Televisie maakt Turkse man huiselijk ATATÜRK 'ADER fAN DE URKEN U begint waar Noach strandde 19751 IATERDAG 22 FEBRUARI 1975 PAGINA 17 met onderdrukking en terreur. Wat in Atatürks ogen de vooruitgang belemmerde werd op de mestvaalt der geschiedenis gegooid; wie zich te gen zijn denkbeelden verzette, werd met ijzeren hand op het rechte spoor gebracht. Het verzet van de geestelijkheid werd in bloed gesmoord, het streven van de 3 miljoen Koerden in oost- Turkije werd met alle militaire machtsmiddelen onderdrukt. 1,5 Miljoen Griekssprekenden, wier voorouders reeds het land bewoonden vóór de komst van de Turken, werden massaal verdreven en wat er, na de slachtpartijen onder de laatste sultans, nog aan Armeniërs restte, vluchtte naar het buitenland. Dat was Atatürks idee van een heid: één land, één volk, één taal, en wie zich daarbij niet kon of wilde neerleggen kon verdwij nen. Toen Atatürk op 10 november 1938, slechts 57 jaar oud, stierf, werden dan ook in vele mos keeën dankgebeden tot Allkh opgezonden en zijn tegenstanders fluisterden elkaar verheugd in de oren dat "Het Monster van Ankara zich nu ein delijk doodgedronken had". Eén ding had hij bereikt: na eeuwen achter lijkheid en na de militaire vernederingen van de 19e en 20 eeuw was de Turkse natie het zelfres pect en de trots teruggegeven. Hij had het land ook een uitweg gewezen voor de talloze proble men: het Kemalisme, vooruitgang door hervor mingen van bovenaf. Met de "Eeuwige Leider", een andere ere-titel van Atatürk, verdween ook een gedeelte van het élan en de dynamiek, waar mee het hervormingsproces was ingezet en toen, 12 jaar na zijn dood, de Turken voor het eerst in vrije verkiezingen zelf hun politiek lot mochten bepalen, stemden zij in meerderheid niet voor Atatürks Republikeinse Volkspartij maar voor de oppositionele Democraten van Menderes, die de traditionele waarden vertegenwoordigden. Fet door Atatürk ingevoerde parlementaire stelsel had echter stevig wortel geschoten en de Republikei nen gingen loyaal in de oppositie. Het leger, be hoeder van Kemals idealen, hield zich afzijdig van de politiek totdat in 1960 de steeds autori tairder optredende Menderes het land aan de rand van de burgeroorlog bracht en het leger In greep om Atatürks staat te redden. waarlozen, wordt maar al te vaak uit gelegd als een duivelse uitvinding, van de goddeloze regeerders in An kara. De Islam wordt misbruikt als motor van verzet tegen de al te be moeizuchtige ambtenaren en tegen de maar al te noodzakelijke verbe teringen. Maar de Islam is meer, het is ook het Geloof, de slagader van het eigen, Turkse leven en de eigen, Turkse cultuur. Voor velen is het de belofte van het Paradijs. Voor steeds meer Turken wordt het het bin dende element bij uitstek. Voor de armen en on derontwikkelen Is het de troost, in een tijd van diepgaande verande ringen en ontworteling, de laatste strohalm in een langzaam op drift rakende maatschappij. Want ook op het platteland sijpelen de nieuwe ideeën langzaam door en wordt be seft dat hervormingen niet alleen onontkoombaar zijn, maar ook enor- nische vernieuwingen, nieuwe land bouwgewassen zoals thee, rijst, ci trus, nieuwe groentesoorten, hebben de positie van de boer verbeterd. Nieuwe wegen maken eindelijk een bezoek aan de dokter mogelijk. Nieuwe scholen geven uitzicht op meer onderwijs en een betere toe komst voor de kinderen. Na 100 jaar beloften veranderen eindelijk de eigendomsverhoudingen. De door de regering gecontroleerde prijzen ge ven daarenboven de boer meer fi nanciële zekerheid dan ooit. Ook po litiek kan de Turkse boer zich be ter uiten. Sinds 1950, het