Geloof laat steeds meer jongeren koud Prijzen van duizend gulden naar Leiden en Leiderdorp Jezuiten willen sleutelen aan identiteit prénatal profiteer prijzen!! mm Puzzelaktie Geven voor Leven Alex jarig Campbell in Keizertje9 Leids manifest tegen herstructurering w.o. prénatol VRIJDAG 21 MAART 1975 «■ijmiiinu'jj'ii De 32ste algemene vergadering van de jezuieten is voorbij. Ruim drie maanden zyn 237 afgevaardig den uit meer dan 80 landen namens 30.000 leden in Rome bijeen geweest, om zich onder leiding van hun "ge neraal" pater Arrupe te bezinnen lucht vallen. In 1540, toen Ignatius van Loyola aan paus Paulus de der de vroeg om zijn orde te erkennen, stuitte hij in Rome op tegenwerking en wantrouwen. Om toch zijn zin te krijgen stelde Ignatius zijn "elite corps", want dat was en is het op hun identitieit en hun plaats in danks alle verdachtmakingen in de de kerk en de wereld. Eén van de be- loop der toch altijd geble- langrijkste zaken, die met betrek- ven, ter persoonlijke beschikking de apus die de jezuieten kon in de zetten waar en wanneer hij maar wilde. Vandaar die "vierde gelofte". king tot die identiteit kwam was de behandeling zg. "vierde gelofte". De Jezuieten kennen, zoals alle andere ordes en congregaties overigens, de drie gelof ten van armoede, zuiverheid en ge hoorzaamheid. Dat wil dus zeggen, de" omdat het in de loop der jaren i dat zij geen eigen bezittingen mogen hebben, niet mogen trouwen en ge hoorzaamheid zijn verschuldigd aan hun superieuren. Nu kent de jezuïetenorde nog een gelofte, de vierde dus, die inhoudt dat een groep speciaal geselecteerde paters de gelofte aflegt, dat ze de jPaus altijd zullen gehoorzamen. Die gelofte komt niet de orde zelf altijd heeft geleid tot discriminatie en afgunst. Alleen zzij, die door hun superieuren werden uitgekozen om deze geloften af te leggen, konden op hoge posten ko men. De paus echter heeft zich te gen de afschaffing van deze gelofte altijd tegen verzet. Hij is van me ning, dat hij door het behoud van deze gelofte een greep houdt op de leiding van de orde en daardoor op de orde in zijn geheel. In een brief aan pater Arrupe wees de paus er twee jaar gelden al op, dat hij op voorhand van ingrij pende veranderingen in het leven van de jezuieten niets wilde weten. Begin december vorig Jaar, bij de opening van de vergadering, sprak hij er zijn verbazing over uit, dat de jezuieten vraagtekens zetten achter hun identiteit. Dat begreep hij niet, want een eeuwenlange traditie van de orde laat toch geen enkel misver stand toe. De paus herinnerde er wel bijna twintig keer aan, dat de jezuieten krachtens een speciale binding aan hem trouw en gehoorzaamheid zijn verschuldigd. Hij waarschuwde voor gevaarlijke afwijkingen en onver antwoorde inspraak en bevestigde voor de zoveelste maal zijn eigen hoogste autoriteit in deze als paus en plaatsbekleder van Christus op aarde. In de discussies kwam het verlangen naar veranderingen toch naar voren. Met name wilde men de hiërarchische structuren de ge neraal, oversten en de groep van de "vierde gelofte" ombuigen tot 'n meer democratische opzet met gelij ke rechten en plichten, die zouden gelden voor alle jezuieten. De paus wilde er echter niet van horen. In zijn brief van 17 februari aan pater Arrupe stelde de paus, dat hij deze veranderingen onder geen be ding zou toestaan. Hij ging nog ver der en eiste dat alle besluiten aan hem ter goedkeuring zouden wor den voorgelegd. Dit houdt natuurlijk in, dat er voor wat betreft de struc turen in de orde en voor wat het voortbestaan van de "vierde gelofte" groep er