Nieuw Liedboek voorwerp van lof en schimp Mgr. Simonis moet het maar worden Volharding Zoekend geloven ZATERDAG 24 MEI 1975 Liturgische happening in de Dom Vandaag is het feest in de Utrechtse Dom. Maar liefst acht uren lang. De uitnodi ging om voor een luttel bedrag aan deze liturgische happening mee te doen is uitge gaan van de commissie voor de kerkmuziek van de Hervormde Kerk. En de reden is de tweede verjaardag van het Liedboek voor de Kerken, dat op 19 mei 1973 is de Zeeuwse Koofdstad aan vertegenwoordigers van de vijf deelnemende kerken hervormd* gerefor meerd, luthers, remonstrants en doopsgezind) werd aangeboden. De bedoeling van de viering in Utrecht is om, zoals de cantor-organist Willem Vogel het formuleerde, samen Jnet een groot aantal mensen de werking van de lofzang zo goed mogelijk en in een pas sende ruimte „aan den lijve" te ondervinden. Feest om het Liedboek. Maar niet tonder bijgeluiden. Er zijn mensen die het "o", wat zijn wij heden blij" niet meezingen omdat het tweejari ge gebruik van dit boek hen er niet van heeft kunnen overtuigen dat de kerken erap vooruit zijn gegaan. In tegendeel, zij beweren dat de nieuwe gezangenvoorraad mensen van de gemeente vervreemdt. De liederen zijn goed voor "de ingewijden", voor liturgische en culturele fijnproevers. Er wordt in de kerk met het oude vertrouwde te veel gesold. Zonder kennis te nemen van de werkelijke manier waarop het Liedboek is tot stand gekomen, wijzen deze mensen het af met als een van de argumen ten dat een stel moderne dichters en melodiemakers de kerk hier iets heeft opgedrongen waaraan zü niet de minste behoefte had. En Frits Mehrtens wordt afgeschilderd als In muzikale paus. B. Aalders schreef in het Centraal Weekblad (geref.): „Het Liedboek is door de Hervormde Kerk aanvaard, maar een groot deel van die kerk zingt er niet uit: de Geref. Bond. waar men alleen psalmen en enkele schriftgezangen zingt. Nu staan er in het Liedboek 115 schriftgezangen. Die zouden de Bonders dus eigenlijk Kerkdiensten dienst: Marekerk 10 en 5 u. as. ue Jong" Maranathak. 10 u. ds. Van Ach terberg; Konlngskerk 9.30 n. ds. Steen- ïoaut°SÏ'"bÏÏSST^evBr«dtags£S 0 30 u ds. Boogert; Vredeskerk 10 u. dsBouhuys; Frlnse kerk 10.30 u ds. Bibs; Acad. ziekenh. 10 u. ds. v Malssen; Dlac. huis 10.30 u ds. Panne- koek; oec. werkpl.. Plantage 16, 11.30 -u leugdk. Vredeskerk 10 u. mevr. K-óopmans: Jeugd. Goede herder 1050 u. mevr. Robbers; Me ren wijk 10 u. ds. Eekhof. Geref. Kerk :Zuid ekrerlkOu Eekhof. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u us Pieterse, 5 u. ds. Koolstra, Petra- kerk 10 u. ds. Hor tens lus, 5 u. ds. Eiederveld; O. Vest 10 u dr. Vlijm 5 u ds Vegter; Mar. kerk 10 u. ds. v. Achterberg, 5 u. ds. Hdrtenslusi Bevr. kerk 9 u. ds. Koolstra, 5 u. ds Pie terse* Groenhoven 10 u.. ds. Koolstra: De Mirt 10 u ds De Heer; Het Mieren nest 10 u. hr. Kromhout; Petrakerk 10.30 u. dovendienst (hr. Ter Chr. Geref. Kerk: 10 liet. Geref. Gem.: 10 gaart. Geref. Gem. ds. Car- 5.30 leesdienst (Konlngskerk). Lutherse Gem.: 10.15 uur ds. Happee. Doopsgez.