KIJKEN NAAR MENSEN EN FILMS IN CANNES SSSLP^SSi AVRO verliest gezicht toegelicht I ...en gisteren LEZERS SCHRIJVEN ZATERDAG 24 MEI 1975 CANNES Bij een restau- litie het lichaam van de 21-ja- Het was de derde ontploffing 9 mei sneuvelden vele ruiten Marcel Dassault het doelwit rant in Cannes heeft zich gis- rige Jean-Luc Milan, die naar in Cannes sinds daar twee we- in het filmfestivalpaleis. Twee van een aanslag. Bij geen van teren een bomexplosie voorge- men aanneemt de bom had ge- ken geleden het internationale dagen later was een woning de explosies deden zich per- daan. Ter plaatse vond de po- plaatst. filmfestival werd geopend. Op van de Franse vliegtuigbouwer soonlijke ongelukken voor. Cannes, het is een prachtige stoet van voorbijgangers, hoe je het oók bekijkt. De eenvoudige consumpties, die op de terrassen van de Croisette met zes of zeven francs betaald moeten wor den bieden dan ook meer dan het genoegen van een glaasje prik. Voor het becijferen van de schade zijn trouwens tegen woordig die handige telapparaatjes met drijvende komma ach ter de zoveel decimalen. Dus ze kunnen worden meegenomen in de Middellandse Zee. Waar vindt u zo'n oud wijfje met een heksenmuts van stro, die haar facelifts bits in bedwang houdt en die aan een onzichtbaar kettinkje van Franse francs een jongeman in een lichtviolet kostuum met zich mee voert? Zij passeren. Maar ook de filfmfinanciers, ge looid bruin en met te grote ringen aan de vingers stappen langzaam voorbij. Tenzij zij onderuitgezakt door een glas whisky de wereld groter trachten te zien. Vérscheidene van hen zouden perfect gecast Maffia-mannen in hun eigen films kunnen vertolken. De filmsterren glijden af en aan via het vliegveld van Nice. Voor een bezoek van enkele dagen om een filmvertoning luister bij te zetten of om niet vergeten te worden. Want zo droevig is ook de filmwereld wél. Ook Sylvia Kristel resideert enkele dagen in het Carlton. Ze ligt hier Door goed in de markt sinds „Emmanuel- p- Ruivenkamp W cVonWHV ol oor, ioor lancr rio 1 1CL IVUlVCJlIiaiup le" in Frankrijk al een jaar lang de topfilm is. „De kinderen Emmanuelle" komen er dus maar ook „La Marge" winnaar regie van Borowczyk en huiver genot „De madonna i soms bijna moeten veronderstel- Goncourt- len geestiger en gevatter om het Mandiargues in de Amerikaanse burgerdom aan de te trekken over zijn dubbele moraal dan het voorbeeld het slaapwagens", het onvergetelijke werk gedaan zou kunnen hebben. van Dekobra met ook Andere voorbijganger in Cannes 1 Sylvia. Men ziet soms ook Hugo Jean-Luc Godard. Door Parijs Claus snei door Cannes schrijden, verguisd rommelt hij nu wat aan in terwijl Sylvia waarschijnlijk hand- Grenoble. Hij dacht dat iedereen tekeningen zet. Hij kijkt onbestuurd als met vakantie. Uit de lucht kwam vallen ex-danseres uit Las Vegas, showbenen meisje. En ze heeft echt toffe indruk gemaakt. Ze stak haar tong uit tegen honderden journalisten die vo< Dustin Hoffman waren gekomen. Die hadden namelijk niet zo gauw beetje hem vergeten had. Uitgerekend in mijnheer Hulot het bolwerk van de heersende filmmacht gaf hij een persconferen tie, die tot zijn eigen grote verbazing een maximum aan nieuwsgierigen op de been bracht. De Zwitserse Fransman gaat vijftien jaar later nog eens helemaal veie opnieuw beginnen met een