Stemschoonheid in grote aria's BORGE: VIRTUOOS OP ACHT ELPEES VOL COUNTRY-MUZIEK PIANO ZOETE SOUL van Zijp Opera-tweelingplaat voor de ongeduldigen 'Really the blues' EERSTE L.P. CATAPULT Vlotte Johnny DONDERDAG 13 FEBRUARI 1975 Negram heeft de Nederlandse liefhebbers van country- en wes- ternmuziek een oneindig groot plezier gedaan met de import van een achttal country-elpees die in Amerika werden uitgebracht op het DOT-label. Onder de uitvoe renden zijn artiesten die ook in Nederland bekendheid genieten, en niet alleen onder de country- fans. Er zijn er echter ook bij, waarvan in ons kikkerlandje nog maar zeer weinig bekend is. Omdat we in, het jaar van de vrouw leven komen eerst de da mes aan bod. Van het drietal dat acte de presence geeft verkies ik Diana Trask. Een zangeres met i heerlijk stemmetje, precies het goede timbre voor smeuiige country-songs als Lean it all on ne, Hold on to your man en It's i mans world. Vooral in de slow- lummers doet ze het uitstekend. Sue Richard is ook al geen on bekende. Ze doet zo nu en dan denken aan Skeeter Davis, zeker ze „gedubbeld" zingt. Ze be gon haar carrère als gospel-zan geres en maakte al op 12-jarige leeftijd de eerste plaat. Behalve dat ze goed zingt, wat onder meer te horén is in Let's all go down to the river, componeert ze ook zelf country-songs zoals „Sing a song with me, die ze samen met Wayne Rusell op papier zette. De derde in het gezelschap is Donna Fargo, een meisje wier stemgeluid mij persoonlijk min der aanspreekt, al is een lied als „Words" het beluisteren zeker waard. Verder vindt u op haar elpee onder meer de nummers „Heartbreak Hotel" ja, yan de oude elvis; „A woman's prayer" „Honey-child". Us we overstappen naar de he- i country-zangers komen we eerst terecht bij de al wat oudere garde met Hank Thompson als ex ponent. Een man die al meer dan 25 jaar in de top van de coun try-hitparade meedraait. Levert hij geen vocale bijdrag aan het hitwerk dan is het wel een com positorische. Op de elpee „Movin" staat een tweetal oudjes. Het zijn de uit de jaren veertig daterende „When my blue moon turns to gold again" en de nog oudere „Mama do't low". Gelukkig staat ook veel eigentijds werk op zo als There's a honky tonk angel, Fair weather love en Who left the door to heaven open. Een andere oud-gediende in het country-gezelschap is Don Wil liams. Zijn elpee valt vooral op door de prachtige instrumentale begelei ding van onder meer Buddy Spicher op de viool en Jimmy Colvard op elektrische gitaar, ter wijl Don zelf samen met Jimmy de acoustische gitaar voor zijn rekening neemt. Uitschieters op de plaat zijn de nummers: The ties that bind, I've turned you to stone en Ghost story. Roy Clark figureert op twee langspelers. Eenmaal alleen met nummers als Until it's time for you to go, een evergreen van Buffy Sainte Marie, Papa was a good man en Hello love. Zelf om schrijft hij zijn muziek als „Old Dominion music". Op de tweede plaat heeft hij de steun van de Southside Virginians waarin on der meer zijn vader Hester Clark speelt. Tot slot een elpee van een zanger die tot de jongere garde country-artiesten behoort. Het is Joe Stampley, die onder meer opvalt door een geheel eigen ver tolking van het alom bekende „Unchained melody". B.V.L. Percy Sledge The Golden Voice of soul Midi 20085 (F). Het was natuurlijk te verwach ten dat in een periode vol stijgende interesse voor zijn „ou de" Special Prayer een LP met andere nummers van Percy Sled ge op de markt zou komen. Die is er dan nu sinds een paar weken, met als titel The Golden Voice of Soul, wat in het geval Sledge te vertalen is als: de zoete stem van de soul. Percy immers, herkenbaar aan de uit elkaar staande voortanden, doet verge ten dat soul ook zijn pittige kan ten heeft. Hij brengt voornai lijk zoete nummers op de LP (waarop overigens Special Prayer niet staat), waarbij het I've gotta message to you van de Bee-Gee broertjes GIBB bijzonder goed in zijn repertoire blijkt te passen. Dat nummer klinkt, samen met Let it be me (van Becaud, Dela no en Curtis) 't beste. Verder is de langduurder melodieus, op de Sledge-manier. P.d.T. STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL 071—24019 Op deze muziekpagina bijdragen van Piet Rosier Wim Wirtz Bram van Leeuwen Paul de Tombe Bert Koekebakker Eindredactie René Vos Really the blues. Sidney Bechet. Festival. Album 178. „Really the blues" is behalve de titel van een door klarinettist Milton „Mezz" Mezzrow geschre ven compositie ook de naam