Immense drukte in Cannes Friedkin terug naar tv Filmfestival niet bang voor bommen VRIJDAG 16 MEI 1975 CANNES Op het filmfestival in Cannes is het dit jaar drukker dan ooit. Veel festivalgangers zijn gewoon afgewezen. Er is geen plaats voor hen. Ergens moet het ophouden. De ge lukkigen, die het sein op groen hadden gekregen van de festi valdirectie en voor wie een toegangskaart tot de vele voorstel lingen in uitzicht was gesteld kenden maar een gedachte: films kijken in het paleis. Maar dat had alle deuren op een na dicht gedaan. Met de dwanggedachte „films zien" ln het hoofd drongen vele honder den journalisten, bomaanslagen of niet. samen voor die deur. als waren zij lemmingen vol doodsdrift.' Een tweede bom, (na de eerste van vo rige week) men wilde er zelfs niet lakoniek aan denken. De vlaggen wapperden weer monter op de Croisette. de Middellandse Zee vertrok geen rimpeltje en de hotel- en restauranthouders wreven zich ïiog eens vergenoegd in de handen bij de aanloop van nog meer volk dan vroeger Jaren. Een nieuwtje mag men wel haast zeggen: de o- peningsfilm was een Deen e film. Een twijfelachttge Franse film was een lange periode gebruikelijker. Nu moet je in zo'n geval in Frankrijk immer goed opletten, want nationale bescheidenheid is niet de grootste deugd in het land van Giscard d'Estaing. En het aapje sprong dan ook inder daad uit de mouw. de Deen Henning Carlsen regisseerde wel en de man met de microfoon stok in de hand leek ook een Deense naam te hebben, maar de acteurs waren Fransen en Truffaut bedacht de titel „Un divorce heureux". Die spelers bezig te zien was trouwens geen straf in het Franse landschap: Jean Roche- fort. Andre Dussolier, Daniel Ceccaldi en Bulle Ogier. De Deen laat aan de hand van een jonge, gedecideerde zelfmoordenaar zien dat de idealen van het Franse burgerdom hoogst voos zijn. Immers de dokter, dte hem redt, en die met een vriend-acteur een weddenschap sluit dat hij de twijfelaar aan het leven nieuwe moed zal weten bij te brengen, hij wordt stevig in de tang genomen om zijn onbetekenende levensgewoonten. Het wordt een wraaka ctie tot het bittere einde. Eindelijk een Grieks drama voor de Hongaar Miclos Jancso. Niet meer de militairen te paard, de mooie naakte meisjes tot hun dijen in het water, magistraal bekeken door de bewegende camera. Vergeet het. „Voor Electra" blijkt weer net zo als „Rode psalm" en al die anderen. Jancso verliet er zijn geliefde poesta niet eens voor. De Griekse Fransman Costa-Gavras leek na „Z" zijn eerste politieke thriller op weg zijn stijl te zuiveren in „L'aveu" en „L'etat de siege". Helaas in „Section speciale" viel hij terug op een te goedkope manier van positie kiezen, die zijn „Z" al hier en daar ontsierd had. Bovendien is de speurtocht langs de corrupte rechterlijke macht ten tijde van de Vichv-regering lang ntet overal in duidelijke filmtaal aan het licht gekomen. Dan nog maar niet gesproken van de stijlwisselval ligheden. Jeanne Moreau is bezig terug te komen. Dat is opmerkelijk waar zij pas in haar tweede jeugd door Louis Malle ontdekt werd. De vrouw met het kritische vissen- mondje is in Cannes juryvoorzitster geworden. Het zal haar niet meevallen, want zij heeft in een interview al bekend nooit naar de bioscoop te gaan. Dan wordt het in deze weken wel ineens erg veel. In die bioscopen is ze trouwens weer meer dan vroeger te zien, want zoals een jaar of vijftien geleden blijken vooral de allerjongste regisseurs gek op haar te zijn. De Nederlandse deelname aan het festival. "Mariken van Nieumeg- ghen" heeft geen onverdeeld enthou siasme gewekt. Na rond een uur hiel Ronnie Montague en Sander Bais, de hoofdrolspelers in Mari ken van Nieumeghen", zijn uit Californië overgewipt om het fes tival van Cannes bij te wonen. "Mariken" werd lauw door de in ternationale filmpers ontvangen. den veel professionals het wel voor gezien. Degenen, die het rauwe ver haal over onze ongelukkige voor ouders wel wilden uitzitten, kwa