Herman van Veen: dromer in de bocht UITSCHIETER IN POSITIEVE ZIN Tikkeltje duizelig HERKENBARE STIJL GA VE VERTOLKING van Zijp bonter Heerlijk relaxen bij Les Reed Orchestra VERVELING MET BRUCH Smakelijk medicijn Yes: nog rijker en DONDERDAG 6 FEBRUARI 1975 The Hudson Brothers rore met enkele tv-shows. De el pee „Hollywood Situation',waar op het verleden, heden en toe komst van het Hollywood-gebeu ren worden bezongen zal hun po pulariteit ongetwijfeld vergroten. Mooiste nummer van de plaat is de gevoelige ballad „So You are a star", een nummer dat ook op single is verschenen. Jammer is het dat ook enkele minuten zijn ingeruimd voor de sketch „The adventures of Chucky Margolis". Dit stukje „praatwerk" (met veel hinderlijk gelach op de achter grond) doet het misschien goed in een tv-show of op het toneel maar hoort op deze elpee niet thuis. De andere nummers, en naast het al genoemde „So you are a star" vooral „Three of us", „Cry cry, cry" en „Hollywood situa tion", doen de door „Chucky Mar golis" opgewekte irritatie echter weer snel verdwijnen. B.P. 'En nooit weerom" Herman van Veen Harlekijn Holland 2925 502. Het mag een raadsel zijn hoe de Engelse supergroep Yes on danks het tweemaal veranderen van samenstelling een steeds knappere, maar vooral ook homo genere vorm van muziek weet te scheppen, maar hert is zo. De nieuwe lp „Relayer" kan niet an ders bestempeld worden als een nóg rijker en bonter muzikaal schilderij dan „Close to the Edge" uit 1972. „Relayer" telt drie stuk ken, waarvan The Gates of Deli rium (dat een volle plaatkant bestrijkt) verreweg de meeste in druk maakt. Rond een verrukke lijk instrumentaal themaatje wordt de gave stem van Jon An derson op alle mogelijke manie ren uitgebuit in een fraai stuk tekst, om tenslotte uit te lopen in een barokke slotpartij met ste kend gitaarwerk van Rick Wake mans opvolger Patric Moraz. Techniek, inzicht, karakter, alles is verenigd in de muziek van Yes, en maakt ook deze langspeler van een adembenemende schoonheid. Dit soort muziek moest meer ge maakt worden, dan hadden we voorlopig geen last meer van krakende hitladders met op vrij wel elke tree een stompzinnig en slecht nummer. JE. Man of action The Les Reed Orchestra Dec ca 6835 122. Rustige achtergrondmuziek om heerlijk bij te realaxen is nog al tijd een veelgevraagd artikel in de grammofoonplatenhandel. Vaft- daar dat lieden als Paul Mauriat, Raymond Lefevre, James Last, Kai Warner, Roberto Dejgado. Bert Kaempfert, en Botticelli nog altijd sterk in de belangstelling staan. In dat rijtje hoort zeker ook huis orkestleider en arran geur Les Reed. Dezer dagen ver scheen van hem een nieuwe lang speler met als titel „Man of ac tion". Voor diegenen, die deze compositie van Les Reed zelf, niet direct thuis kunnen brengen, zal er bij velen toch iets beginnen te dagen als ik vertel dat het de her kenningsmelodie was van Radio Caroline. Verder is de elpee ge vuld met een serie eigentijdse ar rangementen van de hand van Les Reed. Als ba is daarvoor nam hij een aantal populair-klassie ken, zoals „Also sprach Zarathu- stra" van Johann Straus, .Ro meo en Julia" van Tsjaikowsky, een gedeelte uit Carmen van Bi- zet, „De achttiende variatie" van Rachmaninoff, het „Zwannen- meer" en de Nocturne in „E" flat van Frederic Chopin. De plaat vertoont een sterke gelijkenis met de vorige week besproken elpee van de Spaanse arrangeur Waldo de Los Rios. De conclusie kan dan ook dezelfde zijn: voor de werkelijke liefhebber van klas sieke muziek zal het schouderop halend worden afgedaan, liefheb bers van pretentieloze achter grondmuziek zullen er verrukt over zijn. B.VJa Behalve de platen van gerenom meerde Amerikaanse pop-groepen verschijnen er op de Nederlandse markt ook vele produfcten van be ginnende of onbekende formaties uit dat land. Groepen die „het nog moeten gaan maken". De aanprijzingen van de platenmaat schappijen zijn meestal niet mis: de groepen bezitten top-kwaliteit en hun roem zal binnen korte tijd in vele landen gevestigd zijn. Helaas valt het met die kwaliteit dikwijls tegen. Onder het grote Amerikaanse aanbod schuilen ech ter uitschieters in positieve zin en daartoe mag de plaat „Holly wood Situation" van de Hudson Brothers zeker gerekend worden. Eindelijk weer eens een groep die door de platenmaatschappij mee gegeven kwalificatie („They are stars") waarmaakt. De drie Amerikaanse broers Bill (25), Mark (23) en Brett (21) Hudson, afkomstig uit Portland (Oregon), maakten in hun land de afgelopen Jaren al enigszins fu- Slade in flame-Slade. Polydor 2460 241. In het voorjaar zal ook in Ne derland de film „Slade in flame" in première gaan met. uiteraard, het viertal uit Wolverhampton in de hoofdrol. In deze film wordt een popgroep gevolgd, die een plaats probeert te veroveren aan de top. Om de fans van de Engelse hitmakers alvast in de stemming te brengen heeft Polydor een door Slade-manager Chas Chandler geproduceerde LP met de volle dige soundtrack van de film uit gebracht. Verreweg het bekendste nummer daarop is het (met vrij groot succes) eveneens op single verschenen Far far away. Een echt Slade-nummer, zoals er zo vele op de langspeler zijn te vin den. De ouverture van Slade in flame" mag dan met How does it feel opvallend rustig zijn, daarna wordt de luisteraar meegevoerd in een stroomversnelling waar hij pas na het slotnummer Standin' on the corner een tikkeltje dui zelig uit tevoorschijn komt. Slade staat dan ook met zijn overbe kende harde, opzwepende muziek weer in „vuur en vlam". Zou het om de eerste langspeler van Nod dy Holder, Dave Hill, Jimme Lea en Don Powell gaan dan zou het allemaal niet zo bezwaarlijk zijn. Aangezien Slade echter al zoveel demonstraties van geweld heeft gegeven is het allemaal wat te veel van het „goede". Er wordt immers niets nieuws geboden. Jammer, omdat Slade in het naaste verleden met Everyday bewezen heeft ook een wat rusti ger stijl te beheersen. Maar in plaats van op dat thema voort te borduren heeft Slade nu weer voornamelijk „meestampwerk" af geleverd en dat lijkt vooral be stemd voor de ware fan. JP. Kyung Wha Chung met het Royal Philharmonic Orchestra o. o.l.v. Rudolf Kempe. Vioolconcert in G ui de Schotse Fantasie van Max Bruch (Decca SXL 6573, stereo). Het stukgespeelde vioolconcert van Max Bruch is een vreemde blijver op de muziekmarkt. Het stuk heeft de sfeer van een re- produktie op een oude koekjes trommel. Alleen de heel groten onder de violisten wisten er enigszins de spanning in te hou den. Datturom was ik eig benieuwd naar de versie van de Jonge Ko reaanse Kyung Wha Chung, die nog niet zo lang geleden werke lijk op opwindende wijze het vioolconcert van Igor Strawinski op de plaat zette. Helaas valt het resultaat met Bruch erg tegen. Ook deze be gaafde musica weet de verveling niet te verdrijven. Misschien komt dat ook wel voort uit de eerlijk heid van Chung als kunstenares- se, die weigert verstoppertje te spelen met een zeer tijdsgebon den werk. Wat ik met name betreur is dat de krachtige en tegelijk rag fijne toon van Chung's viool aoh- Kyung Wha Chung ter de versluierde franje van de partituur verborgen blijft. De keerzijde, de Schotse Fan tasie van dezelfde componist, is een bevestiging van de malaise. Het is een week stuk, drenzerig en zonder dat de componist ook maar twee maten de geest heeft gekre gen. Het is kilt en doedelzak op de andere zijde van het koektrom meltje. H.M. Pierre Boulez dirigeert het BBC symfonie-orkest in Stra- winski's suite „Vuurvogel" en Bartoks Concert voor strijkorkest, celesta en slagwerk (CBS 72652, stereo). Het valt me de laatste tijd op dat speciale, voordelige aanbiedin gen vaak sieraden zijn voor het aanbiedende platenfonds. Tech nisch, zowel als muzikaal. Voor een tientje is nu een plaat te koop van het BBC symfonieor kest olv. Pierre Boulez. Daarop aan de ene kant de suite ,De Vuurvogel" van Strawinski, op de andere zijde de muziek voor strijk orkest, celesta en slagwerk van Bela Bartók. Een voortreffelijke opname, vooral het stuk van Strawinski, dat ik zelden zo vol schakeringen tussen hellebrand en elyseïsche velden heb gehoord. Omdat bij menige muzieklief hebber de deur na de Jongste eeuwwisseling in het slot valt, zij deze plaat als smakelijk medicijn tegen vooroordeel met zachte drang aanbevolen. H.M. ELDORADO Electric Light Orchestra WB 56090 <Z). Het is duidelijk. The Electric Light Orchestra, in de popwereld aangeduid met ELO, kent een sterk stijgende prestatiecurve. Waar ELO aanvankelijk platen afleverde, waarop de zwakke plek ken makkelijk te ontdekken wa ren, daar werd de muziek gaan deweg steeds sterker. De voorlaat ste lp (The night the light