remake min of meer van „A bout de souffle", zijn enige succes zoals hij het noemt en een film zoals hij nu zegt vraag bij de hand toen het met fascistische tendensen. Nummer gesprek over een van de beste films twee heeft dezelfde producenten Vittoria Gassmann in Dino Rissi's 'Profumo di donna het festival, „Lenny", zonder de 00k hetzelfde budget als toen: nog Italiaanse film „Profummo di indrukwekkende vertolker van de seen vier ton. Wie er niet liep, het donna", welke nu eens wel geschikt titelrol een aanvang moest Valerie is bepaald heid. In de film speelt zij ook al erg overtuigend de vrouw van Lenny Bruce, ex-stripteasester met is een man, die zich maar zelden persoonlijk- laafc verleiden naar festivals te Bob Fosse komen. Twee Jaar geleden was Ingmar Bergman wel hier. Dat is de zeldzame uitzonderingen. moeilijk 00 Zweed vindt zijn films karakter. Alle klokken begonnen welsprekender. In de serie theater voor haar te luiden toen zij hoorde registraties kwam hij als eerste aan lijkt om het in Nederland tot succes te brengen. Meester-kome- diant Vittorio Gassman speelt een infanteriekapitein, die bij vres het gezichtsvermogen arm verliest. De dank vaderland bestaat onder i het toezenden van ee dat zij met Fosse zou mogen werken, bekend van musicals en 6howwerk. Het was acht jaar haar liefste wens. Ze had voor het strippen allerlei danskrulletjes en draaitjes bedacht Valerie deed bod met de film, die hij een jong ZATERDAG 34 MEI derlandse Artiesten Revue. NOS 14.i dienstplichtig óppassertje als de Hilversum i Langs de lijn met_ qiymplas Ronde vijftigjarige Zweedse televisie maak- kapitein op reis gaat en zich over de te van Mozarts „Zauberflote". Het vrouwelijke geneugden uitvoerig laat van de Arbeid. TROö: 18.30 Nieuws', op was een jeugdfrustratie van de voorlichten en zijn informaties op 18.41 Toeraktua. 19.00 (S) Plaatvaeria vogels, domineeszoon, die al als knaapje de tast ook weet te gebruiken. Een yA?A:-_29i)0-.Is> de i»®? heen: onder de bekoring raakte het Fosse zei sPr<>okje dat door de grote ontnuchterend: „Honey kon hele- componist muzikaal werd verwerkt. wat hachelijk gegeven, i struise humor wint het int scenario met goede grappen. de 19.51. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Door de 7 00 De week VARA: 20.00 (S) 19.51. - met ee! collage (S) Het 1 "1 (S) KRO- muziekprogramma: 1.02 Rood maal niet dansen hoor". De Amerikaanse zal nog wel eens beter in de kijker komen aan de Riviera, want ze is op het ogenblik alweer in de States om Rod Steiger partij te geven in een film TV MAANDAG opnamen. 23.55—24.00 Nieuws. Hilversum II VARA: 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen i de dag. 18.2" Vele malen in zijn carriere heeft Bergman zijn „Zauberflote" willen verwezenlijken. I laat het aan bevoegder oordelaars over om de verfilmde voorstelling mooi te vinden. .Maar opera op de film blijft C "pieIdsDMargaret "Rutherford "is bevredigend Alleen de „os/NOT: 11.10_u.35 Schooltelevi- vfertuS'te?",-,"5 23'l?" ^JSmair haar favoriete actrice. Ze heeft castmg al moet vaak tot comPro" sle. NOS: 1845 ik, Paulus de boeka- ^;lï.„^ÏSSenta'r aldus nog wel enige jaren MAANDAG 26 MEI Hilversum I 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende Nederland I muziekprogramma. 18.45 De VARA fe- NCRV: Woord. 