Anti-monumentaal muziekcentrum in Utrechts centrum éW ?)Tteutt>s A Verwant duo bij Heuff VRIJDAG 21 MAART 1975 Utrecht Een anti-monumentaal muziekcentrum, dat zich niet als muziektempel opstelt, maar juist al les doet wat althans in het vermo gen ligt van een gebouw om bij de mensen drempelvrees te helpen over winnen. Een gebouw, bestemd voor alle 6oorten muziekuitvoeringen. Met de ze karakteristiek, afkomstig van ar chitect Herman Hertzberger^ zelf, kan het als ahes goed gaat eind 1978 «ïjn poorten op het Vredenburg in Utrecht openen. Het ontwerp er voor is gisteren door de gemeente Utrecht en de architect openbaarge maakt. In het najaar moet de ge meenteraad officieel zijn goedkeu ring er aan hechten en de gelden er voor, 19 miljoen op basis van het prijspeil van 1972, beschikbaar stel len. Als hogere, controlerende over heden niet moeilijk doen, kan de bouw volgend jaar beginnen. Dit muziekcentrum is trouwens al een eenvoudiger versie van wat de ge meente Utrecht oorspronkelijk in gedachten had. Aanvankelijk dacht men aan een geheel dat een inves tering van 35 miljoen (prijspeil 1972) eou gaan kosten, maar deze investe ring zou zodanig zwaar op de Jaar lijkse exploitatielasten gaan druk ken. dat hiervoor zeker geen toestem ming zou worden verkregen. Men moest in Utrecht zijn wensen te rugschroeven. Ir. Hertzberger, die al vele Jaren ln het kader van het muziekcen trum voor de gemeente Utrecht aan het werk is, kreeg het verzoek te kijken wat hij voor die kleine twintig miljoen kon doen. De Am sterdamse architect bleef mogelijk heden zien en dat resulteerde een jaar geleden in de opdracht aan hem een definitief ontwerp te maken. Centraal in dat ontwerp staande toegankelijkheid van het centrum, het open karakter er van en demo gelijkheid ruimte te geven aan alle soorten muziekuitvoeringen. De grote zaal kan 1550 mensen bevatten en, bij grootse manifestaties, nog eens een 350 extra. Daarnaast zijn er drie kleinere zalen, een repetitie ruimte ook geschikt voor kamermu ziek met 250 plaatsen, een studio voor repetities, ensemblespel of het beluis teren van opnamen en een zaal ge schikt voor film en andere activitei ten, die iets met muziek te maken hebben. Ook heeft de architect in het plan een studiecentrum en een informatiecentrum opgenomen, waarover hij zich verder bewust niet uitlaat omdat hij de gebruikers vrij wil laten in de bestemming van deze ruimten. Het geheel wordt ge completeerd met winkels, kantoren en een café-restaurant. De grote zaal word t gekenmerkt door terrassen die amfitheatergewijs op- oplopen. Temidden hiervan en ta melijk centraal ligt het podium. Het podium van de zaal is groot genoeg om naast het orkest een koor van 95 tot 125 mensen ruimte te ge ven. Het muziekcentrum moet de over gang vormen tussen de Utrechtse bin nenstad en het grote winkel- en za kencentrum Hoog Catharijne. De binnenstad is in architectentermen "klednschaaig". Hoog Catharijne "grootschalig". Het Vredenburgplein en daarmee het muziekcentrum vormt de overgang. Zowel vanuit de binnenstad als vanuit Hoog Catha rijne is het muziekcentrum goed bereikbaar. Het muziekcentrum is via Hoog