Verantwoord 'sleutelen' aan Jan Wolkers werk 'Vermenselijking' bij Danstheater te-; (Qud tylte Tre Foei bracht klankschoonheid Liaandag 10 februari 1075 In Imperiums Microtheater LEIDEN Het is al weer enige tijd J geleden, dat Jan Wolkers, begaafd ac- lteur en beeldhouwer zijn laatste boek 'De Walgvogel' ten doop hield. Het resultaat was, dat het boek on middellijk behoorde tot de tien best Iverkochte boeken van Nederland. Geen wonder, dat het micro-theater IMPERIUM' gemeend heeft een col lage te moeten maken van verschil lende thema's uit de boeken van Wolkers. Hiertoe koos men zaterdag avond In het intieme theater aan de Vestestraat fragmenten uit 'Kort Amerikaans', 'Een Roos Van Vlees' en 'Terug Naar Oegstgeest'. Men kan zich afvragen, of het niveau van vorige produkties van Imperium borg [stond voor de grote belangstelling, wel of dit werd veroorzaakt door [de keuze van de auteur. Een feit was in elk geval, dat het stuk 'Sleutelen', dat zaterdagavond zijn première be leefde, zorgde voor een uitverkocht theater. De groep zegt zelf over; 'Sleutelen is een spel naar aanlei ding van het werk van Jan Wolkers, aarbij de menselijke eenzaamheid [centraal staat. Wolkers laat deze een- amheid voortkomen uit een gees- lijk of lichamelijk litteken. Door getekendheid zijn de figuren uit niet meer in staat nor- al te reageren. De eenzaamheid, hieruit voortvloeit, is eerst nog ïtrekkeüjk, maar leidt snel en ;tig naar de definitieve een- tamheid, waarna uitstoting van de irbodige mens uit het leven de |enige consequentie is. Dat dit geen is, wat alleen in de fantasie de schrijver bestaat, maar ook de groep een vaak angstaanja- :nde realiteit is, komt duidelijk tot [uiting". Tot zover de door de groep [(bestaande uit Simone Boon, Tineke Veen, Ineke de V06, Bert Jonk, •rard Jonk. Kees Kleer en Willem geformuleerde uitgangspun- Deze interpretatie komt waar- Inlijk vrij nauwkeurig overeen ènet hetgeen Wolkers zich voorstelde, 'koen hij de verhalen schreef. Wat heeft Imperium' echter met dit ge lgeven gedaan? Heeft het de angst aanjagende eenzaamheid overge bracht op de toeschouwers, zodat er ben beklemmende werking vanuit Iging, waar de aanwezigen gefrus treerd onder vandaan kwamen of heeft de groep Juist die eenzaam heid overgebracht op de toesohou- jwers, zodat er een beklemmende werking vanuit ging, waar de aan- Iwezigen gefrustreerd onder vandaan ttwamen of heeft de groep Juist die ^eenzaamheid overgebacht op de toe- iwers, zodat er een beklemmen de werking vanuit ging, waar de aan wezigen gefrustreerd onder vandaan kwamen of heeft de groep Juist die eenzaamheid teruggedrongen, geoca- liseerd haast, om er vervolgens mee af te rekenen? Onvermijdelijk moet men tot het laatste besluiten. Hoe anders zijn de strakke uitroepen en steeds herhalende teksten te verkla ren? Tijdens het gevecht, dat door de groep werd geleverd met het woord materiaal van Wolkers groeiden voor al Tineke van Veen en Willem Pera uit boven de door Wolkers aangedra gen probleemstelling en rekenden daar, de toeschouwers met zich mee- vorend, mee af. Detailkritiek kan overigens niet achterwege blijven. Juist omdat dit gegeven tijdens de spelontwikkeling meer kan groeien dan tijdens repetities (omdat pas tijdens de voorstelling de geluidloze dialoog met het publiek tot stand kan worden gebracht) mogelijk is. Daarom zal Clara Smit, die tekende voor de regie bij de volgende voorstel lingen moeten letten op een dui delijker artioulatie, wat meer stemvo lume, en een achteruitbrengen van de handeling, zodat ook dit onderdeel voor alle toeschouwers te zien is. Als de groepssubslttuut van Wolkers op een gegeven ogenblik copuleert met een tors moet dat voor iedereen te zien zijn en niet slechte voor de eer ste twee