Zending was de kerk altijd een slag voor... KERKDIENSTEN Rijken en armen jjjmimiiiuiij.'tt ZATERDAG 22 FEBRUA3Y,' 1875 „Een mens moet leren leven met veranderingen. Mens zijn is veranderen". Deze uitspraak van prof. C. A. v. Peursen vinden we genoteerd in een verslag van een werkdag over ontwikke lingssamenwerking die op 16 november van het vorig jaar gehouden werd in de aula van de Vrije Universiteit te Amsterdam, waar 500 mensen waren tesamen gekomen om zich te bezin nen op "verandering". Het waren "allemaal kerkleden die zich interesseren voor de vraag wat je als plaatselijke gemeente kunt doen met de vele vraagstukken van de samenleving". Ze waren bijeen gekomen in het gevoel dat ze met die veranderingen wel eens wat verlegen zitten, want die veranderingen in onze samenleving laten de kerken en gemeenten allesbehalve onberoerd. Die veranderingen zijn in ons de samenvoeging van twee bestaan- stand. Daar kijkt men door de band land zo geleidelijk aan gekomen. In de bladen, nl. de zendingsbladen andere landen kwamen ze soms heel bruusk. Denk momenteel maar aan Portugal en zün koloniën, aan A- bessynië. Doch, al mag het dan lang zamer zijn gegaan, welke verande ringen zijn er ook bij ons niet geko men door de economische groei de laatste wereldoorlog. En met zekere vrees in ons hart vragen i de Hervormde het verleden dan naar i de Geref. de toekomst. Iedere kerk zit ook met Kerken. Dit nieuwe maandblad wordt een stuk eigen geschiedenis en die nu gedrukt in een oplaag van 233.000 kan zij zo maar niet van zich af- exemplaren. Het wordt nog wel ge- schudden. Dat is menigmaal drukt hervorm- lemmering geweest om te doen wat dat eigenlijk zou moeten gebeuren. Laatst iemand die kort na de Amerika was verhuisd. We kregen het natuurlijk ook over de kerk en het kerkelijk leven. Hier, in ons land. was hij nooit in een andere kerk geweest dan zijn eigen. Maar in Amerika, zo vertel de hü, word Je by een verhuizing twee edities, ?n gereformeerde, kan moeilijk anders zolang deze twee spraken kerken naast elkaar bestaan en ie- oorlog der voor hun zendingswerk een ei- af welke veranderingen er zul- gen begroting hebben. Doch verder len komen nu die economische groei is de inhoud gelijk, terug loopt of in ieder geval stag- «eert. "De school van het leven Is I"1 het eerste nummer wordt aan ook een permanente opvoeding tot hervormde lezers een stuk geretor- verandering". meerd zendingswerk voorgesteld Dit h«l'gém^keUik Meth<^"of"£ïh keer zien en lezen we iets over Rwan Het m aaQ welkB kerk het dichtst bij Je nieuwe huis staat en of zij actief is, zowel in 't kerkelijke als in het maatschappe- «tezcTtwee^bladen1 hl "Vandaar" zien JC US zoals dat bij onze kerken het geval is en waardoor ze wel eens wat te veel stabiliteit vertonen, alsof dat het beste kenmerk van een kerk is. Nu zouden we die gemakkelijke verandering van kerk. die er in Amerika blijkbaar is, niet ten lezen we iets over Rwan Dat verslag over de werkdag voor da. een klein landje in het hart van ontwikkelingssamenwerking is te vin- Afrika, 'in een komend nummer zal den in "Vandaar", het maanblad ter