Christelijke
levensstijl
KERKDIENSTEN
rwim'mm'i
ZATERDAG 8 MAART 197
„Geef mij armoede noch rijkdom, voed mij met het brood, mij toebedeeld, opdat ik, ver
zadigd zijnde, U niet verioochene en zegge: wie is de Heere? noch ook, verarmd zijnde,
etele en mij aan de naam van God vergrijpe". Aan deze bede van die oude Israëlische
spreukendichter worden we enige malen heri nmerd in het februarinummer van „Kerkin
formatie" van de Geref. Kerken. Dat nummer is, wat men tegenwoordig noemt, een
thema-nummer en êt heeft als titel meegekregen: „Bezitten of bezeten zijn". Het gaat
over de verlegenheid waarmee deze kerken zitten wat betreft de christelijke levensstijl
in onze huidige welvaartsmaatschappij.
Er Is in dit nummer veel meer dat
ons terugvoert naar het Oude Tes-
tament. We denken bijv. aan wat
er hier staat over het jubeljaar van
Israël, naar aanleiding waarvan
men in de R.K. Kerk hot heilig Jaar
is gaan vieren, maar wat er in we
zen ongeveer niets meer mee te ma
ken heeft. Wanneer we in dit num
mer van „Kerkinformatie" daarover
lezen, heeft men veel dieper gepeild
wat eenmaal de bedoeling is ge
weest by de instelling van het ju
beljaar; opdat er geen armen zou
den zyn in Israël en de een niet in
grote overvloed zou kunnen leven,
iterwyj zyn naaste zelfs niet weet
waar hij het dagelijks brood moet ha
len.
Er moet ook in de samenleving ^Ja-
loom" heersen, het Hebreeuwse
woord dat wy ndet beter kunnen
vertalen dan door ..Vrede", maar dat
vesl meer omvat dan dat er geen
oorlog is. Die vrede ziet ook op een
evenwichtige samenleving, een sa
menleving die niet uit elkaar ge
scheurd wordt omdat ieder er alleen
maar aan denkt hoe hy al zyn be
hoeften, en zelfs zyn begeerten,
meer dan rijkelijk kan bevredigen.
Er zyn trouwens uit dat thema
nummer heel wat meer voorbeelden
aan te halen over de betekenis die
het Oude Testament voor ons kan
hebben en dat zeker wanneer we
de moed hebben om te willen na
denken over de maatschappy waar
in wy leven, in eigen land, maar
ook in wereldwyd verband.
Welvaart
In dit nummer van „Kerkinforma
tie" zijn een heiebei artikelen sa
mengebracht. We kunnen er lezen
over de grondstoffen van onze aar
de, over de ombuiging van de eco
nomie, over verantwoorde produktie,
distributie en consumptie. Het zyn
artikelen die het lezen waard zijn
en die zelfs een leek op dit gebied
(waartoe we ons zelf rekenen) kan
begrijpen. Het is in ieder geval goed
hiervan iets te weten en voor het
eigenlyke doel van dit thema-num
mer is het ook wel nodig dat wy er
althans iets van weten.
Maar wat is het eigenlijke doel van
deze uitgave? Het is begonnen met
een vraag uit drie kerkeraden. die
ongeveer hierop zal zyn neergeko
men: hoe moeten wy als christenen
en als gemeente van Christus leven
in deze tyd van welvaart en van
Jacht naar steeds meer welvaart? De
synode van de Geref. Kerken heeft
daarop in ieder geval ingehaakt en
heeft het besluit genomen zich tot
de kerken te wenden ..met een op
roep tot kritische bezinning op on
ze gemeenschappeiyke levensstyl".
Deze synode heeft natuurUjk verder
gedacht dan de drie kerkeraden. zy
heeft zich bezig gehouden met het
probleem van de ryke en arme lan
den dat .steeds sterker het geweten
van velen begint te verontrusten".
"Steeds luider wordt de vraag, of
wij ons mogen neerleggen bij econo
mische verhoudingen, die voor on
ze eigen samenleving welvaart, maar
voor miljoenen de rand van afgrond
en ondergang betekenen". Dit alles
is een voorbeeld van hoe men, wan
neer men gaat nadenken over eigen
levensstijl, terecht komt in vraag
stukken van wereldformaat en hoe
nu letterlijk alles met alles samen
hangt.
