Aan de lange tafels heeft niemand een vaste plaats KERKDIENSTEN Eigen brief papier,daar zal uw burgemeester beduusd van zijn. Ecclesia Niet-alledaags aanbod voor nieuwe Amro spaarders: &SBSBBE3 ZATERDAG 10 MEI 1975 Met pinksteren zal het vijftig jaar geleden zijn, dat op de hei van Elspeet het Doopsgezind Broederschapshuis werd geopend. Dat gouden jubileum wordt op tweede pinksterdag gevierd. Niet met een receptie van het bestuur, want, zegt het in Leiden wonende bestuurslid mevrouw J. Muis-Vink, onze voorgangers hebben het, met bewonderenswaardige krachtsinspanning, ge maakt niemand had in die tijd eigen vervoer en wij kun nen alleen maar proberen het in stand te houden. H.R. Keuning te Oldeboorn, worden aangeboden. Na de officiële herden king is er een "ludiek uur" voor de gasten - op 1 januari was het hele huis voor het pinksterweekeinde al besproken - en de dagjesmensen. Een bescheiden tentoonstelling brengt de wetenswaardigheden van het huis in beeld. Over die geschiedenis wordt ook een boekje uitgegeven. Mevrouw Muis, die om deze ge beurtenis met de andere bestuursle den voor te bereiden, al vele dagen in Elspeet heeft doorgebracht - al lerminst tot haar ongenoegen - ver wacht dat het een blije reünie zal worden. De geest van "Elspeet" laat nu eenmaal geen formaliteiten toe. Behalve ds. Keuning en mevr. Muis maken deel uit van het be stuur: mej. G. Velkman te Heeren veen, secretaris, de heer R. de Groot te Sexbierum, penningmeester, ds. J.C. Beekhuis te Haarlem, de heer A. Sipma te Heerenveen en de heer J. Pol te Ruinen. Eigen plek Al vóór de eerste wereldoorlog wa ren er doopsgezinde theologen die voor de afronding van hun studie eni ge tijd verbleven bij de Quakers in Engeland, een uit het protestantis me voortgekomen stroming die de nadruk legde op de innerlijke en per soonlijke kanten van het godsdien stig leven. In Nederland ontstond in die tijd de vereniging van de Woodbrookers; zij legde een band tussen de bezoekers van het Engel se Woodbrooke (bij Birmingham), de Quaker-stichting voor theologische, en sociale studie. In 1909 werd be gonnen met zomercursussen, met als enige eis aan de deelnemers dat zij kwamen in oprecht verlangen naar God. Een paar jaar later bouwde de beweging in het Gelderse Barchem een conferentie-oord. Bij de doopsgezinden werd de be hoefte aan een eigen plek al gauw gevoeld. Na lang zoeken werd die in Elspeet gevonden, een paar kilo meter buiten het door bossen om kranste dorp, midden op de hei. "Dat is het mooiste wat we ooit kun nen krijgen", oordeelde ds. Hylke- ma (Haarlêm) en hij keek dan ook niet verder. De grond, die grensde aan de kroondomeinen, werd gekocht van de familie Van Beuningen. Toen de eetzaal, het slaaphuis en het be scheiden kampeerterrein klaar wa ren, werd de doopsgezinde nederzet- Mevrouw Muis (Leiden): „Als je in Elspeet bent, hoor je mee te dben". leder die een band heeft met het B^oederschapshuis, is daar die dag welkom. En dat zijn er heel velen. Hfct huis heeft zich in de loop der jafren ontwikkeld tot een gezocht vakantie-oord, voor alleenstaanden, echtparen en gezinnen, en hoevelen hebben er