een stuk hervormd zendingswerk aan berichtgeving over Gods opdracht de beurt zijn. In het samengaan aan zijn wereldwijde kerk i ADVERTENTIE een miljoen gulden aan prijzen Elke week zijn erEBirdy tafelgarnituren te ■winnen in onzepuzzelcampage. Wvnkduxf25 het evangelie we een nieuw teken voor de stel- te verkondigen en daaraan gestalte ling die we reeds meer hebben ver te geven in het leven van mens en kondigd, dat de zending altijd voor maatschappij". Dat is een hele mond de kerk heeft uitgelopen, vol. Het is tegelijk een hele taak die hierin ligt besloten. Belemmering "Vandaar" is wel een nieuwe ver schijning op de markt van de tijd- Veranderingen komen in de ker- Bchriften, maar het is gegroeid uit ken dikwijls maar moeizaam tot beeld willen stellen, maar daar te genover zouden we ook niet graag willen pleiten voor een vasthouden aan alles wat wij nu nog aan eigens hebben. We kunnen er tenminste alleen maar onze blijdschap over uitspreken dat de zendingsinstanties van de beide hierbij betrokken ker ken dat eigene niet hebben willen bewaren en dat zij in "Vandaar" willen bekend maken aan het volk in beide kerken hoezeer htm beider zendingsarbeid samengaat. Eigen terreinen Vóór 1940 werkten de zendingen van beide kerken bijna uitsluitend in het tegenwoordige Indonesië. Dat land was ook groot genoeg voor al le zendingsactiviteiten die er in ons kleine landje werden ontplooid. Daar behoefde men elkaar niet in de weg te lopen. Iedere zending had zijn eigen terreinen. Wel waren er ech ter meerdere contacten in het zen dingswerk dan hier tussen de ker ken het geval was. Een man als prof. Kraemer heeft ook te maken gehad met de gereformeerde zending en zo waren er meer aanrakingspun ten. Na de oorlog kwam men ineens in een heel andere situatie terecht. De Nederlandse zendingsmensen waren met de andere landgenoten geïn terneerd geweest. De gemeenten en kerken die er toen waren, hadden het moeten doen zonder de vaste lei- «EXCLUSIVE*' In deze episcopale kerk St. Andrew in het New Yorkse Har lem is de "Addie May Collins Shelter" ondergebracht, een dag verblijf voor achtergestelde kinderen uit Harlem. De kerk dient als tijdelijk onderdak tot een nieuw gebouw gereed is. Het dagverblijf werd in 1970 gesticht door de dichter Ned O'Gorman, die een goede vriend is van de huidige onderwijzer die in het dagverblijf werkzaam is, namelijk Jorge Guillermo, kersverse verloofde van prinses Christina. ding uit ons land en zij hebben een eigen weg weten te vinden. Ze wa ren, door de nood gedwongen, zelf standig geworden. Wat velen vrees den, dat zonder de mensen van on ze kerken, de zaak ineen zou stor ten, was niet gebeurd. Na de oorlog stond men voor een heleboel vragen, de opleiding van predikanten, de kadervorming in de gemeenten, de geheel andere posi- tie die zendingspredikanten en zen dingsarbeiders uit ons land moesten innemen. Geen van de toen reeds bestaande zelfstandige kerken kon dit alleen oplossen en zo ontstond er een Raad van Kerken. Samenwer king was noodzakelijk. Op Nieuw Guinea ontstond er één kerk, waar bij inheemsen en mensen uit ons land, zich