YPRO-televisie maakt van Culemborg een röntgenfoto toegelicht I ...en gisteren 'De mensen schrikken soms van reacties TV morgen] De lichtgewicht Singer Stadet DINSDAG 25 MAART 1975 Culemborg, Nederlandse ge meente in de provincie Gelder land, in de Neder-Betuwe, aan de Lek, 29,18 km2, 17.500 inwoners; 44% r.k., 36% n.h., 12% onkerke lijk. Een stadje bij voorbeeld. Op de brede hoofdstraat, de Markt genaamd, sjouwt een groepje van vier met een zware filmcamera en geluidsapparatuur. De Culembor- gers op de Markt kijken er zijde lings naar, maar houden er niet de pas voor in. Die filmploeg is in het straatbeeld net zo alledaags als een bakkerskar. Cameraman Jochgemyvan D1jk: daar en daar moet je filmen. NEDERLAND I «M5 Menselijk lichaam, les 3 (TELEAC 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19 05 EO-kinderkrant (EO) Ï^.OO Journaal (NOS) 20.20 Nader bekeken (EO) ?9.50 Der Tod Jesu, lijdenscatate (EO) 21 55 Tenslotte (EO) £*.00 VPRO)laat: Het Geluk, Russische speelfilm (VPRO) 2315 Journaal (NOS) NEDERLAND II 1? 45 Paulus de boskabouter (NOS) 13.55 Journaal (NOS) 19 05 Black Beauty, jeugdserie (NCRV) 19.30 Tweekamp, kwis voor middelbare scholieren (NCRV) 29.00 Sam, tv-serie (NCRV) 11.10 NCRV-Springtrofee (NCRV) 22.00 Hier en Nu (NCRV) 22.40 Wie was zo goed.lijdensliederen (NCRV) 22.55 Journaal (NOS) Twee onderwerpen vanavond (2020 uur, Nederland I) in het EO-programma 'Nader Bekeken': de vraag of crematie voor een christen acceptabel is en de training van Nederlandse militairen in Suriname. De EO zendt vanavond (20.50 uur, Nederland I) 'Der Tod jesu' uit, een lijdenscantate van Karl Heinrich Graun, uit gevoerd in de Joriskerk in Amersfoort. Uitvoerenden: het christelijk gemengd koor ,flosanna" uit Spakenburg; het Nederlands Radio Orkest; Karin Ostar (sopraan); Pieter de Boer (tenor); Ruud van de Meer (bas); Nienke Wisman (alt). De metro nam in het journaal en in Aktua een geprononceerde plaats in, maar eerst wil ik even stil staan bij Koeling Klant. Daarin werd een oplichting behandeld die de bedrijver ervan kennelijk van de film "Paper Moon" had afgekeken. Ryan O'Neal (u kent hem nog als Rodney in Pey ton Place) beaoekt in deze film samen met zijn (eigen) dochtertje Tatum de huizen van overledenen, en maakt de bedroefde weduwe of weduwnaar wijs dat de overledene voor zijn overlijden een bijbel in goud-op-snee had besteld. De treurende familie, enigs zins verbaasd weliswaar, kocht zo'n bijbel dan, terwijl Ryan uiteraard gwoon op de overlijdensadvertentie uit de krant was afgegaan. De man in Noord-Brabant die deze oplichtingsmethode kopieerde, kan een zekere smaak voor goede films niet ontzegd worden. Hij stuurde nagenoeg waardeloze koperen prulle tjes naar de adressen van overlede nen, maar iemand geloofde er niet in en de man werd ontmaskerd. Tot zover is alles prima in orde. Maar wat deed nu Koning Klant? Die verwees alle benadeelden naar de verzender van die prullaria, met vermelding van diens naam, adres en woonplaats. En nu hoef je geen medelijden te hebben met oplichters die misbruik maken van de droevige omstandighe den in een sterfhuis, maar zoiets is natuurlijk wel een zaak voor de politie, en niet voor het miljoenkop- pige tv-publiek. Iedere oplichter heeft