Dat men op die kerkeraadsverga-
deringen met deze dingen verlegen
zat. is te begrijpen, maar ook te be
grijpen is dat zij er ook niet tevreden
mee konden zijn om de zaken maar
te laten lopen zoals zij zouden lo
pen. Zijn we op de goede weg wan
neer we maar steeds meer nemen
van al wat onze welvaartsstaat
te bieden heeft en dit vanzelfspre
kend zijn gaan vinden? Is de ge
meente van Christus niet geroepen
"om zich krachtig in te zetten voor
de bestrijding van armoede, in ge
rechtigheid en barmhartigheid, op
het voetspoor van haar Heer"?
Rentmeesters
Naar aapleiding van hetgeen ons
in het nummer van "Kerkinforma
tie" gepredikt wordt (het is uitein
delijk een preek met een toepassing,
maar wat wil men anders van een
kerk verwachten) een paar opmer
kingen, In de eerste plaats dat het
hier gaat om een verantwoord be
heer van Gods schepping. Wij moe
ten ons hier rentmeesters weten en
een rentmeester heeft verantwoor
ding af te leggen.
Vanzelfsprekend wordt een uit
gangspunt genomen in een bijbelse
gedachte, dat de aarde en haar vol
heid des Heren is en dat de Here
God aan de mens de heerschappij
daarover heeft toevertrouwd. Hij
mag de aarde bewonen en moet die
bewerken. (Gen. 2, psalm 8 en 24).
Dat is een stuk belijden van de
Kerk. Deze aarde is niet van ons. De
apostolische geloofsbelijdenis begint
daarmee.
Wanneer men wil nadenken over
een christelijke levensstijl, zou ik
niet weten waar men anders een
uitgangspunt moet vinden. De aar
de was er eerder dan de mens. Op
deze aarde mag de mens zich een ko
ning weten. Maar niet zulk een des
potisch vorst, voor wie zijn eigen wil
en begeerte de hoogste wet is. De
mens mag deze aarde niet uitbuiten
alsof hij hier heer en meester is en
geen rekenschap behoeft af te
leggen. Hij moet er zich steeds be
wust van zyn dat de aarde des He
ren is .Hij zal er zich geen heerser
mogen wanen, maar zich er van
bewust moeten zijn dat hij niet meer
dan een rentmeester is.
Dit stuk belijden trilt heen door
alles wat we in dit thema-nummer
lezen, ook wanneer het gaat over de
grondstoffen en de economie van
onze wegwerpmaatschappij. We zul
len de aarde met al wat daarop en
daarin is mogen gebruiken, doch we
moeten haar rijkdom niet verspil
len.
Het woord "verspilling" komt nog
al eens voor in deze uitgave, vooral
wanneer het gaat om het onverant
woordelijk gebruik van de grondstof
fen die onze aarde biedt. Die ver
spilling is er tegenwoordig op aller
lei terrein, in het groot en in het
klein. Ze is er in wat de industrie zo
al produceert en wat de reclame
(een apart gegeven hier) ons aan
prijst alsof zonder die artikelen het
leven niet goed leefbaar zou zijn. Die
verspilling is wel het grootst in de
wapenindustrie, "misschien wel het
grootste kwaad ln deze wereld, en
DEN HAAG KVP-fractievoorzitter mr. Andriessen betreurt de
eenzijdigheid in beschrijving, analyse en oplossing in het werkschrift
"Geloven in verandering"uitgegeven door de "Vastenaktie Neder
land". Het werkschrift staat, in het kader van de bisschoppelijke
vastenaktie 1975, ten dienste van pastores die in de vastentijd liturgie
en prediking verzorgen.
In een brief aan de Vastenaktie-Nederland merkt de KVP-voor-
man op dat die eenzijdigheid afbreuk doet aan het serieuze pogen
van velen, die oprecht trachten hun bijdrage te leveren aan verande
ring omdat zij in de noodzaak daarvan geloven.
In het werkschrift wordt o.m. gesteld dat de christelijke wereld
visie bewust of onbewust de huidige wereldorde aanneemt die berust
op diefstal, uitbuiting en grove onrechtvaardigheid. De christelijke
wereldvisie van nu dient eerder de rijken dan de verdrukten. Ze
staat eerder tendienste van de rijkaards dan van Lazarus, zij accep
teert een wereld die is opgebouwd door koloniaslisme en kapitalisme.