jaar van de toelating van de politieke partijen zijn overal, op elk niveau, partijbu- reau's verrezen en de Turkse boer maakt er druk gebruik van. Steun Hij voelt zich gesteund door zijn politieke vrienden in de stad, die zijn belangen in het verre Ankara ver dedigen. Hij wordt zich in toe nemende mate bewust van zijn po litieke en economische belangrijk heid. Tenslotte is de economische zwakheid van Turkije niet in de laat ste plaats te wijten aan de verwaar lozing van de landbouw, waarin zo'n 70 pet. van de bevolking haar bestaan moet vinden. Ook in so ciaal opzicht vervult de politiek een belangrijke functie. Het vormt een nieuwe uitlaatklep om de spannin gen van alle dag op af te reageren. Sinds de invoering van politieke par tijen is het aantal familievetes en is- de bloedwraak langzaam maar ze ker verminderd. Boven deze langzaam maar fun damenteel veranderende wereld to rent de nieuwe moskee, gebouwd door de gelden van de dorpelingen zelf. Vanaf de minaret roept de muezzin op tot gebed. De boer luis tert, ervan overtuigd dat die stem steeds luider zal klinken. Want het is ook zijn stem. Pijler Terwijl de landhèrvorming de ene pijler van de maatschappij, de aantast, begint ook de andere pij ler, de familiesamenleving, lang zaam te wankelen. Binnen dat gezin is de vrouw de centrale figuur. Zij beheert de financiën en voor t werk op het land is haar arbeid onontbeerlijk. Steeds meer meisjes volgen onderwijs. De bruidsschat en het door de ouders gearrangeerde huwelijk stuiten op een toenemend verzet, niet alleen bij de jongens,* maar ook bij de meisjes, die steeds meer streven naar het zélf kiezen van een partner. Terwijl het tot voor kort als onmannelijk werd be schouwd als de man teveel tijd doorbracht met zijn vrouw en zijn kinderen, blijft de Turkse man te genwoordig steeds meer thuis en kijkt samen met zijn gezin naar de tv. Daarmee wordt een fundamen tele regel van de Turkse maat schappij, de welhaast volledi ge scheiding van de geslachten, doorbroken. Mannen en vrouwen zien elkaar meer, beïnvloeden el- kaar wederzijds. De oude vorm van familie-samenleving verdwijnt. Het gezin heeft zich een vaste plaats Turkije verandert, de problemen blijven dezelfde. Dat laatste is niet helemaal waar. De veranderingen zijn zo diepgaand, dat oude proble men verdwijnen en er nieuwe voor in de plaats komen. Maar de Tur ken richten wel steeds minder hun blik op het westen om daar de op- lossing te vinden. Te vaak teleurge steld in het westen is het wes ten niet vaak teleurgesteld in zich- zelf? richt Turkije de blik naar binnen en tracht dgtar een ant woord te vinden voor wat de Tur ken het meeste bezig houdt: de eigen Turkse identiteit in een ver- anderende moderne wereld. ADVERTENTIE Koerdistan-reis van 17 mei tot 1 juni en van 20 sept. tot 5 okt. 197512765.- p.p. De berg Ararat. Markant punt in een nog niet door toerisme. geteisterd 16 Dagen lang maakt u kennis met Een boeiende wirwar van volken en kuituren, geworteld in het oudste permanent bewoonde gebied ter wereld. Geen vakantietripje dus. Maar een avontuurlijke verkenningstocht voor fijnproevers. VLWagonsLitsCook SPECIALTRAFFIC De vriendelijke vakmensen voor elke reis. "Volleen rond "3 Ararat J Zend mij uw brochure met gedetailleerde J informatie. I Naam: nr. 7237., Amsterdam. Het leven ln Turkye wordt nog steeds beheerst door één enkele man: Mustafa Kemal Pasja. Tij dens zijn leven al onsterfelijk geworden onder de ere-titel Atatürk vader der Turken Is zijn naam. ruim 35 jaar na zijn dood, uitgegroeid tot een mythe. Tot in de kleinste dorpen staat zijn standbeeld. In alle openbare