Veinig spanning bij concert Chris Hinze 'Het fenomeen' door Henk van Ulsen boeiend vertolkt Russische schilders exposeren yïAANDAG 24 FEBRUARI 1975 Chris Hinze: ook in combinationde leider. i de Leiderdorpse Dorpskerk werd stermiddag een concert gegeven van 'Chris Hinze Combination'. He* ïert van deze musici, aangekon- gd als een 'concert bij kaarslicht', randerde door het stralende weer •n 'concert voor fluit en zon', de groep wordt gezegd, dat ze mky-poppy-Jazz music' maken en as dus een belevenis op zilch stermiddag de Leiderdorpse Dorps- irk te bezoeken, om na te gaan of muziek van Chris Hinze en zijn Ibejinaitionaail georiënteerde musici erkelijk zo afwijkt van gangbare uziekvormen. Wanneer men dfe sa- ensteHemg van de 'Chris Hinze Com- tion' bekijkt is men wel geneigd parte plaats van deze muziek te iderkennen. Behalve Chris Hinze staat de 'Combination' (een overi- sns goed gekozen woord, waardoor inze zich, wat betreft het aantal usici geen limiet stelt) uit Michel srr uit België (won in 1971 de eer prijs op het Loosdrechts Jazzfes- val) Henk Zomer uit ons eigen land peelde oa. met het 'Prans Eisen ixtet' en het "Rob Franken Trio'), efan Diez uit Duitsland (speelde Iket de 'Big Band" van Kurt Edelha- |en) en Roger Cooke uit Amerika, die a. speelde met de beroemde Gerry iulligan. Chris Hinze zelf, die zich ik duidelijk in de muziek van de 'Combination' opwerpt als de leider, heeft reeds een internationale faam verworven. Hij won o-a. in Mtomitreux de pers-prijs als beste solist (waarbij hij de bijnaam 'De Magiër vanMon- treux' verwierf, werd in 1973 uitge roepen tot Jazz-musicus van het jaar en componeerde in 1972 voor het 'Holland Festival' een suite, getiteld "Live Music Now', waarvoor hij la/ver de 'Beethoven-prijs' ontving. Chris Hinze zegt hier zelf over: De toe kenning Van die prijs in 1974 was voor mij een bevestiging van de artistieke kwaliteiten van Live Music Now'. Ik heb daar mijn hele ziel ingelegd, al vind ik het enigszins overdreven, dat sommige critici mij hierdoor hebben uitgeroepen als 'Nederlands ambas sadeur van de 'poppy-jazzmusic'. De samen/werking met mijn internatio naal georiënteerde musici is zo ge groeid. Ik ontken beslist, zoals sommi gen beweren, dat ik met een Belg, een Duitser en een Amerikaan werk, om dat het beschikbare Nederlandse mu sici iin dit genre aan taöent zou ont breken. Ik zal omstreeks mei van dit Jaar een tournee maken langs lan den ails Duitsland, Engeland!, Inidiia, Amerika en Indonesië. Het is de be doeling, dat wij tüdlens deze toemee in eik land 'n paar keer Qptredenf. Ook deze wereldtoenniee vormt een inter nationale erkenning voor de muziek van de "Combination'. De muziek zelf is vrij moeilijk te omschrijven. Men moet het gehoord hebben om erover te kunnen oordelen. "Easy answering' (voor de pauze) en 'I like to see a smile on your face' (eerste nummer na de pauze) waren gistermiddag duidelijke hoogtepun ten. 