Serie van vier uit jazz-land EEN STUKJE PUUR JEUGDSENTIMENT Conniff speelt hits van The Carpenters ft- van Zijp Demis Roussos: bekend recept Cindy Bert SEALS AND CROFTS: MUZIKALE FENOMENEN Grandioze presentatie Saffron DONDERDAG 10 APRIL 1975 AD VERTEN TlE STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIOEN - TEL 071—24010 bijdragen van: Op deze pagina Bram van Leeuwen Wim Wirtz Jan Preenen Ruud Paauw Bert Paauw Eindredactie René Vos Golden star portrait o.a. Frank Sinatra, Dean Martin, Jur- gen Drews en Francoise Hardy WB 56 099 100 101, Rep 54 034 035, Atl 50 113. Bij Negram is dezer dagen het eerste halve dozijn elpees versche nen in de nieuwe serie Golden Starportrait. Daarop figureren sterren van naam als Frank „the voice", Dean Martin, met door drank verteerde stembanden, Aretha Franklin, Francoise Har dy en Peter, Paul and Mary. Van de laatste groep horen we de laat ste tijd nog maar erg weinig. Waar is de tijd gebleven dat bak kersjongens liedjes floten van dit drietal? Want niet te ontkennen valt, dat songs als „500 miles", „Go tell it on the mountain" en niet te vergeten „Puff, the ma gic dragon", wereldvermaardheid kregen door Peter, Paul en Mary. Op het album in de serie staan ze allemaal, naast bijvoorbeeld Where have all the flowers gone, die Pete Seeger naar de wereld top zong. Verder vindt u op de plaat If I had a hammer, het succes van Trini Lopez, Early mor ning rain, van Gordon Lightfoot en Blowin' in the wind van Bob Dylan. Een stukje puur jeugd sentiment. Datzelfde geldt eigen lijk ook voor het album van Francoise, waarvan ze sinds haar elpee Message perwonnel niets meer gehoord hebben. Op de el pee in de Starportrait-serië zingt ze afwisselend Frans en Duits. Als we zelf een voorkeur zouden mo gen bepalen: geef ons maar de Franse Francoise. Op de elpee vindt u onder meer terug Berceuse van George Moustaki, Rever le nez en l'air van Michelberger en Pouce au revoir van Castelelain. Een man, die eigenlijk niet thuis hoort in deze serie is Jürgen Drews. Hij behoort tot die groep Duitse zangers waarvan er der tien in een dozijn gaan. Een wat temerig gezang met „liebe" en nog eens „liebe". De titels spreken boekdelenSie mag mich, Denk an Liebe, Ich denke oft an Jane Du bringst die Liebe in mein Leben en Weil ich dich liebe. Om maar heel snel te vergeten. Zeer zeker wel op zijn plaats in deze gouden-portrettenreeks is natuurlijk Frank Sinatra, al is het geluid van „The voice" op deze elpee duidelijk niet meer wat het geweest is. Vooral in de love- opname „Let me try again" is hij onthutsend slecht bij stem. Verder op deze schijf o.a. Mrs. Robinson, Strangers in the night, I will drink the wine, My way, What now my love. Dean Mar tin zet, met die tegen dronken schap aanleunende stem, eveneens een aantal grote successen op een rijtje: Everybody loves somebo dy, The birds and the bees. Send me the pillow, Ramblin* rose, De troit City. En tot slot (het lek kerste voor het laatst): Aretha Franklin met o.a. Every natural thing, Cain of fools. Without love, Sing it again, Think, Rock stea dy, Spanish Harlem, Bridge over troubled water. B.v.L. en R.P. „Souvenirs" Demis Roussos - PhUips 6325 201. Demis Rpussos is een impone rende verschijning: een fors uit gevallen postuur, weelderige haar groei en steeds gehuld in de vreemdste en kleurrijkste gewa den. Geboren in de Egyptische stad Alexandrië. waar hij deel uitmaakte van de kleine ortho- j dox-christelijke gemeenschap van deze enorme moslimstad, werd zijn muzikale vorming sterk