Voor Schweitzer was het motief heel eenvoudig Pinksterdiensten «UJIAllJIHUmiJ.'B b3nVr°UW r" ~kS S ^hebtri; Het kan wèl anders KRITISCHE GEMEENTE BOEIT DE NIEUWE MIDDENKLASSE ZATERDAG 17 MEI 1975 De Geest uitgangspunt voor zijn wil Omdat het dit jaar honderd jaar geleden is dat de in 1965 overleden dr. Albert Schweitzer werd geboren, zal een kleindochter van deze wereldvermaarde wijsgeer, theoloog, medicus en musicus op woensdag 21 mei op de Brink in Deventer een monument ter nagedachtenis van haar grootvader onthullen. In het gebouw van de Doopsgezinde Gemeente te Deventer is het Nederlandse Albert Schweitzercentrum gevestigd. Na de onthulling zal prof. dr. C. W. Mönnig te Amsterdam in dit centrum een herdenkingsrede uitspreken en 's avonds geeft Schweitzer's kleindochter, met medewerking van het Deventer Kamerorkest, er een pianoconcert. De ont hulling van het monument gaat gepaard met de aanbieding van een speciale PTT-zegeL Het gebeuren in Deventer is be- de doctorsgraad, doeld als een nationale herdenking Naam kreeg Schweitzer in het begin Overigens beperkt het herdenkings- vooral door zijn optreden als musi- programma zich niet tot deze stad. cus. Hij leek als organist en orgel- Het hele Jaar door zijn schillende plaatsen waarop de betekenis van deze kenner voorbestemd voor een inter- momenten nationale carrière. Met zijn in 1904 uitgegeven studie over Bach, roepstem gehoord. Op twee manieren ben ik ertoe gekomen deze roepstem te volgen. Allereerst dat het mede gevoel dat God mij, evenals alle mensen, verleend heeft, mij de nood deed zien van die velen die ginds zonder geneeskundige hulp moeten getelijke en onvergelijkelijke wereld- eerst in het Frans en later in het leven. Maar ook doordat ik burger in woord, muziek en beeld Duits en Engels verscheen, en zijn centraal staatEen betekenis waar- boek over Duitse en Franse orgel- bij zijn dood geen eind is geko- bouwkunst oogstte hij blijvende be- liet 'niet los- Als ik daarover r dJ"r,de wondering. motieven die de richting van zijn le ven bepaalden. Zo is er op vrijdag 23 mei een her denkingsbijeenkomst in de Rotter- dacht, kwam het denkbeeld in mij begrepen het, toen °P- diegenen aan wie God in de en een of andere vorm geluk deelachtig te deed worden, dit niet als iets vanzelf sprekends mogen aanvaarden, Weinigen hij had besloten toch bed andere richting te berei same™er" den op een loopbaan in de medische zi$h gedrongen moeten voelen Ood v£? "et de °eme<;nijchy van K"- zending. Intieme vrienden herinner- dankbaarheid daarvoor een of- 1 J! den zich wel. dat hij al op 21-jarige SSL'k J"*™: Volksuniversiteit. Schweitzer als eicus en musicoloog wordt geëerd met leeftijd de had geuit, mede- mvoown.umwiws wviuu UK» mpnspn tp riiPTiPn Ppn npcrprficrinir uc cc" Ui anaere Dioeaverwanc naa ttTSZJSgZSSLS1 op6 «n ml—inZt'SiïSZ ^tte_ik mij geroepen^ ni in het Schweitzer-centrum), Lis- op se (9 augustus in de St. Agathakerk), gelegen coimar had het Goes (23 aug. in de Maria Magda- indringend geconfronteerd v00r het evingel» wc8 