Amusement en informatie in Vara's Vogel Vrijdag vandaag toegeficht ...ex? gisteren ïrogramma] 'Don Juan': goede keus van de Appel Weer een nieuw avondvullend tv-programma TV morgen] WOENSDAG 5 FEBRUARI 1975 NEDERLAND 1 17.00 De film van Ome Willem, kinderprogramma (VARA) 17.30 Tussen de Pelikanen, dokumentaire film (VARA) 18.15 Eenheid in Eenheden, les 1 (TELEAC) 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Jouw beurt: ver van huis... (IKOR) 19.30 Kenmerk: informatie over kerk en samenleving (IKOR-KRO/RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 VARA-BRT Karnavalslied 1975 (VARA) 21.20 Voor geld is alles te koop. film (VARA) 22.15 Achter het nieuws (VARA) 22.40 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 18.55 19.05 19.50 20.30 21.20 21.45 22.00 22.45 22.45 Paulus de boskabouter (NOS) Journaal (NOS) Van gewest tot gewest (NOS) Landbouwmechanisatie in de Derde Wereld (SOCÜTERA) Journaal (NOS) Katholieke Volkspartij (POLITIEKE PARTIJEN) Een lichte vorm van uitputting, televisie-spel (NOS) Kijken naar kinderen (NOS) Panoramiek (NOS) Studio Sport (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Journaal (NOS) Van de twaalf film, die Orson Welles in zijn bijna 35-ja- rige filmloopbaan heeft geregisseerd is "Histoire Immortelle", vanavond op de beeldbuis, (Ned. I, 21.20—22.15), verreweg de kortste. De lengte is namelijk nog geen uur, zodat de film in onze bioscopen was gekoppeld aan Bunuels "Simon de Pi laarheilige". De ORT, de Franse televisie had een belangrijk financieelaandeel in Welles? produktie, waarvoor in het najaar van 1966 in Parijs en Madrid de camera's draaiden. Het curieuze feit deed zich dan ook voor dat "Histoire Im mortelle" op 24 mei 1968 zowel zijn tv-première beleefde als in een aantal Franse bioscopen. "Histoire Immortelle" is ge baseerd op een verhaal van Welles Deense vriendin Karen Blixen, die onder de schuilnaam Isak Dinesen pleegt te pu bliceren. Orson Welles zelf speelt de schatrijke, maar levens moede koopman Clay in Macao. Hij wordt gefascineerd door de zeemanslegende, die vertelt hoe een zeeman wordt uitge nodigd om naar bed te gaan met de mooie jonge vrouw van een bejaarde rijkaard. Clay wil de legende tot leven roepen en huurt daarvoor de zeeman Paul (Norman Eshley) en de aan lager wal geraakte Virginie Ducrot (Jeanne Mor eau)wier vader een grote schuld te vereffenen heeft met Clay. Maar Clay's droom neemt in de praktijk een andere wending. „Berichten uit de samenleving" van de VPRO wordt samengesteld door Maarten van Traa en Oherry Duyns, die ik allebei persoonlijk ken. Desondanks heb ik nu al twee maal Cherry Duyns als interviewer in een onderdeel genoemd terwijl het Maarten van Traa was. Blijkbaar verschillen hun stemmen minder van elkaar dan hun uiterlijk (en wellicht him innerlijk). Gisteren heb ik met extra toegespitste oren geluisterd, en volgens mij was het eerste onderwerp, over de maharashi die voor ons Nedelanders hoopte dat de dageraad van een verlicht tijdperk op komst zou zijn, in handen van Oherry Duyns, en werd de schildering van een mogelijke oorlog tussen Amerika en de olielanden door oud-generaal Meijn- derts begeleid door Maarten van Traa. Overigens geloof ik dat we in Nederland al lang in een verlicht tijdperk leven, en zo niet, dan zou ik zeker niet tevreden zijn met alleen maar de dageraad ervan. Gelukkig werden we gisteren slechts met twee kwissen opgescheept. Het viel me op dat de jongens in „tweekamp" een ruim driemaal betere score hadden dan de meisjes, maar tenslotte is het ook niet het Jaar van het meisje. En bij „Herken Je deze tijd" werd ik als door de bliksem getroffen toen een Jongen plotseling van de computer een „damesprijs" kreeg toebedeeld. Daaruit blijkt dat mijn observatie van vorige keer, dat de mannen nooit toevallig een dames- prijs op het toetsenbord indrukten, waarlijk nergens