aansloten, ook die uit de Geref. Kerken kwamen. Toen dit halve eiland werd over gedragen, kreeg je het merkwaardi ge te zien dat zij, die ginds kerke lijk hadden samengeleefd, niet weer zo maar van de hier geschei den kerken deel wilden uitmaken en er enkelen met plannen rond liepen om ook hier zoiets als een verenigde kerk te beginnen. Mensen die een langere tijd in het buiten land hebben gezeten, kijken meestal met andere ogen tegen de kerkelij ke toestanden hier aan. Eén van de kenmerken van zendingsmensen na hun terugkeer is nog al eens dat ze gaan behoren tot het meer vooruit strevende deel van hun kerk en dat ze aandringen op meer samenwer king op bepaalde terreinen. Ver schillende van hen zijn voortrek kers geworden. Opleiding WOORD VAN BEZINNING Onder de vele problemen, die de wereld vandaag kent, is zeker niet één van de minste, dat, wat in het motto van dit woord van bezinning aangeduid wordt met de woorden "rijken en armen". Meer dere malen kunnen we het horen en lezen, dat we leven in een wereld, waarin de rijken alsmaar rijker worden en de armen als maar armer. Er zijn er velen, die zich bezig houden met te trach ten dit enorm moeilijke vraag stuk op te lossen. Maar de aan alle kanten bevredigende oplossing is tot nu toe nog niet gevonden. Verspreidt de bijbel over dit vraag stuk ook enig licht? In ieder ge val komt dit probleem om de hoek kijken in een gebeurtenis, die ver schillende evangelisten ons, die op hun wijze, beschrijven als Jezus aanzit aan een maaltijd nog geen week voordat Hij zijn leven op aarde gaat eindigen als gevloekte aan het kruis. Aan die maaltijd gaat een van de gasten Hem huldigen door o- ver zijn hoofd een hele fles met echte zeer kostbare nardusmirre uit te storten. Zoveel giet ze - want het is een vrouw Maria ge naamd. die dit doet - over Jezus uit, dat niet enkel Zijn hoofd overgoten wordt maar ook Zijn voeten. Het is geen kleinigheid wat Maria doet. In een enkel ogen blik wordt daar voor een enorm bedrag ter ere van Jezus gespen deerd. Niet minder dan het laar- loon van een arbeider gaat ermee heen. Als we het in de geldswaar de van nu zouden moeten uit drukken, dan kwamen we stellig op een bedrag van meer dan twin tig duizend gulden. Is het niet begrijpelijk, dat er van de kant van de leerlingen met name van Judas - maar ook de andere leer lingen doen mee geducht kri tiek op wordt geleverd? Wat had daar wat mee gedaan kunnen wor den tot leniging van de nood van de armen! Wat is nu het merkwaardige? Jezus doet -niet mee aan de kri tiek. Integendeel. Hjj neemt het voor die vrouw op met de woor den: "De armen hebt gij altijd bij u, maar Mij hebt gij niet altijd". Jezus doorziet deze daad. Deze vrouw heeft begrepen, waar het met Hem op uitloopt. Ze heeft haar liefde Jegens Hem willen uitstorten, ze heeft zichzelf wil len offeren voor Hem die door Zijn dood het grote offer gaat brengen. Het is haar belijdenis, dat Hij haar Heer en Koning is. Alles zal ze niet begrepen hebben, mogelijk meer aangevoeld. Maar wij weten in ieder geval meer. Wij weten, dat Maria het goed aangevoeld heeft, dat wat er gebeuren gaat