lenakerk), Amstelveen (6 septem- ™et lot'ran de wraxte ™Jl«ren. in het hart der inboorlingen, opdat ber in de Pauluskerk), nog eens Lis- dat het hem met moeilijk viel in te dezen bevrijd zouden worden se (13 sept, in de Agathakerk), Rot- Baan op een oproep in een zendings- geestelijke armoede die terdam (20 sept, in de Immanuel- blad die vroeg om een arts voor de kerk) en Wageningen (1 november zendingspost Lambarene in Frans in de Grote Kerk). Equatoriaal Afrika, het tegenwoor- - - De sterfdag van Schweitzer, tien &&e Gabon, een republiek aan de geluk ont" jaar geleden, wordt op 4 september Afrikaanse westkust met ongeveer ier°!" In Deventer met een dienst herdacht, een half miljoen inwoners, voorna- I d°°r °l *?del 5S"4" Aan zijn theologische werken werd melijk Bantoestammen en Pygmee- ÏLM'5™"; wereld in te gaan. en daar de strijd te strijden en voor het evangelie een weg te banen gevolg is m het bijgeloof waarin zij leven. Dit alles is zo eenvoudig. Wij allen, een thema ontleend op zondag 18 mei (morgen) in Pauluskerk Rotterdam, ma vooral het centrale gezichtspunt in Parijs om als vrijwilliger-: in Schweitzers levensbeschouwing, de eerbied voor het leven, zal be lichten. Tenslotte is in de hal van 't Deventer centrum, dat ook exclusies organiseert naar de Elzas, de omge ving waar Schweitzer woonde werkte, Slechts weinigen is het door de Nadat hi, zijn apenstudie had STffiffiLTHSSa'S? de Mauritsweg te afgemaakt, meldde hij zich bij de a ir dr. G. W. Reitse- protestants-evangelische gemeente mtoJtmneM 2 voor de djngsarts te°worden mtgezonden'^In w™ t.ï, La™barcne'gelegen drijvn, door de noodzaak hun brood tussen de Ogowe-rivier te verdienen, l0__ omdat daar mag zich om die reden tpntnnnctpiiincr incrpnVht achthonderd slagen achten, terwille van het geluk foto's, manuscripten^ persoon- Jlt^ter beschikbaar- dat hem ten deel viel tot dienen lijke curiosa van dr. Schweitzer dan ook patiënten na afspraak, ook dia- en filmvoor- snel door dewerk of in persoonlijke hulpver- stPllimrpn wnrdpn de hele nmboe verspreidde. En er lemng, al roepen te zijn. Zij moeten er in hun leven naar uitkijken, waar .Jezus hen gebrui- stellingen worden gearrangeerd. Het Schweitzer-centrum is open van dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 12 en van 2 tot 5 uur. Op terdag van 1 tot 4 uur en op dag alleen voor groepen, na telefo nische afspraak (05700-19675). waren wat een ziekten in dit i doordringbare tropische gebied. Eenvoudig digheden het ons toelaten. Vaak moet iemand lang naar zulk een ne- venarbeid naast zijn gewone beroep zoeken. Maar ik durf te zeggen, wanneer hij er ernst mee maakt. Schweitzer zelf heeft de wereld dat h?att«d erin ^1^^ over zijn beweegredenen om de vinden, en daarmee de blijdschap te dienst aan de lijdende mens te ver- beleven, door Jezus in de dienst der kiezen boven persoonlijke eer, niet liefde, die Hij in de wereld heeft ge- Albert Schweitzer werd in 1875 in in het onzekere gelaten. Toen hij in bracht, te worden gebruikt, in het Kaysersberg in de Elzas