be- invloed door de byzanthijn- se hymnen. Bij velen is de in druk gevestigd dat Demis Roussos i een Griek van geboorte is, maar dat idee is waarschijnlijk ontstaan door het feit, dat hij geruime tijd in Athene aan het conservato rium studeerde en veel muziek ten gehore brengt die is gecom poneerd door Griekse componisten als Vlavianos, Constandinos, Chalkitis, Leandros (de vader van Vicky) en Koulouris Dat De mis als een globetrotter be schouwd moet worden, wordt wel duidelijk uit zijn muzikale carriè- j re, die een eerste zij het kort- i stondig hoogtepunt bereikte in j Parijs. Daar maakte hij deel uit van de groep "Aphrodite's child", die in zeer korte tijd grote op gang maakte met hits als „Rain and tears", „I want to live" en „End of the world". De muzikale belangstelling van de leden van de groep liep echter zover uiteen, dat na korte tijd ieder zijns weegs ging. Demis Roussos begon een solocarrière. In 1971 werd zijn singel 'We shall dance" op de markt gebracht en daarna is de j belangstelling voor Demis alleen nog maar gegroeid. Op de Ne- derlandse hitparade werd hij een geregeld terugkerende versehij - ning en dezer dagen verscheen weer 'n nieuwe elpee van hem on der de titel "Souvenirs". Daarop staan weer veel liedjes van het duo Vla- vianos-Constandinos, terwijl Leo Leandros voor de produktie te kende. Het recept is langzamer hand bekend: melodieuze songs gezongen met een hoog stemge luid, dat af en toe duidelijk vi breert. Op de achtergrond een stelletje uitstekende musici, die het aparte stemgeluid van Demis Roussos, de juiste verpakking ge- ven.B.v.L. Ray Conniff plays Carpenters Ray Conniff and the Singers CBS. Ray Conniff is een man die in de muziekwereld zijn sporen al lange tijd verdiend heeft. Als or kestleider was hij de man die een belangrijke bijdrage heeft ge leverd aan de populariteit van de ongecompliceerde, prettig in het gehoor liggende achtergrondmu ziek. De laatste jaren heeft hij een nieuwe succesformule gehan teerd die onder meer bestaat uit een groep zangers en zangeressen die de instrumentale presta ties van zijn orkest en niet te vergeten van Ray Conniff zelf omlijsten. Op die manier brengt hij op geregelde tijden elpees uit, waarop een overzicht wordt ge geven van het melodieuze hitwerk van de voorafgaande maanden. Ray Conniff pakt daarvoor een stuk of tien, twaalf hitgevoelige werkjes bij de kop en kijkt hoe hij ze met behoud van de origi naliteit kan omvormen voor een passend gebruik van zijn orkest en zanggroep. Daarin is hij steeds voortreffelijk geslaagd gezien zijn goed verkochte elpees „Harmo ny", „Alone again naturally" „Lo ve story" en „Bridge over trou bled water". De man die zich on danks zijn grijzende bakkebaar den nog steeds hult in spijkerpak, heeft nu de grote hits van The Carpenters bij de kop gepakt. Met een aantal daarvan had hij dat al eerder gedaan, maar nu is er een volledige elpee aan gewijd. U treft daar onder meer Yesterday once more, Top of the world, We've only Just begun, A song for you, Close to you en For all we know. Stuk voor stuk rag fijne werkjes die door Ray Con niff op de juiste muzikale waar de zijn getoetst. En mocht u toch liever de Carpenters zelf horen, smaken verschillen nu eenmaal, dan kunnen we u mededelen dat eind van deze maand een nieuwe langspeler van broer en zus Carpenters verschijnt. B.V.L. Joe Pass: Portraits of Duke Ellington. Pablo 2310 716. The Trumpet Kings meet Joe Turner. Pablo 2310 717. Basie Jam. Pablo 2310 718. Dizzy Gillespie's Big 4. Pablo 2310 