„Sherlock Jones" verleng stuk van Mounties That's Entertainment show zonder weerga ÏÏyresoleS NIEUWE FILM VAN NICOLAI VAN DER HEYDE Routinefilm vol aktie over uitbreekpoging Veilig goedkoop op VRIJDAG 30 MEI 1975 PAGINA 17 4rr r De Noorse schoonheid Julie Egedie tot totomodel en later filmster werd, is ster voor Piet Bambergen. Het lijkt wel of de 'Nederlandse Filmindustrie' de laatste jaren op drift is geraakt. Paul Verhoeven, Fons Kademakers, Erik Terpstra, René van Nie, Pim de la Parra Wim Verstappen, Frans Weisz, Bert Haanstra en Nicolai van der Heyde doen verwoede pogingen om ieder op hun eigen wijze een stukje •Nederlandse filmhistorie' te schrijven. Als dat het enige motief is, kan men het eindprodukt nog wel in dank afnemen. Maar soms wordt tijdens een première akelig duidelijk, dat de film slechts is gemaakt voor de commercie en voor de persoonlijke bevrediging van de regisseur. Dan wordt de (voor-) publiciteit door velen alleen maar ervaren als een noodzakelijk kwaad, waar men niet omheen kan. ting" was hij te zien, terwijl hij ook weer een rol speelt in de film Tftu- fus'. Ik heb zelfs in een voorbe schouwing over 'Rufus' gelezen, dat Rijk de Gooijer één van de weinige Nederlandse acteurs zou zijn, door wie een film gedragen zou kunnen worden. Dat is natuurlijk volstrekte Zo hebben Nederlandse regisseurs waanzin. Rijk de Gooijer heeft mij één opvallende gewoonte gemeen, als 'aangever' in relatie tot Johnny Door A. C. Koekebakker Foto's Jan Holvast Piet Bambergen krijgen aanwijsigingen van de regisseur. stal ha- Kraaykamp nooit kunnen imponeren mweu noen o v.n ..tri- en ook zijn filmrollen maken op mij c0 die in eerdere produkties ga- "*t de indruk, die het klaarblijke- lijk bij anderen achterlaat. Aangever rant stonden voor een kassucces. De voorbeelden, om deze stelling te sta ven liggen zo voor het grijpen. Paul Verhoeven heeft al tweemaal ge bruik gemaakt van de artistieke kwaliteiten vam Moniue vam de de fatal gewaagd. Het is René 1 Ven en Rutger Hauer (Turks Fruit' Vooren. dde een rol gaat spelen i .Keetje Tippel") en Pim en Wim de nieuwe film i deze film voor Ni- film de rol van Sondag, de diaman- ucces te maken. Wij tair, die zorg moet dragen voor het zo geïnteresseerd in vervoer en de verwerking van de deze film, omdat de Kartoem-diamant. Dat is geen een- komische film, voor voudige zaak omdat de Maffia op volstrekt gespeend de steen loert en Sherlock Jones, de alle seksualiteit, zoals dat in groots-te stuntel aller tijden, het verlengde ligt van hetgeen wij maken. De Maffia staat onder lei als 'Mounties' steeds op het toneel ding van Don Rattazzi, gespeeld Nicolai van der doen. Daarom passen Piet - hebben zowel voor ,31ue Movie" als Heyde 'Sherlock Jones'. De sym- ook Alexander Pola en Fred Bena- voor „Frank en Eva" Hugo Metsers pathieke René van Vooren, die niet, venite (van het „Farce Majeure- Mancini "is een internationaal be- laten opdraven. Daarnaast maken zoals Rijk de Gooijer klaarblijkelijk team') zo goed in deze film. Omdat kend acteur, die o.a. speelde in de veel regisseurs gebuik van dezelfde beoogt, door middel van de film 1 acteurs actrices. Ook hier zijn rol als 'aangever' afwil. Fred Bena- film The Dirty Dozen' deze film rol speelde in de bekende T.V.