geboren, november 1952, op 77-jarige leeftijd, groot en in het klein. predikant. Hij groei- Nederland bezocht, hield hij Negerfiguur Zijn vader 1 de op in Günsbach, in de Vogezen, radiorede, waarin hij een uitvoerig waarheen zijn vader was overge- antwoord gaf op de steeds terugke- plaatst. Aan de universiteiten van rende vraag hoe hij tot zijn besluit Straatsburg, Parijs en Berlijn was gekomen, studeerde hij filosofie, theologie en "Het antwoord", zei Schweitzer, geneeskunde. In alle drie verwierf hij "is heel eenvoudig. Ik heb Jezus' Bemoedigend Deze radiorede sprak Schweitzer uit aan de vooravond' van zijn te rugkeer naar Lambarene, na een lang en met werk overladen verblijf in Europa. Het aantal mensen dat in Wij zeggen zo radikaal: dromen zijn bedrog, 't Blijken ook mees tal onwerkelijke, onbereikbare fan tasieën te zijn. Bij het ontwaken vervliegt de droomtoestand en ploft men ontdaan op de harde grond neer. Pinksterfeest heeft ook te ma ken met een droom. Op pinkste ren zet God mensen aan het dro men, midden in de problemen, op hun werk, in de keuken of waar ook. Reeds de profeet Joël sprak daarover: "God zal Zijn geest uit storten op al wat leeft en uw zonen en uw dochters zullen pro feteren, uw ouden zullen dromen uw jongelingen zullen gezichten zien. Ook op uw slaven en sla vinnen zal ik in die dagen Mijn geest uitstorten". Merkwaardig. De profeet somt hier maatschappelijk verdeelde groepen op, uitersten, onderlig gende partijen in de samenle ving van toen. Maar hij brengt al die te gengestelde groepen in verband met de pinksterdroom. Eerlijk gezegd botsen wij hier op de grootste scheidingen, op de felste conflicten, op de diepste problemen binnen het volk van toen. De ouden en Jongen wijzen op het generatieprobleem. Wat faapt er onderling een diepe kloof. Wat is er een wanbegrip, verach ting, liefdeloosheid. Wat een ver drietige zaak als ouden en jongen elkaar niet meer verstaan en van elkaar vervreemden. De profeet noemt nog een twee de categorie mensen die vaak ver keerd met elkaar omgaan: de man-vrouw-verhouding. Hoe ac tueel is het probleem van de om gang der geslachten. Hoeveel Ja loezie, gemeenheid, discriminatie en ongeremde drift bederft hier de sfeer onder elkaar. Dan zijn er de slaven en sla vinnen, de laagste, onderdrukte klasse, de onvrijen in dè samen leving, de vergeten groepen. Joël wijst hiermee allemaal sociale problemen aan. Vreemd toch, dat de heilige geest daarmee te maken wil heb ben. Met onderling verdeelde groe pen, met mensen die elkaar kwaad doen, of misbruiken. Dit wil het pinksterfeest ons telkens weer leren: de heilige geest, de gezindheid van Jezus Christus, waait niet hoog over de mensen- nood heen. Ook niet langs een bezwaarde, vergeten ziel heen. Hij wil binnendringen in het men senhart, in de gezinssfeer, in de mensensamenleving, vooral ln het kerkelijke leven om daar mensen aan het dromen en het verwerke lijken daarvan te zetten. De heilige geest wil niets an ders dan de verzoening en de vre de van Christus toepassen op al die knellende