"The Towering Inferno": sensatie van de bovenste plank Hervormde paasgroeten Dikke deur in Brabant is voor synode te duur Naar aantal landen 'Necrologie' in bisdom voor vicaris Braun KARDINAAL ZOCHT GEEN SEXUEEL GENOT VRIJDAG 14 MAART 1975 wolkenkrabber in lichterlaaie. Titel: 'The Towering Inferno', Thea ter Luxor. Wie met het zweet in de handen naar „The Poseidon Adventu re" heeft gekeken zal stellig dezelfde ervaring opdoen in „The Towering Inferno", waaraan voor een groot deel dezelfde staf heeft meegewerkt. Bovendien zijn de hoofdrollen bezet door keien als Steve McQueen, Paul Newman, William Holden, Faye Dunaway, Fred Astaire, Susan Bla- kely en vele andere corypheën van het witte doek. Los van de vraag of het hier een hoogwaardig, artistiek werkstuk be treft zijn er in deze film adembenemende scenes opgenomen, waarbij men zich voortdurend afvraagt hoe de makers van de film in staat zijn geweest dit gegeven zo natuurgetrouw in beeld te brengen. Heel in het kort iets over de inhoud. In San Francisco verrijst een wolkenkrabber van 138 verdiepingen, het hoogste gebouw ter wereld. Op de dag van de feestelijke opening breekt er als gevolg van verkeerde elektri sche bedradingen brand uit op de tachtigste verdieping. Aanvankelij wordt er geen aandacht aan geschonken en weten de gasten ook niet dat er ver boven of ver beneden hen vlammen lekken in het berghok van de schoonmakers. Zelfs wanneer die vlammen naar buiten slaan, ontstaat er geen paniek, omdat de bouwmeester (Paul Newman) en zijn staf hebben verzekerd dat .in deze technisch overbeveiligde moloch geen brand van enige omvang kan ontstaan. Maar op het moment dat de brandweer verschijnt is er nauwelijks redding meer mogelijk. Een gigantische vuurzee doet een ramp ontstaan van ongekende afmetingen. Met dit gegeven in de hand hebben de staven van de filmmaatschappijen Warner Bros en Fox de traditionele concurrentiestrijd terzijde geschoven en eendrachtig gewerkt aan de realisering van deze bijna drie uur durende filmreus. Omdat in twee verschillende boeken de wolkenkrab- berbrand centraal staat zouden de maatschappijen aanvankelijk ieder voor zich het onderwerp verfilmen. De enorm hoge kosten deed hen voor het eerst in de geschiedenis van de Amerikaanse filmindustrie besluiten voor dit projekt met elkaar te gaan samenwerken. De twee boeken werden daartoe tot een verhaal verwerkt. Negentien beroemde acteurs, zeven tien inventieve geesten, bijgesta door honderden figuranten en technici zetten de angstaanjagende gebeurtenissen in scène. Daarvoor moest een eindeloze reeks technische problemen worden opgelost. Op acht terreinen van de beide filmgiganten werden 57 decorunits van reusachtige afmetingen opgebouwd. Regisseur John Guillermin formeerde vier complete cameraploegen voor de verfilming van de ramp, zowel vanaf de grond als uit de lucht en van de daken van andere wolkenkrabbers. Het creëren van de grootste wolkenkrabber ter wereld, die in alle opzichten de suggestie moest ademen van een futuristische outfit, leverde de grootste problemen op. Vele componenten van bestaande wolken krabbers werden via een geraffineerde beeldmontage zodanig op elkaar gestapeld, dat daaruit de indruk ontstond van een ontzagwekkend hoog gebouw. Op het terrein van Fox' voormalige Malibu Ranch werden vijf verdiepin gen opgetrokken van de wolkenkrab ber op ware grootte ten behoeve van het close-up camerawerk. Ook werd gefilmd in de ruimten van bestaande wolkenkrabbers en gewerkt met alle controlesystemen en technische outil lage die deze gebouwen in bedrijf houden. Hollywood is altijd sterk geweest in het in scène zetten van pompeuze verwikkelingen met alle trucages die daaraan ten grondslag liggen. Er zijn ijzingwekkende tonelen te zien in deze film. waarvoor een groot aantal brandweerexperts