op gebaseerd was. De VPRO ging verder met het Zweedse drieluik over Italië. Nader gespecificeerd zou je kunnen zeggen over de misstanden in Italië, maar ik heb al jarenlang het gevoel dat dit een even groot pleonasme is als ijskoud ijs. Dit keer zagen we hoe de politie gedrild wordt tot een politielegertje, in plaats van tot een apparaat om de criminaliteit tegen te gaan. De carabinieri, en dan vooral de politieke politie, lijkt voornamelijk te worden afgericht op demonstraties, en verschillende ke ren zagen we dan ook met onze eigen ogen hoe een vreedzame demonstratie „gewelddadig" werd gemaakt doordat de politie op de demonstranten werd afgestuurd. Je vraagt Je af wat de Italianen ertoe bewogen mag hebben de Zweedse televisie toe te staan dit uitvoerige en gedetailleerde ptrtret van hun organisatie te vervaardigen. We kregen bijvoorbeeld te zien hoe de politierecruten in de klas geleerd werd hoe zij een filmcamera moeten bedienen. Ondertussen vertelde een der politiefunctionarissen dat er alleen maar in het geheim gefilmd wordt bij bepaalde gelegenheden, dat het eigenlijk ook niet bekend mocht worden dat dit gebeurde, en dat de Italiaanse pers en andere media er ook nog nooit over geschreven hadden. Vervolgens kre gen we zo'n politiefllmpje te zien van het ontruimen van een gekraakt pand. Wat kan ze bezield hebben om zich dan nu opeens bloot te geven aan de Zweedse televisie, die zoiets natuurlijk verder transporteert door de hele wereld? Ik vermoed dat de onuitputtelijke Italiaanse IJdelheid er debet aan is geweest. Het herinnerde me aan een verhaal van sportjournalist Kick Geudekex. die in de vooroorlogse dagen van „we gaan naar Rome" de beslissings wedstrijd tussen Nederland en Zwitserland in Milaan moest verslaan. De Nederlandse Journalis ten stuitten de dag tevoren bij hun pogingen om een snelle telefonische verbinding met Nederland te krijgen op de stugge onwil van een Mussolini-aohtige stadionfunctiona ris. Toen verzon Geudekwr een list. Hij vroeg of de man in het bezit was van een foto. Hoezo? vroeg hij. „Oh", zei Geudeker nonchalant", het is in Nederland nu eenmaal de gewoonte om even een foto in de krant te zetten van de man die ons bij ons werk behulpzaam is geweest". De volgende dag, voordat de wedstrijd begon, kwam de Italiaan met een mooie foto aandragen, en met de telefoon was er geen enkel probleem NICO SCHEEPMAKER 7.55 (S) Aangestipt: programma- overzicht 8 00 (S) Te Deum Lauda- mus: gewijde muziek (gr.). 8.24 Op de huisvrouw. 8.45 (S) 9 Nederlandse top-40. DUITSE TV 12.00 (S) Bel Oanto (gr.). 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuünbouw. 12.30 16 30 (S) Hier Nieuwe. 17.32 (S) Hier en Hilversum II WOENSDAG 5 FEBRUARI Duitsland I 17-55-18.00 (K) Journaal. (Regionaal programma: NDR: 9.30-10.00 (K) Se- aamstrasse. 18.00 (K) Agrarisch pro gramma. 18.30 (K) Aktuallteiten. 18 45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nord- schau-magazIne19.26 (K) Graf Luck- ner, ev-eerie. 19.59 (Z/W) Programma overzicht. WDR: 8.20-11.45 (KenZ'W) Schooltelevisie. (9.30-10.00 (K) Seeam- pia&tje. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour- 19.30 (K) Bridget en Bernle. fcv-film). naai). 8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 18.40 (K) Aktuallteiten. 19.20 (K) Brld Splegefl van België. 9.35 Waterstanden. -- - AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S) Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom Twaalf: gevarieerd programma, waarin om 11.55 Beurs- V 12.30 (S) Sportrevue. 13.00 bericht en kommentaar. 4.30 (Sj De Ondergang, Ra- derprogramma. 17.40 (K) Aktuallteiten sterbanken: kindermagazine. 17.00 (S) Mobiel een beweeglijk programma voor beweeglijke mensen. 