de Leidse balletpedagoge met haar dansgroep in Imperiums eigen Micro- theater aan de Vestestraat een aan tal gastvoorstellingen zou komen ver zorgen. De eerste van twee voorstel lingen werd zaterdagavond voor een klein, maar bijzonder geïnteresseerd publiek gegeven. Het programma van de groep, die zfch geheel toelegt op het moderne dansidioom, bevatte een reeks oude succesnummers zoals het dynamische 'Play it', het grappige jazz-ballètje 'Live it up', het drama tische 'Waves of hope' en het ab- stract-verhalende ballet "Brown Ba- bij". Dit laatste ballet behoort tot de alltebeste choreografieën, die Marjo lein ooit heeft gemaakt en, uitsltütend vertolkt als het werd, maakte het ook nu weer veel indruk, mede dank zij de goed gekozen, obsederende muziek. De voorstelling in het Micro- theater gaf echter ook een nieuw bal let te zien. Het had als titel 'Mood' meegekregen en het werd door Mar jolein Briër zelf solo gedanst. Het bleek een in stilistisch opzicht goed uitgebalanceerd ballet, dat van veel sfeer is doortrokken en daardoor de inhoud van de titel volledig dekt. Marjolein Briër is niet direct het type van een lyrische danseres en het verdient daarom des te meer waar dering dat ze in staat is om emotio naliteit zo zufver in beweging om te zetten. Daar de armvoering in deze solo een wat zwaar accent heeft gekregen deden enkele bewegingen een tikkeltje theatraal aan, maar de evenwichtige opbouw van het ballet werd er nauwelijks door verstoord. Marjolein heeft voor dit ballet mu ziek van Donny Hathaway, vertolkt door Roberta Flack, gebruikt. Een goede keus.Het is jammer dat de Leidse dansgroep steeds kleiner van omvang wordt maar Marjolein weet er gelukkig toch nog fijne tilug«w mem te doen. De avond in het ter die zaterdag a.s. een hefhlling krijgt heeft daar het bewijs toe ge leverd. PIETER C. ROSIER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 9