in de arm werd genomen. Voordat de opnamen begonnen, werd uitvoerig de brandbe- stendigheid van de decors beproefd teneinde te voorkomen dat de bouwsels na een fik tot as zouden verpulveren. Voorts moesten maat- gelen worden genomen op dat de branden niet naar belendende percelen zouden overslaan. Niettemin bleken na voltooiing van de film slechts acht van de 57 decorunits het verzengende vuur te hebben over leefd. De film laat zien hoe dat vuur alles vernietigend door de gangen blaast en iedere ontsnappingsweg binnen de kortst mogelijke tijd verspert. De nog werkende liften in het gebouw, waarin de wanhopige gasten zich samenpersen om veilig de begane grond te bereiken, veranderen in crematoria als de vlammen er bezit van nemen. Een liftkoker aan de buitenzijde van het gebouw raakt zelfs los van de takels, stort neer, blijft weer haken en wordt tenslotte door een helikopter naar benden gevoerd. Het meest sensationele fragment is het opblazen van de reusachtige watertanks in 't gebouw. Miljoenen liters water werden daartoe in speciaal geconstrueerde tanks tiental len meters hoog getild om het juiste effect te bereiken. Het doen exploderen van deze tanks is een poging van bouwmeester en brand weer om de vuurhaard te blussen. De muur van water die dwars door het gebouw breekt en o.a. het promena dedek op de 135ste etage overspoeld, waar 300 gasten in grand toilet feestelijk bijeen zijn, is een van de meest sensationele opnamen in de film. Omdat de wolkenkrabber is opgebouwd uit glas en staal beginnen de ruiten te springen, waarvan het glas op de toeschouwers ver beneden terecht komt. Deze opeenstapeling van dramatische scènes maakt "The Towering Inferno" in ieder geval to een boeiend schouwspel, waarin de Amerikanen alle registers van hun bombastische voorkeuren hebben opengetrokken. Dat de filmmaat schappijen de laatste jaren zo frequent bezig zijn rampenfilms te creëren komt kennelijk voort uit het zakelijk motief de mensen van het TV-toestel weg te halen en hen te confronteren met sensaties die op de buis niet te realiseren zijn. De enorme opbrengst van het Poseidon- avontuur bewijst dat dit soort films in een behoefte voorziet. PIET RUIVENKAMP. Blijvers STUDIO „Le famtóme de la '.iberté", 'n creatie van Luis Bu- nuel. Boeiende satire op het thema „vrijheid" met vaak ab surde taferelen. LIDO „Keetje Tippel", de nieuwe Nederlandse speelfilm van Paul Verhoeven met Monique van die Ven als Keetje. Prachtige op namen in deze kostbaarste Neder landse prodiuktie tot nu toe. TRIANON „My fair lady", een werveling van kleur, kostuums met alleraardigste muziek. Terug in Leiden 4.00, 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. ASTA: „The towering inferno", dag. 2.00 en 8.00 uur, zo. 1.15, 4.45 en 8.00 uur. 14 Jaar. BLJOU: „Sweot Movie", dag. 2.00, 7.30 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.30 en 9.30 uur. 18 jaar. CAMERA: „Ontuchtige vertellin gen", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. 13 Jaar. CINEAC: „Chinatown", dag. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Kind'ermatimee: „Robin Hood", dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 uur. AL. CORSO: „Zo gaat dat in Texas", dag. 2.00 en 8.15 uur, za. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. 22.