'Nummer zeven* (laatste nummer voor de pauze) dreigde soms enigszins te vervagen, hoewel ook de akoustiek hier debet aan kan zijn. Overigens was wel wonderlijk, dat de groep al in de kerk aanwezig was toen deze nog volstroomde, zich vervolgens even afzonderde om daarna weer op te ko men. Het moet duidelijk zijn, dat hiermee de spanning bij het publiek volkomen was weggenomen. En dat belangrijke spanningsveld tussen pu bliek en musici is eigenlijk tijdens het concert voortdurend afwezig ge weest. A.C. KOEKEBAKKER Jr. Nachtvoorstelltog: „Blow-Up". vr. en Pu slavinnen", ,11.30 i entoonstellingen Sociëteit Burgers, Burgsteeg 2a, LUXOR: „De dag. 2.30, 7.00 4.45 uur. 18 jaa: STUDIO: „The gun", dag. with the golden en van 18.30 tot 19.80 uur; deling dag. van 15 tot 18.3 OCU (hartbewaklng). dag. Endegeest: dinsdag 6 zondags 11—12 uui 7.00 en 9.15"uur. zo. ooX 4.80 lïEX: ..Sex In Tirol", d«e 7.00 en 9.1S uur. 18 Jaar. KLndermatlneeGoofy, de held van de Olympische Spelen", za. en woe. egstgeest'.tel. 50220 Ans v. d. Helde— Nachtvoorsteillng: „De Onverzadigba- cademoegebluw en foyer LAK-thea- Japanse theater prenten (tot 20 exposeert eigen werk 18 ja Oudheden (Rapen- 28) Werkd. 10 i Joh. de Wlttstraat 40. Galerie Ka- Gaper. Wisselende expositie dl. De Lakenhal dag. 10—5 uur. Zondag Drukkerij De Bink. Rooseveltstraat 3. ter TJepkema exposeert foto's; van lanuarl t/m 28 februari. Geopend t/m vr. van 8—17 uur. Galerie Van der Vllst. Botermarkt expositie van Michel Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden eme dan Acade- tnleob ziekenhuis behalve van dins dag I -'.0r uur tot woensdag 18.00 uur Annakllnlek: Klasse afdeling Derde klasse woensdagavond van 18.30 tot 19.30 i ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) z(jn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00—10.00 uur 18.30—20.00 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Maandag t/m vrlldag: (Diaconessenhuls) sabeth ziekenhuis) t zaterdag 13.00 uur Eli sie'irgraflek, tot 7 r Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaoonessenhuia: Middagbezoekuur: 18 40—14.80 uur. Avondbezoekuur: 18.80—19.30 uur Kinderafdeling dage- Hlks van 14.00—19.00 uur, alleen voor 10-17 ouders zondag 14.00—16.00 Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn so raak telefoon 01751-12185 Praethuys. Vrouwenkerkkoorstraat Expositie etsen von Clara van den out ttn 28 februari Geopend dog. idse bioscopen kinderafdeling St. EUsabeth-zlekenhuis. klasseafde- ngen. Volwassenen dag. v. 11.16 tot kinderafdeling i 18.30—19.30 u.: Kraam- ouders 18 iindermatimee: „Asterlx en de hel- 16 tot 18.30 uur: 8e klasse: dag za en woe. 2.30 uur. zo 2.00 tot 14.14 uur en v 18.30 tot 19.S uur AL. Kraamafdellng: dag van 15 tot Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000) teuws 24 februari 1975 Honderd jaar gelden stond in de krant: Lest heugt best, zegt het Hollandsche spreekwoord, en daarom zou men zich allicht gaan verbeelden, dat de win ter van 1875 bijzonder streng was. Maar in de Cronycke der Stad Rotterdam van 1270—1671 leest men, dat in 1449 de vogelen uit de lugt vielen en de menschen op de wegen doodvroren, dat men van November 1564 tot 1 Maert 1565 met wagens en sleeden over de Mase heeft geredendat men in 1608 met Wage en Paerden over de Maes tot Delf shaven kon rijden, dat men in 1634 met alderhande coopmanschap met sleden en paerden de Maes opreed tot boven Keu len toe, dat men in 1658 van December tot het laeste van Maert op de Maes heeft ge reden, dat men in 1667 den 22 Maert noch met Paerden en Sleeden op de Maes reed, aat men in 1670 in Januari van Maeslantsluys over de Maes op Den Briel liep en later met karossen en Paer den over de Maes naar Dor- drecht reed. Vijftig jaar geleden: Aan den Leidsche-Straat- weg, tusschen