-Rem. Gemeente 10.15 u. ds. Meljerln$. Baptistengeme—*» Schandalig De hervormde legerpredikant J. J. Poort opende met een geladen stuk in het Reformatorisch Dagblad on middellijk de aanval toen hij het aanmeldingsformulier tot bijwoning van het Dom-festijn had ontvangen. „Ik moet zeggen: wat ik over die "verjaardag" las, kan ik niet anders kwalificeren dan als schandalig en beschamend. Dit dreigt een mani festatie te worden die via radio en tv miljoenen van ons volk zal berei ken, beïnvloeden en bederven. Ik wil ervoor waarschuwen, omdat in alle "schoon geklank" voor het oor diepe en gevaarlijke wanklanken naar de geest schuil gaan. Gezien de geweldige ontvangst van het boek willen wij feest vieren, zegt de commissie. Niet tot zegen van anderen, maar tot meerdere glo rie van eigen werk en eigen boek en eigen ik, reageert Poort. Als dat onze vaderen die Gods Woord daar predikten, in die eeuwenoude Dom, eens wisten. Ik word haast radeloos van ellende als ik zulke regels lees. Regels die mij toegezonden worden door mijn eigen kerk. Die me opnieuw en scherper en groter dan ooit duidelijk maken dat de invoering van dit Liedboek veel meer is dan invoering van een boek alleen. Want het is de invoering van een geest, een heidense geest, waar veel liederen ook een duidelijke ma nifestatie van zijn". Aan de linkerflank blijft de Jarige bundel de ongezouten kritiek even min bespaard. Wij citeren slechts ds. J. S. Krol, die in het blad van de Rotterdamse vrijzinnige hervorm den schreef: "Het is natuurlijk het goed recht van de kerken liederen te dichten voor de mensen uit de gees telijke binnenlanden van de her vormde kerk, maar het is duidelijk dat er helemaal geen consideratie is gebruikt ten aanzien van de vrij zinnigen. Men wil de zeer uitgespro ken anders denkenden met oude, versleten voorstellingen en formules indoctrineren. Het niet-gebruiken van het Liedboek is geen gebrek aan vrijzinnig- zijn, maar juist een hoog houden van de vrijzinnige ge dachten". En tussen deze twee polen zit een onbekend aantal plaatselijke kerken en gemeenten niet alleen van hervormde signatuur nog altijd onwennig en zelfs wat stuurs tegen het opdringerige fenomeen aan 'te kijken, nauwelijks wetend wat er mee aan te moeten. Al bij de verschijning in 1973 schreef dr. A. C. Honders, verbonden aan het Instituut voor Liturgiewe tenschap van de Groningse univer siteit: "Als je de reacties lees en hoort, houd je je hart vast voor al les wat er nog komen kan. Vooral de stem van "het gewone kerkvolk" zal wel herhaaldelijk worden ingevoerd. Maar al te vaak krijgen we dan met het, vooral in kerkelijke bladen vrij veel voorkomende, verschijnsel te maken dat aan allerlei privé-me- ningen de nodige glans wordt ver leend met een verwijzing naar het gewone gemeentelid". Daar mag iets waars in zitten, maar de vragen of de gemeente ge lukkig is met het Liedboek, of de melodieën vaak niet te moeilijk zijn, waarom er zoveel bekends is wegge laten of veranderd en hoe het "lied van de week" functioneert, leven dan toch maar zo reeël onder dat "gewone kerkvolk", dat ze een paar maanden geleden in een kerkdienst te Voorschoten onverbloemd aan de orde werden gesteld. Een kerkeraad in de Veenstreek slaat, zij het voorzichtig, "niet-haal- bare" liederen over. In andere ker ken wordt bij tijd en wijle een sten cil met oude verzen uitgereikt om de kerkgangers een adempauze in het appèl op hun aanpassingsvermogen te gunnen. In een Alphense classicale kerk bode