natuurlijk, gezien de perti nente uitlatingen van de paus, niets zal veranderen. Ik denk, dat de paus met de an dere stukken, die gaan over de ge rechtigheid en de armoede in de we reld weinig moeite zal hebben. De juzuieten hadden nl., zoals zovelen voor hen, geconstateerd, dat het toch eigenlijk wel een slechte zaak is om zelf in betrekkelijke grote wel vaart te leven, terwijl twee derde van de mensheid in armoede en el lende omkomt. Het voorstel luidt dan ook aan de leden om te gaan versoberen. Daarnaast zijn er nog wat zaken aan de orde geweest, als vorming van de jongeren, over een filosofische, theologische en inspira- tieve opleiding en het gemeenschaps leven, die voor de orde en zijn leden belangrijker zijn dan voor de bui tenstaander. Het is alleen te hopen, dat het eigen gezicht van de jezuiet met deze ver anderingen bij de buitenstaander en vooral de niet- katholieken beter zal overkomen dan de afgelopen vier eeuwen het geval is geweest. De figuurlijke betekenis van het woord "jezuietisdh" n l. dubbelhartig, doortrapt, dient nu eindelijk eens uit "Van Dale" te worden geschrapt. THEO KROON GESLACHTS ZIEKTEN DEN HAAG De Protes tantse Stichting ter bevordering van Vernatwoorde Gezinsvor ming heeft in een start-oplage van Verantwoorde Gezinsvor steven over geslachtsziekten. Zij zullen gratis verkrijgbaar zijn bij artsen, consultatiebureaus" en worden op aanvraag ver stuurd near alle scholen vodr vervolgonderwijs. De folder, die een aanvulling is op de reeds bestaande en uit voeriger brochure over ge slachtsziekten, is vooral bestemd voor jongeren. In zeer beknopte vorm geeft de folder informatie over de verschijnselen van ge slachtsziekten en het advies om niet te wachten met een bezoek aan de dokter. De eerste oplage heeft de stichting voor eigen rekening genomen. Gelijke rechten homosexuelen NEW YORK De Ameri kaanse Raad van Kerken heeft in een resolutie vastgesteld, dat alle mensen, ook de homosexue len, recht hebben op een volle dige erkenning van hun mens zijn. De raad, waartoe 31 pro testantse en orthodoxe kerken behoren. achtte de resolu tie noodzakelijk, omdat volgens haar vele mensen, onder wie kerkleden en pastores, worden gediscrimineerd vanwege hun sexuele geaardheid. De raad stelt met nadruk, dat zij met de verklaring de homo- sexuele levenswijze niet officieel wil goedkeuren. Zij wil er slechts op wijzen, dat zij discriminatie op grond van sexuele geaard heid verwerpelijk acht. Jdl pet aantal jongeren tussen de restien en twintig jaar dat Afwijzend staat tegenover religie is tert 1968 sterk gestegen. Toen seiden nog 29 procent van de jongens en 26 procent van de ietsjes dat het geloof in God hun coud liet. In 1974 was dit percentage Opgelopen tot 51 (meer dan de lelft) bij de jongens en 32 bij de meisjes. cijfers maakte de NCRV nd in het programma jeugd van tegenwoordig". Het de laatste uitzending in een i drie. kn 1968 is onder auspiciën van het trouwenweekblad Margriet een en- puete gehouden. De vragen van tdèn i in opdracht van de NCRV v gesteld aan Jongeren van tot twintig. Bij vergelijking ilijken de opvattingen onder Jongeren van nu meer te verschillen pan de vorige "generatie" dan men tad verwacht. Wel had men er een iet je op gerekend dat wat meer kfstand tot het christelijk geloof de dag zou treden. Dat is met iet blote oog en met een open oor arneembaar. Maar dat die Jifstand bij zoveel jongeren zo groot sou zijn geworden dat had men Oiet verwacht. erk fcïiet allen wie het geloof koud laat keren ook de kerk de rug toe. Op de vraag, tot welke kerk men zich gerekend