7.08 (S) Preludium: klassieke .30 Inf. de presse. 7.41 TROS: kleine man, die hij als underdog mannetje in zijn films al scheen. Over zyn voorbereiding aan de film, waarbij hij bijna vier maanden tussen familie en vrienden van de alternatieve conferencier ging leven antwoordt Hoffman schuldbewust „Wij zijn een tape-so- ciety" als hij onthult de banden van Bruce vaak te hebben beluisterd om In zijn personage te kruipen als hij heeft gedaan, meer dan virtuoos. Je goud in de keel zitten als de regisseur zich aan een close-up waagt en dat doet Bergman vaak. Hij heeft zich waarschijnlijk uit eerbied voor Mozart niet uitgebreid (K) Voor een briefkaart eigenzinnige afwijkingen ge- rang. tv-serie. 2.50—2: Hilversum III 18.03 Joost mag niet a n°S wei enige jaren om op V™g"T-£. V™ I 19 05 <K) The six million aou haar Engelse voorbeeld in te spelen. stem, die blijkt bij een zeer dik elfje, tv-serie nos: 20.00(K) Joum. Dustin Hoffman blppk rie ooHim te Passen etc- Men ziet ook te vaak 20.21 <K) Tatort, Duitse misdaadserie. KaÏ "f ...iriï!6 het goud in de keel ritten ale de Aktu.-tv. NOS Nederland II .55 (S) Aangestipt: pro- Iht. 8.00 (S) Te r Laudamus: gewijde muziek. 8.24 -1- man af: evangelisch commentaar bij tijd. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek r de huisvrouw. 8.45 (S) Plein Pu- Verliefd, verloofd, getrouwd. NOS NCRV: 19. Filterj óngerenprogramma. bliek 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Kinderkoor 1.00 <S) In 't zilver 1.50 oudere luisteraars waagd. VITTORIO Socutera: 20.21 <K) Praatje Walden en Plet Muyselaar. I (S) Discorama. 20. (S) Elpee-poprC22.02gIStr^Uy Country dede\ingen Style. 22.30 <S) Jazztime. 23.02 (S) M30 NiSw*"i94ÏT^ wl» Sportshow. 0.02 <S) Late dftte^2U2 (S) SsirSro^aociakt'ec^m^ne ru- mS; br!ek' 1300 <s> Metropole Orkest: a- musementsmuziek. 13.25 (S) Onder Schoolradio, programma 12.00 (S) De Kllima Hawaiian's" Voor boer en tuinder. 12.26 Me iand- en tuinbouw. nog? the colonel, irutiuj ïicrcren Willy nggen £RO: 20.31 ZONDAG 25 MEI 21.10 (K) Hilversum I t blijf je r Met Dino Risi kan het vriezen en een baan nog tegenwoordig?: infor- dooien maar hii was in Cannpc dit matief programma. 22.50 Uitzending aooien, rnaar nij wa,s in Cannes dit S bios£ NBOS: 22.55—23.00 (K) Jour jaar goed voor de zoveelste grappige naai. Nieuws. 8.10 Overweging. KRO 8.15 (S) Badinerie; Nieuws. 9.10 Waterstanden 9.15 landers. 16.55 (S) Binnen schooltijd TROS: 15.00(S) Het kind wij. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Klass. ka mermuziek. 16.00 (S) Een mondje Frans: muziek en nieuws uit Frank rijk. 16.30 (S) Bulten 't werk: interes bezigheden van bekende Neder- Wanneer men in kranten slechts leest, dat een tv-omroepster van een charme en allure als Alice Oppenheim besluit het bijltje er bij neer te leggen, dan kan men dit betreuren en het verder voor kennisgeving aannemen. Indien men - zoals in dit geval - evenwel nader kan kennis ne men van de achtergronden van haar besluit, dan is er naast een gevoel van teleurstelling toch ook plaats voor verbazing, zo niet enige wrevel, alsook tijd om daar aan uiting te geven. Verbazing nL over het AVRO-beleid in deze. Wat is er aan de hand? Alice Oppenheim blijkt - na vele jaren tv-omroepwerk en radio bezigheden van diverse aard reeds verricht te hebben - indertijd de AVRO-leiding