vonden wij een paar maanden geleden deze aankondiging: "Deze zondag gaat een oude wens van ve len in vervulling: een kerkdienst op de manier van toen, vóórdat er van nieuwe berijming en Liedboek spra ke was. Enige ouderen hebben een lijst van meezingers uit de berijming van 1773 opgesteld. We zetten ze op een stencil, 't Liedboek gebruiken we wel bij ons lied vooraf. Alles wat we zingen is ditmaal, goed beschouwd, op ophalen". verzoek. Laten we samen ons hart Acht maanden En toch kwam het miljoenste Lied- Termen als kerkdienst en kerk gang sterven steeds meer uit. Wat gebeurt er met een samen leving zonder eredienst? Hoe zal het de mens vergaan zonder kerkgang? Die vraag komt niet meer op Dy al die mensen die in 't week end hun ontspanning zoeken in natuur en spel. De vraag wordt klemmender naarmate de li- chaamscultus toeneemt en de gods dienstoefening verwaarloosd wordt. Zij wordt ook verkeerd ver staan door heel veel kerkmensen die om bijzaken en met bij-mo tieven de kerkdienst bezoeken. Er zijn er die zweren bij de dominee van hun hart of zich alleen laten leiden door het kerk gebouw of het aangename uur. An deren zoeken naar de kerkdienst van hun snit: ouderwets of hoog- liturgisch. De een wil een "preek tijger" beluisteren, een ander een hippe dienst beleven, weer een ander een brok muziek of een eli taire dienst met een bepaald pu bliek. Zij zoeken de dienst van eigen keuze; voor,elck wat wils. Wat een vreemd en eigenzinnig gesol met het mooiste wat er op aarde te beleven valt. 't Moet al aantrekkelijker, speelser, mense lijker. We kennen een bonte ver scheidenheid van kerkdiensten: meeting van getuigende bezoe kers, aktiegroep, manifestatie van zang- en muziekliefhebbers, de- batting-club, politiek gebeuren, =inz.Ieder heeft zo zijn eigen wensen en behoeften. Wij moesten weer tot dezelfde instelling komen als de oudste christengemeente: zij bleven vol harden bij de leer de apostelen (bezinning op de grote daden van God. daarom blijft ^bo den): zij bleven volharden bij de eemeenschap (het met elkaar lief en leed delen)volharding bij het breken van het brood (viering van de verzoening met God en met elkaar); zij bleven volharden bij de gebeden (de dank en de nood van allen aan God bekend maken). Dat zullen de vier pijlers van de kerkdienst moeten blijven, wil hij geen menselijk verzinsel of zinloos gedoe worden. „Waarom zou ik naar de kerk gaan?" Dat is de titel van het boek, waarin prof. Van Ruler verrast wijst op de enorme bete kenis van de kerkdienst. Hij somt wel 22 gegronde redenen op om naar de kerk te gaan. Daarmee heeft hij nog niet alles gezegd: de kerkdienst moet beleefd en ge vierd worden als het feestelijke gebeuren tussen God en mensen. Hij is een onmisbaar goed. een le- vensvernieuwende gebeurtenis een koude douche, maar ook 'n hart verwarmende belevenis. Drs. Haasnoot (Katwijk): "Wie gaat voetballen, komt toch ook eerst bij de junioren terecht". boek al na acht maanden van de pers. Terwijl uitgever en kerken hoopten, een jaar nodig te hebben om de eerste oplage van 90.000 exem plaren af te zetten. Minister Van Agt kreeg toen uit dankbaarheid een luxe exemplaar. "Wat een teken van bemoediging", riep hij uit. "Het christendom en de kerken in Neder land zijn niet dood maar springle