Een week alleen maar Suriname Nabij en ver ZILVEREN SIERADEN Juwelier v.d. Wafer ir t «titiflHÜHH» ZATERDAG 19 APRIL 1975 Initiatief kinderdiensten Vredeskerk-Staalwijk LEIDEN Er zal wel geen ker kelijke gemeente zijn die zo spoe dig na de oproep van de Neder landse Raad van Kerken om meer aandacht te geven aan de zorgen van het toenemende aantal Suri- namers in ons land, met een reeks Suriname-aktiviteiten voor het voetlicht komt als de wijkge- meente rond de Vredeskerk en Staalwijk in Leiden, waar de hele volgende week in het teken staat van dit nog altijd "over zeese rijksdeel". Het mag een toe vallige samenloop van omstan digheden zijn dat deze oproep hier onmiddellijk weerklank vindt toch duidt de keuze van het the ma voor deze speciale week erop, dat de leiding vari de kinderdien sten gevoel heeft voor actualiteit. Wie de oproep van de Raad van Kerken leest, moet wel tot de con clusie komen, dat het hier niet al leen om een actuele maar ook om een acute zaak gaat. Er wonen veel Burinamers in ons land die in grote maatschappelijke en persoonlijke moeilijkheden verkeren. Zij erva ren, aldus de raad, vaak onbegrip en weerstand. Daardoor is een veront rustende kloof tussen de rassen zicht baar geworden. Vftn de Surinaamse christenen die naar ons land zijn gekomen, behoort 35 procent tot de Evangelische Broe dergemeente. Deze kleine kerkge meenschap in ons land heeft ech ter te weinig gedl en mankracht om hen op te vangen. De Raad van Ker ken heeft daarom een beroep op de andere kerken gedaan om Surina- mers te ontvangen in gemeenten en parochies. Door persoonlijk contact en huisbezoek, door tekenen van gastvrijheid en meeleven, door het helpen zoeken naar huivesting, scholing en werkgelegenheid moeten de kerken bevorderen dat deze land genoten zich in Nederland gaan thuisvoelen. Logisch Dominee R. Steenstra, predikant van de wijkgemeente Vredeskerk - Staalwijk, ziet de komende Surina- me-week als een middel om begrip te wekken voor het simpele feit dat het voor iemand uit een ander land en uit een andere levenssfeer hele maal niet zo eenvoudig is, zich hier aan te passen. Dat is een logisch ver schijnsel, dat velen van ons echter nog onvoldoende kennen. Bovendien is zo'n week nuttig om de beperkte kring van de eigen privacy en de eigen kerk eens te doorbreken en als Via kennis naar meer begrip kerkelijke gemeente enig zicht te krijgen op een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid een groep mensen die zo gemakkelijk buiten het gewone gezichtsveld valt. Het idee is opgekomen uit de kin derdiensten. Ds. Steenstra: "Het thema voorde kerstdiensten een paar maanden geleden was: Jezus is Jarig. Als Je dat zegt. ligt de vraag voor de hand wat Je voor Hem doet. Hoe kun je nu voor kinderen tot twaalf jaar een verbinding leggen tussen het evan gelie en een stukje werkelijkheid van alledag. We zijn toen op zoek ge gaan naar een project dat Je in de diensten aan de orde zou kunnen stellen. Het zou een bijdrage moeten zijn aan een manier van leven en van mens-zijn zoals de Heer dat heeft bedoeld, en het zou zo dicht mogelijk bij de ervaringswereld