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 14 Jaar. DU MIDI: „Pas opwe slaan d'r op", dag. 8.15 uur, za. en zo. 7.00 en 930 uur. 14 jaar. Kindermatinee: „De avonturen van Alice in Wonderland", za., zo. 130 i AL. Kindermatinee Nachtfilms Rex „Verleidsters rapport" Een aantrekkelijke jongedame voelt wel voor een nadere kennisma king op het sexuele vlak met haar kersverse vriend, maar er moet toch heel wat aan voorafgaan, wil zy zjch met hart en ziel in dit avontuur storten. Er komt ten minste heiel wat voor kijken, voor dat de Juffrouw zich rijp voelt om zeflf aan dergelijke genoegens deel te i Goede films in andere steden „Les violons du bal" (Jean Louis Trintingnant, Marie Josée Nat), City 3. Amsterdam. „Don't look now" (Julie Chris tie en Donald Sutherland), De Uitkijk, Amsterdam. „Once upon a time in the West" (Henry Fonda, Claudia Cardi- nale), Metro, Rotterdam. „Chinatown" Jack Nicholson en Faye Dunaway). Cineac, Den Haag. Haagse bioscopen APOLLO: „Moord in de Oriënt- Expres", dag. 230 en 8.15 uur, zo. 2.00, 5.00 en 8.30 uur. 14 jaar. APOLLO 2: „Künd van die zon", dag. 2.00, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.30, EURO: „Ben-Hur", dag. 130 en 7 45 uur, za.. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. uur. AL. FLORA: „Pak me nog een keer tje", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. KRITERION.Kind van de zon", dag. 3.00. 7.00 en 930 uur. 18 jaar. METROPOLE: „The man with the golden gun", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. ODEON: „Dragon Squad*, dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15 6 45 *n 9.15 uur. 18 Jaar. Zondagvoorsteling: „Ierse Bal lade". 11.30 uur vm. AL. OLYMPIA: „The good, the bad and tlhe ugay", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. PASSAGE: "Keetje Tippel", dag. 2.30. 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00. 7.00 en 930 uur. 18 jaar. REX: "The towering inferno", dag. 10.00. 1.30. 430 en 8.00 uur. zo. 130, 430 en 8.00 uur. 14 jaar. ROYAL '70: "De tijger van Esohnaipur", do. t/m zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur. ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur. 18 Jaar. ROYAL: "Duel der gele giganten" do. t/m zo. 2.15. 7.00 en 9.30 uur. ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur. 18 Jaar. STUDIO: "In Tirol gaat de on tucht vrolijk verder", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30. 4.00. 7.15 en 930 uur. 18 Jaar. STUDIO 2000: "Sweet Movie", dag. 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.00, 7.15 en 9.45 uur (dS. besloten). 18 jaar. Kindermatinee: "Aladin en de wonderlamp", za. en woe. 2.00 uur AL. DE UITKIJK: "1001 nacht", dag 2.30, 7.00 en 930 uur, zo. 1.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. DEN HAAG Na een eerste aan zet in deze richting in 1973 begint het een traditie te worden, dat de Jaarlijkse paasgroeten van de Ne derlandse Hervormde Kerk niet al leen gezonden worden aan kerkelij ke medewerkers, zusterkerken en bevriende oecumenische organisa ties, maar ook aan medechristenen Idie in hun menselijke rechten zijn beknot om wille van het evangelie van de gerechtigheid. Voor 1975 stelt het moderamen de hervormde predikanten en kerkera- voor de paasgroet naar 12 chris tenen in zes verschillende landen te sturen. Daarmee wordt aangegeven, aldus het moderamen, "dat het ons niet om christenen van een be- bepaalde kleur gaat, maar om al len". De lijst van namen en adressen betreft o.a. de secretaris van de ont wikkelingscommissie van de Ortho doxe Kerk in Ethiopië, een presi- kant, de secretaris van de christe lijke studentenfederatie en een i vrouwelijke hoogleraar in Zuid-Ko- jrea, een tijdens zijn gevangenschap (gemartelde leraar in Paraguay, een 'predikant in Uruguay, de op 24 ok- |tober 1974 gearresteerde medewer kers van een evangelische drukpers in Litau en drie mensen in Zuid- Af rika, die reeds vermeld stonden op de paasgroetenüijst van 1974, onder wie pater Cos Desmond. Het moderamen raadt aan de kaarten evt. met zelf gemaakte 'tekeningen met paasgroeten slechts te voorzien van naam en adres van een afzender en de ge- loofsuitroep "De Heer is opgestaan". Voor Ethiopië en Korea in het En gels, voor Zuid-Amerika in het Spaans en voor Rusland in de vorm van de liturgische uitroep op paas- morgen "Christos Woskresse