17-55 Mede delingen. Hilversum III film. 22.50 (K) Journaal] VALS LEEUWARDEN De orkest- raad en de musici van het Frysk Orkest in Leeuwarden hebben besloten het stuk "Hoe het is" van Louis Andriessen udt t pro gramma te schrappen. Hierin komen een aantal valse par tijen voor, waardoor de instru menten schade lijden, aldus een woordvoerder van het Frysk Or kest. Met "hoe het is", wil Andries sen aantonen, dat een symfonie orkest eigenlijk een overbodig apparaat is. Daarvoor heeft hij wel zo'n orkest nodig. In 1970, bij de enige opvoering van de com positie door het Utrechte Sym fonieorkest, besloten de altvio listen om dezelfde reden niet mee te doen. LEIDEN In het LAK-thea ter werd gisteravond de opvoe ring gegeven van Molières stuk "Don Juan" door toneelgroep "De Appel". Het stuk, geschre ven in 1605, toont duidelijk aan de vrome en schijnvrome tegen standers. die met hun vaak weer zinwekkende intriges grote indruk op Molière hebben ge maakt. In dit stuk zijn nog de restverschijnselen merkbaar van de periode, waarin hij met de familie Béjart het TUlustre Theatre" oprichtte Molière, die eigenlijk Jean Baptiste Poquelin heette en die "Don Juan" schreef vóór bv. "Le Misanthrope", heeft bekende "Le Misanthrope", heeft met dit stuk zeer veel succes ge oogst. Daarom is de keuze van de toneelgroep "De Appel" ook zo toe te Juichen. De interpreta tie van Eric Vos, die het stuk re gisseerde, bleek bij de toeschou wers in het LAK-theater waar vanavond een tweede voorstel ling wordt gegeven, bijzonder goed over te komen. Erg knap gevonden is bijvoorbeeld de "volkstaal", die Don Juan zich 'n ogenblik aanmeet, om de gun sten van het boerenmeisje Char lotte te winnen. Ook viel in po sitieve zin op de dubbelrol van Niek Pancras, die behalve de va der van Don Juan ook Francis- que, een oude man speelde. Daarnaast dient extra vermeld te worden Peter van der Lin den, die tijdens de eetscène blijk gaf ook de kunst van de panto mime volledig te beheersen. Peter van der Linden bewees, dat de tekst van Molière niet al leen bepalend is. Veel belangrij ker zijn de accenten, die de ac teur weet te leggen in zijn tekst. En daarin is Van der Linden zeer bedreven. Zo komt zijn opmer king, wanneer hij een gevecht, dat zijn meester heeft geleverd, heeft ontlopen, haast over als 'n improvisatie. Van der Linden zegt dan, terwijl hij het toneel weer betreedt: "Die mantel werkt laxerend". Die ene opmerking geeft haarzuiver de angst weer, die de knecht moet hebben be vangen, toen zijn meester zich plotseling, tijdens een degenge- vecht, voor een overmacht ge plaatst zag. Dan viel als be langrijk détail op het opengaan van de deur naar het domein van de ridder. Het piepen werd zeer professioneel in de hele spel- ontwikkeling ingepast. Ook de incidenteel begeleidende muziek werkte bijzonder sfeerbepalend. De twee boerenmeisjes, die de geveinsde onschuld speelden en daarbij het accent niet uit het oog verloren (ook niet, toen zij vechtten om de eer een edelman te mogen trouwen), kwamen erg goed over. A. C. KOEKEBAKKER JR. Het is moeilijk vast te stellen of een nieuw idee altijd het predikaat oorspronkelijk verdient. De schrijver die een nog nooit eerder toegepaste vorm voor zijn nieuwe roman heeft ge vonden, loopt de kans dat een collega elders in de wereld hem voor is of gelijktijdig eenzelfde soort roman laat verschijnen. Met uitzondering van die gevallen waarin duidelijk sprake is van plagiaat, gebeurt het herhaaldelijk dat mensen, onafhan kelijk van elkaar, bezig zijn met hetzelfde projekt, ieder voor zich in de vaste overtuiging iets geheel nieuws te creëren. Aldus moeten ook sommige programma's van de Nederlandse om roepen worden verklaard, die de oningewijde kijker wel eens de in druk geven dat er in Hilversum schaamteloos wordt "afgekeken". Nauwelijks had de AVRO vorig jaar besloten dat Sonja Barend tel kens drie bekende Nederlanders zou gaan interviewen of de VARA gaf aan Ischa Meyer de opdracht een soortgelijk programma van de grond te tillen. Enkele maanden