Andriessen noemt deze visie onjuist, evenals de suggestie dat er
slechts een keuze zou zijn tussen kapitalisme en socialisme of
communisme. De conclusie dat ons gezamenlijk zoeken misschien
zal uitmonden in een 'socialisme met een menselijk gezicht" vindt
naar zijn opvatting dan ook geen enkele argumentatie.
daarmede het grootste gevaar on
danks ontwapeningsconferen
ties".
We lezen hier over de steeds toene
mende produktie van oorlogsmate
riaal. In 1970 werd er aan bewape
ning over heel de wereld uitgegeven
204 miljard dollar. In 1974 is het
aangegroeid tot 315 miljard of 864
miljoen per dag. Dit alles in dollars
gerekend. Het is nog immer onze
overtuiging dat de kerken zich zullen
moeten keren tegen de bewapening
wedloop (wat ze bij verschillende ge
legenheden reeds hebben gedaan),
maar ook tegen het ongelimiteerd
produceren van wapens. Het is een
maar al te gevaairiyk speelgoed en
het wordt op alle mogelijk wijze ge
bruikt. Dagelijks lezen we daarvan
in de kranten. Wélk een verspilling
van grondstoffen I
De vraag van de drie kerkeraden
ging over een christelijke levensstijl
en in verband daarmee over de ver
houding van rijk en arm in de we
reld. De commissie die de geref. sy
node benoemde, had zich hierop te
bezinnen en ze was er niet mee
klaar de oorlogsindustrie als de gro
te boosdoener aan te wijzen. De ver
spilling doortrekt het hele leven, ook
van de enkele mens.
De "ombuiging van de economie"
(één van de hoofdstukken) heeft ook
te maken met een normale huishou
ding. "Als geneesmiddel geven we
aan: versobering." Bezwaren tegen
dit woord kennen de samenstellers.
Het moet niet worden een "zinloze
toer van zelfkwelling", zoals sommige
middeleeuwse monniken hebben toe
gepast. "Het gaat allerminst om een
fanatiek kortwieken van het leven,"
maar wel om zelfbehoud.
Orde op zaken
Met elkaar zullen we "orde op za
ken moeten stellen om 't leven leef
baar te houden". Wetten kunnen hier
niet worden opgelegd. Ieder moet voor
zich zelf zien waar hij de bijbelse
gedachte van ascese in praktijk kan
brengen. In vrijheid zal hij zijn weg
moeten zoeken. Maar er is toch het
een en ander te noemen waar we te
veel gewend zijn aan luxe. Een groep
je huisvrouwen die men in dit the
ma-nummer aan het woord laat ko
men, heeft ook haar bijdrage gele
verd. Ook zij weten wel iets te be
denken om de bijbelse ascese in prak
tijk te brengen.
De eerste gemeente te Jeruzalem
komt hier ter sprake, alsook de kloos
tergemeenschap van Taizé, waar
men het soberheidsideaal in prak
tijk tracht te brengen en waar men
niets wil weten van bezitsvorming,
waardoor alle middeleeuwse en ook
WOORD VAN BEZINNING
i ik.
uit
de dagéiykse beslommeringen uit
te breken Gezellig keuvellend in
de auto hadden wel al voorpret op
wat komen ging. Een avondje
naar de schouwburg. Op de terug
tocht naar huis was het in te
genstelling tot de heenweg op
merkelijk stil, alleen het gebrom
van de motor was te haren, maar
de twee echtelieden op de voor
bank wisselden nauweUjks een
woord, hoewel ze van elkaar wis
ten. waar die zwygzaamheid uit
voortkwam. In het toneelstuk, dat
we gezien hadden, kwam een epi
sode voor. waarin iets heel be-
langryks werd gezegd op hetzelf
de moment dat het geluid van een
straaljager werd nagebootst. De
schrijver van het toneelstuk daag
de het publiek in de zaal uit om
zelf maar uit te maken, wélke
woorden door die herrie onver
staanbaar gemaakt werden. Kijk
en daarmee pijnigden we ons na
afloop van de voorsbefiilüng af.
Wat moesten we in vredesnaam
toch invullen om te veronderstel
len dat zo het gesprek ongeveer
verlopen was?
