De Cock kreeg een pistool in het Groninger Spinhuis KERKDIENSTEN Geschiedenis van de twistzieke vader der Afscheiding ZATERDAG 22 MAART 19 Door Alb. van Dongen Toen Hendrik de Cock, de vader van de Afscheiding van 1834, drie maanden moest uitzitten in het Spinhuis te Groningen, kreeg hij een „pistool". Zo heette een apart Vertrek voor gevangenen die daar voor wilden betalen. Een pistool was lang voordien de naam van de gouden munt die voor zo n kamertje moest worden betaald. Eind 1834 was de huurprijs waarschijnlijk vier gulden per maand. In zo'n eigen kamer kon men het goed van eten cn drinken hebben, mits men maar betaalde. Uit een dagboekje van De Cock blijkt dan zijn eerste uitgave twintig cent was voor een bittere borrel en koffie. „Het aanbieden van een borrel gold in die dagen als een teken van gastvrijheid", aldus dr. J. Wesseling die deze bijzonderheden meedeelt in zijn boek „De Afschei ding van 1834 in Groningen". De Cock werd in 1834 door de hervormde kerkbesturen aangepakt op niet zulke erg sterke gronden, maar voornamelijk omdat hij een dwarsligger was die zich niet aansloot bij de in zijn stand gangbare opvattingen. Hij zocht en vond weerklank bij het gewone volk op het Groninger platteland (het Hoogeland gehetenwaar in vroeger tijd het calvinisme en de bevindelijkheid diepe sporen hadden getrokken en waar nog een doperse onderstroom te vinden was. Hij sloot zich veel nauwer dan de meesten van zijn collega's in preek en pastoraat aan bij de Schrift en bij de gereformeerde traditie. Bovendien had hij een groot talent om ruzies op te lossen. Van ver buiten zijn standplaats Ulrum kwam men bij hem naar de kerk. Van de kant zijner bestrijders is hij vaak voorgesteld als een twistziek fanaticus. En de taal van zijn geschriften lijkt wel aanleiding tot die opvatting te geven, totdat men kennis neemt van de niet minder fanatieke toon die uit officiële hervormde bescheiden van die tijd spreekt. Tegenwoordig weet een rechter wel dat in sommige bevolkingsgroepen de term „ik rijg Je aan mijn mes" geen bedreiging met geweld is, maar hetzelfde als in andere kringen: „Ik kan het tot mijn spijt niet geheel met U eens zijn". In de domineestaai van die tijd was bijvoorbeeld een ellendeling iemand die men niet het allerbeste toewenste. Een Noordgroninger schoolmeester, bepaald geen vriend van De Cock, zag de grote aanhang van deze predikant voornamelijk als een gevolg van de hoogmoed en trots van vele andere predikanten, die Nadat ds. H. de Cock te Ulrum en opbrengst tijdens De Cocks hervorm- zijn kerkeraad zich hadden afge- de jaren was verdubbeld). Enkele scheiden van de Hervormde Kerk Jaren kwam de vervolgde gemeen- konden ze niet meer in de dorpskerk te bijeen in de schuur van een kui- terecht (de kerkvoogden deden niet perij. Daarna kocht zij een huis aan mee, maar merkten het vertrek wel een boekweit en mosterdmaalderij aan de offerblokken waarvan de was gevestigd (zie tekening). Voor aankoop en verbouwing werd 2400 gulden geleend. Overgebleven ka mers, zolder en tuin werden alle a- part verhuurd. Er bestaan vrijwel geen kerkjes van dit soort uit de af- scheidingstjjd meer. De Sterke uit breiding van het ledental in de