vend". Vanwaar dan toch die langdurige geboortepijn? Wij hebben er een paar uur over zitten praten met drs. L. Haasnoot te Katwijk aan Zee, muziekdocent aan een christelijke pedagogische academie in Den Haag. Elke zater dagavond van 7 uur tot kwart voor 8 heeft hij in de Ontmoetingskerk, de Open-Hof-kerk of de Triumfa- torkerk te Katwijk een groep van zestig tot tachtig mensen (ook kin deren) om zich heen om de nieuwe liederen grondig te leren zingen. Drs. Haasnoot: „Het Liedboek is op een volkomen verantwoorde wijze de kerken binnengekomen. Na de tweede wereldoorlog riep de her vormde synode een commissie voor de gezangen in het leven om tot een herziening van de bundel-1938 te komen. Een aantal jaren later kwam deze commissie tot de over tuiging dat het beter was. een nieuw gezangenboek samen te stel len. Anderen gingen meedoen, in 1966 ontstond de interkerkelijke commissie voor de gezangen. Vier jaar later ging het resultaat naar de synodale en andere kerkbestuur- lijke organen. In alle mogelijke ker kelijke vergaderingen is het aan een kritische beschouwing onderwor pen. Van een ondemocratische, autoritaire methode is' geen sprake. Ten tijde van Calvijn stond de Reformatie ten aanzien van het lied voor het blok. De gemeente moest zelf gaan zingen, maar er was hoe genaamd niets. Er kwam toen een klein bundeltje. Het zijn de kinderen geweest die het de gemeente hebben voorgezongen. Methodisch-didactisch volkomen juist. Hoge kwaliteit i 7 u. film. Evang. Christen- 10 u. hr. DIkkes. Leger des Heils 10 en .30 u., Oud-Kath. Kerk woerd (Concordia). Verg. gelovigen dienst. Oud-Geref. 9.30 en 3 u. leesd.. mis. Evange liecentrum Zijls. 2: 10 u. X>elft, dinsd. 8 r stergem. (O. Rl; RK Kerk; Lodewljk za. 7. zo. 9.3012.15 en 6 u.; Hartebrug za. 7, zo 8, 9.30 10.45. 12 en 6.30 u.: Haagweg Rllndilk za. 7, zo. 950 en 1130 uSoe- fl-beweging: 11 u. mevr Duyster (Ge recht 10). AARLANDERVEEN Herv. Gem. 10 u. kand. Dee, 7u. ds Koelman. Ge ref Kerk 10 en 6.30 u. ds. v Harmeien. Chr. Geref. K. 9.30 dienst. 2.30 u. ds. Bos R. K kerk za. 7 u, zond. 7.30 en 10.30 u., dorpshuis Aardam 9 en 12 u. ALFHEN AAN DEN RIJN Herv. Gem.: Adventkerk 9.30 u. ds Hane- maayer. 6.30 u. ds Fokkema. Kruis kerk 9.30 u. ds Bogers; Opst 845. 10 en 11; Ontm. i ds. v. Achterberg, Jeugd dienst Geref Kerk: 9.30 en 5 u. ds Versluys. RK kerk: Michael za. 7, s 10, 11.30; Poelpolder s 11.30; Engelbew. za. 7, zo. 7.30, 9.30, 11 NIEUWKOOP Herv. gem. 2 u. ds Van Doorn. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 v ds. Manenschijn. Chr. Geref. HILLEGOM Herv. 10 u. ds. v. Brug gen, 7 u. evangelisatiedlenst in geref Kerk. Geref. 10 u hr. Brouwer. 7 u ds. Westra Chr. Geref 10 u. dienst, 7 u. zie herv. en geref. RK kerk: RÏJPWETERING RK kerk za. 7, zo. 7.30, 9 (hoogmis) en 10.30 uur. SASSENHEIM Herv. 9 en 10.30 u. ds. Westra, 6.30 u. ds. Carstens. Geref. 9.30 u ds v. Santen, 5 u. ds Gesink. Chr. Gerf. 10 en 5 u. ds. Rebel. Volle- Evamg. gem. 7 u. (geb. Prot. Bond). RK. kerk: 9.30, 11 en 12.15 uur. VALKENBURG Herv. 10 u. ds. Geert- 8.30, 10. 1130, 12.46 7; Jozef za. 7, zo. 850, 10 Bloemswaard za 7 zo. 8 en 10 HOOGMADE Herv. Gem.: 10 u. ds, Geref. 950 en 7 u. ds. Boomstra. RK kerk za. 7. zo. 9, 10.45 en 5 u. I. 10 'en 1150; NIEUW-VENNEP Herv. 9.3 Rooze. Geref. K. Vrijg RK kerk za. 7, zo. 9. 