Bij 'Rufus' resten alleen nog maar de vragen Tommy: een bombastische film WyresqleS Pool Zanussi verdient om opgemerkt te worden Veilig goedkoop op Uitstekend spel Rijk de Gooyer in slechte thriller Ditvoorst verfilmt thriller Flanagan Ken Russell maakt aspiraties niet waar VRIJDAG 9 MEI 1975 Blijvers Camera "Once upon a time" in the West", de uitstekende Wes tern in volle lengte. Schitterende muziek. Lido "Keetje Tippel" draait in tegenstelling tot "Rooie Sien" nog een weekje door. Terug im Leiden Studio "Some like it hot", een oud lachsucces met Jack Lemmon, Tony Curtis en de le gendarische Marilyn Monroe. Nachtfilm Camera "Pat Garret and Billy the Kid". Kindermatimee Camera "Asterix en Cleopa tra". Goede films in andere steden "Immorele vertellingen", (Walerian Borowczyck), Krite- rion, Rotterdam. "Met jouw tanden in mijn nek" (Polanski) 't Venster, Rotterdam. "Scènes uit een huwelijk" (Ing- mar Bergman), Alhambiv 1 Am sterdam. "Le chaud lapin" (Pascal Tho mas) Rivoli, Amsterdam. "L'invitation" (Claude Goutta), The Movies, Amsterdam. Film: Tommy; regie: Ken Russell; in de hoofdrollen: Roger Daltrey, Ann-Margret en Oliver Reed en verder o.a. Elton John, Eric Clapton, Jack Nicholson, Tina Turner, Keith Moon en The Who; keuring: 14 jaar; theater Luxor. Ken Russel, de regisseur die het op zich had genomen om de rockope ra 'Tommy" van Peter Townsend en The Who in een film te gieten, heeft het resultaat daarvan "het kunstwerk van de twintigste eeuw" genoemd. Daarmee toont Russel, die eerder o.a. "Jesus Christ Superstar" maakte, zich niet van de meest be scheiden kant, maar wellicht is zo iets ook niet van een filmregisseur te verwachten. Zou hij met zijn kwalificatie van eigen werk gelijk hébben, dan. was het met de artistici teit van ons tijdperk triest gesteld; maar hij heeft ongelijk. Vooropgesteld: wat Peter Town send en The Who een aantal Jaar geleden van 'Tommy" op de bühne en op de plaat hebben gemaakt, mag in popkringen tot het betere werk gerekend worden; een andere vraag is, of de zg. roek-opera, waarbij mu ziek de dominerende rol speelt, zich leent voor verfilming. En hoewel kos ten noch moeite gespaard zijn (pro ducent Robert Stigwood heeft in de film ongetwijfeld een bedrag gestopt dat menig Nederlandse subsidie te boven gaat), Russel is er niet in ge slaagd zijn aspiraties waar te ma ken. Allereerst is daar het ontbreken van enige harmonie tussen geluid en beeld. Geen dialoog in de film; op zich geen bezwaar, maar de muziek in 'Tommy" is van een soort, die in de cinema om rustpunten vraagt. Er is gekozen voor de harde rock, zoals The Who, die destijds (en frag mentarisch ook in de film) ten geho re bracht en dat is ook jammer om dat een aantal gedeelten van de rock opera zich zeer wel voor orchestra- tie lenen. Rockmuziek bovendien, die allesbehalve kaïn dienen ter on dersteuning van het naar vibratie neigende stemgeluid van Ann-Mar gret. Ten slotte mag met enig recht getwijfeld worden aan de vocale ta lenten van bv. Oliver Reed (de stief vader van Tommy) en Jack Nichol- Dan de wijze van verfilming, die met het woord "bombastisch" wel licht het best is gekarakteriseerd. Niets is nagelaten om de toeschou wer te imponeren; maar de ballon is snel doorgeprikt. In het verhaal, dat enigszins is aangepast (Peter Townsend heeft er een paar songs bijgeschreven), wordt al luchtig met de logica omgesprongen nog voordat Tommy doof, stom en blind is en aan zijn magische droomreizen be gint. Het verhaal ontrolt zich: Tom my komt in aanraking met neef Cousin, die echt wel het gemeenste jongetje van de klas is, met oom Er nie, met Tina Turner, die herhaal delijk (te) luidruchtig laat weten dat ze de "acid queen" is, met de Pinball Wizard; hij wordt flipperko- ning, pappa en mamma worden rijk, maar Tommy raakt zijn introvertie pas kwijt als hij door de spiegel is visualisering van het spreekwoord "veel geschreeuw maar weinig wol". JOHN KROON Theater: Trianon; titel; "Rufus"; hoofdrollen: Rijk de Gooyer en Cox Habbema; regie: Samuel Meyering; leeftijd 18 jaar Waarom is het scenario voor "Rufus' niet meer uitgewerkt. Waarom zijn sommige teksten, met name die van John van Dreelen, later op beeldband ingesproken, waardoor alweer een Nederlandse film qua geluid de mist ingaat? Waarom trouwens een figuur als Van Dreelen genomen voor de rol van