twee de helft van de negentiende eeuw is reden van afbraak geweest. Latere bouwsels die nog iets van de oude tijd en sfeer bewaarden zijn vaak aangepast aan de betere smaak van niet meer zo kleine luyden. UOORD VAN BEZINNING Bedenk toch, wat op aarde gaande is! Dat wordt ons van alle kanten toegeroepen. Bezint u op de belangen van de aarde, want de aarde is in gevaar. Het boek van Sicco Mansholt is één van de noodkreten, die allerwege worden overgeseind naar de mas sa, die zich afzijdig houdt van de wereldproblemen. De mens. die uit de aarde genomen is, wordt Dpgeroeipen om de aarde te hulp te komen. We moeten horizontaal gericht zijn, zo wordt ons gezegd, en dat wordt in het bijzonder de volgelingen van Jezus onder de neus gewreven. Bedenk de din gen, die op de aarde zijn, niet de dingen die in de hemel zijn. Weet u wie zich intens met de aardsheid van het leven heeft be zig gehouden? De schrijver van het boek "Prediker". Die man heeft zich zó uitgesloof om de zin van de aardse dingen De aardigheid van de aarde tot op het bot te onderzoeken, dat hij er volkomen van buitten adem is geraakt. Hij begon met frisse moed en dankte de hemel dat hij op aarde mocht vertoeven. De aarde, dat is een heerlijk plekje onder de zon, laat ik er van ge nieten de weinige dagen van mijn leven. Het lijkt me het bes te om hard te werken, om veel wetenschappelijke kennis op te doen, om er wat van te maken. Zo gezegd, zo gedaan en ja hoor, onder zijn bekwame leiding werd een hoog cultureel peil be reikt. Hij kreeg er hoe langer hoe meer aardigheid in om de tech nische en wetenschappelijke ontwikkeling op te stuwen tot on gekende hoogte. Totdat hij zich zelf afvroeg: Waarvoor leef ik eigenlijk? Wat is de zin van mijn leven? En toen deed hij een ont stellende ontdekking: Het heeft geen enkele zin gehad, al dat suc ces in het leven. Hij kreeg zelfs een afkeer van al zijn zwoegen, waarmee hij' zich had afgetobd onder de zon, omdat hij besefte, dat hij het moest achterlaten aan een volgende generatie, die rus tig weer zou afbreken, wat hij met zoveel zorg had opgebouwd. Zie, dat gebeurt er als Je met ho rizontale energie streeft naar een betere wereld. Je begint met een heleboel idealen en je eindigt sonder enige bezieling iin je lijf. Plotseling sla je om van cultuur optimist tot cultuurpessimist. In eens is de aardigheid er af. De prediker ontdekt nog veel meer. Op een dag verlaat hij zijn technisch laboratorium om te zien wat het publiek met zijn vernuftige uitvindingen uitvoert. Wel. dat is gauw bekeken, het publiek doet er domme dingen mee. Met de schrik nog in de be nen zet hij zijn wandeling voort en komt op de plaats van het recht. Een nieuwe schrik: Daar heerst nota bene het onrecht. Toen was voor de prediker de aardigheid van de aarde er wel helema&l af. Gelukkig is er later nog een andere Prediker op aarde geko men. Ook deze Prediker kwam op de plaats van het recht, niet als succesvol geleerde, maar als een mislukte koning. Hij kwam voor de rechterstoel van Pila- tus. Opnieuw bleek het maar al te waar te zijn: Op de plaats van het recht heerst het onrecht. De rechter bezwijkt voor de domheid van het publiek, dat de man, die hen voor