met Jezus, Zijn dood en begrafe nis, ons heil betekent. Hij heeft daardoor onze dood gedood en ons het Leven verworven. En daar om zijn die woorden "maar Mij hebt gij niet altijd" van een gro te draagwijdte. Ze willen zeggen, d de tijd nadert, dat Jezus uit het midden van de zijnen zal zijn ver dwenen, maar dat dit iets inhoudt dat nog belangrijker is dan hulp aan de armen. Er wordt vandaag veel gesproken over de medemenselijkheid, die de kerk moet beoefenen, Ja waarin het evangelie zou opgaan. Het gaat erom dat de kerk effect sor teert in de maatschappij. Maar toch er is iets dat voor de kerk nog belangrijker is. Dat is de pre diking, waarin ons gezegd wordt hoe God over ons denkt. Dat zal de eerste zorg zijn voor de kerk. Want dan gebeurt het wonderlijke dat ook het oog opengaat voor de nood van de medemens. In de arme komt Christus tot ons, die zich arm maakte voor ons om ons rijk te maken. De arme is de vertegenwoordiger van ons voor God. Want arm is niet enkel ge brek aan geld. Arm is bovenal wie de rijkdom van Gods genade, die reikt tot in eeuwigheid, niet kent. Juist deze armen wil God rijk maken door Christus. Maar bij wie dat leeft, uit zich het juist in be wogenheid met de mens in nood. Judas lijkt sociaal bewogen, maar is het niet. Het is enkel schijn. Heeft hij niet veel navolgers? Laten we op onze hoede zijn, ge waarschuwd door Judas. Geloofs- verbondenheid met Jezus, die o- ver ons bewogen is tot het offer van zijn leven, brengt alleen voort een hartelijke bewogenheid, die zich uit in woord en daad. JAC. DE VOS. Hervormd predikant Katwijk aan Zee. De andere verhoudingen die er ge komen waren met de dochterkerken over zee. maakten dat de opleiding van zendingspredikanten en werkers in het werelddiaconaat enz. een an dere is geworden en dat er hier een meerder samengaan is gekomen. In 1971 is de opleiding van de Her vormde en Gereformeerde Kerken samengevoegd in het Hendrik Krae mer Instituut te Oegstgeest. Boven dien worden daar ook opgeleid, zij die zullen worden uitgezonden door de Chr. Geref. Kerken en door de Geref. Gemeenten. Maar behalve die gezamenlijke op leiding is er meer waarin de beide kerken die nu hun zendingsbladen hebben samengevoegd, samen op trekken. Werkten vóór 1940 de zen dingen van deze beide kerken bijna uitsluitend in Indonesië, na de onaf hankelijkheid van dit land verander de dit. Toen de kwestie van West- Irian steeds acuter werd, was het onmogelijk daar nog een Nederlan der heen te krijgen. Beide zendingen hebben toen gezocht naar andere ter reinen. De Herv. Kerk heeft die ge vonden in Afrika. De Geref. Kerken hebben niet alles op die ene kaart willen zetten en zijn ook terecht geko men in Pakistan en Zuid-Amerika. Afrika en Indonesië zijn dan de twee landen waar men met elkaar te ma ken zou kunnen hebben. Nu werkt er in Zuid-Rhodesië dr M. L. Daneel in kerken die zich hebben losgemaakt van de kerken die zijn ontstaan uit de zending van Zuid-Afrika, omdat deze te geringe aandacht schonk aan het op Afrikaanse wijze tot uitdruk king brengen van het christelijk ge loof. Dr. Daneel is aan de V.U. ge promoveerd. Nu