NANA'S MOOISTE SONGS Cleo Laine: ongelooflijk DSC in concert Paul Mauriat: muziek op een hoog peil f A 1 1 \muziek/ INDE HEL VAN KISS IS HET EENTONIG van Zijp BUITEN DE GRENZEN Melanie: boeiende nog altijd klasse MINGUS AT CARNEGIE HALL DONDERDAG 13 MAART 1975 PAGINA 1» Aan deze pagina werkten mee: Wim Wirtz Bram van Leeuwen Paul de Tombe Bert Paauw Eindredactie René Vos - DY. Met haar drie-octavenbereik, een volmaakte stembeheersing, een voortreffelijke articulatie en een zeer groot gevoel voor de „Jazzy touch" behoort de Engel se zangeres Cleo Laine ongetwij feld tot het puikje van wat er aan jazzvocalisten op deze aard kloot rondloopt. Ze maakt deel uit van die zeldzame muzikale generatie die werkelijk ook iets te bieden heeft, zoals vroeger een Ella Fitzgerald en nog op eigen bodem een Rita Reys, die in be paalde opzichten dezelfde onna volgbare en gedurfde zangtech niek heeft. Cleo Laine heeft naar mijn smaak evenwel meer. Ze beschikt over meer stijl (zowel in zang als in verschijning) en heeft bo vendien het vermogen om aan haar vertolkingen van welke stukken ook een uiterst mys terieus karakter te geven. „The unbelievable miss Cleo Laine" is geen slecht gekozen ti tel voor een plaat waarop de zan geres samen met haar man-en- orkestleider John Sankworth laat horen tot welke ongeloof lijke hoogten zij kan reiken. Ze manifesteert dat bijvoorbeeld heel duidelijk in het al duizenden ke ren overdwars doorgezaagde „Tea for two" en in het zeer knappe „Shall I compare Thee", naar een sonnet van William Shakes peare. De stukken op deze plaat verzameld, vertolkt ze overigens niet voor het eerst. Bij elkaar vormen ze een bloemlezing van verschillende albums die de En gelse gemaakt heeft in de jaren zestig, waaraan met dit album ten dele een eigentijdse aanpak is gegeven. "The unbelievable miss Cleo Laine" is een plaat om te hebben. W.W. ADVERTENTIE SPECIALE AANBIEDING SHANANA rock 'n roll Is here to stay norm, f 11,90 Gé en Gé prijs f 4,95 ARCADE RECORDS met o.a. The Kinks, The Searchers, Right us Brothers, Jim Reeves, Mary Hopkin norm, f 17,50 Gé en Gé prijs f 4,95 Gé en Gé MODE EN GRAMMOFOONPLATEN Nieuwe Rijn 30. Telefoon 07124081, Leiden. Peter Schilperoort D.S.C. in concert! Live recor dings of the Dutch Swing Colle ge Band at the Kurhaus, Sche- veningen and the Concertgebouw Amsterdam. Philips 6678014. Iedere rechtgeaarde D.S.C.- liefhebber (voor de leek: dat is iemand die eerst de complete wer ken van The Dutch Swin^ College Band in z'n bezit moet hebben alvorens hij zich om de andere geneugten des levens zal bekom meren) zal zich meteen dromeri ge blik in de ogen de concerten herinneren die de D S C.-band in 1955 verzorgde in het Kurhaus van Scheveningen en in 1958 in het Amsterdamse Concertge bouw. Het waren immers hoogte- Dunten in de vaderlandse dixie- landmuziek en voor de D.S.C.- ^«kenden zij een bevesti ging van haar muzikale superio riteit Het waren ook tijden die niet meer weerom komen. Niet de for midabele bezetting met Peter Schilperoort, Jan Morks, Dim Kesber, Wybe Buma, Wim Kol stee, Bob van Oven en André Wes tendorp/Martin Beenen. rn ook niet het enthousiasme oinnen die bezetting, dat de indruk recht vaardigde dat het hier niet om de centjes ging maar om de mu ziek. Wat de DS.C.-band toen oresteerde is zeldzaam geworden en dat geldt zodoende eveneens voor de opnamen die werden ge maakt van de concerten in Sche veningen en Amsterdam. Wie de albums „Swing college at home" en „Jazz at the Concert gebouw. Amsterdam" al heeft, hoeft zich dit du^^ialbum D.S.C. in concert!" niet meer nan te schaffen, o~ndat daarin deze twee platen zijn samenge voegd. Maar wie nog niet over deze pla ten beschikt en de muziek van de D.S.C.