mensenproblemen. Nogmaals: Joël legt verband tus sen Gods geest en ons ingewik kelde dagelijkse leven en droomt van verandering en bekering, van een nieuwe instelling. Pinksteren vieren betekent dan ook niet, de bestaande wantoe standen maar laten bestaan maar met God mee dromen dat het an ders kan en anders moet. "Zie, ik maak alle dingen nieuw". M. H. BOOGERT Leiden. zijn ziekenhuis hulp zocht, had zich in 1950 verdubbeld. Dit kwam door dat het verplegend personeel behalve de gewone zieken meer dan driehon derd melaatsen verzorgde die met nieuwe, in Amerika ontdekte genees middelen werden behandeld. De resultaten waren zeer bemoe digend. Alleen moesten deze patiën ten een tot twee jaar onder behan deling blijven. Schweitzer: "Het is toch iets heer lijks en vertroostends, dat wij in de strijd tegen ziekte en lijden zo gro te vorderingen maken, en de slaap ziekte en de melaatsheid met zulke doeltreffende middelen te lijf kun nen gaan". Om zijn materiële zorgen de baas te blijven, zocht Schweitzer nu en dan Europa weer op. De opbrengsten van zijn boeken, zijn concerten en gastcolleges in tal van landen en de wassende stroom van giften van vrienden en sympathisanten behoed den zijn menslievende onderneming voor een financiële mislukking. De f 120.000 die de Nobelprijs voor de vredn hem in 1952 opleverde, en de f130.000 van een door de Noorse dagbladen georganiseerde collecte besteedde hij aan de bouw van een nieuw dorp voor zijn lepralijders. Toen het nieuws van de Nobelprijs hem bereikte reageerde Schweitzer: "Als ik het goed begrijp, heb ik deze onderscheiding te danken aan het feit, dat ik de eerbied voor het leven in het gedachtenleven van onze tijd heb geïntroduceerd. Het was hier in Lambarene dat ik het belang ervan ontdekte. Ik ben ervan overtuigd, dat de idee zal bijdragen tot de groei van een geestelijke en morele beschaving waarvan de vrede en de toekomst van het mensdom zullen afhangen". Roeping trouw Op 4 september 1965 overleed Schweitzer. De arts van Lambarene, die tegelijk de bouwer was van zijn eigen ziekenhuis. Hij stierf temid den van zijn zwarte medemensen, wier lot hij een leven lang had ge deeld. Tot in zijn negentigste jaar was hij volop actief. Zijn vrouw was op 79-jarige leeftijd overleden. Naar Schweitzer's eigen verkla ring volgde hij Jezus roepstem. Hij gehoorzaamde en bleef die roeping trouw. Morgen is het pinksteren. "Het fees tvan de Hetlige Geest", zoals de kerk het noemt. Sommigen zeggen: een moeilijk feest, omdat het zo onwerkelijk is. Met kerstmis sta je bij een kind en met pasen, hoe onvoorstelbaar dat ook is. bij een leeg graf. Maar waar aan moet het geloof zich op pinkste ren hechten? Toch ligt het veel dichterbij dan men denkt. De Geest waarvan pink steren getuigt, openbaart zich in wat mensen zijn en doen. Hoe wérkelijk dat kan zijn, toont ons het levensverhaal van dr. Albert Schweitzer. De Geest van Christus was het uit gangspunt voor zijn wil. S. J. DE GROOT. KERKELIJKE STAND: Hervormde Kerk Ber. te Akkerwoude-Murmer- woude