-serie summiere opsomming. Willeke daar tot op zekere hoogte wel vrede goed aanvoelen. Daarnaast heb ik 'Colditz'. Mancini werkte al eerder kan hebben, ziet zijn filmrol niet grote bewondering van Ammelrooy, Hugo Metsers, Rut ger Hauer, Monique van de Ven, zijn daar wel de meest sprekende voor beelden van. Acteurs als Wim van de Brink, Peter Faber en Carol van Herwijnen worden ook steeds regel- grip. Met deze rol in 'Sherlock Jones' met regisseur Nicolai als een gevaarlijk avontuur. René In de film 'Sherlock Jones' speel ik der Heyde in To Grab te Ring' van Vooren: 'De Mounties zijn in een rol tijdens het vervoer van de De stuntelige detective Sherloct Nederland en vooral in de zuidelijke legendarische Kartoem-diamant, die wordt gespeeld door Piet Bamber- provincies, uitgegroeid tot een be- op verzoek maitdge door Nedlerl. filmregisseurs mijn partner Piet Bamber- daar gespleten en hersiepen te gevraagd. Daardoor blijft het Ne- gen als Slhèrïook een hoofdrol speelt den. Het taliteit in het klein wordt geprojec- risico is volledig rijke oliesheik gen en de rol lijikt ten op het lijf Nederland wordt gebracht om geschreven. Tijdens de repetities voor de film 'Sherlock Jones' heeft hij an de diamant even tijd iets over zijn rol in de de firma Son- film te vertellen. Piet Bambergen: In de film raak ik enorm onder regisseur Ni- den, vindt plaats in een onneemba- de indruk van de charmes van de der Heyde wiens corrige- gepanteerde kluiswageu, mooie secretaresse groot aantal dezefltfdJe artiesten, regis- ge mate bepalend zijn breker' als in 'Naakt over de schut- dat zowel Piet als ik het uitsterste rende aanwijzingen natuurlijk in ho- waarin zich gewapende bewakers be- Sondag diamantair vinden. Pok Alexander Pola: Tk speel in de „Doe het groots, doe het uitstekend en geef het klasse", dat was het de vies van de grote Metro-Goldwyr- Mayer studio's, die in de periode be gin dertig tot eind vijftig de grootste producent was van filmmusicals. Een greep uit de meer dan twee- hondend musicals die door MGM zijr» afgeleverd biedt „That's Entertain-' ment", een verzamelwerk dat is uit- Entertainment gebracht ter gelegenheid van het 50- jarig bestaan van MGM-studio's. Een ongeëvenaarde rijkdom aan muziek, zang, dans, enorme décors kostuums en niet te vergeten ster ren. die in de glorietijd meer flon kerden, dan er sterren aan de hemel Charles Bronson in matige Breakout Titel „Breakout"; Theater: Luxor; hoofdrol: Charles Bronson. De reclame wil ons doen geloven dat krachtpatser Bronson in „Break out" weer bikkelhard is; nou dat valt wel mee hoor. Charles Bronson, ook te zien in „Once upon a time in the West", speelt gaaf de ruwe-bolster- blanke-pit maar doet weinig kwaad. Wel zorgt hij voor het nodige spek takel met vliegtuigen en helikopters „Breakout" Nederlandse titel: „Uit braak", handelt over een, volgens de makei's waar gebeurde uitbraakpo- ging. Miljonair David Kaplan, on schuldig in Mexico veroordeeld en gevangen gezet, zou daarbij met be- 1 hulp van veel geld, vliegtuigen en helikopters uit een zwaar bewaakte I gevangenis zijn bevrijd. Charles Bronson speelt de man die voor geld alles doet en verschillende pogingen organiseert om de onschuldige rijk aard te bevrijden. Het verhaal bied*, j veel mogelijkheden; in de film jani- i mer genoeg niet altijd voldoende be nut. Er worden enkele te gemakkelijke - grappen en te clichématige situaties voorgeschoteld, en door een onregel- matig en onlogisch tempo in de ont- I wikkelingen wordt niet een maxi- Kosten noch moeite werden ge spaard om het publiek voor qen paar uur de crisis en later die oorlogsjaren te doen vergeten. Grootse showballetten in de meest fabelachtige -kostuums en schitte rendste kleurschakeringen versche nen voor de toeschouwers en brach ten ze in een droomwereld, die m een paradijs scheen Grote sterren wer den geboren, stenren die nog echt sterren waren in een tijd dat Holly wood nog Hollywood was: even on bereikbaar als de sterren in het heel al en even flankerend als die sterren aam de filmdecors. Voor de filmliefhebber die deze tijd niet heeft meegemaakt is het 'n ongelooflijke ervaring om meters en meters lange gordijnen een rollend gevaarte te zien omstrengelen, een trap te zien van onwaarschijnlijke afmetingen, die al draaiend een heuse menigte aan dansers en danse ressen tentoonspreidt. De