Catharijne overdekt ver bonden met het spoorweg- en bus station op slechts enkele honderden meters afstand. Op het Vredenburg stoppen vrijwel alle buslijnen van het gemeentelijk vervoerbedrijf. In de omgeving zijn volop parkeermoge- lijkheden, zij het in de garages van Hoog Catharijne. Muziek zit er ook in het pauzebe- drijf van het muziekcentrum. Om de eeuwige problemen van de run op de kof fkebuffet/ten in de pauzes op te lossen, heeft ir. Hertzberger de buf fetten een totaalcapaciteit gegeven van 1650 consumpties in vijf minu- •ben. Hét nieuwe muziekcentrum dient ter vervanging van het Con certgebouw Tivoli, dat in het begin van de jaren vijftig afbrandde.. Het Utrechtse muziekleven speelt zich sindsdien af in een houten noodge bouw, dat de tand des tijds tot op heden heeft weerstaan, maar dat bijvoorbeeld de brandweer slapelo ze nachten bezorgt. Nachtvoorstelling: „Sleuth", 1 ook 4.45 14.30 en van 18.30 tot 19.30 uur. Kind eraf- deling dag. van 16 tot 18.30 uur CCD (hartbewaklng). dag. van 14.15 tot 14.45 uur en van 19 tot 19.30 uur Intensieve verpleging: dag. van 14 tot 14.30 uur en van 18.30 tot 19 uur. T en toonstelli ngen TRIANON: .My fair lady", dag. 2.00 14^—15 uur. eerste klasse: de gehele Atelier ..De Scherf- Nassau laan 41. Oegsteeest .tel. 60220 Ans v. d. Helde— Kort exposeert eigen werk o.a glas buigen n- do. boven- NaclitvoorstelUng: ..Fritz the cat", en za. 11.30 uur. 18 Jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden AnuakllnleK: Klasse afdeling van 13.30 tot 15.30 i i 18.30 tot 19.30 nam. t m 2U april expositie "J.w i Heybroek en Aad van Hou- «abetb ziekenhuis) mlscb stakenhuis behalve van dins dag uur tot woensdag 18.00 uur (Dlaconessenhuls) en van vrijdag 13.00 qui tot zaterdag 13.00 uur (ell- Bezoekuren Ziekenhuizen tekeningen, Suzanne keramische plastieken. Van woensdagavond van 18.30 tot 19.30 v a) zlln de bezoekuren als volgt: Elke dag: 16.00—10.00 uur 18.3020.00 uur Voor de orematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Maandag t/m vrijdag: 18.30—18.45 uur ig en zondag 5.30—15 45 i ernstig T_ ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan Dlaconessenhuls: Middagbezoekuur: Openingstijden dl t/m za. va uur dl. ook van 8-10 uur nart afspraak telefoon 01761-12185 ouders eon dag 14.00—16.00 Botermarkt 8. 14 laar hebben kinderafdeling Kinderen beneden >n toegang op de Alphen aan den Rijn Rijnoord: ie en 2e klas 11—11.80 15.3014.15 en 18.30—19.30 u.; 3e klas Leidse bioscopen St. Eliaabetb-ziekenhuts klasseafde- Ungen Volwassenen dag. v. 11.15 tot 12.00 uur van 14 tto 14.45 uur en van 18.80 tot 19.30 uur Kraamafdeling: dag. 2.00 en ö.uu uur. 11 jaar. io wn io CAMERA: „Heavy Traffic", dag. 7.00 tot 14.14 ir: kinderafdeling dag imp ft» klasse: dag vai 18.80 tot 19.30 Kraam afdeling dag van 15 tot l« uur afdeling iöju— iv.io uur. tuieeu vW» echtgenoten 19—20 u.: Kinderafdeling 15—15.80 u alleen voor ouders 18— 18.30 U Geluidshinder Schiphol dachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol Kunnen dag en nacht worden gemeld bi) het informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (028—175000). 