van het kind moeten komen. De vraag waar het in onze eigen samenleving mis gaat. hebben wij toen beantwoord met: waar gediscri mineerd wordt. En waar gebeurt dat dan? Tussen Nederlanders en Suri- Vergelijkimg Contacten met de stichting Cultu rele samenwerking Suriname-Antil- len-Nederland te Amsterdam, het kabinet van de gevolmachtigd minis ter in Den Haag, de Evangelische Broedergemeente te Zeist en de edu catieve dienst van het Museum van Volkenkunde gaven ons de zekerheid dat een activiteit over dit thema aan onze bedoeling zou kunnen beant woorden. De opzet is heel eenvoudig: kinde ren en ouderen op verschillende ma nieren in aanraking brengen met het leven van leeftijdgenoten daar. Door contrast en vergelijking een idee geven hoe Surinaamse kinderen in hun eigen land de dag doorbren gen, welke gewoonten en gebruiken ze hebben, wat ze eten en spelen en hoe moeilijk het voor hen moet zijn de Nederlandse samenleving te be grijpen en zich daarin thuis te voe len". In de hal van de Vredeskerk zal maandag - de tentoonstelling "Kind in Suriname - kind in Nederland" worden ingericht. Dinsdagmiddag om half 3 en donderdag om 10 en 2 uur worden een film en dia's vertoond voor scholen in de omgeving van de kerk. De officiële opening van de week is dinsdatavond om half 8. De gevolmachtigd minister van Surina me, de heer W. F. van Eer, heeft zich graag bereid verklaard de openings toespraak te houden. Om 8.15 uur wordt de film "Papieren Nederlan- dertjes" vertoond, die de problemen rond de aanpassing van Surinamers in Nederland behandelt. Dominee L. Dielinger, predikant van de Evan- Markt Woensdagmiddag om half 4 kun nen kinderen in groepen deelnemen aan Nederlandse en Surinaamse spelletjes en om half 6 vraagt een Surinaamse markt, compleet met vruchten, groenten, hapjes en kunst voorwerpen, de aandacht, waarbij een sprookjesverteller niet zal ont breken. Donderdagavond om 8 uur wordt een natuurfilm gedraaid. Vrij dag 25 april zet de week zich al vroeg voort, als om 10 uur 's morgens de maatschappelijke werkster mevrouw J. Pengel de leden van de hervorm de vrouwendiensten geheimen ont hult van het huis-tuin-en-keuken- leven zoals Surinamers in de Bijl mermeer dat in ere houden. Dejon- gerensociëteit Time van Staalwijk zal zich (zaterdagavond 26 april) (8 uur) geheel op Suriname richten. Tussen half 9 en half 12 speelt de steelband "Ritmico Especial" Op zondag 27 april om 10 uur loopt dit alles uit op een feestelijke gezins- dienst in de Vredeskerk, waaraan Suirnaamse kinderen uit de Bijlmer en de gospelgroep The Rising Stars meedoen. Ter voorbereiding hiervan is onlangs een groep van de Leidse kinderdiensten in deze Surinaamse gemeenschap op bezoek geweest. Ds. Steenst'ra: „De Surinamers hebben in de Bijlmermeer 'n eigen gemeente. Ze vormen een groep op zichzelf, ofschoon er wel contacten met andere kerken zijn. Wij hebben er nu, om deze week voor te berei den, een poosje vrijwel wekelijks ge zeten. en ik kan echt zeggen dat het een bijzonder goed contact is gewor den, dat de zin om zoiets te organi seren beslist heeft verdiept. Het is onze wens dat velen zich hierbij la ten betrekken". 