de oprijlaan van het kasteel "Duivenvoor de" en "Huis den Deyl", be vindt zich een prachtige, met beuken, sparren en rhodo dendrons begroeide zoom van het koninklijke landgoed "Raaphorst"Deze zoom zal over een lengte van ongeveer twee kilometer en ter breed te van zes tot acht meter worden geraseerd ter ver breeding van den weg. Daar door wordt het schoonste ge deelte van den Leidschen weg op jammerlijke wijze ge schonden. In Belgisch en Neder- landsch Limburg zijn eergis teren op verscheidene plaat sen mij hevige aardschokken waargenomen. De trillingen gingen gepaard met een sterk onderaardsch gerommel. In tal van huizen werden meu belen door de beweging van den grond verplaatst. Ook uit den Eifel en Aken komen be richten dat men een schonk heeft gevoeld. De avonturen van Jommeke Het geheim van de Macu Ancapa C Die knaapnog zo jong!... 2 hij gaat zich ophangenJ Kooktip LINZENSOEP MET SPINAZIE Week 250 g gewassen linzen 60 min. in ruim 1 1 water en zet ze dan met het weekwater op. Voeg 2 kruldnageltjes toe, 2 blaadjes laurier, 1 heel teentje knoflook, zout naar smaak en versgema len peper. Leg een deksel op de pan en laat de lin zen zo op laag vuur gaar koken. Reken op hoogsten Fruit een gesnipperd ui tje in wat boter heel licht goudgeel en voeg dit aan de soep toe, evenals 500 g verse spinazieblaadjes en een lepel tomatenpuree. Laat de soep weer goed heet worden, onder voort durend roeren. Bak Intus sen kleine dobbelsteentjes ontbijtspek en brood in wat boter goudbruin en voeg die pas aan tafel aan de soep toe. - WINABORN FRED BASSET PTT S TOCH HET BSSTS UUR VAMPE PAS... LSKlcee EVEN UIT2AK- <5N, VOOR WE AAN "TEL GAAN! 04 .KUNST, HET TOON HERM4N5 "TEKSTSCHRIJVER, Henk van Ulsen viert met de op voering van het toneelstuk over Han van Meegeren zijn vijfentwintig ja rig jubileum als toneelspeler. Van Ulsen, die grote bekendheid verwierf door zijn rotlen in Gogdl's 'Dagboek van een Gek", Pinter's "Huisbe waarder", Heijermans' "Wijze Ka ter", Shalkespeares „Mldzomernaohte- diroom", Jean Gereis "De Meiden" en Vondel's "Gijsbrecht van Aemstei", heefit met de personi- fiioaitie van de meetster-verval ser Han van Meegeren zijn talent be vestigd. Hoewel het toneelspel van Van Ulsen zaterdagavond in het Rijnlands Lyceum uitermate boeide en het leven van Van Meegeren daar mee vrijwel parallel liep, kon toch niet aan de indruk worden ontko men, dat deze twee peilers rusten op zeer poreuze bodem. Want zoals reedis tijdens die première van "Het Fenomeen" (zoals deze gedramati seerde documentaire, overigens uit stekend geregisseerd door Joes Odu- fre, heet) werd geconstateerd, heeft de schrijfster van dit gedramatiseer de portret Marie-Louise Doudart de la Gree een nauwelijks hanteerbaar en speelbaar gegeven overgedra gen. De aanzetten zijn vaak te mini maal om door een toneelspeler te worden uitgewerkt en het is slechts te danken aan het vakmanschap van Van Ulsen, dat hier geen slaapver wekkende compositie is ontstaan. Enerzijds werd <üt gevaar door re gisseur Odufré weggenomen, omdat hij dia's van de schilderijen van Van Meegeren introduceerde en an derzijds door de dialogen, die Van Meegeren/Van Ulsen voert met zijn vader, moeder en andere personen, die een belangrijke rol in zijn leven ihebben gespeeld. Want gevaarlijk is het natuurlijk wel, wanneer één acteur een hele avond moet