Wo Istinoe Woskresse". In 1973 gingen de hervormd paas groeten op initiatief van het mode ramen van de hervormde synode ook naar de familieleden van 45 evangelische christenen in de Sow- jet-Unie, die in 1972 waren gearres teerd en berecht, wegens in dat land geldende anti-godsdienstwetten. Bij deze eerste zeer openbare uitbrei- dcng van de jaarlijkse paasgroet werd de Russische ambassadeur in Den Haag in een open brief uitge legd, dat het ging om een gebaar van christelijke verbondenheid, me deleven en bemoediging, waarbij 't moderamen zich niet had laten lei den door anti-communistische ge voelens. Vorig jaar gingen de paasgroeten naar mensen in Zuid-Afrika, die van regeringswege een "banning order" (verregaand beperkte bewe- gdngs- en uitingsvrijheid enz.) kre gen opgelegd. Tijdens de voorlaat ste hervormde synodezitting heeft dr. C. F. Beyers Naude", directeur van het Christelijk Instituut van zuidelijk Afrika, in Driebergen nog eens onderstreept dat een dergelij ke groet bijzonder op prijs wordt gesteld. BONN De werken van Lenin zijn volgens gegevens van de Unesco op de eerste plaats geko men op de lijst van meest vertaal de boeken Zij hebben daarmee de bijbel naar een tweede plaats verdrongen. Daarna volgen wer ken van Tolstoi, de gebroeders Grimm, Shakespeare en Freud. De provinciale synodes van de Gereformeerde Kerken kiezen in de komende weken weer elk vijf mensen (twee dominees, twee ouderlingen en een diaken) die twee jaar lang de generale synode van deze kerken vormen. Er zijn veertien van deze regionale synodes in Nederland en zij zenden hun afgevaardigden naar de landelijke synode. Deze komt in een driedaagse openingzitting ergens in een stadskerk bijeen en houdt dan verder vier of vijf zittingen per jaar in het conferentieoord De Blije Wereld in Lunteren. De vorige week gesloten synode 1973-75 kwam voor het eerst bijeen in Haarlem. De synode 1975-77 zou worden samenge roepen in 's Hertogenbosch. Men zwerft wat dat betreft door het land. Doorgewinterde synoda-len spreken losjes van: „Middelburg zei nog..." en dat gaat dan over een besluit van de synode van 1965-66, die 2 dagen in Middelburg is geweest en zich daar verder nooit meer heeft laten zien. De synode van Den Bosch gaat niet door. In Brabants hoofdstad was blijkbaar geen vergadergelegenheid op snit ie krijgen. De plaatselijke gereformeerde kerk blijkt niet geschikt en het alternatief was het buiten de wallen gelegen provincie huis. Dit omstreden gebouw, waarvoor de Brabantse gemeentebesturen ge heel spontaan de immens dure dikke deuren hebben mogen cadeau doen, vond men te groots voor een kerk, die haar leden opwekt tot een meer eenvoudige levensstijl. Daarom gaat men nu naar Maastricht. Het kleine gereformeerde kerkje aan het Sterren plein kan de vergadering precies bergen en er zijn voldoende nevenruimten, o.m. in de aanpalende school. De synodeleden worden grotendeels ondergebracht in Valken burg. Voor Limburgs hoofdstad is zo'n protestantse kerkelijke vergadering natuurlijk een ongekend evenement. Waarschijnlijk zullen de synodeleden er wel bepaald worden bij het feit dat het Nederlandse kerkelijke verleden niet begint bij de afschei ding van 1834, en ook niet bij Willibrords komst in Utrecht, maar in de vierde eeuw in Limbing. Dat kan leuk worden. r Het zachte weer van de afgelopen dagen heeft ook in Parijs het voorjaar vroeger gewekt dan volgens de kalender gebrui kelijk is. Aan de voet van de Eiffeitoren staan de forsytia's al in volle bloei. "Het heengaan van vicaris Braun is een verlies voor het bisdom. Hij was voor ons en voor de bisschop een hele goede, bedachtzame medewerker", al dus vicaris mgr. drs. W. M. I. van den Ende deze week te Delft in de pastorale raad van het r.k. bisdom Rotterdam. Haastig voegde hij er aan toe"Wij hoeven