'De knokmachine'
een stuk realiteit
Bloederige slagerswinkel in
Andy Warhols
Weinig spektakel
in de metro
'Malizia': comedie met
sex en grove effecten
'roducer
41 Ruddy:
„Ik had
VRIJDAG 21 FEBRUARI 1975
Al Ruddy: „Ik heb een beze-
enheid voor mijn werk die
et neurotische grenst".
„Na het enorme succes met The Godfather* had ik opeens zoveel geld dat ik alles kon kopen
vat ik wilde", vertelt de Amerikaanse filmproducer Al Ruddy in een suite van het voorname
Amsterdamse Hotel de l'Europe. „En dat deed ik ook. Binnen een week kocht ik een zeiljacht,
'.en auto en een buitenhuis. Het geld was toen nog lang niet op, in feite had ik voor de rest
ran mijn leven rustig 'la dolce vitakunnen bedrijven".
|„Nou goed, ik patste er een tijdje op
Vergat zelfs wat ik allemaal
Moet je nagaan: de
lavenmeester die mijn jacht in h^
hield belde me eens op. „Uw
is zinkende", liet hij me weten,
bedoelt U?" vroeg ik. „U
[ebruikt hem nooit, daar komt het
as het antwoord. Ik was dat
|ling inderdaad bijna vergeten".
reden dat Al Ruddy nu in
Amsterdam vertoeft heeft niets te
aken met een plezierreisje door
oude continent. De slankge-
louwde, dynamisch ogende veertiger
r volop in de business,
srwijl hij toegeeft het „te gek" te
pinden dat hij niet eens tijd kan
rijmaken om vakantie te houden in
arokko bijvoorbeeld, reist hij
homenteel als een bezetene in ons
Werelddeel rond om zijn nieuwste
filmidee. „The mean machine" („De
jnokmachine", beslisten de filmverta-
terecht) aan de man te bren-
Amerika al een tijdlang
n kassakraker: de
lelopen nu al 36 miljoen dollar, wat
investeringsbedrag van drie
Jooi
Alexander Munninghof
jniljoen dollar een behoorlijke winst
rertegenwoordigt.
Verrassend genoeg bleken 97 procent
de in Amerika geënqueteerde
de film positief tot
Enthousiast te beoordelen. Opmerke
lijk inderdaad, want „De knokma
chine" is op het eerste gezicht, en
>ok bij nadere beschouwing, een
typische mannenfilm.
[.Gebaseerd op een werkelijk ge
leurd verhaal", zegt Ruddy, waarmee
fiii de traditionele frase (in dit
an Paramount) dat „de
lersonen en gebeurtenissen in deze
film fictief" zijn en „iedere gelijkenis
ie* de werkelijkheid onopzettelijk"
ontkracht.
Het gaat, in het kort, om een
jfootballspeler (dat is de Amerikaan-
versie van rugby, U kent het wel,
met helmen, opgepropte schouders,
ichermende accessoires op de
jgewrichten en alles mag) die zeven
nadat hij voor het laatst als
n bal heeft aangeraakt
|opeens genoeg krijgt van de rijke
met wie hij samenleeft, en
benen neemt, met medeneming
an haar auto. Hij wordt gepakt en
'eroordeelo tot een Jaar of wat.
AL RUDDY
Tot zover het werkelijk gebeur
de verhaal over de aan lager wal
geraakte footballspeler, die Ruddy
gekend heeft.
In de gevangenis begint het
filmverhaal pas goed: het football-
team van de gehate bewakers heeft
een opkikkert je nodig en dus moet
de sportheld (Crewe in de film,
Burt Reynolds o.a. van „The
Deliverance" in het echt) ervoor
zorgen dat de gevangenen een team
op poten zetten dat door de
geroutineerde cipiers voor de ogen
van het publiek in de grond geboord
kan worden.
Hoe het uiteindelijk afloopt in deze
wrede wereld van haat en doodslag
moet U zelf maar gaan zien, de film
is het meer dan waard.
Dit in weerwil van enkele zwakke,
bewust op effect gerichte scènes.