in de rechtstaat Nederland het recht om vervolgd en veroordeeld te worden, zonder ook nog eens te worden blootgesteld aan een heksen jacht. Ik mee te weten dat men in VARA-kringen niet geporteerd is voor een programma in het genre van "Aktenzeichen XYZ", waarin spoorloze moordenaars of oplichters worden gesignaleerd, in de hoop dat zij via het publiek gearresteerd kunnen worden. Wat Koning Klant doet is echter kwalijker: de oplichter is al opgespoord, de politie weet er alles van, het recht kan zijn loop hebben, maar Koning Klant doet er nog een schepje bovenop en brandmerkt niet alleen de man, maar in een moeite door ook zijn hele gezin, hoewel het alleen in dictatoriale staten nog wel eens voorkomt dat ook de familiele den van de al dan niet schuldige (want zelfs dat zal eerst nog moeten worden uitgemaakt) mede moeten boeten voor wat vader heeft gedaan. De oorlog rondom de Amsterdamse Nieuwmarkt werd door TROS-Aktua zonder veel commentaar behandeld. Wibo van de Linde zei dat het voor hem als Amsterdammer een zwarte dag was, en liet verder de beelden 't werk doen. Die beelden waren uitstekend, al was er voornamelijk vanuit de stellingen van de politie gefilmd, maar ik kan niet beoordelen of een tweezijdige benadering in dit geval mogelijk was. Bij de Koerden, de Vietcong en indertijd de opstandelingen in Angola bevonden de filmers zich meestal wel aan de kant van de underdogs, maar in Amsterdam is aoaets misschien moeilijker dan in Irak. NICO SCHEEPMAKER. DINSDAG 25 MAART Hilversum I P.P.: 18.19 Pacifistisch Socialistische Partij. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Programma voorbeschouwing. '22.30 Nws. 22.40 Radiojour- °p. Stiefmoeder Aarde, hoorspelserie. 17.05 (S) Tea for two: lichte melodieuze muziek. R.V.U.: 17.85 Wel. wel. wat zullen we daar eens aan doen? Een projekt over Welzijneszorg. VARA: 17.55 Mededelingen. Hilversum III Ieder heel uur nieuws. ,.„XTr-M KRO: 7.02 (S) Drie op Je boterham, d en ver- 9 03 PeP-°P-drie 11.08 (S) Drie draalt 12.03 (S) Drie middag: Pauzeprogramma i kwis Raden maar14.03 Pop-Kon- 23.55-24.00 NU Hilversum II 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 (S) Dansorkest De Skymasters met zangsollst. 18.45 Toppers van toen (gr.). 19.25 (S) Plano-impi DUITSE TV DINSDAG 25 MAART programma: NDR: 9.30-10.00 (K) Se- i plano. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18.30 Joost mag nieteten. 19.02 Drie loopt achter: Poprekonstruk- 19.69 (Z/W) Pro grammaoverzicht. WDR: 9.30-10.00 (K) Sesamstrasse. 18.05 (K) Lokalseite un- -serie. 18.40 (K) aïs 2- WOENSDAG 26 MAART Hilversum I TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (8) Ont- bljt-Soos. (7.30 Nieuws. 7.41 Aktua. 8 30 Nieuws. 8.36-8.45 Gymnastiek voor NCRV: Nieuws. 17.32 (S) Hier e spel. 22.45-23.05 (K) Journaal, bericht en kommentaar. Duitsland II 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Kin derprogramma. 17.40 (K) Aktualitelten en muziek. 18.20 (K) Mannerwirtschaft tv-serle. 18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) See-leben Duits Nieuwe werken filmer. 22.30 (K) Journaal. bekend oud- muzlek uit de goede oude tijd. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua-magazine. 13.15 (8) Sport na sport: sportpro gramma voor de Jeugd. 