Iets dergelyks is er ook aan de
hond met de gelijkenissen uit het
Voor de
liefhebbers
evangelie. Het publiek, de schare,
heeft ademloos geluisterd naar
dlie eenvoudige verhaaltjes, die
Jezus, alls een meester der vertel
kunst, te berde bracht. Maar de
clou van het verhaal verzweeg
Hy. Dat moest de schare zelf
maar uitzoeken. Wie oren heeft
om te horen, heeft HET géhoord,
zei Jezus. De anderen hebben ook
wel wat gehoord, maar met HET.
De schare tot wie Jezus zich
richtte, was ongesorteerd publiek.
Jan en alleman kwam naar Hem
luisteren, maar wat Hy sprak was
bedoeld voor de oren vam de lief
hebbers. Welke liefhebbers zyn
dat? De liefhebbers van de liefde,
maar liefde is er in soorten net
als hout. Je hebt kreupelhout en
brandhout, maar ook hout om er
hagelwit papier van te maken of
om artistieke meubelen daarvan
te vervaardigen. Als je op zoek
bent naar een goed stuk hout, dan
haugt het er van af wat je er
mee doen wil. Zo is het ook met
de liefde. Wat wil je er mee doen?
Welnu, zegt Jezus, ails je op zoek
bent om de binnenste kern van
het leven met vreugde te vullen,
dan héb Ik dat soort liefde, dat
daarvoor bruikbaar is. De lief
hebbers hebben het begrepen:
Dat Is het nu helemaal! zy had
den oren om HET be horen. De
anderen hoorden ook wel iets en
waren ook wel geboeid door die
verhaaltjes, maar zy snapten de
clou niet. zy hoorden alleen de
bygeluiden, maar niet HET GE
LUID. Daarom begrepen ze ook
niet dat er een nieuwe lente was
aangebroken, met een nieuw ge
luld.
Nu richt ik my tot de gelovi
gen in en buiten de kerk, tot de
pot en dé ketel, zogezegd. Ik ben
van mening dat beiden produce
ren de bygeluiden van het Ryk
Gods. maar zelden HET GELUID.
Wie hoort er nog van óp, als er
over de bybel wordt gesproken?
Voor velen is de bybelse bood
schap gesneden koek. Dat komt
omdat wy ons verkijken op de
eenvoud van het evangelie. Zeker,
het staat vol met simpele ver
haaltjes, maar Juist daarom zyn
we er niet zo snel mee klaar als
wy dachten, wy worden uitge
daagd om zelf de sbippelUJnen van
die evangelische boodschap in te
vulen. Dat kan allleen als Je be
reid bent om verstaanbaar te ma
ken, wat Jezus wel gezegd heeft
en ook gedaan heeft, maar wat
Hy bewust en met opzet niet met
zoveel woorden heeft ubgesproken.
Jezus heeft om ons te prikkelen
en om ons tot denken te zetten
expres een hiaat aangebracht in
het biyde bericht van de vrede
Gods op aarde. Hy laat het aan
ons over om met woord en daad
aan te vullen wat er nog aan ont
breekt. Pas dan zyn we in staat
om de wereld te verrassen met
een nieuw geluid en wy zelf, wy
zullen ons verbazen over een
nieuwe liefde, die over ons vaar
dig wordt.
R. S ELGERSMA,
Geref. predikant
Noardwyk
latere kloosterorden zijn gedefor
meerd, ook al hadden zij het armoe-
ceideaal hoog ln hun vaandel ge
schreven-
Het moeilijke is bij versobering dat
Je dit niet alleen kunt doen. Je hebt
er, hoe dan ook, 'n gemeenschap voor
rodig. Zo'n gemeenschap kan op ver
schillende wijze worden gevormd.
Daarvoor behoef Je niet in een kloos
ter of commune te gaan. Iedere
kring is hiervoor bruikbaar. Er
moet noch thans wel 'n gemeenschap
zijn. waarin de enkeling staat en
waardoor hy wordt gesteund. Een on
dernemer waarschuwt er voor dat
overheid en bedrijfsleven gaan heer
sen over het christelijk leven" Dat
moet in geen geval. De kerken (niet
alleen in de Geref. Kerken vinden we
de versoberingsgedachte) zullen het
moeten zoeken bij de wortel van on
ze samenleving, in het gezin en in de
gemeente.