21 maart 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Den 23sten dezer zal te St.-Omer in Frankrijk die muntverzameling van wijlen den heer De Wismes ver- koch' worden. Daartoe behoort o.m. een gouden reaal van Maxrmiiliaan van Bourgondië, welk *1uk een groote historisch waarde bezit, omdat het slaan daarvan een der oorzaken is geweest van het uitbreken van den opstand der Bruggena- ren in 1483. Deze munt, waar van geen ander exemplaar be kend is, en onderscheidene andere evenzeer unieke Vlaamsche munten maakten voor eenige jaren deel uit van het Koninklijk munt- en pen ningskabinet in Den Haag, doch werden door den directeur aan den heer De Wismes in ruil tegen Noordnederlandsche munten afgestaan. Onze nu- mismaten hebben deze ruilin gen met leede oogen moeten aanzien en men verzekert dat onderscheidene genootschap pen pogingen in het werk héb ben gesteld om de regeering te bewegen deze munten te rug te bekomen. Vijftig jaar geleden: De tornado, die tal van ste den en dorpen in het midden der Vereenigde Staten heeft verwoest, heeft slechts vijf mi nuten geduurd. De kracht van den storm was zoo groot, dat elf locomotieven werden om vergeblazen. Ten Zuiden van Greenfield in Illinois werd een personentrein van de rails ge tild, waardoor vele passagiers het leven lieten. In Londen is de wereldbe roemde tentoonstelling van wassen beelden van Madame Tussaud door brand ernstig be schadigd. In de belangrijkste af deeling der galerij zijn de be roemde reliquieën van Napo leon I verloren gegaan, evenals het quillotinemes, waarmee Marie Antoinette ter dood werd gébracht. De schade wordt op drie miljoen gulden geschat. PANDA EN DE INZIENER 5 - 128 Panda tilde voorzichtig een vierkant voorwerp met een glazen voorkant üit de bagagedrager, en bekeek het van al le kanten "Is dit de uitvinding die u naar Falderije moet brengen?" vroeg hij. Denkt u dat die vreemdeling die wilde stelen? Of zou hij hem kapot willen maken? Wat is dit eigenlijk?" Professor Kalker werd altijd een beetje verward als hij op veel vragen tegelijk antwoord moest geven - maar gelukkig kwam de bediende Jollipop op dat moment naar buiten. "Over drie kwartier vertrekt de wekelijkse trein naar Falde rije," sprak de huisknecht. "En ik héb maar een koffertje ge pakt voor de reis, meneer Panda. Want ik heb het vermoeden dat u mee wilt gaan. Hoewel ik u ernstig moet waarschuwen Falaeiije is een gevaarlijk land voor vreemdelingen, hoorde ik van bevoegde bron." "Dank je roei hoor, Jollipop," zei Panda, die de uitvinding terug had geplaatst en nu achterop de fiets klom. 'Ik zal erg oppas sen. Maar nu hebben we een beetje haast. Tot ziens." De avonturen van Jommeke Het geheim van de Macu Aneapa GEKOOKTE MAKREEL Voor makreel, nog meer dan voor elke andere vis, geldt dat hij "bloedvers" moet zijn. Voeg 1/4 fles azijn toe aan 1 1 water, verder enkele takjes(event gedroogde) dragon, 2 blaadjes laurier, 6 ge plette Jeneverbessen, zout naar smaak, 1 theel. ge kneusde mosterdzaadjes, 1 gesneden uit en een'tsuk gesneden winterwortel. Breng het mengsel aan de kook en temper dan het vuur. Leg de schoonge maakte makreel er in en laat het water weer