zorgen de zendin gen van de herv. en geref. kerken, voor zijn salaris. In Indonesië heeft men natuur lijk veel meer met elkaar te ma ken en dit niet alleen in het kader, van de opleidingen. De Indonesische kerken zijn zelf aan zending gaan doen en daaruit zijn enkele nieuwe kerken aan het ontstaan die, wan neer zij hulp nodig hebben vragen, zowel aan Baarn (zetel v. d. Geref. zending) als aan Oegstgeest. De ker ken in Indonesië zijn de sterkste fac tor geweest om de zending van bei de kerken bij elkaar te brengen. Er moest overleg worden gepleegd, en er moest een afspraak worden ge maakt wie voortaan het schriftelijk contact zou onderhouden. Er zijn ook meerdere afspraken gemaakt. Wan neer bijv. iemand van Baarn een bezoek brengt aan bepaalde landen en streken, kan hij tevens optreden als vertegenwoordiger van Oegst geest en omgekeerd. De samenvoeging van de twee zen dingsbladen kunnen we alleen maar toejuichen. Men kan in "Vandaar", geen diepgaande beschouwingen ver wachten, omdat het blad bestemd is voor een brede lezerskring in beide kerken. Zo er één instantie is wel ke informatie kan geven over de lan den waar zij werkt, dan is het de zen ding. Bovendien krijgen we ook iets te horen uit andere landen, wat we in de dagbladen niet lezen, maar toch hoogst interessant kan zijn om het te weten. Rubrieken als "missio nair panorama" en "Heel de we reld" zorgen daarvoor. Zo'n blad moet toch zeker meer abonné's kun nen krijgen. 8. J. M. HULSBERGEN Lciose Oaatorij). 7 nekoek. 11.45 u. Oec. diugspred., 5 u. ds. i Bethlehemkerk 10 i nekoek. Bevrijdingskerk 9 e Bovenberg (gem. J' Academisch Ziekenhuis 10 i E. Bxederveld. Oec. Werkplaats 11.30 u. komst. Jeugdkapel Vredeskerk 10 dienst in de h Gemeenschap i ds. E. M. Pan- dienst. 4. Vink, zen- Ie Jong. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 u. ds. G. v. Halsema, 5 u. de. de. Heer Maranathakerk 10 u. ds. van Ach terberg, 5 u. ds. Bovenberg. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 9 en 10.30 u. ds. Bovenberg, 5 u. ds. Bovenberg. Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Hor- tensius. Gezinsdiensten "Jeugdhaven" 10 u. "De Mirt" mej. Owèl, 10 u. "Het Mierennest" dhr. Kroon. Bap. gem. 10 u. ds. G 7 u. introductied. Ger. Gem. 10 en 4.30 u. leesd. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. da. Carlier. Rem. Doopsgez. Gem. Lokhorst kerk 10 15 u. da. H. van Bilderbeek. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 11 Holl. dienst. Nwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 34) Mameren u., do. 8 i Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 230 u., Vestestraat 10 en 3 u. Evang. Oentr (Zijlsingel 2). 10 u. M Molensky (dl. 8 u. evang. Zijlstra). Leger des Hells 10 en 7.30 u. kapi tein Leissenaar jongerenkoor 'Menswording" te Leiderdorp. Opstandlngskerk Pr. Marijkestraat Zaal Opstandlngskerk ""Martha-Stichting "Rijnstroom" 10.30 u. -nw A. d. Kater-Nouhuys. Kerkgebouw Oudshoornseweg 10 u. ds. Los te Rotterdam. Sionskerk Hooftstraat 9.30 u. ds. A. Breure te Westbroek. 6.30 u. ds. S. DeeiGoJde Herderkerk Ten Harm- genrtijk. 