Zoals de sinds James Bond
verplichte spectaculaire achtervol
ging per auto. Of de wel erg
detonerende slapstick, waarin Rey
nolds en zijn tegenspeler op de
manier van Laurel en Hardy (rustig
afwachten wat voor een taart de
ander in Je gezicht zal smakken,
voordat Je zelf weer iets onder
neemt) elkaar met modder bekliede-
Navrant, vooral omdat de sfeer in
de film op dat ogenblik de
uitzichtloze droefenis van „Papilion"
benadert, een associatie die ver
sterkt wordt door de wetenschap dat
honderden echte gevagenen meefi-
gureren.
Ruddy knikt instemmend als ik dit
naaar voren breng, en zegt dan:
„Maar de film is voornamelijk als
comedy bedoeld. Jij hebt er alleen
naar zitten kijken, maar ik geef Je
de verzekering dat een volle zaal
zich blauw lacht om die scene".
„Neemt niet weg dat ik natuurlijk
geschokt ben over de toestanden in
de Amerikaanse gevangenissen. Alle
wreedheid en willekeur van „De
knokmachine" komt in werkelijkheid
ook voor, precies zo. Het systeem
leidt er toe".
„We hadden eerst in de gevangenis
van Oklahoma willen filmen, maar
vlak voor de opnamen brak daar
een oproer uit dat 22 doden kostte.
We hebben nu in Georgia gefilmd".
Ruddy vertelt verder dat hij als
producent gedwongen is om vooral
het commerciële aspect van de film
in het oog te houden. Een
geëngageerde film, hoe goed ook, die
niet aanslaat bij het publiek zou
zijn einde betekenen.
„Trilp"
Om deze produktie erdoor te krijgen
heeft hij er zelf als een
knokmachine tegenaan moeten
gaan. Vindt het idee, dat hij jaren
geleden iets op acht velletjes bij
elkaar heeft geschreven wat nu al
36 miljoen heeft opgebracht, een
„geweldige trip" op zichzelf.
Bezetenheid voor zijn werk, „tot op
het neurotische toe", zo karakteri
seert Ruddy zijn verknochtheid aan
de toch zo onzekere filmindustrie.
Waarbij hij met nadruk stelt, dat
de Amerikaanse film altijd meer in
tfek zal blijven dan de Europese. In
de eerste plaats omdat de hele
wereld nieuwsgierig is naar wat er
in deze volgens hem op alle
gebieden vooraanstaande natie ge
beurt, en voorts omdat de Ameri
kaanse film bewust de „star"
cultiveert. En daar hebben de
mensen behoefte aan.
Het werk wat hij doet vindt hij
prachtig. „Een van de vrouwen
met wie ik getrouwd ben geweest
was een verschrikkelijk rijke Fran-
caise", herinnert hij zich, „heus ik
hoefde niets anders te doen dan
lekker eten en drinken, in Parijs
wonen en 's middags een eindje
paardrijden door het Bois de
Boulogne. Maar daar zag ik niks in.
Dat was een eindpunt. Waar ik van
houd is werken met getalenteerde
mensen, zoals je ze in de filmwereld
vindt. Wat ik wil is andere mensen
overtuigen van het goede van mijn
ideeën".
Walter Matthau rechtsin "De kaping van Pelham 1-2-3".
Titel: De kaping van Pelham 1-2-3;
regie: Joseph Sargent; voornaamste
rollen: Walter Matthau, Robert
Shaw. Martin Balsam, Hector Eli-
zondo en Earl Hindman. Theater:
Lido (14 jaar).
Het nieuwtje van de kapingen is er
weer ao^n beetje vanaf. Zo af en toe
zien we er nog wel eens wat van op
de voorpagina's, maar het houdJt ons
zeker geen nachtenlang meer voor
de beeldbuis. Gelukkig maar dat
Amsterdam nog geen groot metronet
heeft, want anders zouden we best
wel eens hebben kunnen beleven wat
deze film week te zien valt in het
Lido-theaWer. Te weten een metro-
trein-kaping. In New York.