aan de kook komen. Laat de makreel zo ongeveer 20 min. po cheren. De saus maakt u als volgt. Neem 1/4 1 van het kookvocht, zeef het en vul het aan met de zelfde hoeveelheid gewoon water. Smelt 50 g boter, meng er 30 g bloem door en voeg dan geleidelijk de vloeistof toe. Blijf steeds goed roeren, boven laag vuur, tot de saus bindt. Klop een ei los en meng enkele lepels van de is door. Roer het meng sel door dé rest van de saus en neem de pan van het vuur. Meng er een eetle pel kappertjes door. WINA BORN MOEDER KLAAST DUS dat JE HELEMAAL NIETT NAAR JE VADER AARPT. MAAR HET IS HEEL NORMAAL ALS Vn, (eenmoeder pat zest! y u MAAR WAAROM ZOU IK OP MUN VADER LIJKEN? I IK BEN IK EN HIJ IS HUBOVENDIEN 1/T BEN IK EEN' I 2D0N OF EEN ®PIB A(eu-M>iiivar. In Kunstzaal Heuff in Wassenaar zijn tot en met 29 maart schilde rijen en tekeningen van Sara Bis schop en keramische plastieken van Suzanne Eckhart te zien. Even verwant als de twee kunstenaressen zijn de plastieken en de schilderij den en tekeningen. Bij alles wat tentoongesteld is, valt de elegante robuuste lijn en de tere maar toch stevige ruimtevulling op. In alle werken is de aandacht voor en misschien de verwondering om het dier te bespeuren. Bij de schilderij- in tekeningen zijn daarbij ook veelvuldig de traditionele activitei ten bij de zee tot thema geworden. Want zonder Sara Bisschop zou in Nederland de verbeelding van, bij voorbeeld Scheveningse, nettenboet- sters niet kompleet zijn. De manier waarop Suzanne Eck hart met zo beperkte middelen als klei, glazuur en oven de schepping lijkt aan te vullen, is zo charmant, dat ze niet in woorden is te van gen, zodat men dus zelf zal moe ten kijken. Hetgeen ik U bij deze van harte aanbeveel. THEO POELMAN AMSTELLAND 20 te Santos, ANTILLA CAPE 19 1500 o Bermu da nr Donaldson vil le, BANDA 19 vn Antwerpen nr Am- KLEINE VAART BEGONIA 19 BENGALEN 19 t BOVENKERK 19 240 Havre, ALBERT-V 20 vn Rotterde TMHAMES. ARCAS 20 te Tarragone. BREEVLIET pass 20 Corsica D ft A 8 SMITS werd 19 te Cuxhaven CHEVRON EINDHOVEN 20 te Dur- BUSSUM 19 te Emden, CARTAGO 19 vn Turbo nr Baltimo- Philadelphia. r Perz. Golf. FARMSUM 20 te New Orleans. FEL AN IA 19 470 o Honolulu nr Ho- FLEVOLAND 19 vn Durban MAASLLOYD 20 100 Port of Spain, LLOYD 1_ r Rostock, ÖYD 19 20 ozo Las Pal- tostock. METRA 19 50 no Masira nr Cura- DUTCH MATE 19 vn Rotterdam nr Grangemouth, DUTCH SPIRIT 20 te Rotterdam, MARIAN MARIA pass 20 Kp. Verdi- che eil. nr Tenerlffe, MARIA SMITS 19 400 Durban, i Malaga nr Port MEGREZ 19 60 i CHEVRON PREEPORT 19 11 l DIONE 19 rede Muscat. DOCKLIFT-1 19 600 o Azoren GULF ITALIAN 19 60 2 Las Pal- mas nr Cablnda, KARA 20 vn Shellhaven nr Teesport, KELLETIA 19 250 zzo Okinawa nr Kobe, KERMIA 19 vn Las Palmas nr Cu- KOPIONELLA 20 680 no Sydney nr Singapore, LOVELLIA 19 drijvende voor Cura- PATRO 19 vn Rastanura nr Srlra- I cha, PERICLES 19 t.a. rede Pto Cabezas, ROTTERDAM 19 vn Kobe nr Yoko hama, S ALL AND 19 100 wnw Lissabon nr Rotterdam, STRAAT CLEMENT 18 vn Durban nr Tanga. STRAAT COLOMBO 21 te Auckland. FRED BASSET Nettenboetsters: die bij Heu/f zijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 29