„RED WHITE 'N BLUE": NIEUWE
DIMENSIE IN HET POPGEBEUREN
- (fv) vandaac!
Concertgebouworkest bezint zich
op zijn functie
PRAKTISCH
J VAN HULSHOFF^"
toegelicht
I ...en gisteren
programma]
m
w
Meer kansen voor popmuziek
TV morgen]
- Leiden - Leidschendi
Meppel
Royale
aanbouwwand
met veel ekstra's.
Afmeting 332 x
213 x 37/55 cm.
Donker essen
gebeitste
uitvoering.
2.285.-
Bijpassende eetkamer.Tafelblad lever
baar in diverse uitvoeringen. 294
Stoelen met gestoffeerde zittmgci i
per stuk
Den Haag: Spui (vrij parkeren achterzijd
Leiden: Nieuwe Rijn
Leid'schendam:Winkelcentrum Leidsenhage'
Rijswijk: Winkelcentrum 'in de Boogaard'
rzijd I
DONDERDAG I MEI 1975
LEIDEN Gisteravond vond in
de Stadsgehoorzaal een popconcert
plaats van de groep "Red, White 'n
Blue". De groep (wiens naam is ver
zonnen door Golden Earring Barry
Hay) bestaat uit Harry Muskee (be
ter bekend als "Cuby" van de be
faamde Drentse bluesformatie "Cu
by en The Blizzards), Eelco Gelling
(sologitarist en componist van Cuby
en The Blizzards) Frank Nuvens
(ex-lid van de helaas niet meer be
staande groep Q65 en Circus), Her
man van Boeijen, die bij Tee Set en
Supersister speelde en Lourens
Leeuw, de minst bekende van' dit
gezelschap. Hij speelde in de Gro
ningse formatie "The Rocking Ti
gers". Harry Muskee is vanzelfspre
kend ook in "Red, White 'n Blue",
leadzanger, maar daarnaast speelt
hij mondharmonica en gitaar; Eel
co Gelling speelt zowel elektrische,
akoestische als slide gitaar; Frank
Nuyens zingt en speelt zowel elektri
sche als akoestische gitaar; Herman
van Boyen speelt drums en Lourens
Leeuw speelt basgitaar en zingt. Er
is pas van de groep een door Gol
den Earring George Kooymans ge
produceerde, elpee op de markt ver
schenen. De langspeelplaat werd op
genomen in de "Artisound Studio" in
Duivendrecht (Amsterdam), terwijl
in de Blaricumse "Soundpush Stu
dio" de opnamen gemixed werden.
Harry Muskee (Cuby) "De sound
van "Cuby en The Blizzards" willen
we met "Red, White 'n Blue" volle
dig achter ons laten. Voor de VARA
hebben we destijds onze allereerste
samenstelling van C en B gereprodu
ceerd, maar het moet duidelijk niet
gezien worden als een come back van
"Cuby en The Blizzards. Ondanks het
feit, dat van dat eenmalige optreden
een langspeelplaat is gemaakt. Mijn
"Cuby-periode" is afgesloten en de
samenstelling van de nieuwe groep
geeft heel duidelijk aan, dat we met
onze muziek een geheel andere kant
opwillen. Ook het idee, om met
Rob Hoeke weer authentieke blues
te gaan spelen hebben we verlaten.
Daar kwam nog bij, dat Rob met
een hand tussen de draaiende motor
zijn er een paar topjes afgerukt. Dus
dat zat allemaal niet mee. Eerst zijn
Eelco Gelling, Frank Nuyens en ik
begonnen. Herman en Lourens zijn
daar later bijgekomen. Daar is toen
de huidige formatie uit ge
groeid. Voor de langspeelplaat heb
ben Eelco en ik een drietal nummers
geschreven, terwijl Eelco ook een
nummer schreef samen met Barry
Hay, die een goede vriend van ons
is. Daarnaast heb ik twee composi
ties voor de L.P. geschreven samen
met Frank Nuyens. Het resultaat,
van die samenwerking tussen popmu
sici van niveau was gisteravond dui
delijk herkenbaar. Frank Nuyens
"Toen ik Q65 (you're The Victor, The
zijn auto heeft gezeten. Daardoor Live I Live, World of Birds, etc)
en mijn solo-elpee niet datgene deed,
wat ik ervan verwachtte leek het
spelen met Harry en Eelco een dui
delijk nieuwe weg in mijn musicale
carrière. De eerste elpee, een
houvast voor ons publiek, geeft dat
duidelijk aan. "Red, White 'n Blue"
maakt zoals gisteravond bleek me
lodieuze muziek met een vaak strak
ritme. Het is (gelukkig?) gespeend,
van alle bluesinvloeden en kan een
nieuwe dimensie betekenen in het
Nederlands popgebeuren. De ver
koop van de elpee en de geplande
optredens in het land zullen dat
gauw genoeg bewijzen.