geen gebruik van ge maakt als het gelegenheid gaf tot viA-meerdering van kennis en ver- diéping van inzicht omtrent religi- eifze, maatschappelijke, culturele en politieke ontwikkelingen in de steeds veranderende samenleving. j'Elspeet" is niet zomaar een van dej vele plaatsen, waar men in de vakantie terecht kan; het is ook al door zijn ligging, diep verscholen in de bossen naar Apeldoorn, maar nog mêer door zijn traditie en sfeer iets aftarts. Of zoals mevrouw Muis het zo; kernachtig uitdrukt; "Het Broe- darschapshuis is gewoon een deel van de mensen die er zijn". be gasten van de laatste vijf Ja ren is per circulaire gevraagd, tien gilden per gezin te schenken voor eeh jubileumcadeau. Dat zal op pinkstermaandag om 2 uur door de voorzitter van het bestuur, dominee ting, op de eerste pinksterdag 1925, geopend. De doopsgezinden hadden in die tijd een opgewekte gemeenteleven. Er waren allerlei werkgroepen, die re gelmatig bijeenkwamen om te over leggen wat vanuit de doopsgezinde traditie en geloofsopvatting het ant woord zou moeten zijn op vragen en verschijnselen in de samenleving. Zo kreeg de dienstweigering speciale aandacht en waren er werkgroepen voor geheelonthouding, bijbelstudie, gemeentedagen, jeugdwerk en studie weken. Zij alle vonden in het Broe derschapshuis een ontmoetingsplaats van en voor gelijkgezinden, een krachtbron die de broederschapsge dachte zou versterken en verbrei den. Ook bij de kerkeraden was een levendige behoefte aan bezinning in de eigen sfeer, overigens zonder zich daarin van anderen te willen af schermen. Maar het seizoen werd met al die eigen aktiviteiten niet gevuld, en toen men wist welk deel van de be schikbare tijd het eigen werk vroeg, kon spoedig de gedachte aan lo- geergelegenheid werkelijkheid wor den. Het karakter van het huis bracht mee, dat er een geestelijk middelpunt moest komen. Met de opening van de kerk ging deze wens in 1928 in vervulling. Als mevrouw Muis nadenkt over de betekenis van dit initiatief voor het doopsgezinde leven van toen, dan ziet zij een duidelijke wisselwerking. Het huis bood individuele mensen en groepen impulsen tot een bewuster beleving van de eigen verantwoor delijkheid en versterking van het gemeenteleven, maar daarnaast voer er een spontane actie door de ge meenten om het huis stevig op zijn fundament te zetten. Uit het hele land kwamen de bijdragen daar voor binnen. In de crisistijd van de jaren der tig werd het even moeilijk toen het bestuur besloot, de mensen het ge leende geld terug te betalen. Dat was geheel in overeenstemming met wat de oprichters bezielde. Maar het Broederschapshuis hield het en het heeft in die jaren voor talloze crisis slachtoffers veel kunnen betekenen. Zorgen werden verlicht door ontspan ning, gesprek en, voorzover moge lijk, materiële handreiking Nu, ter gelegenheid van het gouden jubileum heeft mevrouw Muis nog een brief gekregen van een 87-jarige vrouw uit Brabant .,die schrijft, zich deze er varing als een van de mooiste perio den in haar leven te herinneren. Duitsers hebben in de oorlog in het huis gebivakkeerd en Canadezen een poosje na de bevrijding. Alles