J. W. Glashouwer Giessen-Ou- dekerk, te IJmuiden R. Timmers Den Helder, te Zwolle G. J. Wisgerhof Bergschenhoek, te Soest P. H. van Harten Dinteloord; aangenomen naar Dronten (in samenwerking met Geref. Kerk) A. K. van Kooy te Utrecht; bedankt voor Vriezenveen (nadere beslissing) J. L. Ravesloot te Oostermeer,voor Lexmond G. Westland Scherpenzeel, voor Doorn J. W. Glashouwer Giessen-Oude- kerk. Geref. Kerken Vrijg.: bedankt voor Utrecht, Assen en Rijnsburg W. Wieringa te Berkel. Geref. Gem.: bedankt voor Scherpenisse W. C. La- main Grand Rapids, voor Zwolle F. Harinck Den Haag, vooi Franklin Lakes en Tricht J. van Haaren, De kritische gemeenten, zo con stateert de rk werkgroep „Plurifor miteit" in een rapport; bestaan voor namelijk uit middelbare schooljeugd studenten en jonge wetenschappers, in het algemeen de nieuwe midden klasse. De aantrekkingskracht die de kritische gemeenten uitoefenen op deze groep die van de traditionele kerk vervreemd is geraakt, verklaart de werkgroep door de ernst die deze gemeenten maken met Jezus en zijn zending en de solidariteit die dit be tekent met alle groepen die in onze welvaartmaatschappij in de knel ko men. De kritische gemeenten lopen op de toekomst vooruit. Het tempo van de grote kerk is trager, aldus de werkgroep. Zij gaat ook in op de punten waar offers nodig zouden zijn om de groei ende afstand in de gemeenschap der gelovigen in te perken. Er worden dan kwesties genoemd als het celi baat en de wederzijdse open com munie. Het was de werkgroep geble ken dat de kritische gemeenten zelf ook niet blind zijn voor het isole ment en verlies in het beleven van katholiciteit dat dreigt door de vol gehouden meningsverschillen./ Ori- naliteit kan ontaarden in willekeur en wispelturigheid. De geïmprovi seerde organisatie kan leiden tot ont binding of 'n te grote gebondenheid aan één persoon. Aan de kritische zin kan men zich vertillen waardoor men de wereldproblematiek versim pelt tot te eenvoudige tegenstellin gen. Zorg voor erfgoed De werkgroep stelde vast dat in de rechtse sectoren het gevoel voor traditie niet berust op behoudzucht. Deze groepen ervaren het geloof meer als ontvanger dan ontdekker. Vaak hebben zij geleden om hun zorg voor het traditionele erfgoed. Zij zijn echter niet blind voor de door het laatste concilie bedoelde vernieuwing. De kerk als lichaam van Christus zagen de rechtse groe pen vooral gewaarborgd door de ge loofsleer, de liturgie en de ambtsver vulling staan dan ook kritisch te genover een herformulering van de ze zaken, hebben geen bezwaar te gen een vernieuwd geloof maar wel tegen een nieuw geloof. Velen uit de rechtse groepen voel den zich bijzonder verontrust door het pastoraal concilie in Noordwij- kerhout (1966-1970.) Zij vonden dat ook de bisschoppen daar te welwil lend stonden tegenover 'aardse li turgie' en katechese, en voelen zich als kerkgetrouwe gelovigen in de steek gelaten. Ze zijn bang dat de kerk op weg is een vereniging te worden van maatschappij critici en zijn in het bijzonder verontrust over het