Marcel, een rol waar hij veel te bekakt en stijf voor is? Waarom moe ten een paar bloederige moorden verhullen, dat "Rufus' hele maal niet spannend is? Waarom is "Rufus" überhaupt ge maakt? The Who, makers van de rock-o-pera "Tommy". geworpen. Een nieuw held, een nieu- dersteuning van goede muziek; een we religie; maar aan alles komt een omkering hiervan blijkt niet moge- Cind. Een aardig vérhaaltje ter ooi- lijk te zijn.. Russel's Tommy: de Dat zijn de vragen, die overblijven leuke bijrollen van Pleuni Touw, die na het zien van deze film, die zich een verloederde del neerzet, en van afspeelt in de Haagse gokwereld. Yoka Beretty. Een gegeven waar Want het is niet veel, wat er blijft duidelijk meer had kunnen worden hangen na gezien te hebben hoe de "uitgehaald" maakt deze rolprent tot figuur van Rufus gokt en verliest, een die onder de middelmaat blijft Een lang uitgesponnen verhaal, zon- en als zodanig een verspilling is van der enige spanning, waarmee eens te geld, werk en (acteer)talent. wordt bewezen, dat Nederlan- Guido de Moor, Petra Laseur, Josee Ruiter en Hans Croiset (achter) en Anne-Wü Blankers, Eric Schneider en Josephine van Gasteren zullen de hoofdrollen vertolken rn de nieuwe Nederlandse speelfilm "Flanagan" naar de roman van Tim Krabbé. Adriaan Ditvoorst, die als een van kwam men daar tenslotte toch wei de meest begaafde jonge Nederland- op uit. Engeland is op praktische öndL^ta "het goede camerawerk se cineasten - hij kreeg een pri.is gronden voor Belgie verwisseld. „Flanagan" onderscheidt zich voorhand al door de opvallende ders, niet in staat zijn een redelijke thriller te produceren. En van het wereldje van de Haagse gokkers valt toch echt wel iets spannends te maken, dunkt me. De gokscène met Marcel (Van Dree len), Rufus (Rijk de Gooyer) en "Lilly" (Cox Habbema) gaat gro tendeels ten onder aan langdra digheid en gemis aan originaliteit. Moeten we nu werkelijk achterover slaan van de truc met de gemerkte kaarten, die via een stel speciale contactlenzen zichtbaar worden? Trouwens, waarom vóór die scè ne getoond, dat die lenzen gebruikt worden? Het scenario van "Rufus" is geba seerd op het boek "De rattenjacht" van Anton Quintana. Er is lang ge sleuteld door Samuel Meyering en Arthur Benton om het scenario te maken tot wat het nu geworden is: een verhaal zoals er honderden betere zijn. Rijk de Gooyer, Cox Habbema, Thomas Koolhaas Nederlandse speelfilm "Rufus". Huïb Colijn zijn onder meer spelers in de Door Piet Ruivenkamp sche wetten te gehoorzamen en dan door te dringen. Dat gebeurt kan men vertoners niet helemaal kwalijk nemen dat zij voor de hier al commerciële zekerheid het meest dat oog hebben. spelregie is het niet geworden tot De bioscoop heeft twee oogmerken: bliiken wat het had kunnen zijn. Ondanks amusement te bieden en de worde'n eindeloos tweede kans heeft moeten wachten, casting met acteurs, die zelfs in begint over enkele dagen in Belgie deze tijd de verfilming van „Flanagan", Nederlandse het acteertalent van Rijk de Gooyer, filmcultuur verspreiden, die hiermee weer een bewijs leverde laatste is in een voor he zijn kunnen, ondanks het "koe- benarde tijd steeds minder terecht huur^^e^mindS^films dus' iT.ukomn TTot oor, opnppmi. huur., steeds mmaer mms aus tan te slaan geprolongeerd, Bloei w vooral omdat de condities steeds aantrekkelijker worden bij langere voor Polen betekende het dat ülms verwerven is uit gaand psychologische analyse met grote beklemming verfilmd. De Groningse filmliga importeerde de film voor bijzondere voorstellingen op 16 mm en het Filmcentrum Haags Museum kon „Familieleven", aldus dit seizoen vertonen. Dat gebeurde ook met „Illuminacja" in 1972 verwezenlijkt en andermaal, zij het met een zeer ander stijl, geput uit eigen ervaringen. Verstand Ditmaal werkte Zanussi met niet- professionele acteurs aan het levensverhaal van een over-intelli gent jongetje, dat in blanke ionschuld de horden neemt, die de vJte markt veroverde of maatechappij onderwijskundig heeft Texaddertje onder het Ï5, J°= w „w™. denkt erg veel met zijn verstand aan te kunnen. De film heet „Verlichting" naar een middeleeuwse denkrichting, die ervan uitging dat helderheid van denken te hijzelf heeft bewerkt. Tim Krabbe, dat nauwelijks in films te zien °f le" spel van Cox Habbema. ondanks gekomen .Het dient psychologische