Verhalen verfilmd Heere Heeresma "O, Lucky Man": boeiend Vixen: nymfomane met een afkeer van negers sKSSSKïK Zet fa op. 2.495. „Luchthaven in alarm" „Vierluik" van niet-bekende cineasten 1Vl"? 21 h£ fa Op£ OPRUIMINGS KOOPJES IN LEER! ^Hulshoffwonen VRIJDAG 7 FEBRUARI 1975 Het heeft er een tijdje op geleken dat er voor de filmers in ons land een grote periode was aangebroken. Verhoeven, Pim en Wim, Rademakers, Weisz, Van der Heyde: allemaal regis seurs die een geheel nieuw imago aan de Nederlandse film gaven. Een professionele aanpak, waar de volgende generatie cineasten van zou kunnen profiteren, dacht men. Maar het kwam er niet betrokken. Bij een gewone, lange van. De feitelijke sltuatiè werd film verlies je het overzicht op het steeds meer, dat alleen het geheel. Je wordt daar opgeroepen „machtige hoopje" van Verhoeven c.s. om 'n paar losse scènes te doen en de lucratieve contrachten voor de dan mag Je weer gaan. Het verband avondvullende speelfilms kreeg aan- met het verhaal gaat volkomen geboden, terwijl jonge filmers van verloren. Maar hier speel ik een I het tweede garnituur nimmer de hoofdrol en zie ik de uiteindelijke kans kregen him talenten te tonen. film logisch tot een geheel worden, De enige uitlaatklep voor de stap voor stap", opgekropte creativiteit van deze, vrij grote, groep filmers was en is Rlumi'nff CRM, dat subsidies geeft voor (kor- te) films, die meestal niet in de Voor Jon Blmuing, een boomlange bioscopen worden gedraaid. Niet Amsterdammer, is dit al zeker de omdat het produkt te slecht is, 130ste keer, denkt hij, dat hij in een maar gewoon omdat die films nou film meespeelt. Bluming, die karate- eenmaal niet voor de commercie specialist is, heeft ruim drie Jaar in bedoeld zijn. Dus daar schieten Japan gewoond en was daar ambitieuze regisseurs in feite niets vanwege zijn uitzonderlijke lengte mee op. Hoe komen ze ooit verder? een veelgevraagd acteur voor films waarin westerlingen (die doorgaans Dilemma een hoofd groter zijn dan de Een heel aanvaardbare oplossing Japanners) een rol speelden. Zoals voor dit klemmende dilemma is en Slagschepen" gevonden in de produfctie „Zwaar moedige verhalen voor bij I centrale verwarming" naar gelijknamige bundel van de eigen- weerspannige anti-Amerikaans verhaal uit 1960. waar Bluming nog een prijs voor gekregen heeft. Wat doet hij nog meer behalve filmen? Bluming "schrijver -Volgens de officier van Justitie, 1 Heere Heeresma. CRM kon met "ieneer Hatennan, ten ik een van dit projekt vele vliegen in een klap da «r00 «hurken uit de Blaan en deed dat ooik. Het principe ™de,7ere^ I?ou a' f™1 i van de korte gesubsidieerde film fc wij, terwijl hij levenslang ■werd geen geweld aangedaan, want (redere da» va,n «f' wat we ulteindehjlk op het doek te 1£adtoOT Je. Kijk eens, zien krijsen is een vierluik' vier h6,) drie sportsdholen. Daar heb ik aSnSe veriX «J»»* twintig minuten per stuk, die kve,I}ard voor ™8t™ 7' tesamen het avondvullende pro- ik heb pen rijke pa, die me op de gramma vormen. Met vier verschil- ™w®rslt5'i laten st^en, «als lende regisseurs uit het tweede hij. Zo zit dat' echelon, die nu stuk vgor stuk de jjefcer e.ten kans krijgen om met grote toneelnamen te weiken. Bas van der Wat vindt Bluming Lecq doet .meneer Frits en Juffrouw filmproduktie? „Ach, het maakt Leni" met Hugo Metsers en Pleuni g®en verschü met andere regisseurs. Touw, Guido Pieters