We hebben het een en ander uit
'Bezitten of bezeten zijn" aange
haald. Dit nummer is bedoeld als ge
spreksstof. Het zou ons verblijden
wanneer het onder vele ogen kwam.
Het ls te verkrijgen door f 2.— te
storten op postrekening 513153 van
het kerkelijk bureau der Geref. Ker
ken te Utrecht.
S. J. M. HULSBERGEN
Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 uur ds.
W. van Dijk van Gouda (HA); Ger.
Gem. 9.30 en 6 uur ds. A. Bac; Vrijz.
Prot. 10 uur ln Rem. kerk de heer P.
van der Laarse; Pinkstergem. 9
Koningskerk 10 u. ds. H.
Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat i)
10.30 uur.
Oud Ka th. Kerk (Zoeterw. singel 50)
10 uur.
Alphen aan den Rijn Herv. Gem.
Gebouw Nabij Van Lennepstraat: 10
u. prof. dr. H. Berkhof te Oegstgeest;
r ds. J. H. Bogers;
menkomsten 9.30
0.30 uur de heer J. Modderkolk; R.E
kerk (dorp) zat.av. 7.30) 8.45 10
Bethelehemkerk 10 u. ds. E. M. Opstandlngskerk Prinses Marijkestr.
'annekoek. in (jg_ p a. 'L Franken, dienst ge-
'rljdlngskerk 9 en 10.30 u ds. uoorgestoorden en 6.30 u. ds. J. H. Bo- mja uu.a
t 6r gemeensch. diensten). gers; Gebouw Nabij Van Lennepstraat aan den Rijn Ridderhof zondag 10.30
5 u. ds. J. Bovenberg.
Vredeskerk 10 u. ds. R. Steen-
Eglise Walone 10.30 ul. Pasteur
D Ribs.
Academisch Ziekenhuis 10.30 u.
Jeugdkapel mej. Burggraaf;
j. E. Brederveld.
Diaconessenhuls 10.30 u. ds. J.
Maaskant.
Oecumenische Werkplaats (Planta
ge 16) 11.30 uur Samenkomst.
Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr.
A Lagerwerf.
Jeugdkapel „De Goede Herder"
10.30 u. ds. H. J. Hemstede.
Gemeenschap van Kerken Meren -
wijk) 10 u. oec. dienst, pastoor Van
Well (Doop).
GEREF. KERK:
Zuiderkerk (Lammenschansweg 15)
10 u. ds. SIJtsma; 5 u. ds. Koolstra.
Kruithof. Martha-i
stroom": 10.30 uur M-,— «--- -
Kerkgebouw Oudshoornseweg10 u. ds. H. F. Boonstra; Geref. Kerk: 10 u.
R. Oort; Slonskerk Hooftstraat.
P. H. Pouwels, pl. geref. pred. 7
H. F. Boonstra; Geref. Kerk: 1"
H. F. Boonstra. pl. Herv. pred. 7
Goede Herderkerk Ten dam. Voorlichtingsdienst met
ds. N. J. M. Ho-
gendijk; Rldderveld „De Bron" Trou-
badourweg 10.80 u. ds. N. J. M. Hoo-
gendljk; 5 uur ds. J. P. van Santen;
4.30 uur Interkerkelijke Jongerend.
Jeanlne de Ruyf •-
Hnngmnrie Herv. Gem. 10 uur ds.
Geref. Kerk M. Hanemaaljer te Alphen aan den
Rijn R.K. Kerk (zat. 7 uur) 9 en 11
Salvatorlkerk W. de Zwijger-
rries. Scheveningen. 5
H. Rooze. Valkenburg (Z.H.)
>ude Vestkerk (Oude Vest 133
L Koolstra. 5 u. ds. SIJtsma.
Ten Harmsenstraat 10.30 t
a. Tas te Boskoop; 6.30 uur ds. J. Vos
(H. Avondmaal). Rldderveld ..De Bron"
Troubadourweg 9 uur ds J. Vos en 6.30
i Ede; ..Het Dorps-
Bevrijdlngskerk (Aerent Bruunstr.)
en 10.30 uur ds. Boogert. 5 u ds.
3oogert, 5 u. ds. Bovenberg.
Huize „Groenhoven": 10 u drs. Hof-
Gezinsdiensten „De Jeugdhaven": 10
i. „De Mirt": dhr Venema. 10 u. .Het
Mierennest": dlir. Kromhout.