geleden ging de KRO succesvol van start met de Van Speyck Show. Afgelopen vrijdag hield de VARA een persconferentie over het nieuwe programma "In de woelige ive- reld van vogel Vrijdag", waarvan de eerste aflevering op vrijdag 7 februari wordt uitgezonden. Beide programma's vertonen veel overeenkomst, dus ligt het voor de hand te veronderstellen dat de VARA de formule van de KRO klakkeloos heeft overgenomen. Echter, plagiaat is in al deze gevallen meer kijkers aantrekken voor lood- uitgesloten, omdat het uitdenken, zware kost door er wat smakelijk voorbereiden en uitwerken van zo'n voedsel tegenover te stellen, programma te veel tijd in beslag Maar ook het pionierswerk van Hans neemt om binnen het bestek van één Keller, die met "Het Gat van Ne- 6eizoen leentjebuur te kunnen spelen, derland" nieuwe wegen insloeg door Toch is het niet helemaal toevallig ogenschijnlijk los van elkaar staande dat de omroepen in hun inventiviteit onderwerpen in een allegorisch dezelfde uitgangspunten hanteren en verband samen te brengen, heeft tot programma's komen die nauwe- geleid tot nieuwe inzichten. Dit lijks van elkaar verschillen. seizoen zal de geschiedenis ingaan als Daarmee wil niet gezegd zijn dat de het seizoen waarin de avondvullende Van Speyck Show en Vogel Visdag tv-programma's de traditionele pro- dezelfde soort items in één program- gramma-opbouw hebben doorbroken, ma bij elkaar brengen. Wat Aad v. d. ai nemen sommige omroepen nog een Heuvel en zijn team op de buis lan- afwachtende houding aan. Nog ccren is van duidelijk luchtiger ge- duidelijker dan in de Van Speyck halte dan de onderwerpen die b(J Show spiegelt zich in „Vogel Vrijdag" Joop van T«n en Fritsi van der Poel af om welke samenwerkingsverban- (de presentatoren van Vogel Vrijdag) den het t figureren. Overeenkomst bestaat er wel in de filosofie die aan belde pro- ,woell«e wereld van de Vo»el gramma's ten grondslag ligt en die .VrddaC' dat eenmaal ln de 4 weken zou kunnen duiden op een nieuwe "J*®11 »n "oht uur en koers bij de omroepen het patste journaal wordt uitgezon- De laatste jaren Is gebleken dat de den- zaI 50 pct" amusement en 50 pet. gebruikelijke programma-opbouw van Informatie bevatten. Voor een belang- zelfstandige programma-rubrieken te r"k deel wordt het Programma .Jive" weinig flexibel van aard ls. Bovendien uitgezonden, waardoor een flexibele werd geconstateerd dat documental- Programmering mogelijk ls. Om de res. actualiteiten-rubrieken en andere Wjker enig houvast te geven zullen specifiek ernstige programma's onvol- eohtcr °P Taste tijdstippen vaste doende de kijkdichtheid opleverden, onderdelen worden gepresenteerd. Niet voor niets begon Wlbo van der *"0 de "Vogel Vrijdag" werken alle Linde in zijn AVRO-tiJd luchtige, informatieve afdelingen van de gemakkelijk aansprekende onderwer- VARA-tv mee ten gerieve van de pen te voegen tussen de serieuze onderlinge samenhang. Rubrieken als Items van AVRO's Televlzier. "Hier de Ombudsman en Achter het Nieuws en Nuu" van de NCRV volgde zijn leveren onderdelen van dit totaalpro- voorbeeld met hetzelfde oogmerk, gramma. Van Onderen, de Zoen van de Juffrouw, Open en Bloot en Koning Klant worden als zelfstandige Televisieserie Tb ^Her^t^Zdm De twee presentatoren van het nieuwe VARA- televisieprogramma: Frits v. d. Poel en Joop v. Tijn. zullen in verkorte en vernieuwde Gooyer. Ronnie Corbett zullen de vorm (bijvoorbeeld via spots) terug- kijkers zich nog wel herinneren als U l/oi VlOUW komen. „die kleine zwarte met die bril" uit Voorts wordt zoveel mogelijk ook met het waanzinnige programma At last mrl lem-h* de VARA-radiodienst samengewerkt. 