gebouwen en in tal loze huizen hangt zijn portret. Ankara, zijn laat ste rustplaats, is een pelgrimsoord voor miljoe nen. In het enorme stenen mausoleum, dat hoog boven de stad uitsteekt, hangt nog iets van de bezielende geest van de Ghazi, de Eedder des Vaderlands, de man die uit de puinhopen van het verslagen Ottomaanse Rijk Turkije van de ondergang wist te redden. Zijn diepste wens was van Turkije een staat te maken, die niet langer de speelbal zou zijn van buitenlandse mogend heden. Daarom probeerde hij het land los te ruk ken uit zijn middeleeuwse, islamitische achterlijk heid en het binnen te voeren in de wereld van de Europese beschaving, ln zijn ogen de enige be schaving. Gesteld voor de keuze Azië of Europa koos hij resoluut voor het laatste. In zijn ogen was de Islam de grote boosdoener en tegen die Islam richtte hij dan ook een groot deel van zijn maatregelen. Het ambt van Kalief werd afge schaft, en daarmee werden de Islamieten be roofd van hun wereldlijk en geestelijk leider. Het dragen van de fez, symbool van gehoorzaamheid aan de sultah-kalief, werd verboden. De polyga mie werd uit het wetboek geschrapt en de vrou wen werden ongesluierd naar de stembus ge stuurd. Het Arabische schrift werd vervangen door het Latijnse alfabet en het godsdienston derricht van de lesroosters afgevoerd. De islami tische geestelijkheid mocht niet langer bidden ln het Arabisch, de heilige taal van de Koran en bedevaartreizen naar Mekka werden praktisch onmogelijk gemaakt. In 20 jaar trachtte Atatürk door te voeren waar het christelijke westen 200 jaar voor nodig gehad had: de scheiding tussen kerk en staat, in de ogen van de gelovige mo hammedaan een onmogelijkheid. Onder Atatürks leiding moest Turkije Azië verlaten en zich bij Europa voegen. Het was een grootse visie en een grootse uitdaging, die echter te vaak gepaard ging Sinds Atatürk bestaat is er een diepe kloof in de Turkse samenleving, die pas nu wordt overbrugd. Het duidelijkst komt i die kloof tot uiting in Ankara, de hoofdstad. Dit onaanzienlijke i dorp, midden op de west-Anatolische hoogvlakte, werd door t Atatürk tot nieuwe hoofdstad verheven. Hier, ver van de Ka- r liefenstad Istanbul, waar de mantel van de profeet Mohammed in het paleis "van de Kaliefen aan de ogen van de ongelovigen j werd prijsgegeven en de belangrijkste moskeeën tot musea wer- I den verklaard, hier bouwde Atatürk een nieuwe stad, die zich thans met haar 1,5 miljoen inwoners met Istanbul kan meten. Aan de voet van de Ulus, de oude citadel van Ankara, hoog boven de moderne metropool, leeft het oude Ankara nog voort. In de wirwar van straatjes en steegjes speelt zich 't leven nog I steeds af of er nooit een Atatürk was. Beneden, over de brede 1 i Atatürk-boulevard, bruist het verkeer langs de nieuwe gebou wen uit staal en beton die verwezenlijking vormen van Ata türks droom: een modern Turkije naar Westers modeL Daar flaneren de goedgeklede plannenmakers van het nieuwe Tur kije langs de etalages van de warenhuizen en praten over het al dan niet doorgaan van de metro, terwijl hun vrouwen bood schappen doen in de supermarkets van de voorsteden. In de ministeries buigen de ambtenaren zich over de stapels papie ren die het nieuwe Turkije moeten scheppen en op het dak- terras van de Ziraat Bankasi, de Landbouw Krediet Bank, het hoogste gebouw van Ankara, discussiëren opgewonden studen ten over de toekomst van het land. Foto links: blik op de stad Erzurum. Op de foto rechts: Tric trac spelende jongemannen, die een groot gedeelte van de dag doorbrengen in een theehuis. Het is een van de tekenen van de gro te werkloosheid. Vrouwen