Bap. gem. 10 u ds G. van Mameren
Ger. Gem. 10 en 4.30 u ds. Boogaard.
Chr. Ger. Kerk 10 en 5 u ds Prins.
Rem. Doopsgez. Gem. Lokhorstkerk
Mgr. Bekkersschool 6 i
10.15 u ds
BUderbeek.
i Hells Corn, de Vlamingstraat:
10 en 6.80 uur leesd. R.K. Bonlfaclus-
kerk (zat. 7 u); 8.30 10 en 11.30 uur.
R.K. Plus X. Kerk (zat. 7 uur) 9. 10.30
11.46 en 5.30 uur; R.K. Geestkerk Rid-
eerveld De Bron (zat. 6.30 uur) 9 en
Kapel Denenlaan 12. Molukse
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 Protestantse Kerk 9.30 u. ds. Tomasoa
i Holl.
Nwe Apost Kerk (H. Rijndijk 24)
Woerden. Molukse Evang.
ambacht. Bevestiging ds. W. C. Ho-
i Ieperen; WIJkgebouw Hoek-
dovendlenst; Geref. Kerk:
ivengelist Leeflang (dl. 8 u evang.
ïillstra).
Leger des Hells 10 en 7.30 u kapl-
"Eva^Chr Gem. (MlddelWep-acht) 7*0 ra ÏOJÓ üur: Tta AirDonwhuli
Dienst des
'oords; 7 u. ds. D. J. Klein Onstenk
Maassluis; R.K. Kerk (zat. 7 uur)
en arbeid: 5 uur ds. G. van Halsema;
Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. H.
Ent; Geref. Kerk (vrijgem.)
chr. J. Eikerbout.
Geref. Kerk (vrijgem.) 10.30 u. kand.
Josterhuls. 5 u. leesd.
Middernachtsgroep (Zw. Singel 21)
dhr v. d. Keur.
RK Kerk Leonardusoarochle 9, 10.45,
12 en 6.30 u (zat.av. 7 u
Lodewijksparochie 9. 11, 12.15 en 6
H Middelares 9.30 en 11.30 u. (zat.
St Josephparochle 8.30, 9.80, 11 en
Stokman m.m.v. gemengd koor olv. Jan
n Schmltz. en 6.30 u. (zat.av.
Petrusparochie 9.30, 11 en 12.15 u.
leesd., 7 uur ds. Boogaard te Leiden.
Bodegraven Herv. Gem. (Dorps
kerk) 10 uur ds. Droogere, 6.30 uur ds
Halverda te Renkum (Salvatorlkerk)
10 uur ds. G. J. van Embden, 6.30 u.
dr. Balke (Bethelehemkerk) 9.30 uur
dr. Balke. 6.30 uur. ds Droogers, Ger.
Kerk 10 uur ds Buitenhuis, 6.30 uur
ds. Bezemer te Ter Aar (Nieuwer-
brug) 10 uur ds Los te Lelmulden,
6.30 uur ds. De Bruin te Den Haag.
Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 uur leesd.,
Feenstra; R.K. Kerk 8, 10
M. L Heijmans, 6.30 u. ds J. Stelwa-
Soefle-Bewegingaanvang dienst 4 i
Geref. Kerk: 10 uur ds. Swierts, 7
(zie herv. eem.) R.K. (Ridderhof):
10.30 uur (12 maart biddag voor het
gewas Herv. Gem. 7.30 uur ds. v. d.
Linden; Geref. Kerk 7.30 uur ds.
Heer Korswagen; Hoofdstraatkerk
uur dhr J. Reugenbrlnk; 3 uur dlei
met geestelijke gehandicapten, ds.
Th. Verwoerd; Bovenberg, Lelden. Schepplngskerk 9
10.30 uur ds. J. P. Honnef, 5 r—
J. A. van Netten. Bap. gem. (a
d. Valk Boum&nweg 236) 10
1 dhr
Vries. R.K. Kerk 10 i
Nieuw Vennep; Geref. Kerk 9.30 i
ds. Allan Boesak. Zuld-Afrlka, 7 uur
da. Jos G. Los; R.K. Kerk (zat. av. 7
uur) 7.30, 9.30 en 11.15 uur.
Lisse Herv. Gem. Grote Kerk: 10
ds. Oostlnga; Pauluskerk 10
dienst; Chr. Geref. Kerk 10
Htllegom Herv. Gem. 10 uur drs.