wenst te zien, bleek dat 46 procent van de Jongens zich tot geen enkele kerk rekent en 31 procent van de meisjes. Zes Jaar geleden was dit het geval by 28 procent van zowel Jongens als meisjes. Van de Jeugd die wel bij een kerk wil horen gaf 28 procent van de jongens de R.K. Kerk op (was zes jaar geleden 34 pet.); 24 procent van de Jongens de Hervormde Kerk (was 21 pet) en 8 procent jongens de Gereformeerde Kerken (was 10 pet.). Bij de meisjes waren die cijfers: R.K. Kerk 34 pet. (was 38 pet.), Hervormde Kerk 19 pet. (was 21 pet.) en Geref. Kerken 8 pet. (was 11 pet.). Gaan de Jongeren die er wel bij willen horen geregeld naar de kerk? Het aantal dat er nooit komt is sedert 1968 sterk gestegen onder hervormden en rooms-katholieken, niet gestegen bij de gereformeerden. Over de hele groep genomen gaat 42 procent van de jongens geregeld (was 57 pet.), 23 procent van de Jongens zo nu en dan (was 18 pet.) en 36 pet. van de jongens vrijwel nooit (was 25 pet.). Van de meisjes gaat 45 procent geregeld (was 65 pet.), 23 procent zo nu en dan «was 18 pet.) en 32 procent vrijwel nooit (was 17 pet.). Partij Er is ook gevraagd naar de politieke voorkeur van deze 1620-jarigen. Die voorkeur kan ook van betekenis zijn voor hun belangstelling voor andere levensbeschouwelijke organi saties (waarnaar natuurlijk de NCRV benieuwd is, en zij niet alleen). De confessionele partijen zijn bij deze jongeren nergens meer. In 1968 was bij de jongens de voorkeur nog: KVP 14 pet., AR 8 pet., CHU 4 pet., VVD 7 pet., PPR 3 pet. en PvdA 15 pet. In 1974 lag dat bij die Jongens wel even anders: KVP 4 pet., AR 1 pet., CHU 2 1/2 pet., VVD 21 pet., PPR 18 pet., PvdA 24 pet. De meisjes in 1968: KVP 16 pet., AR 10 pet., CHU 5 pet., WD 12 pet., PPR 0 pet., PvdA 18 pet. En nu ligt dat zo bij de meisjes: KVP 3 pet., AR 4 pet., CHU 11/2 pet., VVD 19 pet., PPR 20 pet., PvdA 24 pet. Volgens VU-godsdienstsocioloog dr. G. Dekker betekent dit alles niet dat de kerk binnen de kortste keren verdwijnt. „De kerk vervult ook nog een hele hoop andere functies". Hij wees er voorts op dat er oudere kerkmensen zijn, wie het geloof in feite koud laat. Jongeren buiten de kerk blijken wel warm voor geloof te lopen. op het wetjes (en hoe ver kan ik toch nog geëxperi- juist gaan?). Maar een fundamente- soberder le bezinning op de consumptiemen taliteit van onze dagen. n Kerken n vaste Geschriften die over die nieuwe vastendag mag dan niet overal even levensstijl gaan vliegen weg. Een welkom zijn geweest, velen hebben voorlopige notitie in het r.k. bisdom wel goed gevoeld wat die raad Breda blijkt ook buiten West-Bra- bedoelde. Niet de ouderwetse roomse bant en Zeeland een bestseller te vastenpraktijk van voorschriften eri zijn. een gereformeerd geschrift In alle kerken wordt ogenblik druk gedacht en menteerd' met een nieuwe, levensstijl. De oproep van de Raad va om te komen tot ee over „Bezitten of bezeten zijn?" vindt zijn weg. Overal gebeurt wat. En dat zal na stille zaterdag wel niet over zijn. Afgelopen zondag heeft men in vele gereformeerde kerken op verzoek van de synode een bezinningsdag gehouden. In veel kerkportalen is toen een folder verspreid. Daarin stond bijgaande tekening die de Zou de tekenaar gedacht hebben aan Paulus' woord in Galaten 5: „Indien gij echter elkaar bijt en vereet, ziet dan toe dat gij niet door elkander verslonden wordt". Een tekst op de klank af geciteerd. Maar het gebeurt wel. En er wordt een zegen over gevraagd. Wederom is een half miljoen vol gemaakt in de nationale puzzelactie 'Geven voor Leven voor het Koningin Wilhelmina H B Jansen) Kerkstr. 