de wereldproblemen stelt, gemakshalve uit de weg ruimt, in de waan dat de proble men daarmee ook uit de weg ge ruimd zijn. De rechter bezwijkt voor deze domme massa en spreekt over een onschuldige het doodvonnis uit. Maar «deze Predi ker, Jezus Christus, die dezelfde bittere ervaringen heeft opge daan als zijn voorganger, streef de met verticale energie naar een Miergite vam „Boven". Daarom betere wereld. Hij haalde al zijn was Jezus in staat om mensen zo te inspireren, dat zij er weer aar digheid in hadden om het aardse leven op te stuwen tot een hoog zedelijk en cultureel peil. Volgelingen van Jezus blijven toch maar "eigenaardige" men sen. Zij hebben een vreemde aar digheid in het leven, zij hebben hun optimisme van "Boven" niet van beneden. R. S. ELGERSMA Geref. Pred. Noordwijk. „voor een gewoon burgerman en nog minder voor een dagloner te spreken waren en daarop met minachting neerzagen". Windvlaag Enfin De Cock werd geschorst en afgezet, maar zijn afscheiding doorliep als een wimicMaag de noor delijke provinciën. De algemene geschiedenis van deze beweging, die een van de bronnen van de Gereformeerde Kerken is geweest, is tamelijk bekend. Solda ten die werden ingekwartierd, verbod van samenkomsten, gevan- gisstraf, verkopingen van inboedels om boetes te kunnen innen (soms op zondag zodat de „fijnen" om principiële redenen het boeltje niet voor een zacht prijsje konden terugkopen). Nog leeft de vijandschap hier en daar nog voort. In Middelstum (midden in het stormgebied van 1834) vochten voor kort schooljonge tjes nog als „Cocksen" en „openba ren". En voor liberalen en „neutrale" organisaties wordt nog hier en daar gewaarschuwd: dsat zijn „onze onderdrukkers"... Maar hoe ging het toen verder met die plaatselijke groepjes, die zich opeens als kerk gingen gedragen? Wesseling heeft in zijn boek deze plaatselijke kerkgeschiedenis ter hand genomen. Op grond van gedeeltelijk door anderen bijeenge bracht bronnenmateriaal heeft hij nu de afgescheiden gemeenten van Noord-Grondingen in him eerste Jaren behandeld. Er komen nog twee delen voor de rest van de provincie. Men moet er van houden en het is ver van ons randstedelijke bed (hoewel: voor al die ambtenaren die naar het noorden gaan?). Maar wat vooral opvalt is hoe kleinheid en grootsheid bijna onontwarbaar door elkaar heenhggen. En boerenslimheid. Om een boeren huis lopen veldwachter en burge meester te controleren of er niet meer dan twintig mensen binnen zijn (als er meer waren, was dat een verboden samenkomst). Binnen wordt een. kerkdienst gehouden, er wordt gedoopt. De dienst duurt ontzettend lang. Waarom? Telkens gaan er een paar Cocksen weg en komen er een paar andere bij! Het boek is naar zijn aard wat brokkelig, want het gaat steeds weer om een ander dorp, maar steeds om dezelfde dingen en dus wordt er nogal eens wat herhaald. Een bezwaar zou kunnen zijn, dat Wesseling de Afscheiding vrijwel uitsluitend als kerkelijk verschijnsel ziet. Ook sociaai Er was meer aan de hand. Dat blijtot wel uiüt „Revolte der Pijnen" een boek waarin L. H. Mulder de afscheiding van 1834 beschrijft „als sociaal conflict en sociale beweging". Mulder promoveerde daarop te Groningen. Er is