men na bijna anderhalf uur met een uiterst mager applausje. Wie ook niet opgestogen scheen over de film was de vertolkster van Mariken, Ronnie Montagne: Zij was met de duivel (Sander Bais) uit Los Angeles komen overvltegen. In Ant werpen mocht zij van hem nog Em- meken heten, in de States vervreemd de zij tot een welbewuste dame met een puur Amerikaans accent, dat het goed deed onder een bont Calimero- kapsel. De film die zij voor het eerst zag schokte haar nogal. Maar 's middags bij de tweede keer was het heel anders, zo hield zij op de persconferentie een Belgi sche vragensteller voor. Die had na melijk verontrust gevraagd waarom de voorouders uit de lage landen zo woest minnend, zuipend en etend op de kiek moesten worden gezet. Rob du Mée als producent, counterde gevat met een filminspiratie ontleend aan oude Vlaamse schilders. Het werden een klein handgemeentje tus sen de Benelux-partners. Inmiddels zal Nederland zich in het Berlijnse festival leren kennen met de Zwaarmoedige Verhalen. Wij blijven in de slag- Fransen hebben nog wel eens de gewoonte naar het noorden te blik ken of er aan hun periferie alleen maar wilden in bereveUlen knagen. „Mariken van Nieumeghen' 'heeft ze nïet laten twijfelen. Wat de Beüg Thierry Zeno in „Vase de noce" klaar maakte, deed de deur definitief dicht. De Semaune de la Critique koos zijn film uit. Het verhaal gaat over een eenzame man met een tedere toewij ding voor een varken, al lijkt knor retje niet altijd gediend van zijn avances. De regisseur heeft nauwe lijks toelichting willen geven op zijn film. Hij noemde varkens en vogels perfeote medewerkers aan zijn film Beeld uit de Franse film "Section spéciale": speurtocht langs de corrupte rechterlijke macht ten tijde van de Vichy-regering. en verklaarde zich mett zijn anta- smaak eens tegen de intellectuele schoonheidsbeleving van het gros der films te willen opstellen. Zijn symboliek laait zich op vele manieren duiden en dat vinden regisseurs als Zeno meestal ai lang prachtig. Toch moet men stellen dat „Vase de noce" in zijn zwartwilt-beeld'en ee bizarre en soms wel touohante schoonheid bezit, een wanhopige schreeuw naar liefde met een Bel gische aardsheid dicht bij het na vrant elementaire bestaan, dat wij uit Samuel Becket/ts werk kennen Toen bij wijze van epiloog de solo- speler van „Vase de noce" van excre menten smikkelde was het zoveelste taboe in Cannes gesneuveld. En wat wel filmkijkers betreft konden er voor het diner in de festivalstad wel potten van het vuur gehaald' worden. In die derde wereld leert men soms snel. Algiers kwam met „Kroniek van de jaren van smeuling" tonen, dat een bijna drie uur durend kleu- renepos boeiend kan uiltvaflilfen, met 'n ontwakende woestijniherder in het centrum in de jaren tussen 1939 en het begin van de revolutie in 1954 De film van Mohammed Lalktodiar Hamima maakt vooral levendig dui delijk hoe de Algerijnen bij alle ver anderingen in genoemde periode ver deed waren in degenen, die met pra- Blokvorming in bioscoopwereld DEN HAAG In de Nederlandse bioscopen heeft zich recent een in grijpende hergroepering voltrokken, die via een paginagrote advertentie in „Variety" tot de buitenwereld doordrong. Tuschinski (met een Rank-biriding) en Cineac (met Fran se deelneming) waar jongeren on langs de leiding hebben overgenomen (R. Gerschtanowitz en W. Raab van Canstein) hebben zich voor de pro grammering aaneengesloten tot wat de advertentie noemt „the strongest force in Dutch fiimbusiness" (de sterkste formatie in de Nederlandse filmwereld)Twee andere grote groe peringen van bioscopen in de rand stad hebben eveneens besloten him programmering te combineren. Het zijn de zogenaamde Meerburg-groep en het City-concern. Het voordeel voor het publiek van deze samen werking kan zijn dat meer films te recht komen in bioscopen, die bij hun karakter horen. zij die het geweld als enige oplossing zagen. Het lot kiest meestal zeflf zijn vorm. Hoewel de film wel een