rijen. Resumerend: een goed initiatief en een verantwoorde inter pretatie door Imperium van het werk van Jan Wolkers. Een telefoontje met de auteur zelf leerde, dat hij niet van het initiatief op de hoogte was. maar het zeer toejuichte. Wel licht een extra aansporing voor de groep om dit gegeven verantwoord uit te bouwen. A. C. KOEK EB AKKER Jr. Orson Welles heeft gisteren van het American Film Institute zijn derde "Life Achievement Award" gekregen voor zijn werk ter bevor dering van de filmkunst. De onderscheiding werd Welles in het Century Plaza Hotel van Los Angeles overhandigd door Frank Sinatra. De Life Achievement Award werd in 1973 voor het eerst uitgereikt. De aan wijlen John Ford. James Cag- ney kreeg haar in maart van het afgelopen Jaar. HOLLYWOOD De Amerikaan se filmproducer Lawrence Weingar- ten is de afgelopen week op 77-Ja- rige leeftijd overleden. Weingartjen maakte films met Buster Keaton en de Marx Bro thers. Adam's Riib met Spencdr Tracy en Katherine Hepburn. "The tender trap" met Frank Sinatra en Deb bie Reynolds en "Cat on a hot tin roff" met Elizabeth Taylor en Paul Newman. Tentoonstellingen ten tekeningen. Geopend: dag. theaterprenten tot 20 Volkenkunde, Q6.0001.00 uur, zat. vanaf 14 U0 *o. vanaf 15.00 uur t/ 1 maart. _foyer LAK-thea- Iniaart) ?stgeest .tel. 50220 Ans rt ~"^n i Oudheden (Rapen] _i SJimmie 2.30 uur. i "®j. Jlllng: 12.00 uur. 18 jau.. STUDIO: „The man with the golden gun", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 1* Jaar. LIDO: „Luchthaven ln alarm", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. TRIANON: „Mijn nachten met Susan. Olga, Albert. Julie. Plet en Sandra", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.80 REX: „Kung Fu en de supermannen", dag. 7.00 en 9.15 uur. 14 Jaar. Kindermatinee: „Goofy de held van de O^ymplsche^ Spelen", woe., za. en zo. Nachtvoorstelling: „Meisjes met een extra inkomen", vr. en za. 11.30 uur. 18 Jaar. i 18.80 tot 19.80 i 14.80 uur en van'18.30 Endegeest: dinsdag en vrhdai 14.3C uur; -S zondags 11-lJ i 14—15 uur. eerste klasse: C« dag Anuaklinlek: van 18.30 tot 20.00 i afdeling van 13.30 tot 15.30 i Derde klasse Avondbezoek Rijksmuseum mrg 28) Werkd. 10 i voorm.5 i Gaper. Wisselende expositie dl. jt/m za. 2—5.80 uur nam., do. hoven- falen 7—uur nam. De Lakenhal dag. 105 uur. Zondag •11—5 uur nam. Drukkerij De Bink, Rooseveltstraat 3. fieter TJepkema exposeert foto's; van lanuarl t/m 28 februari. Geopend i t/m vr van S—17 uur. Gelerle Van der Vllst, Botermarkt expositie van Michel van Overbee- kleurgrafiek, Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden 18.80 tot 14J0 a 18.30 tot 19.30 i Biuibcuu twi uo uuueis, niieen woensdagavond van 18.80 tot 18.30 i ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elkt dag: 15.0016.00 uur 18J0—20.00 uur Voor de prematurenafdeling gelden de Ongs/auenaienst elke dag Acade- volgende bezoekuren ouders) Maandag t/m (alle< mlscb stakenhui* behalve 18.80— ie"!"uur Zaterdag en zondag: i tot zaterdag 13.00 uur sabetb aiekenhuls) Bezoekuren Ziekenhuizen lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. aquarellen en tekeningen; Gert 18.45—14.80 ••lkeen - aquarellen er amp - keramische pis fetoruarit to on met 1 ngetilden dl. t/m za. va dl. ook van 8-10 Kinderafdeling dage- toegane op de i 8 februari tot i ook i 8-10 i l maart. eidse bioscopen UXOR: „Viven". dag. 2.30. 