wel gezegd dat dit niet kan: het is of een geloofsstrijd of een sociale beweging geweest. Feit is dat velen die later met die Afscheiding zijn meegegaan, al tientallen Jaren vervreemd waren geraakt van de grote kerk, die hun niet gaf wat zij wensten. Het lijkt onwaarschijnlijk dat een domineesruzie in Noord-Groningen en het vertrek in het hele land van nog geen tien predikanten genoeg was om in korte tijd honderd vrije gemeenten te laten ontstaan Zou nu werfkeüjk de economische situatie, de wonderlijke bevoogding van de mindere man, de radicale onrust en het oonfüict met de Belgen er helemaal buiten staan? Mulder zoekt dat allemaal uit in acht Friese hervormde gemeenten. Wie niet buitengewoon thuis is in de sociale wetenschappen zal wel eens wat moeten overslaan. Er blijft genoeg over dat de aandacht trekt. Zo blijkt vooral in de beginperiode. Een flink aantal vooraanstaanden aan de kerkstrijd in de dorpen te hebben meegedaan aan afgescheiden kant. De officiële bronnen willen de indruk wekken dat het allemaal armoedzaaiers Data Tenslotte vestig ik de aandacht op het boekje „Honderd veertig jaar gemeenten en predikanten". Daarin zijn bijeengebracht die stichtiings- samensmeltings - en splitsingsdata van de plaatselijke Gereformeerde Kerken sedert de afscheiding in oktober 1834. En de namen van allen die die kerken hebben gediend als voorganger. Tien jaar geleden verscheen ook zo'n boekje. Toen viel op dat niet steeds kon worden erkend dat mensen in die kerken dominee zijn geweest die later met of zonder scheuring naar elders vertrokken. Dat is nu hersteld. Uit het boek van Wesseling (zie boven) blijkt dat er in Noord-Gro ningen afgescheiden kerken hebben bestaan die geheel vergeten zijn, niet door Wesseling, maar wel in dit boekje. Verder zou een volgende keer misschien kunnen worden gepro beerd de verschuivingen, die in de loop der decennia in de grenzen van kerkprovincies en classes hebben plaats gehad, aan te geven. Maar nu vraag ik waarschijnlijk te veel. Want het is nu al een heidens monnikenwerk geweest, dat meer waardering verdient dan het ooit zal krijgen. Dr. J. Wesseling, De Afscheiding van 1834 in Grcningterta-nd. deel II de classis Middelstum, De Vuurbaak, Gronóngen, f27,50. Dr. L. H. Mulder, Revolte der Fijnen. Boom, Meppel, 428 blz, 26,50. Honderd veertig jaar gemeenten en predikanten. 272 blz. alil een verkrijgbaar door 13 op postgiro 51 31 53 van het Algemeen Kerkelijk Bureau, Koningslaan 11, Utrecht. dervreugd) 10 u H. de Jong te Rijswijk H A. en Dankzegging. Groen v Prln- stererschool 10 u ds W. Chr. Hovlus. en 7 u ds S. G. J. Goverts. Christ. Ge ref. Kerk 9.30 u leesdlenst 2.30 u ds B Eijleveld (Bussum) Geref. Kerk 9.30 i Heeten 4.30 u ds N. Wljn- J. de Jong lathakerk srg openb. t ningskerk 10 u ds A. J. Lam- a6envoorae (Openb. rijamgjxkerk 10.30 u ds M. J. 10 u ds R. Steenstra 10.30 u Pasteur D. .i'^demisch Ziekenhuis 10 u ds P. I. iv. van M&isseu (H. Av.) iviaconessenhuis 10.30 u Prof. Dr. St. Josephparochie 8.30, 9.30, 11 en (zat. av 7 uur). H. Middelares 9.30 en 11.30 u (zat. Hartebrugparochle 8. 9.30. 10.45 u hoogmis 12 en 6.30 u (zat. av.). Petrusparochie 9.30, 11 en 12.16 u (zat. av. 7 u). Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 1) 10 30 u. Oud Kath. Kerk (Zw. Singel 50) 10 Splrltiscn Genootschap (Steenschuur C) Paaswljdlng maandag 8 u dhr Van Veen te Wllk aan Zee. Aarlanüer\een Herv. Gem. 10 u i R J. Wolthaus. 7 u ds A. Vink te T rlumfatorkerk 10 (Dorpskerk) 10 u ds Balke. u ds Droogers (Salvatorkerk) 10 u ds Van Embden. 6.30 u kand. Snij ders (Bethlehemkerk) 9.3 u ds Droo- fere 0.30 u ds V. Ieperen. Geref. Kerk 0 u ds Buitenhuis. 6.30 u ds Czlrla te Oude Wetering (Nleuwerbrug) 10 en -- - - - --nn|-rt"Tl11,^n„ «-g ff0'e,man' Ofel. Kerk (vrij- bulten gaarden. R.K. Kerk 9.30 u gez< hoogmis 11 u e Ds. R. de Vries boeteviering (»t. eucharistieviering. Noordwijk-Binner Vlnkenlaan) 10.30 i (in Ger. Ter Aar Herv. Gem. 9 30 u (o- penbare belijdenis) en 8.30 u ds Lin- denburg. Valkenburg 10 u kand. J. Dee. uit Oegstgeest. 6.30 u ds G. J. v. d. Bogerd uit Rljnsburg Bevestiging v nieuwe lidmaten. Geref. Kerk 9.30 Wonbrugge Herv. Gem. 9.30 e C.30 u ds Blenk. Geref. Kerk 9.30 ds Huizebosch 6.30 ds Bezemer. T< RR land (Kerk W. de Zwljerlaan) 9.30 L. Heijmans, 16.30 u ds J. Stelwa gen. Geref. Kerk 9.30 u ds H. Dijk- 5 u ds H. Dijkstra „De Stek" 11 u komst Openb. Lagere School J. G. B Jansen óeref. Kerk 9 u ds J. Bos man. 5 u ds E. Warnink. Van den Eerghstichtlng 11 u ds H. Roozen (Valkenburg) R.K. Kerk Sint Jeroen. 8. 9.30. 11 en 12.15 u (zat. av. 7 u). Noordwijk aan Zee Herv. Gem. 10 u ds D. Keuning (openb. bel.) Herv Kapel Hoofdstraat 5 u ds D. Keuning (HJL), De Rank. Golfbaan 10 u ds J. Vroeglndewell (Katwijk aan Zee) 7 u ds J. Catsburg (Katwijk aan Zee). Sole Mlo 9.30 u ds A. L. Lapri Geref. Kerk (vrljge- Bevestiging lidmaten) Kapel Rijndijk 7.45. 9 en 10.45 t l u RK Christus Dlenaarkerk Zwammerdam Herv. i Verheule Geref. Kerk 10 en 6.30 u ds J. Mostert. Geref. d. Laar se, Plnkstergem. jeugdKapel ,X»e Goede Herder" 10 u oecumenische dienst pastoor d Well. utitbi. KLKK unmenschansweg 15) Gesink, Sassenheim Openb. geloofsbelijdenis 5 u ds Z. C. Versiuys Vestkerk (Oude Vest 133) J. Heule, Lelden 5 u ds Hor- iwanathakerk 10 u ds Van Achter berg 5 u ds W. P. H. Pouwels, Hille- 1 gom bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr) .Re Jeugdhavsn" 10 .Re Mirt" mej. Owel, 10 u .Ret mierennest" dhr De Jong Bap. gem. 10 u ds u. v Mameren. Ger. Gem. 10 en 4.30 u leesdlenst. Chr. Ger. Kerk 10 en 5 u ds Carlier, *RemL Doopsgèz. Gem. Lokhorstkerk, s Gedachteniskerk b oes Woords. 7 u ds H. de Graaf te Maarssen. RK. Kerk (zat. 7 u) 7.30 en 10.30 u. Ier Aar Dorpshuis Aardam 9 en 12 Alphen aan den Rijn Herv. Gem. hdventskerk Julianasiraat 10 u ds J. H. Bogers HA. 5 u J. Haitsma te Woerden. Kruiskerk Gouwsluis 10 u. ds M. Hanemaaijer. Opstandlngskerk, Prinses Marljkestraat 10 u ds M. Fok- Hervormd kerkkoor - Geref. kerkkoor liazerswoude o.l.v. B. van Triest Kerk Oudshooraseweg 10 u ds R. Oort. Slonskerk Hooftstraat 9.30 u ds S. W. Verploeg 6.30 u ds J. H. Schrijver te Woerden. De Goede Herderkerk Ten llarmsenstraat 9 u ds N. J. M. Hoo cendljk Rldderveld. "De Bron" Trou- badourweg 10.30 u ds N. J. M. Hoo- gendljk. 