1050, 11.45 1 5.30 v ds. Heymans; Ontm Kerk 10 u. ds Heymans. 6.30 u. ds. De De Jong. Geref Kerk 9 u ds. Elderman. VOORSCHOTEN Herv. dorp 10 u. ds. 9.30 en Huur. Meijering, 7 u. ds. v.d. Schoot, Jeugd- NOORDWLJK Herv. Grote kerk 10 dienst; Hulp en H. 10 u. ds. De Ru; dr. Jansen; Oude Kerk 10 u. ds. aula N. Hofland 9 u. vlc. Berkhof; Keuning; school Schaependel 9.30 u. Rijndijk 10 u. ds. v.d. Schoot. Geref. Lapé; Sole Mio 9 u. ds. Keuning; Kerk 10 en 5 u. ds. Reedijk. Geref. K Cingel; Oudshoorn Goede H 1 as Hoogendijk, 6.30 u. zangdiei Bron 10.30 u. ds Hoogendijk, 5 u. idem ds. Snoei. Geref. Kerk: Mar gehandicapten; Drlehoorne v u. as tioogendijk; Oudsh. kerk 10 u ds. Oort; Slonskerk 9.30 u ds. Verploeg, Lapré. Geref. Kerk Hoofdstr. 10 u. ds. Elgersma, 7 u. ds. v. Halsema; Vinkenlaan 9.30 u. ds. Warnink. 5 u. ds Elgersma. RK kerk: Maria ter Zee 8. 9.30, 11 en 7 u. St. Jeroen 8, 9.30. 11 en 12.15 uur. NOORDWIJKERHOUT Herv. Gem. 10 u. ds. Streef land. RK kerk: Josef 32* 10.16 u ds RK kerk 2.30 i ds. Baart. RK kerk: rVoegtferïï«« 7. zo. 8. 10, 1150 e 8, 930, 11 en 6 u.; St. Bavo lmmanuel 95 ds. Flink. Ge- kand Tenfjenhuis, 4.30 u ds. Borman af scheid: Goede H. kerk 10.30 u ds. De Ruiter, 6.30 u. zangdienst; De Bron diénst; G. v Pr. school 10 u ds Kool; Overduin 2 u. ds Koelman Geref. Kerk: Vredesk. 9.30 u. ds. v. Halse- ds. Wagenvoorde. Geref. Kerk 10 u. ds. GerGem. 10 Heemskerk, 7 u. ds. De Haan. Geref. ontm. kerk 8. ref. Kerk Kruiskerk 9.30 Modderaar; Ontm. kerk 9.45 en 5 uur ds. Koekkoek. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u. ds. Verloop. Rem. Gem.-vrijz. Herv. 10.30 u. ds. Hooykaas. Oud- u. leesd RK kerk L 3 Kerk Vrijg. 8.30 u. prof. Kamphuis, 8 STi Bouhof, 6.30 u ds. Koekkoek in Nabij Leger des H. 10 en 6.30 Evang Kerk llu Moluks Sitanala. Mol. ds Nussy Volle- Evang Gemeente: 10 u hr De Jong (Kindervreugd) RK kerk: Bonlfa- cius za. 7, zo. 8.30. 10 en 11.30; Plus za. 7. zo. 9. 10.30, 11.45 en 5 30; H. Geest (De Bron) za. 6.30, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Ger. Gem: 9.30 Öonkoop, dond 730 u. ds Llg- tenberg. BODEGRAVEN Herv. Gem.: dorps- .45 u. (Voorstr. 100). Soefie-bewegLng KOUDEKERK Herv. Gem. 10 u. hr. Stroo, 7 u. ds. v.d. Linden. Geref. Kerk 10 en 7 u. ds. Swierts. LEIDERDORP Dorpskerk 10 u. ds. Prakke; Hoofdstraatkerk 10 u. ds. Van Loenen. RK kerk: Zonnenberg, 6. 10 en 12. Baptisten Gemeente: 10 u. hr. De Vries. 6 u. hr Lugthart. LEIMUIDEN Herv. Gem. 950 u. dr. Houtman en ds. De Vree (H.A. in ds. Droogers; Bethl. Oostenkerk). 7 u._ds. De kerk 930 u'ds Rijnsburger. 6.30 u. ds Houtman (in Dorpskerk) RK kerk: - za 7. zo 7.30, 950 en 11.15. LISSE: Herv. gr. kerk 10 u. ds. Oos- a, 7 u. ds. v.d. Velden; Paulusk. 10 Vos. Geref. Kerk: 9.S huis, 5 u. idem, 7.30 u applausdlenst BOSKOOP Herv. 9.30 u. ds. Stelwa- .gen, 630 u. ds Heijmans Geref. K 9.30 en 5 u. ds. Dijlstra; De Stek 9.30 u ds Heijmans. Chr. Geref 9.30 en 4.30 u. ds. Maris. Geref. Gem. 950 en e u leesd. Vrijz Prot 10 u. hr vd. - ------ Laarse. Pinkstergem. 950 u. hr. Ver- Salvatori 9 u. ds. Schuurman, 5 u. reek (aula mavo). 10.80 v OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. gem. 9.30 u. ds. Lalleman, 7 u. ds. Gebraad, jeugddienst. Geref. 