A. C. Koekebakker jr.
18.45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Horen Zien Zwijgen: slapsticks (VARA)
19.25 Julia en haar nachtpapa, jeugdserie (VARA)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 1 mei in Carré: programma t.g.v. 700-jarig bestaan
van Amsterdam (NOS)
21.50 50 jaar Paasheuvel: herdenkingsprogramma (NOS)
22.00 1 mei in Carré, vervolg NOS
22.30 Achter het Nieuws (NOS)
23.00 1 mei een strijddag of een feestdag (DE VRIJE GE
DACHTE)
23.15 Den Haag vandaag (NOS)
23.30 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.15 Grands Savants, les 3 (TELEAC)
13.45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Van Nature: dierenprogramma (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 The Eddy Go Round Show popprogramma (NCRV)
21.10 Omzien naar morgen, tv-serie deel II: de vrouw
(NCRV)
22.10 Mini-Voetbal Show: spelprogramma (NCRV)
22.50 Tot Besluit (NCRV)
22.55 Journaal (NOS)
Drs. H. J. van Royen
Ramses Shaffy is een van de medewerkers aan het pro
gramma "1 mei in Carré" dat de VARA vanavond uitzendt
op Nederland I. Een feestelijk programma ter gelegenheid
van het zevenhonderdjarig bestaan van Amsterdam, waar
aan Jasperina de Jong, Simon Carmiggelt, het Folkloristisch
Danstheater en Willy en Willeke Alberti tevens meewerken.
Guus Oster en Loe Lap presenteren het om 20.20 tot 21.20.
Daarna wordt het vervolgd om 22.00.
'De vrouw" is de titel van de tweede aflevering van de serie
"Omzien naar morgen", waarin momenten uit de geschie
denis van Europa, die bepalend blijken voor de dag van
vandaag. NCRV 21.10 uur.
AMSTERDAM (ANP) Met i
doeling nieuwe, niet commercieel ge
richte impulsen aan de popmuziek
te geven is in Amsterdam de stich
ting Popmuziek Nederland opgericht.
Het initiatief is genomen door een
werkgroep bestaande uit leden van
de algemene Nederlandse organisatie
van uitvoerende kunstenaars
(Anouk) en van vijf gelijkgerichte
verenigingen, met steun van het
hureau van de federatie van kunste
naarsverenigingen.
Bij het ministerie van CRM heeft
de stichting een subsidie van bijna
zeven ton als startkapitaal aange
vraagd. De raad voor de kunst zal
CRM over de aanvraag adviseren.
Popmuziek Nederland streeft naar
het doorbreken van het monopolie
van de platenmaatschappijen op
dit gebied. „Als de commercie winst
ziet in een bepaalde muziekvorm,
wordt daarmee niet alleen de keus
gemaakt wat goed is, maar wordt
tevens als dwingende norm opgelegd
wat goed gevonden moet worden.
Muziek die in dit commerciële den
ken niet past, wordt hiermee elk be
staansrecht ontnomen', zo stelt de
stichting in haar 'popplan', dat als
ondertitel kreeg: „Je kan er altijd
nog op dansen".
„De kassa wint het van de kwali
teit, de verkoopbaarheid (het gemak
kelijke, net bekende) wint het van
de creativiteit. De discotheek als kof-
liemolen van de commercialiteit wint
het van de creativiteit van de op
tredende musicus die voor zün
nieuwe ideeën geen gehoor kan vin
den", zo stelt men.
De zangeres Lenny Kuhr is in de synagoge aan de Amster
damse Graafschapsstraat in het huwelijk getreden met de arts
G. Byalystock. Op de foto een moment tijdens* de plechtigheid
met rechts rabbijn David Lilienthal.
Nieuws.
Hilversum III
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10
Joost mag niet eten. TROS: 19.03 (S)
dag. P.P.: 18.20 Anti Revolutionaire
(S) Old lime religion: blue grass
gospelmuziek. 5.30-7.00 (S) Matinata.
muziek voor de vroege ochtend.
VRIJDAG 2 MEI
uws. 7.02 Het levende
•outer. 18.55 (K)
19.05 (K) Jong geleerd, oud gedaan
- /ervveging. 8.30 Nieuws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw 8.45
De wonderlijke letter M: een program
ma voor Het Hollandsche Huishouden.
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade.