5 6.30 u ds J kelljke diei_ gehandicapten. Geref. Kerk i ds R. W. Scholten 6.45 u ds G. de Rui- 9.30 u in Concordia c woerd; Verg. v. gelovigen, Nieuwstraat i samenkomst Bethel 9.30 Ontmoetingscentrum (zaterdagmid dag 17.30) 10.30 U. RK St. Michael 0 Gerëf. Kerk met ds H. Swlerts, ds A. G. van der Linden a pastor Heemskerk. Geref. Kerk 10 ds H. J. Swlerts (openb. belijdenis an geloof) en 5 u zie Hervormde kerk Leiderdorp Herv./Geref. Kerk Maria ter Zee 8. 9.30 11 5 u). rlikerhout Herv. Gem. 10 vrijgemaakt) ^10.16j Gods) 8. lO en li.30 RK Kerk (Moeder 113o'en 5.30 u. al Gebr. Brama St. Laurentius 8.30 10.30 12 en 7 .zat. av. 7 u) Noord-Hofland 11.3 et. <za*- 1 u) i j6 u. Kapel Sint Bavo 9.30 u Kapel Sancta Maria (z H Hart van Je av. 7 u) 8.30 10 en 11.30 i Oegstgeest Herv. Gem (Groene Kerk) 10.30 u dB H. O. Sasse De Zllk (z ter passledlenst i Hoil. 1 Singers o.l.v. Jac. Colijn Park. Alphen v»ljk 7.30 u ds Boonstra. Geref. Kerk: 10 u ds W. P. H. Pouwels 7 u Gem. dienst ln de Ned. Herv. Kerk ds T. Harder Chr. Geref. Predikant te Rot terdam mjn.v. 'The Revival Singers" c.l.v. Jac. Colijn. Chr. Geref. Kerk 10 u ds G. C. van de Kamp 7 u ds T. Har der. ln een gezamenlijke evangelisatle- c lenst ln de Herv. Kerk R.K. Kerk St. Marünuskerk 8.30, 10 u Hoogmis 11.30 *2.45 en 7 u (zat. av. 7 u) St. Jozef kerk 8.30, 10 u hoogmis en 11.3 u (zat av. 7 u). Kapel Bloemswaard 8 u. 10 u Hoogmis (zat. av. 7 u). Hoogmade Herv. Gem. 10 u ds P. A. Lefeber te Alphen aan deai Rijn. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9 en 11 u Kaag Herv Gem 10 u ds C Car- i Netten. Belljdenlsdlenst 0.30 u ds J. A. van Netten. Schep- V lngskerk 9 u en half elf ds G. van Loenen Belljdenlsdlenst 5 u mevr P. Bikker, Jongerendlenst. Baptistengem W. E. Verdonk, openbare belijdenis Valk_ Boumanweg 236). mm G 12 u (zat. av. 7 u). Lelmuiden Herv. Gem. 9.30 u J. H. de Vree 7 u ds J H. Bogen den Rijn. Geref. Kerl Oostenkerk 9.30 u ds Jos. G. Los 7 u J. Huizebosch te Woubrugge. RK. Gostlnga. zangdlenst - Geref. Kerk 10 u ds P. Pijlman te Katwijk 7 u ds Van leesdlenst Geref. Kerk vrijgemaakt. verband (Gemeentecentrum). u) Bonaventurakapel 8, 10 u ds Lalleman Geref. Kerk 9.30 u ds J. Czlrla 6.30 u ds L. Buitenhuls te Bo degraven Rem. Geref. Gem. R.K. kerk Meerkreuk (zat. 7 u) 8.15, 9.45 11.30 Geref. Gem. 10 en 4 u ds Hakkenberg. Geref. Kerk Vrijg. Pr.str. 10 u ds Kui per, Amstelveen 4.30 Eredienst - Ge- - - - ref. Kerk Vrijg. Salvatorl 9 u Eredienst ds T. H. Ooetenbrug. Chr. Geref. Kerk Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 en 0.30 u ds D. van Vliet; De Hoeksteen: 9.30 u ds W. Verboom 6.30 u ds J. v. d. Heuvel Bethelkerk 6.30 u ds J. v. d. Heuvel, 5 u ds W Verboom. Immanuelkerk 10 u ds N. w Flink. 5 u ds Austie te Zeist (Open aeurdienst) Geref. Kerk Kruiskerk 10 u ds B. Koekkoek/Ds D. J. Mod deraar (openbare geloofsbelijdenis) 5 u ds D. J. Modderaar; Ontmoetlngs- Lerk 10 u ds A. Bolwijn te 's Graven- Lage 5 u ds H. S. Munnlk te Oudewa ter. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u ds A. P. Verloop. Oud Ger. Gem. In Ned. Zuidkade 159 10 en 6.30 u lees dlenst. Rem. Ger. Gem. in samenwer king met Vrijz. Herv. 10 u Jhr. Ir A. O D. de Graeff te Den Haag RK Ont moet lngskerk 8.30 u 11.45 en 6.30 u (zat. av. 7 u) St. Vlctorkerk 10 u (zat. »v. 7 u) Jehovah's getuigen, Konlnk- tljkszaal. Burg. Trooststraat 4 3.50 u openbare toespraak: Gods kijk op ?eks en huwelijk; 4.30 u Wachttoren bespreking: De geestelijke zekerheid die God ons verschaft (27 maart A- vondmaal bij eenkomst om 8 u) Volle Evang. Gem. "Slon" (Marlënburcht), RK (H. Rijndijk 24) (vrijgemaakt) i ds Carstens RK. Kerk 8 i 7 u). 10 i Vei Jehova Getuigen tem Leyssenaar. Evang. Chr. Gem. (Mlddelstegrt.) 10 u dhr Dikkes. Piiikstergem. (Oude Rijn 8) 3 u dhr J Eikerbout. Evang. Luth. Kerk 10.5 u ds J. Hap pee. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 5 u ds Blok Mlddernachtsgroep (Zw. Singel 21). Triomfatorkerk Molenwerfstr RK. Bo- nlfacluskerk (zat. 7 u) 8.30, 10 Ned. koorzang en 1UO u Pred. J. Velthuy- se. RK. Plus X. kerk (zat. 7 u A Vree burg) 9, 10.30 Gezinsmis 11.45 en 17.30 u R K. H Geestkerk Rldderveld "De Eron" (zat. 6.30 Pred. J. Sellsener) 9 Happel en 11 uur Ned. Koorzang (zat. Katwijk aan den Rijn Herv Gem "Open Hof" 10.30 u ds D. Bouman v Katwijk aan Zee, bevestiging nieuwe lidmaten. "Het Dorpshuls" 6 u eerw. Leer H. Groenendijk van Schevenin- gen. Ontmoetingskerk 10 u ds M. Hey- inans bevestiging nieuwe lidmaten en 6.30 u kandidaat drs R. H. M. de Jon ge van Leiden. Geref. Kerk 9 en 5 u ds D. H. Elderman (HA.), RK Kerk St. Jan de Doper 9.30 en 11.15 u (zat. av. 7 u). Mgr. Bekkersschool 6 u. Katwijk aan Zee Herv. Gem Nieu we Kerk 10 u ds D. W. Koelman viering HA. 6 u ds J. VroegindewelJ Dank zegging. Oude Kerk: 10 u ds J. Vroeg indewelJ viering HA. 6 u ds A. Vink. Ichthuskerk 10 u ds J. Catsburg vie ring H.A5 u ds Jac. de Vos H./ 9.30 u (hoogm.) 11 u gezlns- u), Poelpolder 8.30 10 i Kerk) 9.30 u ds G. J. v. d. Bogerd, 5 u ds H. van Niel (HA) Bethelkerk, F .30 u ds Van Nlel (openbare belijde nis) 5 u ds v. d. Bogerd. Gereform. ruimte chr. basisschool de Savornln Lohman Llndengaarde 17a ingang t.o NS station Noord 9.30 u dhr P. v. d. bijbelstudie). Warmond Herv. Gem. 10 u ds A. J den Tonkelaar RK. Kerk 10 en 11.30 u (zat. av. 7 u). Wassenaar Herv. Gem. Dorps kerk 10 u hr P. C. Taal 4.30 ds Baayen 5 u ds H. Post Oegstgeest. A. Tukker, Kamerlk, 7 ds i Wolff, 3.30 u kand. M. C. H. Koetsier te De BUt. 5 u J P. Haspels te Amsterdam. Chr Ge- tuinbouwschool 10.30 u (zat. av. 7 u). (zat. 7 u) 7.30 9 Rijpwetering R.K. Kerk 7.30, i hoogmis en 10.30 u (zat. av. 7 u). Alphen a. d. Rijn. Geref. Kerk 9.30 u fcitanala. Volle Evangelie Gem. <Kia- Vennep Herv. Gem. 9.30 9.30'en 11 t Haarlem Geref. Kerk 10 u ds D. van Santen 5 u ds D. W. Gesink Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Jac. J. Re- uel. Volle Evangelie Gem. 7 u Sa menkomst (gebouw Ned. Prot Bond) RK. Kerk (Pancratius-parochie) 8.30 o lensten 10 u ds J. T. Wlersma. Mes- piaskerk 10 u ds J. A. G. van Zanten. 6 u Vesperdienst ds D. Veltkamp, te hage. Dorpscentrum 930 V Tukker. Kamerlk. 10 u kinderdiensten. Deylerhuls 10 Jeugdkerk Chr. School Middelweg 10 11 Kinderdiensten. Geref. Kerk 10 en 6 u ds Van der Meulen (Zuid) 10 en - u ds Bech. Ned. Prot. Bond (Lange Rerkdam 46) 10.30 u prof. dr. J. Sper- Orgel en kansel van de Ned. Hervormde Kerk in de Hoofd- straat te Noordwijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4