10.30 ds. N. J. M. Hoo- LSalvatori^?1W "d." Zwljgerlaa 10 i 6.30 u. ds. M. v. Harmeien Pinkster gem. (Oude Rijn 3) 8 u. Geref. Kerk (vrtjgem. 10 en 5 u. ds. De Graaf. Middernachtsgroep (Zw. singel 21) 6 u. dhr. v.d. Keur. RK Kerk Leonardusparochie 9, 10.45 12 en 650 u. (zat. av. 7 u.). Lodewijksparochle 9, 11, 12.15 en 6 U'H?aMlddêlares *9.30 en 11.30 u. (zat. Dienst av. 7 u.). LeBe St. Josephp&rochie 850, 950. 11 en Vlamii (zat. av. 7 u.). Hartebrugparochle 8, 9.30 u. (hoog mis 10.45. 12 en 650 u. (zat. av. 7) Petrusparochie 950, 11 en 12.15 u. (zat. weg 10.30 u. Kand. v.d. Hoeven, 4.3 u. Interkerkelijke Jongeren, en 6.30 u. ds. M. Fokkema. Community Singing m.m.v. Gospel groep SOS. Gerei. Kerk (vrljgem.) 9.30 en 30 u. ds. Feenstra. Bap. Gem. Triomfatorkerk Molen- Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat Geref. Kerk 9.30 Woords. 6.30 u. ds. P. J. Madera te Scherpenzeel, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30 en 10.30 u.. Ter Aar Dorpshuis Rldderveld "De Bron" Troubadour- weg 9 u. ds N. J. M. Hoogendljk man.v. kerkkoor "Onderweg". 5 u. ds. S. W. Verploeg, 4.30 u. Interkerkelijke_ 8i(jeref. Kerk Maranathakerk Raad hulstraat 10 u. d. A. Borma, 6.30 Hoogmade Herv. Gem. 10 H. R. J. Reijenga te Leiderdorp. Kerk (zat 7 u) 9 en 11 u. Kaag Herv. Gem. 10 u ds stens. RK. Kerk 8 en 10 u (zat av u) Katwijk aan den Rijn: Herv. Gem. "Open Hof' 10.30 u ds M. Heymans i u samenzang 6.30 u ds R. Steen- Wetering Herv. Gem. 9.30 H.H. Engelbew. werfstraat 10 u. Ev. L. Pasman. 650 u. ds. H. G. Koekoek. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstraat 240 950 en 4 u. leesd. Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grijpenstelnstraat 9.30 en 4.30 u. iifacluskerk (zat. 7 u.) F. Wüst gez. dienst 8.30, 10 u. Ned. koor zang en 11.30 u. pred. J. Seljsener. RK Piuxs X kerk (zat. 7 u.) pred. A. Vreeburg 9. 1050 u. Ned. koorzang. ^RK^^Geestkerk Rldderveld "De Bron" (zat. 6.30 u. .9 en 11 u. Ned. koorzang pred. J. Velthuij se. Kapel Dennenlaan 12, Molukse Prot. Kerk 9.30 u. ds. Tomasoa Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 10 u. ds. Bogaard te Rotterdam. 6.30 u. ds. Droogers (Salvator). 10 u. ds. Droogers. 6.30 u. ds. Ferguson te Maarn (Bethlehemkerk). 9.30 u. kand. Van Osch te TJtrechl, 6.30 u. ds. Van der Hoef te Zeist. Geref. Kerk 10 ds. Buitenhuls. 6.30 i 6.30 u ds Llndenbj ret. Kerk 9.30 en 6.30 u dr. i Lelden. Chr. Geref. Kerk 9.: u Dienst des Woords. RK Lelden R.K. Kerk (zat. 7 u) 9. 10.45 Helms, Delft. Pnl lkerk Werner Openbare Belijdenis, 5 Vroegindewelj. Ziekenhuis Overduln 2 u ds J. G. van Ieperen. Wljkgebouw Hoeksteen 10 u dovendienst. Geref. Kerk Vredeskerk 10 u ds R. de Vries 5 u ds F. Pijlman. Triumfatorkerk 10 u ds Elderman, 5 u ds Westra van Sassenheim. Chr. Geref. Kerk 10 u ds De Jong van Driebergen Nieuw Vennep Hervormde Ge meente 9.30 u ds P. Kroes te Haarlem (Jeugddienst) 7 u ds Goverts. Geref. Kerk 9.30 u ds Wijngaarden m.m.v.: kerkkoor. 