C. Rijnsdorp. letterk. uit Rotter-
i. Voorlichtingsdienst met thema
„De Kogel door de Geref. Kerken??":
L 7.30
Geref. Gem. 10 en 4 uur ds.
berg; Oud Geref. Gem. 9.30
ds. Samsom te Rotterdam; 6.30 i
Zllk. aula r.k. meisjesschool, ds. J.
ds. J. H. v. d. Bank te Ede; De
Streefland; R.K. kerk Sint Jozef (zat. Hoeksteen 9.30 uur ds. W. Verboom;
7 uur) 8. 10. 11.30 i
St.
Viktor (zat.av. 7 uur) 8. 9.30, 11.
C uur; Kapel St. Bavo 9.30 uur; Hel- daal. 5 uur
Hg Hart van Jezus ln De Zllk (zat.av. nuëlkerk 10
7 uur). 8. 9.30 en 11 uur; Kapel Sanc-
ta Maria (zat.av. 7 uur) 10 uur.
Oegstgeest Herv. Gem. (Groene
Kerk) 10.30 uur ds. K. Koopmans te
Bunnlk Pauluskerk) 10 uur ds. H. O.
Basse (Gemeentecentrum) 10.30 uur
prof. dr. G. J. Hoenderdaal, 10.30 uur
(Jeugdkerk) J. Robbers; Geref. Kerk
10 en 7 uur ds. K. Vegter (HA); Ger.
Kerk (vrijgem.) 8.30 en 2.30 uur ds.
J. van der Haar (H.A.). Geref. Kerk
vrijgem. bulten verband (Gemeente-
centrum) 8.45 uur dhr. J. Vonk; 4 u.
ds. Van den Berg; PK. Kerk 9. 10.30
ds. N. J. Flink, 5
Wika J. J. Brörens te Delft; Geref.
Kerk Kruiskerk 10 uur ds. E. Warnink
te Noordwljk aan Zee, 5 uur ds. B.
Koekoek; Ontmoetlngskerk 10
P. Verloop. Oud Ger. Gem. in Ned.
Dorpscentrum 9.30 uur ds. H. Stolk
Den Haag; Zuiderhout: 10 uur Klnder-
Verboom; Imma- diensten; Deylerhuls: 10 uur Jeugd-
Zuldkade 159: 10
.'Van der Meulen (Zuid); 10 u.
ds Beek, 5 uur dienst; Ned. Prot. Bond
ds. Kempanaar, Werkendam; 6.30
ds. De Wit (Bidstond Gewas en Arb.),
r uur) Bonaventu-
Oostlnga: Herv./Geref. uur).
bespreking: Het bruilofts
huis te Amsterdam; R.K. Kerk (zat.
Oude Wetering Herv. Gem. 9.30
uur ds. Kool: Geref. Kerk 9 30 en 6.80
uur ds. J. Czlrla (H.A.); R.K. Kerk
Meerkreuk (zat.av. 7 uur) 8.15, 9.45.
n" gemeenschapsruimte chr.
Kerk 10 uur ds. Bovenberg te Leiden;
limi* rhr' RK St Janskerk Zuidbuurtseweg
7.30 uur) 7.30 10 t
Chr. Dlenaarkerk (zat.
7 uur) 8.30,
t.30 en 3 uur Leesd. Aktle Kruistoch
ten Ned. Maand 8 uur ds. Gravendeel
ln de zaal van Marlënburcht. R.K. Kerk
Pancratiuskerk 8.30. 9.30 u. (hoogm.)
11 uur gezinsmis crèche) en 5.30 uur
(zat.av.) 7 uur) H.H. Engelbew. 7.80,
9.30 uur (hoogm.) 11 u (w.J. kinder
crèche) 5.45 uur (zat.av. 7 uur).
(Woensdag 12 maart biddag gewas en
Lindenburg te Ter
7 uur) 7.30. 9.30 en 11.15
lUnsburg
■k) 9.30 u
Herv. Gem. (Grote 10 uur „Open Deurdienst"
Zwammerdam Herv. Gem. 10 i
as. J. Mostert i
r-Herv. Gem. Dorpskerk: f 7 uur> 8- 10' 1130
ds. Hulsman; Immanuëlkerk Klnderdfensten; Messlaekerk: 10
9.30 en 5 uur ds. Baayen; Maranatha-
kerk: 9.30 en 5 uur ds. J. P. Dondorp.