bij herhaling ver zocht te hebben haar ook eens wat "zwaarder", creatiever werk te geven, bijv. de presentatie van een eigen programma. Dit verzoek werd op een te ver waarlozen gelegenheid na niet gehonoreerd. Waarom niet?, zo vraagt men zich af. Omdat zij niet in staat geacht zou moeten worden dit meer creatieve werk ook aan te kunnen? Voor wie haar persoon lijkheid en charmante savoir- faire van de televisie kent, alsook op de hoogte is - zoals althans de AVRO-leiding verondersteld mag worden te zijn - van haar ande re capaciteiten/kwaliteiten (ta- lenbeheersing, belangstelling voor klassieke muziek o.a.) ligt deze veronderstelling niet als eerst mo gelijke voor de hand. Had de AVRO voor dit soort tv- werkzaamheden dan meer gekwa lificeerde/getalenteerde figuren al in huis, of deed zich anderszins de noodzaak voor deze van buiten af aan te trekken? Mogelijk. Jammer alleen, dat we dit niet met zekerheid zo zullen kunnen stellen, en wel om de een voudige reden, dat men één uit eigen gelederen de kans niet heeft gegeven, zich waar te ma ken. Plaatsen we nu - toch wel enigs zins bij wijze van contrast - de ze gang van zaken t.a.v. Alice Op penheim naast een andere ont wikkeling bij de AVRO van meer algemene aard. Het mag bekend worden veron dersteld, dat men bij de AVRO t.a.v. het nu bijna afgelopen win terseizoen kosten noch moeite heeft gespaard t.b.v. haar eigen gezicht-programma's" en het aantrekken of vasthouden van de daarbij behorende "eigen gezich ten". Een lofwaardig „streven. Maar in hoe verre is men hierbij zijn doel wat voorbij geschoten, zo kan men zich inmiddels af vragen, gelet ook op de beneden (de hooggespannen) verwachting gebleven zijnde resultaten. De capaciteiten van een Mies Bouwman en een Sonja Barend blijven hier gevoeglijk onbespro ken: zij zijn genoegzaam bekend. En een "eigen gezicht" hébben beide dames ook. Alleen geen AVRO-gezicht. Nu behoeft dit op zich nog geen ramp te betekenen. (Wat niet is, kan komen). Uit oogpunt van een eigen "AVRO-gezicht" ook, en zonder Cees van Drongelen ook maar één ogenblik tekort te doen: Op de vraag - onlangs uitgesproken in het Leidsch Dagblad of Alice Oppenheim niet uitermate ge schikt zou zijn geweest om een muzikaal tv-programma als "Jonge mensen op weg naar het concertpodium" te presenteren, kan het antwoord veilig luiden, dat men zich haar in zijn plaats zéér wel zou hebben kunnen voorstellen. Bedoeld wordt hier niet anders dan slechts te signa leren/ hoe de AVRO-leiding in haar begrijpelijk streven naar een eigen identiteit een eigen ge zicht van de eerste orde, nl. dat van Alice Oppenheim, AVRO- .representante pur sang, kenne lijk over het alleszins bekoorlijke hoofd heeft gezien, met als gevolg, dat zij het nu geheel verliest. Dit ten minste tot ergernis één harer leden: Ondergetekende. Wellicht zit men bij de AVRO uit de aard van zijn bezigheden wat te veel achter de buis, en wat te weinig er vóór. F. A. E. van Doorn Steenschuur 5 Suriname Journaal. TROS: 17.30 Nws. Echo. 12.50 Buitenlands NOS: 13.00 (S) Zoruiagmiddaglouver- ture: muziekprogramma. 14.00 (S) Con VARA: 7.00 Nil certgebouw Orkest. Nederlands Opera- nastiek. 7.20 (S Hilversum II Nieuws. 