zal men er nimmer aantreffen. Niet ledereen Is o ptimistisch. ("Turkije verandert, maar onze pro blemen blijven dezelfde", zegt een iambtenaar van het ministerie voor (industriële ontwikkeling. "Er zijn jgrote problemen met het onderwijs, mef de landbouw. Onze industriële ontwikkeling gaat te langzaam. De imensen beginnen langzamerhand, laan alles te twijfelen, aan het nut jvan de NAVO, aan het nut van de IEEO, aan de grondslagen van onze imaatschappij zelf". Vooral de EEG leidt binnen Turkije tot heftige me ningsverschillen. Sommigen menen dat Turkije het zich niet kan veroor loven buiten de Gemeenschap te blijven, anderen menen dat een te nauwe band met West-Europa voor hun land zal leiden tot een soort in dustriële horigheid: dat Turkije voor Europa niet meer zal zijn dan een dankbaar arsenaal van arbeids krachten en een dankbare markt (voor overtollige producten. Bülent lEcevit, leider van de Republikeinse 'Volkspartij, zei op zijn eerste pers conferentie als premier: "Het Ver drag van Ankara, dat onze verhou ding tot de Europese Gemeenschap regelt, oiedt onvoldoende mogelijk heden. Het biedt niet genoeg garan ties voor onze landbouw en niet ge noeg garanties voor onze industrie. Als Europa ons denkt nodig te heb- I ben en voor haar veiligheid heeft zij dat, dan zal zij ons meer moe- I ten bieden". Europa heeft wèl het nieuwe Griekse bewind van Kara- manlis allerlei concessies gedaan, maar ze heeft Turkije, dat zo voe len vele Turken het het gehate kolonelsregime ten val wist te bren gen vergeten. En dat zet veel kwaad bloed. "Laten we het over één ding eens zijn", zei een Jonge functiona ris van het planbureau. "Turkije be hoort niet alleen tot het westen, het behoort ook tot het oosten. Europa, ls voor ons een lokkend perspectief en wij kunnen voor Europa de brug naar Azië vormen. Maar we kunnen het desnoods alleen af. Dat heeft Door Harm E. J. Botje Cyprus wel bewezen. Hier in de buurt zijn trouwens genoeg andere partners. Tenslotte barst het hier in de buurt van de oliedollars." Het is geen loos dreigement. De verhoudingen met het steenrijke buurland Iran zijn op zijn zachtst gezegd bijzonder vriendschappelijk aan het worden. En het Turkije van Atatürk, de ver volger van de Islam, heeft zich aan gesloten bij de Islamitische ontwik- kelingbank. Hoofdzetel is Djeddah, in het nog rijkere Saoedi-Arabië. De kloof tussen voor- en tegenstan ders van Europa en de EG is even groot en diepgaand als die andere: tussen de Turken die, in het voet spoor van Atatürk een Europese le venswijze voorstaan en de anderen, die bang zijn dat het opgaan in Euro pa een verlies van de eigen identi teit betekent. Bij deze tegenstelling speelt de verhouding stad-platteland een rol, maar het zou te ver gaan te zeggen, dat de voorstanders van Euro pa te vinden zijn onder de burgerij en de industriëlen in de grote steden en dat de tegenstanders op het plat teland wonen. Zowel uiterst links als uiterst rechts verzet zich tegen aan sluiting bij het westen, waarbij de Maoisten op de hogescholen en uni versiteiten zich beroepen op Marxen Lening en de religieuze fanatici op de Koran. In wezen gaat het hier niet om klassenstrijd of heilige oor log, maar om een diepgeworteld ver zet tegen het door Atatürk opgeleg de westerse leef- en denkpatroon, dat als wezensvreemd wordt aange voeld. Vandaar de bloedige opstanden aan het eind van de zestiger jaren, toen in de clubhuizen en vergaderlo kalen van de linkse studenten grote hoeveelheden wapens en munitie werden gevonden. Vandaar de 34 il legale trainingskampen van de 100.000 rechts-extremistische Grijze Wolven, die