nog geen In memoriam te leveren", want daar begon het wel op te lijken. Mgr. dr. C. G. F. Braun m.s.c. neemt zoals gemeld in Juli de leiding op zich van de godsdienstige uitzendin gen en van het omroeppastoraat van de KRO. I PARIJS Kardinaal Jean Dartie- lou s.j, die op 28 mei van hot vorig Jaar in een Parijse flat van ©en strip- I tease-danseres aan ©en hartverlam- Iming overleed, was een man die zich intellectueel tot prostituees aange trokken voelde, maar geen sexueel genot bij hen zooht. Dit is de conclusie van ©en onder zoek, ingesteld door "Les Silencieux" een particuliere organisatie van conservatieve Franse rooms-katholie ken In het maandblad van deze or ganisatie zegt hoofdredacteur Pier re Debray dat de danseres op een avond met vrienden zat te praten in een café ergens in Saint Germain des Prés. Volgens haar zeggen meng de een oude, slordig geklede man zich in 'hot gesprek. Hij gaf te kennen dat hij haar nog graag eens wilde spre ken. Twee of drie keer had ze hem daarna ontmoet. Debray zegt dan dat de kardinaal "veel van dit soort vrou wen", met wie hij op dezelfde wijze kennis had gemaakt, bezocht heeft. 'Rond twintig van deze hebben wij kunnen achterhalen en allen hebben verklaard dat de kardi naal hen niet heeft aangeraakt en hun ook niet verzocht heeft zich te ontkleden. Hij probeerde ons aan het praten te krijgen, zo had één van de gezegd, want hij wilde we- waarom wij zo leefden. Volgens Debray zei de kardinaal, een groot kenner van de patristiek, by deze contacten nooit dat hij priester was. Hij stelde zich voor als boekhande laar. "Met vele Jongeren aan de zelf kant van de maartschappij zocht kar dinaal Danielou op deze manier con tact. belangrijke dingen". Hij zit met zijn godsdienstige uitzendingen „op een goeie lijn". „De KRO", zo ging de vicaris voor "heeft voor deze zeer belangrijke post recht op een van de beste priester» die ons land te bieden heeft, vonden wij". Het beraad over een opvolger in het diocesaan bestuurscollege moet nog beginnen. De pastorale raad van het bisdom heeft verder de hele vergadering aan zichzelf gewijd. Hij is niet tevreden over zijn functioneren bij de opbouw van een gelovige gemeenschap in Zuid-Holland. De afstand tot het zgn. grondvlak is naar zijn smaak te groot. Mede daardoor kan gezegd worden dat het kerkelijk "aanbod" de kerkelijke "vraag" niet dekt. De raad wil zeüf die 'vraag* gaan ontdekken. Delen van de raad zullen zich met speciale onderwerpen gaan bezig houden. Men wil daarmee niet de deskundigheid van raadsleden vergroten in de eerste plaats, want deskundigheid is er genoeg in het bisdom. Maar men wil "afluisteren" waaraan bij het grondvlak behoefte bestaat. Hervormde actie voor Israël DEN HAAG Het moderamen van de Hervormde Synode doet in een brief een appèl op de leden van de kerk om solidariteit met de kerk van Israël concreet gestalte te ge ven. De brief is gericht aan de plaatselijke kerkeraden en predi kanten in de Hervormde Kerk. De brief is een introductie van een ac tie "Kerk voor Israël", die op en rond 4 mei zal worden gehouden. Het doel van de actie is geld in te zamelen voor de bouw en de Inrich ting van 'n vakschool voor beroeps opleidingen in Eshel Hanassi, een plaats in de Negev-woestijn in de buurt van Beersheba. Sinds 1948 behoort Eshel Hanassi tot de staat Israël. De school zal ongeveer een miljoen gulden gaan kosten. Rotterdam. Deze secties spelen een rol in de voorbespreking van onderwerpen die in de volledige vergadering (maandelijks) aan d orde komen. Aan die secties wil men nu ook de speciale "afluisteronderwerpen' toede len. Maar omdat belangstelling voor bijvoorbeeld catechese niet alleen bij de raadsleden uit de sectie Leiden bestaat, zal men met deze indeling ongedwongen omgaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17