7.U Ochtendgym- (S) Spitsuur, met om 8.00 Nieuws en om 8.11—8.23 Dingen de dag. 9.00 (S) VARA-Dansorkest 9.40 NEDERLAND I 15.50 Black Beauty, jeugdserie (NCRV) 16.15 Swiebertje, kinderprogramma (NCRV) 17.05 Het geheimzinnige landhuis, een Orimoa-serie (NCRV) 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 The Flintstones, tekenfilm (KRO) 19.30 Kareltjes kolderieke kapriolen, filmkluchten uit de oude doos (KRO) 19.50 't Zand 33 (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De Wrekers, tv-serie (KRO) 21*10 Be kleine kwis, spelprogramma (KRO) 21.40 Brandpunt (KRO) 22.25 De wereld in oorlog, tv-serie (KRO) 23.10 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 Duits, les 12 (TELEAC) 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Rallycross 1975, reportage (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Barefoot in the park, Amerikaanse speelfilm (AVRO) 22.05 AVRO's Sportpanorama (AVRO) 22.25 The new Dick van Dyke Show (AVRO) 22.50 Uitreiking van de Gouden Tele vizier-ring (AVRO) 23.00 Journaal (NOS) 23.05 Lied van de week (IKOR-NCRV) ZONDAG 25 Mfel NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering in Amersfoort (KRO/RKK) 14.30 Het menselijk lichaam, herhaling les 10 (TELEAC) 15.00 De ondernemer, les 14 (TELEAC) 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Mighty mouse (NOS) 16.08 Ti-ta-tovenaar (NOS) 16.35 Suriname/Antillen, zondagmiddag magazine (NOS) 17.00 Vesper (IKOR) 17.30 Wilde Ganzen (IKOR) 17.32 Grand Prix van Zolder: autoraces (NOS) 38.30 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK) 18.35 Paulus de boskabouter (NOS) 18.40 Pippi Langkous, kinderserie (NOS) 19.05 Studio Sport (NOS) 20.20 Jennie, Engelse tv-serie (NOS) 21.10 Journaal (NOS) 21.15 Panoramiek (NOS) 21.40 400 jaar Leidse universiteit (NOS) 22.40 Surinamers deze week (NOS) 22.45 Boek en stad (NOS) 23.05 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 Hoe Is het gemaakt, les 14 (TELEAC) 18.55 Paulus de boskabouter (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Born Free, tv-serie (TROS) 19.55 De Vader Abraham Circus Show: muzikaal programma (TROS) 20.45 Pepper, politieserie (TROS) 21.40 Aktua Special (TROS) 32.20 Journaal (NOS) Prins Carlos Hugo van Bourbon Parma, echtgenoot van prinses Irene, zal in het NOS-televisie programma Panora miek, dat morgenavond 21.15 uur op Nederland I wordt uitgezonden, spreken over de toestand in Spanje. Was Spanje na 1939 gesplitst in twee partijen, namelijk over winnaars en overwonnenen, nu zijn alle Spanjaarden ge vangenen van een systeem dat geen oplossing heeft te bie den voor een moderne maatschappij, aldus de prins. In dit door Leo Klatser samengestelde programma maakt de kij ker kennis met mensen die eens overwinnaars waren, maar nu hun bevoorrechte positie in het staatsapparaat hebben opgegeven en deel uitmaken van verschillende oppositie groepen. Onder andere komen aan het woord Dionisios Rit- rego, die het Spaanse volkslied van 1938 maakte, eens de propagandachef was van Franco en nu optreedt als voor zitter van de illegale Unie van Sociaal-Democraten, en Ricardo de la Serva, officiële biograaf van Franco, die van 1961 tot oktober 1974 censor van het gehele Spaanse cultu rele leven was, en nu onmiddellijke vervanging van de be jaarde dictator eist. Verder hoort men meningen van ge harde anti-fascisten, van priesters, arbeiders en boeren in Spanje. Ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van de Rijks universiteit in Leiden zendt de NOS-tv vanavond een tv- discussie van een uur uit. Het programma, "400 Jaar Leidse Universiteit" getiteld, begint om 21.40 uur via Nederland I. De discussie wordt gehouden in de Pieterskerk onder voor zitterschap van drs. Herman van Run. Deelnemers aan het gesprek zijn mr. Geertsema, mr. Anneke Goudsmit, drs. Wouter Gortzak en dr. A. E. Pannenborg. Het discussie thema is afgeleid van meningen over ideologie en weten schapsbeoefening. De stellingen zijn aangegeven door enige hoogleraren van de jubilerende universiteit. koor gazine). 16.00 (S) Aspekten van de ka mermuziek. CVK: 17.00 Bidstond van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) de Middeleeuwen en Renaissance 10.30 te I»achten. 18.00 Schrlftnoten. IKOR: »^er over minder, met om 11.00 Nws. 18.30 Verantwoording van de hoop: do- 1^40 R.V.U.: Educatief programma. Haag deze week. 12.15 - 12.25 (S) Promena de orkest: amusementsmuziek. 12.50 Suriname deze week. 13.00 Nieuws. dag. 13.20 heilige en helleveeg (8). zondag- wondlezing. 1SL30 Nieuws. 20.30 Kerkorgelconcert Poérama: poëzieprogramma AVRO 0.30 (S) In de kaart gespeeld: verzoek- de VARA: 13.11 Dingei 3.30 Vonken onder 22.00 (S) Nederl. platenprogramma. Koorfeetlval 1975. 22.30 Nieuws. 22.4„ Radiojournaal. 22.50 (S) Vanavond laat nieuws 23.20(S) Vanavond laat sport: sport en muziek. 23.55—24.00 Nieuws. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Dingen van de dag. 8.15 Weer of geen weer, met om 9.00 Sportmededelingen. Humanis tisch Verbond: 9.30 Balans '75: Aan dacht voor het Kongres van het Huma nistisch Verbond in Eindhoven. IKOR- e hak op de tak hervormde kerk- 11.25 Wilde Ganzen. 11.30 Waar zijn de Chili-priesters gebleven? AVRO 12.00 (S) Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojournaal. 13.30 (S) Delta: muziek en informatie. 14.00 (S) Pianorecital: moderne en klassieke muziek. NOS: 14.30 Programma voor de buitenland se werknemers. VARA: 17.00 (S) The Early Music Consort of London: mu ziek voor vorsten en boeren. 17.55 Me dedelingen. 18.00 Nieuws. 18.15 Dingen van de dag. 18.20 (S) Louis e.a.: licht muziekprogramma. 18.30 kritische kommen de kerk door. 10.30 Hei Hilversum III Radiojournaal) 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 Radiojournaal. 11.06 Drie draalt op verzoek. 12.03 (S) Drie draait tus sen de middag. 14.03 Radiojournaal. 14.06 Pop Kontakt I. 15.03 Pop-kontakt Morgen, zondag 25 mei, om kwart voor 11 verleent de Jongeren- i Boemerang: Kwart voor 11 verleent de Jongeren- 1Q nn /cv T NOS: 1900 groep '>De Overbrugging" met het klïïSek® muS^TjoSna: Jeugdkoor onder leiding van E.van listenforum. 21.15 Dat is allemaal ko- Engelen medewerking tijdens een dienst in de rk Hartebrugkerk aan de 22.30 (S) Over musici gesproken 23.00 (S) Repertorium: Radio Kamer- Zondagavond om 7 uur wordt in Nieuws modeme muzick- 23.55 -24.00 de Dorpskerk te Wassenaar een can- Hllversum lil tatedlenst gehouden. In het ge leder heel uur nieuws meentehuis van Bodegraven is een AVRO: 1.02 Ko. de bóswachtershow tentoonstelling ingericht ter gele- 8.02 De Hit-Visser; kanshebbers voor genheid van het 400-jarig be- £gnfo.02?sa)rin.03 r VOn dweerkLdUtherSe Drie draait op verzoek. VARA 12.02 aldaar- °P werkdagen van half 9 