4.30 u ds Den Heeten Cbr. Geref. Kerk 9.30 en 3 u ds Ten Boer Rijswijk. R.K. Kerk 9.30 u hoogmis school) 10 u i (zat. i 7u). samenkomst Openb. Lagere School voorstraat 100 Katwijk aan Zee. Soe- fi-Beweglng Sportlaan aanvang dienst Koudekerk Herv. Gem. 10 en 7 u ds A. G. v. d. Linden. Geref. Koordwijk-Blnnen Herv. Gem., (In Ger. Kerk Vinkenlaan) 10.30 u dr J. G. B. Jansen, 7 u ds D. Keunlng, Aula r.k. school Boerenburg 9.30 u ds A. L. Lapré; Geref. Kerk 9 u ds J. Bosman, 5 u ds E. Warnink. Van den Berghstichttng 11 u ds J. Bosman RK Kerk St Jeroen 8. 9.30 11 en 12.15 u (zat av. 7 u). Noordwijk aan Zee Herv. Gem. Hoofdstraat 10 u ds D. Keunlng, De leesd.. 4 u. ds. Feenstra, 10 en 11.30 U. (zat. ref. Kerk 9.30 en 10.30 u dra. Heest voorheen te Rantepas (Ind.); Geref. Gemeente 9 30 en 6.00 u ds A. Bac: Vrilz. Prot. 10 u ln Rem. kerk de heer P. v. d. Laarse; Plnkstergem. terdagavond 19.30 u) 8..6. 10 en 11.30 u, Ontmoetingscentrum (zat. av. 17.30 u) 10.30 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 chaelkerk Rijndijk (zat. 7 u) 9 u. Koudekerk aan den Rijn Ridderhof. zonag 10.30 u. R.K. Kerk der Engel- bewaarers Dorp (zat 7 u) 8. 10 en Leiderdorp (Dorpskerk) 10 u ds J. P. Honnef. (Hoofdstraat) 10 u Mw. Bikker 6.30 u as Honneef. Scheppingskerk (de Van Poelgeestlaan) 9 en 10.30 u ds v Loe- nen 5 u Mw. Bikker Bap. gem. (ach ter v. d. Valk Boumanweg 236) 10 u ahr. De Vries. 5 u dhr. Stringer R.K. rk 10 ds C van den Bergh (Rotterdam) Sole Epe. Mio 9.30 u dr J. G. B. Jansen, Geref. Kerk 10 u ds E. Warnink. 5 u ds J. K>rk Bosman. Ned. Prot. Bond. Aula Oude Zeeweg 3 u ds A. Zwartendijk (Den R.K. Parochie Maria ter Zee ln Zaal Brama, Dorpsstraat Streef land (HA). RK Kerk St. Jozef Lelmuiden Herv. Gem. 9.30 u J. H de Vree 7.30 u ds J. Kaai Nleuwveen Geref. Kerk 9.30 u ds J G. Los 7 u ds Fr. de Jong te Alphen Maria (zat. t RK Kerk (zat. 7 u) 750. 9.30 en 11.15 Bavo 950 u Kapel Sancta W Bakker, Amstelveen. Chr. Geref. Kerk 10 u Leesdlenst 4 u ds Madern, Scherpenzeel. Geref. Gemeente 10 Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 u ds H. O. Sasse (Paulus- kerk) 10 u ds W. E. Verdonk (Gemeen tecentrum) 10.30 u prof. dr. J. Sperna Welland. 7 u dra Ariadne Brokerhof, (jeugdkerk) Siraon Bijl. Geref. S9RK!-4 Prof. Dr. C. Graaf land te De Bilt. 5 u ds W. Verboom. Immanuelkcrk 10 en 5 u ds N. J. Flink ('s av. Vesperdienst). Geref. H. Oostenbrug. Chr. Geref. Kerk 9.30 u Dienst des Woords, 2.15 u ds G. Bouw te Scheveningen. RJL Kerk (zat. 7 u) 7.30 950 en 11.15 u. Rijnsburg Hervormde Gemeente, (Grote Kerk) 9.30 u ds G. J. v. d. Bo- gerd, 5 u ds J. C. van Hunnik te Er- melo (Bethelkerk) 9.30 u ds Van Hun- 10 u ds B. Koekkoek. 5 u ds J. Modderaar. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 Hooykaas RK letlngskerk 8 30 Bogerd. Gerelorm. Kerk Petrakerk 9.30 u ds H. Post te ildschut Dordrecht Jeugddienst Scheveningen. Maranathakerk 9.30 u ds H. Rooze Valkenburg Openbare be lijdenis 5 u ds H. Post. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 10 en 5.15 u ds J. Blok land Chr. Geref. Kerk geen opgaaf ont- angen. Evang. Chr. Rljpweterlng R-K. Kerk 7.30, 9 u hoogmis en 10.30 u (zat. av. 7 u). Sassenheim Herv. Gem. 9 en 10.30 u Js Hoffenaar te Voorhout 7 u Open Deur-dienst ln gebouw Ontmoe ting spr. dhr. D. J. Brouwer te Kat- wi|k aan Zee m.m.v. "Singer of the New Live" Geref. Kerk 10 u ds D. W. Geslnk. 