maakt van Lex Bij Weisz kreeg ik beter eten, dat Goudsmit ,4e smalle oude man", wel. Maar ik blijf gewoon me zelf. Ernie Damen geeft gestalte aan „de heb ïk niet doorgekeken, zeeman en de klarinettist»" (respec- dat doe ik nooit. Dat verandert toch tievelijk Jon Bluming en Carry altijd. Die verhalen van Heeresma. Tefsen) en Nouchka van Brakel die ik persoonlijk nog niet hefo tenslotte mag proberen de vereiste ontmoet, vind ik prima. Het wordt «waarmoedigheid van „Een winkelier keert ndet weerom" uit Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooyer te halen. Niet nieuw Nieuw is deze vierluik-constructie met verschillende regisseurs niet. Men herinnert zich 'n soortgelijke aanpak van verhalen van Edgar Allen Poe waaraan onder anderen Vadim en Fellini meewerkten, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. Maar in ons alndje met zijn nauwkeurig afgebakende in crowd-wereldje zijn deze „zwaar moedige verhalen", vooral een uitstekende kans voor hen die „de Sien" net niet halen. Producent Mathijs van Hedjningen van Sigmafilm heeft een strak werkschema uitgestippeld. Met Pa sen gaat de film in een vijftal steden in première. Daarna gaan de "zwaarmoedige verhalen" het hele land door. Er wordt onder hoogspanning gewerkt: zeeman en de klarinettiste" bij- voorbeeld zijn acht d^aidagen uit- i getrokken. Carry Tefsen, die het I film-establishment door onder an dere haar rol in "Blue Movie" heeft meegemaakt, vertedie geen verschil te zien in aanpak door de regisseur. "Net zo professioneel als Pim en Wim", zei ze. "Het enige wat and- ders is is de intensiteit waarmee ik bij de film ben ADVERTENTIE) Wij hebben uitsluitend GOEDGEKEURDE VALHELMEN o.a. STADIUM - AGV NOLAN - CROSS - EURO- CAP - CENTURION - LIFE Ook dames- en kinderhelmen! POLANEN Haarlemmerstraat 201, Telefoon 31853. Vijf Meiplein 126, Telefoon 66026. Film: Vixen; regie: Russ Meyer; In de hoofdrol: Erica Gavin; toe deze gang: achttien Jaar; theater: Luxor. Sex en racisme voeren de boven toon in deze if lm van de Amerikaan se regisseur Russ Meyer. Vixen is de naam van een hairtfiliagveranel- lende vrouw met een gave huid, bor sten van Amerikaanse afmetingen en een gezicht, waarop de hedendaag se mogelijkheden van de chemie net iets te uitbundig zijn uitgeprobeerd. Maar goed, het gaat om het ver haal en de verfilming daarvan. O- ver het laatste geen klachten, maar van het eerste kan gezegd worden, dat het thema racisme er kennelijk met de haren Is bijgesleept om de sexfilm een inhoud te geven. Vixen is een nymfomane uit de twintigste eeuw, die getrouwd is met Tom Pal mer. Ze women iin Canada en leven van het verlenen van logement aan vakantiegangers, die een paar dagen komen vissen. Palmer haalt zijn gasten zelf per vliegtuig op, waar door Vixen nogal eens alleen achter blijft. En zodra ze de (om het maar eufemistisch uit te drukken) handen •vrij heeft, gaat ze in het gezelschap van de meest uiteenlopende mannen en als het moet ook van Jaloerse ken, ten slotte echtgenotes het leven van de meest wraak wil near Erica Gavin als "Vixen". 