van een dubbelalbum waarop Mezzrow en sopraansaxofonist Sidney Be chet zijn samengebracht. Op het gebied van de oude Jazz behoren Mezzrow en Bechet (die beiden achter in de vorige eeuw werden geboren) zonder enige twijfel tot de groten der aarde. Met musici als King Olivier, Bunk Johnson, Papa Celestln, Louis Armstrong en Mugsy Spa nier verrichtten zij pionierswerk en waren ze min of meer verant woordelijk voor de vormgeving van de „New Orleans", de oude jazz die tussen de raderen van de toenmalige Mississippi-sche pen veelvuldig ten gehore werd gebracht. Op dit album spelen Mezzrow en Bechet afwisselend met quin tet en septet, waarvan de sa menstelling in beide gevallen ver trouwd aandoet, met namen als Sammy Price, George „Pops" Fos ter, Sidney „Big Sid" Catlett en Warren "Baby" Dodds. Het al bum bevat in totaal 23 composi ties, waarvan „Perdido Street Stomp", „The sheik of Araby", „I'm gonna give nobody to my Jelly roll", „Gone away blues", „Really the blues" en „Revolu tionary blues" ongetwijfeld de be kendste zijn. De opnamen date ren van kort na de oorlog en zijn van een kwaliteit waarbij het knappend haardvuur een hoofd rol speelt. Maar bij oude jazz mag je daar geen moeite mee hebben. „Really the blues" met de Immer herkenbare vibrato van Bechet en de niet minder beken de, fantasierijke imrpovisaties van van Mezzrow is een uitstekend album, dat ieders aandacht ver dient. W.W. Comedy in music/Caught in the act Victor Borge CBS 88110. Mijn eerste kennismaking met de pianist-komiek Victor Borge dateert van de schooljaren. Op het Rembrandt Lyceum zat een leraar frans die de laatste school- Hug benutte om de leerlingen in contact te brengen met een vir tuoos op de piano. Niemand in de klas kende Victor Borge, maar na het beluisteren van een al grijs- gedraaide plaat, was iedereen het er over eens: dat was klasse. Ik was de beste Victor al lang weer vergeten toen ik de afgelo pen weken opnieuw met hem werd geconfronteerd in „Music all in". Ondanks het feit dat hij in de loop der Jaren volledig grijs ge worden is, spreekt hij mij nog steeds bijzonder aan. Het enige verschil dat ik constateerde is dat hij wat minder piano speelt, en wat meer praat. Geïnspireerd door het succes dat Victor Borge op de televisie had heeft CBS dezer dagen een dubbel-elpee op de markt ge bracht van de Deen die al op 8- Jarige leeftijd zijn debuut maakte in Kopenhagen en vanaf zijn dertiende heel Europa afreisde, om pianoconcerten te geven. Het is een live opgenomen En gelse show, waarin de meester verukkelijke staaltjes pianovaar digheid ten gehore brengt en daar tussendoor een vermakelijk con ferencier is, met onverwachte woordspelingen en geluidseffec ten. Een artiest van wereldklasse. En dan te bedenken dat hij in 1941 vanuit Finland naar Ame rika vluchtte zonder één cent op zak. Daar had hij het geluk op een party de grote man in de Ame rikaanse showbusiness van die tijd, Rudy Vallee, te ontmoeten. Via het voorprogramma van een Bing Crosby-show maakte hij snel carrière en op dit ogenblik is hij een van de grootste entertainers ter wereld. Voor wie hem nog niet kent: hij is de man die drie klas sieke thema's tegelijkertijd kan spelen en dan nog op zo'n ma nier dat het bijzonder melodieus klinkt. Maar zoals voor vele ar tiesten geldt: Je moet hem eerst zelf horen. De dubbel-elpee van Victor Borge biedt daartoe alle gelegenheid. B.V.L. De Leldse groep Catapult heeft haar eerste elpee gemaakt. De bij Polydor onder nummer 2925028 uitgebrachte plaat is voor „Red Bullet Productions" gepro duceerd door Jaap Eggermont, de vroegere drummer van de „Gol den Earring". Op de elpee staan de bekende hitsingles van de groep „Teeny Bopper Band" en "Let Your Hair Hang Down", terwijl ook het iets minder be kende, als eerste single geprodu ceerde nummer "Hit The Big Ti me" op de elpee voorkomt. Voorts staat op de elpee het vrij lange (7'08) Accident, dat vrij rustig begint, maar 'n vrij emotioneel middenstuk heeft (Accident: so hard to lose a friend). Na het middenstuk een drumgedeelte, dat heel in de verte iets weg heeft van „Song of The Marching Children" van Earth and Fire. Het nummer Night- rake bevestigt de indruk, die de groep met de eerste twee hitsingles heeft gemaakt: een strak ritme, omlijst door de vrij hoge stem van Cees Bergman. Naast Cees Bergman, die zingt, bepeelt Aart Mol de basgitaar; Geert Jan Hessing de drums en Erwin van Prehn de leadgitaar, terwijl El mer Veerhoff keyboards doet. De in augustus/september van vorig Jaar opgenomen plaat vormt een nieuwe mijlpaal in de carrière van Catapult. Ook 't nummer "Back On The Road Again" heeft dat strakswingende, dat men zo lang zamerhand van de Leidse forma tie gewend is. Op de andere kant staat als het beste nummer Mid summer Switch, dat zeven minu ten en wat seconden duurt, maar geheel los gezien moet worden van de rest van het repertoire van Catapult. Het is een erg gevoelig nummer, dat een goed tegen wicht vormt voor nummers als „Hit The Big Time" en „Let Your Hair Hang Down". Een elpee, die het kopen meer dan waard is. B.K. 