264, Gaande- Fonds t b v. de kankerbestrijding in ons land. Door een enorm ren; mevr. Van Holten, Margrieüaan aantal inzendingen kwam de stand na 24 puzzels nl. op 4, Hummelo iGld); M. FUIekM, H<4- f 4.500.681,23. Het zit er dus in dat de vijf miljoen wordt bereikt. Het i niet alleen ee het KWF mas 35 puzzelaars, die ieder 1000 gulden geweldige A. J. C. de Vries, Korte Lakenstr. 13, ook voor Haarlem; G. van Asperen, Gretobe- str. 11, Amersfoort; Mevr. M. B. van der Vlist-BTakke, Molenweg 6, Bun- Vleutenstr. bedrag Notaris J. H. Birkhoff had n.l. in zijn proces- nik; M. de Vries. J. erbaal de trekking van puzzel 24 ge noemd waarop de extra prijzenpot in •onde bedragen van 1000 gulden uit geloot zou worden. Morgen vindt u de laatste (26e puz- tel in deze krant. Tot 3 april kunt de oplossing van deze puzzel in zenden, plus het aantal k's dat u in alle 26 puzzels heeft gevonden, waar evens meedingt naar de loofd- en extra-hoofdprijzen. U mag ttet zoveel oplossingen inzenden als u vilt. mits iedere inzending is over- [efrankeerd met f 1,- voor het KWF. Oplossingen puzzel 24 Samen iltijd sterker dan alleen. IVeekhoofdprijzen Een auto. type Peugeot 104: J. Rem- s, Heugemmer Molenstr. 25, Heu- -Maastricht. Philips kleurentelevisie: meJ^M. L M. Mettrop, Koningsweg Bosch. Bauknecht vaatwasautomaat Stols. Hertriette Hoeve 2, St. Philips- land; P. Walhout, Noordstr. 20, Bors- sele; W. M. van Liere, 's-Gravenpol- derseweg 22, Goes (Zld); mej. C. C. A. M. Tooten, Luitenant Looymans- str 25, Tilburg; mevr. A. P. M. Bek- w. 7£>79f ^tnJlZ^sWurS S.N« Ta^SmTv. C. T. L. Houwer-Duyndam, Britten- LEIDEN Omdat café "Het Kei- clubs. Hij wordt daar meer gezien Den zertje" gisteren één Jaar bestond, had als 'entertainer' dan als begaafd mu- Frans Bik, die zich bezig houdt met sicus, hoewei hij zijn instrument uit- het engageren van musici, Alex stekend beheerst. Campbell zegt ove- A. Tassie-Lugt, Haagseetr. 69, Campbell gevraagd het feest muzi- rigens liever in een sfeervol café als kaai op te luisteren. Het optreden *Het Keizertje' te spelen dan in een van Campbell in het folkcafé in de grote ruimte met honderden bezoe- Kaiserstraat vormde het muzikale kers. hoogtepunt van de avond. De Leidse In de serie 'dinsdagavond-muziek- Den Haag. Olga springboxcombinatie: J. J. ^aanje-Brakman, Pr. Hendrikstr, 15, Axel (Zld) i waardebon van f 1000 van Wit- gitarist Kees Ouwejan had de muzi- avonden' heeft het Keizertje ook nog eveen: mevr. M. 3randenburg-v. d. Beye. Anne Franklaan 94. Bussum. Sen Erres diepvieskist: E. H. Bins- >ergen. Notenlaan 2, Zaandam. Sunflower polyester zeilboot: kale gaten min of meer opgevuld. Derrol Adams, een haast legendari- maar Campbell, die musici als "The sche Amerikaanse banjospeler, Wiaz Rolling Stones" en de "Beatles" tot Jones, een bluesmuzikant uit Enge- zijn persoonlijke vrienden rekent, wist het publiek onmiddellijk voor Manen, Menkemastr. 200. Den zich te winnen. Frans Bik had Alex Campbell al eens in de Antwerpse Sankyo Macro-focus filmcame- folkclub "De Kubus" gezien en hem toen meegenomen naar Nederland. Daarna waren, tijdens het 'Cambrid ge festival' nog enige contacten ge legd. Campbell Dominicus, Korenbloemstr. 128. Tilburg. Sen Singer Starlet naaimachine: mej. W. G. A. Holtslag, Willem Ba rend tszstr. 