719. Onder de vlag van Pablo ver scheen een viertal platen met jam-session-achtige opnamen van uitsluitend grote coryfeeën in de wereld van de jazz. In de eer ste plaats is daar het trio van gitarist Joe Pass met Ray Brown (bas) en Bobby Durham (drums) Joe Pass heeft zich tot voor kort in Nederland nog doen kennen als een uitnemend musicus, die elke vergelijking met gitaristen als Barney Kessel en Kenny Bur- rell gemakkelijk kan doorstaan. Pass begeleidde hier Ella Fitzge rald, maar kon het ook zonder haar stellen. Wat op de onderha vige plaat nog eens duidelijk wordt onderstreept. Hij speelt hier uitsluitend composities van Duke Ellington, waaronder „So phisticated Lady", „In a mello- tone", „Solitude'- en „Caravan". En hij doet dat uitstekend. Van een aanzienlijk minder ge halte is de plaat „The Trumpet Kings meet Joe Turner", niet al leen om de ietwat warrige con structies in de uitvoering maar ook omdat de prestaties van de „koningen der trompet" Dizzy Gillespie, Roy Eldridge, Harrv „Sweets" Edison en Clark Terry hier duidelijk beneden de maat blijven. Zo is het erg opvallend dat met name Gillespie en El dridge grote moeite blijken te hebben om in de hogere registers tot nog iets acceptabels te komen. Zou 't de ouderdom zijn? Het is in elk geval duidelijk dat het met een dergelijk zwak fundament erg moeilijk is voor een vocalist om zich soepel te ontplooien. Joe Turner is daar op deze plaat het levende bewijs van. Een volstrekt slechte plaat is „Basie Jam" zowel wat de opna men betreft als het muzikaal ni veau. Weliswaar moet hier in de oordeelsvorming sterk worden ge relativeerd tenslotte illustreren de oneigenlijk geluiden op deze plaat dat het hier inderdaad om een jam-session gaat. Maar aan de andere kant verwacht je toch wel iets goeds als het vingertje het rijtje van de „personnel" is langs- gegaan: Count Baisie (piano/or gel), Ray Brown (bas), J. J. Johnson (trombone), en Zoot Sims (tenorsax). Helaas. De plaat valt in alle opzichten tegen. Stukken beter is „Dizzy Gilles pie's Big 4", een plaat die dan ineens weer duidelijk maakt dat Dizzy Gillespie nog niet hoeft op te krassen. In samenspel met Ray Mickey Roker komt Gillespie tot uiterst genoeglijke stukken waar van vooral „Russian Lullaby", „September song" en „Jitterbug Waltz" het aanhoren waard zijn. Op deze plaat mijdt hij meer dan gebruikelijk de hogere regis ters, waagt hij zich nauwelijks aan acrobatische techniekjes, maar speelt hij doordacht en rus tig. De vier platen tellende serie van Pablo is de neerslag van frag mentarisch studiowerk van de cember 1973 („Basie Jam") en me dio 1974. De opnamen kwamen tot stand onder auspiciën van Norman Granz, die dank zij de naam van zijn vroegere rondrei zend „circus van musici" althans in jazzland nauwelijks enige in troductie behoeft. WW. Cindy und Bert TJnsere grosse Erfoige. Basf 17 22396-5. Van Cindy und Bert is al weer de vierde elpee verschenen. Na Sie und Er, Er und Sie, Die Lie- der unsere Welt en Freizeit Revue maal een langspeler volgezongen met een flink aantal'toppers'. De LP werd dan ook van de alles zeggende titel „Unsere grössten Erfoige" voorzien. De bekendste nummers daarop zijn Immer wie der sonntags, Aber am Abend, da spielt der Zigeuner en Spaniens Gitarren. Met orkestbegeleiding zorgen Cindy en Bert voor vro lijke ongecompliceerde muziek. Lekker in het gehoor liggende lied jes kortom, waarbij romantiek en sentiment een zeer grote rol spelen. Zeker geldt dat voor Spiel' noch einmal für mich Habanero', dat eerder onder