wat kostbaar was kon vóór de vordering in een garage in Elspeet worden op geborgen: dekens, bedden, meubi lair. De schade viel mee. Wel was er, onder de Canadese bezetting, een barak verbrand. Er kwam een ste nen barak voor in de plaats. Dat kan als het begin worden gezien van een reeks ingrijpende verbouwin gen die het Broederschapshuis op de kwaliteitsladder van de binnenland se vakantieverblijven snel hebben op gestuwd. De houten barakken zijn allemaal vervangen. De niei zaal met serre, de centrale ming, het moderne sanitair, de op de behoeften van de nu afgestem de kamerverdeling, de kamerinrich ting, de appartementen, de bunga- we^atTde" ^"Verdienen,* lows en het kampeerterrein voor caravans en tenten, dit alles doet het huis na vijftig jaar met recht Mevrouw Muis Beschreef "dat de cursussen van het douane-oplei dingsinstituut, maar in de weekends is het huis vrij. Steeds meer groe pen maken er gebruik van. Mevrouw Muis noemde voor de vuist weg: yoga's, studenten, boekhandelaren, eet- doven, geestelijk gehandicapten en var- scholieren. Met kerst was er een be zetting van 188 mensen, met pasen In de gemeenschap van "Elspeet" vast punt. de kerk (uit 1928 Twee wedijveren met de commercieel in- beschutte zijn artsen, chauffeurs, meesters in de rechten, PTT-ers, leraren, theo- 42 Jaar, hebben met kerst logen, boeren en hoogleraren. kerstspel meegedaan. Het aantal doopsgezinden is niet groter dan 40 a 45 procent. Niet-ker- „ontroerende belevenis", kelijken voelen zich er even goed Wat maakt "het Broederschapshuis thuis. Vaak gaan tot wat het is? „Ik geloof zeker kerk, omdat ze zich deelgenoot dat die sfeer daarin heel belangrijk is. Het met elkaar aan lange tafels daarin e eten, zonder dat iemand een vaste kwam ik nog altijd. Je niet tegemoet te komen van luxe, maar beseft wel dat de kantieganger recht heeft op stukje comfort. De verbouwingen hebben de capaci- plaats ""heeft teit van het huis niet vergroot; deze zit steeds wL* is rond de tweehonderd gebleven. ln Elspeet h00r je Het is ook niet de bedoeling, het de len in een gemeenschap en de kerk vast punt is. In 1927 oor het eerst in Elspeet toen veertien en woonde bij anderen. Als je Zaandijk. Ook met de kinderen zijn "Ecclesia". Zo heet de kerk. Uw reactie: weer een nieuw modewoord voor een verloren zaak. Toch niet; "ecclesia" is het oerwoord voor kerk, de oudste naam voor de chris telijke gemeente, plaatselijk en wereldwijd. Het is ook de beste benaming. Het te doen. regelmatig geweest. Als wij onthult namelijk het unieke karak ter -zijn en met in de opvoeding één ding goed heb- Niet al- dat gemeenschappelijke moeite heb- ben gedaan, dan is het wel: naar - dat on- ben, worden opgevangen. Niet zo op- Elspeet gaan. Daar zijn vriendschap- kerk gaat dan ook met op in gewenste gevolgen kunnen hebben, !ett«Hik. Er zjjn zovele'mogelijkhe- pen maar ook voor de sfe™ Möt öllkaair den om met elkaar bezig te zijn: spor ten, wandelen, muziek maken, spelle- derschapshuizen - in Schoorl, Steen- E roe tjes, een bonte avond voorbereiden, wijkerwold en Aardenburg - bevestigt, Daardoor Dankzij de centrale verwarming