Op het eerste gezicht lijkt het best
een aardig idee om te verfilmen,
maar al snefl kom Je tot de conclusie,
dat er alleen maar iets spectaculairs
van te maken is, wanneer Je goede
spellers hebt, die eten „typetje" voor-
stelten. Daar ontbreekt het ten ene
male aan in deze film.
Een groep van vier zwaar gewapen
de mannen (misdadigere, zo men wil)
heef t een treinstel gekaapt met een
kleine twintig passagiers erin. Ze
eisen van de stad New York een los
geld van één miljoen dollar en geven
die autoriteiten exiaot één uur de tijd
om die eis in te willigen. Als aan de
eis niet wordt voldaan, worden er on-
sohuldigen neergeknald.
Blijvers
STUDIO "The man with the
golden gun" lijkt niet weg te
slaan uit Leiden. Wie nog geen
kennis heeft genomen van nul-
nulzevens (Roger Moore) nieuw
ste escapades kan nog een week
je terecht in het theater aan de
Steenstraat. Hij gaat er weer
hard (boeven) en zacht (vrou
wen) tegenaan in dit stuk, zoals
het een goed geheim agent be
taamt. De zaak waarom het dit
keer draait is een uitvinding die
de energiecrisis in één klap op
lost.
LUXOR "Kung Fu slavin
nen" is het verhaal van een vijf
tal westerse meisjes die in de
macht raken van een gefortu
neerde Chinese bendeleider. Hij
wil hen voor een respectabele
som gelds op een veiling van de
hand doen. Maar de meiden
zijn van zessen klaar. Door het
kamermeisje en haar broer, die
de bendeleider haten, worden zij
in het geheim ingewijd in de
kunst van het Kung Fu vechten.
Dus de mannen die de meisjes
kopen, kunnen hun lol op
Rex
REX "Sex in Tirol". De film
titel maakt ons al duidelijk dat er
krachtig gejodeld wordt in het
Oostenrijkse land, met en zonder
lederhose, in het hooi en daarbui
ten. Wie er plezier in heeft sex op
een klits-klets-klandere manier
voorgezet te krijgen, weet waar hij
terecht kan.
Nachtfilms
CAMERA "Blow up", vrijd.
REX "De onverzadigbare",
vrijd. zat.
4.00, 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar.
ASTA: "Thait's Entertainment",
dag. 2.00 en 8.00 uur. Al.
CAMERA: "The Glasshouse
(cell 129)". dag. 2.15, 7.15 en 9.30
uur. zo. ook 4.30 uur. 18 Jaar.
CINEAC"Chinatown", dag.
7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar.
Kindermatinee"Robin Hood",
dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 uur,
zo. vanaf 11.30 uur Al.
CORSO: "5 for hell", dag. 2.00
en 8.15 uur. za. 2.00. 7.00 en 9.15
uur, zo. 2.00, 4.15. 7.00 en 9.15 uur.
18 jaar.
DU MIDI: "Dokter Zjivago",
dag. 8.00 uur. 14 jaar.
Kindermatiine e"De vrolijke pi
raten van het Schateiland", za.,
zo en woe. 2.00 uur. Al.
EURO: "De kanonnen van Na-
varone". dag. 1.45 en 7.45
3.45
7.45
Kindermatinee
CAMERA Aster iX
helden", zat. zond. woe.
REX "Goofy, de held
Olympische Spelen", zat. w<
Haagse bioscopen
APOLLO: "Moord in de O-
riënt Expres", dag. 2.30 en 8.15
uur, zo. 2.00, 5.00 en 8.30 uur.
14 jaar.
APOLLO 2: "1001 nacht", dag.
2.00, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.30,
14 jaar.
Kindermatinee: "Winnetou en
het goud van Apanatchi", za.. zo.
en woe 2.00 uur. Al.
FLORA"Pornospelletjes van
een call-girl", ma., di., woe., do.
en vr. 2.00. 7.00 en 9.15 uur. 18
jaar.
"King Kong", za. 2.00, 7.00 en
9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 jaar.
KRITERION"Rosemary's ba
by", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur.
18 jaar.
METROPOLE: "The man with
the golden gun", dag. 2 00 en
8.00 uur 14 jaar.
OSWON"De Antichrist", dag.