verlies van het christelijk normbe sef inzake seksualiteit. De werkgroep vraagt zich af of de ze op traditie gerichte groepen vol doende oog hebben voor het feit dat de kerk rekening moet houden met maatschappelijke veranderingen. Ook acht de werkgroep het gewenst dat het verschijnsel "groepvorming" na der wordt bestudeerd. Volgens de laatste gege vens telt de Lutherse kerk in ons land nog 19.000 belijdende leden en 21.000 doopleden, verspreid over 61 gemeenten. Het beroepen van full-time predikanten wordt steeds moeilijker. De Chr. Geref. Kerken hebben, volgens het pas verschenen Jaarboek, 173 gemeenten, 130 predi kanten en 71.331 leden. Het aantal doopleden neemt af. Het bijbels openluchtmuseum "De Heilig-Land- Stichting" in de bossen langs de weg Nijmegen-Grasbeek, heeft van pinkstermaandag een attractie in petto: tussen 11 en 5 uur scheert een herder zijn schapea Het wordt een echt oosters feest, want ook de vrou wen zijn dan aan het spinnen en we- De Bron (zat. 6.30 u) 9 en i dag: Bonifaciuskerk 8.30 10 Djl1.1ra.1r n in OA T. Ier Land Jeugddienst. Koningskerk: 10 u ds Eekhof. ge 16)11.30 u samenkomst. Jeugdkapel „De Goede Herder" 10 Marekerk: 10 u ds Lamping. Gereformeerde Kerk: Evangeliecentrum (Zijlsingel 2) 10 u Drgen 10 u ds Bijl Jeugddienst, .30 'u Rldderveld Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u ds Wolthaus, 7 u A. Christ. Geref. Gem. t ds de Jong 6.30 u ds Borman (af- "Open Hof" Dorpshuis" 6 u ds Heymans. Ontmoe- tingskerk 10 u ds Heymans 6.30 u ds de Vos. Geref. Kerk 9 u ds Elderman de Doper: zat. 7 u zond. 9.15 en u. Mgr. Bekkersschool zondag 18 Katwijk aan Zee Herv. Kerk Nieu- Geref. Kerk maand. 9.30 u ds Kaai. Niel. Bethelkerk 9.30 Geref. Kerk 9.30 u drs. Bakker 7 u. dienst met hervormden. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9, 10.45 en 5 u. Nieuw-Ven nep Chr. Geref. Kertc: i u ds den Heeten 19 u (zie herv. 9.30. 11. 12.15 en 6 v Rijndijk 281: za 7 ma. 9.30 en 11.30 u. Haarlemmerstraat 9.30 10.45. 12 en 6.30 Aardam 9 en 12 u maandag 9 Benthuizen Geref. Gem. 9.30 u Jeesdienst 3 u ds Honkoop, maandag, ds Koelman, 6 u ds Vroeginde- 11 wey. Ichthuskerk Ieperen. Wijkgeb. Hoeksteen 10 u maandag 9.30 en 11 Noorden Herv. Gem. 9.30 i ds v. d. Kooy Geref. Kerk 10_u ds Noo- Adventskerk 9.30 Maandag Dorpskerk 9 u ds vn q in 11 den. Bethlehemkerk 9 u ds zo 9.30 ll Oepgf Kerk 9.30 en 6.30 u d Rijn Herv. Gem. Boskoop Herv. Kerk 9.3 Dovendienst. Gereformeerde Kerk Geref. Kerk 10 t Hanemaayer, Heijn Bogers maandag 9 u ds De Jong. Salvatorikerk 6.30 u ds Fokkema. Nabij, van Lennepstr. 9.30 u Jeugdkapel. Zaal Opstandingskerk, 9.30 u Jeugdkapel. Oudshoorn/Ridder- Stek" 9.30 u ds Stelwagen; Chr. Geref. Kerk 930 u ds den Boer 16.30 u ds Dijk Vrijz. Prot. 10 u in Rem. Volle Evangelie te 9.45 u. Soefie Beweging: 16.00 u. Koudekerk Herv. Gem. 10 u ds v. d. Linden 7 u ds Swierts. Geref. Kerk 10 en 7 u ds Swierts R.K. Kerk zie Ha- zerswoude. Leiderdorp Dorpskerk Honnef Hoofdstraatkerk Land (Jeugddienst). Bevrijdingskerk: 9 u ds Bovenberg, 10.30 u ds Wagenvoorde. 