'JïuJfLw® S .t^men tet ,75_ i Euro- aangename kant bekijken. Kortom, een luttel aantal minuten ompraten üïta^STn "ür"X"rZTv «em. ZiO- Art Wvon iJwf. aan VlUCht die omstandigheden dialt i lang de wederpartij maar niet het zwarte ras is, want Vixen heeft eenmaal de pest aan negers. Nu en Vixen tot wil dwingen. Het ziet er even naar uit, dat dit Wil het toeval" dat"de beste"vriend Plan sla«en maar daar we»t VI- van haar noeemaohtige broer (met xen °P snijdende toon te bewij- wie ze en passant ook even wat ge- zen' dat communisten toah eigen- dadhten uitwisselt) een neger is, die «Jk ook racisten zijn. Niles bedenkt het bovendien heeft gepresteerd om zich. bet vhegtulg landt, de inmid- de Verenigde Staten te ontvluchten, dels neergeslagen communist wordt omdat h« xflet in Vietnam wilde gevangen genomen en zie: daar ko- vechten. Vixen weet Niles, de ne- men al weer twee andere logés ger die door haar voortdurend met aanlopen. The end. een andere naam wordt aangespro- Cuba februari tot 2 maart in Zutphen Blijvers Haagse bioscopen STUDIO: "The man with the gol- Apollo "Mijn nachten met den gun", James Bonds zoveelste Susan, Olga, Albert, Julie, Piet succesavontuur, met Roger Moo re ails agent 007. Het hele scala van Bonds activiteiten treft men in dit werk aan. Dus: woeste au to-achtervolgingen, pakkende ge vechten, jacht op wufte vrouwen. De zaak waarom het ditmaal draait is een uitvinding die de energiecrisis in één klap zal op lossen. TRIANON: "Mijn nachten met Susan e.a.", nieuwste film van Pim de la Parra, met in de hoofd rollen Nelly Frijda en Willeke van Ammelrooy. Absurde situaties in een absurde leefgemeenschap, met daartussendoor een moord en de nodige sex. De waanzinni ge slotscène zou zo van een schil derij van Dali kunnen zijn overge- n.30, 1. Wel boeiende film, geen 11.30'uur, a.l, Sandra", dag. 12.15, 2.30, 7.00 en 9.15 uur, za. en zo. ook 4.45 uur, 18 jaar. Apollo 2 "Luchthaven in alarm", dag. 240, 7.15, en 9,45 u., zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur, 14 jaar. Asta 'That's entertainment" dag. 2.00 en 8.00 uur, ai. Bijou "Emmanuelle", dag. 2.00, 7.30 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, 18 jaar. Camera "Mariken van Nieumeghen", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. Cineac "OhinatownT, dag. 7.00 en 9.30 uur, 18 Jaar. Kinder matinee: "Robin Hood", dag. 9.30 meesterwerk. Rex REX: "Kung Fu en de super mannen". Een Amerikaanse ge heim agent trekt er op uit om na te gaan waar enige van zijn col lega's zijn gebleven. 25e zijn spoor loos verdwenen. Bij zijn onder- zoek wordt hij een paar keer af- gedroogd door Kung-Fu manne tjesputters en het enige wat er voor hem opzit is zich ook maar in deze tak van de vechtsport te bekwamen. Hard knokwerk. dat uiteraard voor de held goed af loopt. Corso "Club Privé", dag. 2.00 en 8.15 uur, za. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur, 18 Jaar. Du Midi "Dokter Zjivago", dag. 8.00, 14 Jaar. Kindermati nee: "De vrolijke piraten van Schateiland", zat., zo. en woe. 2.00, a.l. Euro "De kanonnen van 7.45 uur, 3.45 en 7.45 uur, 7.45 uur, 14 Jaar. Kindermatinee: "Oom Ferdinand en de tover drank". za., zo. en woe. 1.30 uur. Nachtfilms CAMERA: "La Ronde", vr. en za. 24.00 uur. REX: "Meisjes met een extra inkomen", vr. en zat. 23.00 uur. Kindermatinee CAMERA: "SJors en Sjimmie en de reuzen", woe. en zat. 14.30 uur, zond. 14.00 en 16.15 uur. REX: "Goofy, de held van de Olympische Spelen, woe, zat. en zond. 14.30 uur. Goede fillms in andere stedten "De uitbrekers" met Paul New man en James Mason (Colos seum, Rottendam) "Once upon a time in the west' met Henry Fonda en Claudia Car- dinale (Metro. Rotterdam) "De duivel heeft vele