7.00 en zo. ook 4.45 uur. 18 Jaar. ..O' lucky man!", dag. 8.00 18 Jaar. 18.80 tot 19.80 uur Kraamafdeilng! dag van 11.15 tot 12 uur (alleen voor echgen.) v 15 tot 16 uur en van 18.80 Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11—11.80 13.30—14.15 en 18.30—19.30 U.; 8e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 u.: Kraam- afdeling 13.3014.15 uur, alleen voor echtgenoten 19—20 u.: Kinderafdeling 15—1830 u. alleen voor ouders 18— 18.80 a Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder 8chipho) (020-170000). teuws 10 februari 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: De schrijver Multatuli fs per Rijnspoor van Wiesbaden in Rotterdam aangekomen om self de repetition van zijn stuk Vorstenschoolte lelden en nog verder die coupures of wijzigingen aan te brengen, die blijken sullen wenschcltjk te sijn, behalve de reeds door hem aangewezen veranderin gen. Te Oudcarspel had den 7den dezer een treffend voorval plaats. Na het sluiten van een huwelijk in het raadhuis al daar. zonk de bruid ter neder en was binnen weinige oogen- blikken een lijk. De aanwezi gen, niet het minst de bruide gom waren met ontzetting vervuld. De heer A. Hamm, te Frankenthal, die de groote kei- zersklok voor den Keulschen Dom heeft gegoten, is betast met gieten eener klok voor de Stonsgemtente te Columbus in den Amerlkaanschen staat Ohio, waartoe de keizer, op verzoek dier gemeente, twaalf honderd kilogram geschutme- taal beschikbaar heeft gesteld. Vijftig jaar geleden: Uit Amerika wordt gemeld, dat adventisten In tal van stre ken van d£ Unie hun have en goed hebben verkocht, omdat volgens de voorspelling van een der hunnen, Margaret Rowen, het einde der wereld nabij s. Samen met de profetes zijn 1*4.000 van haar volgelingen naar een berg in Calif ornië ge trokken, waar zij nu het ein de afwachten. De ondergang der wereld zat 7 dagen duren. De Amerikaansche kust wacht heeft het Britsche stoomschip "Homestead" met 12.000 kisten sterken drank aan boord de haven van New- York binnengebracht. Ben vaartuig van de kustwacht moest verscheidene kanonsal vo's afvuren alvorens de "Homestead" zich overgaf. PANDA EN DE MEESTER-KR1MPER 71 -127 Joris Goedbloed wandelde somber voort, peinzend over Se treinwagon vol geld die in rook was opgegaan, toen zijn aandacht getrokken werd door het geluid van krakende en bre kende voorwerpen. "Dat komt uit de richting van Kalktr's werkplaats," prevelde hij verrast. "Zou daar een ongeluk gebeurd zijnt Of is daar een geluk bij een ongeluk gaande? Het zou best eens kunnen zijn dat er nu dan toch een werken de vcrgroter is uitgevonden. En die mag mijn neus niet voorbij gaan..." Met die woorden keerde hij op zijn schreden terug en betrad het terrein van de ramp. "Kijk nu toch eens!" riep hij aangenaam verrast uit. "Daar staat de vuilniswagen in al zijn glorie! 'Magnificat eicel- sis esf - om de klassteken te etteren. Dus uw vergroter Is ge slaagd!" "Ja," zei Panda kwaad, terwijl hij het puin van de inggestorte werkplaats van zich afschudde. "En nu wil jij hem natuurlijk hebben. Maar daar komt niets van in. Ga maar weg!" "Kom. kom, baaske," antwoordde Joris. "Niet zo wantrouwig. Ik wil alleen maar helpen mot het opruimen van de rommel." En bij begon met gretige vingers in het puin te graven. De avonturen van Jommeke Het geheim van de Macu Ancapa Kooktip VRUCHTENSALADE Was een flinke handvol rozijnen en laat ze dan een uurtje weken in een glas sherry. Port of madei ra kunt u ook hiervoor ge bruiken. Borstel 2 sinaas appelen met heet water en een harde borstel goed af. Kies hiervoor goede navel appelen met dunne schil. Snijd de sinaasappelen on geschild in zeer dunne schijfjes en verwijder de pitjes. Leg deze schijfjes in een glazen schaal, strooi de rozijnen er over en voeg de sherry even eens toe. Meng door dit alles nog een eetlepel ge schaafde amandelen. Deze vruchtensalade smaakt heerlijk bU gebraden kip, varkensvlees of lamsvlees. WINA BORN FRED BASSET f 1 1815 vind ik'n leuk) lie, Jock?