18.46 (8) Koor zang. 14.15 (S) Route - A: gevarieerd programma. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) After Sesjun: licht muzlekprogramnu 16.00 Mlddagdienst. 16.20 (S) Klanksnoer: klassieke muziek. 16.55 5 00 Middagdi er: klassieke (8) De magische cirkel, seriehoorspel Schooltelevisie. TROS: 15.30 (Z/W) Roy Rogers, de zingende cowboy, tv- serle. 16.40 (K) De boefjes, kinderserie. 17.00 (K) Ren Je rot. JeugdspelsJow. 17.25 (K) Snater, tv-serie. 17.55-18.05 (K) TROS Penalty Bokaal. TELEAC: 18.15 (K) Eenheid in eenheden, les 5. NOS: 18.45 (K) Paulus de boskabou ter. 18.55 (K) Journaal. IKOR: 19.05 (K) Jouw beurt, kinderprogramma. 19.30 (K) IKOR-KRO/RKKKen merk. informatie over kerk en samen- (K) Journaal. achtergronden. ziek (8.00 Nieuws). 9.00 (S) Licht or- l zangsolisten. 9.35 19e huis. 21.15 (K) Alleen den. 9.40 (S) Lichte koorzang. 10.00 (S) Radioweekblad. 11.00 Nieuws. NOS 11.03 Bopthema's en Swlngsessions: Jazz uit de Jaren 1935-1955. 11.30 Spie- Gewest tot 6e' AchterWÊÊ 22.35 (K) Journaal. Nederland II NOS: 18.45 (K) Paulus de Boskabou- 18.65 (K) Journaal. 19.05 (K) Van SOCUTERA: 19.50 i de Stichting Caritas. herinneringen. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) 21.50 (K) Panoramlek. 22.05 (K) Stu dio Sport. 22.30 (K) Sleepers, dansstuk met dialogen. 23.00 (K) 23.05 Journaal. een miljoen gulden aan prijzen Te winnen In de Puzzelaktie Geven voor Leven in deze Krant t.b.v. de Kankerbestrijding in Nederland. Puzzel meel De kleine compacte lichtgewicht machine van Singer met de slimme „één-hands-greep". Hij kan zig-zaggen en blindzomen. Maakt moeiteloos knoopsgaten en zet razend snel knopen aan. En dat Is heel wat voor zo'n compacte lichtgewicht Winkelwaarde SM, En als u niet wint, heeft u nog geen pech, want er is al een automatische Singer zig-zag voor 349,— Door Aad Wagenaar tioJ De ploeg Joopt hier al vanaf augus- d4 tus vorig Jaar rond. Gaat filmend met winkelende dames de slagerswinkel binnen, rijdt mee met de surveillance-auto van de politie, zit filmend bij mensen aan het ontbijt, draait met de verpleegd sters een nachtdienst in het ziekenhuis mee, volgt de vergaderin gen van de gemeenteraad, staat aan jz* de finish bij een wielerronde; portretteert kortom de stad in al zijn facetten. Van wat er gefilmd wordt, wordt 80% .weggegooid. Wat overblijft wordt ^gemonteerd tot filmpjes van een half De VPRO zendt die in de Vooravond uit onder de serietitel .Culemborg bij voorbeeld". Zeven van die programma's waren al te zien; er volgen er nog twee, de eerstkomende op dinsdag 1 april („Het ziekenhuis"). [De programmamakers zijn Netty jgj Rosenfeld, Pieter Verhoeff en Ireen Ditzhuysen. In het stadje Culemborg, waar iedereen iedereen kent, kennen zij nu ook ledereen. Verhoeff: „Het zal moeilijk zijn om weer los te maken van Culemborg, vooral nu we eindelijk zo ver zijn dat we door de oppervlakte gaan prikken. Maar helaas: het budget laat niet toe dat we verder gaan dan negen afleveringen. Ik had hier graag nog het hele Jaar willen blijven filmen. We moeten nu veel laten liggen". idee voor „Culemborg bij voorbeeld" was van Pieter Verhoeff. „Maar de uitvoering is volmaakt teamwerk, zonder enige hiërarchische leiding". ,Ik had al lang geleden