5 u ds Hor- tensius. Groenhoven: 10 u ds Post. Gezinsdiensten „De Jeugdhaven 10 u "De Mirt" Dhr. De Jong vm. 10 u „Het Mierennest": ds De Heer. Geref. Kerk Vrijgemaakt: 10 en 5 u Santen, „De Bron" 9 ds van Santen 10.30 u ds van San ten 6.30 u ds Wieringa. Oudshoornse- kerk Oudshoornseweg 10 u ds R. Oort Slonskerk 9.30 u ds Verploeg, 6.30 u ds Vis maandag 9.30 u ds Van Vliet. Ge- Modderkolk; R.K. ds Dijkstra; Chr. Geref. 9.3 Harmeien. Salvatorikerk Boskoop. Maandag 9.30 u in Geref. kerk. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Ver- sluys, maand. 9.30 u. R.K. Bernardus- (zat. 7 u) 7.80 kerk Rijndijk (zat. i Loenen. Bapt. Gem. u br'. De Vries, maand. Maranatha- landdag in Velsen. R.K. Kerk: za 7 u in Scheppingskerk zo 9. 10 en 12 u (12 u in S. kerk) maand. 9 u. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u ds de Vree, 7 u ds Los. Ger. Kerk 9.30 u Los. 6.30 u ds Noordwijkerhout Herv. Gem. 9 ds Streef land 10.30 u hr Goedhart D Zilk 10.30 u ds Streefland R.K. Ker Sint Jozef (zat. t ds de Jong. Goede Herderkerk: 10.30 u St. Michaelkerk Rijndijk d. Ent. Geref. 1 en 7 u ds Feenstra I Bapt. Gem. 7 u) 9 u maand. 9 u. Koudekerk R.K. dienst in Ridderhof zondag en maan dag 10.30 u R.K. Kerk Engelbewaarders Dorp (zat. 7 u) 8, 10 en 11.30 u) maand 1 en 10 u. Hiliegom Herv. Kerk 10 Lisse Herv. Gem. Grote Kerk 10 i 16.30 u ds Bikker 5 Luth. Gem.: 10.15 u da Happee. hr v. Leeuwen. 21 mei 8 u hr. Rem.Doopsgez. Gem. 10.15 u ds Van Brink. Oud-Geref. Gem. 9.3 19 u zond. 8.30, 10 u. Hoogmis Nieuw-Apost. Kerk: 9.30 en 4 u dond. Vestestr. 39-49: 10-12 en 4-6 u. gelische Kerk Dennenlaan 12 Sitanala. Molukse Protestantse Kerk, 16 u ds Tomasoa van Woerden. Maan dag: Molukse Protestantse Kerk 9.30 u ds Tomasoa. Molukse Evangelische Kerk 11 u ds Sitanala. Rem. Gereform Gem. 11 u ds Bongartz. Leger Kapel Bloemswaard i 8, 10 u Hoogmis. Belnsdorp: R.K. kerk zondag 8.30 u. Hoogmade Herv. Gem. 10 u ds Hoogendijk. RK Kerk za 7 u zo. 9 en De Kaag Herv. Gem. 9.30 u ds Carstens. R.K. Kerk za 7 u zo 8. 10 en 7 u, maandag 8 en 10 u. Hakkenberg. Geref. Kerk Vrijg. Schuurman. Oud Geref. Gem. 9.30 en :e P.dag 9.30 u Lees- Prooijen, Stavenisse Aktie Kruistochten Ned. maandag 20 u ds Gravendeel in Marlënburcht. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds van Doorn 6.30 u ds Hanemaaijer. maandag 9.30 u ds Goverts. Gereform. Kerk 9.30 u ds Bovenkamp 6.30 u drs Chr. Geref. Kerk 9.30 Dienst 2.15 u ds v. d. Ent R.K. Kerk zond. 8.15, 9.46 (zat. 7 u) 7.30, 9, 10.45 i ds Huisman 5 u ds Baayen lm- ds Baayen 5 u ds kerk 9.30 u di teboom 7 u ds Schaafsma RK Kerk za 7.30 u zo 7.30, 9 en 10.30 u maand. 7.30. 9 en 10.30 u. Halsema. Chr. Noordwijk aan Zee Herv. Kerk r van der Ent. Hoofdstraat 10 u ds Keuning. De Rank Golfbaan 10 u ds van Estrik 3.30 u ds van Eyk Ger. Kerk Hoofdstraat 10 u Warnink, 7 u ds Lapré. manuëlkerk 9.30 Elgersma. Maranatha J. Bosman. Camping Koningshof: de heer D. van Santen. Maandag Imma- nuëlkerk 9.30 u zangdienst. Geref. Kerk Vr(jg. 10 en 5.15 u ds Vreugdenhll. Evang. Chr. Gem. (aula mavo-school) 10 u ds Agtereek. Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u ds Oostenbrug. 7 u ds Mostert, maan dag 9.30 u ds Kool. Chr. Geref. Kerk. 9.30 u Dienst 2.15 u ds G. Bouw maand. Zee diensten Noordwijk-Binnen Grote Kerk 10 dr Jansen 7 u ds Keuning. Geref. Kerk Vinkenlaan 9.30 u ds Elgersma 5 u ds Warnink. Van den Berghstichting 11 u ds Bosman. RK Kerk Sint Jeroen dien sten om 8, 9.30 11 en 12.15 u. Tweede Pinksterdag: Noordwijk aan Zee Herv Kerk 10 u ds Warnink (gemeensch. dienst in Geref. Kerk Geref. Kerk 7 u zond. 8, 9.3 pel Sancta Maria (zat. av. 7.15 u) 10 u. Maandag Sint Jozef 8. 10 en 11.30 Willibrordkerk 9 en 10.30 u ds Sas- se. Pauluskerk 10 u ds Bons. Gemeen tecentrum ing. Wijttenbachweg 10.30 u Prof. dr. Heering. Geref. Kerk 10 en 7 u ds Vegter. Geref. Kerk Vrijgem. 8.30 en 3 u leesdienst. Geref. Kerk vrij gemaakt Buiten Verband: 8.45 en 4 u ds v. d. Berg. R.K. Kerk za 7 u, zo 9. 10.30 en 12 u en 6.30 u Bonaventura- kapel za 6.30 u zo 8. 10 en 11 u ma. Willibrordkerk 9, 10.30 en 12 u Bona- venturakapel 8, 10 en 11 u. Oude en Nieuwe Wetering Herv. Gem. 9.30 u ds 10 u ds Cossee 6.30 ring R.K. Kerk za. 7 u zond. 8.30 10.30 en 12 u maandag 10.30 u hoogmis. d. Heuvel 6.30 u ds Verboom; Bethel kerk 9.30 u ds Verboom, 5 u ds v. d. Heuvel, Immanuel kerk 9.30 u ds Voors Cnossen te Nljverdal. Gereform dg Modderaar Rijpwetering R.K. Kerk zat. 7 u ®nd. 7.30 9 (hoogmis) en 10.30 u. Oud Ger. Gem. in Ned., Zuidkade 159 10 en 6.30 u leesdienst. Rem. Ger. Gem in samenwerking met Vrijz. Herv.: 10 u ds Hooykaas R.K. Ontmoetings- kerk 8.30, 11.45 en 6.30 u (zat. av. 7 u) St. Victorkerk lo u (zat. av. 7 u) Vol le Evang. gem. "Sion9.30 u P. v. d. Heiden; Tesselschadelaan 28: 4 uur: jeugdbijeenkomst. Jehovah's Getuigen 10 u toespraak 11 u. Maandag: Ontmoetingskerk 11 i 11.30 u maand. 10 u. ds Rebel; Ned. Prot. Bond 10.30 u mevr. Emeis- Bouwmeester; Volle Evang. Gem. 7 u Samenkomst (gebouw NPB) R.K. kerk 11 u maand. r Joy Singers), maand. 9 i Valkenburg Herv. Kerk 10 u ds ran Ieperen 6.30 u ds Koelman. Ger. £erk 9.30 en 6.30 u ds Rooze. Geref. £erk vriigemaakt 9.30 u leesdienst 5 u Maandag Herv. Kerk 9.30 u Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 u ds v. d. Schoot 19 u ds Meijering. Aula Noord-Hofland 9.45 u ds Reedijk Kapel Rijndijk 10 u ds Meijering Kerk Hulp en Heil 10 u ds Verheule. Geref. kerk 3 vietkerk 10 u ds Wiersma. Messiaskerk 10 u ds van Zanten Dorpscentrum 9.30 u ds Vroegindewey maandag 19 mei Dorpskerk 10 u ds van Zanten. Geref. Kerk 10 en 7 ds v d Meulen Zuid 10 en 7 u ds Bech. Ned. Prot. Bond 10.30 Woubrugge Herv. Gem. 9.30 en 0.3O i ds Blenk. Geref. Kerk 9.30 u ds Hul- Geref. Kerk 9.30 en 7 u ds Verburg. Avonddienst in de Herv. Kerk. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9 en' 10.45 u maandag zand. 7.30, 9.30, 11.30 u Chr. Dienaar- kerk za 7.30 u, zo 8.30. 10. 11.30 en 6 u Rijndijk za. 7 u. zond. 10. 12 en 6 u. Maandag St. Jan 7.30 u, 9.3 Meynen 6.30 u ds

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4