5 u ds D. van Santen; Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Jac. J. Rebel Volle Evangelie Gemeente 7 u Samen komst (gebouw Ned. Prot. Bond). R.K Kerk 8.30, 950, 11 en 5.30 u (zat. Hoogstraten (Jeugddienst) Geref kerk 950 u ds Van Santen. 7.30 u ds Roo ze Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 u leesdlenst. 5 u ds Hoff. 6 30 u (zat. av. 7 u) St. Vic- torkerk 10 u (zat. av. 7 u) Jehovah'» Getuigen Koninkrijkszaal, Burgem. Trooststraat 4 3.30 u Openbare toe spraak: Ons ten alle tijde eerlijk ge dragen; 4.30 u Wachttorenbespreking: Een profetisch drama dat overleving afschaduwde. Volle Evangel legemeen- te "Sion gemeenschapsruimte chr. basisschool De Savornln Lohman. In gang t.o. ns station Noord: 9.30 u de heer P. v. d. Helden: Tesselschade- laan 28 4 u jeugdbijeenkomst (dinsdag av. 8 u bijbelstudie). Warmond Herv. Gem. 10 en 7 u ds A. J. den Tonkelaar R.K. Kerk 10 Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 10 u ds J. T. Wiersma 4.30 u addinxveen (zone u Jeugdkapel (1 j Kinderdiensten Th. C. Frederlkse. Messlaskerk 10 u ds H. Beker 's Gravenhage. Dorpscen- Shalom 10 u JeugdkaDel (12-1 Geref K>r Van der Meulen (Zuid) ds Bech. Ned Prot. Bond Jeugd klnderkerk ln Boer- haaveschool. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9 (hoogmis) 10.30 11.45 en 5.30 u. Voorschoten Herv. Gem. Dorp: 10 u dr G. de Ru. em. predikant 7 u as Bovenberg Leiden (Jeugddienst the ma: "Waarom Zondag?") Kapel Rijn dijk 10 u ds v. d. Schoot, Kapel Hulp en Heil 10 u ds Verheule. Geref. Kerk Dorp 10 en 5 u ds De Zeeuw, Aula delweg 10 u Kinderdi' 10 i 10 - (Lange Kerkdam 46). 1050 Roos. RK Kerk de Goede Herder av 7 u) 8.30 9.30 en 11 u. Wouhrur<re Herv. Gem. 9 30 6 30 u ds Blenk. Geref. Kerk 9 30 r Huivenbosch 6.30 u geen opgave. T Prot Bond 7 u ds D. A. Werner Zrv<Mihoven Ferv. Gem. 9.30 i J Katfc*»r»bere i de GnpHhart te Nleuwlroon Ge ref. Kerk 9 30 u ds W van wnk te NiPuwknnn 7 u de heer J. Nieuwkoop Gez. d'enst m»t Herv RK Zoeterwoiide Herv. Gem. 10 u ds G. L fiehnch RK St. Janskerk Zutd- buurtseweg (zat. 7.30 u) 7.30 10 en 11 Christus Dlenaarkerk u) 1 10. 11.30 en 6 u. RK Meerburg ds D Hakkenberg. Geref. Kerk gemaakt) G. Spijker Ge- Leesdlenst. Oud Geref. Gem. 9.30 leesdiensten; Aktie Kruistochten ds Gravendeel ln Ma- 6.30 u). 3 u ds ref. Kerk vrllgemaakt bulten verband (Gemeentecentrum) 8.45 u ds M. R. v. d. Berg. 4 u dhr Rietkerk. RK Kerk 9. 1050 en 12 u (zat. av. 7 u) Bona- venturakapel 8, 10 en 11 u (zat. av. Iloff Valkenburg Riet. Ridderkerk. Rem. Doo] Kring: Cult. Centrum: 10.30 i Meljering, Leiden. RK Kerk I u hoogmis en 12 u (zat. av. 7 i Waddlnxveen Herv. Geu.. kerk 950 u ds W. Verboom 650 u da 10. 11.30 as 550 t kerk (zat 7 u) 10. 12 e Zwammerdam Herv. Gem. 10 u ds P A. Lefeber te Alphen 6.30 u ds K. J Schaafsma Geref pred. te ütr. Gez. dienst. Geref. Kerk 10 u dr J. Firet te Ouderkerk aan de Amstel, C.3P u Gez dienst ln de Herv. Kerk Schaafsma. RK. Kerk (zat. 7 u). 8

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4