'Favourite Opera': arias, duetten en koren uit beroemde opera's met de stemmen van o.a. Joan Sutherland, Renata Tebaldi, Lisa delle Casa, Regina Resnik, Carlo Bergonzi en Mario del Monaco, DPA 507/8. Er zijn operaliefhebbers die niet het geduld kunnen opbrengen of niet de tijd kunnen vinden om een muziekdramatisch werk in zijn geheel te beluisteren. Voor hen zijn de langspeelplaten met ope rafragmenten uitgevonden. Decca heeft onlangs zelfs een dubbel- lp uitgegeven met de mooiste ge deelten uit de meest populaire opera's van Mozart, Rossini, Do- nzetti, Puccini en uiteraard ook van Giuseppe Verdi. De twee in een fleurige hoes gestoken platen bevatten daarnaast ook graag ge hoorde aria's uit „Qrfeo ed Eu- ridice" van Von Gluck en uit Samson et Dalila" van Saint- Saëns. Mascagni en Leoncavallo ontbreken al evenmin op deze voortreffelijk uitgevoerde twee lingplaat, die zeker waard is om vele malen op de draaischijf te worden gelegd. Verrukkelijke mu ziek niet alleen, maar ook fantas tische stemmen van klanktovena ressen als Joan Sutherland, Rena ta Tebaldi, Lisa della Casa, Teresa Berganza, Ciulietta Simionato en Regina Resnik. De laatste weet bijvoorbeeld in de befaamde grote aria „Mon coeur s'ouvre ta voix" uit Saint- Saëns 'Samson et Dalila" de stemschoonheid van een fraai geschoolde alt uitermate knap te etaleren. Joan Sutherland is als coloratuur-sopraan in Donizetti's „Lucia di Lammermoor" nauwe lijks te overtreffen en de stem van Renata Tebaldi (Madame Butterfly) is nog steeds prachtig egaal zowel in de hoge als lage registers. (Van „Madame Butter fly" is overigens in het verleden een volledig Decca-album ver schenen met het duo Renata Te baldi en Carlo Bergonzi). Wat de mannenstemmen be treft, de namen van Carlo Ber gonzi (heel lyrisch in de onweer staanbaar tedere aria „Che gelida manina" uit Puccini's „La Bohe- me"), Mario del Monaco (indruk wekkend en zonder al te overdre ven snikken in het smartlied „Ves- ta la giubba" uit Leoncavallo's „I Pagliacci"), Cesare Siupie („Do Giovanni"), Ettore Bastianini („II barbiere di Siviglia") en Tom Krause (Escamillo) staan even eens borg voor goede kwaliteit. De tenor Giuseppe di Stefano zingt op de eerste van de twee „Fa vourite Opera"-platen een aria uit Donizetti's „L'Elisir d'Amore", maar zijn stem lijkt vergeleken bij vroegere platen nu wat aan glans te hebben verloren. Deze dubbel-lp mag hierom alleen ech ter niet in de collectie van opera platen-verzamelaars ontbreken. P.R. De stem van Renate Tebaldi is nog steeds prachtig egaal zowel in de hoge als lage registers. Speciaalzaak voor grammofoonplaten Lange Pieterskerkchoorsteeg 11 Leiden, telefoon 071 22184 A girl named Sue Sue Ri chards DOT 2012; Classic Clark Roy Clark DOT 2010; Diana Trask's greatest hits Diana Trask DOT 2007; Take me home to somewhere Joe Stampley DOT 2006; Family and Friends Roy Clark DOT 2005; Don Williams VOL III Don Williams DOT 2004; Mo vin' on Hank Thompson Johnny Mathis The Heart of a woman CBS 80533. Wie heel toevallig stuit op een vroeger produkt van Johnny Ma this (in dit geval J. M. sings of Love uit 1964)bemerkt onmiddel lijk een opvallend verschil. De Johnny Mathis van vroeger was een keurige man, wiens beeltenis in gala-kostuum de hoes van zijn plaat sierde. De Johnny Mathis van tegenwoordig staat in allerlei vlotte houdingen afgebeeld in een spijkerpak met gaten. De zanger is in meer opzichten vlotter ge worden. Mathis, die achter in de vijftiger Jaren doorbrak naar het volle licht van de muzikale belangstelling met de miljoenenhit Wonderful, wonderful heeft ook gekozen voor een aangepaster, los ser zangstijl. Eén ding is evenwel niet veranderd. J. M. zingt nog altijd over de liefde. Op The Heart of a woman doet hij dat sfeervol en romantisch, met als sterke uitschieters de nummers It's gone, House for sale en I feel like makin love. P.d.T.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 19