8. J. DE GROOT ADVERTENTIE Een schoonheid van een collectie. Altijd voordelig. GEWOON "LEVEN" NU "Geld maakt niet gelukkig". Een schijnheilig spreekwoord als het wordt gebruikt om armen zoet te houden. Alsof armoe ge lukkig maakt. Gebruikt men het woord tegen rijken, dan heeft het waarde. Wanneer is een mens geluk kig? Als de fortuin met hem is? In Fortuna, de gevleugelde go din van het geluk, gelooft nie mand meer. Een godin toegerust met de hoorn des overvloeds, staande op een rad Altijd klaar om weg te vliegen. Goed voor ro mannetjes. Meestal stelt het geluk in dit soort verhalen niet meer voor dan wat weelde, een landhuis en zoete seks. Geluk lijkt een illusie, een droombeeld, dat men graag ver werkelijkt zou zien. Werkelijk heid is voor velen: angst, een zaamheid, walging, zorg. Deze werkelijkheden zijn meer "in" dan geluk. Ze komen van buiten en nestelen zich in ons. Geluk komt niet van buiten. Het is van binnen uit. Het kan als verbor gen mogelijkheid schuilen in gewone dingen. Maar een mens moet het wel zien en herken nen. En voor ieder is het ver schillend. Iedere dag kan dra ger worden van het geluk, niet door buitengewone maar door ge wone dingen. 8ommigen bewerenvroeger was men veel gelukkiger. Maar onze herinnering bedriegt. In het verleden ligt het geluk niet. Het ligt evenmin in de toe komstals ik groot ben, als ik de nieuwe baan heb, als er een nieuwe maatschappij is. Het gaat bij gelukkig zijn om het nu; men ontdekt dat geluk niet bestaat uit "hebben" maar uit "zijn". Niet wat men heeft maar wat men is. De bijbel spreekt over zalig, gelukzalig, welzalig. Iemand is zalig als hij in een toestand van geluk verkeert. In het Oude Testament is dat zalig-zijn sterk gericht op het hebben: veel kinderen, veel geld en goe deren, veel eer en een lang le ven. Het geluk is daar zicht- en tastbaar. Toch gaat het ook i<n het Oude Testament om de zaligheid, die er is vanwege de vergeven zonden, die er is om dat God hulp belooft in het be narde bestaan. In het Nieuwe Testament is het zalig zijn voor al een deel hebben aan de vreugde, de overvloed, de heer lijkheid van het Koninkrijk van God. Misschien kan men zeggen: gelukkig zijn betekent be vrijd zijn van het verleden; geen angst hebben voor de toe komst; gewoon "leven" nu. In bezinning op het Woord zouden we het zo kunnen zeg gen: gelukkig is wie weet dat de schuld is vergeven, dat de toekomst veilig is gesteld, dat men leven mag. J. VINK. Katwijk aan Zee VRIJHEID VAN GODSDIENST HEEFT OOK EEN KEERZIJDE The Lords Folks verlenen van avond om 7 uur medewerking aan een eucharistieviering in de paro chiekerk St. Bavo te Oud-Ade. Het thema van de mis: "Profeten nodig". In de Don Bosco-mavo te Sas- senheim wordt zondag van 12 tot 5 uur een informatie- en documents- tiedag voor de Bollenstreek gehou den voor allen die te maken hebben met liturgie, kerkmuziek. Jongeren mis. gezinsmis, kerk en welzijn, katechese, missie en ontwikkeling en vormingswerk jong-volwassenen. In de Hooglandse kerk te Leiden gaat morgenochtend om 10 uur de regionale jeugdpredikant, ds H. J. Hemstede, voor in een