thriller, die wel behoren tot onze beste tonelisten. Dat nu ook Anne-Wil Blanker, Guido dé Moor, Eric (Guido de Moor) zijn gram gaat halen na een jarenlange gevangenis straf. Een verwende stiefbroer (Eric Schneider) en diens vrouw (Anne- Wil Blankers) hebben daarmee te maken. Ditvoorst, die eerder met „Paranoia" en „De blinde fotograaf" aan w. F. Hermans gekluisterd leek heeft met zijn nieuwe keuze getoond een toegankelijker weg te willen gaan. Ook al zal „Flanagan" geen recht-op-ei drama. Ditvoorst raakte geïnteresseerd voor de roman van Krabbe. Nadat In de filmbewerking eerst werd afgeweken vai van Gasteren en Josee Ruiter te zien zijn, maakt al bij voorbaat nieuwsgierig naar de premiere eind augustus. Dat een aantal belangrijke acteurs en actrices buiten de bekende filmverschijningen voor de film gewonnen zijn heeft te maken met de betere planning, die onze nationale film begint te kenmerken. Eddy van der Enden doet de fotografie op „decadente broeierige thriller worden lokaties uit een groots verleden' zoals' curieus familie- de regisseur het noemt, die zijn hoofdfiguur beschrijft als „Wat hij heeft aangevochten, daar heeft hij altijd van gehouden. Zijn haat kon ruimschoots niet zonder liefde en geen van beide de roman, kon hij missen". de band l>met de groene stip Munk, Wajda, Polanski, Skoli- inteUectuele strijd en zuiverheid van momski en enkele anderen tot hart. Nederland konden doordringen en Voor Polen levert deze film een een opmerkelijke opbloei van het ongedacht thema. Franciszek, de Poolse filmen aan ons kenbaar student (gespeeld door een jonge 'an toen filmregisseur Stanislaw Latalla) periode van neergang gevolgd, komt in opstand, hij weigert een Maar een nieuwe generatie heeft volgens het boekje geprogrammeerde oudere regis- wetenschapper te worden, „klaar .„«ww als Has en Wajda blijken nog voor de maatschappij". Hij wil zich betere gang "van steeds tot meesterlijke films in niet onttrekken aan een verstande- dan vooral nog in de sfeer luchtige verstrooiing. Het succes van de nu circa tien Nederlandse speelfilms per jaar is mede een oorzaak van de verstopping, van een maken.^Op de renaissance teruglopend aantal vooral belangrij- ke films. Een van de gevolgen van die beperking van keuze zal stellig aangediend zijn dat men veel vaste klanten tr"c' verliest zaken in het bioscoopbedrijf op- 35-jarige Kryztsof Zanussi, hjke bepaalde^ verantwoordelijkheid, nieuw in gevaar brengt. Een van de pijnlijkste gevolgen van het spelen op commerciële zekerheid studeerde aanvankelijk natuurkunde De natuurkundige trouwt overhaast, en filosofie. Maar het werd tenslotte In zijn toenemende twijfel over het de befaamde filmacademie in Lodz, bestaan verlaat hij moeder en kind hij in 1967 afctudeerde met en begint een dooltocht langs is dat in tegenstelling tot een Jaar „De dood van een provinciaal". Zijn medici, kluizenaars of tien, twintig geleden van een eerste grote film kwam in 1969 brede internationale oriëntatie geen heette „De structuur sprake meer is. En daar is film Met de vertoning wat tegelijk symbolisch en ezre realistisch is kristal". verbeeld als een levensreis doet n zijn film Franciszek beseffen dat een mens vooral voorOp niveau ideeën, „Familieleven", in Cannes vier jaar een kwetsbaar wezen is, dat al gevoelens, mentaliteiten van elders geleden, verwierf hij zich voor het spoedig zijn verstandelijke top heeft Hoe spaarzaam eerst grote internationale waarde- bereikt. Hij zal dan ook vooral in de ring. De zeer breed georiënteerde kleine vreugden van het bestaan Russische film, een Joegoslavi- regisseur —hij spreekt vlot voldoening moeten leren vinden. Het Zweedse film (en talen en gaf enkele maanden in de opmerkelijkste aan Zanussi's film is, op) wist vroeger tot hier Verenigde Staten voordrachten dat kleine hoofdstukjes uit zeg maar toonde in deze film eenzeermodern een doorsneeleven zijn samen toonde in deze film een zeer modern gesmeed tot de allure van een Polen. De film mét een sterk klassieke symfonie. Zanussi is ook autobiografische inslag vertelt van weer met een film kandidaat voor een afgestudeerde wetenschapsman, het festival van Cannes deze maand, die zijn ouderlijk huis na Jaren Alle aanleiding om deze Pool ln het geheel blijkt ontgroeid. Een diep- oog te houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 11