1949 show, dat de VARA een ttt; flu/ rt Met name Het Stokpaard (het aantal Jaren geleden uitzond. Karl hoofdthema) zal ook in de informa- Valentin is een komiek uit het HILVERSUM Zondag 9 februa- tieve programma's van de radiodienst Duitsland-van-voor-Hitler van wie ri a.s. begint het Convent van Ker- aandacht krijgen. Met individuele een aantal fllms bewaard is gebleven, ken onder de titel "waar vrouwen programmamakers van de radio In het Stokpaard een documentaire nooit voorgaan" een serie maande- wordt reeds samengewerkt. Zo maakt over zwakzinnige vrouwelijke lijkse radioprogramma's over de Karei Roskam deel uit van de redac- patiënten, die in het kader van de plaats van de vrouw in de kerk. Br tie van het onderdeel "Ver van mijn zwakzinnigenzorg nieuwe stijl in een bestaat een groeiend bewustzijn on- bed" een rubriek over toestanden in gewoon huis in Middelburg wonen, der vrouwen dat het kerkelijk le- landen met een fascistisch regime. Rijk de Gooyer is een mannetje in ven teveel een mannenstempel Tot de vaste onderdelen van de een tv-toestel, die dezelfde filosofi- draagt. „Vogel Vrijdag" behoren twee come- sche gelatenheid demonstreert als In de eerste uitzending praten vrou- dies, te weten Ronnie Corbett en mannetjes in holle boomstronken, wen over wat zij missen in de kerk Valentinade. De eerste staat aan het Het is maar een greep uit „Vogel en wat zij als hun bijdrage zien aan begin, de laatste tegen het einde van Vrijdag" zo genoemd naar de een vollediger kerkgemeenschap. In het programma. Voorts een politieke Abessijnse Grondneushoornvogel, een de volgende programma's komen poppenkast, het interview met de statig dier, dat in de „leader" van het o.a. aan de ordeervaringen van minister-president na het kabinetsbe- programma schitterend is verwerkt, vrouwen in het ambt, de vrouw in raad en een uitsmijter van Rijk de door Paul van Beckum de kerkgeschiedenis, en de femi nistische theologie die in Amerika in opkomst is. Nederland 1 TELEAC: 18.15 Flexibele school les 17. NOB: 18.45 (K) Paulus de bos kabouter. 18.65 (K) Journaal. NCRV: 19 05 (K) Van nature, serie. 30.00 (K) Journaal. NCRV: 20.21 (K) The Eddy- go-round show. 21.10 (K) Mini-voet bal-show. 21.50 (K) Zwarte Safari, do kumentaire film. 22.40 (K) Dirigeren de zangers - II, gewijde koorzang. NOS 22 55 (K) 28.00 Journaal. Nederland II NOS: 18.45 (K) Paulus de Boskabou ter NOS: 18.55 (K) Journaal. VARA: (K) Sol en Gobelet. de slowns 19.30 (K) Horen, zien en zwijgen, t De in Australië geboren Amerikaanse filmactrice Merle Oberon (63) is in Hollywood in het geheim in het huwelijk getreden met de Nederlandse acteur Robert Wolters (38), haar tegen speler in haar nieuwste film. Het is het vierde huwelijk van Merle Oberon. Het bruidspaar is op huwelijksreis in Noord- Californië WOENSDAG 5 FEBRUARI Hilversum I 18.00 (S) Bandstand (gr.). 18.30 Nws. 18.41 Spectrum: aandacht voor het christelijk organisatieleren. 18.46 (S) Met uw instemming: het lied van de week. 19.00 (S) Populaire klassieken (gr.). 19.30 Theologische etherleergang. TROS: 20.00 (S) Close-up: licht mu ziekprogramma. 21.15 (S) Speciali teiten a la carte: verzoekplatenpro- gramma. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktnia III 22j50 Volgens de letter van de wet, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. PP.: 18.20 Politieke Partij Radl- kalen. VARA: 18.30 (S) Tekst en mu ziek: cabaretprogramma. 18.55 De Sca la 1925-1950: opera-aria's. NOS: 19.40 Openbaar Kunstbezit. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 Het woord der waarheid. 22.55 Klankbord. 23.05 S Poetludium: klassiek muziekprogram ma 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum m NOS:18.02 Joost mag niet eten. 0.02 Woensdag- J9.02 ÓS) Drie loopt acht* akitmallt. 0.02 (S) Metro's Midnight Muscl: Metropo- le Orkest. Trio Louis van Dijk listen. 1.02 t~*~~ ders Method je boterham. listen. 1.02 Take it easy. 2.02 De Meur- ders Methode. TROS: 6 02-7.00 Drie op DONDERDAG 6 FEBRUARI Hilversum I NORV: 7.00 Nieuws, 7,02 Hert levende

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5