jeugddienst, waar aandacht wordt gevraagd voor het thema "Wie gooit de eerste steen?". Koor en combo De Sleutels, onder leiding van Pieter Vlasveld, verlenen medewerking. Uit Waddinxveen kwam het ver zoek, melding te maken van de open deur-dienst die de Geref. Kerk en de Herv. Immanuelgemeente daar zon dagmiddag om half 5 in de Ontmoe- tingskerk houden. Ds. H. J. van Dui nen heeft zijn preek de titel "Gla diator of playboy" gegeven. Sylvia Schlüter zingt. Zondagavond half 8 preekt ds. G Toornvliet in de Marekerk te Leiden over „Paaslied vanuit het puin". Koren van Bram Zaalberg zïngen mee. Donderdag 24 april om 8 uur zal in het Evangeliecentrum Zijlsingel 2 te Leiden de film "Het kruis en de stilleto" worden vertoond. De film laat beelden zien uit de onderwereld van New York, maar ook de bezie ling van een plattelandsdominee om juist daar zijn werkterrein te zoe ken. In Amsterdam voeren kerkelijke kringen en Youth with a Mission overleg om in Juli en augustus hulp te verlenen aan drugverslaafden. De aartsbisschop van Canterbury, dr. Donald Coggan, heeft het exor cisme (duiveluitdrijving) verdedigd door te zeggen, dat Jezus de duivel uit mensen gebannen heeft en dat ook de kerk verplicht is om de mensen van de knechting van de boze te be vrijden. Hij wilde duiveluitdrijving niet veroordelen omdat er weieens iÜk K j mek 4 De Engelse dominee Trevor Bearing, die een evangelisch ge nezing scentrum leidt, is hier bezig met een duiveluitdrijvi^ een geval uit de hand is gelopen. Toen paus Paulus deze week zijn algemene audiëntie hield, richt te hij zich speciaal tot de talrijke Nederlandse pelgrims, waarbij hij hen op het hart bond trouw te zijn aan de opvolger van de heilige Pe trus. De Vietnamese kerk en alle rk. hulporganisaties zijn fel tegen de massale "uitvoer" van Vietnamese kinderen, zo heeft de leider van de afdeling Azië van de internationale katholieke hulporganisatie „Cari tas" verklaard. De Wereldraad van Kerken be- soot een record bedrag van een half miljoen dollar uit te trekken voor be vrijdingsbewegingen. Het merendeel gaat naar Rhodesië en Zuid-Afrika. Theologiestudent gevarieerder gemotiveerd "Het1 onbehagen, dat men kan hebben over de ontwikkelingen in de Nederlandse kerk mag men niet op de rug van de nieuwe opleiding schui ven. Die kan daar niet verantwoor delijk voor zijn, aangezien ze nog nauwelijks kandidaten heeft afge leverd. Als er klachten zijn over priesters, dan betreft dat toch pries ters, die de oude opleiding hebben ontvangen". Dit is - vanuit de opleidingen ge redeneerd - het afdoende antwoord van drs. G. A. M. Abbink in zijn studie over "priesterstudent vroeger - theologiestudent nu", op de klacht over het gehalte van de priesters. Hij schrijft dit in een van de bulletins van De Horstink en Kaski, getiteld: "In het spanningsvel van theologie studenten", dat dezer dagen uit kwam. Hierin wijst drs. Abbink op de voor- en nadelen van de huidige heo- logie-opleiding. "Ging men in het oude systemen (seminaries) soms oi-der in de gemeenschap en de men taliteit van de massa, nu kan men zich (in 4e opleiding op de theologi sche