9.30u ds. Cziria, 6.30 u. ds. Langedijk. RK kerk: za. 7, zo. 7.46, 9.15 en 11 uur. RIJNSATERWOUDE Herv. 9.30 en 7 u. ds. Oostenbrug. Chr. Geref. 9.30 u. dienst, 2.15 u. ds. Bouw. RK kerk za. 7, ZO. 7.30, 950 en 11.15 u. RIJNSBURG Herv. Gem. Grote Kerk 9.30 u. ds. v. Niel, 5 u. ds. Den Ouden Jeugddienst; Betehlk. 9.30 u. ds. Stehouwer, 5 u. ds. v. Niel. Geref. Kerk: Petra 9.30 en 5 u. ds. Baayen: Immanuelk. 9.30 en 5 u. ds. Hoornstra; Mar. kerk 9.30 en 5 u. ds. Hulsman; camping 10.30 u. hr. De Ridder. Geref Kerk Vrijg.: 10 en 5.15 Geref. Kerk: ds. Blenk. Geref. 9.30 u. ds. Huizebosch 6.30 u. ds. Czlrla. RK kerk: za. 7. zo. kand. Huyseler. RK kerk kerk St. Jan Nu hebben wij een liedboek ge kregen van zeer hoge kwaliteit, zo wel wat de tekst als het muzikale materiaal betreft, dat bij uitstek ge schikt is voor gemeentezang, en gaat het mis. De fout is dat een duidelijke methodiek ontbreekt. Je kimt niet zonder meer zeggen: we hebben een nieuw boek en gaan daaruit zingen. Dat moet wel ver keerd gaan. Je moet het pas gaan gebruiken als je een groot aantal liederen hebt doorgezongen en je daaruit een keus kunt doen. De kerk mist veelal het kader om het zo te doen. Veel organisten dur ven het niet aan. Zij kunnen een orgel bespelen, maar missen de be kwaamheid om met de gemeente een lied in te studeren. Je moet werke lijk met zo'n gemeente bezig zijn, tij dens de oefening interrumperen, het overdoen. De gemeente die op de tv het "lied an de week" volgt, komt er ook niet. Dat lied wordt alleen maar mooi voorgezongen maar niet ingestudeerd. Toch is het een misvatting dat dit liedboek moeilijker is dan de ou de bundel. Ook van de psalemen wordt maar een beperkt aantal ge zongen. Het merendeel is onbekend. Van de niet-gezongen psalmen kun Je zo een liedboek maken, dat dezelf de moeilijkheden en weerstanden zou geven als de nieuwe gezangen nu. Het ligt niet aan het boek, maar aan de zwakke begeleiding. Eerst trainen Ik wil graag erkennen, dat er tus sen plaatselijke kerken en gemeen ten verschillen in waardering van het Liedboek kunnen bestaan. Het hoeft ook niet in zijn geheel voor elke gemeente bruikbaar te zijn. Ieder moet er uithalen wat er, ge zien zijn eigen kerkelijke en geeste lijke traditie, in zit. Ik adviseer te beginnen met de eenvoudige onbe kende liederen. Wie gaat voetballen, komt toch ook eerst bij de junioren terecht. De liederen moeten geschikt zijn voor het niveau van de gemeen te. Eerst flink trainen en vooral niet het boek geërgerd dichtklappen als het een keer mislukt. Dit is het officiële Liedboek van de Kerken, en dat verplicht de kerke raden serieus uit pe zien naar men sen die de gemeente hierin leiding kunnen geven. Ik denk aan de plaat selijke scholen en aan in de nabij- Voor de innerlijke vrijheid van de mens is het heilloos als de af wezigheid van God te sterk wordt beklemtoond, maar ook als de aanwezigheid van God wordt overtrokken. Een van de punten in het eeuwfeest-college van dr. C. A. J. van Ouwerkerk, donder dag in het Academiegebouw, be trof de afstand tussen ervaring en geloof. Dr. Van Ouwerkerk sprak in de faculteit der godge leerdheid over de innerlijke di mensie van de vrijheid. Hij zag het als funest voor het ge loof, te trachten heel het leven in een groot netwerk samen te vatten en duidelijk te