In alle diensten: viering
A. Geref. F"*" 9
r ds. Weger. 5 15
Interieur van de Gerefor
meerde Kerk aan de Vinkenlaan
te Noordwijk.
Eindhoven; Chr. Geref. Kerk 9.30 en
6.30 uur dienst des woords. R.K. Kerk
(zat.av. 7 uur) 7.30, 9, 10.46 en 7 uur.
Nleuwveen Herv. Gem. 9.30 en 6.30
uur da. J. Kaal; Geref. Kerk 9.30 uur
ds. J. Maaskant te Lelden; 7 uur ds.
N. Wouters te Amsterdam; R.K. Kerk
(zat. 7 uur) 9, 10.46 en 5 uur; Ned.
Prot. Bond 7 uur ds. Bongarts.
Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30
uur. da. J. J. Ruitenberg; 7 uur ds. J.
Irtk te Utrecht (ontmoetlngsdienst
m.m.v. The Revival Singers); Chr. Ger.
Kerk 9.30 uur ds. H. Brandsma te Hil
versum 3 uur ld.; Geref. kerk 9.30 en
4.30 uur ds. G. den Heten: R.K. Kerk
(zat. 7 uur) 9.30 uur gezongen hog-
mls; 11 uur eucharistieviering; woens
dag 12 maart bidstond voor gewas en
arbeid; Chr. Geref. Kerk 3 en 7.30
uur ds. M. Draayer te Hilversum. Ger.
kerk 7.30 uur ds. G. den Heeten; Herv.
Gem. 7 uur ds. S. G. J. Goverts.
Noordwljk-Blnnen Herv. Gem.
school 10.30 i
Rljpwetertng R.K. Kerk 7.30, 9 u.
hoogmis en 10.30 uur (zat. av. 7 uur).
Sassenheim Herv. Gem. 9 t
Kerk 10
Volle Evang. Gemeente: 7 uur Samen
komst (gebouw Ned. Prot. Bond);
R.K. Kerk (Pancratius parochie): H.
gewas; Herv. Gem. 7.30 i
«tra; Geref. K
_i Santen; Chr.
ds. Jac. J. Rebel).
Ter Aar Herv. Gem. 9.30 uur ds.
Lindenburg, 6.30 uur ds. Oostanbrug
(woensdag biddag voor het gewas 7.30
uur ds. Lindenburg).
Valkenburg Herv. Gem. 10 uur
ds. G. J. v. d. Bogerd uit Rijnsburg;
6.30 uur ds. M. Heymans uit Katwijk
a. d. Rlln: Geref. Kerk: 9.30 en 6^0
uur ds. H. Rooze.
t r r la'nnZr, Voorhout Herv. Gem. Dorp: 10
J. G. B. Jansen (gemeensch. dienst Keunine van Noordwilk aan 7.c*-- RK
Van den Berghstichting 11
S. Elgersma; Aula Scl
9.30 uur ds. A. L. Laj
St. Jeroen 8. 9.30, 11
(zat. av. 7 uur).
NoorwIJk aan Zee R.K. Kerk Maria
r gem. dienst ds. H. J. Swierts, L.
Elgersma (gemeensch. Jeugddienst);
Sole Mlo 9.30 uur. ds. J. A. van Met
ten (Leiderdorp)
Noonvljkerhout Herv. Gem. 10 u.
10.30. 11.45
Voorschoten Herv. Gem. Dorp: 10
uur vlc. Berkhof; 7 uur ds. Meljerlng;
Kapel Rijndijk 10 uur ds. Meljerlng.
Kapel Hulp en Heil: 10 uur ds. A. F.
Verheule; Geref. Kerk Dorp: 10 en 5
uur ds. Reedijk; Aula Noord-Hofland
9.45 uur ds. De Zeeuw; Geref. Kerk
(Vrijgem.) 9.30 uur ds. J. Blokland.
Van Beethovenlaan. Cult. Centrum:
uur) St. Laurentius
8.30. 10.30. 12 en 7 uur (zat. av. 7 uur)
Noord Hofland 11.30 uur.
Waddlnxveen Herv. Gem. Brug-
kerk 9.30 uur ds. J. v. d. Heuvel. 6.30