kan de diensten in de kerk, het gewoon dat de "oude garde" in haar hoge het huis nu het hele jaar door open maar zitten op het terras. Wie er- zijn. Een belangrijke claim hebben heen gaat zoekt gemeenschap. Het Het Broederschapshuis in Elspeet een van de vier in ons land niet zo maar een plaats waar men voor zijn vakantie terecht kan. Door ligging, sfeer is "Elspeet" iets aparts. de kerk, onvergelijkbaar met nige andere gemeenschapsvorm. De :erk gaat dan ook niet op in een partij, groep, bond, instituut of wel ke menselijke instelling dan ook. Dat is een misvatting van heel velen. zij het wezenlijke van de kerk over het hoofd. Ze zien wel allerlei misstanden, ze staren zich wel blind op al die deel-kerken, ze er geren zich aan kerkgangers en win den zichop over oud zeer of laten zich teleurgesteld uitschrijven. Maar het bijzondere van de kerk wordt niet ontdekt. In de bijbel wijst de naam "ec clesia" de samenkomst van Gods volk aan, de vergadering van de wa re Christus-gelovigen. De juiste be tekenis van "kerk" is dus: vergade ring der gelovigen. Dat wijst voluit op een daad van God. De kerk is Gods zaak. Hij is er de stichter van. De kerk is geen mensenverzinsel, geen produkt van onze inspanning, ook geen primitieve uitvinding of overbodige zaak in onze moderne maatschappij. God roept nog altijd mensen weg uit de massaliteit, uit hun sleurle- ven, uit allerlei schadelijke bindingen en brengt hen tot andere gedach ten, tot omkeer, tot "Zijn dienst be reid". God brengt hen uit hun huizen uit een stadsbevolking, uit de ver getelheid samen en voegt hen bijeen tot Zijn gemeente. Zij vormen sa men de ecclesia (uit de massa ge roepen) door God geroepen om in dé ze wereld dienstbaar te zijn aan Gods plan. Bij die prachtnaam „ecclesia" moet ik altijd weer denken aan het zondagse klokluiden voor de kerk dienst. God nodigt allen om te ko men. En allen die gevolg geven aan ecclesia, de gemeenschap der heili gen, dat wil zeggen: een stel mensen die God gehoorzamen. Christus er kennen als hun Here en Heiland en bestaat vijftig jaar. Het is fal"ge Geest laten werken ln hart i traditie Gem. Hooglandse «c dentend., Marekerk 10 u. ds. Verstraa- 9 1.. Pius X kerk (zat. 7 u.) 9, 10/U 11.45 en 17.30 u., De Bron (zat. 6.30 u.) Bodegraven Herv. Gem. Dorps kerk 10.30 u. ds. Boogert, Vredeskerk IC- u. ds. Sljtsma, Eglise Wallone 10.30 u pasteur D. Ribs. Academisch Zie kenhuis 10 u. ds. v. Malssen,_ 1 vredeskerk 10 u. Mej. Branden- ?dkapel "De Goede Herder" Faas. Merenwljk 10 u. pas- d. Jong. Pinkstergem. Fetrakerk 10 u. ds. Verburg. -- - Koolstra, Oude Vestkerk 10 u. ds Kool- erwoerd, Ver. i ds. Sijtsma, Maranathakerk kerk 9.30 u. ds. Droogers, 6.30 Vink. Salvatorkerk 9.30 u ds. v. Emb- den 6.30 u. dr. Balke. Bethlehemkerk 9.30 u. kand. D. Heuvelman. 6.30 u. ds. Droogers, Geref Kerk 9.30 u. kand. Te- neijenhuis, 6.30 u. ds 't Hart. Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. Heijmans. 6.30 u. drs. C. Fieren, Jeugd dienst. Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. Dijkstra, "de Stek" 9.30 u. ds. Van Drie Chr. Geref. Kerk 9.30 en 16.30 u. ds Vogel. Geref. Gem. 9.30 en 18 u. ds. A. Vrijz. Prot. 10 u. i Rem. Kerk ds. 16.30 1 Gem. 10 t„ ref. Kerk Vrijg. Pr. ds. Zemel R Kerk Vrijg. Verleur. Ouc leesd., do. 1930 u. i horst, Aktie Kruistochten i Gravendeel. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u v. Doorn. 6.30 u. ds. Quak, Geref 9.30 en 6.30 u c ref. Kerk 9.30 Kerk (zat. 7.30), 9. 10.45 Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u. ds. Lalleman. Geref. Kerk 9.30 u ds. Los. 6.30 u. ds. Cziria. RK Kerk Meer- kreuk (zat. 7 u.) 9.45. 11.30 en 7 u.. ds Oostenbrui Chr. Geref. Kerk 9.30 en 2.15 u., Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 5 u. Rijnsburg Herv. Gem. Grote 9.30 u. ds v. Niel. 5 u ds. v d Bogerd, Bethel-Kerk 9.30 u. ds. Abelsma. 5 u ds. Gall Geref. Kerk Petrakerk 9:30 u ds Spier, 5 u. ds. Pijlman, Immanuëlkerk leven. Daarom moeten wij ons de grond- betekenis van de kerk niet laten ont nemen door allerlei onheilspellende ontwikkelingen met de kerk of door ssr^sr^ssi B&g&SBs Zondagmorgen verwisselen nemers, gehouden te Noordwijker- hout, heeft de Engelse socioloog Chr. de Bagley gezegd, dat het racisme de ds. Baayen, 5 u. ir. Gem. 10. u. ds. Leidse predikanten Steenstra (herv) afgelopen vijf jaar in ons land is toe- en Sijtsma (geref.) van kansel; de genomen, vooral tegen Surinamers. 10 u. ds. v. Achterberg. 5 u. ds. Boven berg. Bevrijdingskerk 9 u. D Brouwer. 5 u. ds. Verburg, "De Jeugdhaven" 10 Mirt" dhr. Kromhout. 10 u. -"-r. Kroon, Petra men 10.30 u. A. Vrijg. 10.45 er 4 Boxman, Chr. Geref. Kerk 10 s. Meljering (met icoor) iu.i5 u. ds. Sierat. Evang. singel 2 10 u. hs. Zijlstra. di. 13 ta o u. idem. Oud Kath. 10 u. dienst. Vrij Kath. 10.30 u. H. Mis Vreewilkstraat 19). Evang Chr. gem. 10 u. dhr Dik- kes. Leger des Heils 10 u. moederdagd., 7 30 u. medew. Goodwill-combo Am sterdam. N. Anost. Kerk 9.30 en 4 u.. do 8 u.. Hoge Rijndijk 24. Pinkstergem. 11 u.. Ontmoetingscentrum zat. 17.30 u.. zo. 10.30 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en 6.30' u. ds. M. H. Geersema, Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. Brink. Bernar- duskerk (zat. 7 u. 10.30 u.. Michael - kerk (zat. 7 u.) 9 u.. Kerk Koudekerk Ridderhof ^10.30 u„ ^Kerk Engelbew. Gem. ds Boonstra Rilndiik 281 zat. 7 u.. zo. 9.30 1.30 u.. Haarlemmerstraat zat. 7 u.. 9.30, 10.45. 12 en 6.30 u. Haagweg 5 Te.neilenhuis. Chr. Geref. Kerk Rijn Herv. Gem. Ad- stens. RK Kerk zat. Katwijk a. Zee Herv. Gem. Nwe. Kerk 10 u. ds. Boer, 6 u. dienst. Oude Kerk 10 u. ds. Hovius. 6 u ds. d. Vos. Ichtuskerk 10 u. ds. Vroegindewij, 5 u ds. Kool. Pniëlkerk 9.30 u. ds. Kool. 6 de Vries, Trlumfatorkerk 9.30 u. ds. v Halsema. 5 u. ds. Elderman. Chr Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. G. Blom, Geref. Kerk Vrijg. 8.30 u. leesd., "i u. ds A. J i. Volle Evf Soefie-Beweglng 4 u. Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem. "Open Hof" 10.30 u. dhr. Kattenberg. "Wat. Tinroshuis" 6 u. ds. v Ieperen, Dee. 6.15 Ontmoetingskerk 10 u. Volhouden Ds. G. van Loenen (Leider dorp) donderdagmorgen deze week over Hemelvaart: "Het gaat hier niet om een feit, een exact relaas. Het ver haal is een bijbelse manier van zeggen voor het feit dat Jezus verheerlijkt is. Verhoogd. Door drongen van de tegenwoordigheid van God. Hij is Heer. beHEERst en beHEERt deze wereld. Daar om heeft de geschiedenis toe komst. Wij moeten niet vluchten naar omhoog. Op aarde wordt het nu juist de moeite waard. Er is méér dan onze vruchteloos heid. De Heer is daar de garan tie voor. Hij komt voor ons op bij God. God regeert de wereld in de gesteldheid en de menta liteit van Christus, vol ontfer ming en reëel bevrijdend. Wat in de opstanding is begonnen, gaat door. Wie zich in die bewe ging laat meevoeren, staat onder bescherming van de Heer. Daar om is het vol te houden". eerste gaat voor in de Zuiderkerk de __??dscfiemt Kerk zat. 7 u., tweede in de Vredeskerk. In een u- samenspreking van de chr. geref. Gem. 9 enjL0.30 kerkeraad te Leiden en de kerke- seiega v raad van de geref. kerk vrijgemaakt afweken gratie van God. Dat is een gave en een opdracht. God doet 't en wij moeten meedoen. Leve de kerk! M. H. BOOGERT Leiden. de vijand zijn. Niettemin heeft deze de basis sende bestemming wordt gevonden. Berg, ChrU'GeSre?Kenrk Jo u^Rebek buiten verband te Oegstgeest (bei- stige groep. De sectie "bovenzes- leden. Staatssecretaris Schaefer komst, RK Kerk z 19 i 8.30, 9.30 Corts, 630 Kerk 9.30 i. Langendijk, de streek-kerk) werd overeengeko men het contact tussen de gemeen- Uerv Gem. 9 30 u ds ten zoveel mogelijk ds Lindenburg, Geref. ontwikkeling te brengen: wijkavon- ds Bezemer, 6.30 u. de ten zoveel mogelijk aan de basis tot !at ontwikkeling te brengen: wijkavon- J_ den, bijbelkringen, activiteiten naar buiten e.d. Uit alle delen van Europa zullen in de komende de basis tot tie "0nze verre naaste" afgesloten, onderhoud van kerken en pastorieën, Ongeveer 90 verenigingen brachten zo heeft hij enkele kamerleden geant- Kerk Langeraar kleine f150.000 bijeen het woord. Na zorgvuldig beraad. zendingsterrein in Zuidelijk Afrika, heeft het college i dhr. Hoffenaar, Ger. de Vos, 6.30 Kerk 9.30 en 6 Kerk (vrijgem.) 9.30 en 5 u. ds. Hoff. Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 Hulp en Heil io u. ds Verheule, Noord- Hoflland 9.45 u. Vic Berkhof en ds. Bouhuys. Rijndijk 10 u. ds vd. Schoot Geref. Kerk Dorp 10 u. en 17 u. ds Reedijk. Geref. Kerk (vrijgem.), 9 u. leesd, 14.30 u ds. vd. Haar. Voorhout Herv. Gem. 10 u ds. vd. Berg. RK Kerk zat 7 u.. zo. 9. 10.30, 11.15 en 5.30 u. Warmond Herv Gem. 10 u ds. d. Tonkelaar. RK Kerk zat 7 u., zo 8.30, 10 en 11.30 u. Herv Gem. Brug- Heuvel, 6.30 u ds v. Vliet, Bethelkerk 9.30 u ds. v 't Veld, 5 u. ds. v.d. Heu vel, Immanuëlkerk 9.30 en 7 u. ds. Flink. Geref. Kerk Kruiskerk 9.30 u. ds Modderaar, 5.u, ds. d Bruljn, da niet redden. Wel kan ze op de tionale conferentie van chr. universi- 724 "juli tot"? augustu7)"7onBeren"in aanvullende monumentenlijst worden teiten ten instellingen begin septem- Brussel bijeenkomen om "samen be- ?ez.etLal!;,v00r het gebouw' 0™ ber 1975 aan de universiteit van Pot- de jaar geleden werd gesloten, een pas- chefstrqom (Zuid-Afrika) bij te gskerk 10 u. Modderaar, Chr. en 5 u ds. Verloop, ds. d Bruijn, 5 u. ds. Gem. in Ned. leesd.. Rem. Ger. Gem. Kolkman. RK Ontmoetings- 6.30 jeugddienst ds. Den Noordwljk Herv Gem. Grote Kerk ODStandlngskerk 9.30 a ds. d Ruyte Amsterdam. 