vrienden" met Terence Hill (City, Amster dam) "De terechtstelling: van soldaat Slovik" met Martin Sheen en Ma rie-Clare Costello (Kriterion Am sterdam). Flora "Anita, de onbevre- digbare nymphomane", dag 2.00 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.3Ó uur, 18 Jaar. Kriterion "Grandeur Natu re". dag. 3.00, 7.00 en 9:30 uur, 18 jaar. Metropole "The man with the golden gun", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 Jaar. Odeon "Dirty Mary, crazy Larry", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 u., zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur, 18 Olympia "Serpico", dag. 2.00 en 8.00 uur, 18 Jaar. Passage "The man with the golden gun", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uu, 14 Jaar. Rex "De eenzame scherp schutter", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur, zo. va. 1.30 uur, 18 Jaar. Royal '70 Erotiek in het wilde westen", do. t/m zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur, 18 Jaar. Royal "Tien stalen vingers", do. t/m zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur, 18 Jaar. Studio "Zullen we 't nog 'n keertje overdoen?" dag. 2.15 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur, 18 Jaar. De Uitkijk "The great Gats- by", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 ADVERTENTIE De meest interessante leeraanbieding in Nederland. Zitkomfortabele 3-zits- bank 2-zits-bank volledig in origineel rundleder gestoffeerd. Nog slechts enkele komplete garnituren. Verrassingsprijs Den Haag: Spui Rijswijk: In de Bogaard i Leiden: Nieuwe Rijn Leidschendam: Leidsenhage Rotterdam. Eindhoven. Zwolle. Meppel. LIDO De makers van Airport 1975 (Luchthaven in alarm) geven grif toe, dat ze zijn geinspireerd Titel: "O, Lucky Man" hoofd rollen: Malcolm McDowell, Ralph Richardson, Rachel Roberts en Ar thur Lowe Regie: Lindsay An derson Theater: Camera. Films met een onstuimige etale- ring van de menselijke ondeugden Filmer Lindsay Anderson heeft er een poging aan gewaagd en die mag redelijk geslaagd worden ge noemd. Met "O, Lucky Man" geeft hij op een uiterst zwart-witte, maar paradoxaal genoeg toch erg boeien de manier aan dat zaken als cor ruptie, uitbuiting, machtswellust, zijn er al veel geweest. Een reeks sadisme, harteloosheid, ongevoelig- cineasten van naam heeft er zich mee beziggehouden, het onderwerp kan beschouwd worden als een on uitputtelijke inspiratiebron. Inhou delijk is er op diSt punt weinig nieuws meer te brengen, het moet vooral van de vormgeving komen om over alle categorieën van men selijk falen nog iets te creëren dat de aandaoht vasthoudt. heid oppervlakkigheid, automatisme gens uitbeelden, heit is steeds één ty- misdadigheid in alle landstre ken, in alle lagen van de bevolking en bij alle rassen zich voordoen, t Zijn ook precies dezelfde mensen in al die sociale lagen die er mee bezig Mick Davis (gespeeld door Malcolm McDowell, bekend van Clockwork Orange) is de man die alles ondergaat, die een groot deel 1 de ellende over zich heen krijgt. zijn, er zijn alleen uiterlijk kleine Miök is geen idealiist, hij is arnbi- verschillen. De president ontwikkelingsland, die zijn land onderdanen het tieus, maar ook grenzeloos naïef. Hij neemt het leven zoals het op hem afkomt, doet wat hem gezegd de inspiratie in het financiële sue- lig aan. de grond komen. Maar zo*n ces 't doet er echter weinig toe. In grootscheepse