6a, Arnhem. Conti TS autobanden: S. Bruggen- land, Ed Kooyman, een Antwerpse liedjeszanger, Ian Anderson, een bluesgitarist uit Engeland en Roland, een Belgische zanger en bluesgita rist, die op het ogenblik in het voor programma van "Status Quo" staat. Dinsdagavond is de avond voor professionele musici. Gedurende de de komst van de Schot overige avonden stelt het Keizertje Leiden definitief zijn podium graag ter beschikking werd geregeld. De uit Glasgow af- tamp-Van Beek, Beethovenlaan 1, komstige folkzanger heeft ongeveer enthousiaste amateurs. Dat deze formule aanspreekt blijkt wel uit de belangstelling. A. C. KOEKEBAKKEp. Jr, brug 44, Leiderdorp; mevr. B. van pyien, Brahmslaan 227, Leiden, mevr. A. Ernst-Tent, Pleiadenlaan 228, Groningen; E. Visser, Meidoornlaan 12, Nederhorst den Berg 1236; mevr. A. Ridderhof-Coenradie, West-Ha venkade 77, Vlaardingen; A. Meuldijk Jac. Boezemansfr. 315, Maassluis; J. H. de Bruyn, Kast. 'Hillenraadweg 37b, Maastricht; P. Felten-Grueter, Emmastr. 48, Belfeld (L); mevr. J. van Dongen-Kroes, Epelenberg 122, Breda: H. W. Buurman, Dorpsstr. 47, Gendt (Gld); Liohteveld, Vier- lingsbeekseweg 37, Overloon (N-B). In het verschijningsgebied van het Leidsch/Alphens Dagblad vielen voort de volgende weekpryzen: Een half jaar Skoi bier: J. M. A. Soroko-Assink, Elsb roek er laan 56, Hillegom; een groeibriljantring van Jos Inden: J. A. C. Verhoog, Doeza- straat 10a, Leiden; een pinquin voet bal: A. Versloot, M. H. Tromplaan 234, Oegstgeest. De voledige trekkingslijsten liggen van maandag af ter inzage op onze bureaus in Leiden (Witte Sin gel 1) en Alphen a. d. Rijn (Juliana- straat 19). Nieuwe hoofden van scholen in Leiden LEIDEN De Prot. Christ. Schoolvereniging heeft per 1 augus tus a.s. een aantal hoofden van la gere scholen benoemd. H.W.A. Laxik- hout, thans hoofd van de Beatrix- school aan de Morsweg, wordt hoofd van de Merenwijkschool. Het hoofd van deze laatste school, A. Stahlie, krijgt eenzelfde functie aan de nieu we "School aan de Broekweg", even eens in de Merenwijk. Hoofd van de Beatrixschool wordt R.J. Elderen- bosch, die op dit moment nog onder wijzer en plaatsvervangend hoofd op de Kon. Emmaschool aan de Cé- sar-FranckstwuU ia. F am. Van der Reijden 'Vijftig jaar getrouwd is echt niet zo'n prestatie' LEIDEN "Vijftig Jaar getrouwd zijn, dat zien wij niet als efen pres tatie. Als je goed met elkaar overweg kunt, dan merk je niet eens dat Je al zo lang met elkaar getrouwd bent". Aan het woord de heer en mevr. J. v.d. Reyden-Stouten (bei den 73 jaar) die morgen in hun huis aan de Vliet hun gouden huwelijks feest vieren. De heer Van der Reyden meldt trouwens dat hij dezer dagen nóg twee jubileu heeft te vieren. Hij is 40 jaar collectant voor de Ned. Herv. Kerk en voorts is hij op de kop af 50 jaar abonnee van het Leidsch Dagblad. "Die krant heb ik al die jaren in stand helpen hou den", zegt hij gnuivend. De heer Van der Reyden is van 1923 tot 1971 eigenaar geweest van een fijnwasserij, die gevestigd was in het pand Vliet 25. "We hebben al tijd keihard moeten aanpakken, het was vreselijk arbeidsintensief werk. We begonnen 's morgens vroeg en dan gingen we door tot half één 's nachts. Een overhemd wassen en strijken leverde een kwartje op, een boord acht cent. Die tijd hebben nog volop meegemaakt. We hadden goed ons brood, Ja, maar cadeau hebben we het niet gekregen". Mevr. Van der Reyden: "We hebben het kunnen volhouden, omdat we goed gezond waren". De wasmachi nes staan er overigens nog. "Uit pië teit weiger ik ze weg te doen", aldus de heer Van der Reyden. In de oorlogsjaren was hij mede werker aan het illegale blad "Het Dagelijks Nieuws", waarvan de la tere minister drs. H. A. Korthals de redactie voerde. Het echtpaar heeft één zoon (Joop, die in Leiden bekendheid kreeg als voorzitter van de Leidsche Zwem- club en als voorzitter van