-band zeer na aan het hart ligt doet er goed aan zich „D.S.C. in concert!" zeer snel eigen te rraken. W.W. The most beautiful songs Nana Mouskouri Fontana 6620 102. Als er een zangeres is, die het stempeltje „internationaal ver maard" opgeplakt kan worden, dan <s dat wel de Griekse Nana Mouskouri. Nu 39 jaar oud ge niet zij bekendheid over vrijwel de gehele wereld: van Amerika waar Quincy Jones er op stond haar producer te zijn tot het vasteland van Europa. Haar „glo betrotterschap" wordt nog geac centueerd door het feit dat zij niet minder dan zes talen vloei end spreekt: Engels, Frans, Ita liaans, Duits, Spaans en Grieks. Sinds ze in 1960 het Griekse song festival won is Nana met de regel maat van de klok terug te vinden op de internationale hitlijsten. Recentelijk bijvoorbeeld weer met The Three Bells, een oud succes van Les compagnons de la Chan son, dat opgepoetst door Nana, weer een grote hit werd. Voor Phonogram is het succes aanlei ding geweest om een dubbelalbum uit te brengen waarop Nana's grootste successen uit de periode 1968-1972 zijn samengebracht. Nana is op deze platen te horen met een keur van orkesten zoals Peter Knight and his Orchestra, Jakobos Dentjos and his Orches tra, Francois Rauber, George Petsilas (haar echtgenoot), the Panorama Sound Orchestra, Christian Chevallier, André Popp, Alain Goraguer en niet te ver geten haar vaste begeleidings groep "The Athenians". In totaal staan op de twee elpees vieren twintig liedjes van Nana, die ge zongen worden in 't Engels, Frans of Grieks. Van het Franse repertoire kreeg bijvoorbeeld een nummer als Puisque tu m'aimes grote be kendheid, evenals Plaisir d'amour. Uit de reeks Engelse composities noemen we u "Mor ning has broken", "Scarborough Fair" en "The lily of the west". En tenslotte in haar moedertaal 'To fengari ine kokkino", "Milis- se mouen "Vrexi stin ftoxo gi- tonia". B.V.L. The music of the Paul Mauriat Orchestra Paul Mauriat Philips 6620 024. Het is al weer bijna acht Jaar geleden dat de Franse componist arrangeur en orkestleider Paul Mauriat een langdurig contract tekende met de grammofoonpla tenmaatschappij Philips in Frankrijk. In die tussenliggende periode is uit het contract een forse collectie langspeelplaten voortgevloeid die algemeen ge kenmerkt worden door een hoog muzikaal peil. Uit dat oeuvre van die acht jaar is dezer dagen een dubbelalbum gecomponeerd waarop alle hoogtepunten nog eens de revue passeren. Bijvoor beeld een nummer als „Love is blue" dat door Paul Mauriat en ADVERTENTIE Speciaalzaak grammofoonplaten Lange Pieterskerkchoorsteeg 11 Leiden, telefoon 071 22184 Kiss „Hotter than hell" Casablanca Records, in Neder land uitgebracht door Negram bv te Heemstede. Als Je de bizarre hoes ziet waarin de LP „Hotter than hell" is gestoken dan vraag Je Je sterk af wat bij de groep Kiss op de voorgrond staat, show of muziek. Vier uiterst merkwaardig gekle de en opgemaakte heren in even eens merkwaardige, sexueel getin te poses doen vermoeden dat het element show de boventoon voert. Dat vermoeden wordt nog ver sterkt bij het lezen van door de platenmaatschappij verstrekte informatie. De act van de vier Amerikanen (bassist Gene Sim mons, slaggitarist Paul Stanley, drummer Peter Criss en sologita rist Ace Frehley) krijgt het eti ket „ongelooflijk" opgeplakt ter wijl hun muziek wordt omschre ven als één verbazingwekkende geluidsexplosie, aantrekkelijk als je in de stemming bent om ge bouwen op te blazen of auto's te vernielen Vooi de ware muziekliefheb ber klinkt het allemaal niet zo aanlokkelijk. De plaat valt echter reuze mee en is het aanhoren best waard. Van een geluidsexplo sie is weinig te merken en de ta melijk eentonige nummers lijken eerder geschikt om iemand te doen „indoezelen" dan z'n ver nielzucht aan te wakkeren. Uitschieters zul Je op deze plaat noch in positieve noch in nega tieve zin aantreffen. Zoals gezegd worden de nummers ge kenmerkt door een grote mate van eentonigheid al geeft het viertal Amerikanen wel blijk van behoorlijke muzikale capaciteiten. Maar om de één of andere re den is de muziek toch niet boeiend. Misschien moet je hen behalve horen ook zien om ge boeid te kunnen raken. ADVERTENTIE STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL 071—24010 Ragtime Hits en Ba- ips Ballads. The Boston ?rs. Golden Hour GH 585. The Boston Barbers staat voor een groepje van vier olijke lieden die stevig hun best doen close- harmony geluiden na te bootsen uit de jaren twintig. Onder het motto „Ragtime Hits and Bar bershop Ballads" kwelen ze er lus tig op los. Het Jammere is