hogescholen) afvragen of er wel genoeg tegenwicht is tegen een te groot individualisme". In de brochure wordt vervolgens aan de hand van de binnengekomen antwoorden op een enquete een schets gemaakt van de thologiestu- dent. Hoe de Jongelui er tegenwoor dig toe komen om theologie te gaan studeren wordt in eerste instantie beantwoord zoals altijd het antwoord luidde nl. om priester te worden. Bleef het vroeger daarbij, nu komen er meer antwoorden, zoals: om het geluk van de mensen, om Jezelf te verrijken (maar dan natuurlijk in de goede betekenis) en om de theolo gie als wetenschap. Het toekomst beeld, dat de theologiestudent zich voor ogen heeft is er een van af wachting wat er met de kerk gaat gebeuren. Ze weten het dus niet precies, maar wel dat het hen voor namelijk gaat om "het er zijn voor de mensen". Een hoogst nuttige brochure voor mensen, die zich verdiepen in de moeilijkheden, waarmee theologie studenten tegenwoordig zitten. "In het spanningsveld van theo logiestudenten". Uitg. De Horstink en Kaski. Ton Nuy. 104 blz. f 9.90. Theo Kroon Doopsgezinden verlaten hun burchten De Algemene Doopsgezinde Socië teit in Nederland is bezig zich te "herstructrueren". De besturen van de instellingen die lid zijn van de Sociëteit, de besturen van de regionale verbanden en de leden van de herstructureringscom missies hebben positief gereageerd op het concept-reglement waarin de nieuwe vorm tot uitdrukking komt. De afgevaardigden waren unaniem van mening, dat de doopsgezinde ge meenten er zijn om elkaar te hel pen, samen op weg te gaan en de eenzame burchten van de autonomie te verlaten. Plannen werden aangereikt om de toekomstige leden van de Broeder schapsvergadering uit alle doops gezinde gemeenten één afgevaardig de toe te rusten tot hun functie een "schakel" en "brief" te zijn. De benoeming wordt overwogen vaneen commissie voor geschillen en een raad van advies. De kerkeraden is gevraagd, vóór 10 mei eventuele amendementen in te dienen op het toegezonden concept reglement. Het is de bedoeling, dat de gewone bestuursvergadering van 2 en 3 Juni het nieuwe reglement kan aannemen. Kerkelijke stand: Hervormde Kerk beroepen te Schelluinen en te Lo- pikerkapel H. Gaasbeek, kand. te Wapenveld, te Vriezenveen H. C. van Itterzon Gouda, ook te Vriezen veen J. L. Ravesloot O os termeer en Estrum, te Weesp; T. Ste- houwer Nijverdal, te Nieuwe Tonge, Opheuden Waarden en Veenendaal H. Visser Barneveld. Bedankt voor Breda C.W. Schlingemann te Val- kenswaard. Zelfspot zoek Er is een toenemende grimmig heid in de omgang met elkaar, mcust de voorzitter van de gere formeerde predikantenvereni ging, ds. P. A. E. Sillevis Smitt, deze week op een conferentie van deze vereniging in De Blije Werslt te Lunteren met spijt vaststellen. Wij zijn, zei hij, in die gereformeerde kerken bezig de nar een beetje te vermoorden, nar een beetje te vermoorden. Dat is wel niet hetzelfde als de Heilige Geest, maar het zit er wel vlak bij. De zelfspot raakt zoek en de bevrijdende relative ring vind je nog maar bij zeer weinigen. Maar als de nar in de kerken vermoord wordt, dan kan zelfs een Wiersinga geen