de Leidse Sportstichting) Komplot De Argentijnse regering heeft bekendgemaakt, dat zij een uitgebreid komplot heeft ontdekt om de zware industrie te ontwrich ten door de vakbeweging over te ne men en het reeds grote werkver zuim nog te vergroten. Volgens een communiqué was het komplot op gezet door een "verachtelijke anti nationale minderheid". De politie had eerder echter te kennen gege ven, dat de betrokkenen lid waren, van de verboden marxistische guer rillagroep van het "Revolutionaire Volksleger" (ERP). LEIDEN Zoals ook elders in het land hebben binnen de Leidse universiteit verschillende groeperin gen zich opgemaakt om te proteste ren tegen het wetsontwerp Herstruc turering Wetenschappelijk Onder wijs. De groeperingen vinden dat wanneer 't wetsontwerp wordt aange nomen dit een aantasting zal bete kenen van het wetenschappelijk onderwijs. De belangrijkste kenmerken van het wetsontwerp zijn een uniforme ver korting van de studieduur tot vier jaar en een vastlegging van de in- fchrijfduur tot maximaal zes jaar. Verder houdt het wetsontwerp in, dat er een selectieve propedeuse moet komen, wat betekent dat aan het eind van het eerste studiejaar een selecterend examen wordt afgeno men als een soort drempel voor de aoctoraalfase. Intussen hebben ook de Academi- ADVERTENTIE Profiteer meteen bij Leiden: Haarlemmerstraat 5, telefoon 071 et 22498 sche Raad (waarin alle universitei ten en hogescholen zijn vertegen woordigd) en het College van Recto- ies Magnifici zich tegen het wetsont werp uitgesproken. In Leiden is een 'Komitee voor Intrekking van het Wetsontwerp Herstruktuering W.O." \an de grond gekomen, waarin de volgende groeperingen vertegenwoor digd zijn: ABVA-Leiden, Centrum Groepering Leiden, faculteitsgroep pedagogiek, Historisch Aktie Komitee Kring van psychologiestudenten, Leidse Studenten Bond, Leidse So ciologie Studenten Vereniging, Leid se wetswinkel, Posthumus Komitee Geschiedenis. Progressieve Partij, stichting Polemologische Biblio theek, studiecommissie biologie en V ormingswerksentrum. Het comité heeft een manifest op gesteld met de volgende eisen: 1. de mocratische vaststelling van onder wijs en onderzoek aan de basis. 2. :neer geld en personeel voor verbe teringen van onderwijs en onderzoek 3. geen uniforme vierjarige cursus duur, 4. eenheid van onderwijs en on derzoek en 5. intrekking van het wetsontwerp. Vanavond organiseert het comité ten bijeenkomst voor intrekking van het wetsontwerp. Plaats: Academie gebouw. Tijd: 20.00 uur. Op deze bij eenkomst zal worden gesproken door L. van Bentveld van de ABVA-Lei- den, J. Möller van de LSB, F. van Schagen van de wetswinkel en drs. D. L. Couprie, voorzitter van de Leidse universiteitsraad en lid van de Werkgroep Herstructurering W O. van de Academische Raad. Morgen wordt er in de Merwedehal te Utrecht \an 13.30 tot 17.00 uur een landelij ke manifestatie gehouden. Christie's bedrogen LONDEN Drie mannen hebben vorige week kans gezien de bekende Londense kunstveiling Christie voor een kleine anderhalf miljoen gulden op te lichten. Volgens een mededeling van de politie had het drietal op de veiling van 12 maart met succes geboden op 12 voorwerpen, waaronder halsket tingen, armbanden, ringen en oor hangers. Na afloop kregen zij de sieraden mee, nadat zy recu's had den overgelegd waaruit zou blijken dat zy de koopsom van in totaal 244.000 pond contant hadden vol daan. Deze recu's bleken later te zijn vervalst. Het personeel van de vei ling kon goede beschrijvingen van de verdachten gave*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 19