maken. In de anders heid van God ligt de garantie dat de mens ruimte is gegund. Dr. Van Ouwerkerk pleitte voor een zoekend heid wonende muziekdocenten. Kan een kerkeraad het alleen niet voor elkaar krijgen, dan zou hij contact moeten zoeken met andere kerkera den in een classis. Misschien dat ze er samen in slagen zo'n man te vinden en voor deze opdracht te int- resseren. Er zijn meer mogelijkhe den dan men vaak denkt. Je mag een kerkeraad alleen iets verwijten als hij er niets aan doet. Dat kan hij al met het oog op de jeugd niet verantwoorden. Want het boek is er en de kinderen zingen eruit. Voor het nu en dan teruggrijpen naar het oude lied moet ik waar schuwen. Calvijn deed dat toch ook niet naar de rk mis. We moeten de moeilijkheden niet uit de weg gaan. Het Liedboek moet veroverd wor den". De heer Haasnoot schat, dat de met zoveel gemengde gevoelens om geven liederenschat, onder normale omstandigheden, vijf jaar nodig zal hebben om "gemeengoed" te worden. We zijn dus nog niet op de helft Over drie Jaar kan het weer feest worden. Zullen dominee Poort en al die an deren er dan wèl bij zijn? S.J. DE GROOT geloof. Wij moeten wel beseffen, dat er vele christologieën zijn. Een plei dooi voor innerlijke vrijheid is ei genlijk een pleidooi voor handha ving van de afstand tussen ervaring en geloof, waarbij het verlangen 'n plaats heeft en de verbeelding wordt gestimuleerd zonder dat theologi sche constructies al te serieus wor den genomen. De innerlijke vrijheid met haar verlangen en verbeelding kwalifi ceerde de referent ook als een inzet in de strijd om het humane en om bevrijding, die niet in laatste instan tie wordt uitgevochten op sociaal- economisch en politiek niveau, maar op het vlak van de cultuur, waar het gaat om zin en zingeving. Dr. Van Ouwerkerk vroeg ook om ruimte voor de mens om zoekend en desnoods falend om te gaan met de dingen, motieven en ideeën. Hij verkoos een verantwoorde vrijzinnigheid boven een absolutisme van zuiverheid en stelligheid. Dr. H. M. Vos, die zijn college wijdde aan de uiterlijke dimensie van de vrijheid, betoogde, dat de keuze gelegen is in de onbewijsbaar heid ervan. Vrijheid kan worden be perkt door interpretaties van bui tenaf. Dan komt bijvoorbeeld de theologie in de plaats van de gelovi ge mens. De mens wordt onvril als zijn eigen overwegingen hun geldig heid bij de bepaling van zijn le venshouding verliezen. Zijn zelfbe paling mag dan, wetenschappelijk gesproken, een curiositeit heten, sub jectief als zij is, maar dat is nog geen reden om in levensbeschouwelijke kwesties de levenshouding door de wetenschap te laten bepalen. Dr. liet er overigens geen twijfel over bestaan, dat wij met begrippen als vrijheid eigenlijk boven onze stand leven. Onze innerlijke vrijheid is afhankelijk van ons lichaam, de persoonlijkheidsstructuur, die ook sociaal bepaald is, en binnen-psv- chische factoren. Vrijheid definieer de hij als een mogelijkheid tot be vrijding van wat schadelijk en onge wenst. De Italiaanse boulevardpers laat niet af, de relaties tussen de katholie ke kerk in Nederland en „Rome" te vertroebelen. Al jaren zijn we ge wend aan de meest baarlijke non sens over de Nederlandise katholieke kerk in deze pers. Zowel vóór en tijdens als om het pastoraal concilie zijn