went out in Long Beach) getuigde al van een gelijkmatige kwaliteit en nu en dan is een voorlopig hoogte punt bereikt. Op de nieuwe 33 plusser Eldorado levert ELO voor treffelijk werk af. Weliswaar zijn er ook nu nog duidelijke Lennon- Mc Cartney-invloeden, maar veel meer dan voorheen heeft ELO die invloeden verwerkt in een eigen, herkenbare stijl, die in de loop der tijd is ontwikkeld. Eldorado toont die op klassieke muziek ge- ente stijl duidelijk. Het zeven man tellende poporkest heeft de nieu we langduurder de ondertiteling: ,A symfonie by the Electric Light Orchestra" meegegeven en wat ELO, geïnspireerd door compo nist/tekstschrijver, leider en zan ger Jeff Lynne, aan klanken de wereld instuurt is inderdaad een harmonisch geheel. Met de me dewerking van een orkest (voor de klassieke gedeelten) heeft ELO voor een voortdurend hoogtepunt gezorgd, met als uitblinkende nu mers Can't get it out of my head Poor Boy, mister Kingdom en het imposante Eldorado. De plaat boeit van ouverture tot fi nale. PAT. Op deze muziekpagina bijdragen van: Han Mulder Ruud Paauw John Kroon Bram van Leeuwen Paul de Tombe Ron Harms Jan Preenen Bert Paauw Eindredactie: René Vos Scarlatti: D. en A.: Sta bat mater en motetten. Schützchoir of Lon don, Roger Norrington. ArgoZRG 768. Niet iedereen zal de naam Scar latti direct verbinden met kerk muziek. Toch hebben vader Ales- sandro en zoon Dominico zich daarmee wel degelijk bezig ge houden, getuige de onlangs uit gebracht Argo-plaat. Beiden wis ten overigens het wereldlijke best met het geestelijke te verenigen: ze componeerden vele opera's, hoewel de klaviersonates van Do- menico het meest bekend zijn. Het grootste deel van de plaat wordt in beslag genomen door Do- min ico's Stabat mater, voor tien- stemmig koor en orgel. In tegen stelling tot velen van zijn tijdge noten heeft bij de componist de eenheid van het werk voorop ge staan. 61echts enkele onverwach te tempowisselingen herinneren aan het algemene gebruik, elk vers als een aparte eenheid te zien. Dit streven naar een logische op bouw doet dit Stabat mater eigen lijk nooit vervelen: steeds is het afgelopen voordat Je het weet. De twee opgenomen werkjes van A- lessandro, O magnum mysterium en Domine, refugium factus es nobis, zijn weliswaar juweeltjes i antifonle en contrapunt, ar geven op den duur wat minder voldoening. De uitvoering is in handen van Roger Norrington, die het Lon- dense Schützkoor leidt. Me de dankzij de opnametechniek klinkt de vertolking zeer door zichtig en gaaf. Daarnaast heb ben de vocalisten een grote levendigheid aan muziek gegeven, dat fraaier resultaat eigenlijk nau lijks denkbaar is. Volledigheids halve vermeld ik het event uitstekende continuo: organist Charles Spinks, celliste Marylin Sansom en bassist Keith Marjo- De titel van dit album is bijna doorsopt van de melancholie en wie met die verwachting de plaat opzet, komt niets te kort. Herman van Veen, de "dromer in de bocht", legt in twaalf liedjes, waarin geen enkele cliché-gedachte te be speuren valt, zijn met bijna bedeesde ironie en vederlichte irritatie gevulde mening neer over dingen en gevoelens die niet weerom komen. Er zit in tegenstelling tot vroeger ditmaal weinig frivools bij Van Veen op zijn hoogst frivool pessimisme. Liedjes als „Café zonder hoge zoldering", die van een aantal Jaren terug date ren, straalden ook al de nodige melancholie uit, maar daar viel door tekst en voordracht nog uit bundig om te lachen. Dat lachen is Van Veen kennelijk vergaan. Zijn stijl is wat schraler gewor den. Dat betekent overigens niet dat deze plaat daarom niet goed of minder is dan zün vroegere kerk. Het is en blijft een verademing iemand te horen zingen die zich van alle profane cliché's in de lichte muziek kan losmaken en getrouw aan de eigen filosofie blijft. Herman van Veen wordt op de ze elpee met uiterste zorg bijge staan door Erik van der Wurff, Harry Sacksioni, Laurens van Rooyen. Op de plaat de navolgen de liedjes: Verzameling, Eenzaam Lichaam. Dromer in de bocht, Het liefdeslied, Kind aan Huis, De Slag bij Daarom, Wonderwat, Oma Louise, Breekbaar, Minder, Nel, Kletsnatte Clowns. R.P. STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 071—24010 Hudson Brothers Hollywood Situation Casablanca Records Inc.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 15