boek je over de verzoening meer schrijven. De bescherming en erkenning door de staat bedreigt de vrijheid van de kerken in Indonesië om zich kritisch op te stellen ten opzichte van de sociaal-economische politiek. Tot deze conslusie komt dr. C. H. Koetsier in zijn proefschrift "Zen ding als dienst in de samenleving" waarop hij gisteren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam promo veerde tot doctor in de godgeleerd heid. Promotor was prof. dr. J. Ver- kuyl. Het boek beschrijft de houding van zending en kerk ten opzichte van Indonesië van 1928 tot heden, in het bijzonder op Midden-Java. Dr. Koetsier was enkele Jaren pre dikant voor kadervorming in Sema- rang. Sinds 1969 werkt hij in dienst van zending en werelddiakonaat van de Geref. Kerken als secretaris voor ontwikkelingssamenwerking. In de crisisjaren, zo constateert dr. Koetsier, kwamen in Nederlands In- dië sociaal-economische vraagstukken niet of nauwelijks binnen het blikveld, al deed men veel tot zeer veel in het onderwijs en de medi sche zorg. Na de oorlog werd op Mid den-Java een sociaal-economische dienst opgezet door de Raad van Kerken, die echter allereerst gericht was op de versterking van de finan ciële zelfstandigheid van de gemeen ten. Via een aantal stichtingen zijn nu de chr. kerken van Java betrok- Stiefkiind Om dit proces nog te bevorderen, doet dr. Koetsier de suggestie om de sociale ethiek een grotere plaats te geven in de theologische opleiding. Heel de theologie raadt hij aan. zich méér te enten op de Indonesische situatie, en geen ingevoerde slogans zomaar over te nemen. De staatsfi- losofie garandeert de vrijheid van godsdienst en voorkomt dat Indone sië een Islamsbaat wordt, maar heeft als keerzijde dat de religie onderdeel en werktuig van de staatsideologie wordt en daardoor haar kritische af stand verlast. De beste kansen voor de kerk om getuigende kerk te zijn, lijken dr. Koetsier te liggen in een beklemto nen van en oproepen tot ©en ernst maken met de sociale gerechtig heid, want die schijnt een stiefkind onder de doelstellingen van de staat te zijn. Dat religie in het vijfjaren plan een belangrijke facte* voor het succes van de ontwikkelingsinspan ning wordt genoemd, is, volgens Koetsier, een positieve zaak, mits de religie dan ook haar stem laat horen over inhoud en doel van de ze inspanning. Deze vrijheid zal ce kerk voor zich moeten claimen. Zo niét, dan wordt zij een instrument dat ondergeschikt gemaakt wordt aan een ontwikkeling in technocratische Hemstede Jgd) 11.45 u Oec. stud dnst Aarlan der veen Herv. Gem. 10 u ds Wolthous 7 u ds Lefeber Geref. Kerk 10 en 7 u ds Borman Clu\ Ge- Geertsema R.K. Kerk (zat. 7 u) 9 (zat. 7 u) 9, 10.45 ref. Kerk 9.30 u ds Bezemer 6.3 Vennep Herv. Gem. 9.30 Bethlehemkerk: 10 u ds R. Steen- k€rk 9 Ter Aar Dorpshuls Aardam R.K. Zonneveld 6.30 u ds Geertsema. 6Ge- ref. Kerk 9.30 u ds Kramer 6.30 u i Rooze Geref. Kerk (vrijgemaakt) i den Rijn Herv. Gem. 