meer door Ca tharine Valente naar de top werd gezongen en ditmaal dan door Cindy wordt vertolkt. „Unsere grössten Erfoige, waarvoor veel composities zijn aangedragen door Heinz Gietz en Werner Schar fenberger, bevat ook enkele ver talingen. Zo werd Put your hand in the hand veranderd in Ich fand eine Hand. J-P- ADVERTENTIE Speciaalzaak grammofoonplaten Lange Pieterskerkchoorsteeg 11 Leiden, telefoon 071 22184 I'll play for you Seals and Crofts Warner Bros 56 116 (b). Jim Seals en Dash Crofts zijn twee muzikale fenomenen. Feno menen omdat ze niet alleen be schikken over uitstekende stem men, niet alleen omdat ze vele instrumenten kunnen bespelen, maar bovenal omdat ze hun suc ces niet tot één genre beperkt hebben. Seals and Crofts want er zijn slechts weinigen die ze bij hun voornaam noemen beho ren tot die weinige muzikale ta lenten, die de veelzijdigheid in hun banier hebben geschreven. Daarvan legt de zesde elpee van het duo dat op het Warner Bros- label is uitgebracht weer getui genis af. Neem bijvoorbeeld eens de B-kant van de plaat. Die be gint met het zeer melodieuze Wayland the rabbit waarin een virtuoos stukje gitaarwerk te ho ren is tegen een achtergrond van romantische vioolmuziek. Freaks Fret is een volledig instrumen taal nummer, waarin de twee gi taren de boventoon voeren en de kant van de langspeler wordt be sloten met een fors stukje roek- werk onder de titel Fire and Ven geance. Voor de single-markt tip pen we het eerste nummer op de A-kant, tevens titelsong van de elppe: „I'll play for you", waar in harmonieuze zang van het duo de klank van het nummer bepaalt. Voor alle nummers die op de nieuwe elpee van Seals and Crofts staan heeft Jim Seals de tekst gemaakt, terwijl hij samen met Crofts de muziek componeer de. De nieuwe elpee bevat in zijn totaliteit meer rock-muziek dan de vorige: Unborn child, die al weer meer dan een jaar oud is. We vergeten dan gemakshalve maar even de twee elpees met samengebundelde hits van het duo waarop onder meer „Sum mer breeze" en „We may never pass this way again" te horen zijn. Voor wie het nog niet wist Seals and Crofts speelden oor spronkelijk in The Champs en zijn belangrijke leveranciers van muziek voor bekende zangers en zangeressen. B.v.A. Saffron Salisbury Plain Negram. De naam Saffron heeft in Ne derland nog niet zo'n bijster be kende klank. Dat zal in de toe komst wel veranderen, zeker na de tournee die zij in de maan den april en mei langs diverse steden in Nederland maakt. Wat Saffron op Salisbury Plain haar eerste LP, presteert is gran dioos. In Engeland werd de plaat inmiddels tot folk-elpee van het jaar uitgeroepen en dat is een aanwijzing temeer van het talent en de capaciteiten van de jeugdi ge Britse. Ik heb de nummers, alle door Saffron zelf geschreven, met stij gende verbazing aangehoord. Zo'n fraaie combinatie van gitaarspel, melodie en stemgeluid kom je in de muziekwereld niet zo vaak te gen. De nummers stralen vrolijkheid maar tegelijkertijd ook een ze kere melancholie uit. Het frêle, maar wel heldere stemgeluid van Saffron draagt daar veel toe bij. Zwakke nummers zijn er op de elpee niet te vinden. Het is alle maal even muzikaal en aantrek kelijk om te horen. Af en toe doet de plaat wat denken aan Melanie, maar de zang van Saffron is minder rauw en scherp. Afgaande op wat Saffron op Sa lisbury Plain laat horen lijkt het niet teveel gezegd dat de Britse I aan het begin staat van een be loftevolle muziek-carrière. BJ>.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17