in de bergen van Ana- tolië werden ontdekt. Linkse extre misten, in het voetspoor van Baader en Meinhof, pleegden bankoverval len, vermoordden politie-agenten en schoten in koelen bloede een aantal Amerikaanse gijzelaars neer, alle maal uit verzet tegen de zo gehate westerse orde. Rechtse extremisten drongen in mei 1969 de grote moskee van Ankara binnen, waar het lijk lag opgebaard van Imran Oktem, president van het Hooggerechtshof, een man van het stempel van Ata türk. De menigte verkeerde ln razer nij en er weerklinken kreten als: "Verbrandt het lijk van die ongelo vige hond. Stuurt het naar Moskou, zodat Lening voor hem kan bidden." De politie moest met felle charges het binnenplein schoonvegen, er vie len talloze gewonden en met een ge trokken revolver moest een generaal bescherming bieden aan de 80-Ja- rige Inönü oud-president van de re publiek, vele malen premier, de boe zemvriend van Atatürk en symbool van het gehate Westen. De vlammen zijn inmiddels gedoofd, aan links én rechts is amnestie verleend en tussen Islam en Atatürk is een lang zame verzoening bezig. Maar onder gronds smeult het en nieuwe bloedi ge rellen in oktober 1974 aan de Technische Hogeschool van Ankara geven aan dat de brandhaard nog lang niet is geblust. De sleutel van Turkijes problemen ligt op het platteland, waar 75 pet. van de bevolking leeft. Op nog geen kilometer van Ankara doen de vrou wen de was nog aan de bron en is de ezel het voornaamte transportmid del. De mestkoeken, brandstof voor de strenge winter, liggen er voor de huizen te drogen en als de muezzin vanaf de minaret tot het gebed op roept, ligt het werk op veel plaatsen stil. Was er geen elektriciteit dan kon je Je in een uithoek van het land wanen in plaats van in de nabije omgeving van Ankara, de stad, waar geen huis ouder is dan 50 jaar. Op dat platteland, ln de uitgestrekte steppen en bergen van Anatolië, wonen meer dan 30 miljoen mensen, verspreid over 40.000 stadjes en dorp jes. Velen van hen zijn ondervoed, 50 pet kan niet lezen of schrijven, elke winter sterven er honderden van de kou of de uitputting. Tussen de stenige akkers verzanden de ambi tieuze ontwikkelingsplannen en vindt de Turkse maatschappij haar wor tels. Diep in zijn hart is de Turk se boer de nomade gebleven die hij van oorsprong was, weinig spraak zaam en berustend, zoals nomaden zijn. De inrichting van zijn huis ge lijkt op die van een tent, sober en klaar om te vertrekken. Trekken zit hem in het bloed en hij reist dan ook veel. HIJ reist zelfs graag. Sinds de aanleg van wegen is die reiskist enorm toegenomen, per bus, per minbus, per dulmus-taxi, tussen de steden, de stadjes en de dorpen. Deze tot voor kort geïsoleer de dorpelingen trekken een groot deel van hun leven heen en weer door Turkije en nog verder, naar de be loofde landen van West-Europa. 1 Miljoen Turken zijn al in West- Europa geweest, 1 miljoen woont er op dit moment en 1 miljoen maakt zich op om er naar toe te gaan. Ze blijven er nooit veel langer dan drie vier jaa-r en gaan dan weer terug, overstelpt met indrukken. De dorpe ling heeft de wereld geproefd als nooit te voren en keert terug naar zijn stenen hut met een auto, een bandrecorder, en veel geld en door breekt zo de gevestigde orde. Die orde wordt niet bepaald door de wetten, uitgevaardigd door twisten de parlementariërs in Ankara, maar door de eeuwige wetten van de Ko ran en de traditie. Elke inbreuk op die traditie is een vergrijp tegen Al lah zelf. De landhervorming, door de grootgrondbezitters gebruikt, als excuus om him landerijen te ver

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 15