'ingskerk 10 Heymans. Ontmoe- Academisch Ziekenhuis: 10 u ds P. I D. van Malssen. Diaconessenhuls: 10.30 u ds H. Roo- Oecumenische Werkplaats (Planta- igerwerf. Goede Herder": Kerken (Meren- v. prof. Bronkhorst. .0 u ds Hanemaaljer, Gebouw Nabij 10 u ds Bogers. Zaal Opstandingskerk 10 u Jeugddienst. heer Samplemon. Martha-ötichtlng i 6.30 u ds Xoordwljk-BInnen Herv. Gem. "i Lapré 7 u ds Keu- t 9.30 u ds Elgers- <zi LA.) 5 u ds Warnlnk. R.K. Kerk 5.3 Brokerhof 10' u Jeugd de Herderkerk 10.3 De Ruyter. Goe- Vink, 6 u ds de Vo f-niëlkerk 9.30 u ds Hovius, 6 Vink. Groen v Prinsterersschool 10 u 8. 9.30, 11 en 12.15 u (zat. 7 u) Noord wijk aan Zee Herv. Gem. Oude Kerk 10 u ds Keunlng 5 u ds Slpke v. d. Land De Rank 10 en 3.30 ti ds Vroeglndewelj Sole Mlo 9 u ds Kearning. Geref Kerk 10 u ds War- 1A.). 5 u ds Elgersma (HA.) Voorschoten Herv. Gem. 10 u d? Meijerlng (H. Doop) 7 u ds v d. Schoot. Kerk Hulp en Heil 10 u ds erheule Kapel Rijndijk 10 u ds v. d. Noord-Hofland Gereformeerde Kerk: Zuiderkerk: 10 u dr W. v. d. Zwaan 5 u ds Sijtsma. Oude Vestkerk: 10 u ds H. de Wit, gemaakt) 9.30 i jO u Dovendlenst. Geref. Kerk Vredes kerk 10 u ds van Halsema 5 u ds El- derman. Trlumfatorkerk 10 u ds Pijl man 5 u ds van Halsema. Chr. Geref Kerk 10 en 5 u ds v. d. Ent. Geref. Kerk vrijgemaakt 8.30 u leesdlenst 3 u ds Hoff. Geref. Vrijgemaakt bulten Kerk 8.30 10.30 8. 9.30 11 en 6 u. H. Hart van Je- i (Zat av. 7 u) 8. 9.30 en 11 u Ka- 7.15 u). Waddlnvveen Herv. Gem. Brug- £gji nort Verboom 6.30 u f d. Heuvel Bethel- Maranatnakerk: 10 u ds A. Bolwijn Baptisten Gemeente 10 en 6.30 Koekkoek 9. Chr. Geref. Kerk 9.30 i Dienst en 2.30 u ds v. d. Ent. Leger Roukema. Geref. Gem 10 en 5 u lees- Kerk) 10.30 u pastoor Klnneging uepraaa). AUmKt van a, ds Wagenvoorde (Pauluskerk) 10 u Gezinsdiensten „De Jeugdhaven": t": mej. Owél, 10 Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Car- ler. Rem. Doopsgez. Gem. Lokhorstkerk i pred. J. Velthuyse. Plus X kerk (za deurdlenst). Geref. Volle Evangelie Gemeente Rijn 9.45 u Soefl-Beweglng 4 u. Koudekerk Herv. Gem. 10 u ds Linden 7 u ds Marais (gez. open- -10 u ds De ds Vegter. Geref. Kerk 10 "hr. Afgesch. Gem Kapel Dennenlaan 12 Molukse Protestantse Kerk 9.30 u ds Molle, van Den Bosch. Molukse Evangelische Kerk 11 u ds Sltanala. Volle Evange liegemeente 10 u ds H. van Leeuwen. Benthuizen - Herv. Gem. geen op gave. Geref. Gem. 9.30 u leesdlenst 3 Nw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24), 9 30 en 4 u do 8 u. Geref Gem. in Ned. (Konlngskerk) 1.30 en 5.30 u leesd. Jehova Getuigen (Hogewoerd 175): 10—12 u Veste straat 39 10. 12 en 4 u. Evang. Centr. (Zillsingel 2) 10 uur rev. Wal terman (dinsdag 8 u evang. Zlllstra). Leger des Heils 10 en 7.30 u kapi tein Leyssenaar. Evang. Chr. Gem. (Middelstegrt.) 10.15 u ds J. Hap Geref. Kerk (vrijgem) 10 u lees dlenst. 2.30 u ds Van Nieuwkoop. kerk) 10 u ds VerweiJ 6.30 u i ds Droogers 6.30 u ds Boer. Geref. Geref. Kerk vrijgemaakt 9.30 Feijmans 6.30 u ds Stelwagen: Geref Kerk 9.30 en 5 u ds Dijkstra .De Stek' 11 u ds Heijmans Chr. Geref. Kerk, zie Herv. Kerk. Loenen 5 u Onderwerp: Het evangelie doorvertalen naar het za kenleven. Mr. Kist en de heer Jonker R.K. Kerk 9. 