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) NAR—Ne- tot half 1. Gisteravond speelden we weer even anidjerontwakkeld landje, met achter eenvolgens Doris Day, Rung Fu, de gebroeders Hammond en Kojak als geestelijke voedseldroppings uit Amerika en Engeland. Toch kon je het ook rooskleuriger bekijken, want er zou een hele avond met eigen werk kunnen worden samengesteld Uit AVRO'S Toppop, Zo vader zo zoon, Bartje, Joop Doderer, Avro's Sportpanorama en Televizier Maga zine en nog wat kleiner snoepwerk. Bijna vier uur Nederlandse pro gramma's tegenover nog geen drie uur buitenlandse aankopen: we hebben toch weer gewonnen. Daar moet natuurlijk wel eerlijk heidshalve aan worden toegevoegd dat Bartje een herhaling was. Een verdiende herhaling, want het was voor mijn gevoel Willy van Hemerts beste serie, maar toch te kort na de eerste vertoning om er nieuwe, andere dingen in te ontdekken. Ik kon (om een voorbeeld te noemen) niet alsnog worden verrast door het spel van Jantje Weurding als de moeder, omdat ik daar meteen de eerste keer de beste al door werd verrast. We zagen overigens nog een herhaling (heel in het kort) van een van Willy van Hemerts tv-successen, te weten de Drie Stuivers Opera, waarin Joop Doderer de hoofdrol van Macky Messer speelde. Het kwam voor in het televisieportret dat van Joop Doderer was gemaakt als afscheid van Swiebertje, en ook als afscheid van Doderer als Nederlands acteur, want hij gaat in het voetspoor van Lex Goudsmit toneel spelen in Engeland. Dit portret was uiteraard doorspekt met anekdotes (zo speelde hij in Madame Bovary onzichtbaar en achter de schermen biljart met Kees Brusse, louter voor de sfeerbepaling) en fragmenten van radioprogram ma's (Koek en ei) en tv-programma's waaraan hij heeft meegewerkt. Dat er veel vooruitgang is in de wereld kon je aan zulke fragmenten duidelijk aflezen: we kregen dingen te zien die geen omroepvereniging meer zou durven uitzenden. Wat Swiebertje betreft zei Joop Doderer, dat hü het iedereen kooi ontraden zo'n rol zo lang achtereen te spelen, het was natuurlijk erg leuk om erg populair en erg beroemd te zijn, maar je roest volkomen vast in een bepaald hok, en als hij wel eens iets anders deed werd er in de kritiek meteen gezegd: hij loopt als Swiebertje, hij praat als Swiebertje, hü kijlkt als Swiebertje, hij snuit zijn neus als Swiebertje.. Die tijd is nu voorgoed voorbij. In Engeland kennen ze Swiebertje niet. Wie weet komt Joop Doderer over tien jaar terug met een soortgelijke klacht over de Engelse toneelcritici, die voortdurend schrijven: hij loopt als Sir Laurence Olivier, hij praat als Sir Laurence Olivier, hij kijkt als Sir Laurence Olivier en hij snuit zijn neus als Sir Laurence Olivier. Ook „Zo vader zo zoon" nam afscheid. Althans voor dit .seizoen Opnieuw wreekte zich dat de vier panelleden vrij zijn hun vrije vraag tot elke vader te richten, waardoor' de vaders A en C die vrije vraag gisteren niet kregen en de meeradende kijkers thuis een extra mogelijkheid tot identificatie ont houden werd. Noch vader B, noch vader D (die allebei twee vrije vragen gesteld kregen) was de echte vader, maar vader C. Dat deed me plezier. Verdiende loon, denk ik dan. Voor zover ik natuurlijk überhaupt bij dit spelletje denk. NICO SCHEEPMAKER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5