- .n we vttigen om .meeste worden? Het Is opvallend hoereer het klimaat uitgedrukt in zijn „Couples", dat houdt en versterkt. Het bawejings- maar boelend ls hij wel. Al» muziek in moderne choreografieën verandert, gister voor het eerst in Nederland gainma dat Frans Vervenne gebruikt een pop-collage Met geestdrift en De ensembles zijn geen .massale" werd gedanst (de choreografie werd ls niet onbeperkt, hij neigt een gaaf gedanst, bewegingen meer, maar collages van oorspronkelijk in Australië, waar overmatige sentimentele vormgeving. Individuele activiteiten, die onderling Vervenne een Jaar wertcte, gemaakt). JAAP JOPPE sen Jaar werkte, gemaakt), zijn verbonden la de ruimte, maar HIJ maakt van zijn openingsensemble vooral in de plaats. In duetten en ao'n onderlinge gerelateerde indivi- trio's wordt de danser vennenselljkt. duele prestatie, waarbij de bewegin- H1J ls niet alleen lichaam bekroond gen sterk door Cunnlnghom geïnspi- met een masker, maar een levend reerd lijken. geheel oompleet met gelaatsexpressies. Het levert wel treffende beelden op, Het lichaam van de danseres is geen en is beter geslaagd dan zijn abstracte koker meer, waarin de slotensembie, dan z'n Paren' gepaard vormen op haast Chinese wijze ln maar weinig zinvol over het dansvlak strakke wikkels zijn gewonden, maar iaat rennen. een levend en bloeiend menselijk lijf. Daartussen drie duetten. Ze worden. En wat de choreografie heeft mee te zoals de ensemhles, begeleid door delen zijn ook geen sprookjes meer dla-projeoties van de gezichten van LEIDEN Aangezien het "Trio tolking. die bijna uitsluitend on de en abstracte beelden, maar een de dansers en danseressen op een A" door ziekte geplaagd werd moest klankschoonheid gericht leek In elk menselijke achterdoek. Daardoor wordt de het kofüeconoert van K. en O. gis- geval kwamen de humoristische trek- ïndlviduallteit van de drie sollstenpa- door een ander ensemble. De keus Jes niet volledig tot hun recht Dui- Het is een tendens die in het HOT [T, GM^.Saunders viel op het blasstrio Tre Voel, be- delijk geïnspireerder klonken na de d^JkwerTm "et «ie- het Nedertands Dans Theater daar danste. In „Tofuba" van NU* Chrlste ^ohüd de lüu* voor ophalen, wie en fagot. b de toneeldanfi ook en vooral als Als openingswerk diende het 4e variatie kreeg de fagottlste ut theater ziet kan de ingreep divertimento van Mozart. De snelle taan applaus. nreT clotSiSr' waard^ duetten to h0«e "eleo Wonden pittig en exact, zonder stéetmans Divertissement d'an- AskeVs Calcium Light Night" zet zlln Hï. se"?^f!1 en,.ted,er: °e dat men er verder voor op het punt- ches vormde het amusante slot van ^bif enTl^werTka^ia en 'ST. "T*® .^waardig "ehan- Je van zijn stoel ging zitten. De tog- dit nogal kort uitgevallen concert. Na SS Ïer ln blozen- deW 111 dat lyrische ldioom' ^me delen kenmerkten zich door een uitstekend begin leek het slót- nemer neer, in een koeie oewogen emotionele spanning wordt bewust een uitgesproken legatobehandeUng deel echter nogal gehaast en waren verhoogd door de blik die de partners Als totaal was het divertimento naar er wat slordigheidjes De Havdn'se In dat nieuwe Idioom heeft ook Frans vrijwel voortdurend bewust op elkaar mijn smaak niet genoeg diverterend. wer wat slordigheidjes. De Haydn'se Vervenne, nu zelf danser bij het gericht houden en die het contact De cinq pièces en trio van Jac- toegift maakte weer veel goed. Nederlands Dana Theater, zich ook nog op deze manier Instandques Ibert kregen eveneens een ver- RON HARMS en abstracte beelden, levende werkelijkheid relaties. Walstrum en Joost Pelt duidelijk en Herman Braune. Gespeeld wer- ma La cl darem le mano. De BeeU onderstreept - danspurlsten zullen er den vier werken voor hobo, klarinet hoveniaaase sfeer werd hier uitste kend aangevoeld, en na de tweede spon-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 9