het idee om ïens een jaar lang zomaar een straatje te filmen'', vertelt Verhoeff, „registlreren wat er in zo'n straatje gebeurt, verandert en wat hetzelfde blijft. Zo had ik drie jaar geleden ook ens om een jaar in een gezin te filmen, wat zoals later de Amerikaan se en de Engelse televisie ook heeft 'gedaan. Maar zo'n produktie bleef 'voor ons te duur. Dat straatje dus, maar toen we er eens over zaten te praten, zei Roelof Kiens opeens „Waarom neem Je niet een stadje. Culemborg bij voorbeeld. „Op een dag, vorig Jaar", zegd de hoofdredacteur/directeur van de Ou- tanborgse Courant, H. Verschoor, In Amsterdam is gistermiddag een persvoorstelling gegeven van de film 'Rooie Sien' met Willeke Alberti in de hoofdrol. Op de foto Willeke in gesprek met een andere bekende filmster: Monique van der Ven. In een tot traditie uitgegroeide jaarlijkse gebeurtenis heeft de actrice Mary Dresselhuys maandag avond in een bodega aan de Brouwersgracht in Amsterdam de kristallen 'Wisselkaraf der onster- felijken' voor een jaar overhandigd aan de violist Theo Olof. Theo Olof voorzag daarop volgens afspraak een der wijnfusten met krijt van zijn handtekening. Olof's voorgangers op de fusten zijn sinds 1968 achtereenvolgens Paul van Vliet, Wim lbo, Mies Bouwman, Albert Mol, Conny Stuart, Ko van Dijk en Mary Dresselhuys. Olof zal evenals de anderen levenslang 12 flessen sherry ontvangen. Hij mag nu ook een opvolger zoeken voor de ceremonie van het volgend jaar. „stapte opeens Netty Rosenfeld bij ons binnen. Ze wou een abonnement op onze krant en ik dacht gelijk: daalr steekt wat achter. Wat moet 'n mens uit 't Gooi met nieuws uit Culemborg aan?" Verschoor, de nieuwsjager kwam te weten dat de VPRO een serie televisieprogramma s over z'n stadje wilde maken. „Een conclusie, die ik trok, was dat ze na Barend Servet nu een andere, positieve koers waren ingeslagen", zegt Verschoor, „en om die reden heb ik, NCRV-lid en lid van de Evangelische Omroep toen mijn medewerking toegezegd". Geen spijt? 'Absoluut niet', zegt de hoofdredac teur van het nieuwsblad, dat bij 93% van de Culemborgers in de brievenbus komt, „het programma is absoluut niet aanstootgevend en komt hier uitstekend over. Op de avonden dat het wordt uitgezonden, lijkt het wel of er een interlandwedstrijd op de buis is. Je ziet geen kip op straat". Verschoors krantebedrijf werd in een van de afleveringen ook uitgebreid voorgesteld. „Ik heb meegedaan op voorwaarde dat alles open en eerlijk zou geschieden; objectiviteit is het devies van mijn krant", zegt Verschoor, „ik heb tegen Verhoeff gezegd: jullie kunnen mij met zo'n programma maken en breken. Als je me breekt, doen wij dat met Jullie ook. Maar het ls eèn uitstekend programma geworden, ondanks de toch pittige, kritische vragen". „Dat van die andere koers na Barend Servet, laat ik voor rekening van de heer Verschoor", zegt Pieter Verhoeff. „Natuurlijk kwamen wij wel met een VPRO-image binnen. We moesten de mensen naar ons toehalen en niet afschrikken. Daarom was het wel een beetje lullig dat op de allereerste dag dat we gingen filmen, op een zondag toen er hier een wielerronde was, nou juist Barend Servet ter plaatse was om reclame voor een firma te maken. Maar we zijn er niet mee nageroepen. Wat