10.30 Nieuws. NOS: 11.30 Blik op de
derde wereld. 11.45 Blik op Europa.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee:
KRO's pauzeprogramma. (12.22 Wij
van het land, 12.26 Mededelingen,
12.30 Nieuws, 12.41 Echo. 13.00 Ra
den maar14.00 Lieven en Leven:
serie radio-uitzendingen ,over mensen
op weg naar een toekomst. 14.15
Schoolradio. 14.25 Idem. 14.45 (S) In-
op vrijdag, met om 15.30 Nws.
rubriek over mis-
In dit weekeinde moesten we weer
enkele programma's nawuiven. „Her
kent u deze tijd", „Van Oekels
discohoek" en „Tweekamp" gingen
dinsdagavond met groot verlof:
alleen Tweekamp schijnt nog een
seizoen te mogen terugkomen. Het
Willem de Zwijger-lyceum uit
Bussum werd de uiteindelijke
winnaar van Tweekamp, vooral
dank zij zijn topscorer Henk
die de superioriteit van de
.ijke scholieren op quiz-gebied
rde. Van de 25 goed
beantwoorde vragen, werden er
immers 20 door de jongens en vijf
door de meisjes beantwoord, terwijl
zes van de tien meisjes zonder een
goed antwoord naar huis gingen,
tegen slechts twee jongens.
Een programma dat volgend jaar
ook zeker herhaald zal worden, is
het défilé voor de Koningin op 30
april. Zo'n manifestatie schijnt uniek
te zijn in de wereld. Dat alleen is al
voldoende reden voor de televisie om
er ruimschoots aandacht aan te
besteden, en bovendien levert zo'n
bonte stoet van langslopers, gedag-
zwaaiers, handenschudders en ca
deaugevers elk jaar weer een
Breugheliaans schouwspel op, maar
dan vertaald in 20e-eeuwse begrip
pen, dus: een blokhut, een
dixielandorkestje, een trampoline
een luchtbed, een honki-tonk-piano
met erachter een honki-tonk-prins,
en natuurlijk een stoet van echte
prinsjes, die volgaarne bereid zijn
de hele happening te stofferen met
hun aangenaam ogende aanwezig
heid. Ik kan uren naar zoiets
kijken, sterker nog: ik heb er uren
naar gekeken.
Ons koninkrijk ging dit midweekse
weekeinde trouwens veelvuldig over
de tong. Het interessantste pro
gramma was ongetwijfeld „Veel is
reeds tot stand gekomen, maar meer
nog moét gebeuren", de eerste
aflevering van de vierdelige serie
„Hoe het Koninkrijk der Nederlan
den er weer helemaal bovenop
kwam en wat er daarna gebeurde."
Het naoorlogse Nederland kwam aan
de orde: een Nederland dat pas in
1951 overrompeld werd door de
televisie en daardoor i
aanblik bood. Niet alleen dat Dick
Simons toen nog niet wist hoe je
het koninklijk paar interviewde na
een reis naar Canada, maar je
merkt ook aan de „gewone
Nederlanders" (nog gewoner dus dan
Dick Simons) dat zij zich ln hun
uitingen nog geen „houding in de
tijd" wisten te bepalen.
Dat vond ik het meest curieuze
aspect: dat wij Nederlanders in ons
gedrag de laatste 30, 25 jaar zo
sterk veranderd zijn curieuzer
dan de nu als verouderd gevoelde
standpuntbepalingen, bijvoorbeeld
inzake de Russen. U zult zich, als
jongere lezer, intussen misschien
hebben afgevraagd wie de door mij
genoemde Dick Simons was of is.
Hij was een van de medewerkers
van de NCRV, en tot voor kort
hoofdredacteur van het journaal.
Ik miste in deze eerste aflevering
het besef bij de makers, dat zij niet
geschiedenis schreven voor de
tijdgenoten, voor hen dus die erbij
waren, maar ook voor de zeg maar
15 tot 35-jarigen, die een deel van
het beschrevene niet bewust hebben
meegemaakt.
Ik noem een voorbeeld. We werden
herinnert aan de opschudding die
ontstond toen het Duitse weekblad
Der Spiegel een artikel schreef over
Raspoetin-achtige toestanden op
paleis Soestdijk. Der Spiegel werd
hier verboden: de hoofdredacteuren
van onze kranten werd op het hart
gedrukt niets over deze affaire te
schrijven, en aldus geschiedde. Toen.