zwemmen de Esther Williams, diie de prachtig ste wateribailiettem uitvoert met de mooiste kostuums aan Of Fred As- taire te zien in zijn glorietijd, tap dansend zoals niemand ooit meer met Bing Crosby en Gene Kelly, de legendarische Judy Garland, noch Jeanette McDonald en Nelson Eddy ontbreken in deze bloemlezing vol sterrengeflonker, die aaneen wordt •gepraat door sterren van weleer als Fred Astaire Elizabeth Taylor, Deb bie Reynolds.. Peter Lawford, Fran's Sinatra en vele anderen. De muziek wordt verzorgd, voor zover men niet de oorspronkelijke te horen krijgt, door een orkest onder leiding van Henry Mancini. Al met al een show zonder weerga, die zo wel voor de oudere generatie wel licht met een tikkeltje weemoed - als de jongere een boeiende documen taire is. De decors zijn vervaald, ge bladderd en kapot, maar het film materiaal is godzijdank blijven be staan. ANNEMIEK RUYGROK die rol'gaat mij bijzon der goed af. Daarnaast vind ik het erg boeiend om met Julie Ege, die de rol van Paula speelt in de film, samen op de set te staan. Zij in spireert mij tot het spelen van een zeer verantwoorde Sherlock Jones. Zij stelt zich zeer professioneel op. Ik heb in Nederland een goede naam als 'Mountie','maar als film acteur kan ik nog veel van Julie Ege en van Nicolai van der Heyde leren. Juli Ege (zie foto), die zich op haar achttiende al Miss Noorwe gen mocht noemen, speelt ook een belangrijke rol in de film. Over haar filmcarrière zegt de uiterst oharman- voor alle topfotografen door de we reld gereisd. Nadat ik naar Londen was verhuisd, waar mijn dochtertje Joanne werd geboren, speelde ik een rol in een groot aantal films. Ik debuteerde in The Graet Train Robbery' en speelde daarna rollen in de films 'On Her Majesty's Se- cet Sevice, met James Bond, „Eve ry Home Should Have One', TJp Pompeii*. 'Creatures The World For got', 'Mutation' en 'Not Now Dar- lang'. De rol van Paula in de film 'Sher lock Jones' spreekt me wel aan, al heb ik wel wat moeilijkheden met de Nederlandse tekst. Maar ik heb een volledig vertrouwen in Nicolai van diet Heyde, die mij in Londen vroeg, of ik een rol in zijn film wilde spe len. Mijn tegenspeler Piet Bamber gen vind ik een uiterst vriendelijke man, waar ik vaak erg om moet lachen. En daar heeft Julie Ege ge lijk in. 'Mountie' Piet Bambergen blijkt altijd even vrolijk en opge wekt te zijn. Als er tijdens opnamen door regisseur van der Heyde Uiter ste stilte wordt gevraagd, kijkt Piet met een ondeugend gezicht naar Julie Ege, waardoor deze maar met moeite haar lachen kan inhouden. E n de overigen op de set hebben diaar ook vaak moeite mee. De nieuwe film van Van der Heyde zou daarom best wel eens een bijzonder leuke, gezellige familiefilm kunnen worden, waar alle bekende filmco- ryfeeën nu eens naast staan. En dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt, doordat er nu eens een film is ge maakt waar geen sex in voorkomt. Wellicht een verademing. Dat zul len we echter spoedig weien, wanneer Tuschinski Film Distribution B.V. in samenwerking met Fuga Film productie en Maggam Films Sher lock Jones in de Nederlandse bio scopen brengt. mum aan spanning teweeggebracht. Flink irriterend is soms ook het be lazerde acteren vam enkele bijfiguren. Maar Bronson kan er tegen, slikt zal doen, de perfectionist Gene Kelly. Vreselijk tuttig en dilettantistisch barst de vrouw van de gevangene, Jill Ireland, in tranen uit. Goed, het lieve mens zal het moeilijk hebben, klassiek met een prima getimed„111 American in Paris" heeft gemaakc. maar ze kan toch wel normaal doen? buy you a beer". keer, en, zich tot zijm ka mer-adem wendend en een beetje tot het publiek, besluit hij de film zanger, rega als „Singing m de latere musical „An Dat is allemaal wel jammer, want op diverse momenten in deze vlot- gemaakte