Een wollig warme winter ZATERDAG 12 APRIL 1975 a Porter: het silhouet is recht Een collectie hélemaal opge bouwd uit modellen in bouclé- achtige stoffen is die van Levison GBEen collectie die wordt ver vaardigd op Malta en daardoor vrij laag in prijs ligt. Op de foto een vrij rechte jurk met col met daaroverheen een vestje met wij de mouwen. Een jurkje dat kenmerkend is voor de lijn van komende win ter is dit modelletje van Gérard Sequin. Het heeft steékzakken, wijde raglanmouwen en een grote omslagdoekachtige kraag. Heel anders van stijl is de "robe-chasuble" kazuifel-jurk van Elisabeth Senneville. Onder deze wijde jurk moet wel een blouse worden gedragen. XJit de confectiecollectie van Jacques Esterel dit mantelpak. De rok is recht met een ceintuurtje. Kleine steekzakjes in het jasje is vrij sportief met een reverkraag. Grof gebreide wollen kledingstukken worden de komende win ter een "must". En wie zou zich niet lekker voelen in dit handgebreide tuniekvest van zachte mohairwol van Emesse. Onder dit vest wordt een vrij rechte rok van ivol en mohair gedragen terwijl een klein mutsje en een lange sjaal h*t ge heel completeren. Hier gaan we helemaal op de Britse toer: rechte rok, vest en colbert van Clubman. De broek is ook weer terug in het modebeeld. Deze kozakken- broek is een ontwerp van Chris- tiane Bailly. Bij de broek worden vrij hoge van boven wat wijde laarzen gedragen. Zo'n broek is natuurlijk ook heel goed te com bineren met de Chinees aan doende kieltjes met steekzakken en splitten. Liefhebsters van een capu chon kunnen de komende winter hun hartje ophalen. Veel vesten en jurken hebben zo'n hoofdbe dekking. Deze jurk met capuchon is uit de collectie van Pierre d'Alby. Heel landelijk van stijl is dit ontwerp van Gerard Seguin. Jurk en 'overgooier kunnen apart wor den gedragen. Op deze foto een ander typisch punt voor de ko mende winter: de omslagdoek. Van de Japanse ontwerper Issey Miyake een zwart en oranje PARIJS De kou zal ons de komende winter niet kunnen deren. Het wordt een wollige, warme winter zelfs sneeuw en ijs zullen daar niets aan kunnen veranderen want tijdens de 29site Pret a Porter, die gisteren in Parijs werd besloten, waren dikke wollen truien, jas sen, tunieken, sjaals en mutsen bijna in iedere collectie te zien. Die grove truien worden dan gecombineerd met vrij rechte rokken van mohair wol, met dikke gebreide maillots of met pantalons. Ook het mantelpak is er weer. De rok heeft rechte plooien ter wijl het jasje wat blazerachtig aandoet maar toch vrij smal is gesneden. De mantel komt deze winter heel duidelijk in beeld. Bijna alle exposanten hebben jassen in de collectie opgenomen. Jassen die vooral van boven vrij ruim vallen. Deze flanel trenchcoat komt uit de collectie van Gaston Jaunet. gestreepte japon met bijbehoren de cape. Want de broek mag weer de ko mende winter. Bij Christiane Bailly en Emesse zijn het de wijde kozak- kenbroeken, bij Christian Aiujoiïrd de keurige rechte pantalon. Eigenlijk alles waar broek achter staat mag weer worden gedragen, zelfs de su- pernauwe spijkerbroek maar die moet dan wel worden gecombineerd met een heel grofgebreide trui met knoop- sluitdng op de schouder en dikke wol len slobkousen. Hier en daar is zelfs de overall o.a. bij Nik-Nik, weer voor de dag gehaald. Verre Oosten Na het succes van de Japanse ont werpers Kenzo Tadaka (JAP) en Is sey Miyake heeft eigenlijk niemand het gewaagd zich aan de invloed van het Verre Oosten China en Japan te onttrekken. Al waren het alleen maar de kimono-mouwen, die letterlijk iedereen in zijn collectie heeft verwerkt. Die duidelijke lief de voor het Verre Oosten zal dan ook wel het succes van de Nederlandse ontwerpster Fong Leng verklaren, die dit Jaar voor het eerst met haar confectiecollectie naar Parijs ging. Zij verkocht haar extravagante mo dellen vooral aan de Duitse en Ame rikaanse inkopers. Rechter Het silhouet voor deze winter is duidelijk rechter geworden (linge tu be). Een rechte Jurk (vrij brede schou derlijn) met steekzakjes en Peter Pan kraag en een omslagdoek, zie daar het beeld dat de modemakers voor de vrouw voor ogen staat. Omslag doeken in het zelfde materiaal of in zijde met lange franjes is voor de modebewuste vrouw van het volgend seizoen een onmisbare aocesoire. De rokken, waarop een fijngewe- ven turi met bloemdessin, een