haalt zo'n weerkerende vertoning op het scherm In een stadje als Culemborg nu overhoop? „Je merkt wel dat de mensen soms een beetje bangig worden", zegt Ireen van Ditzhuysen. In het team ls zij degene, die alle contacten legt en bijhoudt. Die op straat in Culemborg door twee op de drie mensen gegroet wordt met „Dag Ireen!" „De mensen schrikken soms van de reacties", vertelt ze. „Zo hadden we een mevrouw Van de Waardenburg gefilmd, thuis. Die schonk koffie en de melk had vellen. Daar heeft ze na de uitzending heel wat op te horen gekregen: wat zet jij ouderwets koffie met die vieze vellen, zeg. Van die kritiek zijn andere mensen weer geschrokken". „In de uitzending over de politie", zegt Pieter Verhoeff, „zei een agent: „Ik ga liever een uur lullen dan dat ik er een minuut op moet slaan". Nou, op dat woordje lullen zijn ze hier in Culemborg vreselijk gevallen". De bedoeling van „Culemborg bij voorbeeld" was om het mechanisme van een gemeenschap bloot te leggen. Voelt het team zich geslaagd? Verhoeff: „We wilden geen Peyton Place-informatie geven, maar naar de bodem van de dingen gaan. Dat was heel moeilijk. Als we nog een jaar hadden, dring je pas werkelijk tot het functioneren door. Dan kom Je achter de gevels. De mensen, die we filmen, zijn nu nog te veel bezig met: hoe verkoop ik me. En vaak begrijpt men niet waarnaar we op zoek zijn." Cameraman Jochgem van Dijk: „Het overkomt me vaak, dat mensen tegen me zeggen: daar en daar heb je pas mooie plekjes en geveltjes, die moet je filmen". EERSTE PAAL De dag dat wij in Culemborg zijn, besteedt de VPRO-ploeg om links en rechts aan stedelingen te vragen, wat ze van de filmserie vinden. Op de dijk, bij het veerhuis wordt de microfoon voorgehouden aan een groepje a.o.w.-ers, die daar naar de Lek staat te ijken. „Je had hier vorige week moeten filmen. Toen werd er een eerste paal geslagen", zegt er een. Daar heb Je weer zo'n misverstand. „Je moet hele ouwe mensen nemen, die van de historie van Culemborg weten", kritiseert een ander, „wat weten die jongeren d'r nou van. „Jullie filmen hier in Culemborg toch voor 't hele land?" wedervraagt later ln een delicatessenwinkel de mevrouw achter de toonbank. „Nou dan heb je mooi de braderie hiér op de markt gemist. En van ons mooie industrie terrein heb Je ook niks laten zien". „Van die hele serie van jullie deugt geen ene malle moer", roept een oudere meneer, die op zijn beurt wacht, naar de camera. „Het is geen reclamefilm voor Culemborg. En dan die politie, die maar over lüllen praat. „Ik onthoud me van commentaar, want ik kan het zelf niet beter", zegt de winkelmevrouw weer. Maar toch „Geef mij Flip van der Schalie maar met „Ontdek je plekje". Die weet hier mooie plekjes te vinden, waar Jullie nog nooit van gehoord hebben „Prima, prima", zegt Pieter Verhoeff vergenoegd, als we weer buiten staan, „zo moeten we de mensen hebben: echt en spontaan". Strafzaak-Pronk week uitgesteld DEN HAAG (SP) De strafzaak tegen minister Pronk (Ontwikke lingssamenwerking) is aangehou den tot 11 april. Aanvankelijk moest de bewindsman wegens rijden onder invloed voorkomen op 3 april. Pronk heeft uitstel gekregen omdat hij op 3 april in de Soedan is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5