reportage produceren, elk «©val zijn ze op dezelfde golf- zo'n filmische documentaire bijna. TfthnKmnti do°f de film Airport. Misschien zat len«te aan eenden gegaan. Met Ja, dat kunnen die doorknede vak- wat bekende namen achter de knop- jongens uit Hollywood. Het gaat al- P®11- lemaal moeilijker, stroever, om niet Een verhaal van Arthur Hailey te zeggen houteriger als ze mense- diende als vertrekhaven. Die is al- lijke emoties moeten aanpakken, tijd wel goed voor avontuurlijk Maar een op zichzelf spannend en stuntwerk en uiteenlopende hoofdfi- emotioneel verhaal registreren, dat guren. Een meisje op weg naar een is hun wel toevertrouwd, niertransplantatie. Een zingend non- En dan zien we de bekenden op- netje. Een op het verleden terende ac- draven. Dokter Rossi uit Peyton trice. Enige over-vrolijke conventie- Place (Ed Nelson) in hoogst eigen gangers. Een verliefd koppeltje. En persoon. Maar nu als een keiharde ga zo maar door. Tezamen werden officier van de luchtmacht, die ziöh ze in een Boeing 747 gezet. Om het wel even in de gehavende cockpit verhaal te krijgen moest die Jumbo van de Boeing zal laten zakken. We wordt, wantrouwt niemand. Het worden aangevlogen door een één- zien ook de bekendste FBI-figuur duurt niet lang of het leven speelt Persoons toestelletje, dat werd be- van de televisie achter de stuurknup- met hem zoals de stormwind met 'n stuurd door een zakenman, die het pel van de luchtkolos zitten. We zien zo druk had, dat hij niet in de ga- Gloria Swanson zichzelf zijn temid- De ene schoftenstreek na de an- ten had» dat hij rechtstreeks op een den van levensgrote nostalgie. En dere wordt met hem uitgehaald, hartaanval toevloog. we zien Myrna Loy na vele jaren maar aan het eind gaat er toch iets De 'bemanning van de Boeing weer eens terug. En dan natuurlijk bij hem dagen. kwam bijna geheel om bij de toot- Charlton Heston, van wie we nor- "O, Lucky Man" is door opzet en sin«. maar de eerste piloot kon nog maal zouden zeggen: "Hij denkt uitwerking zeer fragmentarisch, 't net het toestel op zijn automatische ook, dat hij twintig blijft". Maar Thema wordt met ruwe hand, met "collega" zetten. En daar zweefde het goed, van Hollywood mag hij de forse pennestreken aangegeven. Dat tussen de bergen rondom Salt Lake stoere knaap blijven uithangen. Van werkt soms uiterst irreeël en vreemd City. ons mag het ook. Maar bijster ge- genoeg ook zeer realistisch. De film Aan regisseur Jack Smight de loofwaardig is het niet. Airport 75 komt een beetje traag op gang, taak alle enerverende gebeurtenissen in het kort: de aanloop is vrij lang, maar als de vaart er eenmaal inzit goed op een rijtje te zetten en fil- maar dan komt er een lekker span is hij zeer de moeite waard. misch gestalte te geven. Want in nend verhaal op het doek. een Amerikaans verhaal moet zo'n RUUD PAAUW. schier stuurloze kolos natuurlijk vei- KOOS POST industrialist aanbiedt om maar geld in handen te krijgen, bedient zich in feite van dezelfde methodiek als de corrupte hoteleigenaar en de chef herfstblad, van koffievertegenwoordigers, die zijn mensen op een walgelijke pro visiebasis de weg opstuurt. Vandaar dat in deze film acteurs en actri- wel drie verschillende persona- Vrij parkeren. Prettig III idee, want voorlopig I raaktuniet uitgekeken in Home Centre haagse schouw Valkenburg (bij Lelden)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 11