feiten over "conoiliiestukken ver draaid, meningen over het celibaat uit hun verband gerukt en is er tweedracht gezaaid tussen de curie in Rome en het Nederlandse episco paat. De Nieuwe Kateohismus en de benoeming van de bisschoppen van Rotterdam en Roermond kregen met name to die pers een ovartrokken- en naar mijn mening vaak bewust verkeerde - aandacht, die men niet voor mogelijk had gehouden. Het laatste dat nu wordt aange pakt, is de opvolging van kardinaal Alfrmk. Nog niet zo lang geleden kwam een Italiaans Journalist met de naam van mgr. Kasteel, een Ne derlandse monseigneur bij de curie in Rome, aandragen. Dezer dagen kwam het verhaal van het Italiaanse weekblad Panorama, dat kardinaal Alfrink het liefst de bisschop van Breda, mgr. Ernst, als zijn opvolger zou zien. De Paus echter, aldus het blad, wil de kardinaal voorlopig nog niet kwijt, omdat hij nog altijd de meest bindende factor tussen het Vatiicaan en de Nederlandse kerkpro vincie zou zijn. Hij zou kardinaal AlfranJk vragen aan te blijven tot de tijd rijp is om hem te laten opvolgen door de Roermondse bisschop, mgr. Gijsan. Volgens het blad zou de kardinaal de Paus hebben beloofd voorlopig aan te blijven ander voor waarde dat hij niet zou worden op gevolgd door mgr. Gij sen. In dit op weinig overtuigende, anonieme beweringen gebaseerde ar tikel komen dan de bekende thema's weer voor het voetlicht. Om het ar tikel kennelijk geloofwaardig te ma ken komt men met "steekhoudende constateringen": de meeste katho lieken in Nederiand zijn voor af schaffing van het celibaat en voor het gebruik van de pil en ze discus siëren openlijk over abortus. Dat is waar, maar het zegt over de Nederlandse bisschoppen niets en over de opvoHgiing van de kardinaal nog minder. Dat er onder de bis schoppen slechts twee "conservatief" zijn, weet zo langzamerhand iedereen wel. En dat de kardinaal probeert - bij mgr. Simands is het hem gelukt, bij mgr. Gijsen niet - de Nederlandse bisschoppen als de eenheid naar bui ten de laten optreden, kan ook ieder een weten, die geen vreemdeling in Jeruzalem is. Ook in dit artikel weer allemaal beweringen en voorspellingen, die geen hout snijden. Het is misschien tooh maar het beste dat de kardinaal nog even aanblijft. alhoewel het. eigenlijk te gek is, dat een man van 75 Jaar niet weg kan omdat er geen opvolger is te vinden. Of misschien toch? De aanvanke lijke kritiek op de Rotterdamse bis schop is in de loop der jaren vrijwel verdwenen. Voor zowel conservatie ven als progressieven is hij redelijk aanvaardbaar. Mgr. Simonis moet het maar worden THEO KROON. Ds. Baas beroepen voor „Overduin" De centrale kerkeraad van de her vormde gemeente te Katwijk aan Zee heeft een beroep uitgebracht op ds. A. Baas te Rotterdam-IJssel- monde om predikant te worden van het psychiatrisch ziekenhuis "Over duin", als opvolger van ds. J. G. van Ieperen. Het betreft hier een predi kantenplaats. Als ds. Baas het beroep zaamheedn. Als ds. Baas het beroep aanneemt, zal hij zijn werk als gees telijk verzorger van "Overduin" nog deze zomer beginnen. Ds. Baas is 58 jaar. Hij was achter eenvolgens predikant te Baardwijk, Lage Zwaluwe, Leersum. Katwijk aan den Rijn, Rotterdam-Zuid en Rot- terdam-lJsselmonde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4