Maar dinsdagavond ook. Want meer
werd ons niet meegedeeld. De naam
Greet Hofman viel niet eens, in
navolging van die maffe hoofdre
dacteuren van toen. Wie zij was en
wat zij deed (in verband met de
problemen die prinses Marijke, nu
Christina, met haar ogen had), werd
niet verklaard. Het werd dus alleen
even aangestipt voor de goede
verstaanders onder ons met het
ijzeren geheugen: niet voor hen die
deze affaire niet hebben meege
maakt en er nu dus maar naar
moesten raden,
NICO SCHEEPMAKER.
8.30 De groenteman). 9.00 Schoolra-
dio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind?,
pedagogische rubriek. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Toerismo: toeristische infor
matie. AVRO: 10.00 (S) Voor de kleu-
(S en Mono (Arbeidsvita-
Klankbord. 8.10 (S) Tussen thee en
Nieuws. 11.03 Radiojournaal, koffie. 9.03 (S) De muzikale fruit
mand: verzoekplatenprogramma van en
voor zieken. TROS: 10.03 Pep op drie.
11.03 Drie draait op verzoek. NCRV:
12.03 (S) Drie tussen de middag: Bij
Barend. 13.03 (S) Hier en nu. 13.08
Drie tussen de middag: Eddy go round.
NOS: 14.02 Pop-Kontakt I: het Frits
Spits verhaal. 16.02 De Hitmeesters: de
Hitparade in de Daverende
gazine. 11.55 Beursberichten. 12.00
Klassieke grammofoonplaten met o
mentaar. Overheidsvoorlichting: 12.30
Uitzending voor de landbouw. AVRO:
12.40 (S) Koninklijke Luchtmacht Ka
pel. 12.55 Radiojournaal. VPRO: 13.00
„Een publiek bestaat niet, er zijn
diverse publieken met uiteenlopende
smaken" zegt drs. H. J. van Royen
die er nu bijna een seizoen op heeft
zitten als artistiek leider van het
Concertgebouworkest.
In de geest van deze uitspraak is de
programmering van het Amsterdam
se orkest voor het volgende seizoen
tot stand gekomen. Zo mogelijk nog
meer dan voorheen heeft de
Door
Aaid vain dier Vein
Artistieke Commissie van het
Concertgebouworkest de concertse
ries een eigen gezicht willen geven.
Er komt weer een zondagmiddagse
rie met uitsluitend composities van
deze eeuw. Er is ook een serie
waarin naast het standaardrepertoi
re „klassieken" van de twintigste
eeuw, zoals Prokofjef, Strawinsky en
Bartok aan de orde komen.
En als een soort ruggegraat van het
concertseizoen in het Gebouw aan
de Van Baerlestraat fungeert weer
de wel veelzijdige maar nooit
progressieve B-serie van pro
gramma's, waarvoor vele Amster
dammers jaar in jaar uit een avond
in hun agenda vrijhouden en
waarbij zij mits er op tijd betaald
wordt) eveneens jaar in jaar uit
verzekerd zijn van een vaste plaats.
De gemiddelde leeftijd van de
abonnementshouders is 57 jaar. Dat
gegeven is een van de saillante
resultaten van een onderzoek dat
het Sociologisch Instituut van de
Universiteit van Amsterdam bij het
Concertgebouworkest heeft ingesteld.
Het onlangs gepubliceerde rapport
wijst op een zekere verstarring en
vergrijzing van het bezoek aan het
Concertgebouworkest.
Van Royen: „Er is zeker aanleiding
om ons te bezinnen op onze functie
en situatie. Waarschijnlijk zullen in
het seizoen 1976-1977 enkele wijzi
gingen in de opbouw en de omvang
van onze series worden doorgevoerd
die een iets grotere flexibiliteit
mogelijk maken. Ik wil overigens
wel met nadruk stellen dat we geen
enkele groep vaste concertbezoekers
de deur uit willen hebben.
Trouwens, wat krijg je er voor
terug?"
Het artistieke beleid van het
Concertgebouworkest wordt behalve
door chefdirigent Bernard Haitink
en artistieke leider Hein van Royen
bepaald door de Artistieke Commis
sie waarvan de leden door het
orkest zijn gekozen. Vijf orkestmusi
ci hebben daarin zitting.
De dirigent en de artistiek leider
zijn aan die commissie toegevoegd.
Bernard Haitink dirigeert in het
volgende seizoen ongeveer de helft
van het aantal concerten. Kirill
Kondrasjin en Colin Davis fungeren
als vaste gastdirigenten, d.w.z. voor
een aantal jaren hebben zij enkele
weken voor het Concertgebouworkest
gereserveerd. Naast vertrouwde na
men als Leitner, Jochum, Rostdest-
venski en Fournet treft men tussen
de gastdirigenten ook de 35-jarige
Spanjaard Jesus Lopez-Cobos aan
die zijn Nederlands debuut maakt.