film loopt het verhaal als een trein en is het een smakelijk en boeiend, schouwspel. Door de zwakke pieken komt de film niet boven de middelmaat van de routine: voor wie niet te veel eist valt er aan de aktie nog wél wat te beleven, de rest moet je maar gelijk weer vergeten. Op merkelijk in deze middelmaat is wel de zeer rake bijrol van Robert Du- vall, die het slungelige, opgewekte hulpje van Charles Bronson vorm geeft. Dat de film bikkelhard is, is over dreven: er komt niet uitzonderlijk veel hardheid of geweld in te pas. De twee, drie doden die er vallen, komen wel uitbundig in het beeld. Voor de liefhebbers dus toch nog wel wat. Vooral het laatste Slachtoffer, aan het eind van de film, biedt een tamelijk verbijsterende aanblik als TOM DAAS ADVERTENTIE dc band trinet de groene stip Blijvers Haagse bioscopen CAMERA „Once upon a time in the West", de meesterlijke Western van Sergio Leone. Terug in Leilden LIDO „You only live twice", een James Bond. STUDIO „Butch Cassidy and the Sundance Kid", het succes duo Paul Newman en Robert Redford. Kindermatmee CAMERA „Laurel en Hardy- brokkenpiloten". REX „Tarzans grote gevecht". Nachltfillm® CAMERA .Jailhouse rock". REX „Meisjes die graag na bed willen". Rex „De sex-shop" De bel rinkelt onophoudelijk in deze drukbe zochte business. Klanten worden vriendelijk te woord gestaan door allercharmantste meisjes die hun klantenservice best willen uit breiden tot andere zaken dan al leen adviseren en afrekenen. Goede films iin andere steden „Scènes uit een huwelijk" (Ing- mar Bergman), Tuschinski 2 Ai- hambra, Amsterdam. „Beroep: Reporter" (Michelange lo Antonioni, Jack Nicholson en Maria Schneider), Calypso, Kri- terion, Amsterdam. „Thieves like us" (Robert Alt man) Lijnbaantheater, Rotter dam. APOLLO: „De dodende vuist" da. 2.30, 7.00, 9.15 uur, zo. ook 4.45 u. APOLLO 2: „The Stonekiller", da. 2.00. 7.30, 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. ASTA: „Het spookbeeld van de vrijheid", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4,00, 7,00 en 9.30 uur. BIJOU: „Huil niet met Je mond vol", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. CAMERA: „Romeo en Julia", da. 2.00 en 8.00 uur. CINEAC: Tekenfilmfestival nr. 1 da. 9.30, 11.30, 1,30, 3.30, 5,30 uur, zo. vaaiaf 11.30 uur, „The towe ring inferno", da. 8.00 uur. CORSO: „Keetje Tippel" da. 1.45, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. DU MIDI: „Rooie Sien" do. 8.15 uur, vr. en za. 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, ma. di. en woe. 8.15 uur. EURO: „Gejaagd door de wind", za, zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur, overige dagen 1.30 en 7.45 uur. FLORA: „Erotische kloosterver- tellingen", da. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. KRITERION„Vincent, Francois Paul en de anderen", da. 3.00, 7.Q0 en 9.30 uur. METROPOLE: .Aardbeving", da. 2.00 en 8.00 uur, zo. ook 5.00 uur. ODEON: „Rufus" da. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. OLYMPIA: „Luchthaven in alarm" da. 2.00 en 8.00 uur. PASSAGE: ,De knokmachine", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1,30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. REX: „The Counsellor", da. 9.30, 11.30, 1,30, 3,30, 5,30, 7,30 en 9.30 uur, zo. vanaf 1.30 uur. ROYAL '70: „De Indische graf- tempel", ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur, do., vrij. en zo. 2.15, 7.00, 9.30 uur, za. 2.00 en 9.30 uur. STUDIO: ,Op herhaling in het meisjesinternaa(k)t", da. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. STUDIO 2000: „Tommy", da. 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00, 7,00 en 9.30 uur, woensdagavond 4 Juni geen voorstelling. DE UITKIJK: „Moord in de Oriëntexpress" da. 2.00 en 8.00 u.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17