6.30 u. ds Bogers. Ouds hoorn/Ridderveld Goede Herderkerk 9 u. ds. Hoogendijk, 'De Bron" 10.30 u. ds. Hoogendijk. 5 u. ds. Verploeg, Ouds hoornseweg 10 u. ds. Oort, "Sionskerk" 9.30 u. ds Korevaar. 6.30 u. ds. Ver- ploeg, Geref. Kerk Maranathakerk 10 u ds. d. Jong. 6.30 u. ds Pouwels, Sal- vatorikerk 10 u. ds. v. Harmeien, 6.30 u. ,ds. d. Jong. Goede Herderkerk 10.3 Kerk Vries 5 u. ds. G. Halsema. RK Kerk zat. 19 u., zo. 9.15 en 21.15 u. Mgr. Bekkersschool zo. 18 u. Koudekerk Herv. Gem. 10 u. ds. v.d Linden. 5 u. jeugdd.. ds. Batelaan. Geref. Kerk 10 u hr. v.d Land. (Was senaar). 7 u. ds. Hagen Leiderdorp Dorpskerk 10 u. ds. ref. Kerk Hoofdstraat 10 u. ds. Bos man. 7 u. ds. Elgersma, Vinkenlaan 9.30 en 5 u. ds Elgersma. RK Kerk Zee zat. 5 u., zo. 8, 9.30 en 11 u., Binnen za 7 u.. zo 8. 9.30 11 en 12.15 u. Noordwljkerhout Herv Gem. 10 - - ds. J Streef land, St. kerk 8.30, 11.45 e Vlctorkerk 10 u. (zat. av. 7 u.). volle Evang. Gem. "Sion", 9.30 u. dhr vd. Woubrugge Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u. ds. Blenk, Geref. Kerk 6.30 u. En heeft u al briefpapier, dan kunnen we ook gewoon f 5,- op uw rekening zetten, of een gekke grote Spaar- Iedereendievóór7j"unia.s. gegevens gedrukt met daarbij Gnork geven, een spaarrekening opent bij passende enveloppen. U betaalt er weliswaar f 10,- voor, maar de Amro stort ook meteen f 5,-op uw nieuwe spaarrekening. de Amro Bank, kan z'n eigen briefpapier bestellen. 100 Velletjes met op 't briefhoofd uw persoonlijke Maar dat briefpapier, dat is natuurlijk wel het aardigste. Vooral ook omdat er keuze is uit 6 verschillende mogelijkheden. Zaal f (zat. av. Loe- St. Viktor (zat. 7 u.) 8. 10, 11.30 en 18 t leesd.. Chr Geref Kerk 9.30 u. dienst ds. Koekkoek 6.30 Leimuiden Vree, Geref. i leerdi. RK Kerk (zat. 7u.) 730. Llsse Herv. Gem. (Dennenlaan 12). Volle Ëv Gem. 10 u. 10 Land, Pauluskerk u. ds. v.d Velden, Geref. Kerk 10 u. d. Zeeuw, 19 u. Herv./Geref. dienst v.d. Velden. Chr. Geref Kerk 10 en Heemskerk Av. maal, Gem. centrum 10.30 u. mevr drs. M Bons- Storm (Jeugdkerk), Pauluskerk 10 u. ds Sasse, Gem. centrum ingang Wljt- tenbachweg 10.30 u. ds. H. v Hylcke- ma Vlieg. Geref. Kerk 10 en 7 u. ds. HeemskQfk (av. maal). Ger. Kerk vrijgem. 9.30 en 3 u. ds. Zemel Ger. K. bulten verb., 8.45 u. ds Janse, 4 u. br Nug teren. siaskerk 10 u. ds. v. Zanten, Dorpscent 9.30-u. ds. Oosterom, Geref. Kerk 10 u. ds. Langeveld, 7 u ds. Boonstra, Zuid 10 u en 7 u ds. De Kluis. Ned. Prot Bond 10.30 u. ds. Nijholt Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u. ds. Oostenbrug, Geref Kerk 9.30 en 7 u. ds. Boes RK Kerk (zat. 7 u.), 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. ds. Schoch, St. Janskerk (zat. 730) 7 u) 10, 12 en 6 u. Zwammerdam 1 J.A. de Jager Hogeweg13 Heerenveen Heerenveen, 28 april 1975 Geachte Meneer de Burgemeester, Uit de plaatselijke courant vernamen wij dat u en vLr°^eSe ™or?emens toestemming te verlens

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4