10 en 12 u (zat. av. 7 u) Baptlstengem. (achter v. d. Valk Poumanweg 236) 10 en 5 u dhr De Vries Lelmuiden Herv. Gem. 9.30 u ds de Vree 7 u dr Holtrop (Gez. Jeugd dienst) Geref. Kerk 9.30 u ds Los 7 u ln Dorpskerk Jeugddienst R.K. kerk (zat. 7 u) 7.30 9.30 en 11.15 u. Llsse Herv. Gem. Grote Kerk .0 u ds van der Velden Pauluskerk. 10 u (gezinsdlenst) 7 u ds Oostinga. 5 Gemeentecentrum If esdlenst u'ds "Geelhoed*. Gereform Berg RK. Kerk 9. 10.30 u hoogmis, 12 en 6.30 u (zat. av. 7 u). Bonaventurakapel 8, 10 en 11 u (zat. av 6.30 u). Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u ds Lalleman. Geref. Kerk 9.30 u ds Czlrla 6.30 u ds Bezemer. Rem. Ge- *ef Gem. 7 u ds Cossee. R.K. Kerk Meerkreuk (zat. 7 u) 8.15 6.45 11.80 en Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 ds Leenmans. Chr. Geref. Petrakerk: 9.30 u ds Baayen 5 -pf. Kerk Vrijg. Salvatorl 1045 e Duinen (Open derünsi) Gem 9 30 en 5 u ds Verloop Oud. Ger. Gem. In Ned 10 en •3.30 u leesdlenst. RK Ontmoetlngs- kerk 8.30 u 11.45 en 6.30 u (zat. av. 7 u) St Vlctorkerk 10 u (zat. av. 7 u). Voile Evang. Gem. "Sion" 9.30 u dhr. v. d. Heiden: Tesselschadelaan 28 4 u JeugdblJeenkomst Jehovah's ge- tulgen 10 u Openbare toespraak 11 u Wachttorenbespreking. Warmond Herv. Gem. 10 u ds Den Tonkelaar (HA) R.K. Kerk 8.30, 10 u hoogmis en 11.30 u izat. av. 7 u). Wassenaar Dorpskerk 10 u mw ds Vogel 4.30 u ds Bakker. 7 u ds Wlers ma Kievletkerk 9 u Jeugdkapel (ll t. e.m. 13 laar) 10 u ds Wlersma Mes- siaskerk 10 u ds Van Zanten Dorps centrum 9.30 u hr Kamerling. Gebouw Shalom iO u Jeugdkapel (12-14 Jaar). Deylerhis 10 u Jeugdkerk. Gereform. Kerk 10 en 5 ds Va nder Menl-n (Zuid) 10 u ds Bech Ned. Prot. Bond 'Lange Kcrkdam 4> 10 30 n ds Lee* rlnk R K Kerk 8 30 9.30 en 11 u izat. Woubrugge 3C u ds Blenk. Is Hulzenbosch 6.30 i Mlddernachtgroep (Zw Singel 21) 6 de heer Verwoerd; Verg. v. gel. Oud Kdth. Kerk (Zw Singel 50) 10 R.K. Kerk H. Lodewljk za 19 zo 9.J Ontmoetingscentrum (zat. u. Dep. Poelpo'der en 11..7" u HH. Engelbewaarders: za 19. zo 7.30 9.30 Hoogmis 11. 6.45 Marlakerk Za 19 Zo 8.30 Hoogmis te Hoogmis 11. 12.15 en 6 u. O.L. Vr. On- bevl. Ontvangenis: Za 19: Zo 8, 9.30 10.45 Hoogmis. 12 H. Leonardus. Za Zo 9. Hoogmis 10.45 12. 660 H. Pe- - 19 Zo 9. 10.30 Hoogmis 12. r Van Soest 6.30 u Meugddnst) ds. v. d. Linden. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Van Beek. Bemarduskerk (zat. 7 u) 10.30 u St. Mlchaelkerk (zat. 7 u) 9 u Ridderhof 10.30 u Engelbewaar ders (zat. 7 u) 8. 10 en 11.30 u. Hoogmade Herv. Gem. 10 u ds *0 en 5.15 u leesdlenst. Chr. Geref. Kerk 9.30 u dienst des woords. 3 u ds Carlier. Evang. Chr. Gem. (mavo- Geref. Kerk 9.30 school) 10 u dhr v. d. Brink R.K Kerk enhuls R K Kerk tuinbouwschool 10.30 u (zat. av. 7 u) 10.45 u. Rljpweterlng R.. Kerk 7.30 u 9 •j hoogmis en 10.30 (zat. av. 7 u). Sassenhelm Herv. Gem. 9 en 10.30 i ds West ra 6.30 u kand Bakker Ge- i kand. TenelJ- Zoeterwoude Herv. Gem. 10 Zwammerdam Herv. Gem. 10 7 u) 7.80 2. 10.45 Xieuwveen Herv. Gem. 9.30 e 6.30 u ds Kaal Geref. Kerk 9.30 ea 7 Kerk 8. 9.30 en 11 u (zat i Ter Aar Herv. Gem. 9.30 u ds van Hoegee 6.30 u ds Uadeaburg. Ge il .30 en 5 30 u.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4