2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45,
4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18 Jaar.
OLYMPIA"Dirty Harry", dag.
2.00 en 8.00 uur.
PASSAGE: "Patrouille 820".
dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. za.
en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur.
14 jaar.
REX: "Het zijn politieagenten.
Freébie and the Bean", dag. 11.00.
130, 400. 7 00 en 9.30 uur, zo.
vanaf 1.30 uur. 18 jaar.
ROYAL '70: "De doodsklok van
Wei-Fu". do. t/m zo. 2.15, 7.00 en
9.30 uur. ma. t'm woe. 2.15 en
8.00 uur. 18 jaar.
ROYAL: "Lokaas voor de dood'
do. t/m zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur.
ma. t m woe 2.15 en 8.00 uur.
18 jaar.
STUDIO: "Mijn nachten met
Susan, Olga, Albert. Julie. Piet
en Sandradag. 2.15. 7.15 en 9.30
uur. zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30
uur. 1 jaar.
STUDIO 2000: "2001. a space
odyssey". dag. 8.00 uur. zo. 1.00
en 8.00 uur di. avond besloten
voorstelling). 14 Jaar.
Kindermatinee"Laurel Har
dy als boemelstudenten", za. en
2.00 i
Al.
DE UITKIJK: "Rebecca", dag.
2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00,
7.00 en 9.30 uur. 18 jaar.
Titel: "Frankenstein" een
film van Andy Warhol theater:
Trianon.
Alles stroomt en ook Andy Warhol,
de rustige gluurspecialist, moet
mee Hij bereikte het hoogtepunt
in zijn ontluisterende stijl met ob
servatie - op een vaak hee" zuive
re name- - van verdoolde mistroos-
tehngen. 'Fleshen "Trash" wa
fer goeck voorbeelden daarvan, of-
sclu»on nie- helemaal vrij van com
merciële epateerlust. Maar er was
in elk geval een goede kern in aan
wezig en een onmiskenbaar eigen
ztiji.
Paul Morrissey magirt^> dip films on-
der Warhols hoede. Sinds zij met hun
produkten de bioscoop-kassa's veel
vuldig lieten rinkelen, hebben de
vroegere undergroundfilmers zich la
ten omarmen door de grote zaken
mannen. Er was natuurlijk ook
nieuw bloed nodig en bij wie kan
mer dat beter halen dan bij Fran
kenstein en Dracula? De nauwkeu
rig in kaart gebrachte arme drom
mels werden gelaten voor wat zij
waren en sexgegriezel werd het pa-
r-ool
Carlo Ponti nam de supervisie
van deze Amerikaanse Frankenstein,
die in Italië werd opgenomen, op
zich Van de typische Warholstijl is
niet veel meer over, want ook de fo
tografie is niet meer zo zacht als zij
was Blijven over de bekende traag-
neid, die in het griezelgenre niet zo
tot haar recht komt, en de verschij
ning van Joe Dallessandro, die er
geen moeite meer mee heeft zich van
alle kleding te ontdoen, ook niet als
net de op Jaren gekomen barones
Frankenstein betreft, met wie hij
het bed dient te delen.
Baron Frankenstein is het boven-
huidse strelen al lang moe. Hij
knijpt liever in nieren, levers en al
vleesklieren van mensen, die hij met
zijn assistent in zijn kasteellabora
torium samenstelt uit voortreffelijke
onderdelen van argeloze voorbijgan
gers. Dat levert een wezenloos kip
petje op en een manspersoon, die voor
hot hoofd althans bestaat uit een
Jongeling, die net aan een klooster
roeping wilde beginnen. Het grieze
len moet voornamelijk komen uit de
bloederige slagerswinkel, waarin
Frankenstein arbeidt. Dat is knap
eng voor wie niet spel weet terug te
vertalen naar studiotrucjes. Alleen
de laatste shot is een aardige vondst,
vooi wie goed kijkt. Verder is Fran
kenstein een straatlengte achterge
bleven bij wat Polanski in deze sec
tor heeft verricht met geest en vak
manschap.