vullen, en daarbij vóór de pauze zijn gerief lijke leunstoel niet verlaat, waar door een zekere verstarring dreigt. Die verstarring wordt echter na de pauze (en dan vooral gedurende het tweede gedeelte) weggenomen, om dat Van Ulsen dan haarzuiver de ge noegdoening van Van Meegeren ge stalte geeft, wanneer deze consta teert, dat de kunstkenner Dr. Bre- dius zijn "Emmaüsgangers" toe schrijft aan Vermeer. En uitgere kend Godfried Bomans citeert Van Ulsen in zijn programma, wanneer deze in de Volkskrant van 2 augus tus 1945 stellt: "Niett vam Meegeren is ontmaskerd, maar de kenner, die ze ker wist, dat het doek van Vermeer moest zijn". En met een kleine va riant zou dat kunnen luiden: "Niet Van Ulsen is ontmaskerd want Van Ulsen is dit stadium al lang ont groeid en kan eenvoudig niet meer ontmaskerd worden), maar Marie - Louise Doudard de la Gree, die niets van Van Meegeren heeft begrepen. A. C. KOEKEBAKKER JR. BRUSSEL (ANP) Deze week zijn in grammofoonplaten - zaJken in België "halve singles" te koop, dat wil zeggen klei ne grammofoonplaten waarop slechts aan één zijde een "hit" geperst is. De plaatjes worden vervaardigd door de in België gevestigde maatschappij "Bar clay". De directeur van dit be drijf meent doter een grote markt zal zijn voor de nieuwe "halve singles". Ze gaan in Bel gië ongeveer f 3,50 kosten. WENEN (AP) In Wenen is za terdag de eerste belangrijke tentoon stelling van nion-conformistische Russische schilders in het Westen geopend. Het gaat om ongeveer 80 schilderijen van 21 kunstenaars. De schilderijen zijn naar Wenen gebracht door de Russische dichter en kunstverzamelaar Alexander Gle- ser, die vorige week een uitreisvisum van de Russische autoriteiten kreeg. Gleser heeft gezegd te zijn ver volgd en gearresteerd omdat hij tentoonstellingen van non-confor mistische kunst in Leningrad en Moskou had georganiseerd. De kunstenaars, wier werken een week lang in het Kunstleröhaus in Wenen te zien zijn, behoren tot de groep van Oskar Rabin, die ook ten toonstelt in'Moskou. Volgens deskundigen is het moeilijk te zeggen of de groep de gehele non- conforalisJsche Russische schilders school vertegenwoordigt. Naar ver luidt komt de stijl van de werken overeen met de westerse kunststijl uit de Jaren vijftig. PANDA EN DE MEESTER-KRIMPER 83 - 127 Panda stapte boos door de muur van het schuurtje heen naar buiten. Dat was niet zo moeilijk - want door het ver kleinen van het gebouwtje was het metselwerk dun en broos ge worden. "Ik heb niets laten krimpen!" riep hij boos. "Dat heeft Joris gedaan. Hij heeft me er in laten lopen!" "Joris?" herhaalde rechercheur Snappers. "Hier is geen Joris. Professor Kalker gaf me de namen van twee verdachten: Pan da en Pampa. En een van die twee ben je - als je niet alletwee bent. De prof vergist zich wel eens. Kom maar mee naar het bu reau, dan kan je daar je verhaal doen." Hij luisterde verder niet naar Panda's protesten, maar liet hem in de politie-auto stappen en reed weg. "Labori te salutant," prevelde Joris, van achter een struikje op duikend en het voertuig nakijkend. "Ofwel, om woord te spelen met de klassieken: zij die aan het werk gaan, groeten u. Nu het hinderlijke baaske uit de weg is, kan ik naar hartelust gaan verkleinen en vergroten. Ach - wat een mooie toekomst wacht mij..."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 9