dosis nationale heroïek uitstraalt is die be slist niet hinderlijk. Vreemde eend in de bijt bleek dezer dagen Adriano Celen/bano, een Ita liaan die op zijn schiereiland een Presley-ach tige reputatie geniet, maar hier nauwelijks bekend is. heid geniet. Blijkens zijn film „Yuppi Du" heeft hij sinds kort een Chaplin-ach tige eerzucht opgevat. Want zijn film heeft hij zowel geregisseerd, geschre ven als van een monter muziekje voorzien. Een werkstuk zonder kop of sta/aait, al laat zioh wel ontwaren dat Adriano (in de hoofdrol zowaar met een eigenwijs Jerry Lewils-achtig hoofd aanwezig) miet twee vrouwtjes van-klasse tegedtijik is getrouwd. Te gen de achtergrond van Venetië be denkt hij een schizofrene humor, die fonkelend nieuw en fris aandoet en net zo vaak mistast, maar wat geeft dat? Als je „Yuppi Du" met een stoet van de kramzinnigste types een her geboorte van de commedia dell'arfce noemt, ben je dicht in de buurt. Blijvers "Beroep: reporter" van Michel angelo Antonioni (Calypso, Am sterdam). LIDO "Keetje Tippel" nestelt zich voor de elfde week in het theater aan de Steenstraat. STUDIO —"Some like it hot". Een schitterend oudje met o.a. Marilyn Monroe en Tony Curtis. Een flonkerend avontuur van een paar heren die onderduiken in 'n damesorkest. TRIANON "Rufus". Ondanks het goede spel van Rijk de Gooy- er een uiterst magere Nederland se thriller, die gesitueerd is in de Haagse gokwereld. Een lang uit gesponnen verhaal zonder veel spanning. LUXOR „Tommy", rockope ra met o.a. Roger Daltrey, Ann- Margaret, Oliver Reid, Elton John en The Who. Een nogal bombastische film. Niets is nage laten om de toeschouwer te im poneren, maar de ballon is snel doorgeprikt. Het is het verhaal van het jongetje Tommy, dat zijn doodgewaande vader uit de oorlog ziet terugkeren. Hij is er getuige van hoe deze de tweede echtge noot van zijn moeder vermoordt. De schok maakt hem stom, blind en doof. CAMERA "Once upon a ti-' me im the west". Uitstekende wes tern, prachtige muziek. Nachtfilms In tDe sex-sekbe der zwarte nonnen" wordt gepoogd tot nieu we sexuele prikkels te komen. En het woord "nonnen" doet het in dat verband altijd wel. Het gaat hier om een in een veraf gelegen kasteel wonende barones, die ge heel vervuld is van de liefde (nou ja). Ze wordt bijgestaan door een aantal doortrapte zusteren, die al lerlei bezoekers in hun ban hou den. Een hele hoop hocus-pocus. CAMERA "Pat Garrett en Billy the Kid", vrij., zat. REX "Vrouwen die het niet zo nauw nemen", vrij., zat. Kindermatmee CAMERA "Winnetou en Old 8hurehand", zat. beide pinkster dagen, woe. REX "Tarzans grootste ge vecht", woe. Goede fillms iin andere steden „Scènes uit een huwelijk", film van Injgmar Bergman (Corso, Rotterdam). "Sleeper" met Woody Allen (Lijnbaan theater, Rotterdam). "Zwaarmoedige verhalen" met o.a. Pleuni Touw, Hugo Metsers, Rijk de Gooyer (City-Leidseplein Amsterdam) Haage bioscopen APOLLO "De twee missio narissen", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. en ma. ook 4.45 uur, 14 jaar. APOLLO 2 "Sleeper", dag. 2.00. 7.30 en 9.45 uur, zo. en ma. ook 4.15 uur, 14 jaar. ASTA 'Tommy", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.30, 4.00 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. BIJOU— "Huil niet met Je mond vol", dag. 2.00. 7.15 en 9.30 uur, zo. en ma. ook 4.15 uur, 18 jaar. CAMERA "My pleasure is my business", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. en ma. ook 4.30 uur, 18 jaar. CINEAC 'The towering in ferno", dag. 8.00 uur, 14 Jaar. Kindermatinee: "Vol gas met Herbie...", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30 en 5.30 uur. zo. en ma. v.a. 11.30 uur, a.l. CORSO "Decamerone", dag. 2.15 en 8.00 uur, zat. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. en ma. 2.15, 4.45, 7.15 en 9.45 uur, 18 jaar. DU MIDI "Rooie Sien", do. 8.15 uur, vrij. en zat. 7.00 en 9.30 uur. zo. en ma. 4.15, 7.00 en 9.30 uur, di. en woe. 8.15 uur, 14 jaar. Kindermatinee: "Robin Hood", zat., zo., ma. en woe. 2.00 uur, a.l. EURO "Gejaagd door de wind", dag. 1.30 en 7.30 uur, zat., zo., ma. en woe. 3.45 en 7.45 uur, 14 jaar. Kindermatinee"Robin Hood en de piraten", zat., zo. ma. en woe. 1.30 uur. a.l. FLORA "Bibi wilde wel lust", dag. 2.00. 7.00 en 9.15 uur. zo. en ma. ook 4.30 uur, 18 jaar. KRITERION "Zandy's bri de", dag. 3.00. 7.00 en 9.30 uur, 14- jaar. METROPOLE „Aardbeving", dag. 2.00 en 8.00 uur, zo. en ma. ook 5.00 uur, 14 jaar. ODEON "Rufus", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. zo. en ma. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur, 18 Jaar. OLYMPIA 'Thunderbolt jind Lightfood". dag. 2.00 en 8.00 uur, 18 jaar. PASSAGE "Keetje Tippel", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zat. zo. en ma. 1.30. 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. REX "Elke klap is een daal der waard", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur, zat. en ma. v.a. 1.30 uur, 14 Jaar. ROYAL '70 "Maagden en vampiers", do., vr., zo. en ma. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zat. 2.15 en 9.30 uur, di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, 18 jaar. ROYAL "Hercules verovert Atlantis", do., vr., zat. zo. en ma 2.15, 7.00 en 9.30 uur, di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, 14 jaar. STUDIO "Op herhaling in 't meisjesintemaa(k)it". Dag. 7.15 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.30, 4.00. 7.15 en 9.30 uur, 18 jaar. STUDIO 2000 "Moord in de Oriënt-Express", dag. 8.00 uur, do. vrij., ma. en di. ook 2.00 uur, zo. ook 1.00 uur, 14 jaar. Kinderma tinee: "De vrolijke piraten van Schateiland", zo. en woe. 2.00 uur a.l. DE UITKIJK 'Tramlijnbe geerte". dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. LOS ANGELES (AP) William Friedkin (35) wiens laatste twee films behoorden tot de succesvolste van deze tijd, gaat terug naar zijn oude stiel de televisie. Friedkin is de man die 'The French Connection" en "The Exorcist" heeft gemaakt en daarmee in het vak zijn naam én zijn fortuin heeft gevestigd. Maar toch wordt hij weer tv-man en het eerste wat hij gaat doen is een film maken die 'The Spirit" heet, twee uur duurt en is geba seerd op de vermaarde stripverhalen van Will Eisner. In een vraaggesprek zei Friedkin dat hij altijd in televisie heeft ge loofd en het medium niet beschouwt zoals sommige mensen in het film vak doen. als een soort van aanhang sel, iets waar de ware filmers een beetje op neerkijken. Hij vindt dat de televisie thans in tegenstelling tot de film meer crea tieve mogelijkheden biedt. "Films moeten groot en geweldig zijn en enormer, breder opgezet, geweldda diger en uitdagender en bloter dan ooit tevoren. Maar bij de televisie wordt werk verricht dat ik persoon lijk interessanter vindt". "Ik heb altijd al naar de televisie willen terugkeren maar dit medium dan gebruiken op de manier zoals dat moet. Ik wil geen toneelstuk of een conventioneel verhaal filmen maar gebruik maken van de unieke intimiteit die de tv biedt, ik wil ook iets maken dat aanspreekt tot de verbeelding van jongere kinderen zo wel als volwassenen en dan een on derwerp aansnijden dat wulps noch gekunsteld is". Voor hij met The Spirit begint, maakt Friedkin eerst nog de film "The sorcerer" die hij beschrijft als "een internationaal avonturenver haal waarbij toverij maar niet het bovennatuurlijke aan bdd komt". Friedkin is zijn loopbaan bij de tv in Chicago begonnen waar hij in acht jaar 2.000 uitzendingen maakte, alle rechtstreeks. Spaar- deposito's Jeugd sparen Termijn sparen >pzegter Belegging! ringen Opzegtermijn Opzegter Opzegter ADVERTENTIE L PP PPP V HOEHOOGZWJE, RENTE. TAR/E VEN r^OP'T OGENBUK Wilt u meer weten? Ook over de direkte opvraagbaarheid van het termijnsparen? *Bel gratis 0017 Vraag informatie bij het postkantoor Schrijf - zonder postzegel - naar de Rijkspostspaarbank, Amsterdam. uw nationale spaarinstelling

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 19