over hemdblouse en een blouse met platte kraag afgezet met ruches wordt ge dragen, is vrij nauw. Sommige mo dellen hebben loopsplitten van voor en van achter, die naar mijn gevoel te diep zijn. Veel beter zijn de rok ken met een grote plooi midden voor. Daarnaast komt de plooirok soms tot over de heup ingestikt duidelijk naar Voor wat de Jurken betreft zijn er enkele in het ooglopende punten. •de lange rechte mouw of de kimo- de verhoogde taille (vooral bij de wat folkloristisch aandoende model len) de vrij ingetogen halslijn of juist een zeer laagvallende hals de loopsplitten De echte koukleumen is het toege staan twee jurkjes over elkaar heen te dragen. Dit was te zien bij o.a. de Japanners en Chloë. De laatste laat vrij korte Jurkjes (net op de knie) over elkaar dragen, gecombi neerd met maillots en enkellange laarsjes. Door Henriëtte van der Hoeven De folklore heeft ook modelgestaan voor een deel van de collectie o.a. van Seguin en Nik-Nik. Vooral de collectie van Nik Nik doet denken aan die van Japanse boerenvrouw- tjes, met kimonojasjes, sombere hand wee frakken. Ook uit het boerenleven geplukt is Een portefeuille-rok uit de collectie van Jean Louis Clement. Manlteils Een klein vestje met kimono mouwtjes, daaronder een coltrui met royale col, een rok met grote losse plooien en twee 'plooien' ho rizontaal. Tot een landelijk ge heel gemaakt door een paar wol len slobkousen en een mutsje. de geruite jurk met omslagdoek en flanelovergooier met galgjes die o.a. Gerard Sequin laat zien. De mantels, niemand komt daar van de winter onderuit een mantel moet zijn recht of heel wijd. Voor de Jur ken met kimonomouwen heb Je na tuurlijk 'n van boven vrij wijdvallen de mantel nodig en daar hebben de confectionairs dan ook wel vootr ge zorgd. Bijzonder stijlvol was de wijde zwar te mantel met grote sjaal van het zelfde materiaal die over het hoofd of nonchalant over de schouder kan worden gedragen. Naast de lange mantel waren er ook veel korte wijdvallende jasjes met grote splitten, die eigenlijk op iedere broek of rok gedragen kun nen worden. En wie bezwaar heeft tegen een echte mantel kan altijd nog een dikke gebreide trui aan trek ken met daaroverheen een gewat teerd mouwloos vestje met houtje touwtje sluiting, een ontwerp waar bij duidelijk leentje-buur is gespeeld bij Mao. Materialen De materialen die zijn verwerkt zijn soepel en zacht zoals flanel, Jerseey, bouclé, cashmire en alle andere breisels. Zacht fluweel crêpe de chine, crepe georgette, satijn en mousseline. Kleuren De kleuren voor deze winter zijn beslist niet saai, als Je de juiste com binatie weet te vinden. Paars in alle nuances staat bij veel confectio nairs hoog op de lijst daarnaast alle kleuren groen en grijs, fel rood, Olympisch blauw, roestbruin. Daar naast zitten natuurlijk zwart, bruin en dieprood (Bourgondisch rood) ca mel en beige 'in bijna alle collecties. Een royale trui om op b.v. een zeer strakke spijkerbroek te dragen uit de collectie van Emesse. De asymetrische knoop- sluiting en de wijde opgerolde mouwen zijn iets om in de gaten te houden. Het geheel wordt gecompleteerd door grof gebreide slobkousen. Lengte Wat de lengte betreft is er weinig eenstemmigheid, zeker voor over dag. Maar met net over de knie en kuit lang kom Je er altijd uit. Voor de avond is het enkellang gebleven. Met de comeback van de jurken zien we ook weer kettingen in alle maten, vormen en materialen. Twee rijen ongelijk hangend, drie rijen strak om de hals en schakelkettin gen met grote kralen er aan in twee lengten. Opvallend is de terugkeer van de etrass en onyx en ebbenhout. Beide materialen worden veel gecom bineerd met koraal en Jade. Van de edele metalen staat zilver bovenaan de lijst. Corsages, kleine boeketjes worden ge dragen op de revers, aan de achter kant van de hals. Soms worden ze in het haar gestoken. Ceintuurs zijn er ook in drie maten smal (2 cm) voor lange broeken, en rokken, de brede re (4 en 6 cm) vaak gedrapeerd voor bij jurken. De enveloppetas is vrij groot. De plateauzool is komende winter uit het modebeeld verdwenen. Alle nette schoenen zijn ook wat spitser uitgevoerd. De sportieve schoenen zijn tweekleurig met vetersluitingen. Bij laarzen zijn er veel mogelijkheden, enkel lang, halflang met spekzolen en hoge rijlaarzen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 19