alleen dat het daarbij volstrekt ontbreekt aan humor en/of muzikaliteit. Natuurlijk is het logisch dat in de modieuze herleving van de ro mantiek der jaren twintig aller lei krachten opstaan om met de mode mee te doen. Maar er zijn grenzen. En The Boston Barbers vallen daarbuiten. W.W. As I see it now Melanie Neighborhood (CBS) NBH 80636. De LP-titel As I see it now, mag dan een verandering in zienswijze suggereren, dat wil be paald niet zeggen dat Melanie nu ook van repertoire veranderd is. Dat is ze niet. Een constatering, waarmee direct al moet zijn aan gegeven wat de schijf-kopers te wachten zal staan bij het beluis teren van de nieuwe LP. Het van Melanie bekende stijltje en sfeer tje dat er overigens best zijn mag. De „gouden" tijden, toen haar platen snel van dat soort metaal werden, mogen voor de óp 3 februari 28 Jaar geworden zangeres dan e nis zins voorbij lij ken, Melanie met haar fragiele stem, beschikt nog altijd over boeiende klasse. Dat blijkt. Op haar eerste LP voor CBS (die de platen van haar eigen maat schappijtje Neighborhood nu uit geeft) is Melanie vooral op dreef in de titelsong. Maar ook haar andere acht eigen composities en natuurlijk o.a. het Dylannummer Don't think twice, maken van de 33-plusser een plaat die elke Me- lanie-fan in huis moet hebben. Trouwens, ook de toevallige luis teraar zal nog altijd door haar geboeid raken, al zal dat niet meer iv die mate als voorheen ge beuren. P.d.T. zijn orkest naar een record-vi koop is gespeeld en inmiddels op het repertoire van elk zichzelf respecterend orkest voorkomt. Maar er staan meer wereldsuc cessen op deze dubbel-elpee zoals El condor pasa dat door Simon en Garfunkel alom bekend ge maakt werd of Let it be, een i de vele succes-compsoties van duo Lennon-McCartney en niet te vergeten nummers als Love story, Mammy blue, Guantanme- ra en Le lac majeur. De klan ken die het orkest van Mauriat produceren zijn dtiidelijk herken baar aan de arrangementen in het up-beat-tempo en het pas sende gebruik van de clavecim- bel. Dat laatste zal ongetwijfeld te maken hebben met zijn klas sieke muziekopleiding en het feit dat de familie Mauriat van vader op zoon bijzonder geïnteresseerd was in klassieke muziek. Al op vierjarige leeftijd speelde hij pia no en op veertienjarige leeftijd had hij al het conservatorium doorlopen. Weer drie jaar later formeerde hij zijn eerste band. waarmee hij van zaal naar 5 door heel Europa trok. In Parijs tenslotte werd hij ontdekt en v af die tijd kunnen we op gezette tijden een elpee van Mauriat v wachten waarop een stukje n ziek wordt gepresenteerd dat wel ais achtergrondmuziek als luistermuziek de toets der kritiek ruimschoots kan doorstaan. B.V.L. Mingus at Carnegie Hall. At lantic 50116 (SD 1667). Het leuke van een Jam session ligt eigenlijk hierin dat je met een bijeengeraapt zooitje v musici aanvankelijk volstrekt i rieuze bedoelingen hebt, vervol gens ook probeert goed lopende stukken te spelen en dan uitein delijk tot de ontdekking komt dat het t prettigst is om ieder te la ten spelen wat hij zelf wil. Bas sist Charles Mingus en zijn te groep ervoeren dat vorig jaar januari toen zij in de tempel der groten Carnegie Hall jam session maakten met enkele gast-musici die voordien bij Min gus hadden gespeeld: Jon Fadds (trompet), John Handy (alt- (tenorsax) en Charles McPher- (tenorsac) en Charles McPher- son (altsax). "Mingus at Carne gie Hall" heeft aan beide kan ten (bij "C Jam Blues en "Per- dide") inderdaad dat typische verloop van een jam session. Aanvankelijk een brok prachtige jazz en uiteindelijk een complete wanorde in het klankenpatroon. Niettemin is het een bijzonder aantrekkelijke plaat, ook al dat je bij het beluisteren er een goede vergelijking kunt trek ken tussen wat Mingus vroeger speelde en wat hij nu gewoon is te doen. In dit „live" optreden vervullen vooral John Handy Charles McPherson een bewon derenswaardige gastrol, waarbij associaties met v^'len Charlie Parker duidelijk herkenbaar zijn. „Mingus at Carnegie Hal" is sumerend een aanbevelenswaar dige plaat. W.W. JÈkki Charles Mingus

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 19