Een inspecteur van de metro-poli-
tie, een typische Amerikaanse botte
rik, maar natuurlijk keihard en dood
goed heeft de leiding van de zaak.
Hij heeft te maken met de man die
de treinen op tijd moet laten rijden.
Wat is belangrijker: het leven van
een aantal mensen of een mooi op
tijd lopend schema voor de treinen?
Eenzelfde probleem heeft de burge
meester. Als hij toestemming geeft
om het losgeld te betalen, heeft-ie in
de toekomst de stemmen van de gij
zelaars. Geeft hij die toestemming
niet, dan vallen er doden. „In elk ge
val fluiten ze me toch uit", zegt hij.
Hetgeen later ook zal gebeuren
Spannende momenten voor ieder
een, behalve voor de toeschouwer. Het
gehele politte-apparaat verkeert in
de veronderstelling dat wanneer de
boeven het geld hebben, ze geen kant
uitkunnen en in de val lopen moeten.
Maé-r, dat is niet zo. Enfin, hoe het
afloopt moet u zelf maar zien. Alles
tezamen: weinig spektakel: veel fors
gevloek; matig gespeeld. Jammer.
Jammer. Maar Ja, het idee is ook niet
spectaculair genoeg gebleken.
PAUL WOLFSWINKEL
Titel: „Malizia" in de hoofdrol
Lanra Antonelli Theater: Camera.
In Italië bloeit op het ogenblik de
pikante oomiedie met een flinke
scheut sex en een fikse portie Ita
liaans temperament.
Br was een tijd dat het Ape-
nijns schiereilind bol stond van de
taboes en mensen als Germi en De
Sioa beten diaar mot veel humor en
scherpte in. Om destijds de censuur
te vermurwen kwam er veel vakman
schap, geest en zelfs fijnzinnigheid te
pas aan de spotternij. Sinds men ook
hl Rome wat meer door de vingers
ziet. hebben de opvolgers van deze
regisseurs vee4 van die sierlijkheid en
geestigheid overboord gegooid. De
betere Italiaanse comedie is er nog
wel. maar dringt nauwelijks nog tot
het noorden door. De films die uit
grover erotisch effectbejag zijn ge
maakt. halen de reis wel en daar mag
men opreoht bedroefd over zijn.
..Malizia" van SaivaJtore Samperi is
er zo eentje. Het verhaal is snel ver
teld. Een bemiddelde Sicüiaanse win
kelier komt met zijn drie zoons van
de begrafenis zijner echtgenote thuis
en vindt daar een aantrekkelijk
dienstmeisje aangenomen door de
vrouw vlak voor zij stierf dat al
heeft afgestoft en de tafel gedekt.
De ogen van de in de herfst van
het leven verkerende vader gaan
rionkeren, maar ook die van een
tweetal zoons, van wie er één adem
benemend Jong is. Bijna anderhalf
uur wordt er om de gunsten van Lau
ra Antonelli gedongen, zonder dat er
veel van een intrige te bespeuren valt,
tenzij ra en de pseudo-verschijning
van moeder daarvoor houden wil.
Samperi stuurt rechtstreeks aan op
een soort hitsigheid, die de subtili
teit geheel buiten spel laat. Dat er
daardoor weinig tekening en logica in
de karakters wordt aangebracht heeft
Samperi kennnelijk voor lief geno-
ADVERTENTIE
het beste van
twee landen
samen qp
RAI-standnr.203
DAFenVolvo
Officieel DAF-dealer voor Voor
schoten en Zoeterwoude
GARAGE VLIETWIJK
Gerard Douplantsoen 22,
Voorschoten, Telefoon 01717—4455.
Officieel DAF-dealer voor Leiden
en omstreken
VAN ULDEN AUTO'S B.V.
Showroom en afd. verkoop:
VERDAMSTRAAT 6, LEIDEN,
TELEFOON 23041.
Elke donderdagavond koopavond.
De Franse zangeres Mireille Mathieu ontmoette dezer dagen
in Montreal Gina Lollobrigidia, die met een officiële Italiaansr.
delegatie Canada bezoekt. Mireille zal binnenkort aan twee
films meewerken en daar zullen de dames het dan ook wel
over hebben